Milloin renkaat ovat vaihtokunnossa?

HakkisNakki

Keväällä panin kesärenkaat auton alle ja urasyvyys oli pieni, mutta riittävä.
Nyt olen alkukevään ajellut ja harkinnut renkaan vaihtoa.
Jo hyvissä ajoin olin nyppinyt talvirenkaista nastat, rengas päivässä, ettei rakkoja tule, niissä on pintaa 5 mm
Kun tarkastin alla olevien kesärenkaiden kunnon huomasin että poikittaiset kulumisilmaisimet renkaassa afaltilla ajaessa erottuvat mustina, siis NYT on aika vaihtaa.
Rengassarjani hinta on 450€ uutena, kulutuspinnan mm hinta on siis 70€
Jäljellä oleva kulutuspinta on arvoltaan 5-1,6mm*70€= 238€

Talvirenkaan kumiseos on pehmeämpi siis pito on parempi (vertaa formula tai kiihdytysauto)
Urasyvyys on suurempi, vesiliirtovaara on pienempi, ja kuviointi karkeampi joten vesi poistuu renkaan alta paremmin.

31

1529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekkaa

      Oletko viisas?

      Anna palaa vaan, kyllä menee vielä kaksi kesää.

      • HakkisNakki

        Ei olen Doc.
        Hakiiapeliitta on hyvä kesät talvet.
        En ole driftari, kumi ei pala joten voi mennä kolmekin.


    • sentoise

      Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos ei tarkoita parempaa pitoa kesällä. Kesärengas suoriutuu väistöistä paremmin ja jarrutusmatka kesärenkaalla voi olla useita metrejä lyhempi, koska rengas on jäykempi. Talvirengas on kesällä liian pehmeä, eli runko ja kulutuspinta antaa periksi ja taipuu, vaikka pitoa riittäisi.

      Vesiliirtovaara pysyy hallinnassa, kunhan kulutuspintaa on hyvin jäljellä - mikä tarkoittaa vähintään 3mm kulutuspintaa. Talvirenkaan kuviointi on usein painotettu loskaa ja lunta vastaan, mikä tekee siitä erilaisen mitä suoraan vettä vastaan tehty kuviointi. Eli "karkeampi" kuviointi ei aina ole yksiselitteisesti parempi. Loskaa ja mutaa vastaan toimiva V-kuvio voi olla hyvä alueellaan, mutta häviänee isoille pitkittäisurille vesitestissä.

      Entinen nastarengas kesärenkaana ei tosiaan ole aidon kesärenkaan veroinen. Kyllähän sillä ajaa, mutta lähellekään parasta suorituskykyä kesäkeliin sillä ei saa.

      • HakkisNakki

        En ole urheilullisen ajon kannattaja maanteillä. Jos tarvirenkaan ominaisuudet liukkaalla, ovat riittävät talvikelissä, ne eivä minkäänlaisen logiikan mukaan voi olla huonommat kesäkelissä, olipa keli vesi tai kuiva.
        Vesiliirtovaara pysyy hallinnassa teiden kunnossapidolla tai ajonopeuden huomioimisella.
        En voi millään uskoa että sivulle avoimet kuviot poistravat vettä huonommin kuin umpinaiset pitkittäisurat.
        Jos katsot kiihdytysauton rengasta lähdössä se taipuu ja kumiseos lämmitetään niin että se on tpdella pehmeä, jolloin sen pito on paras mahdollinen.


      • jiipeevee2

        Luehan Tuulilasi-lehden (4/2016) kesärengastesti, jossa oli mukana verrokkina vanha kitkarengas (pintaa 4-5 mm). Kun parhaalla kesärenkaalla jarrutusmatka märällä asfaltilla 80 km:n nopeudesta oli 25.3 m, niin talvirenkaalla jarrutusmatka oli 52.7 m. Vesiliirtoon talvirengas lähti jo 64 km:n nopeudessa, kun parhaalla kesärenkaalla nopeutta oli 89 km/h ennen pidon menetystä. Tuon testin loppupäätelmä oli, että kulunut kitkarengas on hengenvaarallinen.


      • Litsakki

        20v kitkarenkailla ja vielä hengissä, mahdoton yhtälö.


      • kovat_jyrsimet

        > Talvirenkaan pehmeämpi kumiseos ei tarkoita parempaa pitoa kesällä.

        Juu, UUDEN talvirenkaan pehmeä kumiseos runsas lamellointi = pitävällä pinnalla ne lamellis "sortuu" renkaan alta ja pito on huonompi kuin kesärenkaalla.

        Mutta nyt puhuttiinkin ikälopusta jyrsimestä, josta on jo valtaosa nastoista lennellyt takanatulevien tuulilasiin ja loput nypitään irti. Renkailla lienee ikää jo 8 vuotta tjsp joten kumi on kovettunut koppuraksi. Siksihän tällaiseen operaatioon ryhdytään, kun "muovirengas" ei enää pidä talvella.

        Nastat saa irti helposti, mutta nastoistaan riisuttu "rippikouluikäinen" jyrsin on täysin paska kesärenkaanakin. Nimimerkki kokemusta on. Tämäkin tyhmyys piti opiskeluaikoina testata. Koppuraksi kovettunut nastarenagas on ilman nastojaankin äänekäs, uraherkkä, kuviointi ei ole kovin etevä poistamaan vettä renkaan alta, joten vesiliirtoherkkyys voi olla suurempi kuin yhtä kuluneella kesärenkaalla. Ja se pito... sitä nyt vaan ei ole. Takatalven yllättettyä tuli tuokin testattua. Ikälopun nastarenkaan pito on täysin nastojen varassa. Nastat pois = auto on kuin kelkka. Vaikka renkaissa on karkea kuvio vielä pintaa aika reilusti, niin kovettunut kumi ei pidä. Varmaan tuoreilla kesärenkaillakin pärjää paremmin.


      • sentoise

        Vaikka talvirenkaan kumi menettää ajan myötä ominaisuuksiaan, se ei tarkoita että siitä "kehittyisi" kesärenkaan kumin veroista. Kesärenkaan kumi on alunperinkin täysin eri kumiseoksesta valmistettu, eikä kumiseos muutu vaikka rengas vanhenee.

        Kumi kuivuu ja haurastuu vanhetessaan. Se tekee pieniä hiushalkeamia renkaaseen, haurastuttaa sitä ja mahdollisesti lisää myös äkillisen rengasrikon riskiä. Voi miettiä, miten vanha ja hauras "jyrsin" talvirengas on rasituksella, kun vedellään pitkiä 100-120 km/h pätkiä kesähelteellä... Paukahtaako kesken ajon rengas alta, kuten näkee rekan renkaiden tehneen ja vieneen lokasuojatkin mukanaan...?

        "Renkailla lienee ikää jo 8 vuotta tjsp joten kumi on kovettunut koppuraksi. "
        -Eräässä vaihdokissa oli alla 13 vuotta vanhat talvirenkaat nastat nypittynä. Kyllä kumiseos silti on pehmeä, kun sormilla kulutuspintaa ja lamelleja paineli. Ero kovuudessa on huomattavan suuri parin vuoden ikäiseen oikeaan kesärenkaaseen verrattuna. Talvirenkaasta tuskin siis tulee mitään kesärenkaaseen verrattavaa, ei edes iän myötä. Vanha talvirengas kesällä on surkeinta suorituskykyä mitä voi autonsa alle laittaa.

        Renkaat eivät todellakaan parane iän myötä - kuten viinit, mutta ne ovatkin eri asia ;)


      • Familiale

        On hupsua verrata raskaan kaluston renkaita henkilöauton renkaisiin.
        Raskas kalusto käyttää paljon pinnoitettuja renkaita joissa on siis stuoretta kumia.
        Itselleni ei ole sattunut rngasvauriota vanhoilla vaan melko uusilla renkailla.
        Useimmiten runkovaurioita jotka paljatuvat epätasapainona ja jumputuksena.
        Kesällä talvirenkaisiin ei ole koskaan tullut vaurioita, sensijaan kesärenkaisiin kyllä.
        On aivan turhaa arvailla kumin kovuutta, siihen on kyllä mittarit.
        Kouluaikana testattu rengastesti saattaa olla tehty kymmeniä vuosia sitten.
        Nypityissä hakkapeliitoissa ei ainakaan juuri ole lamelleja vaan kulutuspinta on vasin yhtenäinen.
        Jos pehmeä kumi ei tarkoita parempaa pitoa niin miksi sitten kesärenkaan kumi pitäisi olla pehmeää?
        Tuulilasihan ei olekaan irtisanoutunut rengastestihuijauksista.
        Onko se talvirenkaan kumi kovaa vai pehmeää, nää teidän jutut on keitetystä lampaanpäästä.
        Sohvan pohjalta on hyvä heitellä arvauksia renkaiden toimimisesta kun ensin on nauttinut väkevän annoksen rengaskauppiaiden proagandaa ja markkinointia.


      • aivot_narikassa

        Keitetyn lampaanpään näet katsomalla peiliin. Taukki!

        Uudessa talvirenkaassa kumi on pehmeää, mutta se kovettuu renkaan ikääntymisen myötä. Ja taitaapa myös olla, että pehmeää kumia on vain renkaan pinnassa. Molemmista syistä renkaan pito heikkenee, kun se kuluu ja ikääntyy. Vaan eipä se paljaalla asvaltilla uutenakaan hyvä ole. Tällöin ongelmana on talvirenkaan pehmeä kumi runsas lamellointi. Rajuissa jarrutuksissa ym. ne lamellit "sortuu" alta. Jos et olisi ihan taukki, voisit hiffata asian miettimällä, millaisia renkaita kilpa-autoissa käytetään paljaalla asvaltilla.... slicksejä eli eihän niissä ole uria lainkaan! Kuivalla kesäkelillä parhaan pidon siis saa lamelloimattomalla pinnalla. Tosin sadekeleillä tällaisilla ei pärjää, joten kesärenkaissa on *urat* veden poistamiseksi. Talvirenkaassa ei niinkään ole uria, vaan nämä lamellit, joiden tehtävänä on lisätä pitoa lumisella tai jäisellä pinnalla. Liukkaalla tien pinnalla renkaan ja tien välillä ei välity suuria voimia, joten ne lamellit voivat olla "lepsut".


    • Sentit_metreiksi

      Nypin 4 kpl 205/65/15 hakkapeliitat kesä renkaiksi.
      Pelkäsin homman olevan työläs, mutta mitä vielä.
      Aikaa meni neljän renkaan siivoamiseen yhteensä noin tunti.
      Osasta nastoista on jäljellä vain alumiininen runko ja nastat itosivat todella helposti.
      Nyt minulla on lailliset huippurenkaat pariksi vuodeksi.

      • jfjfhjfhhjfdg

        Nastojen reikiin vielä kuumaliimaa niin nuukuus ei selvästi näy ja kivet tartu.


    • sdrfvfg

      """"Tuon testin loppupäätelmä oli, että kulunut kitkarengas on hengenvaarallinen.""""

      Mutta ihmeellisestä kyllä, täysin turvallinen talven liukkailla, tai puhtaalla asfaltilla talvella. Pitäisköhän vähän miettiä mitä kirjoitellaan.

      • köyhyyden_seurausta

        Pitäisiköhän sitä luetun ymmärtämistä harjoitella? Talvirengas on "valmis" kun siinä on enää 4 mm tjsp pintaa jäljellä. Rupeaa siis pito olemaan melkolailla olematon tässä vaiheessa.

        Mistä sitten jengi saa näitä kuningasideoita, että kesärenkaanahan tämä vielä mene, pintaahan on vielä reilusti enemmän kuin kesärenkaalta vaaditaan.

        Vaan eipä ole talvirenkaan kumiseos tarkoitettu lämpimille keleille talvikeleille suunniteltu lamellointi ei ole kovin etevä poistamaan vettä renkaan alta -> pito on heikompi kuin kesärenkaalla ja vesiliirron riski suurempi kuin kesärenkaalla, jossa on yhtä paljon/vähän urasyvyyttä jäljellä. Että jotta ainakin varovaisesti saa ajaa, jos talvikumit meinaa kesällä loppuun ajaa. Enkä silti suosittele ajamaan lähellekään lain sallimaa minimiurasyvyyttä, just tuon vesiliirtoriskin takia.

        Jyrsimet taas... no, jyrsijäthän on näitä vähän ajavia & epävarmoja kuskeja, joten rassukat eivät edes kykene havaitsemaan, miten renkaan ominaisuudet (myös ja erityisesti jyrsimen) heikkenevät sen ikääntyessä & sen kuluessa. Niinpä voivat, täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella, julistaa, että 8 vuotiaat jyrsimet on vielä ihan erinomaiset, koska niissä on nastojakin jäljellä! Tai että nastoistaan riisuttu jyrsin toimii ihan hyvin kesällä. Tai ettei ole mitään haittaa siitäkään, kun normaaliin jyrsijätyyliin ajellaan vielä toukokuun 15 keleilläkin jyrsimillä...

        No, harvoinpa jyrsijät ovat ihan uusia renkaita pääseetkään kokeilemaan. Yleensä renkaat on "valittu" siten, että on avattu käytetyn auton takakontti ja sitten on todettu, että näähän näyttää ihan testivoittajilta, joilla turvallisuus maksimoidaan ;-D


      • Huohhh

        Ja taaskin ne lääkkeet unohtui...


    • Aattele_itekkii

      Vastaansanomatonta tekstiä.
      Kuin suoraan rengaskauppiaan myyntioppaasta.
      Renkaan ostaja ajattelee lompakollaan ja kuuntelee tarkasti rengaskauppiaan läyryämistä.
      Vaihtoehto on nopeasti kuluvat puolipitoiset kesärenkaat, vieläpä halvinta kiinan laatua. Testeissäkin kaikkein huonoimmaksi todetut.
      Rengastestit puolestaan jakavat hajapisteitä mistä ominaisuudesta milloinkin.
      Kaiken lisäksi testeissä nostetaan pinnalle falskein perustein vuorotellen kuin randomilla eri rengasmerkkejä.
      Onko kuljettaja ajatuskyvytön tollo joka ei pysty ajattelemaan omilla aivoillaan.
      Kun kaikesta säästetään, vanhusten vaipoista, poliisin määrärahoista, palkoista, koulutarvikkeista, on myös kansalaisen vastattava halpuutuskilpailuun jota Sippilän hallitus ajaa.
      Vastauksena velkaongelman kasvattamiseen on resurssien hyötykäyttö jotta ulkomaista velkaa ei tarvitsisi ottaa.

      Kitkarengas on hengenvaarallinen, mutta niin on talvirengaskin aina ja varsinkin talvella.
      Miten liukkaalla toimiva rengas on vielä huonompi kesällä.
      Puhumattakaan siitä että iso osa talviajosta tehdään sulalla, joko kuivalla tai märällä asfaltilla ja kun kesä tulee se sama rengas muuttuukin yhtäkkiä vaaralliseksi.
      Aivan uskomaton logiikka.

      • happamat_marjat

        > Renkaan ostaja ajattelee lompakollaan

        Kyllä. Viis turvallisuudesta. Mutta tätä ei kehdata myöntää -> käytetään loputtomasti aikaa ja vaivaa selittelyyn. Nää on vielä ihan hyvät, kun on pintaa 6 mm ja nastojakin yli puolet jäljellä jne. Ei ole mitään riskiä, kun on osaava kuski. Nämä on testivoittajat (tosin vuosimallis 2008) jne.

        Sehän on kanssa selvä, että on turhaa tuhlata rahaa uusiin renkaisiin. Happamia ovat pihlajanmarjat.


      • Justus82
        happamat_marjat kirjoitti:

        > Renkaan ostaja ajattelee lompakollaan

        Kyllä. Viis turvallisuudesta. Mutta tätä ei kehdata myöntää -> käytetään loputtomasti aikaa ja vaivaa selittelyyn. Nää on vielä ihan hyvät, kun on pintaa 6 mm ja nastojakin yli puolet jäljellä jne. Ei ole mitään riskiä, kun on osaava kuski. Nämä on testivoittajat (tosin vuosimallis 2008) jne.

        Sehän on kanssa selvä, että on turhaa tuhlata rahaa uusiin renkaisiin. Happamia ovat pihlajanmarjat.

        Hyvä huomautus 1.

        Jos rahatilanteeni olisi parempi, en olisi laittanut entisiä nastarenkaita kesärenkaiksi tänä kesänä. Olisin ehdottomasti ostanut oikeat kesärenkaat. Nyt täytyy ajaa noilla ja säästää/lykätä kesärenkaiden ostoa tuolla tavalla. Turvallisuudesta siinä tinkii eikä siinä ole selittelyvaraa. Se pitää tiedostaa rahan miettimisen ohella.


      • Anticorolla

        Juuri näin, kun rahat loppuu on keksittävä keinot.
        Talvirengas on edelleen laillinen suomen suvessa.
        On selvää öykkäröintiä väittää ettei talvirenkailla voi ajaa kesällä.
        Suoranaista Stubismia.
        Jos nyt niistä turvallisuus asioista niin kovasti huolissaan ollaan niin paljon vaarallisempia ovat kuljettajat jotka puhuvat puhelimeen tai jopa tekstailevat ajon aikana.
        Samoin rämät autot. Jos auto hylsytetään kerran vuoteen katsastuksessa on kuljettaja ajanut lähes koko vuoden vaarallisella autolla.
        Muutaman vuoden ikäisistä autoista hylsytetään viallisten jarrujen, ohjauslaitteiden tms todella vaarallisten puutteiden takia.

        Esimerkiksi Toyota Corolla saa hylsyn ensiksi käyttöjarrusta, toiseksi kj- dynamometritestistä ja kolmanneksi käsijarrun dynamonetritestistä.
        Toisin sanoen joka kymmenennessä Corollassa ei ole jarruja lainkaan!


      • hoxsox

        "Talvirengas on edelleen laillinen suomen suvessa.
        On selvää öykkäröintiä väittää ettei talvirenkailla voi ajaa kesällä.
        Suoranaista Stubismia."

        Naulan kantaan. Talvirenkaiden kesäkäytön kieltoehdotukset ovat taas oiva esimerkki suomalaisesta sääntelyinnosta, kun on kiva kaitsea kansalaisia ja samassa saa kovapalkkainen pikkutärkeä virkamies tuntea itsensä niiiiiin päteväksi että....

        Jos talvirenkaassa on merkintä M S (Mud & Snow). M S tarkoittaa että kyseisiä renkaita saa käyttää YMPÄRI VUODEN. Siinä ei ole mitään nokan koputtamista ja sen on jopa rengasvalmistaja ITSE todennut leimatessaan M S renkaan kylkeen.


      • Vielä_hetken_kitkat_alla
        hoxsox kirjoitti:

        "Talvirengas on edelleen laillinen suomen suvessa.
        On selvää öykkäröintiä väittää ettei talvirenkailla voi ajaa kesällä.
        Suoranaista Stubismia."

        Naulan kantaan. Talvirenkaiden kesäkäytön kieltoehdotukset ovat taas oiva esimerkki suomalaisesta sääntelyinnosta, kun on kiva kaitsea kansalaisia ja samassa saa kovapalkkainen pikkutärkeä virkamies tuntea itsensä niiiiiin päteväksi että....

        Jos talvirenkaassa on merkintä M S (Mud & Snow). M S tarkoittaa että kyseisiä renkaita saa käyttää YMPÄRI VUODEN. Siinä ei ole mitään nokan koputtamista ja sen on jopa rengasvalmistaja ITSE todennut leimatessaan M S renkaan kylkeen.

        Toisinaan tulee ajettua hiekkateillä ja siellä voi arvella sitä leveiden kesärenkaiden parempaa pitoa. Sillä asfaltin paremmalla pidolla ei taasen hiekalla ole iloa. Jollekin _paljon_ hiekkatietä ajavalle nastaton talvirengas voi olla pidoltaan tasaisempi vaihtoehto kuin "tavallinen" kesärengas. Jos kuski tuntee renkaansa ja autonsa, niin onko muulle liikenteelle riski ajella sateella asfaltilla hitaammin kuin "normikuski". Kaikki sateet ei ole samanlaisia ja pienellä sateella ei ole sitä 5mm vesipatjaa tiellä, ainakaan pitkällä matkaan.

        Säästäjä joutuu tekemään enemmän ajattelutyötä tilanteiden arvioimiseksi...


      • oleelliset_kysymykset

        Tuo on kieltämättä hyvä pointti. Kesärenkaat on tehty asvaltille eli hyvin pitävälle pinnalle.

        Aika mielenkiintoinen kysymys on myös halvat vs. kalliit renkaat. Sehän on selvää, että *upouudet* ns. merkkirenkaat voittavat testeissä halpikset, mutta vähän ajavilla tulee eteen renkaiden vanheneminenkin, joka oman persdynoni mukaan puree myös kesärenkaisiin.

        Eli onko parempi ostaa 6 vuoden välein merkkirenkaat vai 3 vuoden välein puolet halvemmat renkaat. Onko 5 vuotias merkkirengas parempi kuin 2 vuotias halpis?

        VAGniikan maailmalta & co on turha odottaa vastauksia näihin kysymyksiin. Kotimaiset lehdet ovat ottaneet pyhäksi tehtäväkseen edistää "kruununjalokivi" Nokian myyntiä.


    • Makeat_marjat

      Ilmiselvästi kuitenkin vaikuttaa siltä että renkaan kuluttajissa riittää vähempivaraisia.
      Halparenkaita kyselee yksi ja toinen tälläkin palstalla.
      Se osoittaa että rengaskuluissa halutaan, tai pikemminkin on pakko säästää.
      Eräs asia jota renkaan kuluttajilta halutaan viimeiseen asti salata on kulutuskestävyys, siten siis kilometrikustannus.
      Monet kesärenkaat ovat juuri sen pehmeän kumiseoksen ansiosta todella lyhytikäiset. Rengas saattaa kesäkaudessa kulua laittomaksi.
      Julkinen liikenne on maassamme mennyttä aikaa, on pakko ajaa omalla autolla.
      Ja on parempi ajaa nypityllä talvirenkaalla tai hapanmarja henkilön hylkäämillä kesärenkailla. Niissähän on vielä 4-5 mm kulutuspintaa jäljellä. Tai talvirenkaina ne 5-6 mm hylkyrenkaat.
      Lailliset rajat ovat kuitenkin edelleen 1,6 mm kesärenkaalle ja 3 mm talvirenkaalle.
      Marja hapan on ilmeisesti öykkäri shittymaasturikuljettaja, velkavetoisen sellaisen.
      Itse olen velkavankeudesta vapaa, ollut pian 30 v, juurikin järkevän ja säästäväisen taloudenpidon ansiosta.

      Tälle kesälle pyysin ystäviäni toimittamaan suomalaiset itärenkaat.

    • vattenplaning

      Ajoin eilen vesisateessa. Tiet olivat uraisia asfalttiteitä.
      Nopeusrajoituksen mukaan ajaessani en havainnut pienintäkään vihjettä vesiliirrosta.
      Renkaani ovat 205/65/15 Michelin energyt, kulutuspintaa 1,5mm.
      Se osuus rengasmarkkinoinnista on virheellistä.
      MOT

      • Justus82

        Provoa? Ajoit kai jotain 10 km/h? :D Maantienopeuksissa noin kuluneilla renkailla kerjää vesiliirtoa...


      • vattenplaning

        Ajoneuvokohtainen rajoitus on 80 km/h sitä ajelin -3 km/h eli rajoituksen mukaan matkaa n. 200 km.
        En kerjännyt enkä liirtänyt.


    • Vulva144

      Onkohan nää täällä raivoavat rengasexpertit kolmen rengaskerran testirepertuaarillaan niitä links lonks renkaiden verkkoakaupasta ostajia.
      Heillä ei ole varaa ostaa kunnon renkaita vaan halpoja, mutta eivä myönnä olevansa sinisessä sipissä.
      He komprementoivat ajoturvallisuutensa:
      a) ylileveillä renkailla
      b) halppisrenkailla turvallisuusluokituksen hänniltä
      c) ulosmittaamalla ylinopeudella
      d) harkitsemattomilla ohituksilla
      e) auton epäkuntoisuudella

    • Ja_piste

      Kyllä se niin on että meille velattomille, joilla ei ole maksuhäiriöitä, paras rengas on ympärivuotinen talvirengas.
      Talvella nastoilla ja kesällä ilman.
      Kumien kovuushöpötykset on niille jotka haluavat olla osamaksukierteessä.
      Samoi vesiliirtohallusinaatioivat ovat autorengasliiton propagandistien talutusnuorassa.
      Jarrutusmatkat ovat kiinni ajonopeudesta.

    • vauhtihurmasi

      Vain niin ja sillälailla.

    • ladamies-

      Hölmöläisen hommaa heittää hyviä renkaita menemään. Itse ajanut vuosikymmenet kesäisin entisillä nastarenkailla. Tulee talvirenkaat vaihdettua 2 vuoden välein ja menevät sitten 2 vuotta kesärenkaina. Ajoistani 2/3 on sora- hiekka- muta- teillä ja olen todennut vanhan talvirenkaan huomattavasti pitävämmäksi ja turvallisemmaksi kun "oikean" sileän kesärenkaan joita on joskus tullut uuden auton mukana.
      Sen 1/3 ajoistani joka tulee asfalttitiellä en ole havainnut mitään ongelmaa miksi sama rengas ei pitäisi suomen vähälumisessa kesässä vähintää yhtä hyvin kun talvikelissä. Nopeusrajoituksetkin ovat pääsääntöisesti 80kmh. Hyvin harvassa ovat ne tilanteet että pääsee 100kmh ajamaan eikä siinäkään vauhdissa ole ongelmaa pidon tärinöiden tai metelin suhteen.

      • nastatpoisjameneevielä

        Hullunrohkee olet;) Ladalla satasta!

        Kerran kokeilin Ladaa; 78km/h oli ehdoton maksimi jota uskalsin ajaa. Naapurin julli ajoi 80km/h ja oli melkoinen sankari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe