Luther-kirkkoon liittyminen

RiipinRaapin

Kysymys (virallinen): Kun haluaa liittyä Luther-kirkkoon, pitääkö liittyä evlut-kirkkoon, vai onko Luther-kirkolla ihan oma jäsenyytensä?
Olen vapaassa seurakunnassa ja suunniltani lapasesta lähteneestä uuskarismaattisuudesta.
Ellet varmasti tiedä liittymisestä, älä kommentoi.

16

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoasinulle

      Luther-säätiössä voi olla kuului ev. lut. kirkkoon tai ei. Monet Luther-kirkossa kävijöistä kuuluvat kansankirkkoon, mutta eivät suinkaan kaikki. Liittymistä ei siis edellytetä, eikä toisaalta eroakaan, jos on kirkon jäsen.

      • Olen kysynyt Luther-säätiöstä myös asiaa ja sanoivat, että kaikki jotka jakavat luterilaisen uskontunnustuksen mukaisen uskon ovat tervetulleita heidän tilaisuuksiinsa ja ehtoolliselle.


      • jhgfdesee

        "kansan kirkkoa" ei ole niin kauan kuin yksikään kansalainen ei ole sen rikollisuuden jäsen. valitettavasti on rikollisuuden valtion kirkko, valtion perustuslaki turvaa laillisen uskonvapauden oikeuden mutt samalla ei puutu lapsikaste rikoksiin josta valtion kirkko ja sen papisto ei ota rikoksina vastuuta vaan asettavat ne rikokset lapsia kastattaville vanhemmille perisynniksi.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        "Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing
        Suomen perustuslaki
        Katso tekijänoikeudellinen huomautus käyttöehdoissa.
        Eduskunnan päätöksen mukaisesti, joka on tehty valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä määrätyllä tavalla, säädetään:

        1 luku
        Valtiojärjestyksen perusteet

        2 luku
        Perusoikeudet
        6 §
        Yhdenvertaisuus
        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
        Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
        Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

        7 §
        Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
        Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
        Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
        Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla."

        Ilmeisesti, lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden lapset eivät saa olla IHMISIÄ vaan pakko kasteteen ja koulutuksin aivopestään ihmisyydestäkin luopuneiksi rikollisiksi:

        uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappejakin Jumala ja Jeesus ei ole papiston virkoja jakanut..

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        =================
        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
        Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!

        Luopumalla Heistä "YHDESTÄ" loupuu "HEISTÄ"
        Pilkkaamalla Heistä YHTÄ, pilkaa HEITÄ.

        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
        3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
        =================

        ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Se, että kristitty on elämänsä loppuun asti syntinen (kristittyjen perisyntiin kastettu puolustus kyvyttömänä lapsenakin) ei tarkoita, että IHMISYYDESTÄÄN luopumaton olisi heidän kaltainen.

        Kirjoittakaa asioista rehellisien fakta tietojen valossa!


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Olen kysynyt Luther-säätiöstä myös asiaa ja sanoivat, että kaikki jotka jakavat luterilaisen uskontunnustuksen mukaisen uskon ovat tervetulleita heidän tilaisuuksiinsa ja ehtoolliselle.

        Tuo vain ei ole kirkko. Mihin tahansa yhdistykseen tai säätiöön voi toki liittyä.


    • luterilainen

      Kirjoitat Luther -kirkosta. Ev. lut. kirkon evankelisen herätysliikkeen kokoontumispaikkoja nimitetään Luther kirkoiksi. Ne siis kuuluvat ev. lut. kirkkoon. Ehtoolliselle osallistuminen edellyttää kirkon jäsenyyttä Kirkkojärjestyksen mukaa. Sitä ei kuitenkaan valvota mitenkään. Luther -säätiö oman piispansa ja omien pappiensa kanssa ei tiettävästi enää kuulu kirkkoon.

    • Suomen evankelisluterilaisen kirkon lisäksi on pari muutakin luterilaista kirkkoa:

      Suomen luterilainen tunnustuskirkko: ”Vuodesta 1967 lähtien kirkkokunnan nimenä on ollut Suomen Tunnustuksellinen luterilainen kirkko (STKK) ja siihen kuuluu kolme seurakuntaa.”

      Siitä on eronnut osa ja muodostanut yhteisön mutta ei kirkkoa:

      ”…osa seurakuntalaisista erosi SVEL:sistä ja perusti Luterilaisen Sanan yhdyskunnan, joka rekisteröitiin uskonnolliseksi yhdyskunnaksi vuonna 1983. Yhdyskuntaan kuuluu nykyisin kaksi seurakuntaa.”

      Sitten on toinen:

      ”…evankelisluterilaisten vapaaseurakuntien ryhmään kuuluu Suomen Luterilainen Tunnustuskirkko (SLT). Se rekisteröityi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi vuonna 2004 ja siihen kuuluu kaksi seurakuntaa.”
      http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=40

      Suomen Luther-säätiö sen sijaan ei ole kirkko. Se pyrkii toimimaan omana kirkkonaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä, mistä seurasi suuria skismoja.

      • bygtylkjhgf

        Kristittyjen rikollisuudella on monet "naamat"

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)

        Ei Jeesusta seuranneet Jeesusta ristille asettaneet vaan kristityt joiden oppi elää edelleen ja nyt ei pilkata kuninkaaksi vaan Jeesusta elukkana teurastamisen opein.
        Jeesuksen evankeliumi Johanneksen mukaan;
        1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
        "TEU.
        2.4.2012 09:30
        2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
        JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
        HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."

        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        7:19 "Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"

        Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Kristitty on ikuisesti Jumalasta ja ihmisyydestä luopunut järjetön, ymmärtämätön syntinen perisyntinen paimenen eksyttämänä pakanojen apostoleineen.

        Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
        "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

        Paavali osoitti myös teoillaan ettei ole Jeesuksen oppien seuraaja vaan Jeesuksen vihaaja joka mm. tapatti perustamalleen kristinuskolle ensimmäisen marttyyrin joka oli leskiä ja köyhiä auttava Jumalallisuuden sielullisuuden omaava mies:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        Paavali, toisin kuin häntä rakastavat uskovaiset, tunnusti herrakseen saatanan josta Paavali halusi erota mutta ei koskaan päässyt eroon vaan kuoli perustamansa rikollisen kristinuskon herran ja sen enkeleiden orjana:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
        HUOM! Raamatun mukaan Paavali ei eroa saatanasta saanut.

        Meidän tulee Paavalista kirjoitellen muistaa myös se, ettei Paavali ollut Jeesuksen opetuslapsi vaan itse itsensä sellaiseksi nimittänyt eksyttäjä joka vainosi ja tapatti Jeesuksen seuraajia:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
        --------------
        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien järkeviä ja ymmärtäviä ihmisiä; seurakuntalaisia opetuslapsineen.
        Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
        Ilm. 2:1-29
        Pergamos
        Tyatira
        Sardes
        Smyrna
        Filadelfia
        Efeso
        Laodikea

        herralta rauhaa ihmisille....


      • Mikäs kirkko se sitten sinusta paras on?


      • bygtylkjhgf kirjoitti:

        Kristittyjen rikollisuudella on monet "naamat"

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)

        Ei Jeesusta seuranneet Jeesusta ristille asettaneet vaan kristityt joiden oppi elää edelleen ja nyt ei pilkata kuninkaaksi vaan Jeesusta elukkana teurastamisen opein.
        Jeesuksen evankeliumi Johanneksen mukaan;
        1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
        "TEU.
        2.4.2012 09:30
        2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
        JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
        HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."

        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        7:19 "Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"

        Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Kristitty on ikuisesti Jumalasta ja ihmisyydestä luopunut järjetön, ymmärtämätön syntinen perisyntinen paimenen eksyttämänä pakanojen apostoleineen.

        Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
        "Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."

        Paavali osoitti myös teoillaan ettei ole Jeesuksen oppien seuraaja vaan Jeesuksen vihaaja joka mm. tapatti perustamalleen kristinuskolle ensimmäisen marttyyrin joka oli leskiä ja köyhiä auttava Jumalallisuuden sielullisuuden omaava mies:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        Paavali, toisin kuin häntä rakastavat uskovaiset, tunnusti herrakseen saatanan josta Paavali halusi erota mutta ei koskaan päässyt eroon vaan kuoli perustamansa rikollisen kristinuskon herran ja sen enkeleiden orjana:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
        HUOM! Raamatun mukaan Paavali ei eroa saatanasta saanut.

        Meidän tulee Paavalista kirjoitellen muistaa myös se, ettei Paavali ollut Jeesuksen opetuslapsi vaan itse itsensä sellaiseksi nimittänyt eksyttäjä joka vainosi ja tapatti Jeesuksen seuraajia:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
        --------------
        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien järkeviä ja ymmärtäviä ihmisiä; seurakuntalaisia opetuslapsineen.
        Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
        Ilm. 2:1-29
        Pergamos
        Tyatira
        Sardes
        Smyrna
        Filadelfia
        Efeso
        Laodikea

        herralta rauhaa ihmisille....

        Ja sinun naamastasi paistaa idiootti.


      • neuvoksivain
        mummomuori kirjoitti:

        Mikäs kirkko se sitten sinusta paras on?

        Mummomuori. Tuo on vain se kahjo massapostaaja, eikö sinun pitänyt olla pitkämielinen häntä kohtaan. Älä kysy, ettei hän vastaa. Ohittakaa tuo. Ettei sotke tätä ketjua massapostauksillaan.


      • ei.ainakaan.evl
        mummomuori kirjoitti:

        Mikäs kirkko se sitten sinusta paras on?

        Semmoinen joka sanoo homouden synniksi!


    • RiipinRaapin

      Olen saanut lisävalaistusta uuskarismaattisuuteen. Luulin sitä ilmenevän vain vapaissa seurakunnissa, mutta nyt on tullut tietoon, että myös Lutherilaiset - ainakin nuoret - ovat täysillä mukana torontolais- ja uusapostolisessa sekoilussa.
      Voi ihme, mihin tästä joutuukaan?

      • >Voi ihme, mihin tästä joutuukaan?
        Kannattaa pysyä mahdollisiman kaukana kaikista "ehdottoman totuuden" julistajista. Se on hyvä lähtökohta.


      • tilannearvio

        Ei tuota varmaan esiinny kyllä mainitsemassasi Luther-kirkossa, eli evankelisen liikkeen jutuissa, saati sitten tuossa Lähetyshiippakunnassa eli Luther-säätiön seurakunnissa, jotka eivät vielä ole järjestyneet kirkoksi.

        Luterilaisessa kirkossa varmaan kannattaa katsoa, vain mihin porukkaan menee, mutta ei se tietysti ihan niin villiä ole, kuin tuo vapaiden suuntien, ei siis niin yleistä.

        Itse arvelen, että parinkymmenen vuoden kuluttua luotettavin olisi Lähetyshiippakunta, tervettä raitista luterilaisuutta, jossa ei taatusti hötkyillä lattialla "pyhän hengen" kourissa, siitäkin huolimatta, vaikka en tiedä, mitä mieltä pitäisi olla virkakannasta.

        Luterilaisesta kirkosta ilmeisesti muut osat alkavat tuhoutua, lähinnä maallistumisen vuoksi ja sitten jos tuo äärikarismaattisuus leviää tännekin. Nehän ovatkin nyt ne kaksi pääeksytystä kristikunnassa. Toki nyt on vielä luterilaisessa kirkossakin tervettä kirkkoa jäljellä, mutta kuinka kauan. Toinen puoli hötkyilee liberaalkristillisyyden kourissa maallistuen yhä nopeammin ja heittäen viimeisetkin sanomat kristinuskosta ulos ovesta ja toinen puoli on sitten alkanut hötkyilemään äärikarismaattisten kouristusten eksytyksen suossa. Mutta ei puolet kirkosta kai vielä tuon kourissa ole.


      • tilannearvio

        Toki evankelisella liikkeellä on suuri vaara joutua tuohon, sillä käsittääkseni he soittavat nuorille esim. heavy musiikkia ja sen sellaista, eli yritetään viihdyttää nuorisoa, ja siitä se sitten lähtee.

        Kuten niiltä rippikoululeireiltä, joissa nuorisoa viihdytetään ja he saavat pilkata Jumala mennen tullen. Sitten ihmetellään, kun erotaan kirkosta 18-vuotiaina, sillä he luulivat kirkkoa viihdekeskukseksi, mikä lisäisi heidän viihtyvyyttään, ja saa rahaakin kun käy rippikoulun, tukuttain, niin paljon, ettei täällä köyhin ihminen saa vuodessakaan niin paljon rahaa. Tulee kai sitten jokin väärinkäsitys heille Jumalasta, jos se ukkeli nyt ylipäätään on heidän mielestään, Suurena Viihdyttäjänä. Tälle Suurelle Viihdyttäjälle he sitten esittävät ehtoja ja komentelevat tätä mennen tullen. Asetelma on siis väärin päin.

        Mutta eikö se ollutkin niin että ihmisen piti astua Jumalan paikalle? Raamatun mukaan.


      • tilannearvio

        Lisäys vielä. Älkää kiusatko kumpaakaan noista mainituista sen paremmin Luther-kirkkoa, evankelista herätysliikettä tai Lähetyshiippakuntaa, sillä en minä kuulu mihinkään niistä, kunhan puhun sivusta seurattua tilannetta, minkä kuvan olen saanut.

        En siis puhu heidän edustajanaan, olen ihan yksittäinen oma kristittyni. Eikä minun tarvikaan mihinkään lähteä noista, koskapa todennäköisesti tilanne kehittyy sen verran hitaasti, olen jo kuollutkin. Ne ovat seuraavia sukupolvia varten, nyt kun Jumala on päättänyt meiltä kirkon pois, koska oltiin niin nyrpeitä luterilaiselle kirkolle. Ja muutenkin katsokaas se Jumalan aikataulu.

        Katoliseen kirkkoon taas ei voi mennä, sillä tuskinpa tuleva kauhea hallitsija jättää sitä rauhaan kristikunnan suurimpana kirkkona, vaan se saattaa olla jopa lopulta antikristuksen kirkko, joskus tulevaisuudessa. (Ellei tuo antikristus-veikko tule sitten joko juutalaisista tai muslimeista.) Sitten kun loppunäytelmän aika tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2954
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      109
      1692
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1501
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      89
      1288
    5. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      49
      1235
    6. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1203
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1105
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1080
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1051
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1039
    Aihe