kuolemattomat maat

Peppi

kertokaapa minulle lisää näistä kuolemattomista maista. kun aina kun niistä puhutaan lähtö sinne kuulostaa hirveän lopulliselta. eikö sieltä enää pääse pois kun sinne kerran menee?
kun elrond ja arwen puhuvat asiasta elrond sanoo että viimeinen laiva lähtee sinne ja tämä on arwenin ainut mahdollisuus päästä mukaan.
ja kun frodokin lopussa lähtee sinne kaikki vaikuttaa niin lopulliselta.

14

2600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • in your face

      Lue Silmarillion.

    • Irwing Washington

      Kuolemattomat maat on eräänlainen paratiisi, jossa maailman kuolemattomat (eli haltiat alemmat "jumalat") asuvat tai on ainakin kutsuttu asumaan. Ennen sieltä myös pääsi pois ja esim. Galadriel on tullut kuolemattomilta mailta, kuten myös Gandalf. Muille haltioille se on eräänlainen taivas, johon he voivat mennä kyllästyttyään tähän maailmaan, jossa kaiken täytyy kuolla.

      Jostain syystä keskimaassa vallitse tällainen apartheid-politiikka, jonka mukaan haltiat saa asua keskimaassa ja halutessaan joko palata (Eldar) tai muuttaa (Noldo) kuolemattomille maille.Ihmisiä ja muita kuolevaisia sinne ei päästetä, Frodoa ja Bilboa lukuunottamatta. Kuolemattomille maille ei kai pääse muuten kuin (kaarnalaivalla...) haltialaivalla.

      Taru sormusten Herrasta kirjassa tosin vihjataan, että myös Sam ja Gimli pääsisivät lopussa, Sam siksi, että hänkin oli sormuksen kantaja hetken aikaa hänen luullessa Frodoa kuolleeksi ja Gimli siksi, että haltian ja kääpiön ystävyys on niin ainutkertaista.

      • esko

        ei oo olemassakaan


      • Atha

        Sitä vaan olen monta kertaa miettinyt, että kuolivatko sitten nämä "kuolevaiset" eli Frodo ja Bilbo ja Sam ja Gimli Valinorissa?


      • Irving Washington
        Atha kirjoitti:

        Sitä vaan olen monta kertaa miettinyt, että kuolivatko sitten nämä "kuolevaiset" eli Frodo ja Bilbo ja Sam ja Gimli Valinorissa?

        Kyllä he kuolivat. Kuolemattomat maat ei tee kenestäkään kuolematonta, vaikka esim. Sauron näin Numenorilaisille väitti (saadakseen nämä kateellisiksi ja hyökkäämään sinne), mutta Frodo pystyi elämään siellä ilman pelkoa ja kipua, jota Sormuksen kantaminen hänelle Keski-Maassa oli aiheuttanut.


    • että eikös Kuolemattomilla Mailla kuolevaiset "palanut" nopeammin loppuun, eli niiden elinaika kai lyheni. Ja mistä voi olla varma että ne kuoli. Jospa vaikka valar tai itse Ilúvatar antoi heille kuolemattoman elämän kuten Eärendilille.

      • Mari

        kun frodo ja kumppanit sinne kuolemattomille maille lähtivät hei eivät siis pystyneet enää palaamaan keski-maahan tai yleensäkään pois sieltä? mitäs aragornille ja arwenille tapahtui? lapsenhan ne sai mutta entäs muuta?


      • Nanna
        Mari kirjoitti:

        kun frodo ja kumppanit sinne kuolemattomille maille lähtivät hei eivät siis pystyneet enää palaamaan keski-maahan tai yleensäkään pois sieltä? mitäs aragornille ja arwenille tapahtui? lapsenhan ne sai mutta entäs muuta?

        lue tsh:n liitteistä. Siellä on Arwenin ja Aragornin tarina.


      • Mari
        Nanna kirjoitti:

        lue tsh:n liitteistä. Siellä on Arwenin ja Aragornin tarina.

        jos joku jaksaisi lyhyesti selostaa. Minulla ei ole tällähetkellä mahdollisuutta liikkua mihinkään neljän seinän sisältä sillä olen kuumeessa enkä jaksaisi odottaa. ;)


      • Atha
        Mari kirjoitti:

        jos joku jaksaisi lyhyesti selostaa. Minulla ei ole tällähetkellä mahdollisuutta liikkua mihinkään neljän seinän sisältä sillä olen kuumeessa enkä jaksaisi odottaa. ;)

        Onhan asiat kerrottu myös Kahdessa tornissa,siis leffassa. Siis se mitä Elrond puhuu Arwenin tulevaisuudesta, niin oikeasti tapahtuu...surullista mutta totta.

        En ole lukenut kirjaa pitkään aikaan, mutta muistaakseni Aragornilla ja Arwenilla oli pari tytärtäkin, ja Samin yhdestä lapsesta tuli Arwenin kunnianeitsyt. Aragorn ja Arwen kävivät välillä vierailemassa Konnun rajoilla, minne neljä hobittia tulivat heitä tapaamaan. Kun Aragorn kuoli, Arwen riutui surusta. Hän muutti Lothlorieniin, mutta se oli autio, sillä kukaan ei enää asunut siellä, ja puut olivat kuolemassa. Siellä Arwen sitten vaelteli, kunnes valitsi itselleen lepopaikan ja -no niin, kuoli.


      • jalla
        Atha kirjoitti:

        Onhan asiat kerrottu myös Kahdessa tornissa,siis leffassa. Siis se mitä Elrond puhuu Arwenin tulevaisuudesta, niin oikeasti tapahtuu...surullista mutta totta.

        En ole lukenut kirjaa pitkään aikaan, mutta muistaakseni Aragornilla ja Arwenilla oli pari tytärtäkin, ja Samin yhdestä lapsesta tuli Arwenin kunnianeitsyt. Aragorn ja Arwen kävivät välillä vierailemassa Konnun rajoilla, minne neljä hobittia tulivat heitä tapaamaan. Kun Aragorn kuoli, Arwen riutui surusta. Hän muutti Lothlorieniin, mutta se oli autio, sillä kukaan ei enää asunut siellä, ja puut olivat kuolemassa. Siellä Arwen sitten vaelteli, kunnes valitsi itselleen lepopaikan ja -no niin, kuoli.

        Mutta eikös gandalf sanonut yhdesä vaiheessa hobitille, että kuolema on vain portti uuteen vaellukseen, johon kaikkien on lopulta astuttava.


      • IceCream
        jalla kirjoitti:

        Mutta eikös gandalf sanonut yhdesä vaiheessa hobitille, että kuolema on vain portti uuteen vaellukseen, johon kaikkien on lopulta astuttava.

        Niin muuten, ku jossain kuvailtiin niit kuolemattomii maita, niin gandalf sanoo pippinille samanlaisen kuvauksen, et kun kuolee niin näkee valkoiset rannat ja niitten taa..


      • montis
        IceCream kirjoitti:

        Niin muuten, ku jossain kuvailtiin niit kuolemattomii maita, niin gandalf sanoo pippinille samanlaisen kuvauksen, et kun kuolee niin näkee valkoiset rannat ja niitten taa..

        Lukekaa silmarillion. Ja loppujen lopuksi tää on pelkkä tarina eikä mitään kuolemattomia maita olekaan


    • "että eikös Kuolemattomilla Mailla kuolevaiset "palanut" nopeammin loppuun, eli niiden elinaika kai lyheni. Ja mistä voi olla varma että ne kuoli. Jospa vaikka valar tai itse Ilúvatar antoi heille kuolemattoman elämän kuten Eärendilille. "

      Eärendilkin oli kuitenkin puolihaltia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1888
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      919
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe