Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Moni ajaa liian pitkällä vaihtovälillä.

tietäj

20 tkm samoilla öljyillä on jo liikaa,öljy on todella mustaa ja likaista noilla kilometreillä. Moottori kuluu ja karstoittuu nopeammin.

Vielä hirveämmässä kunnossa on öljyt ja moottori autossa jossa on esim 30 tkm vaihtoväliä käytetty ja vuodessa tulee n 10tkm ajoa.


Kun öljy on "piki" mustaa niin olet ajanut samoilla öljyillä liian kauan. Öljyn hinnalla ja merkillä ei ole mitään väliä tuossa tilanteessa. Suurin osa ostaa liian "kalliita" öljyjä turhaan.

77

7742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaahommaase

      Ei tartte diiselillä ajaa montaakaan mailia, niin öljyt on jo pikimustat. Nopeemmin se auton kori lahoo ympäriltä ennen kuin moottori laukeaa. Joten öljynvaihto on ihan turhaaa touhua. Paras on öljyä sopivasti kuluttava moottori, johon aina vaan lisäilee uutta öljyä. Silloin tälllöin vaihtaa sitten putsarinkin.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko ilmanputsaria?


    • kehitys_kehittyy

      Nykyisillä longlifeöljyillä (poislukien halpamarkettien kurapaska) vaihtoväli voisi olla pitempikin kuin 30000km, mutta kaupallisista syistä (lue ihmisten ennakkoluuloista johtuen) se ei ole. 60- ja 70-luvuilla oli tavallista jopa 5000km:n öljynvaihtovälitkin, joita sen ajan "essonbaarin nurkkapöydän tietäjät" pitivät moottoreille turmiollisen pitkinä. Niin vaan moottorit kesti sen minkä pitikin noilla ylipitkilläkin vaihtoväleillä. Synteettisten öljyjen tultua markkinoille öljynvaihtovälitkin vähintään kaksinkertaistui noihin nyky-Toyotan lukemiin, mutta kehitys on jatkunut öljyjen raaka-aineissa ja lisäaineistuksessa senkin jälkeen. Pitkillä öljynvaihtoväleillä täytyy öljyn suodatuksen olla kunnossa. Toyotan monissa malleissaan käyttämillä pippuripurkin kokoisilla öljynsuodattimilla on turha kuvitella suodatustehon riittävän yli 15000km:n öljynvaihtoväleille.

      • LongLifeKusetus

        Etpä ole nähnyt moottoria sisältä, jolla ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä.


      • vakkikoneet

        Tuo pitkä Öljynvaihtoväli onnistuu niillä longlife automerkeillä joissa uutta öljyä lisätään koko ajan eli oikeammin kysymys taitaa olla tuoreöljymoottorista. Parin öljynvaihdon jälkeenhän näihin kulkineisiin vaihdetaan koko kone.


      • zczxcxzc
        vakkikoneet kirjoitti:

        Tuo pitkä Öljynvaihtoväli onnistuu niillä longlife automerkeillä joissa uutta öljyä lisätään koko ajan eli oikeammin kysymys taitaa olla tuoreöljymoottorista. Parin öljynvaihdon jälkeenhän näihin kulkineisiin vaihdetaan koko kone.

        Et vittu oo tosissas! Siinä puhuu heebo, joka ei tiedä asiasta paskaakaan...että tuorevoitelukoneet on uudet moottorit? Tuorevoitelulla toimivat moottorit..mieti nyt mitä sanot. Jos öljytilavuus on 4l, niin mistä sitä öljyä tulee vain lisää? Vai onko se tilavuus sittenkin vain 2l? No sehän ei ole mahdollista 1.6l moottoreissa, se on nääs liian pieni. Siell konees ei ole mitää säiliötä mistä tuoretta öljyä syötetään...PELLE

        Olet aika pelle..älä levitä tällästä paskaa täällä...


      • vakkikoneet
        zczxcxzc kirjoitti:

        Et vittu oo tosissas! Siinä puhuu heebo, joka ei tiedä asiasta paskaakaan...että tuorevoitelukoneet on uudet moottorit? Tuorevoitelulla toimivat moottorit..mieti nyt mitä sanot. Jos öljytilavuus on 4l, niin mistä sitä öljyä tulee vain lisää? Vai onko se tilavuus sittenkin vain 2l? No sehän ei ole mahdollista 1.6l moottoreissa, se on nääs liian pieni. Siell konees ei ole mitää säiliötä mistä tuoretta öljyä syötetään...PELLE

        Olet aika pelle..älä levitä tällästä paskaa täällä...

        No se kuski kaataa vähän väliä lisää uutta öljyä siitä täyttökorkin kautta. 1 litra/1000 km niin ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Aina pysyy öljyt kunnossa. Näin tehdään tietyissä automerkeissä koko ajan. Samalla se lisää autoilun kustannuksia. Se vastaa noin 2 litran polttoaineen kulutuksen lisäystä sadalla kilometrillä verrattuna autoihin jotka eivät ylimääräistä öljyä kuluta.


