Vuokranantaja kyselee usein vuokran perään.

harmittaak

Olen rehellinen ja tunnollinen vuokralainen ja aina maksanut vuokrani eräpäivään mennessä eli laittanut vuokran maksuun viimeistään vuokrasopimukseen merkittynä eräpäivänä. Uuteen asuntoon vähän alle vuosi sitten muuttaessani vuokrasopimukseen oli merkitty vuokran eräpäiväksi joka kuun 5. päivä. Heti ensimmäisenä asumiskuukautena vuokranantaja laittaa viestiä myöhässä olevasta vuokrasta jonka pahoitellen kerron juuri maksaneeni - oli siis 5. päivä kyseistä kuuta. Kerroin myös maksavani vuokran siitä lähtien niin että se olisi jo eräpäivän aamuna vuokranantajan tilillä. Kaikki meni hyvin kunnes parin kuukauden kuluttua tuli viestiä että vuokra taas myöhässä eräpäivänä. Kerroin maksaneeni vuokran ja totesin että pyhäpäivien takia ei ole luultavasti ehtinyt siirtyä tililtä toiselle. Asia ok. Kunnes meni taas muutama kuukausi ja tuli viestiä jo 4. päivä myöhässä olevasta vuokrasta ja taas kerroin maksaneeni vuokran ja muistutin että eräpäivähän on vasta huomenna joka sattuu sekin olemaan pyhäpäivä eli maksu voi näkyä vasta sitä seuraavana arkipäivänä. Eli ilmeisesti jos vuokran eräpäivä osuu pyhäpäivälle tai viikonlopulle, vuokranantaja olettaa maksun näkyvän hänellä jo sitä edeltävänä arkipäivänä. Tuntuu todella pahalta kun muhun ei ilmeisesti luoteta vaikka tunnollisesti olen vuokrani aina maksanut. Alkaa jotenkin jo ahdistamaan tässä asua kun koen olevani kelvoton vuokralainen.. Kenenkään edellisen vuokranantajan kanssa ei ole tällaista ollut. Olen myös käsittänyt että vuokrat/laskut on laitettava maksuun viimeistään eräpäivänä, eikö asia ole näin vai pitääkö maksun tosiaan olla maksun saajan tilillä jo eräpäivänä?

31

5362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      "Olen myös käsittänyt että vuokrat/laskut on laitettava maksuun viimeistään eräpäivänä, eikö asia ole näin vai pitääkö maksun tosiaan olla maksun saajan tilillä jo eräpäivänä?"

      Ei tosiaan tarvitse. Ei tartte noteerata VA:n viestejä enää tuossa asiassa, vaan ala maksamaan silloin eräpäivänä ja sillä selvä. SITÄ VARTEN ne eräpäivät on!

      Jos VA haluaa rahaa aiemmin, hän muuttaa sopimukseen (yhteisymmärryksessä) eräpäivää, eikä soittele joka kuussa perään.

      Pyhäpäivät sotkee pankkiliikennettä viikonloppujen lisäksi, ja myös VA sen tietää, kunhan kiusaa tai on muuten vaan aivoton. Vuokranmaksuvelvollisuus on sinulla eräpäivänä, ei yhtäkään päivää aiemmin tai myöhemmin.

    • vuokraanantaja

      ota iisisti sillä va on seniili hullu. Älä kommentoi joka kerta. Sano voimakkaasti että maksat tilillesi 5pvä ja näkyy kun näkyy....

    • soita_

      Nosta kissa pöydälle ja ota yhteyttä vuokranantajaan asian suhteen. Ihan rehellisesti sanottuna olet ollut vähän hölmö, kun olet lähtenyt tuohon vuokranantajan oikutteluun mukaan, mutta ymmärrän sinua. Nyt sinun täytyy tehdä selväksi, että vuokran eräpäivä eli MAKSUpäivä on kuun viides ja sinä et sille mitään voi jos siihen kohtaan sattuu pyhäpäivä/viikonloppu. Muuten olet tilanteessa, että aina kuun alkupäässä saat ahdistuneena odottaa, koska vuokranantaja tällä kertaa vaatii maksua. Kuulostaa jopa vähän siltä, että vuokranantaja on välillä maksuvaikeuksissa ja tarvitsee rahasi. Ei ole sinun ongelmasi jos näin on.

      Edellisen vuokranantajani kanssa minulla oli sellaista ongelmaa, että he eivät halunneet hoitaa mitään asunnon vikoja. Aina ehdottivat, että hoida sinä ja maksa sinä ja tuskin se ja se kovin kallista on. Monta kertaa kuulin lauseen "Ei kai se vuokranantajan vastuulle kuulu" (asuntoon ei kerran mm. tullut lämmintä vettä, niin eivät olleet kiinnostuneita. Oli heidän mielestään vuokralaisen ongelma/hoidettava). Heidän mielestään oikeuteni vuokralaisena oli vuokranmaksun jälkeen asua heidän asunnossaan ja se siitä. Tämä liittyy asiaan siten, että lopulta minua alkoi enemmän ja enemmän ahdistaa ottaa heihin yhteyttä ylipäätään. Ei tilanteen kuulu olla sellainen, kun itse asiallisesti maksaa maksut jne.

      • harmittaak

        Lähdin mukaan tuohon kun pelokkaana vuokralaisena en halua aiheuttaa itselleni harmia ja saada häätöä "myöhästyneiden" vuokrien takia. Asunto itsessään kun on niin nätti ja hiljainen että viihtyisin tässä pidemmänkin aikaa. Mutta kyllä tuo vuokranantajan häirintä ahdistaa välillä paljonkin ja vähentää asumismukavuutta. Kerroin tapauksesta myös ystävilleni ja äidilleni ja olivat hekin ihmeissään va:n käytöksestä. Vaikuttaa muuten ystävälliseltä ja normaalilta ihmiseltä mutta tosiaan, ei taida ymmärtävää vuokran eräpäivän todellista merkitystä... En tiedä onko ollut aiemmin huonoja kokemuksia vuokralaisista tai rahapulaa tai mikä voisi vaikuttaa tuohon jatkuvaan vuokran tivaamiseen. Tuntuu vaan ettei luottoa mua kohtaan ole.


      • Kohtatuleekonkurssi
        harmittaak kirjoitti:

        Lähdin mukaan tuohon kun pelokkaana vuokralaisena en halua aiheuttaa itselleni harmia ja saada häätöä "myöhästyneiden" vuokrien takia. Asunto itsessään kun on niin nätti ja hiljainen että viihtyisin tässä pidemmänkin aikaa. Mutta kyllä tuo vuokranantajan häirintä ahdistaa välillä paljonkin ja vähentää asumismukavuutta. Kerroin tapauksesta myös ystävilleni ja äidilleni ja olivat hekin ihmeissään va:n käytöksestä. Vaikuttaa muuten ystävälliseltä ja normaalilta ihmiseltä mutta tosiaan, ei taida ymmärtävää vuokran eräpäivän todellista merkitystä... En tiedä onko ollut aiemmin huonoja kokemuksia vuokralaisista tai rahapulaa tai mikä voisi vaikuttaa tuohon jatkuvaan vuokran tivaamiseen. Tuntuu vaan ettei luottoa mua kohtaan ole.

        Olet oikeassa, joten mitään pelkoa ei pitäisi olla sinulla.

        Jos vuokran antaja pistää sut pihalle asunnosta tuon takia,niin älä pelkää.......tulet siinä tapauksessa saamaan aikamoiset korvaukset kyseiseltä vuokranantajalta.

        pidä lippu korkeella ja älä ota enään noita sanomisia huomioon !

        pääasia että hoidat vuokran ajallaan maksuun, ja pidät asunnon hyvässä kunnossa, niin silloin olet vahvoilla.


    • lkklölkn

      Laita PDF-kuitti maksusta sähköpostilla ja veilä kuvana whatsappilla.

      Vuokraisäntä lienee ääliö. Muuta pois. Laita turvalukko oveen.

    • minun_valintani

      Voit olla huoletta rehellinen ja tunnollinen vuokralainen jatkossakin. Tämä ei ole mikään ongelma.
      Mutta, onko vuokranantajasi rehellinen ja tunnollinen? Tätä voitkin miettiä jatkossa.

      Tämä miettiminen johtaa useimmin haluun vaihtaa asuntoa itse suoritetun vuokrasuhteen irtisanomisen jälkeen. Ei ole pakko asua huonossa vuokrasuhteessa.

      • harmittaak

        Asunto on niin nätti ja hiljainen etten herkästi lähtisi vaihtamaan. Pelottaa kyllä myös vuokravakuuden takaisin saaminen. Jos nainen on noin tarkka vuokrasta niin onkohan tarkka myös muista asioista kuten asunnon kunnosta. Mitä jos alkaa sitten remontoimaan asuntoa mun vuokravakuudella tai valittamaan normaalista kulumisesta tms. Huolettaa. Ei sillä että täällä paikkoja rikkoisin tai sottaisin mutta normaalista kulumisestakin osa voi kuulemma alkaa nipottaa..


      • Miks-ei

        Jos kerran tykkäät asua asunnossa niin en oikein ymmärrä miksi tästä pitää tehdä noin iso ongelma. Kyllä, sinä olet oikeassa, mutta kun vuokranantajasi selvästi ei ole ihan kartalla, ja asia on hänelle hyvin tärkeä, niin miksi ihmeessä sitä vuokraa ei voi maksaa jo joka kuukauden 1. päivä? En tajua miksi et voi joustaa noin älyttömän pienessä ja mitättämässä asiassa kun vaihtoehto on että jännität ja pelkäät joka kuukausi (?????????????????????).


      • harmittaak

        Yksikin kysymysmerkki riittää ja ei, en voi aina maksaa monta päivää aikaisemmin koska ei ole varaa ennen tukien saamista maksella vuokraa. Että näin.


      • tyhjätasku_säästää
        harmittaak kirjoitti:

        Yksikin kysymysmerkki riittää ja ei, en voi aina maksaa monta päivää aikaisemmin koska ei ole varaa ennen tukien saamista maksella vuokraa. Että näin.

        ei kai nyt kukaan niin kädestä suuhun elä, että ei olisi muutamaa satasta säästössä rahaa!
        kun asuin vuokra-asunnossa, maksoin jo alkuvaiheessa yhden kuukauden vuokran ylimääräisenä ennakkoon ja sanoin vuokraisännälle, että nyt ei ole huolta, tulipa mitä tahansa taloudellista ongelmaa, minulla on 30 päivää aikaa reagoida. VVO oli tyytyväinen, eipä koskaan tullut karhukirjeitä eikä soittoja ja kun muutin pois, ei tarvinnut enää viimeisen kuun vuokraa maksaa kun se oli jo maksettu 3 vuotta aiemmin :).


      • Harmittaak
        tyhjätasku_säästää kirjoitti:

        ei kai nyt kukaan niin kädestä suuhun elä, että ei olisi muutamaa satasta säästössä rahaa!
        kun asuin vuokra-asunnossa, maksoin jo alkuvaiheessa yhden kuukauden vuokran ylimääräisenä ennakkoon ja sanoin vuokraisännälle, että nyt ei ole huolta, tulipa mitä tahansa taloudellista ongelmaa, minulla on 30 päivää aikaa reagoida. VVO oli tyytyväinen, eipä koskaan tullut karhukirjeitä eikä soittoja ja kun muutin pois, ei tarvinnut enää viimeisen kuun vuokraa maksaa kun se oli jo maksettu 3 vuotta aiemmin :).

        Valitettavasti ei ole koska minulla on sairaus jonka sairaalahoitoon ja lääkkeisiin kuluu melkeimpä kaikki rahat mitä tulee. Miten luulet että pystyn säästämään kun en ole vuosiin pystynyt käymään töissä? Ikääkin alle 30v. Että ihan turha siellä höpöttää kun et tilannettani tiedä.


      • Miks-ei

        Suurin kysymysmerkki tässä kyllä on että miksi ihmeessä vuokranantajasi on yleensä suostunut vuokraamaan sinulle tuon asunnon vähän alle vuosi sitten kun olet jo vuosia ollut työkyvytön ja elät sosiaalituilla. Yleensä ihmiset joille vuokranmaksun oikea päivä on niin tärkeä kuin vuokranantajallesi nähtävästi on, vaativat pysyvän työpaikan vuokralaiselta.


      • harmittaak

        Tietääkseni ei taida kuulua sulle miksi on mut valinnut :) Sillan allako mun pitäisi sun mielestä asua kun olen sairas? Ja ihan vain tiedokseni että suoritin ammattikorkeakoulututkinnon vuosi sitten että en mä mikään toimeton pummi ole vuosia ollut. Minkä mä sille voin että olen sairas.


      • Miks-ei kirjoitti:

        Suurin kysymysmerkki tässä kyllä on että miksi ihmeessä vuokranantajasi on yleensä suostunut vuokraamaan sinulle tuon asunnon vähän alle vuosi sitten kun olet jo vuosia ollut työkyvytön ja elät sosiaalituilla. Yleensä ihmiset joille vuokranmaksun oikea päivä on niin tärkeä kuin vuokranantajallesi nähtävästi on, vaativat pysyvän työpaikan vuokralaiselta.

        Tottahan tuo on, tosin jos ajatellaan, että eläisin kädestä suuhun, niin miten sitten määrittelisit vuokranmaksupäivän? Minun työsopimuksessa kun sattuu lukemaan, että palkka maksetaan työnantajan tililtä jokaisen kuukauden 5. arkipäivänä (yleensä kyllä aikaisemmin, mutta kuitenkin). Esimerkiksi tänä vuonna oli tilanne, jossa palkkani olisi ollut tililläni viimeistään kuukauden 11. päivä, siitä vielä vuorokausi päälle jos vuokranantajan tili olisi eri pankissa. Eli ei meidän vakituisessa työssä käyvienkään vuokrat tule välttämättä aina samana päivänä.


      • Anonyymi
        tyhjätasku_säästää kirjoitti:

        ei kai nyt kukaan niin kädestä suuhun elä, että ei olisi muutamaa satasta säästössä rahaa!
        kun asuin vuokra-asunnossa, maksoin jo alkuvaiheessa yhden kuukauden vuokran ylimääräisenä ennakkoon ja sanoin vuokraisännälle, että nyt ei ole huolta, tulipa mitä tahansa taloudellista ongelmaa, minulla on 30 päivää aikaa reagoida. VVO oli tyytyväinen, eipä koskaan tullut karhukirjeitä eikä soittoja ja kun muutin pois, ei tarvinnut enää viimeisen kuun vuokraa maksaa kun se oli jo maksettu 3 vuotta aiemmin :).

        Ohhoh, "eikai kukaan nyt niin kädestä suuhun elä ." Voi kuule.. et delkeästi tiedä mitäön tuki asioista.


    • hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

      Selvitä asia vuokranantajasi kanssa. Itse olen ottanut ahdistavien ja huolestuttavien asioiden suhteen sellaisen kannan, että käyn jutun faktat läpi ääneen itselleni; mihin voin vaikuttaa ja mihin en. Sitten siirrän mielestäni pois ne asiat, mihin en voi vaikuttaa ja toimin niiden suhteen, joiden suhteen voin toimia. Sinä esimerkiksi et voi maksaa vuokraa aina vain aiemmin ja aiemmin, mutta sinä voit selvittää asiaa vuokranantajan kanssa. Selvittämällä ongelma joko poistuu kokonaan tai eskaloituu ja päätät lähteä. Jos jälkimmäinen juttu toteutuu, niin se toteutuisi joka tapauksessa - joudutat sitä vain. Jos taas päätät, että odotat seuraavaa kertaa, jolloin vuokranantaja kinuaa vuokraa ennen maksupäivää, niin mieti, kauanko jaksat moista. Toivottavasti asia ratkeaa johonkin suuntaan ja voit elää rauhassa.

      Ja jos/kun joskus lähdet, niin ole paikalla, kun vuokranantaja tekee lopputarkistuksen. Enemmän kuulee tietysti huonoista vuokralaisista, mutta kyllä näitä juttuja riittää, missä esimerkiksi jo edellisen asukkaan lattialle aiheuttamat vahingot on yritetty korjata uuden asukkaan vakuudesta.

      • asiakunnossa

        vuokra vakuuden saa "takaisin" ainakin 1kk ajalta kun jättää vaan viimeisen vuokran maksamatta.


      • loistoidea

        Kun jättää vuokran maksamatta, vuokraisäntä/emäntä maksaa vakuuden takaisin (jos kämppä kunnossa), mutta laittaa maksamattoman vuokran perintään. Sitten kärsii koko vuokraloisen ruumis tyhmästä päästä, kun tulee luottotietoihin merkintä vuokrarästistä.


    • Lain_kanta

      Vuokra poikkeaa muista maksuista siinä mielessä, että sen on lain mukaan oltava vuokranantajan tilillä jo eräpäivänä. Varminta siis jo maksaa 2:a arkipäivää ennen eräpäivää.

      • Höpön löpön, maksupäivä on aina se päivä jolloin maksu lähtee tililtä!

        AHVL (481/1995):

        35 §

        Vuokran maksutapa

        Maksupalveluntarjoajan välityksellä vuokranantajalle suoritettu vuokra katsotaan maksetuksi sinä päivänä, jona se on veloitettu maksajan tililtä tai maksettu käteisenä maksupalveluntarjoajan toimipaikkaan. Edellä tässä momentissa säädetyn sijasta sovelletaan kuitenkin maksupalvelulain (290/2010) 82 §:ää, jos vuokranantaja on elinkeinonharjoittaja ja vuokralainen on elinkeinonharjoittaja tai kaupallisten sopimusten maksuehdoista annetun lain (30/2013) 2 §:ssä tarkoitettu hankintayksikkö.

        Eli heitä Pelle volttia ja oppettele lakia ennen kommentointia!!


      • tabou

        ^Mitä mielestäsi sana "eräpäivä" tarkoittaa? Maksat siis laskusi aina 2-5vrk aiemmin, että ne varmasti "eräpäivänä" ovat laskuttajan tilillä? Hölmön hommaa. Miksi laskuttaja kirjoittaisi väärin, miksei samantien laita päivää 2-5vrk aiemmaksi?
        Kuvitteles, eräpäivä on se päivä, jolloin viimeistään on lasku/vuokra maksettava. Eli siis erääntyvä päivä. Vuokranmaksu ei poikkea tässäkään asiassa.


      • odotellaan

        "Vuokra poikkeaa muista maksuista siinä mielessä, että sen on lain mukaan oltava vuokranantajan tilillä jo eräpäivänä. Varminta siis jo maksaa 2:a arkipäivää ennen eräpäivää."
        Toki laitat lain kohdan tänne perusteeksi väitteellesi, trolli.


    • TeepäNäin

      Käy tekemässä pankissa sopimus, että laittavat vuokran automaattisesti tililtäsi vuokranantajan tilille. Jos tyyppi vielä kitisee, niin käske olla yhteyksissä pankkiin ja kysellä sieltä, miksi ei näy rahat tilillä. Ehkä sieltä virkailija osaa selittää asian sillä tavalla, että se vuokranantajasikin koteloon viimein uppoaa.

    • Rahaton.vuokranantaja

      Laissa lukee näin:
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
      "Maksupalveluntarjoajan välityksellä vuokranantajalle suoritettu vuokra katsotaan maksetuksi sinä päivänä, jona se on veloitettu maksajan tililtä tai maksettu käteisenä maksupalveluntarjoajan toimipaikkaan. "

      Eli riittää maksat laskusi pankkiaikana 5. päivä kuten olette sopineet.

      Voisit sanoa että ajoissa maksetuista laskuista ei tarvi jatkossa huomautella, vaan koet sen vainoamiseksi, joka on rangaistava rikos.

      • SimppeliHomma

        Vuokranantajalle voi lähettää maksukuitit jokaisesta vuokrasta. Niissä näkyy maksupäivät ja sillä hyvä. Tietysti voi ottaa kopion vielä vuokrasopimuksesta ja alleviivata siitä kohdan, jossa vuokran maksun eräpäivä on mainittu.


    • tuli.vaan.mieleen

      Onkohan tuo vuokranantaja oikeasti asunnon omistaja vai vuokraako asuntoa edelleen ja sen vuoksi tarvitsee rahat 5. pv maksaakseen oman vuokransa asunnon oikealle omistajalle.

      • harmittaak

        Kyllä on käsittääkseni ihan asunnon omistaja. Ilmeisesti ei ole perillä siitä mitä eräpäivä todella tarkoittaa - luulen että tämä sama kuvio on toistunut muidenkin vuokralaisten kanssa. Toivon kyllä nyt että en olisi tähän muuttanut. Edellisissä asunnoissa olen maksanut vuokran yleensä eräpäivänä eikä ikinä ole VA kysellyt missä se viipyy.


    • ettahahhahhah

      Joo, meille kävi niin, että saimme haasteen vuokranantajalta oikeuteen. Haasteessa ilmoitettiin, että vuokra maksamatta 2. pnä kyseistä kuuta. Haaste oli päivätty 2. pnä
      Aivan perätön väite.
      Usein olen maksanut vuokran etuajassa, mutta vuokrasopimuksessa lukee etttä eräpäivä on aina kuukauden 10. pnä.
      Vanhempi nainen vuokranantajana.

    • sddssdas

      Mene oikeuteen.
      Voitat jutun 100%.
      Pidä maksukuitit tallessa eli tulosta jo tänään paperille kaikki vuokranmaksukuittisi, vaikka viiden vuoden ajalta.
      Saa oikeudenkäyntikulut maksettavaksi vuokranantaja.
      Älä vastaa enää mihinkään yhteydenottoihin.
      Vuokrasopimus toki puretaan jollain tekosyyllä mutta irtisanomisaika on 6 kk.
      Laita liiketunnistin valo sisälle jos vuokraemäntä tulee omilla avaimilla sisään.
      Kirjoita lapulle lampun alle vielä, että sinua kuvataan.

    • Kohtatuleekonkurssi

      laskun voi laittaa maksuun viimeistään eräpäivänä!

      olet toiminut aivan oikein!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe