miten lakt.intoleranssi testataan?

jonna

oon menos ens perjantaina laktoosi-intoleranssi testiin ja kiinnostais tietää miten se tehään.
kun siin kuiteki menee melkei 2tuntii ni juottaaks ne siel 3litraa maitoo tai jotain?!
sopis sit kans toivoo ett niil on jotai mikä sen jälkee neutralisoi tilanteen koska muuteha mä oon 2päivää vessan vanki.
ja näkyyks siin testis myös maitoproteiini allergia?

10

3084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara

      Ne juottaa sulle semmosta hiukan kokikselta maistuvaa litkua, jossa on laktoosia. Siihen laitetaan referenssiksi hiukan alkoholia. Sit susta otetaan verikokeita, jotta nähdään nouseeko sun verensokeri ja miten paljon. Jos laktoosi pilkkoutuu normaalisti, verensokeri nousee.

      Siinä testissä ei näy maitoallergia.

    • ppp

      ei ne kuulemma tee enää niitä rasitustestejä..ne tekee vaan nerikokeen missä näkyy et pilkkooko sun vatsa sitä laktoosia vai ei..valitettavasti mulla ei näkyny testissä mitään oireita laktoosi-intolenranssista joten en tiedä mikä minun vaivani sitten on..

      • laktoosi

        Jos on laktoosi-intoleranssi niin sopiiko silloin maitohappobakteerien sisälätämä juoma?


      • -Eräs--
        laktoosi kirjoitti:

        Jos on laktoosi-intoleranssi niin sopiiko silloin maitohappobakteerien sisälätämä juoma?

        Jos ovat laktoosittomia niin sopivat. Se asia selviää kun luet tuoteselosteen. (Tuoteselosteiden lukeminen ei ole vaikeaa. Minäkin pystyn siihen, vaikka minulla on lukihäiriö.)


      • ei se kerro

        Laktoosi-intoleranssi -testin tulokseen ei kannata tuijottaa sokeasti. On päiviä, jolloin laktoosi pilkkoontuu paremmin, ja päiviä, jolloin huonommin.

        Eli, sanoi testi mitä tahansa, saatat silti kärsiä laktoosi-intoleranssista. Parhaiten saat asian selville siten, että olet kolme viikkoa täysmaidottomalla ruokavaliolla. Jos vatsaoireesi katoavat, ja tulevat sitten entisellä ruoalla takaisin, asia on selvä.

        Minulla oli aikoinaan hirveitä vatsakipuja, ja menin gynelle. Mitään vikaa ei löytynyt, ja lääkäri ehdotti tuota maidotonta testiä. Oireet poistuivat. Ja takaisin ne tulivat palattuani entiseen. Ja huomaanhan sen itsekin esim. syömällä vahingossa majoneesia tai jäätelöä.

        Jokunen vuosi sitten eräs lääkäri määräsi minut tähän testiin, vaikka en sitä itse ehdottanut. (muitakin testejä otettiin) Tulokset nähtyään hän tokaisi ikävällä äänellä, että laktoosi-intoleranssia sinulla ei ainakaan ole. En viitsinyt sanoa mitään, sillä enhän ollut sitä testiä itse ehdottanut.


      • oikoja
        ei se kerro kirjoitti:

        Laktoosi-intoleranssi -testin tulokseen ei kannata tuijottaa sokeasti. On päiviä, jolloin laktoosi pilkkoontuu paremmin, ja päiviä, jolloin huonommin.

        Eli, sanoi testi mitä tahansa, saatat silti kärsiä laktoosi-intoleranssista. Parhaiten saat asian selville siten, että olet kolme viikkoa täysmaidottomalla ruokavaliolla. Jos vatsaoireesi katoavat, ja tulevat sitten entisellä ruoalla takaisin, asia on selvä.

        Minulla oli aikoinaan hirveitä vatsakipuja, ja menin gynelle. Mitään vikaa ei löytynyt, ja lääkäri ehdotti tuota maidotonta testiä. Oireet poistuivat. Ja takaisin ne tulivat palattuani entiseen. Ja huomaanhan sen itsekin esim. syömällä vahingossa majoneesia tai jäätelöä.

        Jokunen vuosi sitten eräs lääkäri määräsi minut tähän testiin, vaikka en sitä itse ehdottanut. (muitakin testejä otettiin) Tulokset nähtyään hän tokaisi ikävällä äänellä, että laktoosi-intoleranssia sinulla ei ainakaan ole. En viitsinyt sanoa mitään, sillä enhän ollut sitä testiä itse ehdottanut.

        Jos on täysin maidottomalla ruokavaliolla ja oireet häviävät, viittaa se siihen, että oireet johtuivat maidosta. Sellaisessa tilanteesssa kannattaa ensin kokeilla laktoosittomia maitotuotteita. Jos oireet palaavat jo niillä, on syytä epäillä maitoallergiaa. Jos taas kestää laktoosittomia maitotuotteita, mutta ei laktoosia sisältäviä, on kyseessä laktoosi-intoleranssi.


      • Syksyllä tehty

        Rasitustesti oli juuri tuota juoman juomista. Yksi lasi juomaa, puolentunnin odotus ja verikoe, tämä toistettiin eli yhteensä kolme mukia juomaa ja kolme verikoetta. Sain tietää viikon päästä, että maitosokeri ei noussut ja "tuomio" oli, että hylatuotteetkaan eivät sitten käy. Tämä tehtiin muutama kk sitten pääkaupunkiseudun terveysasemalla.


    • *otus

      Testi tehtiin syksyllä. Annettiin sellanen 2 mukillista sellasta kirkasta, paksua nestettä, joka maistu tosi pahalle... ja ku se vielä piti ottaa tyhjään vatsaan!! Sen jälkeen odotettiin tunti ja otettiin verikoe.

    • *otus

      .. jos sulla on yhtä paha laktoosi-intoleranssi ku mulla, ni istut sen kaks päivää vessassa sen jälkeen!! :D TSEMPPIÄ!

    • Anonyymi

      Mutta miten muuten se verikoe otetaan? Onko se lapsilla erilainen kuin aikuisilla vai sama? Saatetaanko lapsilla ottaa välillä aikuisten testi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe