Silloin mahdollistuisi esimerkiksi verotus, polkupyörien pysäköinti maksut, pakollinen vakuutus, tiemaksut jne.
Täytyy alkaa tälläisiä kirjoituksia laittelee aina silloin tällöin niin eiköhän joku rahaa ajatteleva herra hoksaa että mikä bisnes idea eikä kukaan ole vielä keksinyt sitä.
Meinaako joku että pyörätiet, pyöräparkit, telineet sun muut ihan vaan itsekseen tulee ilman kustannuksia?
Polkupyörien rekisteröinti pitäisi saada
19
352
Vastaukset
- Kunnallisvero_esim
Jokainen veroja maksava kansalainen kustantaa omalta osaltaan mainitsemiasi asioita joten turha ajatella että tämän suhteen olisi mitään vapaamatkustajia.
- verokarhu
Jääkaappivero, kenkävero, hengitysvero jne. Miten olisi tyhmyysvero?
- Kustannuslaskija
En paljoa diivailisi pyöräilijänä ja kuntalaisena maksamistaan kunnallisveroista. Parhaimpana aikana enimmillään 11% liikkuvista käyttää polkupyörää, joiden kustannuksista 100% kunnallisveron alaisista maksaa. Osin kunta saa vielä valtionapua pyöräteihin.
- Faktajuttu1
Valtionapua ei pyöräteihin ole maksettu senttiäkään. Toisekseen liikenneinfraan varatuista kunnallisverovaroista menee esim Helsingissä autoilun infraan 99 % ja vain 1 % kevyenliikenteen ( jalankulku, pyöräily ) infraan ja kuitenkin alle 45 % Helsinkiläisistä omistaa auton. Joten kukakohan se maksaa ja kenen kustannuksia
- Matikka_on_ihmeellistä
Meidänkin kolmen hengen perheessä on yksi auto, jolloin saadaan tulokseksi, että 33% henkilöistä omistaa auton. Jos keskimääräisessä helsinkiläisperheessä on kaksi henkilöä, saadaan tulokseksi, että 90% helsinkiläisperheistä omistaa auton.
Vastaavasti voitaisiin laskea julkisen liikenteen tieinfran vaatimat rahat, jotka lasketaan siihen autoiluun. Tähän kun lisätään julkisen liikenteen saamat valtion ja kuntien tukirahat, ollaan äkkiä laskelmassa, joka osoittaa autoilijoiden maksavan myös jalankulkijoiden, eli bussimatkustajien matkat.
Vasta näin laskelman, että yhden kadunvarsi autopaikan hoito maksaa kaupungille 670 euroa/vuosi. Koska kyseessä on noin 10m2 kokoinen ala, saadaan kilometrin pyöräkaistan hoitokustannuksiksi bauttiarallaa 134.000 euroa. Koko 1200km:n pyörätieverkon hoitokustannus on tämän perusteella reilut 160 miljoonaa euroa. Tämä kaikki ilman omaa käyttäjiin kohdistuvaa kustannusvaikutusta. Jalankulkijoiden puoli tiestä vielä tähän päälle, niin hinta tuplaantuu, puhumattakaan uuden rakentamisesta. - Epäilevä_Tuomas
Yhden opin mukaan pyöräilyyn sijoitettu euro tulee kahdeksankertaisena takaisin. Tuo 160 miljoonaa pitäisi siis löytyä Helsingin budjetista noin 1.250 miljoonan tulona. Vaan enpä löydä. Onko minua kusetettu?
- Terveet-elämäntavat
Epäilevä_Tuomas kirjoitti:
Yhden opin mukaan pyöräilyyn sijoitettu euro tulee kahdeksankertaisena takaisin. Tuo 160 miljoonaa pitäisi siis löytyä Helsingin budjetista noin 1.250 miljoonan tulona. Vaan enpä löydä. Onko minua kusetettu?
Tyhmempikin tajuaa että säästöt tulevat pitkällä aikajänteellä, esim. siitä kun porukka olisi terveempää eikä tervesypalveluja tarvita samalla tavalla kuin nykyinen pullamössösukupolvi niitä käyttää.
- 37män
Terveenpää???? Pyöräteiden kunto on sitä luokkaa monin paikoi. että ne aiheuttavat pyöräilijöille vammoja.
Jo pelkästään pyöräteiden suunnittelussa on varmaan henkilöitä, jotka eivät pyöräilystä tai lainsäädännöstä tiedä riittävästi.
Esimerkiksi tuolla Espoossa tehdään uusiin väyläliittymiin niin jyrkät ja korkeat kynnykset, että pyörällä niihin ajettaessa ne saattavat aiheuttaa käsi- olka- tai selkävammoja, puhumattakaan pyörien rikkoutumisista.
Lakimielessä voisi kai sanoa, että jos liittymästä tarkoituksellisesti tehdään pyörän renkaan rikkova teräväkulmainen, ajatuksella, että ethän sitten ainakaan aja tästä, tai pyöräsi rikkoutuu, niin liikutaan jo laittomuuden rajamailla, koska mielestäni lakimme linja on selvästi se, että ei saa tehdä mitään sellaista, joka saattaa aiheuttaa toiselle aineellista tai ruumiillista vahinkoa.
Liikennelain tuntemattomuus tulee siinäkin ilmi, että ne terävät osat klv-liittymissä on sijoitettu ristiriidassa väylällä oleviin 423 ja 424 merkkeihin, jolloin sääntöjä noudattava joutuu ajamaan tuollaisen renkaan rikkovan terävän särmän yli.
Olisikohan pyörien rekisteröinnistä hyötyä tuollaisen törttöilyn lopettamiseksi?
Tuskin. - Matikka_on_ihmeellistä
Terveet-elämäntavat kirjoitti:
Tyhmempikin tajuaa että säästöt tulevat pitkällä aikajänteellä, esim. siitä kun porukka olisi terveempää eikä tervesypalveluja tarvita samalla tavalla kuin nykyinen pullamössösukupolvi niitä käyttää.
Enhän minä mistään laskennallisista säästöistä puhunut, vaan vuosittaisista hoitokuluista. Kerro sinäkin, mikä on se vuosittainen säästö, ja mistä sen löytää. Investoinnit uuteen on aivan eri asia.
- Kyllä-.-vaan
37män kirjoitti:
Terveenpää???? Pyöräteiden kunto on sitä luokkaa monin paikoi. että ne aiheuttavat pyöräilijöille vammoja.
Jo pelkästään pyöräteiden suunnittelussa on varmaan henkilöitä, jotka eivät pyöräilystä tai lainsäädännöstä tiedä riittävästi.
Esimerkiksi tuolla Espoossa tehdään uusiin väyläliittymiin niin jyrkät ja korkeat kynnykset, että pyörällä niihin ajettaessa ne saattavat aiheuttaa käsi- olka- tai selkävammoja, puhumattakaan pyörien rikkoutumisista.
Lakimielessä voisi kai sanoa, että jos liittymästä tarkoituksellisesti tehdään pyörän renkaan rikkova teräväkulmainen, ajatuksella, että ethän sitten ainakaan aja tästä, tai pyöräsi rikkoutuu, niin liikutaan jo laittomuuden rajamailla, koska mielestäni lakimme linja on selvästi se, että ei saa tehdä mitään sellaista, joka saattaa aiheuttaa toiselle aineellista tai ruumiillista vahinkoa.
Liikennelain tuntemattomuus tulee siinäkin ilmi, että ne terävät osat klv-liittymissä on sijoitettu ristiriidassa väylällä oleviin 423 ja 424 merkkeihin, jolloin sääntöjä noudattava joutuu ajamaan tuollaisen renkaan rikkovan terävän särmän yli.
Olisikohan pyörien rekisteröinnistä hyötyä tuollaisen törttöilyn lopettamiseksi?
Tuskin.Terveempää todellakin jos saadaan sovhaperunat liikkeelle jotka muuten nostavat ahteriiaan ainoastaan kun kävelevät kodin ja auton ja toimiston ja auton väliset matkat sekä vessassa ja jääkaapilla käynnit.
Itse en koe että väylät olisivat huonossa kunnossa ainakaan täällä missä itse asustelen. - pöstänalu
Matikka_on_ihmeellistä kirjoitti:
Meidänkin kolmen hengen perheessä on yksi auto, jolloin saadaan tulokseksi, että 33% henkilöistä omistaa auton. Jos keskimääräisessä helsinkiläisperheessä on kaksi henkilöä, saadaan tulokseksi, että 90% helsinkiläisperheistä omistaa auton.
Vastaavasti voitaisiin laskea julkisen liikenteen tieinfran vaatimat rahat, jotka lasketaan siihen autoiluun. Tähän kun lisätään julkisen liikenteen saamat valtion ja kuntien tukirahat, ollaan äkkiä laskelmassa, joka osoittaa autoilijoiden maksavan myös jalankulkijoiden, eli bussimatkustajien matkat.
Vasta näin laskelman, että yhden kadunvarsi autopaikan hoito maksaa kaupungille 670 euroa/vuosi. Koska kyseessä on noin 10m2 kokoinen ala, saadaan kilometrin pyöräkaistan hoitokustannuksiksi bauttiarallaa 134.000 euroa. Koko 1200km:n pyörätieverkon hoitokustannus on tämän perusteella reilut 160 miljoonaa euroa. Tämä kaikki ilman omaa käyttäjiin kohdistuvaa kustannusvaikutusta. Jalankulkijoiden puoli tiestä vielä tähän päälle, niin hinta tuplaantuu, puhumattakaan uuden rakentamisesta.Paljonko maksaa tien korjaus kun autot nastoilla rikkoo sen?
Paljonko maksaa 1600 ihmisen elämä kun nastapöly tappaa ihmiset.
- korpeemaan
Polkupyöräilijä on loisimijä ja veronkiertäjä.
Suureen ääneen vaatii uusia pöyräteitä ja ajoväyliä.
Mutta vielä kovempaan ääneen huutaa, miten mulkkuja autoilijat ovat, muista pyörätien käyttäjistä puhumattakaan.
Vedetään liikennesäännöistä piittaamatta hurjaa vauhtia, kun kolahtaa, niin vika ON AINA JONKUN MUUN.
Pitäs muistaa se, että se mulkku autoilija raskaalla verotuksella maksaa ne pyörätiet ja ajoväylät.
joten pientä kunnioitusta autoilija akohtaan.
hitto, miun koirat maksaa enemmän veroja kuin työtön tavispyöräilijä.- Ota-selvää
Kirjoittelet tänne satuja. Mistä näitä tietämättömiä satutätejä oikein tulee?!
Ihan vain tiedoksi että kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla. Jokainen veroja maksava kuntalainen maksaa katuverkoston ylläpidosta ja täten myös kevyenliikenteen väylien ylläpidosta, oli hänellä auto tai ei. Autottomat maksavat siis myös teiden ylläpidosta.
- Kustannuslaskija
Tierahat eivät mene autoiluun. Julkinen ja jakeluliikenne tarvitsee teitä.
Koko maassa valtio tukee joukkoliikennettä 500 miljoonalla eurolla, josta Helsingin seutu imaisee 290 miljoonaa euroa.
Valtio maksoi esim. Helsingissä puolet paikallistie Hakamäentien rakennuskustannuksista kevyen liikenteen väylineen. Pyörätien rakentaminen maksaa 100.000-200.000 kilometriltä.
Valtio kerää veroilla ja veroluonteisilla maksuilla autoilijoilta 8,1 miljardia, joista palautuu uusien teiden rakentamiseen ja vanhojen ylläpitoon 600 miljoonaa ( sekin tänä vuonna vasta ankaran taistelun jälkeen ).- Siksi
Maksoi puolet koska puolet Hakamäentiessä on valtion alueella.
- Syyaseuraus
Hakamäentien vieressä oli ihan hyvät ja valmiit pörätiet kunnes Hakamäentietä ruvettiin remontoimaan ja leventämään jolloin pyörätiet jäivät ajoratojen levennysten alle ja tilalle rakennettiin täysin ala-arvoiset uudet pyörätiet.
- NiinMaksatSinäkin
"Meinaako joku että pyörätiet, pyöräparkit, telineet sun muut ihan vaan itsekseen tulee ilman kustannuksia?"
Ei meinaa. Jokainen veronmaksaja maksaa oman osuutensa.- opelius
Tai ei maksa vaan sen maksaa autolijat veroina, vai onko joku polkupyörävero? Ei ole mutta kun on nämä kevyen liikenteenväylät niin pitäsikö olla polkupyörä VERO?
- 37män
Kuulehan "opelius". Pyörätiet tehdään kunnallisveroilla, samoin kuin jalkakäytävätkin.
Kuten tiedät, kunnallisveroa maksaa jokainen kunnan ansiotuloja saava asukas.
Vapaamatkustajia tuosta verosta ovat vain tulottomat ja omaisuustulolla elelevät.
Ihan tulottomia on aikuisissa hyvin vähän ja nuo omaisuustuloilla elävät vapaamatkustajat eivät paljoa pyöräile, he kun ajelevat autoillansa ja haukkuvat meitä pyöräilijöitä, kun me kehtaamme ajella heidän näköpiirissään, joten ihan oikein menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk893738Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921969Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871783- 1441652
- 1621483
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur981463Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671412Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001334- 861287