Pyöräilyä ajoradan pientareella

sukkispelle

Kevät on koittanut, ja pyöräilykauteni alkoi jo hyvän matkaa reilu kuukausi takaperin. Ajan työmatkaa noin 30 kilometriä suuntaansa aamuin illoin, jonka lisäksi pyörittelen vapaapäivinä pidempiäkin lenkkejä.

Työmatkani varrella on reilu viiden kilometrin matka, jolla ajan kevyen liikenteen väylän sijasta ajoradan pientareella. Kyseisellä pätkällä kevyen liikenteen väylän pinnoite on niin huonossa kunnossa, ettei siinä yksinkertaisesti voi ajaa. Tai voisihan siinä ajaa, jos pudottaisi nopeuden 30-40:stä tuonne 15-20 kilometriin tunnissa ja hankkisi paksummilla kumeilla ja veltommalla rungolla varustetun fillarin sen hiilikuituisen, vääntöjäykän maantiepyörän sijaan, jonka renkaissa pidän painetta 8 baria.

Enpä kuitenkaan taida itselleni soveltumatonta pyörää hankkia, vaan jatkan edelleen sitä pientareella ajoa, eikä työmatkaankaan huvita käyttää aikaa kuin tuo vajaa tunti/suunta. Tiedän senkin, että jokunen asennevammainen, pikkusieluinen autoilija pientareella ajamisestani herneen kärsäänsä kiskaisee, mutta heille sellaiset terveiset, että sitä äänimerkkiä on ihan turha huudattaa, sillä me molemmat ihan varmasti mahdumme sitä tietä käyttämään, enkä aio siirtyä sille kelvottomalle kevyen liikenteen väylälle itseäni ja kalustoani rikkomaan.

Sitäpaitsi, eikös autokoulussa opetettu, että äänimerkkiä saa käyttää VAIN silloin, kun sen tarkoituksena on estää liikenneonnettomuutta tapahtumasta. Äänimerkki ei siis ole pikkusieluisen mielensäpahoittaja -kotipoliisin työkalu, joten annapa seuraavan kerran olla huudattamatta sitä. Tai jos huudatat, niin silloin sinusta pitää myös löytyä tarpeeksi munaa pysähtymään seuraavalle levikkeelle tai bussipysäkille, jotta voimme vaihtaa mielipiteitä pientareella ajamisesta ihan kasvotusten kuin mies miehelle. Minusta löytyy miestä perustelemaan oma näkemykseni pientareella ajamisesta ihan jokaiselle, joka siitä on kiinnostunut. Löytyykö sinusta MIESTÄ perustelemaan oma näkemyksesi? Vai huudatatko riikkaria kuin NEITI?

27

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just_joo

      Helpottiko?

    • Laki-määrää-et-sinä

      Tieliikennelain 8 § lukee mm. seuraavaa:

      "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

      Saa tilapäisesti kuljettaa jos on pakottava syy, ei siis jatkuvasti tai säännöllisesti. Siitä ei myöskään saa koitua muille haittaa.

      • sukkispelle

        Niin, useamman kuin kerran on myös virkavalta ohittanut minut pientareella pyöräillessäni, joten eiköhän jätetä ne lain tulkinnat ja "poliisi -leikit" suosiolla niille, jotka niitä työkseen hoitavat. Niin pitkään, kuin virkavalta minut siitä pientareelta määrää pyörineni kevyen liikenteen väylälle ajamaan, ei asiassa pikkusieluisilla Mielensäpahoittajilla ole sananvaltaa.

        Pakottava syy pientareella kyseisellä pätkällä pyöräilemiseeni on todellakin tilapäinen: heti kun siihen kevyen liikenteen väylälle vetävät uuden asfaltin, siirryn sinne. Nykyinen pinnoite on 11 vuotta vanha, ja noin viitisen vuotta se oli ajettavassa kunnossa, ennen kuin aika vei siitä voiton. Vai määritelläänkö laissa myös tuon "tilapäisyyden" aikaikkuna? Tuskinpa...

        Loppupelissä kysymys on ihan suvaitsevaisuudesta/ahdasmielisyydestä. Itse olen ajanut autolla 30 vuotta ja mittariin on kertynyt tänä aikana 1 000 000 kilometriä. Yhtään kertaa ei ole autoillessani verenpaine kohonnut, vaikka yleisillä teillä olen usein kohdannut niin polkupyöriä, mopoja, traktoreita kuin leikkuupuimureitakin ja usein olen jopa joutunut omaa vauhtiani hiljentämään, jotta liikenne olisi kaikille turvallista ja sujuvaa. Jos jokainen omasta mielestä "normaalista" poikkeava liikennetilanne aiheuttaa mielensäpahoittamista, niin eikö olisi viisaampi jäädä kotiin? Sinne tielle mahdutaan kyllä me kaikki, niin autot, polkupyörät kuin vaikkapa rullaluistelijat, eikä ole muusta kuin omasta asenteesta kiinni, miten asioihin suhtautuu.


      • sivustaseurannut
        sukkispelle kirjoitti:

        Niin, useamman kuin kerran on myös virkavalta ohittanut minut pientareella pyöräillessäni, joten eiköhän jätetä ne lain tulkinnat ja "poliisi -leikit" suosiolla niille, jotka niitä työkseen hoitavat. Niin pitkään, kuin virkavalta minut siitä pientareelta määrää pyörineni kevyen liikenteen väylälle ajamaan, ei asiassa pikkusieluisilla Mielensäpahoittajilla ole sananvaltaa.

        Pakottava syy pientareella kyseisellä pätkällä pyöräilemiseeni on todellakin tilapäinen: heti kun siihen kevyen liikenteen väylälle vetävät uuden asfaltin, siirryn sinne. Nykyinen pinnoite on 11 vuotta vanha, ja noin viitisen vuotta se oli ajettavassa kunnossa, ennen kuin aika vei siitä voiton. Vai määritelläänkö laissa myös tuon "tilapäisyyden" aikaikkuna? Tuskinpa...

        Loppupelissä kysymys on ihan suvaitsevaisuudesta/ahdasmielisyydestä. Itse olen ajanut autolla 30 vuotta ja mittariin on kertynyt tänä aikana 1 000 000 kilometriä. Yhtään kertaa ei ole autoillessani verenpaine kohonnut, vaikka yleisillä teillä olen usein kohdannut niin polkupyöriä, mopoja, traktoreita kuin leikkuupuimureitakin ja usein olen jopa joutunut omaa vauhtiani hiljentämään, jotta liikenne olisi kaikille turvallista ja sujuvaa. Jos jokainen omasta mielestä "normaalista" poikkeava liikennetilanne aiheuttaa mielensäpahoittamista, niin eikö olisi viisaampi jäädä kotiin? Sinne tielle mahdutaan kyllä me kaikki, niin autot, polkupyörät kuin vaikkapa rullaluistelijat, eikä ole muusta kuin omasta asenteesta kiinni, miten asioihin suhtautuu.

        Ahdistaako kun joku sanoo että saatat rikkoa lakia? Taisi tulla pieni vale kun kirjoitit ettei verenpaine ole koskaan nousuut jos se nousee pelkästään nettikirjoittelusta ;-)


      • Pellepä.hyvinkin
        sivustaseurannut kirjoitti:

        Ahdistaako kun joku sanoo että saatat rikkoa lakia? Taisi tulla pieni vale kun kirjoitit ettei verenpaine ole koskaan nousuut jos se nousee pelkästään nettikirjoittelusta ;-)

        Taitaa ahdistaa.

        Ihan tuo selittelee samaan tapaan kuin autoilijat. "Minulla on oikeus ... koska ... ja vain vähän, eikä se haittaa pyöräilyä tai jalankulkijoita. Ainakaan paljoa..."


    • 37män

      Minun mielestäni tässä jutussa on kokonaan unohdettu, miksi "sukkispelle" ajelee pientareella, eikä kevyenliikenteen väylällä autoitien vieressä.
      Vähänkin pyöräilyä harrastavat ovat varmasti havainneet tiehuollon välinpitämättömyyden koskien pyöräilyyn tarkoitettujen teiden kuntoa.
      Pinnoite saatetaan repiä isolta alueelta rikki ja jättää sellaiseksi pitkiksi ajoiksi. Asfaltin leikkauksen ovat korjauskohdissa terävät, vaikka ne voitaisiin myös viistoleikata tai tasoittaa niin, ettei renkaat ja vanteet vaurioidu.
      Myös risteyskohdissa on usein niin isot ja jyrkät korkeuserot, että niistä ajava pyöräilijä saa pyöränsä lisäksi melkoisia tärskyjä käsivarsiinsa ja ristiselkäänsä.

      Tuollainen ammattitaidottomuus ja välinpitämättömyys voi johtua käsittääkseni vain teiden kunnosta vastaavien henkilöiden asenteesta pyöräilyä kohtaan tyyliin, kun en itse käytä, niin eihän se minua liikuta.

      • sukkispelle

        Hienoa, että löytyy joku, joka ymmärtää aloitukseni pointin täysin. Jos se kevyenliikenteen väylän pinnoite olisi kunnossa, ajaisin siinä oikein mielelläni. Tarkoitukseni ei ole provosoida ajosuoritteeni paikkavalinnalla ketään, enkä aja siinä pientareella kiusatakseni ketään, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että kyseisellä pätkällä pyörätien kunto on täysin kelvoton.

        Niin tien pito kuin liikennekäyttäytyminenkin lähtee omasta asenteesta. Ehkä joskus kannattaisi jättää se auto pihaan ja käydä vähän katselemassa maisemia fillarin satulasta. Tosin siinä saattaa olla riski, että yht`äkkiä huomaakin: " Ai hitto, mehän ihan oikeasti mahdutaan tänne liikenteeseen kaikki ihan sulassa sovussa!!" Ainakin itse olen huomannut tämän, kun paljon olen liikenteessä ollut niin autolla, fillarilla kuin joskus rullaluistimillakin.


      • Toinen.narsisti
        sukkispelle kirjoitti:

        Hienoa, että löytyy joku, joka ymmärtää aloitukseni pointin täysin. Jos se kevyenliikenteen väylän pinnoite olisi kunnossa, ajaisin siinä oikein mielelläni. Tarkoitukseni ei ole provosoida ajosuoritteeni paikkavalinnalla ketään, enkä aja siinä pientareella kiusatakseni ketään, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että kyseisellä pätkällä pyörätien kunto on täysin kelvoton.

        Niin tien pito kuin liikennekäyttäytyminenkin lähtee omasta asenteesta. Ehkä joskus kannattaisi jättää se auto pihaan ja käydä vähän katselemassa maisemia fillarin satulasta. Tosin siinä saattaa olla riski, että yht`äkkiä huomaakin: " Ai hitto, mehän ihan oikeasti mahdutaan tänne liikenteeseen kaikki ihan sulassa sovussa!!" Ainakin itse olen huomannut tämän, kun paljon olen liikenteessä ollut niin autolla, fillarilla kuin joskus rullaluistimillakin.

        Sitten kun sinne pyörätielle on vedetty se kaipaamasi uusi asvaltti, sinua ei varmaan haittaa, jos mopoilijat ja moottoripyöräilijät siirtyvät ajamaan sinne uudelle pyörätien asvaltille?
        Kadullahan on kuoppia ja ajouria, joten kyllähän parempi on ajaa pyörätiellä.
        Sinnehän me mahdutaan sulassa sovussa?


