Tulojen muutoksesta ilmoittaminen

Lalli454

Saan asumistukea ja ansiosidonnaista päivärahaa. Asuntoni vaihtuu toukokuun alussa, joten asumistuki pitää tarkistuttaa. Kela kyselee arviotani loppuvuoden tuloistani, jotka ovat kaiketi tuo päiväraha. Entäs jos käy niin iloisesti että saan töitä ja tuloni nousevat. Minulla on mahdollisesti tiedossa töitä loppukesästä tai alkusyksystä alkaen. Pitääkö minun ilmoittaa noista mahdollisista tuloista Kelaan jo nyt, kun mitään varmuutta ei vielä ole? Tai pitääkö minun ilmoittaa niistä heti kun työt varmistuvat vaikka työsuhde alkaisikin vasta kuukausien päästä?

Tässä tilanteessa laskeeko Kela tulojeni teoreettisesti nousevan heti (vuositulot / kk) vaikka todellisuudessa tuloni muuttuvat vasta töiden alkaessa. Teenkö petoksen jos esitän firmalle toiveen että työsopimus tehtäisiin vasta töiden oikeasti alkaessa?

3

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00990090

Vasta sitten ilmoitat tulojesi muutoksesta kun ne muuttuvat, eli sitten kun olet tehnyt työsopimuksesta josta käy ilmi kk-palkka.

• Lalli454

Toki. Mutta jos hommat alkaa elokuussa ja mulla olisi työsopimus jo toukokuussa valmiina, niin laskeeko Kela asumislisän noiden palkkatulojen perusteella jo kesäkuusta alkaen (laskennalliset vuositulot), vaikka palkkaa saankin vasta elokuussa. Laskurilla katselin, että mahdollisten palkkatulojen perusteella asumistuki olisi 0€ mikä ei ole ongelma jos olisi niitä palkkatuloja. Mutta en halua joutua tilanteeseeen jossa jään ilman asumistukea jo kesäkuussa jos töitä on vasta elo/syyskuussa tms.

Ja onko tonne pakko laittaa työsopimusta, vai voinko vaan itse sitten katkaista tuen töitten alkaessa jos saan töitä? Vai tuleeko siitäkin joku perintä.

• NäinMinä

Tulot lasketaan palkkalaskelman mukaan. Itsecen pelkkää työsopimusta sinne lähettäisi ennen kuin on se eka palkkalaskelmakin tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1718
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1462
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      93
      1326
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1173
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1058
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1029
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      216
      848
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      763
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      728
    Aihe