Olen ollut luottotiedoton loppukesästä 2012 ja ulosotossa maaliskuusta 2013. Silloin annoin kaiken mennä ulosottoon ja heitin perintäkirjeet avaamattomina roskiin. Hain silloin takuusäätiön takausta, mutten saanut. Nyt velkaa on n. 25 tuhatta, kun olen maksanut yhtäjaksoisesti ulosottoa.
Hakisin uudelleen takuusäätiön takausta, koska saan ulosotosta selville tarkan velkasumman. Ihmettelen vain, että vieläkin 2016 tulee perintätoimistoilta välillä laskuja ja maksusuunnitelma ehdotuksia. Perivätkö vain huvikseen vaikka oletan, että ovat jo ulosotossa, vai kestääkö tosiaan noin kauan, ennen kuin vievät oikeuteen jutut? En maksa mitään, muun kuin ulosoton kautta, koska ei minulla ole selvyyttä enää onko lasku edes aito.
Perintä ja ulosotto
10
401
Vastaukset
- alkuperäinen
Ja siis kysymykseni on, että voinko olettaa kaikki velkani jo olevan ulosotossa vajaan neljän vuoden jälkeen?
Et välttämättä. Olet kuitenkin koko ajan maksellut uo-velkaasi pois? Jotkut perintätoimistot eivät laita ollenkaan velkaa ulosottoon vaan panttaavat sitä itsellään. Tai sitten jostain syystä velka on palautunut ulosotosta takaisin velkojalle, useimmiten varattomuuden takia. Nyt ilmeisesti näin ei ole kuitenkaan.
Nyt pyydät kyseisiltä perintätoimistoilta velan siirtoa ulosottoon. Parasta olisi että kaikki velat olisi yhdessä paikassa kun/jos aiot saada esim järjestelylainaa niitä varten. Samalla tilaat velkojilta velkasaldotodistuksen, myös UO:sta jotta saat kokonaisvelkasi selville. Sitten vaan uudelleen haet säätiön takausta. Onnea.- alkuperäinen
Täytyy odotella vielä muutama kuukausi. Jostain olen lukenut, että perintää voi jatkaa vaikka velka on jo ulosotossa. Vähenee ne ulosoton kauttakin tietysti ja jää enemmän rahaa käteen, mutta noiden merkintöjen loppuminen olisi kai nopeampaa järjestelylainan avulla ja lainan maksu tietenkin.
- 457457
alkuperäinen kirjoitti:
Täytyy odotella vielä muutama kuukausi. Jostain olen lukenut, että perintää voi jatkaa vaikka velka on jo ulosotossa. Vähenee ne ulosoton kauttakin tietysti ja jää enemmän rahaa käteen, mutta noiden merkintöjen loppuminen olisi kai nopeampaa järjestelylainan avulla ja lainan maksu tietenkin.
No ainakaan merkinnät ei lähde mihinkään takuusäätiön takaamalla lainalla, sitten vasta kun laina on maksettu kokonaan pankille takaisin.
- entiedätarkalleen
457457 kirjoitti:
No ainakaan merkinnät ei lähde mihinkään takuusäätiön takaamalla lainalla, sitten vasta kun laina on maksettu kokonaan pankille takaisin.
Niin on. Koko ulosottovelan maksamisen jälkeenkin jää ymmärtääkseni muutamaksi vuodeksi merkintä, niin ajattelin että kun järjestelyvelka olisi maksettu, niin merkintäkin olisi lähtenyt. Tavallaan pääsisi nopeammin merkinnästä.
- puhdistuukunmaksaa
entiedätarkalleen kirjoitti:
Niin on. Koko ulosottovelan maksamisen jälkeenkin jää ymmärtääkseni muutamaksi vuodeksi merkintä, niin ajattelin että kun järjestelyvelka olisi maksettu, niin merkintäkin olisi lähtenyt. Tavallaan pääsisi nopeammin merkinnästä.
Jos maksat säännöllisesti ja ilman katkoksia hyväksyttävän summan ulosotolle niin luottotietosi voivat olla puhtaatkin vaikka viimeinen erä olisi vielä maksamatta. Näin tapahtui minulle...
Ainoa hyöty minkä saat maksamalla velat pois esim järjestelylainan turvin on se että saat luottohäiriömerkintöjesi perään merkinnän REF. Eli "Velka hoidettu". Tämä merkintä erittäin positiivinen asia jos joissain asioissa luottotiedoilla merkitystä. Itse merkinnät oli sitten YVK tai OSP niin ne pysyvät määrätyn ajan. Ainoa merkintä joka poistuu kun velka maksetaan on UO:ssa todettu varattomuusmerkintä muistaakseni.
Omalla kohdalla viimeine merkintä poistuu 1/17 ja järjestelylaina maksettu pois 4/17.
En osaa sanoa tuosta perinnästä jos velka jo UO:ssa. Ehkä velka on palautunut UO:sta velkojalle joka sitten viimeistään 3 v välein taas lähettää maksumuistutuksen.
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1183/Velkaopas0910_.pdf- dkvppkvkkvkv
Ihmisellä voi olla isojakin ulosotossa olevia velkoja, vaikka hänellä olisi puhtaat luottotiedot.
- 346346ff
dkvppkvkkvkv kirjoitti:
Ihmisellä voi olla isojakin ulosotossa olevia velkoja, vaikka hänellä olisi puhtaat luottotiedot.
Uo:sta saa nykyään merkinnän pitkäkestoisesta ulosotosta. Toki hyvällä säkällä merkintää ei saa kun velka menee takaisin velkojalle mutta yleensä ne on passiivitilassa joten merkintä tulee.
- 5856
"Ainoa merkintä joka poistuu kun velka maksetaan on UO:ssa todettu varattomuusmerkintä muistaakseni."
UMS on se merkitä joka poistuu velan maksettua, varattomuusmerkintä on pahin eli säilyy aina sen 3-4 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368039- 625974
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa823361Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73123Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2151730Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431463Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141