Kuluttajasuojalaki autokaupassa

Samitzi_87

Vaihdoin autoni noin 3:sen viikkoa sitten kolme vuotta uudempaan. Syttyi moottorin vikavalo palamaan ja kävin luetuttamassa vikakoodin. tarkoittaa sitä että tarvitsisi tehdä jakopäää remontti. (700 e) Mutta huoltokirjan mukaan viimeksi jakopääremontti on tehty 152tkm kohdalla. Autolla on ajettu nyt 222 000. Ohjekirja lukee että jakohihnan vaihtoväli on 180 000. Että kuka maksaa? Minä vai Autoliike?

KIITOS ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA.

4

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MosseniMun

      Ihan ensimmäiseksi otat yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen. Aika oudolta tuntuu tehdä 700 euron jakopääremontti pelkän vikavalon syttymisen perusteella. Joka tapauksessa tuo on yllättävä piilovika, joka ei ollut odotettavissa.

      • Samitzi_87

        Olen ottanut yhteyttä ja he eivät suostu jakohihnan vaihtoa korjauttamaan ja perustelivat sillä että on kuulemma kuluva osa....


      • ketju.tai.hihna

        Ei sillä "kuluvalla osalla" ole merkitystä. Auton on oltava siinä kunnossa, kuin kuluttajalla on oikeus olettaa sen olevan - auton ikä, kilometrit ja hinta huomioonottaen.

        Jos hihna on vaihdettu 152.000 kohdalla, ja vaihtoväli on 180.000, niin silloin kuluttajalla on perusteltu oikeus olettaa, että uusi hihnaremppa on about 330.000 kohdalla. Jos vaihto on tehtävä jo 222.000 kohdalla, niin autossa on virhe, siis kuluttajansuojan kannalta.

        Et kuitenkaan saa koskaan hihnarempaa ilmaiseksi. Miksi? Koska se olisi joka tapauksessa edessä 330.000 kohdalla. Nyt se aikaistuu noin puolella. Saat siten 222.000 kohdalla uuden hihnan. Se on sinulle "ylimääräinen etu", auto olisi paremmassa kunnossa, kuin ostaessasi. Jos valittaisit asiasta kuluttajanriitalautakuntaan, sieltä tulisi todennäköisesti susositus, jonka mukaan maksaisitte hihnan vaihdon puoliksi.


    • Samitzi_87

      Sain selvitettyä nyt autoliikkeen kanssa asiani kun olin ensin soittanut tietenkin kuluttajasuoja virastoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollanen supernainen oot...

      Kunnon pakkaus, ja sitten asut jonkun idiootin kanssa jossain korvessa. Oliko sulla siinä joku ajatuskin kun siihen ru
      Ikävä
      116
      1582
    2. Kaipaan keskustelua kanssasi nainen

      Siinä oli niin hyvä olla.
      Ikävä
      60
      1172
    3. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      47
      1010
    4. Tekisin sitä nyt

      Kanssasi jos voisin mutta pitää tehdä yksin
      Ikävä
      102
      956
    5. Ihana tumma

      Kaunotar nainen, oletko täällä? Tiedät että olet kauneinta maailmassa ja niin tiedän minäkin. Mitenkäs Juhannus?
      Ikävä
      36
      848
    6. Sevenissä kuva "Aboriginaalista"

      Mutta eihän vaan ole Pikkuruisen salainen serkku - yhtä omituinen hymy päällä....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      840
    7. Mitäpä sitä valehtelemaan nainen

      Kyl oisin toivonut että juhannus oltas vietetty yhdessä. Ehkä jopa oltaisiin rakssteltu yöttömänä yönä. Mutta ei, vain y
      Ikävä
      30
      773
    8. En kuulu tänäkään vuonna

      juhannukseesi. Ei sellaista juhannusta taida tullakaan. Eikä joulua..
      Ikävä
      40
      741
    9. Ei me saada tätä ikinä toimimaan

      Näytin herkimmän puoleni. Suuttumukseni ja turhautumisen. Luotin, että tutustuminen ei kaatuisi siihen. Luotin, että pys
      Ikävä
      31
      732
    10. Muistat varmaan tämänkin nainen

      miten kutsuin sinua ihanaksi, enkä väärässä ollutkaan. Mulle tuli aina hauskoja juttuja mieleen, joita sitten kerroin. J
      Ikävä
      27
      676
    Aihe