Tein tässä ohjelman, mikä lukee txt-tiedostoa, ja tulostaa lukemansa tekstin Labeliin... Toimi muuten ihan kivasti, mutta ääkköset jäivät jonnekin, eli kun siellä tiedostossa luki: "Tämä on tekstiä", niin labeliin tulostuikin vain "Tm on teksti"
Tässä koodi:
Dim FILE_NAME As String = "c:\temp\test.txt"
Dim sr As StreamReader = File.OpenText(FILE_NAME)
Dim line As String
Dim Text As String
Do
line = sr.ReadLine()
Text = Text line
Loop Until line Is Nothing
sr.Close()
Label1.Text = Text
Tämä on sitten äkkiä kasattu testi ohjelma... Minä vaan opettelen perusteita.
Olisiko jossain kohtaa pitänyt määritellä ohjelma käyttämään jotain tiettyä koodisivua tms? Ja jos olisi, niin miten se olisi pitänyt tehdä?
Ääkkösten luku?
8
940
Vastaukset
- Tommi
Olisiko tuo tekstitiedosto kenties Unicode-muodossa ? Jos näin on, pitäisi tuo luettu puskuri käyttää jonkin UTF-konversion läpi ennen tulostamista.
- Typerys...
Tarkistin asiaa, olen juuri vaihtanut käyttöjärjestelmää, ja XP:n muistio olikin hieman monimutkaisempi kuin edellisissä...
Tuo txt-tiedosto olikin tallennettu ANSI muotoisena...
Tallensin tekstitiedoston uudestaan UTF-8 koodauksella ja nyt se toimii...
En edes ajatellut, että yksinkertaisen txt-tiedoston voisi tallentaa useammalla eri tavalla... Kiitän avustasi. - Toinen Typerys
Typerys... kirjoitti:
Tarkistin asiaa, olen juuri vaihtanut käyttöjärjestelmää, ja XP:n muistio olikin hieman monimutkaisempi kuin edellisissä...
Tuo txt-tiedosto olikin tallennettu ANSI muotoisena...
Tallensin tekstitiedoston uudestaan UTF-8 koodauksella ja nyt se toimii...
En edes ajatellut, että yksinkertaisen txt-tiedoston voisi tallentaa useammalla eri tavalla... Kiitän avustasi.Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Open "C:\tiedosto.txt" For Input As #1
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei? - Typerys...
Toinen Typerys kirjoitti:
Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei?Toimiiko .NET versiossa?
Juuri kokeilin, ja heitti vaikka mitä erroreita... - Toinen Typerys
Typerys... kirjoitti:
Toimiiko .NET versiossa?
Juuri kokeilin, ja heitti vaikka mitä erroreita....NETistä en tiedä mitään, VB6:lla kun itse ohjelmoin, ja siinäpä onkin vastaus kysymykseeni miksei koodi kelpaa ;)
- Typerys...
Toinen Typerys kirjoitti:
Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei?Dim FILE As String
Dim Luettu As String
Dim kaikki As String
FILE = "c:\tiedosto.txt"
FileOpen(1, FILE, OpenMode.Input)
Do Until EOF(1)
Input(1, Luettu)
kaikki = kaikki Luettu
Loop
FileClose(1)
Label1.Text = kaikki
Lueskelin vähän input-komennosta, ja sain kasattua tuommoisen version... Tuo toimii .NETissä. Jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan... Tosin ilmeisesti tuo taas vaatii sen että tiedoston koodaus on ANSI, eikä UTF-8 kuten tuolla toisella tavalla...
- -jk-
Tuonhan voi tehdä vaikkapa näin:
Imports System.IO
Dim Sr As StreamReader = New StreamReader("c:\temp\test.txt", System.Text.Encoding.Default)
Dim line As String
Dim Text As String
Do
line = Sr.ReadLine()
Text = Text line
Loop Until Sr.Peek = -1
Sr.Close()
Label1.Text = Text
Parempi käyttää Peekiä kuin Nothingia, koska tyhjä stringi (eli jos on pelkkä rivinvihto) lopettaa tekstitiedoston lukemisen.- Typerys...
Otsikossa olikin jo kaikki oleellinen... Eli kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.354309Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151599Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481556Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2191414- 371317
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ881088Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1321072Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain481062Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671041- 631000