Paniikkihäiriö?

paniikkityttö

Olen nuori nainen ja minulla on nyt ollut erilaisia outoja oireita jotka tulevat aina yleensä silloin kun stressaan. Eli hikoilen kuin pieni sika tilanteesta riippuen, sydämeni syke on joskus korkea minkä saan yleensä laskettua hengittelemällä syvään ja rauhoittamalla itseäni, joskus koko ajan menee kylmiäväreitä ja olo on epätodellinen. En saa nukuttua joskus ollenkaan ja toisinaan herään siihen, että haukon henkeä ja sydän hakkaa rinnassa tuhatta ja sataa.
Yleensä sydämeni syke nousee sellaisissa tilanteissa, kun ympärillä on tosi paljon hälinää ja tuntuu ettei ole omaa tilaa ja rauhaa. Esim. juhlapyhät jolloin koti on täynnä ihmisiä tuntuvat ihan kamalalle.
Oireita ei ole tai en ainakaan tiedosta niitä silloin kun olen poissa tutusta ympäristöstä. Ja heti, kun palaan kotiin niin jo parin päivän sisällä huomaan joitakin oireita. Kotona on stressaava ilmapiiri ja minulla ei ole oikeastaan ketään jolle puhua. Ja sen vuoksi olenkin tottunut pärjäämään yksin.
Kun kävin lääkärissä ja kerroin oireista niin lääkäri sanoi ettei voi olla paniikkihäiriö, koska minun pitäisi olla ahdistunut ja koska hän tuntee perheeni ja minut niin hänen mielestään en voi mitenkään kärsiä paniikkihäiriöstä. Asun siis pienellä paikkakunnalla ja minulla ei ole mahdollisuutta mennä kauemmaksi lääkäriin.
Muistelin että jo pienenä minulla oli pakko-oireita, hengitys- ja nielemisvaikeuksia joista en kertonut kenellekään.
Mutta onko kenelläkään muulla tällaisia oireita ja onko neuvoja miten voisin helpottaa oloani aina silloin, kun paniikki iskee?

2

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolensa-pitäminen

      Ei kannata hankkia itselleen mitään diagnoosia, vaan pyrkiä pois kaikenlaisesta itsensä rajoittamisesta. Ehkä sun oireilu johtuu vaan siitä, että sä olet tullut tietoiseksi omasta kehostasi ja sen tuntemuksista, stressikokemuksista, jotka saavat alkunsa aina samanlaisissa tilanteissa.
      Omat ajatukset voi aina kääntää itseä rauhoittaviksi silloin, kun ympäristö tuntuu stressaavalta. Rauhoittele itseäsi ajattelemalla esim. että mä olen ihan turvassa, ei mulla ole mitään hätää, hengittelen tässä ihan rauhallisesti nyt vaan, jne. Tai jos on mahdollista poistua tilanteesta, joka jostakin syystä stressaa, se kannattaa tehdä.
      En oikein ymmärrä miksi et voisi ilmaista itseäsi kotona perheenjäsenillesi. Siellähän sinut nimenomaan tunnetaan, etkä joudu selittämään itseäsi tuntemattomille. Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä ja tunteensa - varsinkin osana porukkaa. Muiden toiveet osataan ottaa huomioon vasta sitten, kun ne on kaikkien tiedossa. Jos koet perheessäsi olevan kovasti komentelua, voit huomauttaa siitä, että voiskos ton ilmaista jotenkin positiivisemmin eikä aina vaan käskeä, tai jos jotkut huutavat kaiken aikaa, siitäkin on lupa huomauttaa, että pitäkää pienempää meteliä, jne.
      Mielipiteen ilmaisu on ihan luonnollinen kommunikointitapa perheessä, joka muodostuu erilaisista persoonista.

      • paniikkityttö

        No siinä se ongelma varmaan onkin, koska en osaa oikein kunnolla ilmaista tunteitani perheelleni. Olen aika herkkä ja ujo tietynlaisissa tilanteissa. Ja asiaa ei auta se, että muut perheenjäseneni ovat hyvin voimakastahtoisia persoonia ja periaatteessa jyräävät aina minun mielipiteeni, jos sen saan sanottua ääneen.
        Siksi stressaan pienistäkin asioista ja ihan normaalitkin jutut joista pitäisi puhua muille saa ahdistuksen nousemaan kurkkuun.
        Ennen asiat olivat hieman paremmin, kun minulla oli ystäviä joille pystyin puhumaan, mutta tällä hetkellä minulla ei ketään jonka kanssa keskustella.
        Mutta enköhän jotenkin pärjää, yritän ajatella positiivisesti ja jatkan vain eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe