dissosiatiivinen identiteettihäiriö

arvojokaisella

Annella on 40 sivupersoonaa: "Ei tarvitse olla koskaan yksin"'

http://yle.fi/uutiset/annella_on_40_sivupersoonaa_ei_tarvitse_olla_koskaan_yksin/8794655

Persoonallisuushäiriön kanssa voi oppia elämään. Kunhan uskaltaa tunnustaa itselleen tosiasiat. Oletteko koskaan tavanneet sivupersoonia tai jopa seurustelleet sellaisen kanssa?

Tai tiedostatteko onko teillä itsellänne mahdollisia ''kavereita'' joiden kanssa olette oppineet elämään?

11

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsenakiusattu

Väkivalta lapsuudessa ja jos lapsi on vielä erityisherkkä niin oppii hän pakenemaan mielessään tilanteita. Puhumattakaan väkivaltaisista riitelevistä alkoholistivanhemmista ja mahdollisesti seksuaalisesta väkivallasta.........

• j56jkl

Voiko sivupersoona olla narsistinen? Tällä palstalla kun narsismi tuntuu olevan pinnalla. Tai voiko narsistinen sivupersoona suojella henkilön omaa persoonaa?

• kohtalonkulkija

Jaksamista!

• kohtalontovereita

Kiitos samoin!

• opinjokapäivä

Hienoa että hän uskaltaa antaa kasvot persoonallisuushäiriöille. Tapasin erään persoonan joka kertoi samankaltaisista oireista. Huimausta, tärinää, heikotusta jne. Hän piti oireitaan sydänperäisinä ja koki tietävänsä enemmän kuin lääkärit. Potilas onkin usein paras asiantuntija omassa sairaudessaan, mutta joskus sairaus voi olla se hänen ''juttu'' eli turvapaikka johon ei kukaan muu saa puuttua. Jos puuttuu, niin siitä voi seurata mitätöinti. Olet kuollut hänelle sen jälkeen.

• juupsis

Narsistisen persoonan kanssa ei väitellä. Siitä seuraa mitätöinti tai persoona vaihtuu tilanteen mukaan toiseksi tai narsistinen minä uhriutuu, heittää asiat leikiksi, muuttuu agressiivikseksi hyökkääjäksi tms. Henkilön oma hauras minä ei kestä ristiriitoja eikä omien ongelmien kohtaamista. Siksihän ne sivupersoonat ovat syntyneet. Auttamaan ja suojelemaan mieltä uhkaavalta väkivaltaiselta ahdistavalta maailmalta.

• 8on8

Tuosta jutustakin kävi ilmi että mieluummin kuvitellaan sairauden olevan joku muu kun menee huonosti. Näin asiaa pystyy lähestymään helposti ja käsittelemaan kun keksii oman sairauden jota sairastaa. Se hidastaa sitten ongelmaisen omaa kykyä toimia sairautensa kanssa ja antaa vallan sivupersoonile.

• keisarikukkelikuu

Aina tulee joku persoona joka ottaa ylivallan ja estää hakemasta apua tms. Persoonilla on myös erilaisia vaivoja, mm. mielenterveysongelmia, joten meitä pitäisi hoitaa persoona kerrallaan. Itse en tiedä tunnistaako edes hauras heikko minä kuka minä olen. Tiedän vain että tulen esille aina kun tarvitaan aggresiivisuutta ja ylivaltaa.

• hghgfhgfhgfh

Luin tuon. Jostain syystä juttu antoi henkilöstä varsin positiivisen ja lämpimän kuvan. Tavallaan hänellä on erikoinen vamma, jonka kanssa on vain selvittävä. Erikoisinta minusta on, että hänen mies sietää asian. Itselläni on toisen tyyppinen persoonallisuushäiriö, enkä voi sietää sitä, että ihmisessä on monia eri puolia. Eli kumppanini on oltava hyvin vakaa ja yksitotinen. Tosin niitä partnereita on useampi kuin yksi. Pitäisikö polyamorisuuskin psykopatologisoida?

• metukk

Monta totista torvensoittajaa. Persoonallisuus voi olla myös epeli eli epävakaa. Silloin vakaata ja yksitotista kumppania tarvitaan ken ei analysoi ja joka hyväksyy myös useat partnerit, mielialan vaihtelut jne.

• ollakokovavaiei

Jotain tuttua mutta en osaa sanoa. Lähipiirin erityisesti kasvavien lapsien voi olla vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Nuorten maailma on muutoinkin kova, jossa ei erilaisuutta sallita. Voimia!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      101
      3791
    2. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      48
      2711
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2539
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      39
      2038
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      30
      1807
    6. Mulla tulee vaan niin

Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      22
      1581
    7. Rakastan sua

Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1552
    8. En tunne, en ymmärrä

enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1358
    9. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      70
      1305
    10. Olikohan se

Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1291
    Aihe