"Älä elämää pelkää"-runon viesti?

marjomaa

mitä ko. runo kertoo, miten ymmärrät sen?

84

3785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enmilläänkeksi

      Kertoo surumielisestä runoilijasta, Kaarlo Sarkiasta.
      https://www.youtube.com/watch?v=ixMBJadhIpo
      Olen kouluaikana pitänyt esitelmän Sarkiasta ja siinä yhteydessä tutustuin lähes kaikkiin hänen runoihinsa. Samantyylisiä surua ja menetystä maalaavia ovat jokainen.
      Eniten tykkäsin nuorena Erottua-runostaan. Sen osaan vieläkin ulkoa ☺
      http://www.vihrearouva.net/kirjallisuus/sarkia1.html
      Sarkia oli avioton lapsi, köyhä, kaunis, lahjakas ja homoseksuaali, ei helppo yhdistelmä herkän miehen mielelle.
      "Olit nuori ja uupunut, rakastit palavasti. Näen, äiti, ne hetket elävästi kyllä."
      Velka elämälle:
      http://satakielen.blogspot.fi/2012/05/velka-elamalle.html
      Keskustelu 7-kymppisten palstalla http://keskustelu.suomi24.fi/t/10603047/kaarlo-sarkian-runoja-lainattiin-tuossa-toisessa-ketjussa

    • "Älä elämää pelkää" ,kuolemasta siinä haastellaan mutta samalla se on aikamoinen elämäntaidon lyhyt oppimäärä kerrottuna lyhyesti pähkinänkuoressa.

      Siitä voisi napata kolme riimiä, jotka tavallaan kertovat kaiken, riimit jokaisesta säkeistöstä ennen kaksoispistettä eli
      "Älä haudoille elämää lymyyn kulje."
      "Ole vapaa, kahleeton tuulen tavoin."
      "Elä pelotta varassa yhden kortin."
      Eli jotenkin näin eläessään ajattelee kuoleman luonnollisena osana elämää,

      https://youtu.be/ixMBJadhIpo

      • enmilläänkeksi

        @rosaliiin
        Nappaamasi kolme elämäntaidon riimiä eivät oikein hyvin sovellu vaativassa työssä ahkeroiville opinto- ja asuntovelkaisille pikkulasten vanhemmille :)


      • siilimuori3

        Tämä minullekin tulee mieleen jotta runossa ohjataan ajattelemaan kuoleman luonnollisena osana elämää. Mut jotenkin synkkää minusta:
        "Näet aina avoinna kuoleman portin."

        Miksi miettiä kuolemaa silloin kun elämä on tässä ja nyt. Kuolema ei ole ajatuksissa sillon kun elämä on kiihkeimmillään ja itse on voimissaan. Oma suhde kuolemaan tulee useimmille pohdittavaksi vastaa sitten kun se jollain tavalla tulee ajankohtaiseksi omassa elämässä. Kuolema liitetään vanhuuteen ja sairauteen.

        Pitäsikö jo kouluissa olla järjestettynä ylä-aste-ikäisille joku elämänkaarikurssi? Et nauti nyt, kuolo korjaa kuitenkin :D? Estäisikö se nuoria elämästä "takki auki täält tullaan elämä -meiningillä vai synkistäisikö se kaikkkein herkimmät?


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Tämä minullekin tulee mieleen jotta runossa ohjataan ajattelemaan kuoleman luonnollisena osana elämää. Mut jotenkin synkkää minusta:
        "Näet aina avoinna kuoleman portin."

        Miksi miettiä kuolemaa silloin kun elämä on tässä ja nyt. Kuolema ei ole ajatuksissa sillon kun elämä on kiihkeimmillään ja itse on voimissaan. Oma suhde kuolemaan tulee useimmille pohdittavaksi vastaa sitten kun se jollain tavalla tulee ajankohtaiseksi omassa elämässä. Kuolema liitetään vanhuuteen ja sairauteen.

        Pitäsikö jo kouluissa olla järjestettynä ylä-aste-ikäisille joku elämänkaarikurssi? Et nauti nyt, kuolo korjaa kuitenkin :D? Estäisikö se nuoria elämästä "takki auki täält tullaan elämä -meiningillä vai synkistäisikö se kaikkkein herkimmät?

        Mietin just tässä yhtenä päivänä, että tavallaan mulle jäi omasta masennuksesta jotain kallisarvoista käteen - se tunne, että kuolema voi olla ystäväkin, ratkaisu. Vaikka olen niin mamis, etten pystyisi omaa henkeäni ottamaan, niin silti se tieto että kaikki kestää vain aikansa, on kummasti lohduttava :) Jos on oikein huono päivä, voin ajatella että okei, enää 30 vuotta tätä paskaa, ja rupee jo hymyilyttämään :))
        Ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole, että kuolema on elämässäkin läsnä. Silloin osaa kiittää elämästä paremmin, arvostaa sitä enemmän. Ainakin mulle on luonnottomampaa piilotella sitä että aikamme vain täällä eletään, kun kuitenkin jokainen päivä voi olla viimeinen.


      • siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

        Mietin just tässä yhtenä päivänä, että tavallaan mulle jäi omasta masennuksesta jotain kallisarvoista käteen - se tunne, että kuolema voi olla ystäväkin, ratkaisu. Vaikka olen niin mamis, etten pystyisi omaa henkeäni ottamaan, niin silti se tieto että kaikki kestää vain aikansa, on kummasti lohduttava :) Jos on oikein huono päivä, voin ajatella että okei, enää 30 vuotta tätä paskaa, ja rupee jo hymyilyttämään :))
        Ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole, että kuolema on elämässäkin läsnä. Silloin osaa kiittää elämästä paremmin, arvostaa sitä enemmän. Ainakin mulle on luonnottomampaa piilotella sitä että aikamme vain täällä eletään, kun kuitenkin jokainen päivä voi olla viimeinen.

        Nii
        Kuolema on elämässä läsnä mutta siellä taustalla tietoisuutena et kukaan ei ole jäänyt tänne ikipäiviksi keikkumaan. Harvalla se päivittäin on mielessä. Paitsi sattohoidossa työskentelevillä.

        Minä en pelkää oma kuolemaa. Sitä ajatellessa nousee vaan angstina mieleen et jos kuolisin nyt, miten käy kaikkien heidän, jotka jollain lailla nojaavat minuun. Kun tukipylväs kaatuu, kaatuuko kaikki muukin? Siis olenko korvaamaton :D? Toisaalta verkostoa on sen veran että hvyin käsiin jäisivät. Mutta elämä on niin iso lahja et juuri nyt en olisi siitä valmis vastaantappelematta luopumaan.


      • muut.kyllä.pärjäävät
        siilimuori3 kirjoitti:

        Nii
        Kuolema on elämässä läsnä mutta siellä taustalla tietoisuutena et kukaan ei ole jäänyt tänne ikipäiviksi keikkumaan. Harvalla se päivittäin on mielessä. Paitsi sattohoidossa työskentelevillä.

        Minä en pelkää oma kuolemaa. Sitä ajatellessa nousee vaan angstina mieleen et jos kuolisin nyt, miten käy kaikkien heidän, jotka jollain lailla nojaavat minuun. Kun tukipylväs kaatuu, kaatuuko kaikki muukin? Siis olenko korvaamaton :D? Toisaalta verkostoa on sen veran että hvyin käsiin jäisivät. Mutta elämä on niin iso lahja et juuri nyt en olisi siitä valmis vastaantappelematta luopumaan.

        Korvaamattomia ihmisiä on vain hautausmaalla, mullan alla.


      • siilimuori3
        muut.kyllä.pärjäävät kirjoitti:

        Korvaamattomia ihmisiä on vain hautausmaalla, mullan alla.

        Ovatko he korvaamattomia?
        Elämä nyt kuitenkin on niin iso lahja ja juuri minun verkostoni niin korvaamaton etten olisi kyllä valmis luopumaan tässä ja nyt. Mut onhan se niinkin et siä ei itseltä kysytä kun sen aika on.


