Paniikkihäiriö kestänyt jo vuoden

Poika16v

Olen 16-vuotias poika. Mulla on ollut paniikkihäiriö jo vuoden. Se alkoi siitä kun välitunnilla mut hakattiin verille, ja opettajat ei ollu paikalla. Mulla oli samalla paineita kaikista kokeista, jne.

Mulla sitte alkoi se paniikkihäiriö aika voimakkaasti, eka kerta kun sain sen niin huusin ja kaaduin maahan. Mulla on siis yhä se, ja se tuntuu olevan erittäin hankala, koska melkein joka sekuntti tulee järjettömiä ajatuksia. Esimerkiksi voi tuntua että kuolen, pyörryn tai saan psykoosin, ja sitten ajattelen, että sehän on oma mieleni, eli siitä on mahdoton päästä pois, joka ruokkii tätä paniikkihäiriötä kaikista eniten.

Tuntuu vieläkin, että en ikinä pääsisi tästä "koomasta" pois. En ole kertonut tästä vanhemmille, enkä kenellekkään vielä. En uskaltaisi kertoa heille, koska he varmaan pelästyisivät siitä.
Tämä on ollut elämäni vaikeinta vuotta. En ikinä uskonut, että minulle kävisi näin pahasti, koulunumeroni ovat laskeneet, keskiarvo on laskenut ysistä kutoseen. Tekisi mieli itkeä koko ajan, mutta en vaan halua.
Haluaisin jotain tukea teiltä, en halua ketään trolleja täällä :(

Auttakaa mua :(

8

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi44466

      Ihan normaalia pientä panikointia, jota on monella muullakin. Ei ole vakavaa. Puhu vanhemmille ja vaikka terveydenhoitajalle. Huomaat se heti helpottavan. Itke jos itkettää, naura jos naurattaa.

      Ei tämä elämä niin vakavaa ole. Mokata saa ja korjausliikkeitä voi aina tehdä. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon elää hyvää elämää.

      • ftyguhijklö

        Epäilenpä että henkilökohtaisella tasolla tuonikäiselle etenkin, tämä tuntuu enemmän kuin "normaalilta pieneltä panikoinnilta". Hän selvästikin käy ylikierroksilla koko ajan.

        Lääkärille mars ja pyydä pahoja paikkoja varten vaikkapa rauhoittavaa (ellei lääkäri itse ymmärrä antaa), joiden tuella selviät vaikeasta alusta paranemisprosessissa. Jo tieto siitä että sinulla on tarvittaessa otettava lääkitys, auttaa. Tottakai tavoitteena on myöhemmin pystyä olemaan ilman lääkkeitä, ja kokeilla muita hoitomuotoja kuten lässytystä psykiatrin kanssa etsien häiriön syitä jne. Mutta hoitovaste niihin on hitaampaa.


      • adfadcfdadfd
        ftyguhijklö kirjoitti:

        Epäilenpä että henkilökohtaisella tasolla tuonikäiselle etenkin, tämä tuntuu enemmän kuin "normaalilta pieneltä panikoinnilta". Hän selvästikin käy ylikierroksilla koko ajan.

        Lääkärille mars ja pyydä pahoja paikkoja varten vaikkapa rauhoittavaa (ellei lääkäri itse ymmärrä antaa), joiden tuella selviät vaikeasta alusta paranemisprosessissa. Jo tieto siitä että sinulla on tarvittaessa otettava lääkitys, auttaa. Tottakai tavoitteena on myöhemmin pystyä olemaan ilman lääkkeitä, ja kokeilla muita hoitomuotoja kuten lässytystä psykiatrin kanssa etsien häiriön syitä jne. Mutta hoitovaste niihin on hitaampaa.

        Nuorille ei määrätä rauhoittavia vaikka oireet olisivat kuinka pahoja. Masennuslääkkeitä vaan tyrkyttävät.

        Kokemusta on.


    • asdassd

      Itsellä ainakin auttoi paniikkihäiriöön se että muistaa noiden tunteiden johtuvan vain siitä paniikkihäiriöstä. Eli oikeesti sulla ei oo mitään hätää vaan kuvittelet kaiken! Itsekkin sairastuin paniikkihäiriöön samanikäisenä ja nyt 22 vuotiaana elän ihan normaalia elämää ja paniikkeja tulee sillontällön mutta ne loppuvat yleensä kuin seinään kun muistutan itseäni kohtauksen alkaessa että kyseessä on vain paniikki ja mitään oikeeta vaaraa ei ole. Jaksamisia!

    • 76å0w3

      Minulla on ollut jotain 20 vuotta ja neuvoisin, että saat edes jotain lääkettä, ennen kuin kroonistuu. - Mielikuvaharjoituksista lienee turha puhua, kun ihmisellä on ne vaistot ..
      Toivottavasti saat kesällä itsesi irroitettua IHAN KAIKESTA!

    • Äitihahmo

      Hei, mä olen 47 vuotias nainen ja sain paniikkihäiriön vuosia ja vuosia kestäneiden vaikeuksien jälkeen. (avioero, toisen miehen väkivaltaisuus, hakkaaminen jne), Kohtauksia tuli työpaikalla, kotona ja joka paikassa. Minä olen syönyt hyvin pientä annostusta sertraliini-lääkitystä ja nyt vuoden kuluttua aloittamisesta olen lopettanut ne kokonaan. Kohtauksia ei enää tule. Lääkettä ei kannata pelätä ja lopettaminenkin asteittain sujui mainiosti. Kannattaa jutella lekurille ja vanhemmille

    • 56565e6

      Ei ole paniikkihäiriö vaan normaali reaktio väärin kohteluun.
      Mielenterveys ongelmat kumpuavat syvemmältä.

      Sinä saat tulevaisuudessa hoitamattomana korkeintaan valkoisen raivon.

    • nm7

      Ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe