Vene Swan 57, kaveria haastateltiin juuri telkkarissa. Mielenkiintoista seurata.
Myönteisiä tuulia !
http://www.hs.fi/ihmiset/a1415681622695
6 vuodeksi palloa kiertämään 3 lapsen kanssa,
50
1684
Vastaukset
- pilkkuvirhettä
Ai 3 lapsen kanssa ja 6 yhteensä.
- pallonkiertänyt
haloo aika itsekästä....
lapsien sosiallisuus,harrastukset,kaverit ja 6v ns vankina veneessä.
ihan ok trippi jos ei ois lapsia nyt kyllä ei vanhemmat ole ajattelleet kuin omia haaveitaan !!!
typerää ja paskaa kasvatusta .- päinvastoin
Olitkos itse lapsi palloa kiertäessäsi? Eli voitko kokemuksesta sanoa, että lapset jotenkin kärsisivät? Minä nimittäin olen tavannut vanhempiensa kanssa kruisaillen kasvaneita lapsia ja he kyllä ovat olleet hyvin terveitä ja nimenomaan sosiaalisesti tavallista kyvykkäämpiä.
- Zen-K
Eihän se mikään avaruusalus ole, vaan vene. Ja maailmassa asuu ihmisiä muuallakin kuin Suomessa - eivät ne lapset siellä erakoidu, päinvastoin! Mikäpäs sen parempi tapa oppia maailmasta kuin mennä itse katsomaan kaikkea!
Maailmaa kiertää tälläkin hetkellä monta lapsiperhettä purjeveneessä, varmasti heillä on hyvä motivaatio ja ennen kaikkea aikaa lapsilleen ja heidän opettamiselleen, toisin kuin työpaikan ja tarhan väliä juoksevilla oravanpyörävanhemmilla. - 12345_
Mitäköhän olisi pisin yhtäjaksoinen legi, vajaa kuukauden? Some toimii myös tuossa veneessä. Siinäkö sitä erakoituu. Voisiko ajatella myös niitä lukuisia kokemuksia eri puolilla maailmaa ja uusia kavereita.
- en.ymmärrä
Mitä arvokkaampaa vanhemmat voisivat lapsilleen antaa kuin aikaa ja läsnäoloa
- syynääjä
Asiasta käytiin pitkä ja värikäs keskustelu kun projekti julkistettiin eka kerran, olisko vuosi sitten.
Mutta kyseessä ei ole ihan keskiverto sunnuntaipurjehtija-pariskunta, joten haastetaso selvästi korkeampi. Ovat myös valmistautuneet perusteellisesti!
Ei muuta kuin hyviä tuulia veneelle ja miehistölle! - Miljonäärii
Näyttää myös olevan lompsa kunnossa. Tuo Swan 57 maksaa maltaita ja tavallisella pulliaisella ei ole sellaiseen mitään mahdollisuuksia. Taisikin olla Aurinkomaktkojen pomoja toi kipparoiva perheenisä.
Se piirtää kellä on liituu. - pankkiirii67
itsellä on targa 44 ja on varmasti kalliimpi.
miten muksut harrastaa esim futista, ym juttuja veneessä ??
toki on hieno matkustaa ja mennä eri maihin ,itsekkin menen .
ja swanin saa 300 000e !! ei nyt mikään kallis, toki suhteellista.
6v ja kaverit jää jos uusia saa ne on väliaikaisia ,mutta ihan jokaisen oma valinta.
toki onnea ja turvallista matkaa.- miksi.ja.miksi
Miksi futista pitäisi harrastaa veneessä? Kuudesta vuodesta ylivoimaisesti suurin osa ollaan paikoillaan ja futiskavereita kyllä maissa piisaa. Ja se oleellinen kysymys, miksi ylipäätään pitäisi harrastaa futista?
Suomessa fudis ei ainakaan onnistu, mutta maailmalla sitten sitäkin paremmin. Luulot omista fudistaidoista asettuvat kohdilleen kun ottaa peliä Etelä-Amerikassa paikallisten kanssa.
Ihmisistä tyystin irti tuo venekunta on kuuden vuoden aikana kaikkiaan ehkä 4kk, kuukauden jokaisella valtamerellä. Ankkurissa lyhyen jollamatkan päässä muusta maailmasta ehkä 4 vuotta ja loput 1,5 vuotta marinoiden laitureissa. Mistään erakoitumisesta ei siis ole kyse.
Tsemppiä reissuun! Ehkäpä tapaan venekunnan sen lähtiessä Atlantille joskus syksyllä.
- Oollsonillavaan
Joo, kyllä minäkin olen kateellinen kun en itse pysty tuollaiseen matkaan mutta en yritä kätkeä sitä "huoleksi lasten tulevaisuudesta". Bon voyage!
- Samppars
Täällä kanssa yksi päätöstä fanittava. Täällä me pyöritään oravanpyörää, vaikka meillä jokaisella on vaan yksi taival käytettävissä tällä kivikuulalla. Jokaisella pitää olla haaveita, ja olennaista on pyrkiä myöskin toteuttamaan niitä ainakin josainmäärin.
Toivottavasti saadaan jollakin tavalla seurattua tätä retkeä.
Missä ohjelmassa se haastattelu mahtoi tulla. - Masaesbosta
Samppars kirjoitti:
Täällä kanssa yksi päätöstä fanittava. Täällä me pyöritään oravanpyörää, vaikka meillä jokaisella on vaan yksi taival käytettävissä tällä kivikuulalla. Jokaisella pitää olla haaveita, ja olennaista on pyrkiä myöskin toteuttamaan niitä ainakin josainmäärin.
Toivottavasti saadaan jollakin tavalla seurattua tätä retkeä.
Missä ohjelmassa se haastattelu mahtoi tulla.Jos et ole vielä löytänyt tätä TV ohjelmaa, niin mene YLE arenaan ja kirjoita sinne: Arto Nyberg.
Todella mielenkiintoinen juttu. Vaikuttaa pätevältä mieheltä tämä Meretniemi. - Samppars
Kiitti Masa. Oli hyvä haastattelu. Täytyy muistaa että heidän lähtönsä ei ole viemässä meiltä mitään pois, vaan se antaa meille asiasta kiinnostuneille mielenkiintoista seurattavaa, joten kateus pois.
- wiskyjazz
itse toteutan , myin osakkeeni pois ja ajelen suomessa targa 44
ja vuokraan purkkarin karibialta tai usasta etuna vielä usan kaksoiskansalaisuus
joten usassa voin olla vuosia yhteen menoon.
nautin ja en ole oravanpyörässä :)
herätyskellon kaivoin 6vuotta sitten maanalle.
huvitaa, kun menee hesaan ihmiset hiton kiireellä ajaa motaria 130kmh ja sitten iltapäivällä takaisin samoin ja vuodesta toiseen .
ei kiva .- huonostitoteutunutunelma
Et sitten keksinyt parempaa nautiskelupaikka kun suoli 24 palstan?
- varaton_leikkii_rikasta
Jos mulla olisi niin paljon rahaa, että ajelisin veneellä sinne sun tänne ja puuhaisin sitä sun tätä. NIin ihan viiminen paikka olisi suomi24 missä jaksaisin asiaa mainostaa. Olisi aikalailla parempaa tekemistä. Sulla on tylsä elämä anna (olemattomat) rahat mulle niin näytän miten nautitaan.
Tämä palsta on mulle lähinnä ajoittain tylsän työajan tuhlaamista ja joskus harvoin vinkkien hakemista. Rahamiehenä minä ajaisin Swanin päin telakkalaituria huikkaisin satamapojan paikalle ja sanoisin, että mulla lähtee lento alpeille laskukausi on alkamassa hoidappa vene kuntoon. Soittelen sitten (ios jaksan, enkä ole uutta ostanut) kun tarviten taas.
En tiedä saako täälllä valehtelusta siten jotain mielihyvää. Toivotavasti edes sitä. - hyvää-iltaa
Minä rakennutin putken palatsini lattiasta maapallon läpi uuteen-seelantiin ja käyn siellä usein yliääninopeudella pullopostissa putkeani pitkin kun siellä on kesä silloin kun täällä talvi ja voin vaihtaa kesästä talveen milloin huvittaa, uuvessa seelannissa mulla on kans palatsi
- Soskeh
Enemmän kuin psykologisia ja sosiaalisia seikkoja pohtisin ihan käytännön turvallisuutta. Valtamerillä purjehtiminen ei ole turvallista. Suhteessa tehtyyn matkaan onnettomuuksia sattuu valtava määrä.
Jo pelkästään lapsen vakava sairastuminen keskellä merta on asia, joka täytyy pystyä huomioimaan. Kuinka se on huomioitu vai tuurillako vain mennään? Hätätilanteessa pois pääsy kestää liian kauan.- pumpulikypärä
No auton alle kun jäädään niin henki lähtee monesti heti, sitäkin sattuu usein, niin lapsille kuin aikuisillekin. Kotonakin on moni kuollut, ilmeisesti suurin osa ihmisistä. Swanissa harvempi;-)
- Soskeh
"No auton alle kun jäädään niin henki lähtee monesti heti, sitäkin sattuu usein, niin lapsille kuin aikuisillekin. Kotonakin on moni kuollut, ilmeisesti suurin osa ihmisistä. Swanissa harvempi;-)"
Se ettei swanikuolemista juurikaan uutisia näe, johtuu vain siitä, että merien ylittäjiä on niin vähän. Tosiasiassa homma on kuitenkin riskialtista sekä mahdollisten kovien kelien ja niistä selviämiseen että mahdollisten sairastumisten vuoksi.
Pahoin pelkään, että nämä lapsensa mukaan ottavat eivät oikeasti suostu myöntämään olemassa olevia riskejä. Sillä tavalla ihmisen mieli toimii. Se toivoo parasta ja kieltää tosiasioita.- on.sulla.huolet
Pelon vai taidottomuuden takiako et ole itse lähdössä? Elämä on ylipäätään vaarallista, myös verrattuna valtameripurjehduksiin.
- skiglaaja
Elämä on yhtä riskien ottamista.. Mitään et saa, jos et uskalla riskejä ottaa.
- Soskeh
"Pelon vai taidottomuuden takiako et ole itse lähdössä?"
Ei ole taitoa eikä ole rahaa.
"Elämä on yhtä riskien ottamista."
Niinhän se on, mutta riskit ovat erilaisia.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että sinkkumiehet tai sinkkunaiset harrastavat base-hyppäämistä tai wingsuit-lentämistä, joissa hengen lähtö on joka ikinen kerta hyvin todellinen uhka.
Kun asiaan sotketaan ulkopuolisia kuten lapset, tilanne muuttuu.
Onpa harrastus mikä tahansa, niin aina näyttää olevan niin, että harrastuksen nimissä on oikeutettua ottaa riskejä. Jos joku varoittaa riskeistä etukäteen, se on nillittämistä, ja jos joku keskustelee toteutuneista riskeistä jälkikäteen, se on nillittämistä. - turhapelätä
Soskeh kirjoitti:
"Pelon vai taidottomuuden takiako et ole itse lähdössä?"
Ei ole taitoa eikä ole rahaa.
"Elämä on yhtä riskien ottamista."
Niinhän se on, mutta riskit ovat erilaisia.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että sinkkumiehet tai sinkkunaiset harrastavat base-hyppäämistä tai wingsuit-lentämistä, joissa hengen lähtö on joka ikinen kerta hyvin todellinen uhka.
Kun asiaan sotketaan ulkopuolisia kuten lapset, tilanne muuttuu.
Onpa harrastus mikä tahansa, niin aina näyttää olevan niin, että harrastuksen nimissä on oikeutettua ottaa riskejä. Jos joku varoittaa riskeistä etukäteen, se on nillittämistä, ja jos joku keskustelee toteutuneista riskeistä jälkikäteen, se on nillittämistä.No mitä sun lapset harrastaa, millä kulkevat kouluun, matkailetteko jne.?
Henki todella voi lähteä koskavaan! Niin, asuuhan jotkut lasten kanssa kaupungin keskustassakin, vaikka siellä on usein kiinni puolesta metristä, ettei jää auton alle. Vastuutonta. Hyvää matkaa Meretniemelle ja miehistölle!
- niin_ja
Bossu kirjoitti:
Niin, asuuhan jotkut lasten kanssa kaupungin keskustassakin, vaikka siellä on usein kiinni puolesta metristä, ettei jää auton alle. Vastuutonta. Hyvää matkaa Meretniemelle ja miehistölle!
Puhumattakaan kaikista niistä tempauksista, joita lapset keksivät. Joskus tuntuu, että on aikamoinen ihme, että niin moni lapsi selviää hengissä aikuisikään saakka. Ainakin hyvä, etteivät vanhemmat näe kaikkea, eihän siitä näkemisestä hengissä selviäisi.
- Soskeh
"No mitä sun lapset harrastaa, millä kulkevat kouluun, matkailetteko jne."
Tytär harrastaa ratsastusta ja yleisurheilua, poika harrastaa koripalloa.
Ratsastus on tilastollisesti vaarallinen harrastus, mutta se tapahtuu oloissa, joissa onnettomuuden sattuessa on mahdollista saada apua paikalle.
Keskelle isoa lätäkköä sitä apua ei saa, ei etenkään ammattitaitoista terveydenhoitopalvelua.- apuapahyvinki
Niin kuin silloinkin kun se maneesi romahti?
- tietoinen.riski
Kun vahinko sattuu, on avun saanti korkeintaan toisarvoinen kysymys, vahinko tapahtui jo. Oikea laskutapa on laittaa plussat ja miinukset rinnakkain ja jos plussia on enemmän, kannattaa lähteä. Käytännössä sairastapaukset ja loukkaantumiset jossain kaukana ovat pieni miinus siellä muiden joukossa. Juttu on aivan samanlainen kuin rokotusten vastustaminen sen takia, että jollekin voi vahinko sattua, vaikka rokottamatta jättämisen riskit ovat paljon suuremmat. Siis tietoisen riskin otto on pohjana.
- merikarhujäsen
On viisainta että kippari tekee valtamerien ylitykset yksin tai muutaman siirtomiehen kanssa, lapset ja vaimo sitten lentävät perässä valtameren ylitse. Tuolloin kukaan ei joudu olemaan vastentahoisesti merellä kahta-kolmea viikkoa. Noin 13-15 -vuotiaasta ylöspäin lapsi voi itse päättää mukanaolostaan ja sitä nuoremmat tietysti kulkevat valtamerien yli vain lentäen.
Tässä projektissa talous ei liene este toimia noin ja lentoja ei edes tarvita joka vuosi. Yksi lento Portugalista tai Kanarialta Karibialle, toinen Panamasta Polynesiaan, kolmas Intian valtameren yli. Tuo viimeinen on somaliriskin takia erittäin tärkeä. En usko veneen menevän Afrikan ympäri eteläkautta, vaan tulevan Suezista läpi. Järki voittaa kyllä. Sama pätee Amerikassa, vene tuskin menee Kap Hornin kautta, vaan Panamasta.
Vene on jo vanha ja selvästi halvempi kuin mihin perheen resurssit riittäisivät. Budjettiin on siten jätetty satojentuhansien pelivara. Uskoisin että vastuulliset vanhemmat ymmärtävät kuinka toimia. Tämä siitä huolimatta että oma-aloitteinen rummutus julkisuudessa asettaa paineita venekunnalle, lähinnä kipparille.- tumpelotumppi
" Vene on jo vanha ja selvästi halvempi" ...... Tulee mieleeni Vahine, Swan 70 luvulta. Joka vuosi purjehtii Suomesta Karibialle ja takaisin. Eiköhän venee valinnassa kuitenkin ollut kysymyksenä luotettavuus ja laatu, joka on isolla rahalla kunnostettu mahdollisimman hyväksi.
- veitsenterällä
Katoille näitä lentokoneita tuskasta. Siinä menee sitte vaimoni.
- sinäkö.muka
Jos olet todella MK, et takuulla olisi saanut minulta suositusta jäseneksi. Ajatuksesi on suorastaan typerä.
- Merikarhukäsen
sinäkö.muka kirjoitti:
Jos olet todella MK, et takuulla olisi saanut minulta suositusta jäseneksi. Ajatuksesi on suorastaan typerä.
En juuri seurustele Merikarhuissa rivijäsenten kanssa ja jäsenyyteni on ollut voimassa jo vuosikymmeniä. Toki MK - jäsenyys on pikkujuttu verrattuna vaikka R.O.R.C. -jäsenyyteen. Merikarhuihin saattaa päästä jopa koskaan merillä käymättä, ihan Itämeritaustallakin.
On tietysti hienoa että Merikarhujen jäsenillä riittää kapasiteettia arvioimaan toisten Merikarhujen ajatusmaailman tasoa ihan Suomi24 -palstallakin. - näkökohta
Merikarhukäsen kirjoitti:
En juuri seurustele Merikarhuissa rivijäsenten kanssa ja jäsenyyteni on ollut voimassa jo vuosikymmeniä. Toki MK - jäsenyys on pikkujuttu verrattuna vaikka R.O.R.C. -jäsenyyteen. Merikarhuihin saattaa päästä jopa koskaan merillä käymättä, ihan Itämeritaustallakin.
On tietysti hienoa että Merikarhujen jäsenillä riittää kapasiteettia arvioimaan toisten Merikarhujen ajatusmaailman tasoa ihan Suomi24 -palstallakin.Et seurustele rivijäsenien kanssa, niin mitä niitä jäsenluokia on joiden kanssa seurustelet?
- oikein.Royal
Merikarhukäsen kirjoitti:
On tietysti hienoa että Merikarhujen jäsenillä riittää kapasiteettia arvioimaan toisten Merikarhujen ajatusmaailman tasoa ihan Suomi24 -palstallakin.Ja millaisillahan meriiteillä pääsee R.O.R.C:in jäseneksi. Varsinkin, jos sattuu olemaan se R, ei O eikä toinen R enää ole tarpeen. Varmaankin Suomessa ei ole suhteellisesti enempää R.O.R.C:in jäseniä kuin briteissä NJK:n jäseniä. Onko jompikumpi jäsenyys joku erikoinen juttu? Tai ehkä KSSS?
- onhan.siellä
näkökohta kirjoitti:
Et seurustele rivijäsenien kanssa, niin mitä niitä jäsenluokia on joiden kanssa seurustelet?
Onhan siellä vuosijäseniä ja ainaisjäseniä. En tosin osaa sanoa, kummat olisivat niitä rivijäseniä. Jäsenluettelokaan ei enää kerro eroa.
- Hesykissa
Minulle on kylläkin jäänyt sellainen kuva, että tätä rummutusta pidetään yllä nimenomaan rahanteon vuoksi. Eikös noilla mene talokin myyntiin matkabudjetin keräämiseksi? Muistaakseni Hesarin jutussa sillä tavoin luki.
Joo, näköjään lukee: "Aurinkomatkojen ex-pomo myy talonsa ja vie perheensä kuudeksi vuodeksi merille"
http://www.hs.fi/ihmiset/a1415681622695 - Hesykissa
Näköjään mökkikin on jo mennyt.
"Reissubudjettia on kerätty jo pidempään. Pari vuotta sitten perhe myi saaristomökkinsä ostaakseen valtamerikelpoisen veneen, ja ennen lähtöä kaupataan myös talo." - suotuisiatuuliamatkalle
Ei kai siinä "mökkikin on mennyt".....
Kysehän on valinnoista ja panostuksesta. Jokainen arvottaa itse tekemisensä. Tottakai tuollainen poikkeuksellinen valinta herättää tunteita ja keskustelua. - Höyryvasara
Hienoa! Joku joka taas uskaltaa mennä ja tehdä. Sitten on nämä muut jotka katsoo netistä, kun muut menee ja tekee ja kitisee kun eivät itse uskalla. Sama suunnitelma itsellä, mutta lähtö on päivätty vasta vuodelle 2020.
- VäkäL
Varmin tapa hommata avioero. Tuttavapiirissä 2 perhettä joilla oli sama kuvio ja huonosti kävi.
- Kyykkääpäkyykkääpä
Sama juttu kuin talonrakennuksessa, joka on merkittävä riski parisuhteelle.
Ensin hittonmoinen panostus ja sitten henkinen lässähdys, kun elämä ei olekaan yhtä auvoa. Samalla alkaa puoliso ärsyttää ja kyllästyttää, eikä tilannetta helpota se, että se kyykkii koko ajan siinä parin metrin päässä eikä muuta vakituista ja säännöllistä sosiaalista elämää ole.
Miettikääpä tätäkin kuviota. On myyty mökki, myydään talo. Kaikki satsataan yhteen tavoitteeseen. Siihen päälle vielä stressaava vastuu lapsista ja heidän hoidostaan. Ja sitten vielä ne julkiset puheet, huomion kerääminen itseensä, mikä stressaa entisestään, koska se luo raportoinnin ja onnistumisen pakon.
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta enpä yllättyisi, jos tästä saataisiin aikaiseksi yksi eroperhe lisää. Voi tietenkin käydä juuri päinvastoinkin. Matka saattaa hitsata entistä lujemmin yhteen, mutta todella suurta henkistä kapasiteettia tuollainen vaatii, jotta se onnistuisi.
- Zen-K
Tässä yksi perhe, joka on kiertänyt maailmaa jo 8 vuotta:
www.sailingtotem.com
Kyllä minullakin lähtee talot ja mökit myyntiin siinä vaiheessa, kun joskus on varaa ja tilaisuus lähteä maailman merille. Miksi niitä täällä säilöä tyhjän panttina tai huolimattoman vuokralaisen rikottavana? Asuntoja saa kyllä uusia sitten, kun joskus tulee takaisin - jos edes haluaa tänne tulla. - Tollopiä
Jos mulla olisi niin paljon rahaa, että pystyisin kiertämään palloa, niin jäisin asumaan kotiin ja tekisin mukavia matkoja ympäri maailmaa, ehkä vuokraisin veneen aina jostain.
- matkailunammattilainen
Eiköhän nää oo matkustellut keskivertoa enemmän.
- Peku56
Tämä on kyllä mielenkiintoinen koulutusprojekti purjehduksen lisäksi: http://sailforgood.tumblr.com/post/144713198939/sail-for-good-global-classroom-tapahtuma
- Paljonpurjehtinut
Hienoa kun lähtevät! Ja uskon että lapset viihtyvät ja kasvavat mukana. Ja saavat paljon enemmän irti elämästään kuin lähiössä notkuvat kaverinsa.
Mutta asiaan, vene on upea mutta työläs. Noin suuren veneen purjehtiminen kahden aikuisen voimin tulee olemaan yltiöraskasta. Kuudessa vuodessa ehtii tapahtumaan monenmoista ja niinkin simppeli homma kuin ison lattataskun repeämän korjaus on kova homma. Ja muutenkin isomman veneen ylläpito on vaativaa, systeemien ja rikkoontuvien laitteiden määrä kun on melkoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭1184481Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät
Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa693264"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin1043144Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma392591Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa
Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.282292- 1071553
- 491086
Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin
Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta3141030- 49832
Mitä luulet mies
Olisko tämä mun mustasukkaisuus iso ongelma meidän suhteessa? Tiedän, että se ei ole hyvä asia, mutta tykkään susta niin53647