      • 37män
        Toinen.narsisti kirjoitti:

        Sitten kun sinne pyörätielle on vedetty se kaipaamasi uusi asvaltti, sinua ei varmaan haittaa, jos mopoilijat ja moottoripyöräilijät siirtyvät ajamaan sinne uudelle pyörätien asvaltille?
        Kadullahan on kuoppia ja ajouria, joten kyllähän parempi on ajaa pyörätiellä.
        Sinnehän me mahdutaan sulassa sovussa?

        "mopoilijat ja moottoripyöräilijät"
        Mopoiluhan on yleensä sallittua kevyenliikenteen väylillä ja jalankulkijat hyväksyvät heidät nippa nappa, mutta luulen, että moottoripyörien hyväksyminen jalankulkijoiden sekaan voisi olla vähän niin ja näin. Suosittelisin heille autojen seassa ajelua urista huolimatta.


      • Toinen.narsisti
        37män kirjoitti:

        "mopoilijat ja moottoripyöräilijät"
        Mopoiluhan on yleensä sallittua kevyenliikenteen väylillä ja jalankulkijat hyväksyvät heidät nippa nappa, mutta luulen, että moottoripyörien hyväksyminen jalankulkijoiden sekaan voisi olla vähän niin ja näin. Suosittelisin heille autojen seassa ajelua urista huolimatta.

        Niin mutta jos siellä pyörätiellä on parempi asvaltti, niin miksi kallis katumoottoripyörä pitäisi rikkoa huonolla asvaltilla.
        Paljon mukavampihan se on ajella uudella asvaltilla.
        Ja mitä haittaa siitä muka olisi?
        Joku asennevammainen pikkusieluinen pyöräilijä voisi vetää herneen nenään, mutta siitä huolimatta kivempihan se olisi siinä uudella asvaltilla ajella.


      • 37män
        Toinen.narsisti kirjoitti:

        Niin mutta jos siellä pyörätiellä on parempi asvaltti, niin miksi kallis katumoottoripyörä pitäisi rikkoa huonolla asvaltilla.
        Paljon mukavampihan se on ajella uudella asvaltilla.
        Ja mitä haittaa siitä muka olisi?
        Joku asennevammainen pikkusieluinen pyöräilijä voisi vetää herneen nenään, mutta siitä huolimatta kivempihan se olisi siinä uudella asvaltilla ajella.

        "parempi asvaltti"? Uusi asfaltti on liukas ainakin sateella ja prätkäpojan päähän voisi tulla pipi. Kait myös tiedät, että pyöräteitä on varsin vähän. Yleensähän ne ovat kl-väyliä.


      • Jou_Mään
        37män kirjoitti:

        "parempi asvaltti"? Uusi asfaltti on liukas ainakin sateella ja prätkäpojan päähän voisi tulla pipi. Kait myös tiedät, että pyöräteitä on varsin vähän. Yleensähän ne ovat kl-väyliä.

        Sä et sitte oikeesti tajuu millon vedätetään..?

        Perustelut on perustelut. Jos ne ei toimi joka suuntaan samalla tavalla, missä vika?


      • siinäperustelu
        Jou_Mään kirjoitti:

        Sä et sitte oikeesti tajuu millon vedätetään..?

        Perustelut on perustelut. Jos ne ei toimi joka suuntaan samalla tavalla, missä vika?

        Koska laki ei salli moottoripyöräilijän ajaa pyörätiellä.


      • Toinen.narsisti
        37män kirjoitti:

        "parempi asvaltti"? Uusi asfaltti on liukas ainakin sateella ja prätkäpojan päähän voisi tulla pipi. Kait myös tiedät, että pyöräteitä on varsin vähän. Yleensähän ne ovat kl-väyliä.

        Kyllä ne on pyöräteitä, tai yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä.
        Sen voi todeta pyörätien alussa olevasta liikennemerkistä.

        Millaisella liikennemerkillä merkitään kl-väylä?
        Itse en ole löytänyt Tieliikenneasetuksesta kyseistä merkkiä, enkä myöskään Tieliikennelaista minkäänlaista määritelmää kl-väylälle.


      • Toinen.narsisti
        siinäperustelu kirjoitti:

        Koska laki ei salli moottoripyöräilijän ajaa pyörätiellä.

        Eikä laki salli pyöräilijän ajaa ajoradalla, eikä edes pientareella, jos on mahdollisuus käyttää pyörätietä.


      • 37män
        Toinen.narsisti kirjoitti:

        Kyllä ne on pyöräteitä, tai yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä.
        Sen voi todeta pyörätien alussa olevasta liikennemerkistä.

        Millaisella liikennemerkillä merkitään kl-väylä?
        Itse en ole löytänyt Tieliikenneasetuksesta kyseistä merkkiä, enkä myöskään Tieliikennelaista minkäänlaista määritelmää kl-väylälle.

        "Millaisella liikennemerkillä merkitään kl-väylä?"

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt


      • siinäperustelu
        Toinen.narsisti kirjoitti:

        Eikä laki salli pyöräilijän ajaa ajoradalla, eikä edes pientareella, jos on mahdollisuus käyttää pyörätietä.

        Niinhä aloituksssa todettiin.


      • Toinen.narsisti
        37män kirjoitti:

        "Millaisella liikennemerkillä merkitään kl-väylä?"

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

        Suomen liikennemerkit on lueteltu Tieliikenneasetuksessa, ei missään polkupyöräilysivustolla.
        Ja jopa tuolla sivustolla oli liikennemerkkien kohdalla käyteytty oikeita termejä.
        Kl-väylän merkkiä ei tuollakaan sivustolla ollut.


      • myös-toisin-päin
        siinäperustelu kirjoitti:

        Koska laki ei salli moottoripyöräilijän ajaa pyörätiellä.

        "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Moottoripyörällä tai jopa autolla voi tietyissä tilanteissa joutua ajamaan kevyenliikenteey väylällä, eli kun erityiset syyt siihen pakottavat eikä siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa. Laki antaa tähän mahdollisuuden, kuten yllä voi lukea.


    • Toinen_tulkinta

      Ehkä se torvea soittanut ei arvannut, etä vedät herneen nenään, kun hän varoittaa sinua ohitusaikeistaan.

      • sukkispelle

        Näitä NEITEJÄ on muutama kesässään, jotka sitä riikkaria huudattavat, viimeisinkin näytti käsillään viittelöivän sinne kevyen liikenteen väylän suuntaan niin kiivaasti, ettei peltipurkki meinannut tiellä pysyä... Toisaalta, sehän oli tuollainen muutaman vuoden vanha volkkari, jossa mitä todennäköisemmin varoitus-/häiriövalot vilkkuivat mittaristossa kuin joulukuusessa, ja hän todellakin varoitti minua, että se paalainkypsä romu saattaa hyytyä siihen eteeni koska tahansa! =0)

        Nyt olen tuolla pätkällä päättänyt aina käyttää korvakuulokkeita, joista raikaa rokkenrolli sen verran kovalla, etten niitä äänitorvia edes kuule. Ja niin kuin tuolla aloituksessani jo kerroin, mielelläni pysähdyn mielipiteen vaihtoon, jos sieltä autosta löytyy MIES, joka siihen seuraavaan mahdolliseen paikkaan pysäyttää sen kotteronsa ja antautuu juttusille. Pikkusieluiset mielensäpahoittaja -NEIDIT saa puolestani huudattaa sitä äänimerkkiään niin paljon kuin lystäävät, vaikka koko loppumatkan kotiinsa, jos se saa mielen paremmaksi. Itsehän olen päättänyt, että jos itsestäni alan tunnistaa Mielensäpahoittajan piirteitä, säästän ympärilläni olevat ihmiset siltä myötähäpeän värittämältä kärsimykseltä ja lopetan itseni... ;-)

        Ja kuten tuolla ketjun alussa joku lakitekstiä siteerasi:

        Tieliikennelain 8 § lukee mm. seuraavaa:

        "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Erityiset syyt = väylän kelvottomassa kunnossa oleva pinnoite
        tilapäisesti = molemmissa päissä pätkää hyvä pinnoite, jossa ajan, muutama kilometri huonoa väylää, jonka ajan pientareella; uutta pintaa odotellessa
        jollei siitä aiheudu vaaraa = leveä piennar, ei aiheudu vaaraa
        eikä huomattavaa haittaa = sama kuin edellä

        Vielä kun joku pikkusieluinen Mielensäpahoittaja wannabe -poliisi tänne kaivaisi sellaisen lakipykälän, joka YKSISELITTEISESTI KIELTÄÄ minua ajamasta siinä pientareella, niin olisin niin kovin iloinen. Sitä odotellessa, Hyvää Kesää kaikille! =0)


      • Toinen.narsisti
        sukkispelle kirjoitti:

        Näitä NEITEJÄ on muutama kesässään, jotka sitä riikkaria huudattavat, viimeisinkin näytti käsillään viittelöivän sinne kevyen liikenteen väylän suuntaan niin kiivaasti, ettei peltipurkki meinannut tiellä pysyä... Toisaalta, sehän oli tuollainen muutaman vuoden vanha volkkari, jossa mitä todennäköisemmin varoitus-/häiriövalot vilkkuivat mittaristossa kuin joulukuusessa, ja hän todellakin varoitti minua, että se paalainkypsä romu saattaa hyytyä siihen eteeni koska tahansa! =0)

        Nyt olen tuolla pätkällä päättänyt aina käyttää korvakuulokkeita, joista raikaa rokkenrolli sen verran kovalla, etten niitä äänitorvia edes kuule. Ja niin kuin tuolla aloituksessani jo kerroin, mielelläni pysähdyn mielipiteen vaihtoon, jos sieltä autosta löytyy MIES, joka siihen seuraavaan mahdolliseen paikkaan pysäyttää sen kotteronsa ja antautuu juttusille. Pikkusieluiset mielensäpahoittaja -NEIDIT saa puolestani huudattaa sitä äänimerkkiään niin paljon kuin lystäävät, vaikka koko loppumatkan kotiinsa, jos se saa mielen paremmaksi. Itsehän olen päättänyt, että jos itsestäni alan tunnistaa Mielensäpahoittajan piirteitä, säästän ympärilläni olevat ihmiset siltä myötähäpeän värittämältä kärsimykseltä ja lopetan itseni... ;-)

        Ja kuten tuolla ketjun alussa joku lakitekstiä siteerasi:

        Tieliikennelain 8 § lukee mm. seuraavaa:

        "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Erityiset syyt = väylän kelvottomassa kunnossa oleva pinnoite
        tilapäisesti = molemmissa päissä pätkää hyvä pinnoite, jossa ajan, muutama kilometri huonoa väylää, jonka ajan pientareella; uutta pintaa odotellessa
        jollei siitä aiheudu vaaraa = leveä piennar, ei aiheudu vaaraa
        eikä huomattavaa haittaa = sama kuin edellä

        Vielä kun joku pikkusieluinen Mielensäpahoittaja wannabe -poliisi tänne kaivaisi sellaisen lakipykälän, joka YKSISELITTEISESTI KIELTÄÄ minua ajamasta siinä pientareella, niin olisin niin kovin iloinen. Sitä odotellessa, Hyvää Kesää kaikille! =0)

        Samoin perustein moottoripyörällä ja vaikkapa autollakin, voi sitten ajella pyörätiellä.


      • Oikein-ymmärretty
        Toinen.narsisti kirjoitti:

        Samoin perustein moottoripyörällä ja vaikkapa autollakin, voi sitten ajella pyörätiellä.

        Juuri näin. Laki antaa siihen mahdollisuuden jos erityiset syyt siihen pakottavat eikä siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.


      • rohkenen...epäillä
        sukkispelle kirjoitti:

        Näitä NEITEJÄ on muutama kesässään, jotka sitä riikkaria huudattavat, viimeisinkin näytti käsillään viittelöivän sinne kevyen liikenteen väylän suuntaan niin kiivaasti, ettei peltipurkki meinannut tiellä pysyä... Toisaalta, sehän oli tuollainen muutaman vuoden vanha volkkari, jossa mitä todennäköisemmin varoitus-/häiriövalot vilkkuivat mittaristossa kuin joulukuusessa, ja hän todellakin varoitti minua, että se paalainkypsä romu saattaa hyytyä siihen eteeni koska tahansa! =0)

        Nyt olen tuolla pätkällä päättänyt aina käyttää korvakuulokkeita, joista raikaa rokkenrolli sen verran kovalla, etten niitä äänitorvia edes kuule. Ja niin kuin tuolla aloituksessani jo kerroin, mielelläni pysähdyn mielipiteen vaihtoon, jos sieltä autosta löytyy MIES, joka siihen seuraavaan mahdolliseen paikkaan pysäyttää sen kotteronsa ja antautuu juttusille. Pikkusieluiset mielensäpahoittaja -NEIDIT saa puolestani huudattaa sitä äänimerkkiään niin paljon kuin lystäävät, vaikka koko loppumatkan kotiinsa, jos se saa mielen paremmaksi. Itsehän olen päättänyt, että jos itsestäni alan tunnistaa Mielensäpahoittajan piirteitä, säästän ympärilläni olevat ihmiset siltä myötähäpeän värittämältä kärsimykseltä ja lopetan itseni... ;-)

        Ja kuten tuolla ketjun alussa joku lakitekstiä siteerasi:

        Tieliikennelain 8 § lukee mm. seuraavaa:

        "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Erityiset syyt = väylän kelvottomassa kunnossa oleva pinnoite
        tilapäisesti = molemmissa päissä pätkää hyvä pinnoite, jossa ajan, muutama kilometri huonoa väylää, jonka ajan pientareella; uutta pintaa odotellessa
        jollei siitä aiheudu vaaraa = leveä piennar, ei aiheudu vaaraa
        eikä huomattavaa haittaa = sama kuin edellä

        Vielä kun joku pikkusieluinen Mielensäpahoittaja wannabe -poliisi tänne kaivaisi sellaisen lakipykälän, joka YKSISELITTEISESTI KIELTÄÄ minua ajamasta siinä pientareella, niin olisin niin kovin iloinen. Sitä odotellessa, Hyvää Kesää kaikille! =0)

        Huono pinnoite ei varmasti ole pakottava syy. Pakottavaksi syyski lasketaan todennäköisesti sellainen, ettei siinä kohtaa pystytä ajamaan laisinkaan (esim. kevyenliikenteen väylä kaivettu poikki).


      • erityisenpakottavat
        rohkenen...epäillä kirjoitti:

        Huono pinnoite ei varmasti ole pakottava syy. Pakottavaksi syyski lasketaan todennäköisesti sellainen, ettei siinä kohtaa pystytä ajamaan laisinkaan (esim. kevyenliikenteen väylä kaivettu poikki).

        Tarkoitit varmaan "erityiset syyt". Muuten kirjoitat asiaa.


    • Pyöräilijäitsekkin

      Osittain ymmärrän aloittajaa. Mutta kuitenkin ihmetyttää se, että hän ei itseymmärrä tekevänsä mitään väärää, vaikka autoilijat jatkuvasti soittavat torvea ja näyttävät käsimerkkejä? Kuvitteleeko aloittaja tosiaan olevansa yksin oikeassa ja pitää kaikkia muita väärässäolijoina?

      • Toinen.narsisti

        Kyllä. Kyse on hyvin tavallisesta pyöräilijästä, joka omien valintojensa johdosta, pitää itseään parempana kuin muut ja on siksi oikeutettu tekemään niin kuin itse tahtoo.
        Hän on ekologinen, kunnostaan huolehtiva yms, näitä perusteluja he yleensä käyttävät.
        Vaikka kyseessähän on sairaus, narsismi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe