Miksi Peräpohjan kulttuuria halveksutaan?

revontultenmaa

Ihmettelen eräiden peräpohjalaisten eli Lapin läänin suomalaisten asukkaiden pyrkimystä hakeutua saamelaisiksi ja halveksua omia juuriaan. Luulisi peräpohjalainen kulttuurin olevan alueelle iso voimavara ja kiinnostavan eksoottisuudellaan ulkomaisiakin vierailijoita. Onko ehkä koululaitos syypää peräpohjalaisten huonoon itsetuntoon ja kulttuurin peittelyyn? Peräpohjan murre on ainutlaatuisen vivahteikas ja kaunis. Luulisi suomalaisten siitä voivan nauttia aivan samoin kuin Savon tai karjalan tai jopa Rauman murteesta.

45

564

    Vastaukset

    • Lapin historiasta en ole koulussa oppinut mitään vaikka olen 12 vuotta käynyt sivistävää koulua. Saamelaisistakin on oppikirjoissa enemmän kuin Lapin muun väestön elinkeinoista, murteesta, pukeutumisesta jne. Lapin suomalaisen väestön historian tunteminen antaa mahdollisuuden ymmärtää, miten kielet ja kulttuurit ovat kosketuksissa toisiinsa ja saaden toisiltaan piirteitä omaansa.

      • Koululaitos pakotti murteesta pois, eikä rippikoulussakaan juuri h:n päälle katkismusta luettu vaikka oli pakko ulkoa luetella. Näin se kenttä uusi kieli oli koulun kieli minulle ja monelle muulle. Mikä se oli, että murteesta piti lapset repiä pois? Ja mitä häpeää piti kantaa oman ittensä juurista!


    • Käsittääkseni ei ole olemassa mitään yhtenäistä peräpohjan murretta, eikä kulttuuriakaan. Länsipohja on murteeltaan hieman yhtenäisempi alue, Tornio ja eteläosa Ylitorniota poikkeavat taas kulttuurinsa puolesta muusta Länsipohjasta.

    • Saamelaiseksi tuskin kukaan turhaan itseään kutsuu ellei sitä oikeasti ole.

      • Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.


      • Kuvalehdentavaaja kirjoitti:

        Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.

        Inarinsaamelaiset ovat Suomen alkuperäisväestöä toisin kuin alueelle muualta 1800-luvun lopulla muuttaneet.


      • Totuudentorvi16 kirjoitti:

        Inarinsaamelaiset ovat Suomen alkuperäisväestöä toisin kuin alueelle muualta 1800-luvun lopulla muuttaneet.

        Inarissa on nykyään kova pyrkimys ajaa maahanmuuttajat rajojen taakse, vai mitä?


      • Koffertti kirjoitti:

        Inarissa on nykyään kova pyrkimys ajaa maahanmuuttajat rajojen taakse, vai mitä?

        Mitä ne alueelle runsain joukoin muuttaneet suomalaiset ovat? Niitä vastaan anarakseilla ei ole mitään sanottavaa, varmaan siksi, että -Avaskari-Kyrön porukka on enemmän suomalainen kuin saamelainen.


      • Kuvalehdentavaaja kirjoitti:

        Sallan "statuksettomat metsäsaamelaiset ovat kuolajärveläisiä nykyään. Ja inttävät Kuolajärvellä asuvan saamelaisia. Eräs "statukseton metsäsaamelainen" esiinmarssi pilailusaamelaisasussa ja sanoi sen olevan Sallan saamelaisasu. Suomen kuvalehden tietämätön lehtimies otti senkin todesta. Nyt on ollu hiljaisempaa ko Sallan "statukseton metsäsaamelainen" on muuntautumassa anaras-saamelaiseksi, joka on uusin saamelaislaji.

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.


      • Miuluksensukua kirjoitti:

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.

        Norjassa on ehkä hyväksytty. vaikka ei olisi pitänyt. Ne ei-saamelaiset, jotka on omien sanojensa mukaan hyväksytty, ovat valehdelleet taustansa ja lavastaneet itsensä "metsäsaamelaisiksi", joita Suomen Suomen hallintohistoria ei tunne eikä ole koskaan tuntenut.


      • H-lainen kirjoitti:

        Mitä ne alueelle runsain joukoin muuttaneet suomalaiset ovat? Niitä vastaan anarakseilla ei ole mitään sanottavaa, varmaan siksi, että -Avaskari-Kyrön porukka on enemmän suomalainen kuin saamelainen.

        No K Kyrö on kyllä taustaltaan täysin suomalainen. Yhtä kaukaista sukua saamelaisten kanssa kuin Paavo Lipponenkin Italian muinaisen kuningassuvulle kanssa. Höpö-hommaa mainita itseään tuossa tilanteessa saamelaisiksi.


      • Miuluksensukua kirjoitti:

        Miksi historiassa puhutaan Kuolajärven saamalaisista jos niitä ei ole koskaan ees ollu. On se kumma, että hinnalla millä hyvänsa yritetään
        väittää vastaan sitä tosi asiaa. KYLLÄ Kuolajärven saamelaisia vielä on ja palijon enemmän kuin luulettekaan monet vain yhä vielä vaikenevat siitä. Miksi mennä historian tosi asioita vastaan, vain ja ainoastaan sen vuoksi, ettei porukkaan haluta enempää porukkaa (siis tarkoitan saamelaiskäräjiä), mutta me emme tartte mitään käräjiä päättämään alkuperästämme vääristyneellä tavalla; me olemme AIVAN tietoisia ketkä olivat esi-isämme ja mistä tulemme. Miksi meijät hyväksyttäisiin heti Norjassa saamelaisiksi, mutta ei Suomessa. Tekin taijatte olla eri porukkaa ja ennenkaikkea kateellisia, sillä haluatte olla jokin hyvin harvinainen sukupuuttoon kuoleva ryhmä. Me emme kuole sukupuuttoon, sillä olemme päâttäneet taistella puolestamme ja näyttää, että olemme ja elämme vielä kauan.

        Missä helvatissa ne Kuolajärven-Sallan ”saamelaiset” ovat piileskelleet vuoteen 2012 saakka? Ei ole ole kuulunut sieltä päin mitään saamen hommia ennen kuin poliittinen kansankiihotustyö oikeita saamelaisia vastaan alkoi. Tuo kiihotusseuralaisten historia tulee olemaan tulevaisuudessa kummallista luettavaa ,ihan verrattavissa korpelalaisuuteen.


      • No, minulle on kotona aina sanottu, että olemma enemmän "saamelaisia" kuin net "oikiat" ns. "saamelaiset" ja sitten net Norjasta tullehet vallottajat. Pienestä pitäen olemma tiennehet kukka ovat esi-isiämme ja ovakko maksanehet lapinveroa vai ei. Ei Sallan Kuolajärven "saamelaiset" ole missähän piileskelleet, vaan elänehet ja yrittänehet mennä etehenpäin elämässä. Luulempa, että tällä seuvulla on ollu palijon vaikiampaa kuin monessa muussa paikassa heti 2 .maailimansovan
        jäläkehen. Mutta kyllä ainakin meillä on pijetty huoli siitä ketä ollaan niinkuin monessa muussakin perheessä ja iskostettu päähän juuriamme. Sitä totuutta ei kukaan voi viijä meiltä sanotte mitä haluatta ja emme voi sille mitään jos ollahan synnytty mettäsaamelais sukuhun.
        2


    • On se vaan kumma homma, että täysinarinsaamelainen ei pääse etes vaaliluetteloon, mutta nämä puoli saamelaiset pääsee käräjien hallitukseen, luottamustoimiin ja jopa puheenjohtajaksi.

      • Täysinarinsaamelaiset pääsevät sadalla prosentilla. Muu on saamelaiskäräjien panettelua. Mitä olemme kuulleet, niin yksikin KHO:n saamelaiskäräjien vaaliluetteloon hyväksymä lapinkylä"saamelainen" sanoi olevansa saamelainen vasta sitten kun KHO ei hyväksynytkään saamelaiseksi"lappalaisia" eli henkilöitä, joiden esi-isät, muinoin kuolleet, olivat maksaneet lapinveroa. Kyllä Inarissa saamelaiset asiat tietävät ja Inarin suomalaisetkin ovat ymmällään että mistä noihin se saamelaisuus siunaantui, herran pieksut!


    • Saamelaiset ovat lappalaisia

      • Niinhän sitä haukutaan. Saamelaiset eivät ole nimityksestä pitäneet ja valtaväestökin käyttää saamelaisten omaan kieleen pohjautuvaa ilmaisua "saamelainen". Nyt jotkut suomalaiset, joiden joku esivanhempi on merkitty veroluetteloihin nimityksellä " lapp" , ovat alkaneet väittämään olevansalappalaisia ELI saamelaisia. Tämä Lappi=saame tulkinta johtaa juurensa myös väärästä hienotunteisuudesta saamelaisia kohtaan, kun historiallisten dokumenttien sana "lapp" käännettiin aina sanalla "saamelainen", vaikka edellinen on siis elinkeinonimitys, jälkimmäinen kansallisuustermi.


      • Yhdenvälinlapp kirjoitti:

        Niinhän sitä haukutaan. Saamelaiset eivät ole nimityksestä pitäneet ja valtaväestökin käyttää saamelaisten omaan kieleen pohjautuvaa ilmaisua "saamelainen". Nyt jotkut suomalaiset, joiden joku esivanhempi on merkitty veroluetteloihin nimityksellä " lapp" , ovat alkaneet väittämään olevansalappalaisia ELI saamelaisia. Tämä Lappi=saame tulkinta johtaa juurensa myös väärästä hienotunteisuudesta saamelaisia kohtaan, kun historiallisten dokumenttien sana "lapp" käännettiin aina sanalla "saamelainen", vaikka edellinen on siis elinkeinonimitys, jälkimmäinen kansallisuustermi.

        Saamelainen sana tulee Norjasta. Suomessa saamelaiset ovat olleet lappalaisia aina 1950-luvulle saakka.


      • Saamelaset kutsuvat itseään kaikilla saamenkielillä "saameiksi".


    • Niin varmaankin nykyään

      • Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.


      • Saamienmaa kirjoitti:

        Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.

        Saamien maan pituus Kuolasta Taalainmaalle 1500 kilometriä. Pitempi kuin Suomalaisiksi itseään kutsuvien maa. Saamien omakielinen nimitys on paljon levinneempi kuin suomalaisten itsestään käyttämä nimitys, koska suomalaisia olivat alun alkaen ainoastaan varsinaissuomalaiset.


      • Saamienmaa kirjoitti:

        Niin kauan kuin saamenkieliä on puhuttu Kuolan niemimaan itäisimmästä niemestä Ruotsin Taalanmaan Idreen asti, saamelaiset ovat nimittäneet itseään saameiksi. Saamenkansan yhteisellä nimityksellä on ainakin 1000-vuotinen historia takanaan. Lappi-sana viittaa syrjäiseen paikkaan ja sana lappalainen lappalaiselinkeinoon eli pyynti- ja keräilytalouteen.

        Yhdessäkään saamen kielessä ei käytetä sanoja lapp tai lappalainen omasta itsestä. Sanat lapp ja lappalainen ovat vieraiden kansojen, kuten suomalaisten, norjalaisten, ruotsalaisten tai venäläisten käyttämiä nimityksiä meistä. Tämän takia onkin aivan oikein, että saamelaiskäräjille tunkevat suomalaiset haluavat sinne lappalaisina, niin kuin ennenkin!


    • Tietolähteenä voi käyttää vaihteen vuoksi Faktalavvu.net. Ettei tarvitse Puolueitten lehdistä lukea asioita. Puolueiden lehdet (myös piilopuoluelehdet) ohjaavat kirjoituksillaan äänestämään omia ehdokkaitaan.

    • Niiden lehtien mukana onkin sitten tervemenoa harhaanjohdettujen ajatusten suohon, josta ei ole poispääsy.

    • Miuluksensukua: Ihminen eheytyy kun oppii tuntemaan ja tunnustaa omat juurensa. Meiltä peräpohjalaisilta on riistetty historiamme ja pian murteemmekin on kuollut. Miksi vaalia ammoin kuollutta Kemin saamen kieltä ja opetella muita saamen kieliä kun lapsemme eivät enää tunne peräpohjan kieltä omakseen? Onko koulussa mitään opetusta? Onko opetussuunnitelmissa puhetta perehtymisellä Lapin läänin suomalaisasutuksen syntyyn ja peräpohjalaiseen kulttuuriin? Opetetaanko kotiseudun ja esivanhempien arvostamista? Jollei opeteta, ovat tulevatkin sukupolvet henkisesti hataralla pohjalla kun koulu ei ole vahvistanut oppilaidensa itsetuntemusta.

      • "Opetetaanko kotiseudun ja esivanhempien arvostamista?"
        -- Eikö pitäisi arvostaa yhtä lailla saamelaisia kuin suomalaisia esivanhempia? Nehän ovat vankasti sekoittuneet entisen Kemin Lapin alueella.


    • Miten opettaa arvostamaan kirkonkirjoista sukututkijan löytämää esi-isää kymmenen polven takaa kun ei ole muuta jäljellä kuin´virallinen nimi. Missä ovat arvostuksessa omat vanhemmat, isovanhemmat ja heidän vanhempansa? Eikö olisi viisasta nataa kunnia näille ihmisille, joiden istoriasta meillä on enemmän tosiasioita kerrottavana, joiden kielestä tiedämme sanontoja ja puheenparsia.
      Suvun menneisyydestä satuilevat vanhemmat luovat traumoja tuleville sukupolville, mikä on kauheaa.

      • Höpöhöpö. Sukuhistoria ei ole satuilua, eikä se aiheuta traumoja. Traumoja aiheuttaa totuuden kieltäminen ja tukahduttaminen.


    • Se sukuhistoria, mitä harrastetaan suomalaisten esivanhempien vääntämiseksi saamelaiseksi, ovat rikos omaa sukukuntaa ja yhteiskuntaa kohtaan. Epärehellistä, tosiasioista piittaamatonta satuilua.

      • Kuka ja missä on vääntänyt suomalaisia esivanhempiaan saamelaisiksi? Perätön syyte, ellet esitä todisteita. Silloin sinä olet se valehtelija.


    • Metsälappalaisliikkeessä on kysymys nimenomaan oman suomalaisen suvun historian väärentäminen saamelaiseksi.

      • Sekavia horiset. Lapinkylien vanhat suvut olivat saamelaisia, ennen kuin lapinmaat avattiin suomalaisasutukselle 1673.


    • Ne suvut, jotka olivat saamenkieliisä, olivat. Mutta oman saamelaisuuden hakeminen 1600-luvulta menee hämärähommiksi.

      • 1800-luvulla vasta kerättiin useimmista keminsaamen murteista näytteet; vain sodankylänsaamesta 1600-luvulla. Viimeiset puhujat ovat saattaneet elää 1900-luvulle, mutta sitä ei voi enää todistaa.


    • Kukaan ei tiedä, mitä ne näytteet olivat. Ei ole nimiä, ei ole paikkoja, ei ole edes tietoa, mitä näytteiden kirjaimilla tarkoitetaan. Näytteitä ei todellakaan voi pitää tutkimuksen lähtökohtana todistaa nykyisten Peräpohjolan suomalaisten saamelaisuus.
      Ainoa identifioitavissa oleva näyte on Olaus Sirman joikutekstit ja katekismus 1700-luvun alusta. Siihen se sitten loppuukin. Sirma lähti kielensä kanssa opintielle, ehkäpä puhekumppanit jo olivat vaienneet.

      • Olet ymmärtänyt jotain väärin.
        1. Näytteet ovat saamea.
        2. Jokainen niistä on omanlaistaan murretta, eikä niitä yhtä lukuunottamatta voi pitää nykysaamelaisten kielten murteina.
        3. Mitä kirjaimilla tarkoitetaan, selviää nykysaamen ja muistiinmerkitsijöiden muiden tekstien vertailulla.
        4. Ei niillä näytteillä todisteta nykyihmisten saamelaisuutta - ne todistavat keminsaamen murteiden säilyneen myöhäiseen aikaan. Samalla ne todistavat, että lapinkylissä todella on puhuttu paikallista saamea ennen suomalaistumista.
        5. Sirman puhuma sodankylänsaame oli vielä 1700-luvun alkaessa elivoimainen kieli. Sen tarkemmin emme siitä tiedä. Tiedämme silti, että 1800-luvulle tultaessa kerrottiin saamea vielä osatun Sodankylän alueellakin jonkin verran, vaikkei sitä kerättykään näytteiksi asti.

        Osaisitko kertoa, miksi sinulla on tarkoitushakuinen agenda yrittää vähätellä keminsaamen näytteitä ja varhaistaa sen katoamista?


    • Ei minulla ole agendaa. Pitäydyn vain ylitulkinnoista, joita kyllä riittää.

      • Älä sitten vastustele perusteltuja tuloksia.


      • Jatkakoon ylitulkintoja, jos se antaa tutkijalle ja hänen taustajoukoilleen mieluisat tulokset. Tiedettä ylitulkinnat eivät ole.


      • AjatuksenVapaus kirjoitti:

        Jatkakoon ylitulkintoja, jos se antaa tutkijalle ja hänen taustajoukoilleen mieluisat tulokset. Tiedettä ylitulkinnat eivät ole.

        Olet täysin pihalla tieteestä. Ei ole mitään ylitulkintoja: katsotaan vain, mitä aineisto paljastaa. Juuri tuo vääristelynhalu paljastaa asenteellisuutesi. Miksi et kestä totuutta?


      • Ylitulkinnat kumuloituvat uusiksi ylitulkinnoiksi ja yhä kauemmas totuudesta. Prosessia voi verrata seuraleikki ”juoruun”, jossa totuus muuttuu niin ettei sitä enää voi mitenkään yhdistää alkuperäänsä. Näin on tapahtunut lapinkyläväen liikkeessä, kun suomalaisista on yritetty muotoilla ”metsäsaamelaista” alkuperäiskansaa omine kielinen ja kulttuureineen.


      • EiSaaLiioitella kirjoitti:

        Ylitulkinnat kumuloituvat uusiksi ylitulkinnoiksi ja yhä kauemmas totuudesta. Prosessia voi verrata seuraleikki ”juoruun”, jossa totuus muuttuu niin ettei sitä enää voi mitenkään yhdistää alkuperäänsä. Näin on tapahtunut lapinkyläväen liikkeessä, kun suomalaisista on yritetty muotoilla ”metsäsaamelaista” alkuperäiskansaa omine kielinen ja kulttuureineen.

        Olet tuonkin ymmärtänyt jotenkin täysin väärin. Ei kukaan ole suomalaisista tekemässä metsäsaamelaisia. Lappalaisliike viittaa tietenkin keminsaamelaisiin esivanhempiinsa eikä suomalaisiin esivanhempiinsa.


    • Tämä juttu lappalaisista erätalonpojista on tainnut karata käsistä. Voisiko joku esittää edes yhden sellaisen suvun vaikkapa nykyisen lapin, norrbottenin alueelta. Kyllä lappar, raidlappar, lappdreng, lappiga ym. merkityt olivat taatusti myös saamelaisia. On jäänyt mieleen inarilainen postimies, poromies joka sanoi, että hän ei ymmärrä tuota saamelaiskäsitettä. Hän on ollut ja on lappalainen. Nimeään en muista, mutta vaimonsa oli arvostettu saamen käsitöiden tekijä. Tuolla lapp - merkinnällä elinkeinoon liittyvänä juttuna on perusteensa, mutta sitä käytellään turhan kevytmielisesti ja väärissä yhteyksissä.

      • ???


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa jatkaa Jari-Matin mollaamista

      Seiskassa avautuu Maisa taas JM:n ”pettämisestä” (kätevästi unohtuu että maisa oli se varsinainen pettäjä) ja ”taloussotkuista”. On kyllä muijalla po
      115
      10947
    2. Martina jatkaa säälin kerjäämistä, kaikki on Stefun syytä

      Martina jatkaa säälin kerjäämistä ja myynnin kasvattamista tällä kertaa MeNaisissa. Odotettu valkopesuhaastattelu on ilmestynyt, onnittelut kaikille j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      8181
    3. Sofia Belorf kuljetti setelipinoja matkalaukussaan, kertoo tullivirkailija 28.5.20

      Tullivirkailija todisti Katiska-oikeudenkäynnissä ja kertoi Sofian jääneen kiinni paksujen (50 euron) setelinippujen kuljetuksesta matkalaukussaan. Ni
      75
      3136
    4. Sanna Marinin hallitus Suomen historian suosituin

      Jopa persuistakin 1/3 pitää Marinin hallitusta hyvänä. Edellinen ennätys on Paavo Lipposen hallituksen ajoilta. Voidaan tehdä johtopäätös: suomalaine
      Maailman menoa
      195
      2248
    5. KALJAA PÄÄSEE OSTAMAAN VIROSTA 1.6 !!!

      MIKÄ ONNEN PÄIVÄ! Viro avaa rajat suomalaisille kaljanostajille kesäkuun alusta. Suomalaiset pääsevät Viroon ilman, että heidän tarvitsee jäädä maahan
      Maailman menoa
      67
      2073