Nuoren yksinäisyys

äippäliini

Auttakaa hyvät nuoret! Poikani on lukion toisella ja siis 18v. Hän ei käytä alkoholia eikä polta ja siksi on jäänyt yksinäiseksi. Hänellä ei ole yhtään ystävää vaikka hän on ihan kivan näköinen
ja ystävällinen. Hän menestyy koulussa,mutta loppuaika kuluu tietokonepelejä pelaten. Näen hänen yksinäisyyden ja murheen ja se tuottaa minulle suunnatonta tuskaa. Hän on ujo ja lukkiutuu koko ajan enemmän kun ei ole kavereita.
Yritän saada hänet lähtemään harrastuksiin, konsertteihin, elokuviin ihan mihin vain ja maksaisin niistä ilomielin, mutta en saa häntä lähtemään kun ei ole kaveria mukana. Mitä minä voisin tehdä? Neuvokaa please ja kertokaa kokemuksianne miten tästä selvitään. Toivon asiallisia vastauksia. tämä aihe on muutenkin niin raskas, että pilailua en kestäisi.

47

5020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isosisko

Pikkusiskollani on sama ongelma,hän tosin on vasta 13 mutta yksinäinen ja vailla ystäviä.Olemme toisen siskoni kanssa vieneet häntä elokuviin,syömään,uimaan..Kaikkea mitä voi kuvitella.Ikävä kyllä se ei ole auttanut kun vain hetkellisesti.Hän on melkeen joka päivä yksin kotona,sillä minä ja toinen siskoni seurustelemme ja olemme siksi harvoin kotona.
      Itsekin olen ollut pikkusiskoni tilanteessa,ja ikävä kyllä minuun ei ainakaan auttanut kuin vain se että sain olla rauhassa ja minulle annettiin aikaa.Luulen että poikasi kuitenkin ilahtuu siitä että yrität keksiä hänelle tekemistä.Kerroit hänen olevan ujo,joten ehkä voit keksiä hänelle jotain tekemistä mitä hän voi tehdä kotona,pikkusiskoni esimerkiksi piirtää aika paljon.En oikein osaa paremmin auttaa,toivon todella että saat ratkaisun ongelmaasi,itse murehdin myös paljon siskoni takia.Tsemppiä!

• kovapala

mun muksu on 13-v. ja lähes aina kotona.yksi kaveri vain, jonka kanssa hän on vain kun menevät tallille.on siis heppahullu.en osaa auttaa. näen ja kärsin hänen takiaan.hän on kiltti ja arka, mutta myös ihana ystävänä.ainakin tampereella oli.muutimme väkivaltaa pakoon tänne hesaan.

• x_boy89

On itelläni samainen tilanne. Kaikkille, joilla on kokemusta tästä, niin sanon vaan, et ÄLKÄÄ missään nimessä vajotko itsesääliin. Siitä kun on niin vaikea nousta ylös. Yrittäkää vaikka Nuoret/Kirjeystävät -kohdasta.

Toinen mahdollisuus on www.habbohotel.fi, josta minä olen löytänyt liki parikymmentä kaveria. Siellä ei tarvi hävetä itseään, vaan voi olla oma itsensä ;)

• Yksinäinen nuori tyttö

Tiedän tunteen. Mäkin oon yksinäinen vaikka en tiedä johtuuko se siitä etten juo ja polta, mutta mä en oo vaan semmonen tyttö, joka ystävystyy helposti ja olen myös ujo ja pelkään tilanteita esim. esiintymistä ja ruoan tilaamista jostain mäkkäristä esimerkiksi(hassua ehkä). koulun jälkeen tuun kotiin ja sinne lukittaudun koko loppupäivän ajaksi yleensä. mulla on sentään onneks yks kaveri mutta harvoin sen kanssa mitään teen koulun jälkeen. joskus ehkä kerran puolessa vuodessa menen tämän kamun kaa leffaan eli en sentään ole yhtä yksinäinen kun sun poika. vaikka tää ei varmaan autakaan niin kerroinpa kuitenkin.
      en kyllä yhtään ihmettele miksi se sun poika ei halua mennä yksin elokuviin, harrastuksiin jne. ei se yksin oo kivaa ja en usko että se sunkaan kanssa lähtis :) ei pahalla.
      mutta suoraan sanoen en mä tiedä miten saisit poikasi yksinäisyyden pois. ja sun pojan on kyllä vaikee saada kavereita jos se on ujo eikä mene puhumaan muille ja ystävystymään. toivotaan että se sais vielä kamuja ja ei olisi niin ujo enää. onnea :)

• x_boy89

On täällä näköjään joku samanlainen kun minäkin. Oon liian ujo ja kiltti. Uskallan kyl asioida ja mulla on kavereita.
        Silti vaan oon yksinäinen. Mäkin koulusta tullessani "lukittaudun" omaan huoneeseeni.

• meghan

Itsekään en juo enkä polta, en ole koskaan juonut tai polttanut. Olin myöskin (tosin yläasteella) yksinäinen. Minua koulukiusattiin, eikä kukaan oikein uskaltanut olla kaverini. Tämä kokemus kuitenkin teki minusta paljon vahvemman, ja vaikka itsetunto oli nollassa, koulukiusaamisen jälkeen sain muutamia kavereita, joista tuli hyviä ystäviä ajan kanssa. Ihan vain todetakseni, kun itsetuntoa minulla koulukiusaamisessa loukattiin, en ole saanut sitä takaisin vieläkään, en läheskään.

Mielestäni on hyvä, että poikasi (joka on muuten minua vuotta vanhempi) on tajunnut sen, ettei juomisella ja polttamisella niitä ystäviä kannata hankkia. Tuli itselleni mieleen, että ovatkohan tuollaiset ystävät edes aitoja. Toisaalta, koska en itse ole äiti, en todellakaan voi sanoa sinua ymmärtäväni, mutta uskon, että voin kuvitella, miten pahalta tuntuu nähdä oma lapsi kärsivän yksinäisyydestä.

Itse lapsen asemassa voin sanoa, että ei äiti oikein voi tehdä muuta kuin patistaa kovemmin ja kovemmin harrastusten ja vapaa-ajan vieton pariin. Mielestäni on kuitenkin hienoa, että olet todella huolissasi pojastasi ja haluat auttaa häntä, etkä vain katso vierestä tätä :) Mutta äiti ei ikävä kyllä voi oikein hommata pojalleen kavereita, mutta jo sekin voisi auttaa asiaa, että kutsuisi muutamia sukulaisia kylään, jos heillä vielä sattuu olemaan samanikäisiä (tai edes lähes samanikäisiä) lapsia. Ehkä poikasi voisi avautua heille? Tätä kautta hän voisi itsekin innostua harrastuksista ja muustakin kuin tietokoneesta, ja jos kerran olet valmis sponsoroimaan poikaasi rahallisesti niin tue ihmeessä myöskin henkisesti ja aja häntä harrastuksien pariin :)

Vaikka hän saattaa aluksi hermostua patistelemisesta (minä voin itse sanoa, että hermostuisin), voin myöskin sanoa, että hän varmasti kiittää sinua myöhemmin :) (Niin minä ainakin itse tekisin).

Onnea :)

• *BlackHeartAngel*

En itse ole enää mikään "teini", mutta silti..

18v voisi mennä baareihin, käytännössä katsoen mitä ikinä tahtoo..

Mietein vain, pystyisiköhän hän keskustelemaan jonkun luottamuksellisen aikuisen kanssa tms?
      Joku häntä mielestäni painaa =/
      Mikäköhän hänet tuohon tilaan ajaa?

Äiti yleensä pitää lastaan aina "kivan näköisenä", mutta voihan hän oikeastikin olla..

Muistan joskus y-asteella ollessani näitä "syrjäytyneitä" teinejä/lukiolaisia jotka viettivät aikansa puhuen tietokoneista yms..
      Nykyisin jokaisella suurinpiirtein järjestäen on tyttöystävä/avopuoliso/naimisissa..

Eipä sinun lapsosesi kohdallakaan toivoa ole varmasti menetetty..

Eikö hän puhu sinulle..??
      Mikä painaa jne. jne.??

• äippäliini

Suurkiitos teille kaikille viesteistä! Ne tuovat lohtua ja iloitsen kun tavoitan avoimia ja herkkiä nuoria.

Olette oikeassa, minun seurani ei käy pojalleni rientoihin. Tiedän etteivät vanhemmmat voi koskaan korvata samanikäisiä ystäviä. Välimme ovat hyvät ja avoimet mutta tämä yksinäisyys on niin iso ja kipeä asia, että siitä poikani vaikenee eikä pysty puhumaan. Ymmärrän sen. Baareihin hän ei halua lähteä, koska ei käytä alkoholia ja sanoo, että mitä ihmettä hän voisi puhua nuorten kanssa, jotka kertovat viikonlopun kaljoittelusta. Yhteisiä puheenaiheita ei oikein ole. Poikaani kiinnostaa tähtitiede, matematiikka, fysiikka ja tietokoneet. Olen yrittänyt innostaa häntä esim. Ursan iltoihin, nuorten toimintaan, mutta kun ei ole kaveria, joka lähtisi mukaan. Ostin hänelle risteilyn ja sinne voisi lähteä nuoria mukaan (olisin valvoja kun sellainen vaaditaan), mutta ketä hän voisi pyytää? Tämä avuttomuus tekee minut tosi surulliseksi. Haluaisi auttaa,mutta keinot on lopussa. Tiedän, että yksinäisyys voi ajaa ihmisen niin suureen masennukseen, että elämänhalu loppuu. Pelkään sitä.

Jos vielä keksitte jotain neuvoja tai toisitte lisävalaistusta asiaan omien kokemustenne kautta,niin olisin tosi kiitollinen. Olette ihania! Kiitos.

• tinuviél
        äippäliini kirjoitti:

Suurkiitos teille kaikille viesteistä! Ne tuovat lohtua ja iloitsen kun tavoitan avoimia ja herkkiä nuoria.

Olette oikeassa, minun seurani ei käy pojalleni rientoihin. Tiedän etteivät vanhemmmat voi koskaan korvata samanikäisiä ystäviä. Välimme ovat hyvät ja avoimet mutta tämä yksinäisyys on niin iso ja kipeä asia, että siitä poikani vaikenee eikä pysty puhumaan. Ymmärrän sen. Baareihin hän ei halua lähteä, koska ei käytä alkoholia ja sanoo, että mitä ihmettä hän voisi puhua nuorten kanssa, jotka kertovat viikonlopun kaljoittelusta. Yhteisiä puheenaiheita ei oikein ole. Poikaani kiinnostaa tähtitiede, matematiikka, fysiikka ja tietokoneet. Olen yrittänyt innostaa häntä esim. Ursan iltoihin, nuorten toimintaan, mutta kun ei ole kaveria, joka lähtisi mukaan. Ostin hänelle risteilyn ja sinne voisi lähteä nuoria mukaan (olisin valvoja kun sellainen vaaditaan), mutta ketä hän voisi pyytää? Tämä avuttomuus tekee minut tosi surulliseksi. Haluaisi auttaa,mutta keinot on lopussa. Tiedän, että yksinäisyys voi ajaa ihmisen niin suureen masennukseen, että elämänhalu loppuu. Pelkään sitä.

Jos vielä keksitte jotain neuvoja tai toisitte lisävalaistusta asiaan omien kokemustenne kautta,niin olisin tosi kiitollinen. Olette ihania! Kiitos.

Tiedätkö onko pojallasi internetissä tuttuja? esim ircin kautta? Ellei, niin rohkaise häntä juttelemaan aluksi esim. jollain palstalla samoista asioista kiinnostuneiden kanssa, uskon että juttua riittää! :) Itse olen 18-vuotias, ihan nätti tyttö, mutta vaan niin kovin ujo että sosiaalisten suhteiden rakentaminen oli joskus vaikeaa. Netin kautta tutustuin moniin uusiin ihmisiin ja se nosti kovasti itseluottamustani. Tiedän, ettei "nettitutut" täysin korvaa tavallisia ihmissuhteita, mutta ne antavat kuitenkin jonkinlaista kontaktia muihin ihmisiin, ja siitä on sitten helpompi lähteä rakentamaan ihmissuhteita. :) Uskon että poikasi siirtyessä työ-yhteisöön tai johonkin opiskelemaan, hän pakostakin törmää samanlaisiin ihmisiin kuin hän itse ja tulee saamaan vielä hyviä ystäviä.. Lisäksi hän saa kuitenkin aina olla ylpeä ja iloinen äidistään, joka välittää hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan noin kovin paljon! :)

• meghan
        äippäliini kirjoitti:

Voihan tässä ainakin yrittää auttaa :)

Minä ja äiti olemme melkoisen samanlaisia luonteeltamme, ja kuten minäkin, myös äitini on todella päättäväinen. Koulukiusaamiseni (kirjoitin itseasiassa siitä tuonne Kiusaamis-forumin puolelle, jos sinua kiinnostaa lukea) jälkeen olin todella yksinäinen, mutta äitini suorastaan pakotti minua aina lähtemään johonkin ja jatkamaan harrastuksiani. Esimerkiksi ratsastus toi minulle muutamia uusia ystäviä, jopa yhden sydänystävän (josta tässä syksyllä paljastui kaksinaamaisuus, eikä oikein enää olla missään yhteyksissä). Itse olen todella tyytyväinen, että äitini patisti minua harrastusten pariin, ja saan kiittää häntä tästä jälkeenpäin. Myös poikaystäväni (nyt kun sellainen on löydetty tuon koulukiusaamisen jälkeen) on auttanut minua jaloilleen ja kasvattanut itsetuntoani, ja jaksanut aina kuunnella purkaessani pahaa oloani.

Tuo meni hieman ohi aiheen, mutta tuossa oli hieman omaa kokemusta :)
        Tuo risteily ei mielestäni ole ollenkaan paha idea. Onko pojalla serkkuja tai pikkuserkkuja, jotka olisivat suunnilleen saman ikäisiä? Kuten mainitsin, heistä saattaisi olla iloa ja hekin voisivat nostaa poikaasi jaloilleen. Toisaalta mikäli hän menisi laivalle yksin (ja siellä patistaisit häntä ihmisten ilmoille), hän voisi löytää sieltäkin uusia ystäviä. Miinuspuolena tässä on se, että nämä uudet ystävät saattaisivat asua kuinka kaukana tahansa, mutta onhan puhelimet keksitty.

Mutta jos kerran välinne ovat hyvät ja avoimet, koeta puhua. Itsekin olen hyvin hiljainen kun kohdalle sattuu kipeä asia, mutta kun tajuaa, että toinen on aidosti kiinnostunut, niin alkaa pikkuhiljaa avautua. Koeta näyttää pojallesi mitenpaljon välität ja näytä myös, että tahdot todella auttaa häntä. Sano, ettet kehota häntä harrastusten pariin siksi, että tahdot pakottaa, vaan siksi, että olet huolissasi siitä, ettei hänellä ole paljoa ystäviä. Ole itsekin täysin avoin ja rehellinen, varmasti poikakin avautuu jossain vaiheessa, kunhan vain sitkeästi ja sinnikkäästi jaksat yrittää :) Ja kun poika avautuu, kuunteleminen on kaikista paras tapa auttaa.

Heh. Miltähän minäkin mahdan kuullostaa - 16-vuotias tyttö neuvomassa itseään vuotta vanhemman pojan äitiä. Toivottavasti pystyn kuitenkin olemaan avuksi :)

• äippäliini
        meghan kirjoitti:

Minä ja äiti olemme melkoisen samanlaisia luonteeltamme, ja kuten minäkin, myös äitini on todella päättäväinen. Koulukiusaamiseni (kirjoitin itseasiassa siitä tuonne Kiusaamis-forumin puolelle, jos sinua kiinnostaa lukea) jälkeen olin todella yksinäinen, mutta äitini suorastaan pakotti minua aina lähtemään johonkin ja jatkamaan harrastuksiani. Esimerkiksi ratsastus toi minulle muutamia uusia ystäviä, jopa yhden sydänystävän (josta tässä syksyllä paljastui kaksinaamaisuus, eikä oikein enää olla missään yhteyksissä). Itse olen todella tyytyväinen, että äitini patisti minua harrastusten pariin, ja saan kiittää häntä tästä jälkeenpäin. Myös poikaystäväni (nyt kun sellainen on löydetty tuon koulukiusaamisen jälkeen) on auttanut minua jaloilleen ja kasvattanut itsetuntoani, ja jaksanut aina kuunnella purkaessani pahaa oloani.

Tuo risteily ei mielestäni ole ollenkaan paha idea. Onko pojalla serkkuja tai pikkuserkkuja, jotka olisivat suunnilleen saman ikäisiä? Kuten mainitsin, heistä saattaisi olla iloa ja hekin voisivat nostaa poikaasi jaloilleen. Toisaalta mikäli hän menisi laivalle yksin (ja siellä patistaisit häntä ihmisten ilmoille), hän voisi löytää sieltäkin uusia ystäviä. Miinuspuolena tässä on se, että nämä uudet ystävät saattaisivat asua kuinka kaukana tahansa, mutta onhan puhelimet keksitty.

Mutta jos kerran välinne ovat hyvät ja avoimet, koeta puhua. Itsekin olen hyvin hiljainen kun kohdalle sattuu kipeä asia, mutta kun tajuaa, että toinen on aidosti kiinnostunut, niin alkaa pikkuhiljaa avautua. Koeta näyttää pojallesi mitenpaljon välität ja näytä myös, että tahdot todella auttaa häntä. Sano, ettet kehota häntä harrastusten pariin siksi, että tahdot pakottaa, vaan siksi, että olet huolissasi siitä, ettei hänellä ole paljoa ystäviä. Ole itsekin täysin avoin ja rehellinen, varmasti poikakin avautuu jossain vaiheessa, kunhan vain sitkeästi ja sinnikkäästi jaksat yrittää :) Ja kun poika avautuu, kuunteleminen on kaikista paras tapa auttaa.

Heh. Miltähän minäkin mahdan kuullostaa - 16-vuotias tyttö neuvomassa itseään vuotta vanhemman pojan äitiä. Toivottavasti pystyn kuitenkin olemaan avuksi :)

Kiitos teille kaikille toivon ja lohdutuksen sanoista ja neuvoistanne. Kukapa olisi parempi asiantuntija tässä asiassa kuin nuori itse,joka tietää miltä yksinäisyys tuntuu.
        Jatkan houkuttelemista ja patistamistakin harrastusten pariin ja yritän saada serkkuja mukaan risteilylle. Enkä missään tapauksessa luovu toivosta!
        Olen miettinyt paljon sitä, miten kaikki yksinäiset ihmiset saisi kohtaamaan toisensa. Mutta se nyt taitaa olla mahdotonta. Tai mitä raittiit nuoret yleensä tekevät ja missä?

Lämmin halaus teille ja toivon koko sydämestäni, että teistä jokaiselle löytyisi ystävä.

• kovapala
        meghan kirjoitti:

itsekin sain sinulta tukea ja hyviä niksejä oman muksuni suhteen.

• yksinäinen poika

Minullekkin on lohdullista kuulla, että on myös muita samassa tilanteessa olevia, kuin minä. Minä jos kuka osaan asettua samaan tilanteeseen tai ei minun tarvi siihen asettua, sillä olen samassa tilanteessa halusin tai en.

En voi syyttää vanhempianikaan tästä tilanteesta, sillä he ovat yrittäneet patistaa, minua harrastusten pariin ym. itse en oikein rohkene tai kiinnostu mistään harrastuksesta, joten suurin osa ajasta menee tietokoneen ääressä olemiseen ja tv:n katseluun mikä ei minun eikä monen muunkaan mielestä ole oikein.

Ikävää, että en oikein osaa antaa kannustavaa neuvoa tilanteeseen, koska en itseänikään pysty neuvomaan ja ohjailemaan, mutta uskon kuitenkin, että kyllä jokainen löytää "joskus" oman paikkansa tästä elämästä/maailmasta, sitä en tiedä kauanko siihen menee aikaa, mutta kyllä jokaisen ihmisen elämällä jokin sisältö ja tarkoitus on.

On mukava huomata, että vielä löytyy auttavia, ymmärtäväisiä ja kaikin puolin kunnollisia minunkin ikäisiäni nuoria jotka täällä viitsivät kirjoitella ja auttaa apua tarvitsevia. En itsekkään ole sortunut yksinäisyydestäni johtuen kuitenkaan juomaan tai polttamaan ja sitä kautta kavereita etsimään.

PS. niin olen 16v.

Tsemppiä! minunkin puolestani.

• Nuorimies19v

Aluksi on pakko sanoa että ole ylpeä pojastasi sillä tänä päivänä on todella harvinaista että täysi-ikäinen varsinkin poika ei polta ja juo alkoholia.Omasta kaveripiiristäni ei poikasi kaltaisia löydy.Mieluummin kotona koko ajan kuin ulkona oksentelemassa.
      Sitten itse asiaan:)Sanoit että poikasi pitää matematiikasta,tähtitieteestä ja tietokoneista?Puhun suoraan nyt,enkä tarkoita todellakaan mitään pahaa,päinvastoin haluan auttaa.Tiedät varmaankin että nämä poikasi harrastukset eivät ole niiden suosituimpien listalla poikien keskuudessa.Jalkapallo.jääkiekko ja muut ajavat ohi tässä kohtaa.No mitä tästä seuraa?Se että tällaista "erilaista nuorta"kiusataan hyvin herkästi eikä oteta porukoihin mukaan koska he ovat ns,erilaisia kuin muut.Se on valitettavaa mutta usein totta..Itse harrastan jalkapalloa ja muita "miehisiä"lajeja enkä pidä mistään sinun poikasi harrastuksesta henkilökohtaisesti mutta minä ainakin arvostan paljon ihmisiä jotka uskaltavat olla erilaisia kuin muut ja poiketa massasta.Kaikkien ei todellakaan tarvitse pitää urheilusta jne.Pojallasi on hienot mielenkiinnonkohteet minun mielestäni:)Mutta kaikkia eivät ajattele samalla tavalla kuin minä,valitettavasti..Näin ollen ymmärrät varmaan että pojallasi ei niitä kavereita ole kauheasti.Tylyä mutta totta..

Yritä saada poikasi rohkeasti lähtemään esim.johonkin kerhoon tai vastaavaan jossa käy saman alan harrastajia kuin hän.Näin hän ei olisi erilainen ja varmasti löytäisi kavereita,uskon näin:)Kun en poikaasi tunne niin en pysty sanomaan tarkemmin että mikä voisi olla sellainen paikka mistä hän saattaisi pitää.Sano pojallesi että hän ei ole yhtään muita ihmisiä huonompi eikä hänen tarvitse hävetä mitään.Rohkeasti vain pää pystyyn ja liikkeelle:)!

Missä päin Suomea asutte,jos saan sen verran udella?Toivottavasti tämä selkeytti edes hieman tilannetta sinulle ja olisi jotain apua:)

Onnea yritykselle,ja terveisiä äidille ja pojalle:)!

• äippäliini

Kiitos viesteistänne yksinäinen ja nuorimies.
        Suru raastaa rintaani ja tunnen suurta myötätuntoa kun luen muiden yksinäisten kokemuksia. Olen samaa mieltä, että jokainen ihminen on arvokas ja jokaiselle löytyy joskus oma paikka maailmassa. Olen tiedostanut, että poikani on "erilainen" muiden mielestä. Ei ole todellakaan helppoa olla raitis nuori. Se jos mikä vaatii vahvuutta! Olen itse raitis ja joutunut lukemattomat kerrat selittämään miksi en käytä alkoholia. Niin poikkeavaa se on aikuistenkin keskellä. Nykyisin sanon vain, että en löydä tällä hetkellä mitään syytä miksi käyttäisin. En tarvitse sitä nyt mihinkään.
        Tiedän myös, että liikunnalliset harrastukset ovat poikien suosiossa ja näin ollen poikani kiinnostuksn kohteet ovat vähemmistönä. Kiitos nuorimies,kun osaat arvostaa toisenlaisiakin nuoria. Arvostan suuresti poikaani ja hänen elämänarvojaan. Yritän tukea häntä kasvamaan omanlaiseksi aikuiseksi ja löytämään oman paikkansa. Hän on ajatelllut hakeutua lukion jälkeen opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun tietotekniikka, matemaattisia aineita tai tähtitiedettä, joten toivon ja uskon, että viimeistään siellä hän saa kokea olevansa omanlaisessa porukassa. Poikaani on myös kiusattu yläasteella hänen koulumenestyksensä vuoksi. HÄntä on haukuttu "higgeksi" (kirjoitetaankohan se noin :) ASumme pääkaupunkiseudulla. En uskalla paljastaa enempää,koska poikani suuttuisi, jos tietäisi minun täällä kirjoittelevan. Enkä missään tapauksessa paljastaisikaan hänen asioitaa, mutta kun keinoni vanhempana ovat lopussa, niin pyysin näin neuvoja. Ja kiitos teille, sain niitä.
        Halauksia kaikille:)

• Nuorimies19v
        äippäliini kirjoitti:

Kiitos viesteistänne yksinäinen ja nuorimies.
        Suru raastaa rintaani ja tunnen suurta myötätuntoa kun luen muiden yksinäisten kokemuksia. Olen samaa mieltä, että jokainen ihminen on arvokas ja jokaiselle löytyy joskus oma paikka maailmassa. Olen tiedostanut, että poikani on "erilainen" muiden mielestä. Ei ole todellakaan helppoa olla raitis nuori. Se jos mikä vaatii vahvuutta! Olen itse raitis ja joutunut lukemattomat kerrat selittämään miksi en käytä alkoholia. Niin poikkeavaa se on aikuistenkin keskellä. Nykyisin sanon vain, että en löydä tällä hetkellä mitään syytä miksi käyttäisin. En tarvitse sitä nyt mihinkään.
        Tiedän myös, että liikunnalliset harrastukset ovat poikien suosiossa ja näin ollen poikani kiinnostuksn kohteet ovat vähemmistönä. Kiitos nuorimies,kun osaat arvostaa toisenlaisiakin nuoria. Arvostan suuresti poikaani ja hänen elämänarvojaan. Yritän tukea häntä kasvamaan omanlaiseksi aikuiseksi ja löytämään oman paikkansa. Hän on ajatelllut hakeutua lukion jälkeen opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun tietotekniikka, matemaattisia aineita tai tähtitiedettä, joten toivon ja uskon, että viimeistään siellä hän saa kokea olevansa omanlaisessa porukassa. Poikaani on myös kiusattu yläasteella hänen koulumenestyksensä vuoksi. HÄntä on haukuttu "higgeksi" (kirjoitetaankohan se noin :) ASumme pääkaupunkiseudulla. En uskalla paljastaa enempää,koska poikani suuttuisi, jos tietäisi minun täällä kirjoittelevan. Enkä missään tapauksessa paljastaisikaan hänen asioitaa, mutta kun keinoni vanhempana ovat lopussa, niin pyysin näin neuvoja. Ja kiitos teille, sain niitä.
        Halauksia kaikille:)

Teknillinen kuulostaa oikeen hyvältä lukion jälkeen,kuten sanoit,hän varmasti löytää sieltä kavereita omalta alaltaan,toivottavasti ainakin:)
        Onnitteluni sitten sinullekin alkoholittomasta elämästä äippäliini,hienon valinnan olet tehnyt:)
        On totta että kyllä sitä ihmiset ihmettelevät jos alkoholia ei käytä.Mitään siinä ei menetä kun ei käytä,rahat säästyy ja terveys samalla.
        Ei tietenkään tarvitse kertoa enempää ja tarkemmin:)Kysyin vaan josko olisitte asuneet samalla suunnalla kuin minä mutta olen täältä Aurajoenrannoilta:)Eli hieman kauempana:)

Jaksamsia teille molemmille:)!

• -Neiti.88-

Miekään en osaa pahemmin auttaa kun olen samassa tilanteessa poikasi kanssa, mutta onhan muilta tullutkin jo hyviä neuvoja :)

Itsekään en polta enkä juo, ja olen aika usein yksin. Lukuunottamatta kahta ystävää (jotka käy molemmat eri kouluja) miulla ei oo ketään.. Koulussa olen yksin lukuunottamatta pari/ryhmätöitä. Kotona ollessani aika kuluu läksyjä ja muita kouluasioita tehdessä tai netissä surffaillessa/teeveetä katsellessa. Isä ja äiti sanookin tosi usein et oon liikaa koneella :/ Mutta mitäpä muuta mie tekisin jos ne kaksi ystävääkään ei voi olla? Kun en harrastakaan oikein mitään..

Juu, tulipas taas vähän vuodatettua :P Sori.. Mutta tsemppiä siulle ja pojalles, toivottavasti hän löytää ystäviä jotain kautta ja keksii muutakin tekemistä kun koneella olemisen :)

• Hehcu

Kukaan ei jää yksinäiseksi vain sen vuoksi, ettei polta tai juo. Toki nämä joissain tapauksissa kummalisella tavallaan tuovat lisää tuttuja, esim. baarituttuja. Suurin ongelma on se, että poikasi viettää suurimman osan ajastaan tietokoneen ääressä (jos siis todella viettää). Tietokoneen ääressä saa korkeintaan nettituttuja, eikä niitäkään jos tietokoneella vain pelaa.

Jos poika tahtoo ystäviä, hänen täytyy tehdä asialle jotain. Jos poika on ihan "normaalin" näköinen ja ystävällinen, syyn täytyy olla siinä ettei hän uskalla puhua muille kunnolla tai osaa. Jos hän saisi edes yhden kaverin, se auttaisi jo paljon asiaa. Toisinaan alkoholi ei ole pahasta, tässä tapauksessa poika vain saattaisi puhua enemmän, mikä ei siis olisi huono asia.

Itse olen lukion kolmosella, ja tiedän aika hyvin lukioikäisten metkut. Tärkeintä ei ole enää se kuka on cool vaan ymmärretään, etä ihminen ei ole mitään pelkällä hyvällä ulkonäöllä. Sisältäkin täytyy löytyä jotain. Yritä saada poikasi avautumaan ja menemään paikkoihin, ei voi muuta sanoa. Yksinäänkin voi mennä elokuviin, jos olet yksin, joku voi jopa tulla juttelemaan.

• /just me/

Mun äiti aina yrittää patistaa mua tekemään jotain, hankkimaan uusia harrastuksia, miettii mistä saisi mulle uusia kavereita... se on ite ollu tosi yksinäinen nuorena ja kärsiny siitä, mä en kärsi siitä etten oo joka päivä menos niinku mun systeri. mut mä kärsin siitä että mun äiti puuttuu asiaan. parempi ois vaan ettei se sekaantuis koko asiaan, antais asian vaan olla. sekaantuminen vaan pahentaa asiaa, ja muistuttaa lisää yksinäisyydestä. mulla on yks kaveri jonka kansa hengaan koulun ulkopuolella, vois nit enemmänki olla mut kyl mä oon tyytyväinen.

• ehkä?

Itse oli nuorena myös yksinäinen. Nyt myöhemmin olen tajunnut että olin kai tosi masentunut. Joskus kaipasin todella ystävää mutta tosiasiassa vetäydyin aina itse pois ystävyyssuhteista.. se vain tuntui vastenmieliseltä, en jotenkaan jaksanut sellaista.

Äitini yritti houkutella minua ulos muiden mukaan, mutta tunsin itseni aina ulkopuoliseksi. Uusi koulu jossa me kaikki olimme tuntemattomia toisillemme muutti oleellisesti lopulta tilanteeni. Siitä huolimatta olen miettinyt,että jos äitini olisi ymmärtänyt viedä minut ammattiauttajalle, niin olisiko nuoruuteni ollut valoisampi. Olisin voinut kyllä vastustaa rajusti, vihasin kaikkia ja kaikkea joka yritti lähestyä minun sisintäni.. hmm.

• äippäliini

Siinäpä mulle taas mietittävää. Olen miettinyt paljon tätä poikani asioihin puuttumista (siis rohkaisemista,patistamista ym.). Hän ei itse tosiaan halua, että puhuisin koko asiasta mitään,mutta koska näen sen olevan kipeä asia,niin olen ajatellut, että puhuminen voisi helpottaa. Tosin mutsi ei ole paras mahdollinen puhekumppani, siihen tarvittais se kuuluisa puuttuva ystävä. Toisaalta asiasta puhuminen muistuttaa yhä enemmän yksinäisyydestä. En todellakaan halua satuttaa poikaani yhtään enempään kuin hän jo nyt kärsii. NÄissä asioissa täytyy olla todella hienovarainen ja huomioida herkästi toisen mielentila. En varmasti aina onnistu siinä. Ja entäs jos hän on masentunut? Olen yrittänyt keskustella siitäkin, mutta hän ei halua puhua siitäkään eikä halua mennä psykologin luo.

Ja raittius ei ole ainoa syy yksinäisyyteen. Sekin on totta. Eikä minulla ole mitään kohtuukäyttöä vastaan. Tässä asiassa poikani on tehnyt oman valintansa, mutta todennäköisesti oman esimerkkini mukaan.

Ei ole hirveän helppoa olla äiti eikä varmaan isäkään! Mutta teiltä olen saanut parhaat neuvot tilanteeseen. Lämmmin kiitos taas.

• hitaasti mutta varmasti..
        äippäliini kirjoitti:

Siinäpä mulle taas mietittävää. Olen miettinyt paljon tätä poikani asioihin puuttumista (siis rohkaisemista,patistamista ym.). Hän ei itse tosiaan halua, että puhuisin koko asiasta mitään,mutta koska näen sen olevan kipeä asia,niin olen ajatellut, että puhuminen voisi helpottaa. Tosin mutsi ei ole paras mahdollinen puhekumppani, siihen tarvittais se kuuluisa puuttuva ystävä. Toisaalta asiasta puhuminen muistuttaa yhä enemmän yksinäisyydestä. En todellakaan halua satuttaa poikaani yhtään enempään kuin hän jo nyt kärsii. NÄissä asioissa täytyy olla todella hienovarainen ja huomioida herkästi toisen mielentila. En varmasti aina onnistu siinä. Ja entäs jos hän on masentunut? Olen yrittänyt keskustella siitäkin, mutta hän ei halua puhua siitäkään eikä halua mennä psykologin luo.

Ja raittius ei ole ainoa syy yksinäisyyteen. Sekin on totta. Eikä minulla ole mitään kohtuukäyttöä vastaan. Tässä asiassa poikani on tehnyt oman valintansa, mutta todennäköisesti oman esimerkkini mukaan.

Ei ole hirveän helppoa olla äiti eikä varmaan isäkään! Mutta teiltä olen saanut parhaat neuvot tilanteeseen. Lämmmin kiitos taas.

Itse suosittelen armeijan käymistä ennen kuin lähtee opiskelemaan lisää. vaikka nyt ei mitään hyviä kavereita sieltä saisikaan,
        niin siellä joutuu pakostakin keskustelemaan enemmän ihmisten kanssa, ja tutustuu uusiin ihmisiin... saa uusia kokemuksia, ja niistä voi sitten jatkossa keskustella.
        Ainakin minä sain sieltä vähän lisää itsevarmuutta sosialiiseen kanssakäymiseen...

• yksinäinen

joo tässäpä on tullut paljon asiaa ja tämä koko keskustelu on itsellenikin antanut uutta pohtimisen aihetta. Itse olen kuitenkin ollut kokoajan sillä linjoilla, että jokaisen täytyy saada (arvostusta) kavereita ym. ihan sellaisenaan kuin on, eli on mielestäni väärin lähteä muuttamaan elämäntapojaan/asennettaan vain saadakseen kavereita/ystäviä. Monesti miettii, että mikä minussa on vikana? miksi olen tällainen? enkä niin kuin muut nuoret, jotka vetelehtivät kännissä kaupungilla ym. sitten toisena hetkenä osaa itsekkin arvostaa sitä mitä on ja ajatella, että on kaiken tuon yläpuolella, vaikken kyllä kenenkään elämäntapoja haluakkaan lähteä sen kummemmin arvostelemaan tai kyseenalaistamaan "jokainen taaplaa tyylillään!" pätee kai tässäkin asiassa. Omassa tilanteessa (kuin myös poikasi tilanteessa) vanhemmat voivat antaa neuvoja ja patistaa harrastusten tai kavereiden pariin, mutta omissa käsissä on sitten mitä tekee tälle asialle. Itsellänikin tosin on muutamia kavereita joiden kanssa joskus pidetään yhteyttä, tosin hyvin harvoin, kuitenkin heillä jokaisella on oma elämä elettävänä opiskelut ym. tunnen itseni yksinäiseksi, esim. vastakkaista sukupuolta olevan kunnon ystävän löytäminen olisi minullekkin valttia ainakin uskon niin. Mutta annetaampa keskustelun jatkua omalla painollaan ja seuraan itsekkin mielenkiinnolla mitä asioita tässä tulee esille. Hyvää jatkoa kaikille kirjoittajille!

• tytön äiti

kumman ongelma oikeasti on? äidin vai pojan?

sillä poika voi oikeasti olla tyytyväinen oloonsa eikä kaipaa pinnallisia ihmissuhteita. eikä syvällisiä ole koulukavereistaan löytänyt.
      nykyaikana vain arvostetaan pinnallista "ystävyyttä" ja jokaista tuttua, jolle kerran on moi:n sanonut kutsutaan ystäväksi ja jokaista jonka kanssa jutellaan toista kertaa nimitetään bestikseski.

munulla on myös yksinäinen tyttär, vain yksi hyvä kaveri koulussa ja muutma hyvä ystävä koulun ulkopuolella. tyttö ei halua liittoutua tyhminä pitämiensä jengiin. on mielummin yksin. viina seksi ja tupakka ei ainakaan vielä vedä, joten pysyttelee porukoista etäällä.

kuinka paljon poikasi puhuu sinulle? onko hän yksin halustaan vai olosuhteiden pakosta? löytyykö mitään mihin hänet voisi innostaa? vaikka festareille tai muuhun missä porukkaa liikkuu ja mikä häntä kiinnostaa?

• teekkari

En voi varsinaisesti neuvoja antaa, mutta kerronpa äippäliinille vielä hiukan, mitä pojan päässä liikkuu.
        Itse olen täysin samanlainen kuin poikasi. Olen samanikäinen. Minä tosin aloitin Teknillisessä Korkeakoulussa jo nyt syksyllä.
        Sanot poikaasi sulkeutuneeksi. Uskon, että hänen tilanteensa on todella samanlainen oman tilanteeni kanssa. Näin olettaen, kerron seuraavan omasta kokemuksesta, ja uskon, että poikasi kokee asiat jokseenkin samoin.

1) Sulkeutunut?
        Kyllä ja ei. Olen hyvin epäsosiaalinen ja vietän poikasi lailla lähes kaiken aikani tietokoneella. Minulla ei ole kavereita. En polta. Olen lähestulkoon raitis. Juhlatilanteissa juon pieniä määriä hienompia alkoholijuomia, esim. viinejä. En koskaan humalahakuisesti. Tietokonetta käytän pelaamiseen ja surffaukseen. Pelaan muutamaa peliä internetissä ja siellä käyn ainoat keskusteluni. Lisäksi seuraan useita foorumeita. Näissä keskusteluissa voin kuitenkin olla oma itseni ja avautua, kuten teen nyt. Lyön vetoa, että sinunkin poikasi on internetissä avoimempi.
        Miksi sitten poika ei puhu sinulle? Ehkä hänellä on jonkinlainen järjetön pelko lähituttavia kohtaan, niinkuin minulla on, En osaa selittää, mistä se johtuu, mutta pelkään puhua omista asioistani vanhempien tai siskojen kanssa. En puhu kiinnostuksistani vanhemmilleni. Ole onnellinen, että edes tiedät poikasi tulevaisuudensuunnitelmat. Omat vanhempani eivät saaneet edes tietää hakeneeni TKK:lle, ennen kuin sisäänpääsyilmoitus tuli postissa. Niin peloissani olen heille puhumisesta. Kyllä minä heille puhun rupatellen, mutta heti kun keskustelu kääntyy siihen, että omia mielipiteitäni tai toivomuksiani kysytään, menen lukkoon... Sen sijaan uskallan puhua melkein kenelle tahansa muulle aikuiselle, paitsi jos he ovat läheisessä yhteydessä vanhempiin. Silloin pelkään, että he kertovat asiaa eteenpäin. Kaikki opettajani ja luokkatoverit tuntevat mielipiteeni ja aatokseni paremmin kuin perheenjäsenet.
        Älä kuitenkaan ehdota psykologia. Oma äitini ehdotti moista kerran minulle (ei kuitenkaan siksi, että pelkäsi yksinäisyyttäni tai kiusaamista, vaan aivan muista syistä). En yksinkertaisesti voi puhua kenellekään, jos vanhemmat pyytävät puhumaan.

2) harrastukset
        ymmärrän, miksi poikasi ei halua lähteä harrastuksiin. En minäkään lähtisi minnekään, minne vanhemmat patistavat. On äärettömän noloa tehdä ylipäänsä mitään yhdessä vanhempien kanssa, ainakin talon ulkopuolella. Sitä pelkää, että joku tuttu näkee, ja sitten on pilannut kaiken. Se on ihan tosissaan nuorille iso asia nykyään. Jos teet liikaa asioita vanhempien kanssa, sinun katsotaan olevan nynny. Ja mitä siihen risteilyyn tulee, se on huono ajatus. jatkuu seuraavassa viestissä.

• teekkari
        teekkari kirjoitti:

En voi varsinaisesti neuvoja antaa, mutta kerronpa äippäliinille vielä hiukan, mitä pojan päässä liikkuu.
        Itse olen täysin samanlainen kuin poikasi. Olen samanikäinen. Minä tosin aloitin Teknillisessä Korkeakoulussa jo nyt syksyllä.
        Sanot poikaasi sulkeutuneeksi. Uskon, että hänen tilanteensa on todella samanlainen oman tilanteeni kanssa. Näin olettaen, kerron seuraavan omasta kokemuksesta, ja uskon, että poikasi kokee asiat jokseenkin samoin.

1) Sulkeutunut?
        Kyllä ja ei. Olen hyvin epäsosiaalinen ja vietän poikasi lailla lähes kaiken aikani tietokoneella. Minulla ei ole kavereita. En polta. Olen lähestulkoon raitis. Juhlatilanteissa juon pieniä määriä hienompia alkoholijuomia, esim. viinejä. En koskaan humalahakuisesti. Tietokonetta käytän pelaamiseen ja surffaukseen. Pelaan muutamaa peliä internetissä ja siellä käyn ainoat keskusteluni. Lisäksi seuraan useita foorumeita. Näissä keskusteluissa voin kuitenkin olla oma itseni ja avautua, kuten teen nyt. Lyön vetoa, että sinunkin poikasi on internetissä avoimempi.
        Miksi sitten poika ei puhu sinulle? Ehkä hänellä on jonkinlainen järjetön pelko lähituttavia kohtaan, niinkuin minulla on, En osaa selittää, mistä se johtuu, mutta pelkään puhua omista asioistani vanhempien tai siskojen kanssa. En puhu kiinnostuksistani vanhemmilleni. Ole onnellinen, että edes tiedät poikasi tulevaisuudensuunnitelmat. Omat vanhempani eivät saaneet edes tietää hakeneeni TKK:lle, ennen kuin sisäänpääsyilmoitus tuli postissa. Niin peloissani olen heille puhumisesta. Kyllä minä heille puhun rupatellen, mutta heti kun keskustelu kääntyy siihen, että omia mielipiteitäni tai toivomuksiani kysytään, menen lukkoon... Sen sijaan uskallan puhua melkein kenelle tahansa muulle aikuiselle, paitsi jos he ovat läheisessä yhteydessä vanhempiin. Silloin pelkään, että he kertovat asiaa eteenpäin. Kaikki opettajani ja luokkatoverit tuntevat mielipiteeni ja aatokseni paremmin kuin perheenjäsenet.
        Älä kuitenkaan ehdota psykologia. Oma äitini ehdotti moista kerran minulle (ei kuitenkaan siksi, että pelkäsi yksinäisyyttäni tai kiusaamista, vaan aivan muista syistä). En yksinkertaisesti voi puhua kenellekään, jos vanhemmat pyytävät puhumaan.

2) harrastukset
        ymmärrän, miksi poikasi ei halua lähteä harrastuksiin. En minäkään lähtisi minnekään, minne vanhemmat patistavat. On äärettömän noloa tehdä ylipäänsä mitään yhdessä vanhempien kanssa, ainakin talon ulkopuolella. Sitä pelkää, että joku tuttu näkee, ja sitten on pilannut kaiken. Se on ihan tosissaan nuorille iso asia nykyään. Jos teet liikaa asioita vanhempien kanssa, sinun katsotaan olevan nynny. Ja mitä siihen risteilyyn tulee, se on huono ajatus. jatkuu seuraavassa viestissä.

Jos patistat poikaasi hankkimaan kavereita jollain niin epätoivoisella kuin risteilyllä, hänen itsetuntonsa vajoaa. Omani ainakin vajoaisi. Sitä vain tuntee, että on täysi luuseri, kun ei saa kavereita ja vanhemmatkin joutuvat auttamaan asiassa. Älä ainakaan hanki kahden hengen risteilyä! Jos pojallasi ei tosissaan ole kavereita, ei hän kehtaa pyytää ketään mukaan, mikä taas saa hänet ajattelemaan yksinäisyyttään ja vaipumaan itsesääliin.

3) Miksi ei ihan kivannäköisellä pojalla kavereita?
        Tässä tulee taas ainakin omassa tapauksessani tuo vanhempien pelko ja itsetunnon puute esille. Ensimmäinen syy epäsosiaalisuuteen on ujous. Ei uskalla mennä esim. istumaan kenenkään viereen, juttelemisesta puhumattakaan. Sitä ajattelee, että muut vain vaivautuvat, jos yrität liittyä seuraan. Sitä luulee, että he näkevät lävitsesi, huomaavat sinun olevan epätoivoisesti seuraa vailla. Eihän se kävisi päinsä, parempi jättää potentiaaliset kaverit omaan rauhaansa. Luojan kiitos olen moisesta jo itse alkanut parantua. Kyllä sitä voi laskea takamuksensa ihan kenen tahansa viereen. He saattavat jopa ilahtua siitä.
        mitä vanhempainpelkoon tulee, oma tilanteeni on se, etten uskalla muuttua vanhempien silmissä. He tuntevat minut sinä poikana, jolla ei ole kavereita, joka pelaa päivät tietokoneella.

• x_boy89
        teekkari kirjoitti:

1) Sulkeutunut?

2) harrastukset

Oon itekin samanlainen ja voitte lukea tasan kaikki mun ajatukseni teekkarin viestistä. Lisäksi, kun aloin käymään keskustelusivuilla ym., mua luultiin kauheeksi höpöttäjäksi. Oikeassa elämässäni juttelen, mutta vain tutuille ja tosi varovaisesti.

Netissä voi näköjään päästää oman itsensä kunnolla vapaaksi.

Ja tuo vanhempien kanssa ulkona liikkuminen on mullakin semmonen juttu, et toivon ettei ketään koulukaveri näkis. Pari kertaa on nähnytkin, mutta ei siitä sanomista tullut (ihme kyllä).

• Poika83
        teekkari kirjoitti:

Jos patistat poikaasi hankkimaan kavereita jollain niin epätoivoisella kuin risteilyllä, hänen itsetuntonsa vajoaa. Omani ainakin vajoaisi. Sitä vain tuntee, että on täysi luuseri, kun ei saa kavereita ja vanhemmatkin joutuvat auttamaan asiassa. Älä ainakaan hanki kahden hengen risteilyä! Jos pojallasi ei tosissaan ole kavereita, ei hän kehtaa pyytää ketään mukaan, mikä taas saa hänet ajattelemaan yksinäisyyttään ja vaipumaan itsesääliin.

Tässä tulee taas ainakin omassa tapauksessani tuo vanhempien pelko ja itsetunnon puute esille. Ensimmäinen syy epäsosiaalisuuteen on ujous. Ei uskalla mennä esim. istumaan kenenkään viereen, juttelemisesta puhumattakaan. Sitä ajattelee, että muut vain vaivautuvat, jos yrität liittyä seuraan. Sitä luulee, että he näkevät lävitsesi, huomaavat sinun olevan epätoivoisesti seuraa vailla. Eihän se kävisi päinsä, parempi jättää potentiaaliset kaverit omaan rauhaansa. Luojan kiitos olen moisesta jo itse alkanut parantua. Kyllä sitä voi laskea takamuksensa ihan kenen tahansa viereen. He saattavat jopa ilahtua siitä.
        mitä vanhempainpelkoon tulee, oma tilanteeni on se, etten uskalla muuttua vanhempien silmissä. He tuntevat minut sinä poikana, jolla ei ole kavereita, joka pelaa päivät tietokoneella.

Minakin olen täysin samanlainen. Vanhemmille on tosi vaikea avautua ja jos he kysyy minun mielipiteitä tai yrittää muuten kysellä elämästäni niin tulen todella vaivautuneeksi.

Mutta tosiaan tuo oli melkein kuin olisi lukenut juttua omasta elämästäni. Myös tuo äippäliinin pojan tilanne on minulle hyvin tuttu. Minullakaan ei ole ystäviä. Minä olen kuitenkin kiinnostunut urheilusta ja muusta, mutta ei sitä yksin tule minnekkään lähdettyä.

• äippäliini

Olen joutunut tuotakin pohtimaan perusteellisesti ja olisin tosi iloinen jos vain minä kärsisin!

• äippäliini
        teekkari kirjoitti:

Sain viestistäsi paljon ajateltavaa. Ja tutulta tuo kertomuksesi kuulostaa. Eikö ole jotenkin hassua, että sinä et voi puhua vanhempiesi kanssa ja minä en taas poikani kanssa ja täällä me sitten keskustelemme keskenämme?
        Voinko kysyä miten tilanteesi muuttui tai muuttuiko se mitenkään kun aloitit opiskelut Teknillisessä? Onko sinulla siellä samanhenkisiä ystäviä? Tunnetko olevasi yksinäinen vai riittääkö keskustelut netissä ym? Tunnetko olevasi onnellinen? Anteeksi tungettelevat kysymykseni. Haluan niin kovasti ymmärtää tätä tilannettamme ja haluan tietää riittääkö nuorelle pelkästään nettiystävät? Omasta mielestäni se kuulostaa surulliselta,jos ei ole läheisempää kontaktia ystäviin ja ihmissuhdetaidot eivät pääse kehittymään samalla tavalla kuin "nenätysten". Tietenkään en voi tietää tätä,koska omassa nuoruudessani ei tietokoneita ollut. Ja olen toki iloinen, että on kuitenkin jotain kontakteja.

• äippäliini
        Poika83 kirjoitti:

Minakin olen täysin samanlainen. Vanhemmille on tosi vaikea avautua ja jos he kysyy minun mielipiteitä tai yrittää muuten kysellä elämästäni niin tulen todella vaivautuneeksi.

Mutta tosiaan tuo oli melkein kuin olisi lukenut juttua omasta elämästäni. Myös tuo äippäliinin pojan tilanne on minulle hyvin tuttu. Minullakaan ei ole ystäviä. Minä olen kuitenkin kiinnostunut urheilusta ja muusta, mutta ei sitä yksin tule minnekkään lähdettyä.

miten tai kuka voisi sinua auttaa pääsemään yksinäisyydestäsi?

• Mörötär.
        x_boy89 kirjoitti:

Oon itekin samanlainen ja voitte lukea tasan kaikki mun ajatukseni teekkarin viestistä. Lisäksi, kun aloin käymään keskustelusivuilla ym., mua luultiin kauheeksi höpöttäjäksi. Oikeassa elämässäni juttelen, mutta vain tutuille ja tosi varovaisesti.

Netissä voi näköjään päästää oman itsensä kunnolla vapaaksi.

Ja tuo vanhempien kanssa ulkona liikkuminen on mullakin semmonen juttu, et toivon ettei ketään koulukaveri näkis. Pari kertaa on nähnytkin, mutta ei siitä sanomista tullut (ihme kyllä).

Jos joku tulee kysymään: kuka olen?
        Vastaan tietty: Olen Laura.

Jos joku tulee kysymään: Millainen olet luonteeltasi?
        Vastaan tietty: Nauran paljon, hieman hullu jne.

Mutta näin ei ole.
        Se on yksi sadasta roolista jota näyttelen.

Kukaan ei tunne minua.
        Todellista minua.

Kukaan ei jaksa ymmärtää.

Koulussa on kavereita.
        Ja yksi ystävä.
        Mutta kukaan ei tunne minua, eikä tahdo tuntea.

Heillä on täydellinen maailma.

Jos olen hetkeksi oma itseni heidän seurassaan, he kysyvät heti: "Mikäs suakin vaivaa?".

Eivät edes koita ymmärtää.

Ehkä synkkyys johtuu menneisyydestä.
        Väkivaltaisesta isästä.

En tiedä, mikä minua vaivaa.

Tuntuu, kuin en osiais olla normaali.
        Normaali itseni.

Päivät kuluvat itsemurhaa meittien.
        *Huokaa*.

Ehkäpä joskus lopetan tämän ja päästän itseni varjoihin.

Iäksi.

Ehkä niin olisi helpompi.

Mutta kuka tietää?
        Kukaan ei vastaa.

Rukouksiin ei vastata.
        En jaksa uskoa enää mihinkään.

Vielä oli toivinkipinä, mutta sekin sammui.

Synkin terveisin: -Siivetön 90-

• --------
        äippäliini kirjoitti:

Olen joutunut tuotakin pohtimaan perusteellisesti ja olisin tosi iloinen jos vain minä kärsisin!

Mulla on ollut sama tilanne mutta olen nuorempi. Olin lähes 5 vuotta aivan yksin. Muistaakseni ala-asteen neljänneltä alkaen. Pääsin hiljattain tilanteesta itse pois pienellä "avustuksella". Otin vain itteeni niskasta kiinni ja muutin asenteitani.. sillain voitin ujouttani vähän mutta ratkaisevasti. Itsetuntohan siinä koheni liioittelematta sata kertaiseksi ja sitä rupes saamaan sitten kavereita. Tällä hetkellä ujous on sitten jo todella paljon vähentynyt alkuperäiseen verrattuna.

Ennen en uskaltanut puhua oikein kellekään mitään. Nyt morjestelen esim. vanhoja luokkalaisia ja voin vaihtaa pari sanaa vaikka kaupan myyjän kanssa. Sellasesta tulee hyvä mieli ja se tulee ihan rutiinilla kohta jo. Mutta ei tämä muutos ole ollut todellakaan niin helppo kuin tästä voi ymmärtää. Ainiin ja se mikä minut sai ottamaan itsestäni kiinni: sain pari mailikaveria ja jotenkin se sai aikaan sellasen päätöksen. Olen itse aika ymmälläni.. Ehkä se yksikin mailikaveri tuntuu niin suurelta 5 vuoden yksinäisyyden jälkeen, että sellasen se vaan teki.

• x_boy89
        Mörötär. kirjoitti:

Mutta näin ei ole.

Kukaan ei tunne minua.
        Todellista minua.

Koulussa on kavereita.
        Ja yksi ystävä.

Jos olen hetkeksi oma itseni heidän seurassaan, he kysyvät heti: "Mikäs suakin vaivaa?".

Väkivaltaisesta isästä.

Normaali itseni.

*Huokaa*.

Iäksi.

Mutta kuka tietää?
        Kukaan ei vastaa.

Rukouksiin ei vastata.

Älä nyt hyvä ihminen ala puhua itsemurhasta :(
        Itse mietin noita juttuja kauan, mutta nyt elämä tuntuu suurin piirtein "hyvältä".
        Tai no...oon samanlainen ku ennenkin. Tajusin vaan, että itsemurha on pahin, mitä voi tehdä.
        Minäkin näyttelen, mutta netissä ja kotioloissa päästän oman itseni vapaaksi.

Oon täysin samassa tilanteessa. Jos haluat puhua,niin laita ihmeessä mailia: [email protected]

Luen mailini useaan kertaan päivän aikana ja vastaan 100 prosenttisesti kaikkiin asiallisiin viesteihin. Enkä myöskään kerro viestejä eteenpäin. Haluaisin itsekin puhua jonkun kanssa, joka ymmärtäisi.

PS. Mun kanssa puhuessa voi olla ihan oma itsensä:)

• Lonely Rider
        äippäliini kirjoitti:

Onko lapsesi ollut aina vailla ystäviä, vai onko jokin elämänvaihe tehnyt hänestä sellaisen ?

Jos ystävät ovat sitä luokkaa mitä yleensä keskimäärin, ei ihminen tarvitse erikseen vihamiehiä.

Täällä on todettu eristäytymisen olevan normaalia.Miksi mennä hälyyn mukaan, jos siellä ei ole elämää ?

• kyllästynyt
        Lonely Rider kirjoitti:

Onko lapsesi ollut aina vailla ystäviä, vai onko jokin elämänvaihe tehnyt hänestä sellaisen ?

Jos ystävät ovat sitä luokkaa mitä yleensä keskimäärin, ei ihminen tarvitse erikseen vihamiehiä.

Täällä on todettu eristäytymisen olevan normaalia.Miksi mennä hälyyn mukaan, jos siellä ei ole elämää ?

Ei tämä elämä ole helppoa kenellekkään, jotkut pysyvät kiinni elämässä työn avulla, toiset viinan ja jotkut vielä jonkun rakkaan lähimmäisen avulla, varmaan osa vaihtoehdoista jäi poiskin, mutta tarkoitan tällä lähinnä sitä, että ilman mitään ns. "tukipilareita" ei tästä elämästä kukaan selviä, itsellänikin nämä edellä mainitut "pilarit" puuttuvat.

• teekkari
        äippäliini kirjoitti:

Sain viestistäsi paljon ajateltavaa. Ja tutulta tuo kertomuksesi kuulostaa. Eikö ole jotenkin hassua, että sinä et voi puhua vanhempiesi kanssa ja minä en taas poikani kanssa ja täällä me sitten keskustelemme keskenämme?
        Voinko kysyä miten tilanteesi muuttui tai muuttuiko se mitenkään kun aloitit opiskelut Teknillisessä? Onko sinulla siellä samanhenkisiä ystäviä? Tunnetko olevasi yksinäinen vai riittääkö keskustelut netissä ym? Tunnetko olevasi onnellinen? Anteeksi tungettelevat kysymykseni. Haluan niin kovasti ymmärtää tätä tilannettamme ja haluan tietää riittääkö nuorelle pelkästään nettiystävät? Omasta mielestäni se kuulostaa surulliselta,jos ei ole läheisempää kontaktia ystäviin ja ihmissuhdetaidot eivät pääse kehittymään samalla tavalla kuin "nenätysten". Tietenkään en voi tietää tätä,koska omassa nuoruudessani ei tietokoneita ollut. Ja olen toki iloinen, että on kuitenkin jotain kontakteja.

Kyllähän mun elämä on muuttunu, mutta TKK ei ollu mikään erityinen askel. Se on menny tasasesti parempaan päin. Ala-asteella kiusattiin, mutta toisaalta ala-asteella oli myös eniten kavereita (joista osa oli välillä kiusaajia). Yläasteella kiusattiin. Sitten pääsin mukaan erääseen kaveriporukkaan (nörttipoppoo) ja kiusaaminen loppui, tai ainakin väheni. Lukion alussa oli taas vaikeuksia tutustua ihmisiin, kun en uskaltanut puhua, ellei minulle puhuttu. Mutta loppuunpäin muuttui paremmaksi. Lukiossa en kuitenkaan saanut enää semmoisia todella hyviä ystäviä. Vain sellaisia, joiden kanssa joskus saattoi vaihtaa muutaman sanan koulun käytävällä.
        Ala-asteen jälkeen en ole viettänyt kavereiden kanssa aikaa koulun ulkopuolella. Viimeksi kun omanikäinen kaveri kävi meillä kylässä, olin 7-luokalla.
        Toivottavasti poikasi saa TKK:lta kavereita. Jos hän tosiaan haluaa sinne, niin varmasti löytyy joku, joka jakaa hänen kiinnostuksensa.
        Itse juttelen nykyään jo monen luokkatoverin kanssa, jos satutaan törmäämään. Tosin edelleen puhun useimmiten vain, jos joku toinen aloittaa keskustelun. Ja mitä yhteisiin rientoihin tulee, en edelleenkään ole aktiivinen. Edelleenkään en tee asioita kavereiden kanssa. Juttelen vain koulussa, mutta jutun määrä on kasvanut merkittävästi.

• teekkari
        teekkari kirjoitti:

Kyllähän mun elämä on muuttunu, mutta TKK ei ollu mikään erityinen askel. Se on menny tasasesti parempaan päin. Ala-asteella kiusattiin, mutta toisaalta ala-asteella oli myös eniten kavereita (joista osa oli välillä kiusaajia). Yläasteella kiusattiin. Sitten pääsin mukaan erääseen kaveriporukkaan (nörttipoppoo) ja kiusaaminen loppui, tai ainakin väheni. Lukion alussa oli taas vaikeuksia tutustua ihmisiin, kun en uskaltanut puhua, ellei minulle puhuttu. Mutta loppuunpäin muuttui paremmaksi. Lukiossa en kuitenkaan saanut enää semmoisia todella hyviä ystäviä. Vain sellaisia, joiden kanssa joskus saattoi vaihtaa muutaman sanan koulun käytävällä.
        Ala-asteen jälkeen en ole viettänyt kavereiden kanssa aikaa koulun ulkopuolella. Viimeksi kun omanikäinen kaveri kävi meillä kylässä, olin 7-luokalla.
        Toivottavasti poikasi saa TKK:lta kavereita. Jos hän tosiaan haluaa sinne, niin varmasti löytyy joku, joka jakaa hänen kiinnostuksensa.
        Itse juttelen nykyään jo monen luokkatoverin kanssa, jos satutaan törmäämään. Tosin edelleen puhun useimmiten vain, jos joku toinen aloittaa keskustelun. Ja mitä yhteisiin rientoihin tulee, en edelleenkään ole aktiivinen. Edelleenkään en tee asioita kavereiden kanssa. Juttelen vain koulussa, mutta jutun määrä on kasvanut merkittävästi.

Ja kun kysyit, että tunnenko olvani yksinäinen.
        En enää läheskään niin yksinäinen kuin joskus ennen.
        Nettiystävät eivät tietysti ole ollenkaan sama asia kuin oikeat ystävät. Nettiystäviä aloin saada lukion aikana. Ne eivät aina ole pitkäkestoisia suhteita, mutta kyllä siitä hyvä mieli tulee, kun niiden kanssa juttelee.
        Lomilla on kuitenkin minuun masentava vaikutus. Jippii, maanantaina pääsee taas luennoille!
        Lomilla kun en oikeastaan ole yhteydessä ulkomaailmaan. Eikä minulla niitä nettikavereitakaan niin hirveästi ole, eivätkä ne muutamat ole aina tavoitettavissa. Ainahan loman alku on mukavaa, kun ei koulu rassaa, mutta pidemmän päälle kotona loikoilu käy turhauttavaksi.
        Että siinäpä taas tuli vuodateltua...

• Ode
        Mörötär. kirjoitti:

Mutta näin ei ole.

Kukaan ei tunne minua.
        Todellista minua.

Koulussa on kavereita.
        Ja yksi ystävä.

Väkivaltaisesta isästä.

Normaali itseni.

*Huokaa*.

Iäksi.

Mutta kuka tietää?
        Kukaan ei vastaa.

Rukouksiin ei vastata.

Suojaudut olemalla muuta kuin olet, ettei muut näkis sun ahdistusta. Toisaalta on surullista, ettei toiset pääse sun lähelle. Eikö esittäminenkin ole raskasta?

Tiedätkö: sullakin on oikeus saada apua, ja sun ongelmat on yhtä tärkeitä kuin muidenkin masentuneiden. Itsemurha voi tuntua helpolta ratkaisulta. Et kuitenkaan todellisuudessa halua lopettaa sun elämää vaan päästä eroon tuskasta, vai mitä? Älä rakas ihminen harkitse itsemurhaa, sillä se olis vain kaiken heittämistä hukkaan.
        Etsithän apua. Ehkä tunnet, ettei kukaan kuitenkaan välitä, mutta onhan eri asia tuntea kuin tietää jotain. Voit hyvinkin huomata jonkun välittävän.

• äippäliini
        teekkari kirjoitti:

Ja kun kysyit, että tunnenko olvani yksinäinen.
        En enää läheskään niin yksinäinen kuin joskus ennen.
        Nettiystävät eivät tietysti ole ollenkaan sama asia kuin oikeat ystävät. Nettiystäviä aloin saada lukion aikana. Ne eivät aina ole pitkäkestoisia suhteita, mutta kyllä siitä hyvä mieli tulee, kun niiden kanssa juttelee.
        Lomilla on kuitenkin minuun masentava vaikutus. Jippii, maanantaina pääsee taas luennoille!
        Lomilla kun en oikeastaan ole yhteydessä ulkomaailmaan. Eikä minulla niitä nettikavereitakaan niin hirveästi ole, eivätkä ne muutamat ole aina tavoitettavissa. Ainahan loman alku on mukavaa, kun ei koulu rassaa, mutta pidemmän päälle kotona loikoilu käy turhauttavaksi.
        Että siinäpä taas tuli vuodateltua...

on varmasti sama eli olla jonkun rakastama ja hyväksymä sellaisena kuin on.
        Kiitos kun kirjoitit kokemuksistasi ja ajatuksistasi. Sain niistä paljon ymmärrystä tilanteeseemme ja toivoa tulevaisuuden suhteen.
        Tästä rohkaistuneena puhuin poikani kanssa ja ihme kyllä se meni hyvin, koska minulla oli uusi, ymmärtävämpi asenne häntä kohtaan ja hän huomasi sen. En painostanut vaan ymmärsin, ja tällä kertaa sain vastakaikua! Uskomatonta! Asian ydin on mielestäni se, että ITSE hyväksyn tilanteen ja ymmärrän.
        Kiitos teille kaikille, jotka olette kirjoittaneet! Olen vilpittömän hämmästynyt siitä, miten syvällisiä ajatuksia, viisaita neuvoja olen teiltä saanut. Ja toisaalta olen ihmeissäni siitä, miten paljon on yksinäisyyttä. Miten ihmeessä kaikki yksinäiset saisi yhteen?
        Onneksi edes näin tietokoneen välityksellä.
        Lämmin halaus kaikille!

• teekkari
        äippäliini kirjoitti:

on varmasti sama eli olla jonkun rakastama ja hyväksymä sellaisena kuin on.
        Kiitos kun kirjoitit kokemuksistasi ja ajatuksistasi. Sain niistä paljon ymmärrystä tilanteeseemme ja toivoa tulevaisuuden suhteen.
        Tästä rohkaistuneena puhuin poikani kanssa ja ihme kyllä se meni hyvin, koska minulla oli uusi, ymmärtävämpi asenne häntä kohtaan ja hän huomasi sen. En painostanut vaan ymmärsin, ja tällä kertaa sain vastakaikua! Uskomatonta! Asian ydin on mielestäni se, että ITSE hyväksyn tilanteen ja ymmärrän.
        Kiitos teille kaikille, jotka olette kirjoittaneet! Olen vilpittömän hämmästynyt siitä, miten syvällisiä ajatuksia, viisaita neuvoja olen teiltä saanut. Ja toisaalta olen ihmeissäni siitä, miten paljon on yksinäisyyttä. Miten ihmeessä kaikki yksinäiset saisi yhteen?
        Onneksi edes näin tietokoneen välityksellä.
        Lämmin halaus kaikille!

Mukava kuulla, että suhde poikasi kanssa etenee!
        Ja kiitos itsellesi! On oikeastaan ollut todella mukavaa kirjoitella ajatuksiaan tänne. Tämä on vasta toinen kerta, kun koskaan kerron näitä asioita missään, ja aina se helpottaa. Varsinkin kun huomaa, että on muita samassa tilanteessa. Kuten tässä on käynyt ilmi, on yksinäisyydessä hyvätkin puolensa.
        On niin paljon aikaa ajatella itseänsä, ymmärtää itseään, ja saada tuotettua näitä syvällisiä ajatuksia. Oi kuinka syvälle tuohon aiheeseen voisikaan vielä pureutua, mutta ajatuksia on varsin vaikea kirjoittaa, muuten kun noin yleisellä tasolla. Muuten teksti menisi sekavaksi...
        Vaikka olenkin yksinäinen, olen silti uskomattoman ylpeä siitä, että minulle, kuten todennäköisesti muillekin yksinäisille, on kehittynyt taito tutkia ja ymmärtää itseään ja muita ihmisiä syvällisellä tasolla. Meidän tulisi päästää nämä ajatuksemme maailmalle. Siitä saisi moni ajateltavaa...
        Täältä tähän.

• äippäliini
        teekkari kirjoitti:

Mukava kuulla, että suhde poikasi kanssa etenee!
        Ja kiitos itsellesi! On oikeastaan ollut todella mukavaa kirjoitella ajatuksiaan tänne. Tämä on vasta toinen kerta, kun koskaan kerron näitä asioita missään, ja aina se helpottaa. Varsinkin kun huomaa, että on muita samassa tilanteessa. Kuten tässä on käynyt ilmi, on yksinäisyydessä hyvätkin puolensa.
        On niin paljon aikaa ajatella itseänsä, ymmärtää itseään, ja saada tuotettua näitä syvällisiä ajatuksia. Oi kuinka syvälle tuohon aiheeseen voisikaan vielä pureutua, mutta ajatuksia on varsin vaikea kirjoittaa, muuten kun noin yleisellä tasolla. Muuten teksti menisi sekavaksi...
        Vaikka olenkin yksinäinen, olen silti uskomattoman ylpeä siitä, että minulle, kuten todennäköisesti muillekin yksinäisille, on kehittynyt taito tutkia ja ymmärtää itseään ja muita ihmisiä syvällisellä tasolla. Meidän tulisi päästää nämä ajatuksemme maailmalle. Siitä saisi moni ajateltavaa...
        Täältä tähän.

saa ymmärrystä ja toivoa tulevaisuuteen ajatuksistasi-kuten minäkin. Mielelläni jakaisin näitä ajatuksia kanssasi ja edelleen olisi paljon kysyttävää. Jos haluat/viitsit niin e-mailini on:
        [email protected]

• QueenOfTheDawn

Minä myös lopetin tuon juomisen kokonaan vajaa kuukausi sitten ja huomasin että heti tavallaan putosi kelkasta mutta löysin uuden ystävän itselleni; hän on ollut jo yläasteelta lähtien ns. aikuinen ei ole koskaan käynyt missään ryyppyreissuilla eikä viettänyt aikaansa ystävien kanssa vaan on ollut töissä: nyt sitten katuu sitä kun ei ole mennyt minnekkään ja aikoo aloittaa tälläisen elämän: ei nyt miksikään rappio juopoksi ala mutta ottaa hieman rennommin. Kyllä tällaisiakin nuoria on mutta yleensä he jäävät sitten pois porukoista. Ja poikasi on vain itse löydettävä joku porukka jossa mennä...

• Poika-86

Katos vain, sehän olen mie, tai pikemminkin kuin minä. Ihan samanlainen. Paitsi mie en menesty koulussa.

Isä on kuollut ja äiti antoi mulle vapaan kasvatuksen. Äiti vähät välittää mistään, se haluis oikeastaan kuolla. No, kun mulla on vapaa kasvatus niin vähät välitän siitäkään tai mistään muusta.

• Jätetty -87

Minä oon aika samanlainen: ujo, hiljainen jne. Peruskoulussa mua kiusattiin aina ja olin yksin, ei ollut kavereita. PK:n jälkeen siirryin opiskeleen mieluista ammattia ja löysin samanhenkisiä ihmisiä kavereiksi vaikken mä niitä tapaakkaan yleensä vapaa-ajalla. Ja sit kun olen karavanaari niin sitä kautta on kavereita mut asun muista kaukana joten nään niitäkin harvoin...
      Joten olen kotona ja aina yksin... Mutta kaverit tukee, kuuntelee ja auttaa tekstarein ja mesen kautta..

Ihmisiin on vaikea tutustua ja siihen ei auta muu kun itsensä niskasta kiinniottaminen...

Olen aina ollut tunteellinen ja herkkä sekä masennun helposti koska en ole ikinä osannut purkaa pahaa oloani puhuen kenellekkään. YKSINÄISYYS MASENTAA MINUA USEIN ! Olen usein itsesäälin pohjalla mutta olen ainakin vielä päässyt sieltä ylös, onneksi !

Ainut neuvo minkä voi antaa on että SINUN PITÄÄ PAKOTTAA POIKASI LIIKKEELLE, tiedän että siitä ei välttämättä tykätä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole !

• Tyttö89

Mä olen aina ollut sellainen ,ja tulen aina varmasti olemaankin, että viihdyn hyvin omissa oloissani, välillä haluankin mieluummin sulkeutua omaan huoneeseeni kuin lähden kaupungille. Sitten taas on aikoja kun en halua vain istua koneella ja nyhvöttää. Tuntuu että pitää lähteä kaupungille vain näyttääkseni muille et mulla on elämä.. :S

Mulla on paljon kavereita ja muutama hyvä ystävä, juon ja poltan silloin tällöin mutta silti elämä tuntuu järjettömän tyhjälle. Tuntuu että ei olis mitään syytä elää.. En oikein osaa selittää.. Elämän tarkotus puuttuu.

Mutta toivon että tämmösiin tilanteisiin vanhemmat ei puuttuissi "ohjelma-toimistona". Se on ärsyttävää ja säälittävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1299
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      35
      830
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      27
      586
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      580
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      538
    7. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      526
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      521
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      16
      482
    10. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      15
      472
    Aihe