Miksi Peräpohjan kulttuuria halveksutaan?

revontultenmaa

Ihmettelen eräiden peräpohjalaisten eli Lapin läänin suomalaisten asukkaiden pyrkimystä hakeutua saamelaisiksi ja halveksua omia juuriaan. Luulisi peräpohjalainen kulttuurin olevan alueelle iso voimavara ja kiinnostavan eksoottisuudellaan ulkomaisiakin vierailijoita. Onko ehkä koululaitos syypää peräpohjalaisten huonoon itsetuntoon ja kulttuurin peittelyyn? Peräpohjan murre on ainutlaatuisen vivahteikas ja kaunis. Luulisi suomalaisten siitä voivan nauttia aivan samoin kuin Savon tai karjalan tai jopa Rauman murteesta.

48

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppiaikä

      Lapin historiasta en ole koulussa oppinut mitään vaikka olen 12 vuotta käynyt sivistävää koulua. Saamelaisistakin on oppikirjoissa enemmän kuin Lapin muun väestön elinkeinoista, murteesta, pukeutumisesta jne. Lapin suomalaisen väestön historian tunteminen antaa mahdollisuuden ymmärtää, miten kielet ja kulttuurit ovat kosketuksissa toisiinsa ja saaden toisiltaan piirteitä omaansa.

      • Ämmintyvär

        Koululaitos pakotti murteesta pois, eikä rippikoulussakaan juuri h:n päälle katkismusta luettu vaikka oli pakko ulkoa luetella. Näin se kenttä uusi kieli oli koulun kieli minulle ja monelle muulle. Mikä se oli, että murteesta piti lapset repiä pois? Ja mitä häpeää piti kantaa oman ittensä juurista!


    • eiyhtenäistä

      Käsittääkseni ei ole olemassa mitään yhtenäistä peräpohjan murretta, eikä kulttuuriakaan. Länsipohja on murteeltaan hieman yhtenäisempi alue, Tornio ja eteläosa Ylitorniota poikkeavat taas kulttuurinsa puolesta muusta Länsipohjasta.

    • Saamimuori

      Saamelaiseksi tuskin kukaan turhaan itseään kutsuu ellei sitä oikeasti ole.

      • Kuvalehdentavaaja

        Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.


      • Totuudentorvi16
        Kuvalehdentavaaja kirjoitti:

        Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.

        Inarinsaamelaiset ovat Suomen alkuperäisväestöä toisin kuin alueelle muualta 1800-luvun lopulla muuttaneet.


      • Koffertti
        Totuudentorvi16 kirjoitti:

        Inarinsaamelaiset ovat Suomen alkuperäisväestöä toisin kuin alueelle muualta 1800-luvun lopulla muuttaneet.

        Inarissa on nykyään kova pyrkimys ajaa maahanmuuttajat rajojen taakse, vai mitä?


      • H-lainen
        Koffertti kirjoitti:

        Inarissa on nykyään kova pyrkimys ajaa maahanmuuttajat rajojen taakse, vai mitä?

        Mitä ne alueelle runsain joukoin muuttaneet suomalaiset ovat? Niitä vastaan anarakseilla ei ole mitään sanottavaa, varmaan siksi, että -Avaskari-Kyrön porukka on enemmän suomalainen kuin saamelainen.


      • Miuluksensukua
        Kuvalehdentavaaja kirjoitti:

        Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.


      • Lappalaisensukua
        Miuluksensukua kirjoitti:

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.

        Norjassa on ehkä hyväksytty. vaikka ei olisi pitänyt. Ne ei-saamelaiset, jotka on omien sanojensa mukaan hyväksytty, ovat valehdelleet taustansa ja lavastaneet itsensä "metsäsaamelaisiksi", joita Suomen Suomen hallintohistoria ei tunne eikä ole koskaan tuntenut.


      • SuvutTutut
        H-lainen kirjoitti:

        Mitä ne alueelle runsain joukoin muuttaneet suomalaiset ovat? Niitä vastaan anarakseilla ei ole mitään sanottavaa, varmaan siksi, että -Avaskari-Kyrön porukka on enemmän suomalainen kuin saamelainen.

        No K Kyrö on kyllä taustaltaan täysin suomalainen. Yhtä kaukaista sukua saamelaisten kanssa kuin Paavo Lipponenkin Italian muinaisen kuningassuvulle kanssa. Höpö-hommaa mainita itseään tuossa tilanteessa saamelaisiksi.


      • HyiKunOnÄlytöntä
        Miuluksensukua kirjoitti:

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.

        Missä helvatissa ne Kuolajärven-Sallan ”saamelaiset” ovat piileskelleet vuoteen 2012 saakka? Ei ole ole kuulunut sieltä päin mitään saamen hommia ennen kuin poliittinen kansankiihotustyö oikeita saamelaisia vastaan alkoi. Tuo kiihotusseuralaisten historia tulee olemaan tulevaisuudessa kummallista luettavaa ,ihan verrattavissa korpelalaisuuteen.


      • Miuluksensukua

        No, minulle on kotona aina sanottu, että olemma enemmän "saamelaisia" kuin net "oikiat" ns. "saamelaiset" ja sitten net Norjasta tullehet vallottajat. Pienestä pitäen olemma tiennehet kukka ovat esi-isiämme ja ovakko maksanehet lapinveroa vai ei. Ei Sallan Kuolajärven "saamelaiset" ole missähän piileskelleet, vaan elänehet ja yrittänehet mennä etehenpäin elämässä. Luulempa, että tällä seuvulla on ollu palijon vaikiampaa kuin monessa muussa paikassa heti 2 .maailimansovan
        jäläkehen. Mutta kyllä ainakin meillä on pijetty huoli siitä ketä ollaan niinkuin monessa muussakin perheessä ja iskostettu päähän juuriamme. Sitä totuutta ei kukaan voi viijä meiltä sanotte mitä haluatta ja emme voi sille mitään jos ollahan synnytty mettäsaamelais sukuhun.
        2


      • Anonyymi
        Miuluksensukua kirjoitti:

        No, minulle on kotona aina sanottu, että olemma enemmän "saamelaisia" kuin net "oikiat" ns. "saamelaiset" ja sitten net Norjasta tullehet vallottajat. Pienestä pitäen olemma tiennehet kukka ovat esi-isiämme ja ovakko maksanehet lapinveroa vai ei. Ei Sallan Kuolajärven "saamelaiset" ole missähän piileskelleet, vaan elänehet ja yrittänehet mennä etehenpäin elämässä. Luulempa, että tällä seuvulla on ollu palijon vaikiampaa kuin monessa muussa paikassa heti 2 .maailimansovan
        jäläkehen. Mutta kyllä ainakin meillä on pijetty huoli siitä ketä ollaan niinkuin monessa muussakin perheessä ja iskostettu päähän juuriamme. Sitä totuutta ei kukaan voi viijä meiltä sanotte mitä haluatta ja emme voi sille mitään jos ollahan synnytty mettäsaamelais sukuhun.
        2

        Miltä se mettäsaame kuulostaa?


    • kummahommatämä

      On se vaan kumma homma, että täysinarinsaamelainen ei pääse etes vaaliluetteloon, mutta nämä puoli saamelaiset pääsee käräjien hallitukseen, luottamustoimiin ja jopa puheenjohtajaksi.

      • Inarinkala

        Täysinarinsaamelaiset pääsevät sadalla prosentilla. Muu on saamelaiskäräjien panettelua. Mitä olemme kuulleet, niin yksikin KHO:n saamelaiskäräjien vaaliluetteloon hyväksymä lapinkylä"saamelainen" sanoi olevansa saamelainen vasta sitten kun KHO ei hyväksynytkään saamelaiseksi"lappalaisia" eli henkilöitä, joiden esi-isät, muinoin kuolleet, olivat maksaneet lapinveroa. Kyllä Inarissa saamelaiset asiat tietävät ja Inarin suomalaisetkin ovat ymmällään että mistä noihin se saamelaisuus siunaantui, herran pieksut!


    • Kummahommatämä

      Saamelaiset ovat lappalaisia

      • Yhdenvälinlapp

        Niinhän sitä haukutaan. Saamelaiset eivät ole nimityksestä pitäneet ja valtaväestökin käyttää saamelaisten omaan kieleen pohjautuvaa ilmaisua "saamelainen". Nyt jotkut suomalaiset, joiden joku esivanhempi on merkitty veroluetteloihin nimityksellä " lapp" , ovat alkaneet väittämään olevansalappalaisia ELI saamelaisia. Tämä Lappi=saame tulkinta johtaa juurensa myös väärästä hienotunteisuudesta saamelaisia kohtaan, kun historiallisten dokumenttien sana "lapp" käännettiin aina sanalla "saamelainen", vaikka edellinen on siis elinkeinonimitys, jälkimmäinen kansallisuustermi.


      • kummahommatämä
        Yhdenvälinlapp kirjoitti:

        Niinhän sitä haukutaan. Saamelaiset eivät ole nimityksestä pitäneet ja valtaväestökin käyttää saamelaisten omaan kieleen pohjautuvaa ilmaisua "saamelainen". Nyt jotkut suomalaiset, joiden joku esivanhempi on merkitty veroluetteloihin nimityksellä " lapp" , ovat alkaneet väittämään olevansalappalaisia ELI saamelaisia. Tämä Lappi=saame tulkinta johtaa juurensa myös väärästä hienotunteisuudesta saamelaisia kohtaan, kun historiallisten dokumenttien sana "lapp" käännettiin aina sanalla "saamelainen", vaikka edellinen on siis elinkeinonimitys, jälkimmäinen kansallisuustermi.

        Saamelainen sana tulee Norjasta. Suomessa saamelaiset ovat olleet lappalaisia aina 1950-luvulle saakka.


      • Sämmilash

        Saamelaset kutsuvat itseään kaikilla saamenkielillä "saameiksi".


    • Kummahommatämä

      Niin varmaankin nykyään

      • Saamienmaa

        Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.


      • Saamenkala
        Saamienmaa kirjoitti:

        Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.

        Saamien maan pituus Kuolasta Taalainmaalle 1500 kilometriä. Pitempi kuin Suomalaisiksi itseään kutsuvien maa. Saamien omakielinen nimitys on paljon levinneempi kuin suomalaisten itsestään käyttämä nimitys, koska suomalaisia olivat alun alkaen ainoastaan varsinaissuomalaiset.


      • Utssaam
        Saamienmaa kirjoitti:

        Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.

        Yhdessäkään saamen kielessä ei käytetä sanoja lapp tai lappalainen omasta itsestä. Sanat lapp ja lappalainen ovat vieraiden kansojen, kuten suomalaisten, norjalaisten, ruotsalaisten tai venäläisten käyttämiä nimityksiä meistä. Tämän takia onkin aivan oikein, että saamelaiskäräjille tunkevat suomalaiset haluavat sinne lappalaisina, niin kuin ennenkin!


    • Nuuskija

      Tietolähteenä voi käyttää vaihteen vuoksi Faktalavvu.net. Ettei tarvitse Puolueitten lehdistä lukea asioita. Puolueiden lehdet (myös piilopuoluelehdet) ohjaavat kirjoituksillaan äänestämään omia ehdokkaitaan.

    • Vartaaja

      Niiden lehtien mukana onkin sitten tervemenoa harhaanjohdettujen ajatusten suohon, josta ei ole poispääsy.

    • Ämmiläinen

      Miuluksensukua: Ihminen eheytyy kun oppii tuntemaan ja tunnustaa omat juurensa. Meiltä peräpohjalaisilta on riistetty historiamme ja pian murteemmekin on kuollut. Miksi vaalia ammoin kuollutta Kemin saamen kieltä ja opetella muita saamen kieliä kun lapsemme eivät enää tunne peräpohjan kieltä omakseen? Onko koulussa mitään opetusta? Onko opetussuunnitelmissa puhetta perehtymisellä Lapin läänin suomalaisasutuksen syntyyn ja peräpohjalaiseen kulttuuriin? Opetetaanko kotiseudun ja esivanhempien arvostamista? Jollei opeteta, ovat tulevatkin sukupolvet henkisesti hataralla pohjalla kun koulu ei ole vahvistanut oppilaidensa itsetuntemusta.

      • 9cef4

        "Opetetaanko kotiseudun ja esivanhempien arvostamista?"
        -- Eikö pitäisi arvostaa yhtä lailla saamelaisia kuin suomalaisia esivanhempia? Nehän ovat vankasti sekoittuneet entisen Kemin Lapin alueella.


    • PysytäänTotuudessa

      Miten opettaa arvostamaan kirkonkirjoista sukututkijan löytämää esi-isää kymmenen polven takaa kun ei ole muuta jäljellä kuin´virallinen nimi. Missä ovat arvostuksessa omat vanhemmat, isovanhemmat ja heidän vanhempansa? Eikö olisi viisasta nataa kunnia näille ihmisille, joiden istoriasta meillä on enemmän tosiasioita kerrottavana, joiden kielestä tiedämme sanontoja ja puheenparsia.
      Suvun menneisyydestä satuilevat vanhemmat luovat traumoja tuleville sukupolville, mikä on kauheaa.

      • w8dwjd4t

        Höpöhöpö. Sukuhistoria ei ole satuilua, eikä se aiheuta traumoja. Traumoja aiheuttaa totuuden kieltäminen ja tukahduttaminen.


    • TotuusEnsin

      Se sukuhistoria, mitä harrastetaan suomalaisten esivanhempien vääntämiseksi saamelaiseksi, ovat rikos omaa sukukuntaa ja yhteiskuntaa kohtaan. Epärehellistä, tosiasioista piittaamatonta satuilua.

      • Kuka ja missä on vääntänyt suomalaisia esivanhempiaan saamelaisiksi? Perätön syyte, ellet esitä todisteita. Silloin sinä olet se valehtelija.


    • Todettu

      Metsälappalaisliikkeessä on kysymys nimenomaan oman suomalaisen suvun historian väärentäminen saamelaiseksi.

      • Sekavia horiset. Lapinkylien vanhat suvut olivat saamelaisia, ennen kuin lapinmaat avattiin suomalaisasutukselle 1673.


    • SelväSana

      Ne suvut, jotka olivat saamenkieliisä, olivat. Mutta oman saamelaisuuden hakeminen 1600-luvulta menee hämärähommiksi.

      • 1800-luvulla vasta kerättiin useimmista keminsaamen murteista näytteet; vain sodankylänsaamesta 1600-luvulla. Viimeiset puhujat ovat saattaneet elää 1900-luvulle, mutta sitä ei voi enää todistaa.


    • NäytteenJälki

      Kukaan ei tiedä, mitä ne näytteet olivat. Ei ole nimiä, ei ole paikkoja, ei ole edes tietoa, mitä näytteiden kirjaimilla tarkoitetaan. Näytteitä ei todellakaan voi pitää tutkimuksen lähtökohtana todistaa nykyisten Peräpohjolan suomalaisten saamelaisuus.
      Ainoa identifioitavissa oleva näyte on Olaus Sirman joikutekstit ja katekismus 1700-luvun alusta. Siihen se sitten loppuukin. Sirma lähti kielensä kanssa opintielle, ehkäpä puhekumppanit jo olivat vaienneet.

      • Olet ymmärtänyt jotain väärin.
        1. Näytteet ovat saamea.
        2. Jokainen niistä on omanlaistaan murretta, eikä niitä yhtä lukuunottamatta voi pitää nykysaamelaisten kielten murteina.
        3. Mitä kirjaimilla tarkoitetaan, selviää nykysaamen ja muistiinmerkitsijöiden muiden tekstien vertailulla.
        4. Ei niillä näytteillä todisteta nykyihmisten saamelaisuutta - ne todistavat keminsaamen murteiden säilyneen myöhäiseen aikaan. Samalla ne todistavat, että lapinkylissä todella on puhuttu paikallista saamea ennen suomalaistumista.
        5. Sirman puhuma sodankylänsaame oli vielä 1700-luvun alkaessa elivoimainen kieli. Sen tarkemmin emme siitä tiedä. Tiedämme silti, että 1800-luvulle tultaessa kerrottiin saamea vielä osatun Sodankylän alueellakin jonkin verran, vaikkei sitä kerättykään näytteiksi asti.

        Osaisitko kertoa, miksi sinulla on tarkoitushakuinen agenda yrittää vähätellä keminsaamen näytteitä ja varhaistaa sen katoamista?


    • TarkkaTieto

      Ei minulla ole agendaa. Pitäydyn vain ylitulkinnoista, joita kyllä riittää.

      • Älä sitten vastustele perusteltuja tuloksia.


      • AjatuksenVapaus

        Jatkakoon ylitulkintoja, jos se antaa tutkijalle ja hänen taustajoukoilleen mieluisat tulokset. Tiedettä ylitulkinnat eivät ole.


      • AjatuksenVapaus kirjoitti:

        Jatkakoon ylitulkintoja, jos se antaa tutkijalle ja hänen taustajoukoilleen mieluisat tulokset. Tiedettä ylitulkinnat eivät ole.

        Olet täysin pihalla tieteestä. Ei ole mitään ylitulkintoja: katsotaan vain, mitä aineisto paljastaa. Juuri tuo vääristelynhalu paljastaa asenteellisuutesi. Miksi et kestä totuutta?


      • EiSaaLiioitella

        Ylitulkinnat kumuloituvat uusiksi ylitulkinnoiksi ja yhä kauemmas totuudesta. Prosessia voi verrata seuraleikki ”juoruun”, jossa totuus muuttuu niin ettei sitä enää voi mitenkään yhdistää alkuperäänsä. Näin on tapahtunut lapinkyläväen liikkeessä, kun suomalaisista on yritetty muotoilla ”metsäsaamelaista” alkuperäiskansaa omine kielinen ja kulttuureineen.


      • EiSaaLiioitella kirjoitti:

        Ylitulkinnat kumuloituvat uusiksi ylitulkinnoiksi ja yhä kauemmas totuudesta. Prosessia voi verrata seuraleikki ”juoruun”, jossa totuus muuttuu niin ettei sitä enää voi mitenkään yhdistää alkuperäänsä. Näin on tapahtunut lapinkyläväen liikkeessä, kun suomalaisista on yritetty muotoilla ”metsäsaamelaista” alkuperäiskansaa omine kielinen ja kulttuureineen.

        Olet tuonkin ymmärtänyt jotenkin täysin väärin. Ei kukaan ole suomalaisista tekemässä metsäsaamelaisia. Lappalaisliike viittaa tietenkin keminsaamelaisiin esivanhempiinsa eikä suomalaisiin esivanhempiinsa.


    • Arveluttavaa

      Tämä juttu lappalaisista erätalonpojista on tainnut karata käsistä. Voisiko joku esittää edes yhden sellaisen suvun vaikkapa nykyisen lapin, norrbottenin alueelta. Kyllä lappar, raidlappar, lappdreng, lappiga ym. merkityt olivat taatusti myös saamelaisia. On jäänyt mieleen inarilainen postimies, poromies joka sanoi, että hän ei ymmärrä tuota saamelaiskäsitettä. Hän on ollut ja on lappalainen. Nimeään en muista, mutta vaimonsa oli arvostettu saamen käsitöiden tekijä. Tuolla lapp - merkinnällä elinkeinoon liittyvänä juttuna on perusteensa, mutta sitä käytellään turhan kevytmielisesti ja väärissä yhteyksissä.

      • Mitäkö

        ???


    • Anonyymi

      Meän kieli on ihan parasta. Sen pehmiämpää kieltä ei ole olemassakaan.

    • Anonyymi

      Omituisia nuo Wikipedian artikkelit metsä- ja tunturisaamelaista ja niiden viittaukset saamelaisensyklopediaan.

      Saamelaisensyklopedian takana näyttäisi olevan joku Helsingin yliopiston Suomalais-ugrilaisen laitoksen suojissa toimiva kerho, joista monikaan ei ole nimen perusteella saamelainen.

      Eivain tämä ole järjestäytynyttä rakenteellista rasismia vai onko tuo ihan vilpitön hanke?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe