Hankkimassani veneessä on Yanmar 1gm moottori vm. -86. Veneen mukana tuli kansiollinen vanhoja kuitteja ym. ohjeita. Huomioni kiinnittyi erityisesti yhteen kuittiin, jonka mukaan vuonna 2010 moottoriin olisi ostettu osia hieman isommalla rahalla. Kuitista löytyi mm. seuraavat osat: kannentiiviste, sylinterinkansi ja palokammio.
Itse en vielä hirveästi moottoreista ymmärrä, mutta tarkoitus olisi perehtyä aiheeseen jatkossa. Haluaisinkin tietää, onko moottoriin tehty isompi remontti tuolloin vuonna 2010, ja onko jatkossa odotettavissa huolettomia maileja vai asennoiduttava uuden moottorin ostoon.
Yanmar 1gm elinkaari
25
3548
Vastaukset
- Joakim1
Noi ovat raakevesijäähdytteisiä ja ruoste on pahin ongelma. Kansi menee ensin (ruostuu puhki) ja sen vaihtamalla saa ilmeisesti n. 50% lisäaikaa. Eli kansi kesti 24 vuotta ja sen vaihtamalla sai suuruusluokkaa 12 lisävuotta. Sitten ehkä alkaa muut paikat olla turhan ruosteessa. Eli sinulla saattaisi vielä olla koneella monta vuotta edessä, mutta tuskin kymmentä enempää ilman suurempia remppoja. 80-luvun 1GMiä on vielä paljon käytössä, osa jopa alkuperäisellä kannella.
- Yannu1
Tuo kuulostaa hyvältä, että moottorilla olisi mahdollisesti vielä muutama vuosi elinikää jäljellä. Saisi rauhassa harjoitella pari kesää, eikä tarvitsisi heti alkaa stressaamaan moottorin uusimista.
- Yammu_rules_OK
Kyllä Yanmar kestää kunhan siitä huolehtii. Kattilakiven säännöllinen posto muutaman vuoden välein auttaa vähentäen kannen termistä rasitusta.
Lisäksi kannattaa talveksi varmistaa glygoli-vesi seoksen pysyminen sylinterinkannessa koko talven nostamalla imuletku ylöspäin niin että nestepinta letkussa on kannen yläpuolella.
Meillä meni ekalla kannella 34 vuotta ja uudella jatketaan. Vanha huoltomies totedi taannoin, että runko kestää pidosta riippuen kahdesta kolmeen kantta, joten sinulla lienee vielä aikaa ajella huolettomia vuosia.
- psykopaatti112
Kiinnostaa tuo lähtötilanne, myyjälläkö oli kuitteja muttei korjaushistoriaa kerrottavana?
- kkdkdkkdkz
Erikoinen postaus. Ostit veneen, mukana tuli nippu kuitteja. Kysyt mitä täällä mitä remonttia koneelle tehtiin 2010 ja onko kone käyttökunnossa vai romu.
Mitä jos olisit A) selvittänyt em. asiat ennen kauppaa, tai B) tässä vaiheessa otat yhteyttä edelliseen omistajaan.
Ainakin minua kiinnostaa em. asiat jos olisin tekemässä venekauppaa, moottorin kunnolla on luonnollisesti vaikutus hintaan. No, kukin taplaa tavallaan.- ei.erikoinen
Jos moottorit ovat ennestään tuntemattomia laitteita, ei ensinnäkään osaa kysyä, eikä toiseksikaan ymmärrä vastausta. Varsinkaan ei ymmärrä vastauksen merkitystä moottorin tulevalle käyttöiälle. Silloin on samantekevää, kertooko myyjä jotain kampiakselista vai nokka-akselista.
- Jassksl
Kyllä sen verran pitää vaivaa nähdä että ottaa selvää kuinka ison remontin kone on kokenut. Kyselee myyjältä ja soittaa remontin tehneeseen firmaan. Paras tietolähde on myyjä, hänellä on vuosien kokemus veneestä. Ok, voi kaunistella totuutta mutta kauppakirjaan kannattaa kirjata että myyjä kertonut kaiken oleellisen veneen historiasta joka voi vaikuttaa ostopäätökseen. Itse sain aikoinaan venekaupasta jälkikäteen hyvän alennuksen kun veneen historiasta ei ollut kaikkea oleellista kerrottu ennen kauppaa.
Jos ei koneesta mitään ymmärrä, on todellakin riskiostos ostaa vanha kone mistä ei ymmärrä mitään eikä hajua sen kunnosta.
- Yannu1
Edellinen omistajalla oli ostanut veneen 2011, purjehtinut kaksi kesää, jonka jälkeen laittanut veneen telakalle. Sanoi huollattaneensa konetta säännöllisesti ja kertoi sen toimineen hyvin. Minulle vene päätyi, koska edellinen omistaja oli saanut tarpeekseen harrastuksesta ja luopui veneestä nimelliseen hintaan. Kumpikaan meistä ei tekniikan päälle hirveästi ymmärtänyt.
- åpoåpo
Mielestäni alkuperäinen kirjoittaja kyselle hyviä kysymyksiä ja vielä fiksusti. On hyvin ymmärrettävää, että moottorin yksityiskohtainen huoltohistoria ei välttämättä ostohetkellä aukea. Varsinkaan, jos ei ole harrastanut koneiden kanssa pelaamista.
Oli kuitenkin hyvä, että veneen papereiden mukana tuli nuo laskutositteet. Kuten on todettu, dokumentit viittavat siihen, että moottoriin on tehty varsin kattava yläpään remontti. Merivesijäähdytteisissä moottoreissa se tulee väistämättä vastaan parikymmenen vuoden päästä. Kansirempalla voi tosiaan saada vielä vuosia edullista käytöaikaa.
Jos Yamaha lähtee käymään suhteellisen vaivattomasti, ei savuta eikä kuluta juuri öljyä, moottorilla voi varmasti ajella melko huolettomasti. Samalla voi alkaa varautumaan siihen, että lähinnä 5-10 vuoden päästä edessä on moottorinvaihto. Pikkujammujen tilalle on saatavissa kohtuuhintaisia korvaavia moottoreita. Usein tulee vielä makeavesijäähdytys, joka on etu. Esim. Kubota-pohjaisista Nanni ja Beta-dieseleistä monella on hyviä kokemuksia.- vai-yamaha
Se ei ole Yamaha, ja siihen voisi laittaa Martecin makeavesisarjan kun siinä on noin uusi kansikin, siten moottori kestäisi pitkään.
- v-86Yanmareiole86v
Jos moottoritietämys on åpoåpo-tasoa, miksi on halu ruveta neuvomaan? Ehkä vappusima vaikutti? http://www.yamaha-motor.com
Uutta makeaesijäähdytteistä mallia halutessa ei tarvitse vaihtaa merkkiä. Jos vanhaan raakavesijäähdytteiseen Yanmariin on hiljattain tehty peruskorjaus (kansi ym), muuttaminen makeavesijäähdytteiseksi ei ole huono ajatus. Jos vaihtaa uuteen Yanmariin, valinta on makeavesijäähdytys.
Siinä åpoåpo osui oikeaan, että muitakin pieniä venedieseleitä on. Paitsi Kubotan myös Mitsubishin teollisuusmoottoreista marinoidut ovat hyvämaineisia. Mutta miksi vaihtaa moottoria, jos entinen on kunnossa? Vuoden -86 Yanmar ei vielä ole ikäloppu edes raakavesijäähdytteisenä. - Eipähermostuta
vai-yamaha kirjoitti:
Se ei ole Yamaha, ja siihen voisi laittaa Martecin makeavesisarjan kun siinä on noin uusi kansikin, siten moottori kestäisi pitkään.
Mobiililaitteet joskus noits nimiä vääntelee. Yanmarista saattaa tulla Yamaha ihan kännykän tai tsbletin päätöksellä.
- åpoåpo
Hehe, heh.. Taisi tosiaan vappusima vaikuttaa, kun puhuin Yanmarinin sijasta Yamahasta. Myönnän myös, etten ole itse pelannut Y-moottoreiden kanssa. Kokemusta on kuitenkin kertynyt Volvon raakavesijäähdytteisistä.
Olen pitänyt hengissä -75 mallista MD-sarjalaista, joka on edelleen käytössä. Menossa on toinen kansi ja pari vuotta sitten putkitin myös sylinterin ja vaihdoin männänrenkaat. Hyvin pelittää, mutta loppu häämöttää. Uusia kansia ei enää saa.
Martecin lämmönvaihtimen asennus on tietysti mahdollista, mutta hyötysuhde yksipyttyisessä heikompi. Perusreleet maksavat saman kuin monisylinteriseen ja ovat myös aika kalliita.
Itse ajaisin Yanmarinilla niin pitkään, kuin se suostuu yhteistyöhön. Sitä ennen olisin varannut budjettia koneen vaihtoon. Ja kun aika koittaa, asentaisin tilalle jonkun värinättömämmin käyvän kaksipyttyisen makeavesimylkyn.- jamamuma
Ei se moottori ole myöskään nimeltään Yanmarin sen paremmin kuin Yamahakaan. Yamarin on kyllä muuan venemerkki mutta ei sekään ole Yanmarin.
- åpoåpo
Vappusima vaikuttaa edelleen. Hyvä, kun korjasit! Genetiivi on siis Yanmarin.
- Yannu1
Kiitos asiallisista vastauksista.
- HLuo
Menee ehkä vähän off-topic mutta yleisenä neuvona 1gm10 korjaukseen on että mitään ei ainakaan kannata ostaa Piilinen Ky:stä eli Taivassalon venekorjaamolta vaikka varaosia tuntuu hyllyssä olevan. Kaveri myy rikkinäisiä osia ja ei kanna vastuutaan. Omalla kohdalla sain rikkinäisen kannen ja 500 katosi samoin kun Herra Piilinen itse.
- pitkää_ikää
Sylinterinkanteni ei ruostu merivedestä koska laitoin jo kauan sitten samanlaiseen moottoriini ruotsalaisen Martec-makeavesijäähdytyksen. He valmistavat näitä Yanmar1GM:ään helposti asennettavia sarjoja.
- soijjaa
Siellä ne ne suolat on ruostesoijan seassa ja pysyy pitkään muhimassa.
Jos vanhaan pannuun laittaa makeavesijäähdytyksen, on jäähdytyskanavat puhdistettava ja ruoste saatava ulos. Muuten ei juuri tavoiteltua hyötyä saada. Ruostesoijan ulos saanti on vaikeampaa kuin luulisi. - pitkää_ikää
soijjaa kirjoitti:
Siellä ne ne suolat on ruostesoijan seassa ja pysyy pitkään muhimassa.
Jos vanhaan pannuun laittaa makeavesijäähdytyksen, on jäähdytyskanavat puhdistettava ja ruoste saatava ulos. Muuten ei juuri tavoiteltua hyötyä saada. Ruostesoijan ulos saanti on vaikeampaa kuin luulisi.Jäähdytyskanavat puhdistettiin huolella jo silloin kauan aikaa stten ennen makeavesisarjani asennusta.
- DV20
Omassa veneessäni on Bukh DV20 vuodelta 1980. Niin ikään kansivaihdettu joskus -90 luvulla. Mitä ilmeisimmin syynä ollut se, että sinkkitulppaa ei ole ymmärretty edes tarkistaa saati uusia.
Nyt olen odotellut että kone tulee vaihtokuntoon, mutta joka kevät se vaan sinnikkäästi starttaa laakista. Uusi kone tosin menisi vanhoihin pultinreikiin. Pitänee ostaa ennen kuin sekin siirtyy kiinalaisvalmistukseen. - Borgumriff
Tiedän muutaman tapauksen että on vaidettu vanha mutta toimiva kone jo "varalta" uuteen. Itse ajelen kyllä nykyisen loppuun, ja sitten vaihto tai isompi remppa. Saan hätätilassa viritettyä takakaiteessa kulkevan kumiveneen peräprutkun uimaportaisiin. Ja kyllä purjeilla jonnekin lahteen tai laguuniin pääse ankkuroitumaan jos olosuhteet laituriin menoon on liian haasteelliset..
Jotkut suosittelee suolakiteytymien poistoa, jotkut taas ei kannata moista, vanhalle moottorille jopa turmiollista kun moskat lähtee liikkeelle, tiedä häntä.. - Borgumriff
Toki kiteytymien poisto konetta purkamalla on ok, samalla näkee missä kunnossa. Mutta koneen läpihuuhtelu jollain litkuilla voi olla riskaabelia..
- Masaesbosta
Kun pari vuotta sitten halusin vanhaan VP merivesikoneeseen lämmönvaihtimen, niin asiantuntijat eivät sitä suositelleet asennettavaksi vanhaan koneeseen.
On kuullemma huonoja kokemuksia siitä - sanottiin. - pitkää_ikää
Huuhtelin Yanmarini vesikanavia vain vesijohtovedellä useita kertoja ja kauan. Jatkoin huuhtelemisia pitkään ja käytin myös moottoria lämpimäksi toistuvasti vaikka ruostehippuja ei enää veden mukana ulos tullutkaan. Lämönvaihtimen asennuksen jälkeen vaihdoin jo pian uudet glykolit eikä ulos tullut ruostetta ja vaihdan uudet muutaman vuoden välein eikä kanavista ole tullut ruostetta ja lauhdutin on toiminut hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872