      • siilimuori3
        muut.kyllä.pärjäävät kirjoitti:

        Korvaamattomia ihmisiä on vain hautausmaalla, mullan alla.

        Tuli mieleen jossai äitienpäivänä kouluaikana kansakoulussa esittämäni runonpätkä:, en muista kenen runosta mutta sain itse valita runon minkä esitin.:

        Hän vielä hautansa paaden alla, pois ohjaa lastansa maailmalta.......................


      • siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

        Tuli mieleen jossai äitienpäivänä kouluaikana kansakoulussa esittämäni runonpätkä:, en muista kenen runosta mutta sain itse valita runon minkä esitin.:

        Hän vielä hautansa paaden alla, pois ohjaa lastansa maailmalta.......................

        Googletin ja löysin:



        OMA ÄITI ARMAS


        Ken painoi hellintä rintaa vastaan?
        ken aamutähtenä valvoi lastaan
        ja päivänpaisteena lämmön loi?
        Oma äiti armas!

        Ken kodin valmisti herttaiseksi,
        ken lapsen parhaimmat riemut keksi
        ja herkät kyyneleet pyyhki pois?
        Oma äiti armas!

        Kun hohti kullassa kevätkummut,
        ken toukat torjui ja suojas ummut
        ja vaali kukkia nuoruuden?
        Oma äiti armas!

        Kun toivon taivasta pilvet kaartoi,
        kun vaani kiusaus, vaarat saartoi,
        ken kutsui enkelit lapsen luo?
        Oma äiti armas!

        Ken kauan jaksoi, ken kuormat kantoi,
        ken kallehimpansa kaiken antoi,
        ken lempi hetkehen viimeiseen?
        Oma äiti armas!

        Ken vielä hautansa paaden alta
        pois ohjaa lastansa maailmalta
        ja langat kultaiset solmiaa?
        Oma äiti armas!

        Oi, häntä siunaa mun sydämeni,
        on muisto ainainen aarteheni,
        ja illan tähtenä kutsuu taas
        oma äiti armas.
        - Hilja Haahti


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        @rosaliiin
        Nappaamasi kolme elämäntaidon riimiä eivät oikein hyvin sovellu vaativassa työssä ahkeroiville opinto- ja asuntovelkaisille pikkulasten vanhemmille :)

        Voi olla, en tiedä, ei asuntovelallisenkaan kannata menneissä myllätä, vaan eteenpäin katsoa, toisen kohdan voisi tulkita vaikka niin, että asuntovelallinen ja pienten lasten vanhempien tarvitse seurata mitä muut perheet tekevät, vaan rohkeasti omien toiveiden ja ajatustensa mukaan valitsee polkunsa, no kolmas kohta ehkä vaikein, asuntovelallinen ja pienten lasten vanhemmilla on usein pelko puserossa, veloista ja lapsista ja terveydestä ja ajan riittämisestä.


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Nii
        Kuolema on elämässä läsnä mutta siellä taustalla tietoisuutena et kukaan ei ole jäänyt tänne ikipäiviksi keikkumaan. Harvalla se päivittäin on mielessä. Paitsi sattohoidossa työskentelevillä.

        Minä en pelkää oma kuolemaa. Sitä ajatellessa nousee vaan angstina mieleen et jos kuolisin nyt, miten käy kaikkien heidän, jotka jollain lailla nojaavat minuun. Kun tukipylväs kaatuu, kaatuuko kaikki muukin? Siis olenko korvaamaton :D? Toisaalta verkostoa on sen veran että hvyin käsiin jäisivät. Mutta elämä on niin iso lahja et juuri nyt en olisi siitä valmis vastaantappelematta luopumaan.

        Niin,
        oli jännää ottaa just noi kolme riimiä, koska niissä tavallaan kootaan yhteen sen säkeistössä sanotut sanat ja jokaisen kaksoispisteen jälkeen puhutaan kuoleman portista, se on vain portti, ei välttämättä itse kuolema.

        En kokenut runoa mitenkään mustana tai surullisena vaikka siinä kuolemasta puhutaankin.
        Eihän kuolemaa koko ajan ajatella , paitsi just jos se on vieressä ja lähellä.
        Kaikki elävä kuolee, kaikella elävällä on oma elämän mittansa ja sitten maadutaan.


      • enmilläänkeksi
        rosaliiin kirjoitti:

        Voi olla, en tiedä, ei asuntovelallisenkaan kannata menneissä myllätä, vaan eteenpäin katsoa, toisen kohdan voisi tulkita vaikka niin, että asuntovelallinen ja pienten lasten vanhempien tarvitse seurata mitä muut perheet tekevät, vaan rohkeasti omien toiveiden ja ajatustensa mukaan valitsee polkunsa, no kolmas kohta ehkä vaikein, asuntovelallinen ja pienten lasten vanhemmilla on usein pelko puserossa, veloista ja lapsista ja terveydestä ja ajan riittämisestä.

        Siis, Sarkian sanat ovat kuin joululaulussa "Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä"
        Sitten Sarkia yrittää tsempata, "Älä haudoille elämää lymyyn kulje."
        Mut ku kävin jo lapsena ja nuorena hoitamassa sukuhautojamme - se oli yks mun puuha kesäisin, kun aikuisilla oli työkiireitä - ja pikkulasteni kanssa ja isojen lastenikin kanssa käynyt olen sukulaisten ja tuttujen haudoilla. Mukavaa aina on ollut eikä mitään "elämää lymyyn" kulkemista. Hiljaisesti ja hyppimättä ja mölyämättä toki ollaan kuten hautausmaalla kuuluu. Kukkia viedään, kukkia kastellaan. Olen kertonut hautakiviin kirjoitettujen nimien takana olevien sukulaisten elämästä. Lämmin tunnelma aina ollut. Ihana sukupolvien ketjun jatkuvuus - Sarkian sanoin "Sinun mentyäs silmistä näistä on Elämä hetkisen säteilevä tultaan." Ja sitten taas seuraava sukupolvi ja seuraava, rakkaita kaikki. Muistelemme menneitä ja kurkotamme tulevaan, ei se ole haudanvakavaa. Se on elämää.
        Pyöräilin kouluun hautuumaan ohi ja "kuin lämmin henkäys talvisäässä" oli, kun mummun, pappan ja pikkuveljen hautakivi näkyi.
        "Ole vapaa, kahleeton tuulen tavoin." Tietenkin olen. Saan hautuumaalla käyskennellä onnellisena menneistä polvista eikä tarvi Sarkia sua totella, kun runoilet "Älä haudoille elämää lymyyn kulje." Mutta siis hei haloo jos mä lapsia hankin, niin lapsistani huolehdin tiikeriemon vimmalla = itse valitsin vapauden ja kahleettomuuden vähenemisen, koska sain arvokkaampaa tilalle.
        "Elä pelotta varassa yhden kortin." Hitsi vieköön, en yhden kortin varaan jätä, koska konkurssista kärsisivät lapsenikin, enkä vain minä. Kyllä sopivan turvallisesti riskeeraankin, jotta rikastun ja voin antaa lapsilleni rahalla saatavia mahdollisuuksia.
        Ja edelleen olen sitä mieltä, että Sarkia kirjoittaa vain omien poikamieskokemustensa pohjalta. Voi, veljet, miten paljon on Sarkialta jäänyt elämältä saamatta - oma nainen, rakkaus, omat lapset. Ei ihme, että masentaa.


    • Olisiko elämän ylistys. Ettei pidä itkeä mennyttä tai sellaista mitä ei voi saavuttaa, vaan olla rohkea ja uskaltaa. Koska ei tiedä milloin......

      • Noin just sen koin, hienosti oivallettu, tärkeintä elää rohkeasti tätä hetkeä.
        Erityisesti tuo, Ole vapaa, kahleeton tuule tavoin... puhuttelee, kun sitä niin helposti köyttää itsensä milloin mihinkin riimuun ja kokee itsensä ylen määrin tärkeäksi.


      • Siilimuori3
        rosaliiin kirjoitti:

        Noin just sen koin, hienosti oivallettu, tärkeintä elää rohkeasti tätä hetkeä.
        Erityisesti tuo, Ole vapaa, kahleeton tuule tavoin... puhuttelee, kun sitä niin helposti köyttää itsensä milloin mihinkin riimuun ja kokee itsensä ylen määrin tärkeäksi.

        Vapaa kahleeton on sama kuin syrjäytynyt :).


      • Siilimuori3 kirjoitti:

        Vapaa kahleeton on sama kuin syrjäytynyt :).

        Joo, syrjäytynyt ja pallo jalassa ehkä oon kun niin puhuttelee. Mutta...
        Sitoutunut olen kymmeniin eri asioihin.
        Koen, että kahleet ovat jotain, jotka sitovat ihmistä raskaasti tahdosta riippumatta. Joskus saattaa lapsuudessa saatu kahle rasittaa ihmistä koko loppu elämän ja aiheuttaa surua ja vaatia monenmoista terapiaa.
        Hitsi vie, mikä lie kun tahdon, että tahto vie.


      • eppu2

        Minäkin ajattelin hmpn tavoin. Tuon ´vapaan´ ymmärsin mielen vapautena.
        Kuolemanportin aukiolosta, minulle tuli mielikuva, että, jos viimeisillä voimillaan on siitä menossa ja se paiskaittaisiin nenän edestä kiinni, että kidu siellä vaan, se vasta kauheaa olisi.
        Minusta on lohdullista tietää, että se on auki, silloin, kun aika on.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minäkin ajattelin hmpn tavoin. Tuon ´vapaan´ ymmärsin mielen vapautena.
        Kuolemanportin aukiolosta, minulle tuli mielikuva, että, jos viimeisillä voimillaan on siitä menossa ja se paiskaittaisiin nenän edestä kiinni, että kidu siellä vaan, se vasta kauheaa olisi.
        Minusta on lohdullista tietää, että se on auki, silloin, kun aika on.

        Tuo viimeinen lauseesi on kauniisti sanottu, niin minustakin on lohdullista tietää...


    • Runon ilmeinen viesti on selvästi havaittavissa.
      Se on raastava kaipuu päästä runo-palstoille arvioitavaksi.
      Runojen taivaaseen.
      Kauas pois täältä.

      H.

      • Just juu, mutta eikös se ole kaiken tekstin raastava kaipuu päästä jonkun lukemaksi ja jotenkin kokemaksi, siitä jotain löytää tai sitten se ei puhuttele lainkaan, ohiliipisevat tyhjät sanat. Kaikki tekstit päätyvät runojen taivaaseen, vai miten on päätyvätkö kaikki taivaaseen vai sinne toiseen päähän putkea.
        Usein se riippuu lukijan omastakin elämäntilanteesta ja tuntemuksista mitä tekstistä löytää.
        Se voi olla vain kirjoittajan omaa sen hetkistä elämää ja paatosta, jonka purkaa ja ei piiruakaan ajattele mitä ehkä lukijat siitä ajattelevat eikä sekuntiakaan ajattele tai odota että joku sen edes lukisi. Onni itse aktissa.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Just juu, mutta eikös se ole kaiken tekstin raastava kaipuu päästä jonkun lukemaksi ja jotenkin kokemaksi, siitä jotain löytää tai sitten se ei puhuttele lainkaan, ohiliipisevat tyhjät sanat. Kaikki tekstit päätyvät runojen taivaaseen, vai miten on päätyvätkö kaikki taivaaseen vai sinne toiseen päähän putkea.
        Usein se riippuu lukijan omastakin elämäntilanteesta ja tuntemuksista mitä tekstistä löytää.
        Se voi olla vain kirjoittajan omaa sen hetkistä elämää ja paatosta, jonka purkaa ja ei piiruakaan ajattele mitä ehkä lukijat siitä ajattelevat eikä sekuntiakaan ajattele tai odota että joku sen edes lukisi. Onni itse aktissa.

        "rosaliin"

        Noin se on.
        Mutta ainoastaan ja vain runo-palstalla.
        Mene sinne.
        Täällä ainoastaan ikävystytät.

        H.


      • ovatko.ees.hyviä
        rosaliiin kirjoitti:

        Just juu, mutta eikös se ole kaiken tekstin raastava kaipuu päästä jonkun lukemaksi ja jotenkin kokemaksi, siitä jotain löytää tai sitten se ei puhuttele lainkaan, ohiliipisevat tyhjät sanat. Kaikki tekstit päätyvät runojen taivaaseen, vai miten on päätyvätkö kaikki taivaaseen vai sinne toiseen päähän putkea.
        Usein se riippuu lukijan omastakin elämäntilanteesta ja tuntemuksista mitä tekstistä löytää.
        Se voi olla vain kirjoittajan omaa sen hetkistä elämää ja paatosta, jonka purkaa ja ei piiruakaan ajattele mitä ehkä lukijat siitä ajattelevat eikä sekuntiakaan ajattele tai odota että joku sen edes lukisi. Onni itse aktissa.

        Mikä hinku siinä on että pitää kaikki tekeleensä näytille kirjottaa. Jos tahtoo niin omaan vihkoon vaan sepustelee.


      • hunksz kirjoitti:

        "rosaliin"

        Noin se on.
        Mutta ainoastaan ja vain runo-palstalla.
        Mene sinne.
        Täällä ainoastaan ikävystytät.

        H.

        Höh, mä kävin just, oikein murheen murtamaa kirjotin. Lues vaan.


      • ovatko.ees.hyviä kirjoitti:

        Mikä hinku siinä on että pitää kaikki tekeleensä näytille kirjottaa. Jos tahtoo niin omaan vihkoon vaan sepustelee.

        Hyvyys riippuu lukijasta.
        valinnan vapaus meillä on, kirjoittele vaan sinne vihkoosi kultaiset säkeesi.
        Minusta on hauskaa heitellä raakileet ja risuriimitkin milloin minnekin. Joskus joku voi antaa pienen kommentin ja se on aina mukavaa luettavaa. Tavallaan jaettu ilo tai suru.


      • ovatko.ees.hyviä kirjoitti:

        Mikä hinku siinä on että pitää kaikki tekeleensä näytille kirjottaa. Jos tahtoo niin omaan vihkoon vaan sepustelee.

        Itsekin runoja rustanneena on pakko sanoa, että minusta hienoa lukea ne. Niillä on terapeuttinen vaikutus, varsinkin niiden kirjoittaminen :)
        Hirveesti peräänkuulutetaan laadukkuutta ja ei saa olla sitä eikä varsinkaan tätä. Kun sitten kuitenkin nuo laatua-huutajat ei katso ollenkaan perään minkälaisia viestejä ne ite kirjoittaa. Saa tulla Höps-viestejä, ja Lässyti-kirjoituksia, eikä niiden laatua huomioida ollenkaan ;)
        Siispä, mun sanomani - eiköhän me kaikki tänne mahduta, rustaajat ja vähemmän rustaajat. Kaikkea EI ole pakko lukea. Koska ei voi vaikuttaa siihen minkälaista laatua tulee kenenkin näppikseltä (no, omalta voi) niin voi silti vaikuttaa siihen millaista laatua lukee.
        Vai onko suomisivuilla joidenkin koneilla sellainen asetus, että eteenpäin ei pääse ellei lue Ihan Kaikkea?


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Itsekin runoja rustanneena on pakko sanoa, että minusta hienoa lukea ne. Niillä on terapeuttinen vaikutus, varsinkin niiden kirjoittaminen :)
        Hirveesti peräänkuulutetaan laadukkuutta ja ei saa olla sitä eikä varsinkaan tätä. Kun sitten kuitenkin nuo laatua-huutajat ei katso ollenkaan perään minkälaisia viestejä ne ite kirjoittaa. Saa tulla Höps-viestejä, ja Lässyti-kirjoituksia, eikä niiden laatua huomioida ollenkaan ;)
        Siispä, mun sanomani - eiköhän me kaikki tänne mahduta, rustaajat ja vähemmän rustaajat. Kaikkea EI ole pakko lukea. Koska ei voi vaikuttaa siihen minkälaista laatua tulee kenenkin näppikseltä (no, omalta voi) niin voi silti vaikuttaa siihen millaista laatua lukee.
        Vai onko suomisivuilla joidenkin koneilla sellainen asetus, että eteenpäin ei pääse ellei lue Ihan Kaikkea?

        Mistäs sen tietää minkälaista laatua ne on, ellei niitä lue?


      • ent.siivoojaparka
        ovatko.ees.hyviä kirjoitti:

        Mikä hinku siinä on että pitää kaikki tekeleensä näytille kirjottaa. Jos tahtoo niin omaan vihkoon vaan sepustelee.

        Tekeleensä? Niin just, tekeleensä.
        Palstan suuri rakkausrunoilija kertoi joulun aikaan saaneensa haltuunsa kirjan, missä on 600 sivua vaiko 600 rakkausrunoa.
        Saamme vielä melkoisen tovin nauttia hänen "tekeleistään", kunnes kirjan takakansi on esillä. Niinkin paksusta kirjasta rustailee sieltä täältä hajanaisesti yhdistelemällä monenlaista "tekelettä".
        Taitaa kirja aika lopuillaan ollakin, koska yleensä sellaiset rakkausrunokirjat päättyvät lopulta onnettomaan rakkauteen, kaipaukseen, eron haikeuteen, murheeseen.
        Uusiakin kirjoja pystyy hankkimaan...
        Joskus hän on kopioinut suoraankin runoja tänne, mutta jollakin kummallisella tavalla unohtanut laittaa sitaatit ja alkuperäisen kirjoittajan nimen, kunnes siitä on huomautettu.
        Kunhan saa olla näytillä ja tyrkyllä.


      • määkii.haluun.rakastuu
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Tekeleensä? Niin just, tekeleensä.
        Palstan suuri rakkausrunoilija kertoi joulun aikaan saaneensa haltuunsa kirjan, missä on 600 sivua vaiko 600 rakkausrunoa.
        Saamme vielä melkoisen tovin nauttia hänen "tekeleistään", kunnes kirjan takakansi on esillä. Niinkin paksusta kirjasta rustailee sieltä täältä hajanaisesti yhdistelemällä monenlaista "tekelettä".
        Taitaa kirja aika lopuillaan ollakin, koska yleensä sellaiset rakkausrunokirjat päättyvät lopulta onnettomaan rakkauteen, kaipaukseen, eron haikeuteen, murheeseen.
        Uusiakin kirjoja pystyy hankkimaan...
        Joskus hän on kopioinut suoraankin runoja tänne, mutta jollakin kummallisella tavalla unohtanut laittaa sitaatit ja alkuperäisen kirjoittajan nimen, kunnes siitä on huomautettu.
        Kunhan saa olla näytillä ja tyrkyllä.

        Rakkaus...myös virtuaaliseen olentoon kohdistuva laittaa vipinää näppäimistöön ja kirjan sivut kääntyy, suhina vaan käy.


      • meepä.ettimään
        rosaliiin kirjoitti:

        Höh, mä kävin just, oikein murheen murtamaa kirjotin. Lues vaan.

        Rossu riepu kun runopalsta on ihan muualla kuin musaketjussa ;)))


      • Maija.Myrskyluodolta
        meepä.ettimään kirjoitti:

        Rossu riepu kun runopalsta on ihan muualla kuin musaketjussa ;)))

        Ei saa kiusata rosaliiinia, hän on sekaisin hunksista.


      • meepä.ettimään kirjoitti:

        Rossu riepu kun runopalsta on ihan muualla kuin musaketjussa ;)))

        Hei kuulepas Rossu Riepu,
        olkoon vaan runopalstat missä vaan, kun nämä höpinäni eivät ole runoja, Huom!, siis eivät, kökköjä kyhäelmiä vaan. Niitä raapustelen ja laittelen mihin itse haluan, tuskin tulen koskaan sinulta lupaa kyselemään.
        Kiva juttu yhdistää tekstiä ja musiikkia, eikö sinustakin.
        Aloittajaa tietysti kunnioitan, kunnes hän sanoo go to hell, sitten kokoan paperini ja häivyn.
        Onhan se tietysti kovin ikävää kun teitä niin kauheasti ärsyttää ja vaivaa yhden tämmöisen hepsankeikan liirumlaarumit, mutta hyppikää ylitseni. Laitan uuden värikkään kuvanikin kun kamerani jostain löydän, ettei tarvitse edes nikkiä lukea, helpottaa hyppelyä.
        Kysynpäs sinulta Rossu Riepu vielä, kun satut olemaan noin periaatteen ihminen, niin mikä ero on sillä, jos kirjoitan rakkaushöpinän tunteen tuskalla ja tulella ja joku toinen kertoo kuinka ajaa pyörällä kolmekymmentä km ja takapuoli on tulessa, no ainakin puutunut. Onko toinen viesti arvokkaampi, mikä toisessa ärsyttää enemmän, vai onko se kirjoittaja joka ärsyttää, minäkin kun näin vähäinen ja harmaa kirjoittaja, vaikeaa ymmärtää. Kokonaisuuden kannalta kuitenkin on mukavaa jos kaikki erilaisuuksineen mahtuisivat yhden ja saman otsikon alle esimerkiksi.
        Pahus, huomenna täysikuu, tiedä miten palavaa rakkautta taas tämä näppäimistöni syytää tai sitten ei.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mistäs sen tietää minkälaista laatua ne on, ellei niitä lue?

        Sulla on hyvä pointti tuossa. Mutta pieni vihje - jos ei runoja tykkää lukea, niin ne kirjoitetaan tietyllä rivityksellä, pelkällä silmäyksellä näkee, onko kyseessä runo vai muunlainen viesti.
        Ettei kyse vaan kaikenlukijalle olisi se, että mitään ei saa mennä ohi, koska mahdollisesti just se viesti saattaa sisältää jotain herkullista mihin pienet riiviöhampaat saa upottaa. Niinku vaiks mokan, tai paljastuksen, tai -jösses varjele- ristiriitaisuuden.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Sulla on hyvä pointti tuossa. Mutta pieni vihje - jos ei runoja tykkää lukea, niin ne kirjoitetaan tietyllä rivityksellä, pelkällä silmäyksellä näkee, onko kyseessä runo vai muunlainen viesti.
        Ettei kyse vaan kaikenlukijalle olisi se, että mitään ei saa mennä ohi, koska mahdollisesti just se viesti saattaa sisältää jotain herkullista mihin pienet riiviöhampaat saa upottaa. Niinku vaiks mokan, tai paljastuksen, tai -jösses varjele- ristiriitaisuuden.

        Mutta saako lukea joutessaan kaikki, jos ei ole tämän kummempaa tekemistä? Vai oletko sinäkin lähtenyt sille linjalle, että avoimen keskustelupalstan lukeminen on stalkkaamista ja rumaa ja rikollista?
        Luen sinunkin löpsötyksesi vaikka minusta ne enimmäkseen kuulostavat samanlaiselle kuin lehmä veteen paskoisi.
        Ei ollutkaan kysymys runoista yleensä vaan runojen laadusta. Mistä niitten laatua tietää, jos ei niitä lue?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta saako lukea joutessaan kaikki, jos ei ole tämän kummempaa tekemistä? Vai oletko sinäkin lähtenyt sille linjalle, että avoimen keskustelupalstan lukeminen on stalkkaamista ja rumaa ja rikollista?
        Luen sinunkin löpsötyksesi vaikka minusta ne enimmäkseen kuulostavat samanlaiselle kuin lehmä veteen paskoisi.
        Ei ollutkaan kysymys runoista yleensä vaan runojen laadusta. Mistä niitten laatua tietää, jos ei niitä lue?

        Pyysitkö minulta lukulupaa justiinsa? :))


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mutta saako lukea joutessaan kaikki, jos ei ole tämän kummempaa tekemistä? Vai oletko sinäkin lähtenyt sille linjalle, että avoimen keskustelupalstan lukeminen on stalkkaamista ja rumaa ja rikollista?
        Luen sinunkin löpsötyksesi vaikka minusta ne enimmäkseen kuulostavat samanlaiselle kuin lehmä veteen paskoisi.
        Ei ollutkaan kysymys runoista yleensä vaan runojen laadusta. Mistä niitten laatua tietää, jos ei niitä lue?

        Ja kumma kun toisten kirjoittajien viestien ja runojen laadukkuudesta ollaan niiiiin tarkkoja, mutta omasta näppiksestä saa lähteä melkein mitä vaan.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Ja kumma kun toisten kirjoittajien viestien ja runojen laadukkuudesta ollaan niiiiin tarkkoja, mutta omasta näppiksestä saa lähteä melkein mitä vaan.

        Onko pakko lukea kaikki? Mikä hiivatin kaikenlukija...
        Elä niinkuin opetat.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Onko pakko lukea kaikki? Mikä hiivatin kaikenlukija...
        Elä niinkuin opetat.

        Koska niin sinäkin teet?


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Koska niin sinäkin teet?

        Laumasielu!!!


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Laumasielu!!!

        Kunhan et pistä mut samaan laumaan sun ja "ovatko.ees.hyviä"-nikin kanssa, jotka hyökkäätte sellaisen kimppuun joka ei runoillaan ole teille mitään pahaa tehnyt!
        Sä oot Hyökkääjä, mä oon Puolustaja. Pallo on sama, mutta potkitaan eri suuntaan. Ei nyt niinkään, ettei elämässä tarvittais Hyökkääjiä, mut ruma peli on ainoastaan rumaa peliä. Mun jalka ja lehmänpaskani on tässä, siivooja.


      • turhake-
        hmp.f kirjoitti:

        Kunhan et pistä mut samaan laumaan sun ja "ovatko.ees.hyviä"-nikin kanssa, jotka hyökkäätte sellaisen kimppuun joka ei runoillaan ole teille mitään pahaa tehnyt!
        Sä oot Hyökkääjä, mä oon Puolustaja. Pallo on sama, mutta potkitaan eri suuntaan. Ei nyt niinkään, ettei elämässä tarvittais Hyökkääjiä, mut ruma peli on ainoastaan rumaa peliä. Mun jalka ja lehmänpaskani on tässä, siivooja.

        oijoi, kiltti hum.f

        harmi, joku kritisoi sun runoja,
        kivoja ne on,
        kirjota lisää,
        luen niitä suurella mielenkiinolla,
        ittekki kirjoitan oppimattomana töksäyttäen sana silloin sanan tällöin
        ilmoille itseni iloksi,
        sinulla on taito ,
        minulla ei, on vain töksäys virheineen,
        siis kirjoita
        luen suurella mielenkiinnolla niitä,


      • turhake- kirjoitti:

        oijoi, kiltti hum.f

        harmi, joku kritisoi sun runoja,
        kivoja ne on,
        kirjota lisää,
        luen niitä suurella mielenkiinolla,
        ittekki kirjoitan oppimattomana töksäyttäen sana silloin sanan tällöin
        ilmoille itseni iloksi,
        sinulla on taito ,
        minulla ei, on vain töksäys virheineen,
        siis kirjoita
        luen suurella mielenkiinnolla niitä,

        En minä tänne ole runoja rustaillut, muualle kyllä, joten tiedän miten haavoittuvainen voi niiden suhteen olla. Kaikkien muiden runoilijoiden puolesta koetin puhua :) minulta on inspiksen kipinä hiipunut, mutta mielellään luen myös.


    • älä-kysele-turhia

      Elämä ohi on !

      -
      Elämä on täysi
      ylipursuavaa
      -
      ei pelkää elämää
      -
      ei jaka enää
      elää elämää
      -
      kaikki ohi on
      -
      menneisyys ei kiinosta
      tulevaisuutta ei ole

      on vain hautakumpu
      joka odottaa
      elämään väsynyttä kulkijaa
      -

    • de-meter

      Minusta aika on ajanut tuon Sarkian runon ohi. Se tsemppasi kyllä sopivasti meitä neuroosien kahlitsemia nuoria sodanjälkeisessä Suomessa, mutta että tänä päivänä ? Kun jokainen meistä on niin vapaa. Kuka/mikä meitä nyt pitelee, siis henkisesti ? Kaikki on luvallista, kaikki on mahdollista. Tätähän meille vakuutetaan joka tuutista. Meidän ei tarvitse kuin lentää ja uneksia...

      • Siilimuori3

        Niivvai jos itse vaatii itseltään muuta kuin lentoa ja uneksimista?


      • de-meter
        Siilimuori3 kirjoitti:

        Niivvai jos itse vaatii itseltään muuta kuin lentoa ja uneksimista?

        Tuo vastaukseni oli siis olevinaan ironiaa, siilimuori.
        Ja jos vaatii itseltään jotakin, on "itsensä ruoskija", "itsensä pahin vihollinen", "tiukkis" ja mitä muuta vielä ?..))


      • Siilimuori3
        de-meter kirjoitti:

        Tuo vastaukseni oli siis olevinaan ironiaa, siilimuori.
        Ja jos vaatii itseltään jotakin, on "itsensä ruoskija", "itsensä pahin vihollinen", "tiukkis" ja mitä muuta vielä ?..))

        Hikari ja tosikko :-).


    • Iloitaanko_yhdes

      Älä elämää pelkää -runo ehdottaa, että eläisimme pelkäämättä elämää. ;)



      Jospa ajattelisit välillä myös muita
      Kulkisit omaa tietäsi, katsoisit puita
      Antaisit omastasi unohdetuille
      Jakaisit aikaasi rakastetuille

      Omahyväinen, ahne ja itsekäs
      On meistä kovin moni kärsäkäs
      Itselleen tahtoo saada kaiken siis
      Ja muista veisaa useimmat viis

      Kiitä edes ja iloitse elämästä
      Pian pääset sinä täältä kärsimästä
      Kädet ristiin liitä ja elämästä kiitä
      Riemuitse, laula ja iloa ympärilles siitä

      • "Iloitaanko_yhdes"

        Höpö, höpö.

        H.


      • Lorenaa
        hunksz kirjoitti:

        "Iloitaanko_yhdes"

        Höpö, höpö.

        H.

        ......vai myötä eletäänkö runojen mukana............
        Usein luetaan runoja ajattelematta runon sisältöä, kuten Yrjö Jylhän runo on täyttä tunnetta alakuloon saakka.

        HÄÄTAHNU
        "On ilo sulla, mut suru mulla,
        on mulla hautajaiset, sulla häät.
        Siis kätes anna nyt morsianna,
        kun viime kerran minut vielä näät.

        Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
        vie manan immet mua karkeloon.
        Sun onnes tähden pois täältä lähden,
        sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

        Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
        mut ikinuorna minut aina näät.
        Luo tuonetarten käyn häitä varten,
        on sulla hautajaiset, mulla häät."

        Runon säkeet ovat täynnä menetetyn rakkauden tuottamaa tuskaa, menettäjä ei jaksa elää, vaan surullinen loppu on hänen kohtalo. Näinhän elämä kulkee, morsio vanhenee, osat ovat vaihtuneet. Entisen sulhon sydäntä särkevät jäähyväiset morsiolle, surullisestakin surullisempi runo. Näin joskus käy, ei voi mitään.
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        Samoin Kielon jäähyväiset valssin sanat vievät kauas pois ilosta. Vapaasti muistelen runon alkua:
        "Luoksein käy lämmin läntinen tuulonen,
        värjyen pieni kielo sua kaipaelen.
        Mullassa maan uinua saat,
        keväimehen, kerran mi saapuvi taas uudelleen!


      • Lorenaa kirjoitti:

        ......vai myötä eletäänkö runojen mukana............
        Usein luetaan runoja ajattelematta runon sisältöä, kuten Yrjö Jylhän runo on täyttä tunnetta alakuloon saakka.

        HÄÄTAHNU
        "On ilo sulla, mut suru mulla,
        on mulla hautajaiset, sulla häät.
        Siis kätes anna nyt morsianna,
        kun viime kerran minut vielä näät.

        Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
        vie manan immet mua karkeloon.
        Sun onnes tähden pois täältä lähden,
        sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

        Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
        mut ikinuorna minut aina näät.
        Luo tuonetarten käyn häitä varten,
        on sulla hautajaiset, mulla häät."

        Runon säkeet ovat täynnä menetetyn rakkauden tuottamaa tuskaa, menettäjä ei jaksa elää, vaan surullinen loppu on hänen kohtalo. Näinhän elämä kulkee, morsio vanhenee, osat ovat vaihtuneet. Entisen sulhon sydäntä särkevät jäähyväiset morsiolle, surullisestakin surullisempi runo. Näin joskus käy, ei voi mitään.
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        Samoin Kielon jäähyväiset valssin sanat vievät kauas pois ilosta. Vapaasti muistelen runon alkua:
        "Luoksein käy lämmin läntinen tuulonen,
        värjyen pieni kielo sua kaipaelen.
        Mullassa maan uinua saat,
        keväimehen, kerran mi saapuvi taas uudelleen!

        Höpö, höpö.

        H.


      • Lorenaa

      • Lorenaa kirjoitti:

        Missä sinun tunne elämäsi on ? Jäivätkö ne totaalisesti muistojen joukkoon?

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        Linkki Kielon jäähyväiset.

        https://www.youtube.com/watch?v=2DcD62a66Vs

        "Lorenaa"

        Siitä ei ole kysymys.
        Kysymys on aloituksista jotka kuuluvat runo-palstalle.
        Lempeästi, menehän sinne näyttelemään.

        H.


      • Lorenaa
        hunksz kirjoitti:

        "Lorenaa"

        Siitä ei ole kysymys.
        Kysymys on aloituksista jotka kuuluvat runo-palstalle.
        Lempeästi, menehän sinne näyttelemään.

        H.

        Puhu lempeällä äänellä - kirjoita pienillä kirjaimilla. Muita huomioivat sanat tulevat aina moninkertaisina takaisin.

        Taitoni, tietoni eivät riitä näyttelemiseen, olen enempi tunteiden laineilla kiitävä toiset henkilöt huomioon ottava kirjoittaja. Tapauskohtaisesti kovuuttakin löytyy tarvittaessa.

        Jotakin iloa, eloa, palstoille pitää löytyä, tehtäköön se sitten tavalla tai toisella.


      • Lorenaa kirjoitti:

        Puhu lempeällä äänellä - kirjoita pienillä kirjaimilla. Muita huomioivat sanat tulevat aina moninkertaisina takaisin.

        Taitoni, tietoni eivät riitä näyttelemiseen, olen enempi tunteiden laineilla kiitävä toiset henkilöt huomioon ottava kirjoittaja. Tapauskohtaisesti kovuuttakin löytyy tarvittaessa.

        Jotakin iloa, eloa, palstoille pitää löytyä, tehtäköön se sitten tavalla tai toisella.

        Kysymys on aloituksista jotka kuuluvat runo-palstalle.

        H.


      • Lorenaa
        hunksz kirjoitti:

        Kysymys on aloituksista jotka kuuluvat runo-palstalle.

        H.

        Oletko niitä "jäkäti, jäkäti, jäk" tyyppejä.

        Ymmärrys ja asioiden oikea käsitteleminen on vielä täysin hallinnassani.
        Kuinka on sinun laitasi, kun sama asian toistoa tulee tekstissäsi alvariinsa.


      • enmilläänkeksi
        hunksz kirjoitti:

        Kysymys on aloituksista jotka kuuluvat runo-palstalle.

        H.

        @hunksz
        "Tulppaanin värein voit kirjoittaa taikka keltaisen Narsissin hehkuin."sinä itse sinne runopalstalle :))))))))))


      • Lorenaa kirjoitti:

        Oletko niitä "jäkäti, jäkäti, jäk" tyyppejä.

        Ymmärrys ja asioiden oikea käsitteleminen on vielä täysin hallinnassani.
        Kuinka on sinun laitasi, kun sama asian toistoa tulee tekstissäsi alvariinsa.

        "Lorenaa"

        Olen, kun tänne yritetään luoda runo-aloitusta.

        H.


      • enmilläänkeksi kirjoitti:

        @hunksz
        "Tulppaanin värein voit kirjoittaa taikka keltaisen Narsissin hehkuin."sinä itse sinne runopalstalle :))))))))))

        "enmilläänkeksi"

        Aloitus on riimittelyä.
        Vuoden- tai ajan-kohtaan liittyviä lyhyitä kirjoitelmia.
        Kirjoitelmia joihin musiikki liittyy tiiviisti.
        Eivät siis toisistaan irrallisia heittoja sinne sun tänne.
        Vaikka toisaalla moititaan niiden olevan pakko olla lirkkuja tahi läyryjä.
        Niin ei ole.
        Tuo moite on vain kateellisten panettelua.

        H.


      • enmilläänkeksi
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Aloitus on riimittelyä.
        Vuoden- tai ajan-kohtaan liittyviä lyhyitä kirjoitelmia.
        Kirjoitelmia joihin musiikki liittyy tiiviisti.
        Eivät siis toisistaan irrallisia heittoja sinne sun tänne.
        Vaikka toisaalla moititaan niiden olevan pakko olla lirkkuja tahi läyryjä.
        Niin ei ole.
        Tuo moite on vain kateellisten panettelua.

        H.

        @hunksz
        Seliseliä sepität ja määräillä yrität.
        Ei onnistu veliseni! Täällä on akkavalta. Ukot luuraa sängyn alta.


      • hihityttääää
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Aloitus on riimittelyä.
        Vuoden- tai ajan-kohtaan liittyviä lyhyitä kirjoitelmia.
        Kirjoitelmia joihin musiikki liittyy tiiviisti.
        Eivät siis toisistaan irrallisia heittoja sinne sun tänne.
        Vaikka toisaalla moititaan niiden olevan pakko olla lirkkuja tahi läyryjä.
        Niin ei ole.
        Tuo moite on vain kateellisten panettelua.

        H.

        Itte panettelet etkö huomaa.


    • säilytetystä, tuli mieleen mieheni isoäidin sisaren asunnon tunnelma.

      Luin valmiiksi kirjoitettuna omat ajatukseni aloituksen runosta:

      " Demeter:
      Minusta aika on ajanut tuon Sarkian runon ohi. Se tsemppasi kyllä sopivasti meitä neuroosien kahlitsemia nuoria sodanjälkeisessä Suomessa, mutta että tänä päivänä ? Kun jokainen meistä on niin vapaa. Kuka/mikä meitä nyt pitelee, siis henkisesti ? Kaikki on luvallista, kaikki on mahdollista. Tätähän meille vakuutetaan joka tuutista. Meidän ei tarvitse kuin lentää ja uneksia..."

      Sen sijaan minua kosketti vieläkin Kaarlo Sarkian runo "Velka elämälle".
      .
      Velka elämälle

      Tänään, mitä ihanimpana äitienpäivänä, on vuorossa

      Kaarlo Sarkian omaelämäkerrallinen runo Velka elämälle ilmestyi samannimisessä kokoelmassa vuonna 1931, runoilijan ollessa vielä alle kolmenkymmenen.
      Kaarlo Sarkia menetti äitinsä jo 12-vuotiaana.
      .
      Äideille olemme elämästämme velkaa, ja on sitä velkaa yritetty lyhentääkin. Tässä vaiheessa kylläkin tuntuu, että velat ovat muuttuneet saataviksi.
      .
      Sarkialla itsellään ei ollut lapsia, joten velka elämälle jäi häneltä sikäli maksamatta.
      .
      Mutta toisen runoruhtinaan, Aaro Hellaakosken sanoin:
      "Maksamatta jos laskuni jää, ota laulu tää."

      .

      VELKA ELÄMÄLLE

      Elonleikkuusta juur olit palannut raukein jaloin.
      Joen loimossa kuun näit välkkyvän kuparivyönä.
      Veres lämminnä hyrskysi, äiti, elokuun yönä.
      Lepäs täyttyvä syys yli metsäin, peltojen, taloin.

      Lepäs elokuun yö kuin sallimus maailman yllä.
      Se mies oli saapunut toiselta kirkolta asti.
      Olit nuori ja uupunut, rakastit palavasti.
      Näen, äiti, ne hetket elävästi kyllä.

      Yön mentyä heräsit elokuun sunnuntaihin,
      kun aittaas paistoi ruskon punainen juova.
      Koit aavistaa, mitä olikaan aika tuova,
      loit kysyvän katseen vaaleneviin maihin.

      Meni viikkoja niin. Yhä selkeni Pohjantähti.
      Oli viimeiset kukat jo tappanut armoton halla.
      Se mies tuli viimein, puhteella, joulun alla,
      tuli niinkuin ennen ja entisin sanoin lähti.

      Tinanauha virran peittyi nuoreen jäähän.
      Lumi likaiset, martaat pellot harsoonsa kääri.
      Joka päivä ken vaieten askareissa hääri?
      Joka ilta ken kaivaten katsoi tanhuan päähän?

      Oli sydämes mennyt sen nuorukaisen mukaan,
      oli vienyt hän sen kuin kerta kerralta ennen.
      Tie tummui askeleista viikkojen mennen -
      sen sadoista kulkijoista ei valittus kukaan.

      Odoteltuas turhaan iltana muutamana
      jokin kuiskasi korvaas: Hän ei kenties palaa ...
      Jokin kuiskasi: Lapses elää! - Vieras sana
      yön oudosti rintaas poltti, ja itkit salaa.

      Suli murhees sentään päivään säteilevään.
      Oli voimakas sydämes, itkeä voinut et pitkään.
      Mitä outoa unta nyt rinnassas sylkytitkään?
      Mitä ennustähtiä tutkit sen varhaiskevään?

      Märät pälvensä huhtikuu teki seinämälle.
      Puki vihreys haat. Pojat soitteli leppätorvin.
      Elit herkintä kevättäs herkin silmin ja korvin:
      Olit kohta maksava velkas Elämälle.

      Ja kun kukkien runsaudesta jo vaahtosi tuomet,
      pihan omenapuiden pilvet satoivat lunta,
      tuli lihaksi, vereksi, mi oli äsken unta:
      kevätpäivään aukes sun lapsesi silmäluomet.

      *

      Kesä, syys meni niin. Meni vuodet. Raukenit multaan.
      Levon viileyteen kävit Elämän aurinkohäistä.
      Olit täyttänyt lain. Sinun mentyäs silmistä näistä
      on Elämä hetkisen säteilevä tultaan.



      .

      Oma äitini oli avioliittoon vihitty alle 20-vuotiaana, ja paljon lapsia syntyi perheeseen. Hän hoiti, hoivasi täysin rinnoin koko elämänsä ajan ja rukoili niin omiensa kuin muidenkin puolesta, hoiti myös evakkoperhettä ja heidän lapsiaan vuosien ajan.
      Isä toimi sijoittamassa evakkoja sodan aikana..
      Jaksoivat, jaksoivat,
      vaikka molemmat omat pitkät komeat poikansa olivat rintamilla hengenvaarassa puolustamassa Suomen itsenäsyyttä.
      Kun tulivat lomille sieltä, heittivät minua ilmaan. Juoksin sisään ja huusin: "Jalkani olivat puhelinlankojen korkeudella!" Niin kovasti huusin, että tänne asti kuulen sen ääneni.

      Kiitos äidille, kiitos isälle, Luojalleni kiitos elämästä. :)

      • Kovasti-OUTOA-on-

        että tämä Suomi24 lyö runon säkeistöt yhteen, se ei ole kivaa.


      • de-meter

        Ei ollut tarkoitus mollata Sarkiaa runoilijana, Merilii. Siihen minulla ei ole kanttia.
        Kommenttini koski runon sisältämää elämänfilosofiaa. Velka elämälle on kaunis runo. Muistan sen kouluajoilta.
        Vahvoja lapsuusmuistoja sinulla. Ne kantavat varmasti yhä...


      • Merilii.ei.kirj

        Sorry, olen kopioinut huolimattomasti tuon runon, sillä sen alussa ollut kappalekin on tullut siihen... no ei voi mitään jälkeenpäin.. keskityin niin tuohon Velka elämälle-runoon, se on niin vaikuttava.

        Eihän tuossa minusta mitään negatiivista kritiikkiä sinun puoleltasi Sarkiaa kohtaan ole.

        Totta tuo lapsuusmuistojen osuus, ne vasta vaikuttavia ovatkin, kun eivät vieläkään ole haalistuneet.


    • VELKA ELÄMÄLLE
      .

      Elonleikkuusta juur olit palannut raukein jaloin.

      Joen loimossa kuun näit välkkyvän kuparivyönä.

      Veres lämminnä hyrskysi, äiti, elokuun yönä.

      Lepäs täyttyvä syys yli metsäin, peltojen, taloin.
      .

      Lepäs elokuun yö kuin sallimus maailman yllä.

      Se mies oli saapunut toiselta kirkolta asti.

      Olit nuori ja uupunut, rakastit palavasti.

      Näen, äiti, ne hetket elävästi kyllä.
      .

      Yön mentyä heräsit elokuun sunnuntaihin,

      kun aittaas paistoi ruskon punainen juova.

      Koit aavistaa, mitä olikaan aika tuova,

      loit kysyvän katseen vaaleneviin maihin.
      .

      Meni viikkoja niin. Yhä selkeni Pohjantähti.

      Oli viimeiset kukat jo tappanut armoton halla.

      Se mies tuli viimein, puhteella, joulun alla,

      tuli niinkuin ennen ja entisin sanoin lähti.
      .

      Tinanauha virran peittyi nuoreen jäähän.

      Lumi likaiset, martaat pellot harsoonsa kääri.

      Joka päivä ken vaieten askareissa hääri?

      Joka ilta ken kaivaten katsoi tanhuan päähän?
      .

      Oli sydämes mennyt sen nuorukaisen mukaan,

      oli vienyt hän sen kuin kerta kerralta ennen.

      Tie tummui askeleista viikkojen mennen -

      sen sadoista kulkijoista ei valittus kukaan.
      .

      Odoteltuas turhaan iltana muutamana

      jokin kuiskasi korvaas: Hän ei kenties palaa ...

      Jokin kuiskasi: Lapses elää! - Vieras sana

      yön oudosti rintaas poltti, ja itkit salaa.
      .

      Suli murhees sentään päivään säteilevään.

      Oli voimakas sydämes, itkeä voinut et pitkään.

      Mitä outoa unta nyt rinnassas sylkytitkään?

      Mitä ennustähtiä tutkit sen varhaiskevään?
      .

      Märät pälvensä huhtikuu teki seinämälle.

      Puki vihreys haat. Pojat soitteli leppätorvin.

      Elit herkintä kevättäs herkin silmin ja korvin:

      Olit kohta maksava velkas Elämälle.
      .

      Ja kun kukkien runsaudesta jo vaahtosi tuomet,

      pihan omenapuiden pilvet satoivat lunta,

      tuli lihaksi, vereksi, mi oli äsken unta:

      kevätpäivään aukes sun lapsesi silmäluomet.

      .

      Kesä, syys meni niin. Meni vuodet. Raukenit multaan.

      Levon viileyteen kävit Elämän aurinkohäistä.

      Olit täyttänyt lain. Sinun mentyäs silmistä näistä

      on Elämä hetkisen säteilevä tultaan.

      .

      • Edelliseen-

        Kaarlo Sarkian omaelämäkerrallinen runo "Velka elämälle" edellä.


    • Mitä pitäisi pelkää??? Runoilla...... Tämä on kuin Suomalainen TV tänään kaikki nollaa, paitsi keskustelut taloudesta.

    • Suomalaiset pelkää ei ketkään muut. Mitä finni pelkää???

    • Hah_hah_haa_typerää

      Rakastuin elämään
      Joskus jouduin kärsimään
      Riemuun kun heräsin
      Niin vaatteeni keräsin
      #
      Lähdin jatkamaan matkaa
      Etsimään hyvää safkaa
      En odottamaan kuolemaa
      Vaan saattamaan kuolevaa
      #
      Rakkaani jatkoi matkaansa jonnekin
      Aion pian seurata häntä sinnekin
      Ensin aion mä ehtiä elää vielä täällä
      Iloitsen hyvällä säällä ja omalla päällä.

    • vhimshh

      Ehkä pelko on myös ihmiselossa tarpeellinen ja elämää suojeleva tunne
      - olen samaa mieltä tai en
      - vähän kuin runosta Kaarisilta, joka kehoittaa kansalaisia panemaan ikuisuuteen ja ajattomuuteen siltaa rakentaessaan kappaleita niiden ihmisten sydämestä - joita eläessään on rakastanut - junien, autojen, kiitolinjojen jyrättäväksi tai elukkain sorkkien tallattavaksi - ehken enempi ylevyyttä tavoittelevaa kuin sitä mikä oikeasti olis ihmiskeholle tarpeen ja kohtuullista
      - siinäkään ei jeesustelut auta taivaita tavoitellessa. On ihmisiä kaikenlaisia maailmassa - ihan kaikki eivät ole millään ihmisen hyvän elämän kannattajia ja joita oliskin syytä pelätä - myös omassa lähipiirissäkin tai suvussa, joitakin hallitsee ikuinen verikosto-aate tai muu pimeä kähmintä-lähmintä-meininki väkivallan käytön ohella. Tai vallankäyttö - kaikk naiset ja lapset apinoita tai nuorassa talutettavia pikku-pikku-sylikoiria.

    • utelias-kysymys-

      Ketju keskitty taiteeseen,
      mutta
      kuinka olisi vastaus kysymykseen, pelkäätkö elämää,
      -
      rehellinen vastaus,
      pelkään elää enää elämää,
      -
      leskeksi jäätyäni, en ole uskaltanu tarttua uusiin mahdollisuuksiin uusiin ihmissuhteisiin,
      yllätys yllätys,
      muutamia yllättäviä pyyntöjä tutustua kahvittelun merkeissä on tullu,
      "lapsellisuuttani " " kehittymättömyyttäni ihmisenä " kieltäydyin kutsusta, lähinnä tunsin sisäistä panikkia asian suhteen,
      edelleenki sinnikkäämmät odottaa jos suostuisin kahvitteluun jossain kahvilassa,
      -
      kysymys,
      kuinka te suhtautuisitte vastaavaan jos olisitte vapaa
      ja olisitte eläneet pitkän avioliiton vain oman puolisonne kanssa,
      myötä ja vastoinkäymiseneen,
      olisitteko rohkeita ja ottasitte kutsun heti vastaa,

      • älä-elämää-pelkää-

        EN olis rohkea, en ottais kutsua vastaan,
        kauan miettisin,
        voisi jäädä ikuisesti mietinnän asteelle,


      • Mieti, mitä ihmettä pelkäät.
        Elä jätä elämääsi elämättä. Arkipäivän iloa ja seuraakin joskus me jokainen kaivataan, vai mitä. Kokeile, miltä se tuntuu, käydä jonkun uuden tuttavuuden kanssa kahvilla, ei se maailmaa kaada. Sitten tiedät. Tilanne voi antaa elämääsi ihan uudenlaista iloa ja valoa. Rohkeasti vaan. Elämä jatkuu.


      • siilimuori3

        Kahvitteluhan on kahvittelu. Kai nyt kahvilla voi käydä. Ei kai siinä sitoudu mihinkään jos ei halua.


      • näin-kävi-ujo-piimä-
        siilimuori3 kirjoitti:

        Kahvitteluhan on kahvittelu. Kai nyt kahvilla voi käydä. Ei kai siinä sitoudu mihinkään jos ei halua.

        Kyllä siinä äkkiä luu hyppää kurkkuun,
        kun täysin viera tuntematon kivan näkönen kaveri aikansa vieressä pelaa pelejä
        ja muuten vaan ohimenen ehdottaakin parempaa tutustumista kahvittelun merkeissä,


      • Mä ymmärrän sua, "utelias-kysymys-". Kyllä minäkin pelkään, ehkä vähän toisista syistä. Alan itessäni huomata pientä rajatilapersoonallisuutta, että vaikka mielellään tutustuukin mukaviin ihmisiin, niin silti jokin pidättelee.
        Voi olla, että mitä kauemmin on yksin, sitä suurempi kynnys on muuttaa sitä.
        Varmaan on vielä ihan metkut kun rakas puolis on menehtynyt. Voi olla varmaan vielä vaikeampaa jatkaa mitään uutta.


      • ujo-piimä-
        hmp.f kirjoitti:

        Mä ymmärrän sua, "utelias-kysymys-". Kyllä minäkin pelkään, ehkä vähän toisista syistä. Alan itessäni huomata pientä rajatilapersoonallisuutta, että vaikka mielellään tutustuukin mukaviin ihmisiin, niin silti jokin pidättelee.
        Voi olla, että mitä kauemmin on yksin, sitä suurempi kynnys on muuttaa sitä.
        Varmaan on vielä ihan metkut kun rakas puolis on menehtynyt. Voi olla varmaan vielä vaikeampaa jatkaa mitään uutta.

        Hiukan samoin ajattelen,
        pelko johtuu omasta vajavaisuuden tunteesta,
        ikääntyny ihminen ei koe enään itseään energiseksi ja täydelliseksi,
        että pystyisi täyttämään uuden ystävän mahdolliset toiveet,
        ikääntyny ihminen pelkää tuottavansa pettymyksen,
        joten mieluummin kieltäytyy kokonaan seurustelusta,
        oma vanha puoliso olisi ainoa jonka kainaloon vanha uskaltaisi käpertyä vajavaisena ihmisenäki,
        uusi pelottaa,


    • Hyppää_kuuseen_huu

      Rakastatko itse elämää
      Vai pelkäätkö sinä kuolemaa
      Minä pelkään kuolevaa
      Ellei hän enää ruokaa saa
      %%%
      Lähetän terveisiä matkaan
      Syöksyn itse hatkaan
      Kuolleille suukkoja kantaa
      Jospa he sitten anteeksi antaa
      €€€€
      Kukaan ei koskaan takaisin palaa
      Uskoa tahtoisin heille valaa
      Rakastan minäkin milloin ketäkin
      Elävää vai elämää ei silloin setäkään

    • Pidän taiteesta ja pidän kirjoituksista, mutta pelko mikä on pelko???

      Oli vähän kerran kun pidin kuolevaa vaimoani kädestä tunti kaupalla, kysyin hoitajalta mitkä ovat kuoleman vaiheet, olivat niin kun hän sanoi.

    • Anonyymi

      Elä varassa yhden kortin, on oivallisesti kerrottu.
      Itse koen tuon tekstin, että ei pitäisi varmistella tätä elämää ja sen jatkuvuutta kaikin tavoin. Riittää kun vain elää. Tietysti kunnioittaen itse elämää, luontoa ihmisiä.
      " älä haudoilla lymyyn kulje" sitä on vaikea tulkita.
      Tulee mieleen, että ei pidä peljätä kuolemaa tai olisiko kyse, että ne jotka ovat kuolleet, jättää ne taakseen ja elää elämäänsä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1433
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      104
      1090
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      140
      934
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      164
      856
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      824
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      804
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe