Vanhanaikainen polttomoottoriauto on painava, mutta sähköauto ei ole.
Miettikääpä, paljonko painaa 60 litraa polttoainetta vanhanaikaisen auton tankissa ja miettikääpä paljonko painaa vanhanaikainen pottomottori nykyaikaisen sähkömoottorin tilalla. Sähköauton nykyaikainen akku ei sen sijaan paina paljon mitään.
Hybridinkin moottorista puuttuu paljon painoa kuten esim. kytkin koppineen, eikä edes apulaitehihnaa ole vaan vesipumppu ja tuuletin toimiovat sähköisesti.
Sähköauto Nissan Leafinkin painaa niin vähän, että omistaja sanoi pelkäävänsä, että joku kääntää sen katolleen kaksin käsin.
Polttomoottoriauto on painava, sähköauto ei ole
16
350
Vastaukset
- dfdfasdfsdfasdfs
Muutaman vuoden kuluttua klaikki ostavat sähköauton:
http://plugit.fi/fi-fi/article/sahkoautot/kl-uusi-akkutyyppi-sahkoautojen-merkittavimmat-ongelmat-on-nyt-ratkaistu/41/ - mutkat_suoriksi
Onpa lapsellinen kirjoitus
Parhainpienkin akkujen energiatiheys on n. 400Wh/kg. Bensiinin energiatiheys on yli 20 kertainen parhaisiin akkuihin verrattuna. Vaikka akkujen energia saataisiin muutettua akselitehoksi ilman häviöitä, ei saman energiamäärän mukana kuljettaminen bensiinin muodossa ja muuttaminen akselitehoksi alle 30%:n hyötysuhteella paina kuin murto-osan akuista ja sähkömoottoreista.
Akut ovat se painava ja tilaa vievä osa sähköautoa pyrittäessä edes kohtuulliseen toimintamatkaan. Suurimpien Teslan akkujen kapasiteettikin on vain 90kWh, joka vastaa 10 bensalitran energiasisältöä.
Sähkö ei ole vielä vuosiin kilpailukykyinen liikenne-energia kaikkiin tarkoituksiin.- dfdsfsdfdfdfas
Nimimerkillä mutkat_suoriksi on lapsellinen kirjoitus kun tankillista polttoainetta verrataan akkuihin. Ei aloittaja sitä tarkoittanut.
- nojaa_näppäimeen
dfdsfsdfdfdfas kirjoitti:
Nimimerkillä mutkat_suoriksi on lapsellinen kirjoitus kun tankillista polttoainetta verrataan akkuihin. Ei aloittaja sitä tarkoittanut.
Mitähän mahtoi aloittaja tarkoittaa verratessaan sähköauton ja "pottomoottori"-auton painoja näillä sanoilla:
"Miettikääpä, paljonko painaa 60 litraa polttoainetta vanhanaikaisen auton tankissa ja miettikääpä paljonko painaa vanhanaikainen pottomottori nykyaikaisen sähkömoottorin tilalla. Sähköauton nykyaikainen akku ei sen sijaan paina paljon mitään."
Rinnakkaistodellisuudessa elävän luuserin tarkoituksia voi vain arvailla!
Oikeassa elämässä 60l bensaa, joka tankkeineen painaa n. 50kg, sisältää energiaa 537kWh. Paraskin 50kg:n painoinen akku pystyy varaamaan sähköä vain n. 20kWh. Sillä sähkömäärällä ajetaan Nissan Leafin kokoisella sähköautolla hyvissä olosuhteissa ehkä 100km. Paljonko kilometrejä arvelet pääsevän 60 litralla bensaa saman kokoisella pikkuautolla?
Nissan Leaf muuten painaa n. 1500kg, joten on saman kokoiseen bensa-autoon verrattuna ainakin 200kg ylipainoinen!
- jouset_lintassa
Ja tollolootan patteriautoissahan on sitten se vika, että kokonaismassa (korin ja jousituksen kantavuus) on aivan sama kuin kevyimmässä vaihtoehdossa = bensakone ja manuaalivaihteisto. Joka ainoa lisäkilo, joka on tullut patterien yms. hilppeiden myötä, on pois kantavuudesta. Naursi hybridiin ei saa lastata edes neljää raavasta miestä kuskin lisäksi! Kantavuus ylittyy, vaikkei matkatavaroina olisi kuin terveisiä!
Tolloloota on yrittänyt, tapanasa mukaan, huijata tässäkin eli ilmoittaa autojensa omamassan ilman kuljettajaa. Omassaan pitää lisätä 70 kg jotta itäauton lukema saadaan vertailukelpoiseksi muiden kanssa. Sitten sopiikin ihmetellä, kun normaalissa autossa on kantavuutta 500 kg ja patteriautossa 300 kg.
Tämä selittää monissa koeajoissa tehdyn havainnon. Joka toki on tollolootan parhaiden perinteiden mukainen = ei mitään kehitystä sitten 80-luvun. Kun takapenkille laitetaan matkustajia, jouset pohjaavat hidastetöyssyissä. Vaikkei ole edes takakontti täynnä matkatavaraa...- ddfsdfdfdaa
Satusetä.
- tojo_kusettaa_aina
Kantavuusongelman voi todeta esim. TM farkkuvertaulusta ... ja jousien pohjaaminen on tullut eteen useassakin koeajossa/vertailussa. Kuten sekin, että tollolootien kiihtyvyys on kovin verkkainen suhteessa luvattuun tehoon/vääntöön. Kyllä se näkyy, kun auto onkin 70 kg painavampi kuin väitetään...
- Sähköinenautomies
No, painoivatpa autot mitä tahansa sähköautot yleistyvät todella nopeasti. Suomessakin tullaan tekemääm pian aloite pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen kieltämiseksi. Vihreät valmistelee jo asiaa. Sähköautolla pääsee jo yhtä pitkälle kuin tankillisella polttoainetta ja uudet akut tulevat olemaan kevyitä. Sähköautojen rakenne myös keventyy nopeasti edelleen.
Sähköautojen nopeaa tulemista ei estä mikään. Aloittaja on aivan oikeilla jäljillä.- Jompikumpiparempi
Sähkö saattaa pian syrjäyttää fossiiliset. Toivottavasti energianlähteet monipuolistuvat samalla, ettei tätä lisätarvetta lähetä pelkällä ydinvoimalla tai hiilellä. Monet valtiot ovat meitä edellä sekä moderneissa energia- että liikenne ratkaisuissa.
Myös bensa- ja dieselautot tarjoavat yhä parempaa polttoainetaloutta ja yhä pienempiä päästöjä.
Vanhanaikainen "vyö ja henkselit"-tyyppinen ratkaisu jossa mukana kuljetetaan akkuja, bensatankkeja, isoa polttomottoria ja sähkömoottoreita tuntuu aika hölmöltä. On selvää että tällainen ratkaisu on liian monimutkainen ollakseen taloudellinen tai ympäristöystävällinen - Toyotassa.tulevaisuus
Jompikumpiparempi kirjoitti:
Sähkö saattaa pian syrjäyttää fossiiliset. Toivottavasti energianlähteet monipuolistuvat samalla, ettei tätä lisätarvetta lähetä pelkällä ydinvoimalla tai hiilellä. Monet valtiot ovat meitä edellä sekä moderneissa energia- että liikenne ratkaisuissa.
Myös bensa- ja dieselautot tarjoavat yhä parempaa polttoainetaloutta ja yhä pienempiä päästöjä.
Vanhanaikainen "vyö ja henkselit"-tyyppinen ratkaisu jossa mukana kuljetetaan akkuja, bensatankkeja, isoa polttomottoria ja sähkömoottoreita tuntuu aika hölmöltä. On selvää että tällainen ratkaisu on liian monimutkainen ollakseen taloudellinen tai ympäristöystävällinenKristallipallosta ei kannata ennustaa. Japanilaiset kyllä keksivät ja kehittävät parhaat ratkaisut. Polttokennoauto on jo sarjatuotannossa ja lisää syntyy uusia innovaatioita. Japanilaiset yleensä ovat valmiiksi suunniteltuja ja toimivat käytössä toisin kuin saksalaiset joita ei kenenkään kannata ostaa ennen kuin koekaniinit ovat niitä ensimmäiset viisi vuotta "koeajaneet" ja oppirahat maksaneet. Tulevaisuuden autot kulkee pääasiassa sähköllä, se ainakin on varma asia. polttomoottori saattaa olla varalla. Ensialkuun ladattava hybridi voisi olla ratkaisu. Tehoa ja vääntöa olisi rajusti ja lataukseen voisi hyödyntää vaikka aurinkosähköä.
- huima_kehitys
Japanilaisethan kehitti priuksen 15 vuotta sitten. Sen jälkeen on saatu facelift tai pari ja auto on joka kerta muuttunut entistä enemmän petulinnun perseen kaltaiseksi.
Joskus 25 vuotta sitten tolloloota toi markkinoille bensakoneita, joista puristettiin sen ajan mittapuun mukaan ihan kivat tehot, 90 hv 1,3 litraisesta, reilu sata 1,6 litraisesta jne. Olihan ne sellaisia kierroskoneita, maksimiteho lähellä 6000 rpm ja maksimivääntö 4000 rpm tai vähän sitäkin kovemmilla kierroksilla. Mutta kyllä nekin vältti, kun autot oli kovin ohkaista peltiä = kevyitä. Kolaria ei kannattanut ajaa...
Nyt autot painavat 300 kg enemmän, mutta vääntö on yhtä ohkainen kuin ennenkin ja löytyy jostain neljästä ja puolesta tonnista. Yleensä tällaista on totuttu odottamaan lähinnä 1,1 l pannuilta, mutta tohjo osaa tehdä 1,6 litraiseksin samoilla spekseillä... - vaivoin_liikkuu
Toyotassa.tulevaisuus kirjoitti:
Kristallipallosta ei kannata ennustaa. Japanilaiset kyllä keksivät ja kehittävät parhaat ratkaisut. Polttokennoauto on jo sarjatuotannossa ja lisää syntyy uusia innovaatioita. Japanilaiset yleensä ovat valmiiksi suunniteltuja ja toimivat käytössä toisin kuin saksalaiset joita ei kenenkään kannata ostaa ennen kuin koekaniinit ovat niitä ensimmäiset viisi vuotta "koeajaneet" ja oppirahat maksaneet. Tulevaisuuden autot kulkee pääasiassa sähköllä, se ainakin on varma asia. polttomoottori saattaa olla varalla. Ensialkuun ladattava hybridi voisi olla ratkaisu. Tehoa ja vääntöa olisi rajusti ja lataukseen voisi hyödyntää vaikka aurinkosähköä.
Tehoa ja vääntöä on rajusti, mutta suorituskyky silti samaa luokkaa kuin perheautoilla 30 vuotta sitten. Tai pikkuautoilla tänä päivänä.
Eli on japaninponit yhä kunniassa tojo kusettaa autojen omapainon suhteen. Patteriautossa on 200 kg ylimäärästä kuormaa, mikä on kaikki pois auton kantavuudesta & suorituskyvystä.
- jokuhäyryavaja
Ajattele viikonloppuruuhkaa.. Maallemenijät nelostiellä? Heinolassa ne kymmenet tuhannet pitäisi jo ladata parituntia.. Utopiaa..
- Lkjjjhhhhuuuiu
Teslankin lataus kestää vain minuutteja . Ks
www.tesla.fi. - hevoskärry_nopeampi
Teslan hinnalla ostaa 2 tavallista autoa 20 vuoden bensat.
Niitä Teslan pikalatauspisteitä on vain jokunen kpl Suomessa, suurimpien kaupunkien liepeillä. Jos Lappiin lähtee, niin sitten ollaan helposti hidaslatauksen varassa. Ison akuston ongelmana on, ettei akkuja saa hidaslatauksessa täyteen yhden yön aikana. Eli jos ladataan yön yli ja saadaan akustoon 20 kWh energiaan, niin sittenpä pääsee seuraavana päivänä vain sen 100 km kuin näillä tyypillisemmillä (edukkailla 40 k€) sähköautoilla. Akuston lataus tyhjästä täyteen ottaa toista vuorokautta hidastalauksessa.
- Saastemobiili
Sähköautot saastuttavat eniten. Tai oikeammin sanottuna sähkön valmistus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804