Helluntailaisuus vs. luterilaisuus

havaintohh

Täällä Suomi24:llä helluntailaisuuden ja luterilaisuuden ero tulee aika selkeästi esiin näillä palstoilla.

Helluntailaisuus-palstalla keskustellaan aina joistain opettajista tai saarnaajista, jotka ovat "väärässä hengessä", "eksyttäjiä" tai joilla on jotkut "hengelliset kahleet", minkä vuoksi "herätys" ei tule hänen kauttaan, ja sitten pitkät litaniat kiisteleviä kommentteja näistä väitteistä.

Täällä luterilaisuus-palstalla on taas enimmäkseen aina juttua yhteiskunnallisista asioista, kuten homoseksuaalisuudesta, avioliittolaista, sukupuolimäärittelystä, maahanmuutosta, islamista sekä erilaisista yhteiskunnallisista mielipidevaikuttajista ja niistä sitten riidellään.

Aina kuitenkin on aihetta riitaan. :)

32

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgdsfgdsfg

      No kyllä luulis herätyksen olevan luterilaistenkin toiveissa.. kirkot täyteen joka sunnuntai jne.

    • inti

      Poliittinen kamppailu ehdottomasta hegemoniasta on kovaa evlut-kirkossa.

    • sitä.saa.mitä.tilaa_

      Sellainen palsta kuin kirkko.

      • maassa.maan.tavalla

        Kyllä, eihän luterilaiset edes lue Raamattua joten eivät tunne sitä. Miten siis voisivat kekustella hengellissistä asioista. Eihän niistä kirkon edustajatkaan puhu.


    • "Aina kuitenkin on aihetta riitaan. :)"

      Riitely on yksipuolista.
      AA:n kirjoittajat riitelee ja kaikki muut keskustelee.

      • mulkulle

        Sinä olet palstan mulkku!


      • invamoposikohangessa

        Miksi soimaat aina alkoholisteja? Sinulla taitaa olla alkoholiongelmakin?


    • Juu, tuosta Arskasta on oma pätkänsä juutuubissa ja katsojia melkein 10000
      Arska edustaa ihan paikallisia vapaiden suuntien seurakuntia ja monet tuntivatkin hänet salissa.
      Vilpittömin mielin oli liikkeellä ja hakemassa paitoja myytäväksi ja lomakkeita allekirjoitusta varten, mutta oli jo liian kännissä jopa ääri-uskovaistenkin mielestä ja pullo vielä povessa.

      "Aito avioliitto" haulla löytyy ensimmäisenä.

      https://www.youtube.com/watch?v=_ShERtJqCE8

      • Hups!

        Tuo viesti tuli väärään ketjuun, mutta ei siitä haittaakaan ole.


      • on.väliä
        Pe.ku kirjoitti:

        Hups!

        Tuo viesti tuli väärään ketjuun, mutta ei siitä haittaakaan ole.

        Sinusta ei muuta olekaan kuin haitta!


      • tunnistettu.jo

        Siinähän olet sinä uudessa toppatakissasi!


    • eläväuskoluottaaJumalaan

      Helluntailaiset ovat ratkaisukristittyjä. siinä missä luterilaiset luottavat siihen.että emme me valinneet Jeesusta vaan Jeesus valitsi meidät.

      • dfsgdfsgdsfg

        On toi hassu juttu kun kyllä minä ainakin olen lapsikastettunakin tehnyt valinnan lähteä Jeesuksen seuraajaksi kun tulin uskoon kolmekymppisenä.. Mikä siinä niin kamalaa on? sanoa että ihminen pystyy tekemään ratkaisun/valinnan?

        Ei me olla mitään robotteja, vapaan tahdon käsite on luterilaisuudessa pikkasen hukassa..


      • kauheaa.varmaan

        Oletko katkera kun Jeesus ei ole valinnut sinua?


      • kauheaa.varmaan

        Tämä siis eläväuskoluottaaJumalaan:lle


      • Tarkoitatko, että Jeesus on valinnut jokaisen luterilasien vai miten nuo valitut tunnistaa?


      • dfgsfgdfgdfsgdfgdsf
        kauheaa.varmaan kirjoitti:

        Oletko katkera kun Jeesus ei ole valinnut sinua?

        no jopas on jutut teillä hengellisesti kuolleilla luterilaisilla.

        No mites einstein luulit sen uskoontulon tapahtuneen? Jeesus valitsi minut ja minä valitsin sen jälkeen Jeesuksen.


      • kauheaa.varmaan
        dfgsfgdfgdfsgdfgdsf kirjoitti:

        no jopas on jutut teillä hengellisesti kuolleilla luterilaisilla.

        No mites einstein luulit sen uskoontulon tapahtuneen? Jeesus valitsi minut ja minä valitsin sen jälkeen Jeesuksen.

        Miten Jeesus sinut valitsi?


      • kauheaa.varmaan
        dfgsfgdfgdfsgdfgdsf kirjoitti:

        no jopas on jutut teillä hengellisesti kuolleilla luterilaisilla.

        No mites einstein luulit sen uskoontulon tapahtuneen? Jeesus valitsi minut ja minä valitsin sen jälkeen Jeesuksen.

        Hei, en kysymyt sinulta vaan tuolta " eläväluottamusJumalaan"


      • dfgsfgdfgdfsgdfgdsf
        kauheaa.varmaan kirjoitti:

        Hei, en kysymyt sinulta vaan tuolta " eläväluottamusJumalaan"

        anteeks, väsymys teki temput. perun sanani.


      • kauheaa.varmaan
        dfgsfgdfgdfsgdfgdsf kirjoitti:

        anteeks, väsymys teki temput. perun sanani.

        Joo, ok :D en mäkään heti huomannut.


      • suoristunut
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Jeesus on valinnut jokaisen luterilasien vai miten nuo valitut tunnistaa?

        Ihan niinkuin Jeesus itse kehotti opetuslapseuttamisessaan. On toki otettava tämä valinta vastaan ja talletettava se. Usko syntyy ja säilyy Pyhän Hengen vaikutuksella. Pyhä Henki käyttää armonvälineinään sanaa ja sakramenttejä. Olen itse joskus uskoa etsiessäni ja epäilyksissäni tehnyt useampiakin uskonratkaisuja ennenkuin armo kirkastui ja sain uskoa Jumalan jo lahjoittaneen kaiken pelastukseen tarvittavan kasteeni hetkellä. Usko luottaa siihen, että Jumala on rakastava isäni ja Jeesus veljeni. En usko että Suomeen tulee herätystä ennenkuin kasteen uudesta liitosta yksittäisen ihmisen kohdalla aletaan julistaa.


      • suoristunut kirjoitti:

        Ihan niinkuin Jeesus itse kehotti opetuslapseuttamisessaan. On toki otettava tämä valinta vastaan ja talletettava se. Usko syntyy ja säilyy Pyhän Hengen vaikutuksella. Pyhä Henki käyttää armonvälineinään sanaa ja sakramenttejä. Olen itse joskus uskoa etsiessäni ja epäilyksissäni tehnyt useampiakin uskonratkaisuja ennenkuin armo kirkastui ja sain uskoa Jumalan jo lahjoittaneen kaiken pelastukseen tarvittavan kasteeni hetkellä. Usko luottaa siihen, että Jumala on rakastava isäni ja Jeesus veljeni. En usko että Suomeen tulee herätystä ennenkuin kasteen uudesta liitosta yksittäisen ihmisen kohdalla aletaan julistaa.

        Olen ymmärtänyt, että kaikkia kutsutaan pari kolme kertaa ns. etsikkoaikana ja silloin ihminen joko alkaa etsimään Jumala tai sitten ei. Jos löytää on valittu. Mutta vahvasti ihminen on kyllä tietoinen tästä prosessista.


    • luterilainen

      Ei tällä palstalla minun lisäkseni ole kovin montaa luterilaista käynyt. Pienempien uskonlahkojen edustajia täällä on sitäkin enemmän.

      • mitä.sitten_

        Luterilaisuus on ihan eri asia kuin nykyinen evlut.kirkko. Sinä edustat kirjoitustesi perusteella evlut.kirkkon liberaaleja etkä luterilaisuutta. Tämä sinun itsesikin on hyvä tiedostaa joten älä loukkaa luterilaisuutta vertaamalla itseäsi siihen.


      • mitä.sitten_ kirjoitti:

        Luterilaisuus on ihan eri asia kuin nykyinen evlut.kirkko. Sinä edustat kirjoitustesi perusteella evlut.kirkkon liberaaleja etkä luterilaisuutta. Tämä sinun itsesikin on hyvä tiedostaa joten älä loukkaa luterilaisuutta vertaamalla itseäsi siihen.

        Toisinpäin, luterilaisia ovat kirkon jäsenet, mutta luterilaista oppia voivat noudattaa myös kirkosta pois lähteneet omat pienet yhteisöt.


      • väärin.meni
        mummomuori kirjoitti:

        Toisinpäin, luterilaisia ovat kirkon jäsenet, mutta luterilaista oppia voivat noudattaa myös kirkosta pois lähteneet omat pienet yhteisöt.

        Kirkosta on lähdetty pois juuri sen takia kun kirkko on luopunut luteriasuudesta ja on kehittänyt ihan oman opin.
        Luterilaisuus on siis tänäpäivänä kirkon herätysliikkeissä ja vapaissa suunnissa.


    • Olen käynyt lukemassa eri helluntailaisten palstoja. Olen laittanut saman merkille, kovasti ruoditaan henkilöitä ja etsitään demoneita heistä.

      aika vähän on keskustelua muusta. Ikävää mutta ymmärrettävää. Helluntailiikkeellä ei ole omaa oppia. Jokainen seurakunta poikkeaa toisistaan aina sen mukaan, mitä sen auktoriteetti asemassa olevat opettavat.
      Nämä uudet karismaattiset liikkeet muodostuvat vähän samaan malliin.

      • väärin.meni

        Kristittyjen oppi on Raamattussa. Sinä rakastat ihmisten tekemiä oppeja jotta voisit sieltä valita sinua itsesäsi miellyttävän opin koska Jumalan sana ei sinulle passaa.


      • väärin.meni kirjoitti:

        Kristittyjen oppi on Raamattussa. Sinä rakastat ihmisten tekemiä oppeja jotta voisit sieltä valita sinua itsesäsi miellyttävän opin koska Jumalan sana ei sinulle passaa.

        Hellutailaisilla on juuri tuo ihmisten oppi ja sitäpaitsi, me ihmiset sen uskonnon muodot laadimme. Siksi riitaa on paljonkin helluntailaisten keskuudessa siitä, kuka "opetaa" oikein ja kuka väärin.

        Jumalan sana passaa oikein hyvin.


      • väärin.meni
        mummomuori kirjoitti:

        Hellutailaisilla on juuri tuo ihmisten oppi ja sitäpaitsi, me ihmiset sen uskonnon muodot laadimme. Siksi riitaa on paljonkin helluntailaisten keskuudessa siitä, kuka "opetaa" oikein ja kuka väärin.

        Jumalan sana passaa oikein hyvin.

        Teillä kirkon liberaaleilla on ihmisen oppi. Hellarit ovat hyvin Raamatussa pitäytyviä!
        Mitäs se Jumalan sana sanokaan miesten kanssa maakaavista miehistä ja naisista jotka ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa?


      • väärin.meni kirjoitti:

        Teillä kirkon liberaaleilla on ihmisen oppi. Hellarit ovat hyvin Raamatussa pitäytyviä!
        Mitäs se Jumalan sana sanokaan miesten kanssa maakaavista miehistä ja naisista jotka ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa?

        Ikävä kyllä ei se ihan noin ole. Repiväthän he jatkuvasti toisiaan noissa opillisissa kysymyksissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      17
      2473
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      130
      2215
    3. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      81
      1452
    4. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1423
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1376
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      95
      1250
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1118
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1063
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      79
      1049
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      59
      1039
    Aihe