Erillinen rek. usk. yhdyskunnan käsite tarpeen?

Suomessa on yhdistyksistä erillinen oikeushenkilön muoto uskonnoille. Nimimerkki "RÖYHKEÄÄ" kommentoi:

"Uskonnonvapaus edellyttää, että lain määritelmään menevät yhteisöt voidaan erottaa muista. Vaparit haluavat rajoittaa uskonnonvapautta eli vastustavat ihmisoikeuksia."

Kaipaan tähän konkretiaa. Esimerkki: vihkimisoikeus voidaan myöntää vain rek. usk. yhdyskunnalle, ei yhdistykselle. Rikkoisiko uskonnonvapautta, jos kaikki vihittäisiin maistraatissa?

17

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaussssarja

      En ymmärtänyt miten ja miksi uskonnonvapaus vaarantuisi, jos uskonnolliset yhteisöt eivät olisi erillään muista yhdistyksistä.

      Yksinkertaista ja selkeää olisi, että siviiliviranomainen hoitaisi viranomaisasiat kuten avioliitot yms. Rituaalitoimitukset voisi jokainen halutessaan ottaa mistä haluaa. Nyt esimerkiksi vakaumukselliset pastafarit eivät voi solmia avioliittoa samalla tavalla kuin vaikka ortodoksi, siis kokonaan oman uskonnollisen yhteisön toimittamana.
      Eikös pastafariparan uskonnonvapaus vaarannu nimenomaan tässä tapauksessa, vai mitähän nimim. RÖYHKEÄÄ sanoisi?

      • Jappervokkkki

        Sama tilanne on wiccoilla, jotka taannoin yrittivät tuloksetta rekisteröityä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Esteenä olivat pääasiassa aiemmin rekisteröidyt yhdyskunnat, jotka eivät huolineet wiccoja ylhäiseen seuraansa. Liian vähän tarpeeksi vanhoja ja pölyisiä uskonnollisia tekstejä ilmeisesti.


    • Jappervokkkki

      Nimimerkki "RÖYHKEÄÄ" (joka ei ole vielä hiffannut, että keskustelu on siirretty oman otsikkonsa alle) jatkaa klo 8:54:

      "Uskonnonvapauteen liittyi yhteisöllisiä oikeuksia, joihin muuten ei olisi mahdollisuus. Esim. katolisten pitäisi valita tehtäviin naispappeja ellei mies ole ansioituneempi etc. Yhteiskuntamme on ihmisoikeusjulistukseen perustuen katsonut, että uskonnonvapaus pitää säilyttää. Tämän vuoksi pitää rekisteröidä uskonnolliset yhteisöt. Vapaa-ajattelijat haluavat kapeuttaa uskonnonvapautta erittäin radikaalisti vaatiessaan usk. yhteisöiden rekisteröinnin poistamista."

      • Väite ei nähdäkseni pidä paikkaansa. Esimerkiksi työaikalakia ei sovelleta työhön, jossa suoritetaan uskonnollisia toimituksia "- - muussa uskonnollisessa yhteisössä". Tämä koskee myös yhdistysmuotoisia helluntaiseurakuntia, säätiömuotoista Pelastusarmeijaa jne.

        Se on tietysti totta, että yhteiskunnan on tunnustettava rekisteröinti. Uskontokunnalla tulee olla vapaus toimia oikeushenkilönä ja esimerkiksi hallita omaisuutta. Tämä ei edellytä erillistä oikeushenkilön muotoa.


      • Jappervokkkki

        Samoin sietää miettiä, pitääkö ihmisoikeuksien väistyä uskonnollisten käytäntöjen edeltä. Katoliset ja ortodoksit jakavat pappisvirkoja genitaalien perusteella, millä syrjitään "vääränlaiset" genitaalit omistavia. Minusta uskonnonvapauden ei pitäisi käydä muiden oikeuksien edelle.


      • Jappervokkkki kirjoitti:

        Samoin sietää miettiä, pitääkö ihmisoikeuksien väistyä uskonnollisten käytäntöjen edeltä. Katoliset ja ortodoksit jakavat pappisvirkoja genitaalien perusteella, millä syrjitään "vääränlaiset" genitaalit omistavia. Minusta uskonnonvapauden ei pitäisi käydä muiden oikeuksien edelle.

        Itse olen toista mieltä. Naiset äänestäkööt jaloillaan jos eivät halua kuulua yhteisöön, jonka opin mukaan jokin tehtävä on varattu vain miehille.

        Sitäpaitsi saa tässä maassa syödä lihaakin, mutta ei sitten pidä lihansyöjän ihmetellä jos ei pääse Vegaaniliiton toiminnanjohtajaa haettaessa haastatteluunkaan saakka.


