Kuluttajasuojalaki autokaupassa

Samitzi_87

Vaihdoin autoni noin 3:sen viikkoa sitten kolme vuotta uudempaan. Syttyi moottorin vikavalo palamaan ja kävin luetuttamassa vikakoodin. tarkoittaa sitä että tarvitsisi tehdä jakopäää remontti. (700 e) Mutta huoltokirjan mukaan viimeksi jakopääremontti on tehty 152tkm kohdalla. Autolla on ajettu nyt 222 000. Ohjekirja lukee että jakohihnan vaihtoväli on 180 000. Että kuka maksaa? Minä vai Autoliike?

KIITOS ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA.

4

177

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MosseniMun

Ihan ensimmäiseksi otat yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen. Aika oudolta tuntuu tehdä 700 euron jakopääremontti pelkän vikavalon syttymisen perusteella. Joka tapauksessa tuo on yllättävä piilovika, joka ei ollut odotettavissa.

• Samitzi_87

Olen ottanut yhteyttä ja he eivät suostu jakohihnan vaihtoa korjauttamaan ja perustelivat sillä että on kuulemma kuluva osa....

• ketju.tai.hihna

Ei sillä "kuluvalla osalla" ole merkitystä. Auton on oltava siinä kunnossa, kuin kuluttajalla on oikeus olettaa sen olevan - auton ikä, kilometrit ja hinta huomioonottaen.

Jos hihna on vaihdettu 152.000 kohdalla, ja vaihtoväli on 180.000, niin silloin kuluttajalla on perusteltu oikeus olettaa, että uusi hihnaremppa on about 330.000 kohdalla. Jos vaihto on tehtävä jo 222.000 kohdalla, niin autossa on virhe, siis kuluttajansuojan kannalta.

Et kuitenkaan saa koskaan hihnarempaa ilmaiseksi. Miksi? Koska se olisi joka tapauksessa edessä 330.000 kohdalla. Nyt se aikaistuu noin puolella. Saat siten 222.000 kohdalla uuden hihnan. Se on sinulle "ylimääräinen etu", auto olisi paremmassa kunnossa, kuin ostaessasi. Jos valittaisit asiasta kuluttajanriitalautakuntaan, sieltä tulisi todennäköisesti susositus, jonka mukaan maksaisitte hihnan vaihdon puoliksi.

• Samitzi_87

Sain selvitettyä nyt autoliikkeen kanssa asiani kun olin ensin soittanut tietenkin kuluttajasuoja virastoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9066
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3652
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2113
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      83
      1302
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1115
    6. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1102
    7. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1075
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66