      • xoxoxoxoxox
        vakkikoneet kirjoitti:

        No se kuski kaataa vähän väliä lisää uutta öljyä siitä täyttökorkin kautta. 1 litra/1000 km niin ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Aina pysyy öljyt kunnossa. Näin tehdään tietyissä automerkeissä koko ajan. Samalla se lisää autoilun kustannuksia. Se vastaa noin 2 litran polttoaineen kulutuksen lisäystä sadalla kilometrillä verrattuna autoihin jotka eivät ylimääräistä öljyä kuluta.

        vaikka kaataisitkin tuon litran uutta öljyä tuhannen kilometrin välein, ei se pidä öljyjä uudenveroisina. lisäily vain laimentaa hetkellisesti haitallisten aineiden pitoisuuksia, mutta ei poista niitä kierrosta.

        öljyjen sekaan kondensoituu vettä ja polttoainetta eikä ne sieltä lähde muuten kuin öljynvaihdolla. käytön myötä öljy happamoituu sekä lisäaineet kuluvat. öljynvaihto on ainoa varma keino uusia ne. pelkällä lisäilyllä ei voi kontrolloida että moottori kuluttaisi öljyt "vanhimmasta päästä" ensin. öljynsuodatinkin tukkeutuu ja se pitää myös vaihtaa ajallaan.


      • Anonyymi
        LongLifeKusetus kirjoitti:

        Etpä ole nähnyt moottoria sisältä, jolla ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä.

        Ei ole syytä kurkkia sinne sisälle kun autot toimii ja kukkuu LL-ohjelmilla ja kunnon öljyillä sen 450tkm.


      • Anonyymi
        xoxoxoxoxox kirjoitti:

        vaikka kaataisitkin tuon litran uutta öljyä tuhannen kilometrin välein, ei se pidä öljyjä uudenveroisina. lisäily vain laimentaa hetkellisesti haitallisten aineiden pitoisuuksia, mutta ei poista niitä kierrosta.

        öljyjen sekaan kondensoituu vettä ja polttoainetta eikä ne sieltä lähde muuten kuin öljynvaihdolla. käytön myötä öljy happamoituu sekä lisäaineet kuluvat. öljynvaihto on ainoa varma keino uusia ne. pelkällä lisäilyllä ei voi kontrolloida että moottori kuluttaisi öljyt "vanhimmasta päästä" ensin. öljynsuodatinkin tukkeutuu ja se pitää myös vaihtaa ajallaan.

        Hölmö vaihtaa öljyt, jos auto kuluttaa litran tuhannella kilometrillä öljyä.


      • Anonyymi
        LongLifeKusetus kirjoitti:

        Etpä ole nähnyt moottoria sisältä, jolla ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä.

        Useamman volvon tai volkkarin n, 200 000 km ajettua siitä eteen päin varsinkin tdi passatteja koska työmiehelle uudemmat on kalliita olen ajellut jopa mittariin sen 400 000 km ja edelleen longlife vaihtovälillä 30 000km eli tuo pulina on turhaa tuhlausta ja öljyn haaskausta !
        Taitaa olla materiaalit ja koneistuksen taso jotain muuta kuin 1980 luvun corollassa jonka öljyn syönti johtui kannen venttilohjureiden kulumisesta kuten niin monine muidenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole syytä kurkkia sinne sisälle kun autot toimii ja kukkuu LL-ohjelmilla ja kunnon öljyillä sen 450tkm.

        Juurikin näin. vw llä


    • 8765

      Vanhempieni auto (VW Golf 1,6, kymmenisen vuotta vanha, ajettu 200 000) kuluttaa litran/30 000km öljyä. Vanha öljy 30 000 jälkeen ei ole yhtä kirkasta kuin uusi, mutta ero on pieni. Ongelmia ei ole ollut, öljyt long-life.

      • 222222

        Enpä oikein usko. Kuluttaa öljyä (=ohivuotoa runsaasti), mutta öljy ei juuri likaannu. Aika vaikea yhtälö. Mainitaan nyt että oma Tojota 300 tkm ei kuluta öljyä, mutta öljy tummuu 15 tkm vaihtovälillä lähes mustaksi ja ohenee tuntuvasti. Bensamoottori.


      • öljynvaihto_tarpeen
        222222 kirjoitti:

        Enpä oikein usko. Kuluttaa öljyä (=ohivuotoa runsaasti), mutta öljy ei juuri likaannu. Aika vaikea yhtälö. Mainitaan nyt että oma Tojota 300 tkm ei kuluta öljyä, mutta öljy tummuu 15 tkm vaihtovälillä lähes mustaksi ja ohenee tuntuvasti. Bensamoottori.

        Kokemusta löytyy Fordista 1.8 duratech, minkä lukuisiin tyyppivikoihin kuuluu myös öljynkulutus. Öljynä suositeltu Ford Formula 5w-30. Vaikka moottoriöljyä joutuu lisäämään vaihtovälin aikana sen nelisen litraa, on öljy silti 15 000 km ajettuna väriltään mustaa ja likaantunutta. Ainoastaan öljyt suodatin vaihtamalla saa öljyyn kirkkauden takaisin.


      • Tutatekki
        öljynvaihto_tarpeen kirjoitti:

        Kokemusta löytyy Fordista 1.8 duratech, minkä lukuisiin tyyppivikoihin kuuluu myös öljynkulutus. Öljynä suositeltu Ford Formula 5w-30. Vaikka moottoriöljyä joutuu lisäämään vaihtovälin aikana sen nelisen litraa, on öljy silti 15 000 km ajettuna väriltään mustaa ja likaantunutta. Ainoastaan öljyt suodatin vaihtamalla saa öljyyn kirkkauden takaisin.

        No eipä ole itselle sattunut öljysyöppöä duratechiä. Enkä ole kuullut sen olevan tyyppivika. Mitä ne lukuisat muut tyyppiviat duratechissa on? Kysyn vaan..


      • Anonyymi
        öljynvaihto_tarpeen kirjoitti:

        Kokemusta löytyy Fordista 1.8 duratech, minkä lukuisiin tyyppivikoihin kuuluu myös öljynkulutus. Öljynä suositeltu Ford Formula 5w-30. Vaikka moottoriöljyä joutuu lisäämään vaihtovälin aikana sen nelisen litraa, on öljy silti 15 000 km ajettuna väriltään mustaa ja likaantunutta. Ainoastaan öljyt suodatin vaihtamalla saa öljyyn kirkkauden takaisin.

        Öljy on mustaa kun se pumpataan maan alta, jalostamot laittavat siihen väriaineen sekaan
        ja öljy muuttuu ajossa normaaliväriseksi, eli mustaksi


    • hoxhox5

      "Vielä hirveämmässä kunnossa on öljyt ja moottori autossa jossa on esim 30 tkm vaihtoväliä käytetty ja vuodessa tulee n 10tkm ajoa."
      -Öljynvaihtovälissä on myös aikaraja. Eli esimerkiksi kerta vuoteen tulee öljyt vaihtaa jokatapauksessa, vaikka kilometrimäärä ei täyttyisikään. Pelkkien vaihtovälikilometrien tuijottaminen ei siis riitä.

      • mistäNoitaSikiää

        Autot ilmoittaa nykyään koska on oikea aika huoltaa auto. Auto mittaa tiettyjä asioita ja jos kilsoja tule vähän vuodessa, niin todellinen huoltoväli voi jäädä alla 20tkm. Vain paljon ajava voi päästä 30tkm huoltoväleihin.
        Ja pojalle sellainen mykistävä tieto, dieselmoottorin öljy menee mustaksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen.


      • huonomminvarusteltu
        mistäNoitaSikiää kirjoitti:

        Autot ilmoittaa nykyään koska on oikea aika huoltaa auto. Auto mittaa tiettyjä asioita ja jos kilsoja tule vähän vuodessa, niin todellinen huoltoväli voi jäädä alla 20tkm. Vain paljon ajava voi päästä 30tkm huoltoväleihin.
        Ja pojalle sellainen mykistävä tieto, dieselmoottorin öljy menee mustaksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen.

        Joo-o.. Tiedän tapauksen kun kaveri odotteli, että tuollainen huollon ilmoitusvalo syttyy palamaan. Ajoi. Ajoi ja ajoi.. Sitten 60 000 km kohdalla ei enää kantti kestänyt vaan vei huoltoon. No, ei siinä autossa ollut mitään huollon ilmaisinta. Voi kyllä kuvitella missä kunnossa moottori on tuon jälkeen.


      • miksiOletDorka
        huonomminvarusteltu kirjoitti:

        Joo-o.. Tiedän tapauksen kun kaveri odotteli, että tuollainen huollon ilmoitusvalo syttyy palamaan. Ajoi. Ajoi ja ajoi.. Sitten 60 000 km kohdalla ei enää kantti kestänyt vaan vei huoltoon. No, ei siinä autossa ollut mitään huollon ilmaisinta. Voi kyllä kuvitella missä kunnossa moottori on tuon jälkeen.

        No tyhmyydestä ei Suomessa saa lisäpisteitä. Etkä saa sinäkään.


      • miksiOlenDorka
        miksiOletDorka kirjoitti:

        No tyhmyydestä ei Suomessa saa lisäpisteitä. Etkä saa sinäkään.

        ...että se siitä "Autot ilmoittaa nykyään koska on oikea aika huoltaa auto"...


      • tervetuloa_2000_luvulle

        No kyllä ne melkein poikkeuksetta ilmoittaa, jos ei puhuta viime vuosituhannella valmistetuista. Tosin se huoltoväli saattaa olla myös pelkästään aikaan & kilometreihin perustuva ts. kun on vaikka 30 tkm TAI 24 kk täyttymässä, rupeaa auto huollonkaipuuntaan vihjailemaan. Puupää kuski tosin ei välttämättä huomaa niitä tekstejä, mitä käynnistyksen jälkeen näytöllä vilahtaa ja auto saattaa lopettaa asiasta mussuttamisen aika pian määräajan ylittymisen jälkeen. Varmaankin sillä oletuksella, että huolto on tehty, mutta huoltomuistutin on unohdettu nollata.

        Tulee ehkä tutuksi sinullekin sitten, kun on varaa ostaa ensimmäinen auto.


      • melkoinenDilleDong
        miksiOlenDorka kirjoitti:

        ...että se siitä "Autot ilmoittaa nykyään koska on oikea aika huoltaa auto"...

        Jos auto ei ilmoita, niin kuka onkaan tyhmä ja kusipää jos ei ymmärrä autoaan huoltaa oikein?


      • DilleDongilleTerkkuja
        melkoinenDilleDong kirjoitti:

        Jos auto ei ilmoita, niin kuka onkaan tyhmä ja kusipää jos ei ymmärrä autoaan huoltaa oikein?

        Oletpas älykäs kirjoittaja, pitää haukkua ja nimitellä. Niinhän sitä keskustelua käydään? Puunuija vielä käteen niin pääset oikealle aikakaudelle ;D

        Siksi ne härpäkkeet autoon on laitettu että ne huolehtivat ja ilmoittavat huollosta. Kehitys kulkee siihen suuntaan, että auton omistajasta tulee enemmän vain kuljettaja. Autohuolto huoltaa ohjeen mukaan ja auto "piippaa" kuljettajalle kun on aika ajaa huoltoon.


      • loistavaTulevaisuusSulla
        DilleDongilleTerkkuja kirjoitti:

        Oletpas älykäs kirjoittaja, pitää haukkua ja nimitellä. Niinhän sitä keskustelua käydään? Puunuija vielä käteen niin pääset oikealle aikakaudelle ;D

        Siksi ne härpäkkeet autoon on laitettu että ne huolehtivat ja ilmoittavat huollosta. Kehitys kulkee siihen suuntaan, että auton omistajasta tulee enemmän vain kuljettaja. Autohuolto huoltaa ohjeen mukaan ja auto "piippaa" kuljettajalle kun on aika ajaa huoltoon.

        Tarkoitatko, että omistaja saa olla täysin aivoton ja tyhmä? Tiedätkö yhtään laitetta jossa ei olisi vikoja ja tietämättömyyden ja tyhmyyden takia on oikeutettu jättää auto huoltamatta jos huoltoilmaisin on rikki?


      • tietä_riittää
        loistavaTulevaisuusSulla kirjoitti:

        Tarkoitatko, että omistaja saa olla täysin aivoton ja tyhmä? Tiedätkö yhtään laitetta jossa ei olisi vikoja ja tietämättömyyden ja tyhmyyden takia on oikeutettu jättää auto huoltamatta jos huoltoilmaisin on rikki?

        "Tiedätkö yhtään laitetta jossa ei olisi vikoja..."
        Tiedätkö sinä yhtään Volkswagen-konsernin huoltoilmaisinta, joka olisi ollut rikki? Epäilen! Epäilen myöskin, että sinulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta pitkistä huoltoväleistä, toisin kuin minulla. Longlife-huolloilla olen ajanut jo toista miljoonaa kilometriä, eikä pienintäkään ongelmaa joka olisi jotenkin kytköksissä öljynvaihtoväleihin.


      • ketjutLuetaanJärjestykse

        Mitä setä sekoilee, juurihan puhuin ihan toista asiaa mistä sinä vedät hernettä nekkuun. Kerrataan vielä, eli tuolla yllä kerrottiin ettei huoltoilmaisin kertonut huollosta ja kuskin pässi ajoi 60 tkm asti ennen kuin ymmärsi viedä autonsa huoltoon ja tämä on tyhmä ihmisen omaa syytä jos ei ymmärrä autonsa hyvinvoinnin päälle ja luottaa johonkin koneeseen sokeasti.
        Itsellä on ollut myös kolme LL-autoa ja kaikissa kaikki on toiminut hyvin.


    • kuinkaTyhmäSaaOlla

      Taas onneton aloitus tyypiltä joka ei edes tiedä kuinka LL-huoltovälin autojen logiikka toimii. Perehtyisit edes pikkuisen asiaan niin et laukoisi tuollaisia tyhmyyksiä.

      • vakkiautot

        No kerro meille muillekin. Minä olen ymmärtänyt, että LL-huoltoväliä käyttäviin autoihin lisätään huoltovälin aikana niin paljon öljyä, että ei ole tarpeen erikseen enää vaihtaa öljyjä. Esimerkiksi 30000 km huoltovälin aikana lisätään 4 litraa öljyä niin silloinhan se on ihan sama kuin jos huoltoväli olisi 15000 km. Tietysti suodatin kannattaisi varmaan vaihtaa silloin tällöin.


      • miksiOletDorka
        vakkiautot kirjoitti:

        No kerro meille muillekin. Minä olen ymmärtänyt, että LL-huoltoväliä käyttäviin autoihin lisätään huoltovälin aikana niin paljon öljyä, että ei ole tarpeen erikseen enää vaihtaa öljyjä. Esimerkiksi 30000 km huoltovälin aikana lisätään 4 litraa öljyä niin silloinhan se on ihan sama kuin jos huoltoväli olisi 15000 km. Tietysti suodatin kannattaisi varmaan vaihtaa silloin tällöin.

        Ahaa, oiletkin vain turha trollipoikanen.
        Ei LL-autoihin tarvitse lisätä öljyä kuin kerran 30tkm välissä, ei ainakaan minun autoihini ja silloinkin vain 1/2 litraa riittää.


    • Aakolmonen

      Silloin kun Tuulilasi oli oikea autolehti ja Ketonen piti palstaansa. Hänen viestinsä oli, että auto on hyvä käyttää pajalla kerran vuodessa öljynvaihdossa ja samalla huomataan alustasta mahdolliset viat kuten vetonivelet. Kiinteän vaihtovälin VW:n 1.2 TSI koneella käytän pajalla 15 000 km:n öljynvaihdossa. Tällä koneella ei öljyä tarvitse lisäillä. LL-öljyistä jäi mieleen Ketosen kertomana, että valmistajan ja automerkin testien mukaan paljon ajavalla lisäaineistus pitää huolen siitä, että 30 000 km:iin saakka öljyt kestävät. Ja näinhän taksit ja muut ammattikuskit ajavat pitkät vaihtovälit.

      • Väärin_ajettu

        Ketosen piti taiteilla sanomistensa kanssa koska TL eli mainoksista joita lehdessä oli runsaasti kuten myös TM:ssä. Tietysti jos omaa ymmärrystä ei ole, Ketosen neuvot alustan tarkastuttamisesta saattavat tuntua fiksuilta. Itse olen ajanut 650 tkm tarkastuttamatta alustoja. Koskaan en ole jäänyt välille, eikä alustaan ole tarvinnut puuttua.

        Nykyään ja Ketosen aikanakin bensan sekaan lisätään etanolia. Sylintereistä tapahtuva ohivuoto ohentaa öljyä. Mainitusta syystä mm flexifueleissa ö-vaihtoväli on usein puolitettu. Omassa koslassa 15 tkm ajettu öljy on on viskositeetiltaan ihan eri tavaraa kuin uusi öljy. En usko Ketosen 30 tkm öljyn kestävyyteen. Ketonen saattopi tietysti tietää paljon enemmän kuin lehtimiehenä uskalsi julkisesti kertoa.


      • essonDorkempipoika

        usko sinä mitä haluat, mutta totuus on, että 30 huoltovälelää on ajettu jo vuosia ja vuosia ilman ongelmia. Oikeasti autotehtaat ovat testanneet 50tkm öljyn vaihtovälejä ilman ongelmia, et sileen dorkapoika.


      • eimitääntolkkua
        essonDorkempipoika kirjoitti:

        usko sinä mitä haluat, mutta totuus on, että 30 huoltovälelää on ajettu jo vuosia ja vuosia ilman ongelmia. Oikeasti autotehtaat ovat testanneet 50tkm öljyn vaihtovälejä ilman ongelmia, et sileen dorkapoika.

        Niin ja sitten näistä LL-autoista laukeaa ensin turbo ja sitten hajoaa jakopää. Kymppitonnin remontti sen takia, että ajetaan paskoilla öljyillä niin pitkään kuin kulkee.


    • huononnettu

      Mobil täyssynteettinen Delvac 1 suojasi hyvin turbon laakerit. Mineraaliöljyksi grpIII muuttettu nykyinen (halvennettu) Delvac 1 ei enää toimi.

      • ileD1LE

        Delvac 1 öljyt ovat tietääkseni edelleen huonontamatta. Vai mihin kommenttisi perustuu? Onko päivitystä tullut mobiloil.de sivustolle?

        Ajan Delvac 1 5W-30 LE:llä n. 20 tkm:n vaihtoväliä (n. 10kk) 560 tkm ajetulla Ave d4d vanhuksella.


      • voi.pelleä

        Älä usko paopellen juttuja... pellellä on pakonomainen tarve valehdella ja dissata Mobil, Teboil ja Nesteen tuotteita. Hänen kehumansa Mannol vasta kökkööä on esim. mannol legend ESTERISSÄ ON 0% ESTERIÄ... ja ihan todistetusti oil-club.ru...


    • 5463463

      Aloittaja ilmeisesti täysin tietämätön aikarajoituksista. Minunki autossa 20tkm vaihtoväli TAI VÄHINTÄÄN KERRAN VUODESSA. Ei ne öljyt vuodessa huonoksi ehdi mitenkään mennä. 20tkm vuodessa tarkoittaa paljon pitkän matkan ajoa eikä ne öljyt siitä mene huonoksi. Ongelma on juuri lyhyet ajot ja esim talven lämpötilavaihtelut, vuoden aikarajoitus ratkaisee tämän ongelman.