      • korjaussssarja
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Itse olen toista mieltä. Naiset äänestäkööt jaloillaan jos eivät halua kuulua yhteisöön, jonka opin mukaan jokin tehtävä on varattu vain miehille.

        Sitäpaitsi saa tässä maassa syödä lihaakin, mutta ei sitten pidä lihansyöjän ihmetellä jos ei pääse Vegaaniliiton toiminnanjohtajaa haettaessa haastatteluunkaan saakka.

        Ja onhan meillä naisten kuntosalejakin, joihin miehet eivät ole tervetulleita. Jos toiminta ei miellytä, ei tosiaan ole pakko mennä.

        Mutta uskonnonvapauden tuoma oikeus syrjiä omia jäseniä ei siis vaarantuisi, vaikkei (rek.) uskontokunnilla omaa muista yhdistyksistä erillistä muotoa olisikaan.


      • JorinKuuluisatMonologit
        korjaussssarja kirjoitti:

        Ja onhan meillä naisten kuntosalejakin, joihin miehet eivät ole tervetulleita. Jos toiminta ei miellytä, ei tosiaan ole pakko mennä.

        Mutta uskonnonvapauden tuoma oikeus syrjiä omia jäseniä ei siis vaarantuisi, vaikkei (rek.) uskontokunnilla omaa muista yhdistyksistä erillistä muotoa olisikaan.

        Katos vaan Jorihan se täällä monologoi nimimerkkiensä korjaussarja ja japperorvokki kanssa.


      • Jappervokkkki
        JorinKuuluisatMonologit kirjoitti:

        Katos vaan Jorihan se täällä monologoi nimimerkkiensä korjaussarja ja japperorvokki kanssa.

        Hys, mene muualle leikkimään. Aikuiset puhuvat täällä asiaa.


    • korjaussssarja

      Tämäkö asiallisesti edennyt keskusteluko sai vapaa-ajattelun vastustajan suunniltaan ja oksentamaan palstan täyteen roskaa?

      • TsemppiäJori

        Ota vaan ihan rauhallisesti Jori, kyllä tuo kiukku ohi menee..


    • oletteeriseuraisia

      Onko keskustelu mainitussa aloituksessa liian vaikeaa vai miksi olette vetäytyneet omaan seuraanne?

      • Keskustelu on helpompaa ja selkeämpää ketjussa jossa otsikko ja aloitus ovat käsiteltävän aiheen mukaisia.
        Jos ruokareseptipalstalla possun grillausketju haarautuu käsittelemään lohen marinointia, eikö ole selkeämpää ottaa lohen marinointi erilleen omaksi aiheeksseen ja pitää possukeskustelu omanaan.


      • Mutta-kun
        jimmyogg kirjoitti:

        Keskustelu on helpompaa ja selkeämpää ketjussa jossa otsikko ja aloitus ovat käsiteltävän aiheen mukaisia.
        Jos ruokareseptipalstalla possun grillausketju haarautuu käsittelemään lohen marinointia, eikö ole selkeämpää ottaa lohen marinointi erilleen omaksi aiheeksseen ja pitää possukeskustelu omanaan.

        Mutta kun Esa Ylikoskelle ja Jori Mäntysalolle sivupersoonineen tuo pylly nyt vain on jostain syystä niin kiehtova asia.


      • Nappasin aloituksen ketjusta, jossa aiheena oli toimintansa lopettaneiden yhdistysten rekisteristäpoisto.

        Sekin on yksi esimerkki: tarvitaan erillinen tekninen muutos myös uskonnonvapauslakiin, jotta sama toimii yhdyskunnille. Kukaan tuskin haluaisi, että toimintansa lopettanutta yhdyskuntaa kohdeltaisiin toisin kuin toimintansa lopettanutta yhdistystä.


      • oli-jo-korkea-aika
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Nappasin aloituksen ketjusta, jossa aiheena oli toimintansa lopettaneiden yhdistysten rekisteristäpoisto.

        Sekin on yksi esimerkki: tarvitaan erillinen tekninen muutos myös uskonnonvapauslakiin, jotta sama toimii yhdyskunnille. Kukaan tuskin haluaisi, että toimintansa lopettanutta yhdyskuntaa kohdeltaisiin toisin kuin toimintansa lopettanutta yhdistystä.

        Joko va-yhdistys vihdoin lopettanut turhan ja vähiin käyneen toimintansa?


      • oli-jo-korkea-aika kirjoitti:

        Joko va-yhdistys vihdoin lopettanut turhan ja vähiin käyneen toimintansa?

        Oliko sinulla mitään sanottavaa aloitukseen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe