Tein tässä ohjelman, mikä lukee txt-tiedostoa, ja tulostaa lukemansa tekstin Labeliin... Toimi muuten ihan kivasti, mutta ääkköset jäivät jonnekin, eli kun siellä tiedostossa luki: "Tämä on tekstiä", niin labeliin tulostuikin vain "Tm on teksti"
Tässä koodi:
Dim FILE_NAME As String = "c:\temp\test.txt"
Dim sr As StreamReader = File.OpenText(FILE_NAME)
Dim line As String
Dim Text As String
Do
line = sr.ReadLine()
Text = Text line
Loop Until line Is Nothing
sr.Close()
Label1.Text = Text
Tämä on sitten äkkiä kasattu testi ohjelma... Minä vaan opettelen perusteita.
Olisiko jossain kohtaa pitänyt määritellä ohjelma käyttämään jotain tiettyä koodisivua tms? Ja jos olisi, niin miten se olisi pitänyt tehdä?
Ääkkösten luku?
8
857
Vastaukset
- Tommi
Olisiko tuo tekstitiedosto kenties Unicode-muodossa ? Jos näin on, pitäisi tuo luettu puskuri käyttää jonkin UTF-konversion läpi ennen tulostamista.
- Typerys...
Tarkistin asiaa, olen juuri vaihtanut käyttöjärjestelmää, ja XP:n muistio olikin hieman monimutkaisempi kuin edellisissä...
Tuo txt-tiedosto olikin tallennettu ANSI muotoisena...
Tallensin tekstitiedoston uudestaan UTF-8 koodauksella ja nyt se toimii...
En edes ajatellut, että yksinkertaisen txt-tiedoston voisi tallentaa useammalla eri tavalla... Kiitän avustasi. - Toinen Typerys
Typerys... kirjoitti:
Tarkistin asiaa, olen juuri vaihtanut käyttöjärjestelmää, ja XP:n muistio olikin hieman monimutkaisempi kuin edellisissä...
Tuo txt-tiedosto olikin tallennettu ANSI muotoisena...
Tallensin tekstitiedoston uudestaan UTF-8 koodauksella ja nyt se toimii...
En edes ajatellut, että yksinkertaisen txt-tiedoston voisi tallentaa useammalla eri tavalla... Kiitän avustasi.Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Open "C:\tiedosto.txt" For Input As #1
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei? - Typerys...
Toinen Typerys kirjoitti:
Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei?Toimiiko .NET versiossa?
Juuri kokeilin, ja heitti vaikka mitä erroreita... - Toinen Typerys
Typerys... kirjoitti:
Toimiiko .NET versiossa?
Juuri kokeilin, ja heitti vaikka mitä erroreita....NETistä en tiedä mitään, VB6:lla kun itse ohjelmoin, ja siinäpä onkin vastaus kysymykseeni miksei koodi kelpaa ;)
- Typerys...
Toinen Typerys kirjoitti:
Alle viikon olen itse VB:tä opiskellut, mutta eikö tällä tavalla olisi helpompi lukea tekstitiedostoja?
Dim luettu As String
Input #1, luettu
Close #1
Label1.Caption = luettu
Jos tämä tyyli ei käy, niin miksei?Dim FILE As String
Dim Luettu As String
Dim kaikki As String
FILE = "c:\tiedosto.txt"
FileOpen(1, FILE, OpenMode.Input)
Do Until EOF(1)
Input(1, Luettu)
kaikki = kaikki Luettu
Loop
FileClose(1)
Label1.Text = kaikki
Lueskelin vähän input-komennosta, ja sain kasattua tuommoisen version... Tuo toimii .NETissä. Jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan... Tosin ilmeisesti tuo taas vaatii sen että tiedoston koodaus on ANSI, eikä UTF-8 kuten tuolla toisella tavalla...
- -jk-
Tuonhan voi tehdä vaikkapa näin:
Imports System.IO
Dim Sr As StreamReader = New StreamReader("c:\temp\test.txt", System.Text.Encoding.Default)
Dim line As String
Dim Text As String
Do
line = Sr.ReadLine()
Text = Text line
Loop Until Sr.Peek = -1
Sr.Close()
Label1.Text = Text
Parempi käyttää Peekiä kuin Nothingia, koska tyhjä stringi (eli jos on pelkkä rivinvihto) lopettaa tekstitiedoston lukemisen.- Typerys...
Otsikossa olikin jo kaikki oleellinen... Eli kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446