Varainsiirtovero 4%

korotnousussa

Omakotitalon hinnasta. Rivarin tai tavallisen asunnon 2%. Mistähän moinen johtuu, että
OK-talon ostajia veloitetaan enemmän. Kateusvero vai siksi, että ajattellaan jos on varaa ostaa ja pitää sitä taloa on varaa myös maksaa? Tähän on yritetty saada muutosta tuloksetta.

19

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syyt ovat historialliset. Kun ostat rivitalon tai kerrostalohuoneiston, ostat todellisuudessa niiden hallintaan oikeuttavan arvopaperin. Kun ostat omakotitalon, ostat kiinteistön eli maapohjan, et arvopaperia. Ero tulee siis tästä vanhasta jaottelusta.
      .
      Arvopaperien luovutukset ovat vanhastaan olleet vähemmän verotettuja kuin kiinteän omaisuuden luovutukset. On olemassa myös yhtiömuotoisia omakotitaloja, joiden kaupassa ostat arvopaperin, joka oikeuttaa kiinteistön hallintaan. Tuollaisissa omakotitalokaupoissa maksat veroa vain 2 prosenttia.

      • Sinulla ei näköjään ole hajuakaan mistään. Minäkään en tiedä mistä tuo ero varainsiirtoverossa tulee, etenkin kun huomioidaan, että vuokraoikeuden kaupassa (= omakotitalo vuokramaalla, kun se ei näköjään ole sinulle tuttu asia) maksetaan sama 4 % varainsiirtovero kun kiinteistökaupassakin. Vuokraoikeuden kauppa on kuitenkin irtaimen omaisuuden kauppaa samalla tavalla kun osakekauppakin, kiinteistökauppa on kiinteän omaisuuden kauppaa.

        Mutta asiallisen vastaamisen sijaan vedät kehiin marginaali-ilmiön, eli osakemuotoisen omakotitalon, eli asian mihin ei ostajana kannata koskea pitkällä tikullakaan.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Sinulla ei näköjään ole hajuakaan mistään. Minäkään en tiedä mistä tuo ero varainsiirtoverossa tulee, etenkin kun huomioidaan, että vuokraoikeuden kaupassa (= omakotitalo vuokramaalla, kun se ei näköjään ole sinulle tuttu asia) maksetaan sama 4 % varainsiirtovero kun kiinteistökaupassakin. Vuokraoikeuden kauppa on kuitenkin irtaimen omaisuuden kauppaa samalla tavalla kun osakekauppakin, kiinteistökauppa on kiinteän omaisuuden kauppaa.

        Mutta asiallisen vastaamisen sijaan vedät kehiin marginaali-ilmiön, eli osakemuotoisen omakotitalon, eli asian mihin ei ostajana kannata koskea pitkällä tikullakaan.

        Taas olet täällä hölisemässä omiasi. Jos et tiedä, niin miksi vastaat. Miksi oletat että minulla ei olisi hajua asiasta? Vastauksesi osoittaa kyllä suurta typeryyttä. Mitä kyllä olet osoittanut täällä niin monesti aikaisemminkin. Jo 7-8 vuotta sitten kiinnitin huomiota käyttäytymiseesi, kun sinä mm. suutuit ihmisille, jotka sanoivat kilpailuttavansa kiinteistönvälittäjiä. Aika lapsellista käytöstä välittäjältä. Mukaan mahtuu paljon myös virheellisiä neuvoja omalta ammattialaltasi. Pitäisiköhän ilmiantaa sinut aluehallintovirastoon aiheena hyvä välitystapa ja riittävä ammattitaito.
        .
        Minä en kirjoittanut mistään vuokraoikeuden kaupasta, vaan yhtiömuotoisesta omakotitalosta. Yhtiömuotoisesta omakotitalosta maksetaan vain 2 prosentin varainsiirtovero. Sinä olet kiinteistönväliittäjä ja olen korjannut sinun hataria käsityksiäsi monen monta kertaa.
        .
        Maanvuokraoikeus nyt vain on rakennuksen kanssa rinnastettu kiinteään omaisuuteen. Niihinkin on tullut samalla tavalla hakea oikeuden kirjaamista tai lainhuutoa kuin kiinteistöihin. Ratkaiseva asia on siis lainhuuto.


      • Ensin vastaat "Syyt ovat historialliset. Kun ostat rivitalon tai kerrostalohuoneiston, ostat todellisuudessa niiden hallintaan oikeuttavan arvopaperin. Kun ostat omakotitalon, ostat kiinteistön eli maapohjan, et arvopaperia. Ero tulee siis tästä vanhasta jaottelusta."

        Se omakotitalo ei edelleenkään ole kiinteistö, eli vastauksesi oli väärä. No ainahan sen voi korjata toisella väärällä vastauksella...

        "Ratkaiseva asia on siis lainhuuto."

        Ensin mainitset ihan oikein vuokraoikeuden siirron kirjaamisvelvollisuuden, jonka jälkeen vesität vastauksesi yllä mainitulla lausella. Pientä tarkkuutta peliin, joku ihmisparka voi jopa uskoa sinua (se tosin on epätodennäköistä huomioiden sinun täysin asiattomat vuodatukset liittyen omakotitaloasumisen autuuteen ja asuntojen hintakehitykseen).


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ensin vastaat "Syyt ovat historialliset. Kun ostat rivitalon tai kerrostalohuoneiston, ostat todellisuudessa niiden hallintaan oikeuttavan arvopaperin. Kun ostat omakotitalon, ostat kiinteistön eli maapohjan, et arvopaperia. Ero tulee siis tästä vanhasta jaottelusta."

        Se omakotitalo ei edelleenkään ole kiinteistö, eli vastauksesi oli väärä. No ainahan sen voi korjata toisella väärällä vastauksella...

        "Ratkaiseva asia on siis lainhuuto."

        Ensin mainitset ihan oikein vuokraoikeuden siirron kirjaamisvelvollisuuden, jonka jälkeen vesität vastauksesi yllä mainitulla lausella. Pientä tarkkuutta peliin, joku ihmisparka voi jopa uskoa sinua (se tosin on epätodennäköistä huomioiden sinun täysin asiattomat vuodatukset liittyen omakotitaloasumisen autuuteen ja asuntojen hintakehitykseen).

        Saivartelet, vaikka et itse hallitse omaa ammattiasi. Kysyjä ihmetteli, miksi omakotitalon varainsiirtovero on kalliimpi. En lähtenyt teoretisoimaan sitä liiaksi, vaan yksinkertaistin. Sinä kun et hallitse kokonaisuuksia, juutut kiinni teoretisointeihin. Se on tavallista ihmisillä, joilta puuttuu syvenpi ymmärrys.
        .
        Omakotiasumisesta olen sanonut, että asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja viihdyn siinä - tuskin muuta omakotitaloasumisen autuudesta. Sekö on asiatonta? Osoitit jälleen typeryytesi ja myös epärehellisyyttä.
        .
        Kaikki asuntojen hintoja koskevat kirjoitukseni pohjaavat tilastokeskuksen, Maanmittauslaitoksen, kansainvälisen valuuttarahaston tai jonkun muun virallisen tahon ilmoittamiin lukuihin. Sekö on Helsinkiläisen kiinteistönvälittäjän mielestä asiatonta? Osoitit jälleen typeryyttä ja ehkä hieman epärehellisyyttäkin.
        .
        Yllätät minut ja monet muutkin jatkuvasti hyökkäämällä toisia kirjoittajia vastaan kärkevästi ja monesti silloinkin, vaikka olet ilmeisen väärässä. Jos arvon kiinteistönvälittäjä käyttäytyy työssäänkin yhtä ongelmallisesti, voi kauppa käydä huonosti erityisesti sinulla, koska menestyminen kiinteistönvälittäjän ammatissa edellyttää laajan asiatiedon hallinnan lisäksi, ahkeruutta, sosiaalisia taitoja ja hyviä käytöstapoja.
        .
        Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Aluehallintovirasto sanoisi niistä sinun vuodatuksistasi näillä palstoilla. Sieltä löytyy aika paljon kohtuullisen asiatonta vuosien varrelta (mm. sen henkilön halveksuminen, joka sanoi kilpailuttavansa kiinteistönvälittäjän). Minulle moisen "kantelun" tekeminen ja muotoilu on hyvin helppoa ja kun tiedän mistä toimistosta löydyt, ei yksilöinnissäkään ole mitään ongelmia. Ehkä kannattaisi olla varovaisempi.


      • Anteeksi nyt vain, mutta saivartelu on se asia joka ratkaisee turvallisen asunto- tai kiinteistökaupan synnyn, asia jota et työttömänä kirjoitellessasi tietenkään ymmärrä (ainakin kirjoitustesi ajankohdista päätellen et ole työelämässä, anteeksi jos johtopäätökseni on väärä).

        Toisekseen olen aina myöntänyt mahdolliset virheeni, kiinteistökauppaan erikoistunut juristi en tietenkään ole vaikka omaankin vahvan lakituntemuksen. Lisäksi monet "knoppiasiat" tulevat välittäjälle eteen käytännön työssä, eli välittäjä joka on johonkin asiaan törmännyt hallitsee sen ja toinen joka ei ole siihen törmännyt ei hallitse (puhun nyt siis tavallisesta poikkeavista tilanteista).

        Minut oikeassa elämässä tuntevat kylläkin pitävät minua sosiaalisena ja mukavana ihmisenä, sama koskee asiakkaita jotka uskollisesti ovat seuranneet minua urani aikana riippumatta siitä missä yrityksessä olen kulloinkin ollut töissä kun asunnonvaihtotarve on iskenyt.

        Aluehallintaviraston sekoittaminen tähän keskusteluun on yksi naurettavimmista vedoistasi ikinä. AVI valvoo välitysliikkeiden toimintaa, ei yksittäisten välittäjien toimintaa (eikä ainakaan silloin kun hän kirjoittaa yksityishenkilönä vapaa-ajallaan). Mutta kun kerran haluat nolata itsesi, niin ihan vapaasti minun puolestani saat niin tehdä :)

        Kommenttina sinun tilastotieteilyyn, niin tilasto on niin kun se luetaan. Inflaatiokorjauksia et harrasta lainkaan (jos inflaatio on 1 % ja asunnon arvo nousee 0,7 % samana aikana on asunnon arvo laskenut). Lisäksi hehkutat varauksetta omistusasumisen kannattavuutta, tämä vaikka kuukausikustannus omistusasunnossa joka on ostettu velkarahalla on tänä päivänä, nollakoroista riippumatta, korkeampi ensimmäiset 20-30 vuotta kun vuokralla-asuminen samanlaisessa asunnossa. Sinun tapauksessahan ei ole kovinkaan suurta riskiä, Helsingissä sijaitseva asunto säilyttää kyllä arvonsa pitkällä tähtäimellä, toisaalta jo niinkin lähellä kun Espoossa tapahtui nimenomaan omakotitalojen hintaromahdus. Eli omistusasuminen on järkevä valinta kaikilta osin kunhan löytyy maksukykyä korkeampiin asumiskuluihin siihen saakka kunnes asunto on velaton ja riskinkantokykyä menettää siihen sijoitettu pääoma kokonaan tai osittain. Pienituloinen, näin esimerkkinä, isolla velalla ostava perhe tekee karhunpalveluksen itselleen korkeampien asumismenojen aihettaman käyttövarojen vähenemisen johdosta.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta saivartelu on se asia joka ratkaisee turvallisen asunto- tai kiinteistökaupan synnyn, asia jota et työttömänä kirjoitellessasi tietenkään ymmärrä (ainakin kirjoitustesi ajankohdista päätellen et ole työelämässä, anteeksi jos johtopäätökseni on väärä).

        Toisekseen olen aina myöntänyt mahdolliset virheeni, kiinteistökauppaan erikoistunut juristi en tietenkään ole vaikka omaankin vahvan lakituntemuksen. Lisäksi monet "knoppiasiat" tulevat välittäjälle eteen käytännön työssä, eli välittäjä joka on johonkin asiaan törmännyt hallitsee sen ja toinen joka ei ole siihen törmännyt ei hallitse (puhun nyt siis tavallisesta poikkeavista tilanteista).

        Minut oikeassa elämässä tuntevat kylläkin pitävät minua sosiaalisena ja mukavana ihmisenä, sama koskee asiakkaita jotka uskollisesti ovat seuranneet minua urani aikana riippumatta siitä missä yrityksessä olen kulloinkin ollut töissä kun asunnonvaihtotarve on iskenyt.

        Aluehallintaviraston sekoittaminen tähän keskusteluun on yksi naurettavimmista vedoistasi ikinä. AVI valvoo välitysliikkeiden toimintaa, ei yksittäisten välittäjien toimintaa (eikä ainakaan silloin kun hän kirjoittaa yksityishenkilönä vapaa-ajallaan). Mutta kun kerran haluat nolata itsesi, niin ihan vapaasti minun puolestani saat niin tehdä :)

        Kommenttina sinun tilastotieteilyyn, niin tilasto on niin kun se luetaan. Inflaatiokorjauksia et harrasta lainkaan (jos inflaatio on 1 % ja asunnon arvo nousee 0,7 % samana aikana on asunnon arvo laskenut). Lisäksi hehkutat varauksetta omistusasumisen kannattavuutta, tämä vaikka kuukausikustannus omistusasunnossa joka on ostettu velkarahalla on tänä päivänä, nollakoroista riippumatta, korkeampi ensimmäiset 20-30 vuotta kun vuokralla-asuminen samanlaisessa asunnossa. Sinun tapauksessahan ei ole kovinkaan suurta riskiä, Helsingissä sijaitseva asunto säilyttää kyllä arvonsa pitkällä tähtäimellä, toisaalta jo niinkin lähellä kun Espoossa tapahtui nimenomaan omakotitalojen hintaromahdus. Eli omistusasuminen on järkevä valinta kaikilta osin kunhan löytyy maksukykyä korkeampiin asumiskuluihin siihen saakka kunnes asunto on velaton ja riskinkantokykyä menettää siihen sijoitettu pääoma kokonaan tai osittain. Pienituloinen, näin esimerkkinä, isolla velalla ostava perhe tekee karhunpalveluksen itselleen korkeampien asumismenojen aihettaman käyttövarojen vähenemisen johdosta.

        Minulla on taatusti tuplasti sinua suuremmat tulot ja monin verroin tasokkaampi koulutus. Kiinteistönvälittäjän ammattitutkinto ei ole kovinkaan kummoinen ammatti. Se on ammatti johon joudutaan, ei päästä. Itse olen joutunut korjaamaan useasti taitamattomien kiinteistönvälittäjien tekemiä kauppakirjoja vähän ennen kaupantekoa (vain kun olen ollut ostajan asemassa. Itse olen valinnut tasokkaampia välittäjiä). Hyvin usein muodollisista asioista, jotka kiinteistönvälittäjien pitäisi ehdottomasti osata, mutta kun eivät vain osaa (kuten vaikkapa kauppakirjan allekirjoittaminen valtakirjalla). Noloa ja ammattitaidotonta kiinteistövälitystä enkä sinusta ole saanut yhtään sen parempaa käsitystä.
        .
        Sinä et ole myöntänyt täällä yhtään virhettäsi. Aluehallintovirasto. Enpä pitäisi sitä mahdottomana, jos kiinteistönvälittäjä kirjoituksillaan ja käyttäytymisellään osoittaa ammattitaidottomuutta ja halventaa omaa ammattikuntaansa ja antaa aiheen epäillä tapaansa hoitaa välitystoimeksiantoja.
        .
        Et ole juurikaan perillä näistä arvonkehitysasioista. Minä olen tehnyt lukuisia laskutoimituksia, joissa on verrattu vuokraa samasta asunnosta asunnon ostohintaan (useista taloyhtiöistä on ollut sekä vuokralla että myynnissä asuntoja). Omistusasuminen on kannattavamaa, vaikka asunnon arvo kehittyisi vain inflaatiota vastaavasti. Omistusasuminen muuttuu kannattamattomaksi vain, jos asuntojen arvot laskevat kohtuullisen paljon pitkässä juoksussa. Myös jotkut taloustoimittajat ovat tehneet vastaavanlaisia laskutoimituksia.
        .
        Inflaatiosta 7 prosenttia tulee vuokrien noususta. Perustelepa miksi omassa asuminen olisi kannattamatonta ellei asunnon hinta nouse yhtä paljon kuin samasta asunnosta maksettava vuokra. Viime vuonnakin omassa asunnossa asumisen kulut nousivat keskimäärin 0,8 prosenttia ja vuokrat keskimäärin 3 prosenttia.
        .
        Ja palataanpas tuohon että omassa asuminen tulee edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen. Yksi vastaanväittäjä sai toisenlaisen tuloksen vain väittäessään, korjauskuluja mahdottoman suuriksi ja väittäessään asunnon olevan kaikesta korjaamisesta huolimatta miltei arvoton hänen valitsemansa 60 vuoden jakson päättyessä. Sama henkilö väitti, että vuokranantajat ovat hyväsydämisiä typeryksiä, jotka vuokraavat asuntojaan tappiolla.
        .
        Minun kirjoitukseni ja vastaukseni ovat kaikkien luettavissa.
        Sinulla on sen sijaan salattavaa, koska sinä et omia kirjoituksia halua julkista.


      • Mistä sinä olet päätellyt minun olevan pelkkä LKV, etenkin kun kuitenkin uskot tietäväsi kuka olen?

        Ja vuokratilastot eivät ole luotettavia, ainakin pk-seudulla ykstyisten omistajien vuokraamien asuntojen vuokrat ovat laskussa uusissa sopimuksissa. Tilastot kun nyt vain siltä osalta painottuvat yleishyödyllisiin toimijoihin jotka voivat siirtää peruskorjauskulut vuokriin, näihin kuuluu mm SATO joka pyytää keskimäärin 40 % yksityistä markkinavuokraa korkeampaa vuokraa. Eli vuokratilastoihin et voi luottaa pätkääkään (asia jonka saat helposti selville vaikka pirauttamalla tilastokeskukseen, he kyllä myöntävät ko. tilaston vääristymän ihan auliisti).


      • BauHerr
        pundit kirjoitti:

        Minulla on taatusti tuplasti sinua suuremmat tulot ja monin verroin tasokkaampi koulutus. Kiinteistönvälittäjän ammattitutkinto ei ole kovinkaan kummoinen ammatti. Se on ammatti johon joudutaan, ei päästä. Itse olen joutunut korjaamaan useasti taitamattomien kiinteistönvälittäjien tekemiä kauppakirjoja vähän ennen kaupantekoa (vain kun olen ollut ostajan asemassa. Itse olen valinnut tasokkaampia välittäjiä). Hyvin usein muodollisista asioista, jotka kiinteistönvälittäjien pitäisi ehdottomasti osata, mutta kun eivät vain osaa (kuten vaikkapa kauppakirjan allekirjoittaminen valtakirjalla). Noloa ja ammattitaidotonta kiinteistövälitystä enkä sinusta ole saanut yhtään sen parempaa käsitystä.
        .
        Sinä et ole myöntänyt täällä yhtään virhettäsi. Aluehallintovirasto. Enpä pitäisi sitä mahdottomana, jos kiinteistönvälittäjä kirjoituksillaan ja käyttäytymisellään osoittaa ammattitaidottomuutta ja halventaa omaa ammattikuntaansa ja antaa aiheen epäillä tapaansa hoitaa välitystoimeksiantoja.
        .
        Et ole juurikaan perillä näistä arvonkehitysasioista. Minä olen tehnyt lukuisia laskutoimituksia, joissa on verrattu vuokraa samasta asunnosta asunnon ostohintaan (useista taloyhtiöistä on ollut sekä vuokralla että myynnissä asuntoja). Omistusasuminen on kannattavamaa, vaikka asunnon arvo kehittyisi vain inflaatiota vastaavasti. Omistusasuminen muuttuu kannattamattomaksi vain, jos asuntojen arvot laskevat kohtuullisen paljon pitkässä juoksussa. Myös jotkut taloustoimittajat ovat tehneet vastaavanlaisia laskutoimituksia.
        .
        Inflaatiosta 7 prosenttia tulee vuokrien noususta. Perustelepa miksi omassa asuminen olisi kannattamatonta ellei asunnon hinta nouse yhtä paljon kuin samasta asunnosta maksettava vuokra. Viime vuonnakin omassa asunnossa asumisen kulut nousivat keskimäärin 0,8 prosenttia ja vuokrat keskimäärin 3 prosenttia.
        .
        Ja palataanpas tuohon että omassa asuminen tulee edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen. Yksi vastaanväittäjä sai toisenlaisen tuloksen vain väittäessään, korjauskuluja mahdottoman suuriksi ja väittäessään asunnon olevan kaikesta korjaamisesta huolimatta miltei arvoton hänen valitsemansa 60 vuoden jakson päättyessä. Sama henkilö väitti, että vuokranantajat ovat hyväsydämisiä typeryksiä, jotka vuokraavat asuntojaan tappiolla.
        .
        Minun kirjoitukseni ja vastaukseni ovat kaikkien luettavissa.
        Sinulla on sen sijaan salattavaa, koska sinä et omia kirjoituksia halua julkista.

        Tämä keskustelu ei johda yhtikäs mihinkään. Punditin vastaus oli ihan OK.

        Tuo erottelu kiinteään ja irtaimeen omaisuuten on suht selvä.

        Pelkkää kateellisuutta ero ei ole, vaan monessa asiassa tukea Keskustapuolueelta maanviljelijöille. Itse pidän sen vuoksi mieluummin kiinteistöjä kuin asunto-osakkeita. Ensinnäkään en ole niissä kirjanpitovelvollinen ja toiseksi verotus on pitkässä juoksussa edullisempi.


      • BauHerr kirjoitti:

        Tämä keskustelu ei johda yhtikäs mihinkään. Punditin vastaus oli ihan OK.

        Tuo erottelu kiinteään ja irtaimeen omaisuuten on suht selvä.

        Pelkkää kateellisuutta ero ei ole, vaan monessa asiassa tukea Keskustapuolueelta maanviljelijöille. Itse pidän sen vuoksi mieluummin kiinteistöjä kuin asunto-osakkeita. Ensinnäkään en ole niissä kirjanpitovelvollinen ja toiseksi verotus on pitkässä juoksussa edullisempi.

        Niin eipä johdakaan mihinkään muuhun kuin siihen, että saan tämän lkv:n vakuuttuneeksi siitä, että tiedän hänen henkilöllisyytensä. Tietoa en täällä aio kertoa. Sinä "BaurHerr" oletkin niitä harvoja kirjoittajia, jotka eivät päästä suustaan sammakkoja ja osaat kirjoittaa asiasta. Pisteet siitä ja hyvää wappua.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mistä sinä olet päätellyt minun olevan pelkkä LKV, etenkin kun kuitenkin uskot tietäväsi kuka olen?

        Ja vuokratilastot eivät ole luotettavia, ainakin pk-seudulla ykstyisten omistajien vuokraamien asuntojen vuokrat ovat laskussa uusissa sopimuksissa. Tilastot kun nyt vain siltä osalta painottuvat yleishyödyllisiin toimijoihin jotka voivat siirtää peruskorjauskulut vuokriin, näihin kuuluu mm SATO joka pyytää keskimäärin 40 % yksityistä markkinavuokraa korkeampaa vuokraa. Eli vuokratilastoihin et voi luottaa pätkääkään (asia jonka saat helposti selville vaikka pirauttamalla tilastokeskukseen, he kyllä myöntävät ko. tilaston vääristymän ihan auliisti).

        Jos et usko, että tiedän kuka olet, voin kertoa puhelinnumerosi yksittäisten numeroiden neliöjuuren toisen luvun tai vaikka syntymäpäiväsi numeroiden summan (eli päivä kuukausi neljä numeroa vuosiluvusta) neliöjuuren toisen numeron.


      • pundit kirjoitti:

        Jos et usko, että tiedän kuka olet, voin kertoa puhelinnumerosi yksittäisten numeroiden neliöjuuren toisen luvun tai vaikka syntymäpäiväsi numeroiden summan (eli päivä kuukausi neljä numeroa vuosiluvusta) neliöjuuren toisen numeron.

        Jos teet laskutoimitukset, huomaat mitä tarkoitan eikä aihetta enää lisätodisteluun ole.


      • BauHerr
        pundit kirjoitti:

        Niin eipä johdakaan mihinkään muuhun kuin siihen, että saan tämän lkv:n vakuuttuneeksi siitä, että tiedän hänen henkilöllisyytensä. Tietoa en täällä aio kertoa. Sinä "BaurHerr" oletkin niitä harvoja kirjoittajia, jotka eivät päästä suustaan sammakkoja ja osaat kirjoittaa asiasta. Pisteet siitä ja hyvää wappua.

        Niin no, arvio saattaa johtua samankaltaisuudesta. Useiden muiden ammattien lisäksi olen myös ekonomisti.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta saivartelu on se asia joka ratkaisee turvallisen asunto- tai kiinteistökaupan synnyn, asia jota et työttömänä kirjoitellessasi tietenkään ymmärrä (ainakin kirjoitustesi ajankohdista päätellen et ole työelämässä, anteeksi jos johtopäätökseni on väärä).

        Toisekseen olen aina myöntänyt mahdolliset virheeni, kiinteistökauppaan erikoistunut juristi en tietenkään ole vaikka omaankin vahvan lakituntemuksen. Lisäksi monet "knoppiasiat" tulevat välittäjälle eteen käytännön työssä, eli välittäjä joka on johonkin asiaan törmännyt hallitsee sen ja toinen joka ei ole siihen törmännyt ei hallitse (puhun nyt siis tavallisesta poikkeavista tilanteista).

        Minut oikeassa elämässä tuntevat kylläkin pitävät minua sosiaalisena ja mukavana ihmisenä, sama koskee asiakkaita jotka uskollisesti ovat seuranneet minua urani aikana riippumatta siitä missä yrityksessä olen kulloinkin ollut töissä kun asunnonvaihtotarve on iskenyt.

        Aluehallintaviraston sekoittaminen tähän keskusteluun on yksi naurettavimmista vedoistasi ikinä. AVI valvoo välitysliikkeiden toimintaa, ei yksittäisten välittäjien toimintaa (eikä ainakaan silloin kun hän kirjoittaa yksityishenkilönä vapaa-ajallaan). Mutta kun kerran haluat nolata itsesi, niin ihan vapaasti minun puolestani saat niin tehdä :)

        Kommenttina sinun tilastotieteilyyn, niin tilasto on niin kun se luetaan. Inflaatiokorjauksia et harrasta lainkaan (jos inflaatio on 1 % ja asunnon arvo nousee 0,7 % samana aikana on asunnon arvo laskenut). Lisäksi hehkutat varauksetta omistusasumisen kannattavuutta, tämä vaikka kuukausikustannus omistusasunnossa joka on ostettu velkarahalla on tänä päivänä, nollakoroista riippumatta, korkeampi ensimmäiset 20-30 vuotta kun vuokralla-asuminen samanlaisessa asunnossa. Sinun tapauksessahan ei ole kovinkaan suurta riskiä, Helsingissä sijaitseva asunto säilyttää kyllä arvonsa pitkällä tähtäimellä, toisaalta jo niinkin lähellä kun Espoossa tapahtui nimenomaan omakotitalojen hintaromahdus. Eli omistusasuminen on järkevä valinta kaikilta osin kunhan löytyy maksukykyä korkeampiin asumiskuluihin siihen saakka kunnes asunto on velaton ja riskinkantokykyä menettää siihen sijoitettu pääoma kokonaan tai osittain. Pienituloinen, näin esimerkkinä, isolla velalla ostava perhe tekee karhunpalveluksen itselleen korkeampien asumismenojen aihettaman käyttövarojen vähenemisen johdosta.

        Ehkäpä nyt laitat myös todisteita siitä Espoon omakotitalojen "hintaromahduksesta".


    • lukihäiriöinen

      "Kun ostat omakotitalon, ostat kiinteistön eli maapohjan, et arvopaperia"

      Väärin...et osta maapohjaa vaan olet ehkä vuokralla ja maksat siitä ja sillä olevilla rakennuksilla ja pidät huolta rakennuksista niin kauan kun vuokra aikaa on jäljellä,edelleen maksat 4% varainsiirtoveroa.Etkä omista tonttia välttämättä vaan olet vuokralla.

      • Häh, saivartelijat liikkeellä. Kauppakirjasta käy hyvin ilmi, ostatko pelkän rakennuksen ja maanvuokraoikeuden vai kiinteistön. Kiinteistön ostaja omistaa maapohjan. Siitä on todistuksena merkintä Maanmittauslaitoksen ylläpitämään lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin.
        .
        Jos ostaa omakotitalon kaupungin vuokratontilla, ei tietenkään omista maapohjaa, mutta maanvuokraoikeus merkitään siitäkin lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin.


      • lukihäiriöinen

        Niin in

        Jos ostat tosiaan vuokratontilla olevan kohteen niin ostat irtaimiston et kiinteistöä.

        Pitäs sinun pundin tämä nyt tietää.Silti pitää maksaa 4% varainsiirtovero vaikka kyseessä on vain irtaimisto ja vuokra oikeus tonttiin.


      • lukihäiriöinen kirjoitti:

        Niin in

        Jos ostat tosiaan vuokratontilla olevan kohteen niin ostat irtaimiston et kiinteistöä.

        Pitäs sinun pundin tämä nyt tietää.Silti pitää maksaa 4% varainsiirtovero vaikka kyseessä on vain irtaimisto ja vuokra oikeus tonttiin.

        Maanvuokra- ja tontinvuokraoikeus rakennuksen kanssa rinnastetaan ja on rinnastettu monissa suhteissa kiinteän omaisuuteen, vaikkakin on ns. irtainta omaisuutta. Yhtäläinen kohtelu johtunee mm. verotuksessa siitä, että sekä kiinteistöä koskevat omistusoikeudet että tontivuokraoikeudet on kummatkin pitänyt rekisteröidä saman viranomaisen ylläpitämään rekisteriin.


    • Näiden oikeuksien kirjaamisen (kiinteistö vs. osakekirja) erilainen verokohtelu on ollut jo 1943 vuoden leimaverolaissa ja luultavasti myöskin jo sen jossain edeltäjässä. Leimaverolaissa vuodelta 1943 kiinteistöstä maksettiin leimaveroa 3-5 prosenttia (pieniarvoisesta 3 prosenttia arvokkaammasta 5 prosenttia), osakekirjasta 2 prosenttia ja muusta arvopaperista prosentti jos arvopaperi vaihtoi omistajaa pörssissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe