Te jotka olette kokeneet lonkan tekonivelleikkauksen, lohduttakaa, tukekaa, auttakaa jotenkin sanoillanne... Ääh, olen aivan paniikissa pelosta tätä koko projektia kohtaan! Millaista se sitten lopulta on? On paljon ollut huolehdittavaa ennen leikkauspäivää, sitten varsinainen kipu-särky-tuska, liikkeelle lähtö ja kotiutuminen. Koko tämä tilanne ihan kauhistuttaa, miten yksin elävänä pärjään. Tietenkin hälytän tiukan paikan tullen apua. Nyt olen niin hermostunut, etten ketään ihmisiä lähelläni siedäkään! - Tietenkin olen täältä netistäkin lueskellut kaikenlaista tietoa aiheesta, mutta leikkauksen suuri tuntemattomuus silti saa minut aivan hekkaliksi. - Vertaistukea?
Tällä viikolla lonkkaleikkaus, olen PANIIKISSA
18
401
Vastaukset
Kannattaa katsoa että leikattava jalka on oikein-päin.
Etenkin ennen leikkausta.
H.- siilimuorikka3
:DD
- TervelonkkaValioUros
Äläpä hermostu suotta. Nykytekniikalla ja menetelmillä onnistuu jo joka sadas lonkkaleikkaus lähes hyvin. Että 99% epäonnea on se normaali luku.
(Toivottavasti sinulla on myös huumorintajua).
Ei vaan. Tietääkseni 99 - 100% lonkkaleikkauksista onnistuu lähes 100%:sti. Lähtisin uskomaan, että sekä hoitajat että leikkaava lääkäri kertovat etukäteen, mitä siinä prosessissa tulee tapahtumaan ja millaisia odotuksia kannattaa asettaa jälkitoiminnan suhteen (olisin voinut vitsailla vielä tässä lopuksi, mutta taidat olla sen verran tosi päällä, että sinne ei musta huumori uppoa). Erittäin hyvä kaverini oli leikkaukses ja muutaman päivän sairaalas olon jälkeen kotiin ,jonkin aikaa se varovasti konkkas ja ny painelee ku tyhjää vaan.
Ihan turhaan pelkäät .- Vaivaton
Älä panikoi!
Minäkin olin peloissani ennen viime viikon maanantaina tehtyä lonkanuusintaa, mutta aivan turhaan. Mihin olet menossa? Minulle operaatio tehtiin Coxassa ja kokemus oli huikea kaikilta osin. Tehokasta ja koko henkilökunnan saumatonta yhteistyötä, en voinut kun ihailla toimintaa ja kohtelua jota me potilaat saimme siellä osaksemme!
Leikkausosuus kesti 1,5 tuntia, sitten heräämössä odotettiin puutuneisuuden loppuminen, jonka jälkeen sai kävellä omaan huoneeseen sängyn perässä sellaisen vakaan tuen avulla. Lääkitys pidettiin kovana sen vuoksi että pystyi tekemään tarvittavat jumppa ja kävelyharjoitukset pelkäämättä kivun tunnetta. Jo toisena päivänä olin vakuuttunut että pärjään kotona yksin päivällä kunhan on joku joka voisi olla parina yönä seurana ja on valmista ruokaa kaapissa. Minä olin osastolla yhteensä neljä päivää ja sen jälkeen pärjää hyvin kun on sopivan varovainen keppien kanssa ja tekee liikuntaohjeen mukaiset liikkeet, varovasti mutta napakasti.
Kivut jäi sinne, tänä aamuna kävin terveydenhoitajilla poistattamassa 30 hakasta, haava on nätti ja paranee hyvin!
Tsemppiä leikkaukseen sinulle, ja minä puolestani lähetän superkiitokset minut operoineelle lääkäreille, sekä koko muulle henkilökunnalle jotka olivat töissä 7-11.11.2016 toivoo 11-3eli Ritva T.- häpee
Oliko pakko hakea taas jokin vanha.
- eppu2
Ei ole omakohtasta kokemusta, mutta naapurin mieheltä juuri leikattiin molemmat.
Siinä hän keppeineen köpötteli, vaan ei aikaakaan, kun jo auton rattiin lähti.
Kertoi, ettei siinä mitään ihmeellistä ollut, kaikki meni ihan hyvin. - ent.siivoojaparka
Ei ole aloittaja tullut kertomaan kuinka leikkaus onnistui, ei ainakaan samalla nikillä.
Siitä näkyy olevan jo puoli vuotta aikaa.
Taisi epäonnistua?- eppu2
Kappas vaan, taas.
Jollakin on pakkomielle nostella vanhoja ketjuja alituiseen. eppu2 kirjoitti:
Kappas vaan, taas.
Jollakin on pakkomielle nostella vanhoja ketjuja alituiseen.Nauratti, olin nimittäin ristiriitainen ja piru olkapäälläni sanoi, kirjoita...Kyllä sinä siitä leikkauskesta selviät, mutta jos saat sairaalabakteerin se onkin sitten eri juttu.
- KYLLÄ_KAIKKI_MENEE_HYVIN
Kyllä sinä siitä selviät,
itse olin kauhunvallassa muutamia vuosia sitten,
sydä yllättäin oli pakko leikata,
siis rintakehä auki, sydän ulos ja pääsuonet vaihdettiin uusiin,
leikkaus kesti yli 3 tuntia
oli kuulemma vaikeampi leikkaus kuin alunperin luulivat,
olin aivan loppu, jätin hyvästit elämälle,
luulin että en herää enää ikinä, että eälämä oli tässä, HYVÄSTI MAAILMA,
toisin kävi,
samoin olin aivan yksin, kuten sinäki,
MUTTA hoito olikin hyvin suuniteltu,
kaikki tehtiin valmiiksi ,
taksi tilattiin
kotiin huolehdittiin ruoka palvelu ,
valvonta oli muutaman viikon erittäin intensiivistä
tunsin todella että minuta pidettiin hyvä huoli, en ollu heitteellä ollenkaa,
joten pystyin ohjeitten mukaan kuntouttamaan itseni jälleen elävien kirjoihin, schokissa olin keskimäärin ehkä vuoden, siis jotenki heikossa kunnossa, omatoimisena kuitenki,
toipuminen sujui ihmeen hyvin,
en ollu kipee,
kipulääkitys oli niin tehokasta,
vain lihaksia ja liikkumista piti automaattisesti varoa kun rintakehän luitten luutuminen vei oman aikansa
ehkä siinä meni vuosi tai kaksi en musta enää niin tarkasti,
JOTEN sinun lonkka leikkaus onnistuu varmasti LOISTAVASTI ,
sinusta pidetään hyvä huoli kunnes olet kuntoutunu
ja tietenki itse pitää kuntoutumisen eteen tehdä kaikki mitä neuvotaan,
koska minutki hyvin neuvottiin ja ohjattiin mitä piti tehdä,
tiedotksi vaan,
suomessa lääketiede ja hoito ON MAAILMAN HUIPPULUOKKAA,
annat vaan ITSESI NITTEN KÄSIIN
ja annat hoitaa itsesi terveeksi taas,Tuntuuko turhauttavalta kun kirjoitit palopuheen. Et katsonut aloituksen päivämäärää, Oletetaan, että hän on selvinnyt.
- monastileikelty
korppis kirjoitti:
Tuntuuko turhauttavalta kun kirjoitit palopuheen. Et katsonut aloituksen päivämäärää, Oletetaan, että hän on selvinnyt.
Saattaahan täällä olla joku muu menossa kyseiseen leikkaukseen, ei tsemppaus ja vertaistuki ole koskaan turhaa, eikä ystävälliset sanat.
- mukavat-sinulle-
korppis kirjoitti:
Tuntuuko turhauttavalta kun kirjoitit palopuheen. Et katsonut aloituksen päivämäärää, Oletetaan, että hän on selvinnyt.
Sori en kattonu alotuksen päivämäärää,
asia vaan kosketti
joten lohtukije tuntui oikealta,
heh itselleni,
haitanneeko tuo ny oikeestaan ketään,
en turhautunu
hiukan hymähdin itselleni,
tämä vanhuus on joskus tämmöstä,
Polven tekonivel-leikkaus on kuulemma hankalampi ja on pidempään kipeä kuin lonkan leikkauksen jälkeen.
Tunnen rouvan jolle on uusittu molemmat lonkat ja polvet, uskomatonta mutta totta.
Hän tekee puusavottaa miehensä kanssa ja käy keräämässä marjoja, mieheltäkin on polvet leikattu.
Tunnen useita leikattuja, kaikki ovat olleet tyytyväisiä lopputulokseen.
Aloittaja tietää jo miten kävi.- MinäMummy
en kokenut tuollaisia tunteita. Ja jos olisin osannut voimistella aamuin illoin kuten nykyisin osaan, olisinkin säästynyt koko operaatiolta.
Kipu oli melko hankala, oli vaikea löytää sängyssä illalla asentoa, ja siksi tilasin Ortonista leikkausajan.
Kirurgi oli nuori pitkä kaveri, johon luotin siitä ensimmäisestä vastaanottokerrasta lähtien. Mietin, johtuiko vaistomainen luottamukseni siitä, että hän muistutti niin paljon poikaani.
Toinen kirurgi oli paikalla myöskin avustajana, samoin puudutuksen laittava lääkäri ja joukko hoitajia.
Kun leikkaus oli ohi, niin kivut hävisivät.
Nousin seuraavana päivänä jo sängystä ja sitä seuraavana päivänä aloitettiin kävelyharjoitukset 'jumpparin' kanssa.
Sitten kotiin. koko homma maksoi 9 vuotta sitten 13 000 €, sillä yksityissairaalassa on maksettava leikkaussalin vuokraa ynnä muuta.
Lonkan nivel on toiminut ja toimii hyvin.
Joka päivä on voimisteltava, jotta lihaket pysyvät kunnossa.
Toivon, että tästä oli sinulle apua.- Edelliseen
En katsonut päiväystä. Aloittaja tietää jo tilanteensa, mutta jollekulle muulle voi olla vertaistukena tarinani.
- satu.täti
Edelliseen kirjoitti:
En katsonut päiväystä. Aloittaja tietää jo tilanteensa, mutta jollekulle muulle voi olla vertaistukena tarinani.
Älä satuile.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554285Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182841- 1402613
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152083- 151523
- 1121426
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731377Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1581098- 931057
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211038