    • kilkankalkan

      ..erittäin hyvin muuten sanottu ! Juu. Ja kun kattelee sitten sitä likaista öljyä joka on laskettu astiaan niin mikäs se kiiltelee astian pohjalla ? No tiätysti. Metallinpurut ?
      Ei ihme jos moottorit kuluu

      • omistajaViimestelee

        ei metallipurua ole kuin aasialaisissa moottoreissa joita ei ole kunnolla viimeistelty.


      • hehhoh

        Jos murusia löytyyy, niin kyllä silloin jo kone alkanu kilkattaa! Mahtaa hydraaliset vena säätimet tykkäävän kyttyrää paska mönjäst?


    • 5w-30edge

      Neste oli tai sen inssit puhu etttä öljyillä vois yli sata tuhatta ajaa jos suodatus oli heidän labra tasoa edes lähellä.No tiedä häntä oliko totta,mutta 30tkm vaihtoväli vag takseis ei rikkonut koneita.Nyky diesils hajoo egr,dpf ym paaaljon enne kone tai tubro.Ja turbotkin juuttuu siivistään eikä öljyn heikkouden takia laakeri väljiks

      • Actrossi

        Rekan vetureissa 100 tkm vaihtovälit ovat olleet arkipäivää jo useaiden vuosien ajan. Ihan tehtaan vaihtoväleinä.


    • kylläNeKestää

      Esson vaarien uskomukset istuu syvällä ja tarttuvat joskus tyhmiin nuoriinkin.

    • grgrgrs

      Kuorma-autoilla vedetään samoilla öljyillä 100th mutta niissä öljyn tilavuus on luokkaa 40 litraa ja suodattimiakin kaksi reilun kokoista peräkkäin, joten öljy ei likaannu läheskään niin nopeasti kun pienissä henkilöauton moottoreissa jossa öljytilavuus on muutaman litran luokkaa ja suodatinkin kahvikupin kokoinen purkki.

      Etenkin nykydieseleissä kun on EGR:t sun muut moottoria karstoittavat systeemit niin öljyn mukana kulkeva karstapaska tukkii lopulta öljypumpun imusihdin ja sen jälkeen on moottori yleensä valmis.

      • oletHiemanTyhmä

        Höpöhöpö.


      • hthta

        Sanotko mikä edellä kerrotusta ei pidä paikkaansa? No, tosin jos et tiedä autotekniikasta hevonvittua niin tuskin sitten tiedätkään mikä on totta ja mikä ei. Essonbaarin höröukoilta ei kannata kysyä, jos pöydässä istuu viisi ukkoa niin saat viisi eri vastausta, joista jokainen on väärä.


      • hyvinKestääJaToimii

        Ei ne öljyt moottoria tuhoa jos auton huoltaa huoltoilmaisimen mukaan, sitä tarkoitin.


      • htrhth

        No niinpä niin, paitsi tunnetut ongelmatapaukset kuten PSA 1,6 HDi tai VAG:n 1.8T bensa (jos ajettu pidemmillä vaihtoväleillä).

        Kysehän oli siitä miksei öljyillä voi ajaa vaikka 50th.


      • maxkaksivuotta

        Kyllä voi ajaa jos tuo ei kestä vuosia.


      • Anonyymi

        En tunne asiaa, mutta onko kuorkeissa tosiaan kaksi suodatinta *peräkkäin*, siis sarjaan kytkettynä?


    • kertokaapase

      Miksi öljyillä pitäisi ajaa mahdollisimman pitkään?

      • Anonyymi

        Ei mahdollisimman pitkään, vaan sen mitä valmistaja suosittelee tai auto ilmoittaa. Tosin se edellyttää, että käytetään suositeltuja öljyjä.
        Ihan turhaa niitä öljyjä on turhaan vaihdella, ei se hyödytä kuin öljyn myyjää.


      • Anonyymi

        Taloudellisista syistä.


    • antaahajota

      Juu. Ja vaihelaatikkoöljyjä ei enää vaihdeta. Mitenkäs niitä uusia autoja myytäisiin jos kone ei hajoa ? Eipä mitenkään. Siksi onkin ekologista antaa motin hajota ja ostaa uusi kaara. Ja maailima pelastuu. Näin työllistetäänkin.

    • Anonyymi

      Sitten vaihteistojen öljyistä.

      Vaihdelaatikoissa on useita laakereita jotka saa voitelun siitä öljystä.

      Kun ajat autolla niin laatikon öljyyn tulee km takia metallia joka irtoaa hammaspyöristä ja se mustuu, myös öljy muuttuu ja sen voiteluominaisuudet huononee, sinne tulee joka kodensiosta vettä kun laatikko jäähtyy ja kuumenee.

      Se metallia sisältävä tummentunut öljyt menee laakereilla ja alkaa syödä niitä, väljää enemmän, enemmän ääntä, mahdollinen ulina, väärä hammaskosketus lisääntyy. Korjaus maksaa todella paljon jos joudut maksamaan 50-100eur tunti jollekin vieraalle. Vanhoilla tummilla öljyillä ajo lisää polttoaineenkulutustakin.

      Suomeksi, likaisilla öljyillä ajo kuluttaa vaihdelaatikkoa.

      Puhdas öljy on kirkasta ja tummentunut on kertoo että liian pitkään ajettu. Ei mitään järkeä olla vaihtamatta paria litraa öljyä joiden hinta on muutama kymppi.

      • Anonyymi

        Manuaalilaatikko kestää yleensä auton iän ja vain automaattivaihteistoihin kannattaa vaihtaa öljyt joskus 100tlm välein.


    • Anonyymi

      Joo.
      10.välein loneesee öljyt ja lootaan 60 välein.
      Itse tehtynä pikku juttu ja hinta muutaman kympin

      • Anonyymi

        Ja sitten kielikouluun.


    • Anonyymi

      Auton valmistaja on suunnitellut siihen kyseiseen autoon sopivan huolto-ohjelman ja sillä se pysyy kunnossa. Turha niitä öljyjä lähteä lutrailemaan ihan mutu meiningillä.

    • Anonyymi

      VW:n longlife moteilla ajetaan helposti 400tkm ihan peruskoneilla.

    • Anonyymi

      Nämä pitkät vaihtovälit ovat Saksalaiseten "premium" romujen yksi markkinointikikka.
      Kyllä sillä öljyllä voi ajaa sen 30 - 40tkm, mutta silloin ei kannata pitää sitä autoa itsellään kovin pitkään, sillä tämä ihanan pitkä ÖVV kostautuu siellä elinkaaren loppupääsä.

      Jos aikoo pitää uutta autoa pitkään niin 10-15tkm vaihtoväli palkitsee isoina rahasäästöinä, kun ei tarivtse 200tkm ajettua konetta alkaa purkamaan, vaan tekniikasta riippuen 300 -500tkm on helposti saavutettavissa.

      Nämä VAG uskovaiset jotka kehuu näitä ylipitkiä välejä ovat yleensä aika yksinkertaista sakkia ja harvoin ymmärtävät rahanpäälle (auton valintansa jo kertoo paljon) ja autot on ostettu 90% rahoituksella ja hultokustannukset vuodenv'lein ovat iso taloudellinen tasite näille Audi/VW urpoille.

      • Anonyymi

        Tyhmähän sinä olet. Noita LL-koneita on ollut jo niin kauan, että voidaan todeta koneitten kestävän 300-500 tkm ilman turhia välivaihtoja. Toisaalta vain tosi harva ajaa uudella autolla sitä loppuun asti ja se on vähän yhtä turhaa kuluttaa rahojaan asiaan josta korkeintaan seuraavat omistajat voivat mahdollisesti hyötyä, sama on ruostesuojaus, paitsi Toyotan kohdalla joka ruostuu jo ensimmäisien vuosien aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmähän sinä olet. Noita LL-koneita on ollut jo niin kauan, että voidaan todeta koneitten kestävän 300-500 tkm ilman turhia välivaihtoja. Toisaalta vain tosi harva ajaa uudella autolla sitä loppuun asti ja se on vähän yhtä turhaa kuluttaa rahojaan asiaan josta korkeintaan seuraavat omistajat voivat mahdollisesti hyötyä, sama on ruostesuojaus, paitsi Toyotan kohdalla joka ruostuu jo ensimmäisien vuosien aikana.

        VW:n LL touhu oli niin onnistunut markkinointi kikka että siirtyivät ajassa 20 vuotta taaksepäin kun ei jakoketjut kestäny ei sitten millään, eikä missään.
        Nyt menevät taas kuminauhalla että VW/LL uskovaiset kuten sinä saavat taas losotella 30tkm vaihtamatta öljyä! Minä en aja toyotalla, enkä myöskään haaskaa rahojani kuminauhan vaihtoon 6 vuoden välein.
        Ajan autoilla joissa on jakoketju ja insinöörien suunnittelema luotettava teknikka, ei kirjanpitäjien suunnittelemia "parkkipaikka bling bling" laiteita tähän taloon :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmähän sinä olet. Noita LL-koneita on ollut jo niin kauan, että voidaan todeta koneitten kestävän 300-500 tkm ilman turhia välivaihtoja. Toisaalta vain tosi harva ajaa uudella autolla sitä loppuun asti ja se on vähän yhtä turhaa kuluttaa rahojaan asiaan josta korkeintaan seuraavat omistajat voivat mahdollisesti hyötyä, sama on ruostesuojaus, paitsi Toyotan kohdalla joka ruostuu jo ensimmäisien vuosien aikana.

        Mikään bensakäyttöinen VAG-moottori ei kestä 400-500 tkm avaamatta. Heikoimpia ovat kaksoishadetut, sitten V6 ja V8 ja sitten kaikki muut.


    • Anonyymi

      "...näin ennen jens stoltenberg kätteli saudiarabian prinssiä, menettikö suomi siinä samalla oman öljykumppanin:" kukaan ei ole käynyt ostamassa suomern raakaöljyä." sitä ei sähköautoilu korvaa; aurinkokennot voisivat tuoda vielä muuttolintuja, kun tuulivoimalat ja zelensky niitä myrkyttää

    • Anonyymi

      Miten tuo "joka vuosi" suositus on otettava äljyn vaihdon suhteen, jos ajaa 10tkm kahdessa vuodessa eli sen 5-6tkm vuodessa , ja mobilin esp 5-w30 ölpillä , voiko ajella 2 talvea huoletta , tähän asti vaihdellu vuosittain mutta tuntuu jo liiottelulta noilla ajoilla , tosin lyhyttä matkaa suurin osa mutta lämpimäksi kumminkin tulee auto ajettua .

      • Anonyymi

        Tuo MB1 esp on LL luokiteltu öljy, joten uskoisin että kestää sen 10tkm/2 vuotta ok, mutta edellytyksenä tuolle on se että autolla ajetaan välillä vähintään 30min maantieajoa jotta kaikki lyhyestä ajosta ja seisonnasta aheutunut kosteus ja öljyn sekaan päässyt palamaton bensa haihtuvat pois.
        Itse vaihdan öljyt max. 12.000/ 18kk välein ja ostan laatumerkkien keskitason öljyä aina kun sattuu joku kova tarjous vastaan, Esim. viime syksynä Tokmanni poisti valikoimistaa Shell:n öljyt ja Shell Helix Ultra ECT 0w-30 4L sai hintaan 27€ kpl, ostin 3 neljän litran pönttöä laskien että niistä on iloa n. 5 vuodeksi/3 vaihtoa!
        Öljy on halpaa kun kyttää vähän kauppojen tarjouksia, esim. Kärkkäinen ja Puuilo myyvät tällä hetkellä Nesteen öljyä 2,90 - 3,99€/Litra, noita kun hamstraa tarpeeksi varastoon, niin ei tartte ihmetellä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo MB1 esp on LL luokiteltu öljy, joten uskoisin että kestää sen 10tkm/2 vuotta ok, mutta edellytyksenä tuolle on se että autolla ajetaan välillä vähintään 30min maantieajoa jotta kaikki lyhyestä ajosta ja seisonnasta aheutunut kosteus ja öljyn sekaan päässyt palamaton bensa haihtuvat pois.
        Itse vaihdan öljyt max. 12.000/ 18kk välein ja ostan laatumerkkien keskitason öljyä aina kun sattuu joku kova tarjous vastaan, Esim. viime syksynä Tokmanni poisti valikoimistaa Shell:n öljyt ja Shell Helix Ultra ECT 0w-30 4L sai hintaan 27€ kpl, ostin 3 neljän litran pönttöä laskien että niistä on iloa n. 5 vuodeksi/3 vaihtoa!
        Öljy on halpaa kun kyttää vähän kauppojen tarjouksia, esim. Kärkkäinen ja Puuilo myyvät tällä hetkellä Nesteen öljyä 2,90 - 3,99€/Litra, noita kun hamstraa tarpeeksi varastoon, niin ei tartte ihmetellä asiaa.

        Elämä on tarjousten kyttäämistä ja sillä rikastuu. Ei vähän pilaantunut tuotekaan tunnu niin huonolta kun muistaa, että sen sai tarjouksesta.


    • Anonyymi

      Eiköhän se ole jokaisen oma asia kuinka autoaan huoltaa.

    • Anonyymi

      Öljynvaihto 15 tkm välein on sopiva. Jos jakopää on ketjulla tai on öljyssä uiva jakohihna, niin tuore öljy pitää ketjun tai hihnan kunnossa.

    • Anonyymi

      Jos on huolenpitosopimus, firmanauto, leasing tai vastaava, niin huollot huolto-ohjelman mukaan.

      Jos on täysin oma-auto niin autoa kannattaa huoltaa tarkemmin.

      Ostin vm 2015 auton jolla ajettu ainoastaan 14 tkm. Huoltokirjassa seitsemän leimaa.
      Eli huollettu 2000 km välein.

      Itse ajan tällä autolla alle 7000 km vuodessa.

      Nyt kun ajan tällä ylihuolletulla autolla niin uskon jälkikäyttäjien olevan tyytyväisiä huoltojen määrään.

      Onko muilla tälläisiä ylihuollettuja autoja ollut ja miltä se on tuntunut?

      • Anonyymi

        No, itsehän vaihdan öljyt mersuuni 7000 kilometrin välein. Huoltomittari kertoo ajankohdan päivän tarkkuudella.


      • Anonyymi

        Sairasta ja rahan väärinkäyttöä. Paljon riippuu myös mitä huollossa on tehty, pelkkä öljyjen vaihto ei ole huolto. Noissa todella vähän ajetuissa on omat ongelmansa ja ne liittyy usein jarruihin.


    • Anonyymi

      Jos noudattaa autonvalmistajan suosituksia, niin sillä pärjää ja auto toimii ja kestää.

    • Anonyymi

      Öljyn ovat niin halpoja että 7500 km välein olen itse vaihtanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe