harrastan säästämistä

jumalansydän

Mietin miten säästäisin. Ensin yritin pankkitilille mutta tilille ei säästynyt tuhlaavaisen luonteeni vuoksi juuri mitään. Tiesin että säästäminen on harjoituksen tulos kun ei ole mitä käyttää niin säästää. Ja niin kävi minullekkin. Kun raha joka kuukauden 10-12 päivän välillä loppui melkein kokonaan tililtä ja elettävä olisi ilman luottokorttia kuun loppuun, niin tajusin että vain oikein säästämällä saisin talouteni kuntoon. Niinpä ensin yritin keksiä poppalonsteja, joilla säästyisi paljon rahaa hetkessä mutta olin jatkuvasti miinuksella. Lopulta muistin vanhempieni neuvot ja rupesin säästämään vähin erin kolikoita ja vitosia pulloon ja milloin minnekkin. Kaikki possut olivat vain koriste-esineitä ja lojuivat tyhjillään. En löytänyt niistä mieluista kohdetta, johon säästää. Olin kuullut isoista kalja ja omenaviinipulloista, isolla suulla ja hain kolme kappaletta. Viimeiseen miellyin hyvin paljon. Nyt muutaman kuukauden aikana olen saanut harrastuksekseni säästettyä kolmen kaupassa käynnin verran kolikoita. Onnistumisen tunne on jotain minkä tänään tunsin. Raha ei ole tehnyt pesää kukkarooni ja siksi olen nyt harjoitellut koko kuukauden elämistä omilla rahoillani enkä lainaksi. Laskin kuukauden menot ja tulot ja näin tiesin mitä voin säästää. Elämä opettaa säästämään.

10

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäelän

      Minä säästän pankiin.
      Maksupalvelu siirtää säästettävän summan käyttötililtä säästötilille.
      Säästötilillä en voi käydä kortilla ja kortti on ainoa maksuväline.
      Olen jakanut käytettävissä olevan tulon 30 eli kuukauden joka päivälle mielessäni on summa jonka voin käytää siihen vertaan aina kaikea ostamaani.
      Perusmenot 20 /€/ vrk. (asuminen ruoka puhtaus )
      Joskus on otettava säästötililtä viimeisemmät menot olivat sairaalareissu ja hammaslääkärimaksu..

    • rahatrahat

      Minä päätin säästää kk 25,00 euroa ja katson, jääkö käytännössä tuo summa säästöön vai meneekö kuun lopussa elämiskuluihin. Jos onnistun, vuoden lopulla säästössä on pari sataa. Otan vain sen, minkä normaalisti käytän harrastuksiin. Nyt kokeilen, onnistunko säästämään saman summan kotona.

    • Itse säästän kuukausittain 50€ rahastoon. Tämä on parissa vuodessa kerryttänyt minulle mukavan summan säästöön tulevaisuutta varten :) Suosittelen! tehokkain ja toimivin tapa omalla kohdallanai!

    • säästösäästö

      Minä säästän kaupassa käyntirahoista ja tililtä otan kuun alussa aina sen minkä milloinkin katson jäävän yli laskuista ja laitan säästöön. Lopusta otan kolikoita vararahastoon joka on melkein sama asia. Jää milloin mitäkin mutta aina on kuun lopulla ollut rahaa joku penni.

    • Viiskytpenninen

      Kyllä on mukava, kun joka kuukauden alussa on mahdollisuus säästää itseä varten ja saada raha myös pysymään tilillä. Kun menot katsoo ennen kuin ottaa mitään ja laskee päässä, riittääkö raha tähän, mitä aion ostaa. Näin minä olen nyt suurimmat velkani saanut kohta maksettua ja rahaa alkaa jäädä itselleni säästöön. En yritä suuria summia säästää, mutta laskujen mukaan pienestäkin kertyy mukava raha pitemmällä ajalla, vaikkapa vuodessa. Säästöpossu on rakas ja saa varmasti vatsan täytettä.

    • Ylpeäpenneistä

      Kun kuukauden alku tulee, silloin possu ja tili saavat rahaa ja aion pitää ne possussa ja tilillä. Jos raha loppuu, en aio nostaa ainakaan tililtä enkä possusta mitään. Katsotaan sitten lisää seuraavassa kuussa. Kun raha on tilillä, tunnen onnistumisen iloa, että olen järkyttävän suurista laskuista huolimatta saanut säästetty jotain. Näin ei ollut vielä viime kuussa. Nyt kun velka on maksettu, saan taas säästetty.

    • juhlamok

      Tyhjiä tölkkejä ojista ja kauppaan pullopalutukseen.
      5 e sain ja ostin kahvipaketin.

    • säästötö

      Niin teen minäkin. Mutta kun eläke tulee, pyörittelen jokaista ruokapakettia kädessäni, ennen kuin otan mitään. Lisäksi minä olen saanut säästöni riittämään koko kuukauden seuraavalla konstilla: Minä otan puolet käyttö ja ruokarahoista käteisenä vitosina, euroina ja kymmenen ja kaksikymmen senttisinä ja viisikymmen senttisinä. Kun kauppaan lähtö koittaa, laitan kauppalapun tai mietin ja luetteloon tarkkaan, mitä tarvitsen, mitä en. Vain kerran kuukaudessa saan ylittää budjetin: Alkukuusta kun eläke on tullut. Silloin täytän kaapit ja jätän vararahaston koko kuuksi ja ruokarahat sekä säästöt. Kaikki erikseen tai yhteen, miten kukakin tykkää säästää. Näin minä olen pärjännyt tonnin eläkkeellä ja maksanut koiran ruokamenot, kaksi pankkilainaa, kaksi tietokonetta ja kolme puhelinta pois kokonaan yhtä aikaa. Näinkin tuntuu kuin perhettä elättäisi. Kun käteen ruokaan jää 120,00, se pistää miettimään, mitä ostan ruoaksi. Ostanko pihvin vai järeää kaurapuuroa. Lasken ruokarahan kahteen erään. Toisen otan pikkukolikkoina käteen ja loput jätän tilille. Kauppaan lasken ensin kuukauden ruokarahan. Sitten joka päivälle käyttö ja ruokarahan, joka on sama asia. En ylitä rahaani kovinkaan paljon kun otan kauppaan vain määrätyn summan ja loput jätän kotiin sekä pankkiin. Näin olen pärjännyt pienelläkin rahalla. Ei vaadi paljon muuta kuin suunnitelmallisuutta ja sitkeyttä sekä pelottomuutta yrittää omillaan ilman sosiaalihuoltoa ja toimeentulo tukea. Kun osaa keittää ja leipoa, se on suurena apuna. Jos vaatteita on ostettava, säästää, kun ostaa uuden alennuksesta tai uuden veroinen kierrätystavaratalosta tai kirpputorilta. Säästämällä possuun olen oppinut pääsemään vaikeiden aikojen yli käyttämällä luojan antamaa maalaisnaisen järkeä ja käsiä. Tili on tässä possun kanssa ensiarvoisen tärkeä. Molempia käyttämällä oikein voi säästää tuhansia ja päästä veloista.

    • possusäästöön

      Säästöön kertyy kun pihistää joka asiassa jonkin verran. Tilille säästäminen on turvallista mutta kotivararahasto on ensisijainen haaveeni tällä hetkellä mutta tiliä en tyhjennä sillä huomasin sen kannattavaksi tavaksi säästää rahaa. Lisäksi pullot ja purnukat sekä possut. Laitan possun säästöön eli piilotan sen itseltäni. Huomasin että joskus se kannattaa sillä silloin on aina jotain jossain säästössä.

    • pikatsuinen

      Minä hankin pikatsulippaan ja olen jo aloittanut säästämisen. Haaveeni on säästää jokaiseen kotona olevaan säästölippaaseen saman verran ja kerran viedä lippaat tyhjennettäväksi pankkiin, kun ne ovat melkein täynnä. Otan aikaa pari kolme vuotta ja kokeilen, miten onnistun säästämään lippaat täyteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe