Niin miksi

forrest.gumpin.kaveri

Raamatun selitysteoksia tehdään?

13

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sentakiakun

paikkansa pitämättömiä asioita joutuu aina selittelemään.

• Mertsi-Metallurgi

Niin miksi
      Raamatun selitysteoksia tehdään?

Jos voin ymmärtää miksi joku kirja tarvitsee selitysteosta sen lukemiseen voin ottaa esimerkin elävästä elämästä. Opisekellessani tekniikkaa syvennyin Raaka-aineitten koestukseen. Kirja joka oli parhaimpia laatuaan oli valaiseva ja hyvä ainoa minua hankaloittanut tekijä oli sen kieli se oli venäjää. Aluksi luin sanakirja rinnalla ja saavutettuani auttavan kielitiaidon kykenin lukemaan sen helpoimman osan ilman sanakirjaa. Siis selityksin varustettu sankirja tarvittiin avuksi asian ymmärtämiseen. Noin lienee tuossakin tapauksessa jota muuten en tunne !

• Varmaan samasta syystä kirjoitetaan kommentaareja Raamatun kirjoihin, kuin muihinkin vanhoihin teksteihin, kuten Platonin teoksiin. Halutaan avata tekstien merkitystä. Aika harvat meistä osaa Raamatun alkukieliä hepreaa, arameaa ja kreikkaa. Kulttuuri ja ajattelu on ollut hyvin toisenlaista antiikin aikaan kuin nykyään. Toki Raamatun selitysteoksia on monenlaisia eri tarpeisiin. On raskaita akateemisia kommentaareja ammattitutkijoille, kuten vaikka Word Biblical Commentary-sarja ja sitten kevyempiä opuksia enemmän seurakuntien julistajien ja maallikkojen tarpeisiin, kuten esim. Tyndale Old/New Testament Commentary-sarjat.

• alfa123om2222

Vaikka teos olisikin käännetty hyvin ja loistavasti niin sen tekstiin voi pitkästyä syystä tai toisesta ellei löydä uutta näkökulmaa tai avainta. Luin raamatun suomennoksen viiteen kertaan lävitse saamatta mitään hyötyä siitä itselleni. Mutta sitten löysin avaimen, jonka avulla saatoin ajoittaa raamatun jakeita itseäni kiinnostavalla tavalla.

Olen havainnut myös, että ristiviitteet ovat eräs selitysmalli, joka avaa raamattua ja tekee siitä kiinnostavampaa. Parhaat ristiviitteet muodostavat oman itsenäisen tarinansa ikään kuin tarinan tarinan päälle.

http://tapiok1.mbnet.fi/facebook/sepaiva.htm
      http://tapiok1.mbnet.fi/en/pronouns.htm

Mitä tulee pitkästyttäviin ja kuiviin raamatun selitysteoksiin niin en tiedä niiden tarkoitusta. Useissa tuntuu olevan poliittinen tarkoitusperä. Esimerkiksi sen osoittaminen, että Israel ei enää ole valittu kansa, vaan on muut kansat korvanneet sen paikan. (ns. Korvausteologia).

• Jotta uskova ei menettäisi uskoaan raamatun ristiriitaisuuksien ja tieteellisesti kestämättömien tarinoiden edessä.

• Niinpäniinpäniinpä

NIinpäniin.

• ttjjk

Esimerkiksi Risto Santalan Raamatun selitykset auttavat ymmärtämään Raamattua aremmin, kun hän selttää alkukielen anatmia merkityksisanonnoile!

• >anatmia merkityksisanonnoile!
        Juuri niin!

• ttjjk

Esimerkiksi Risto Santalan Raamatun selitykset auttavat ymmärtämään Raamattua aremmin, kun hän selttää alkukielen anatmia merkityksisanonnoile!

• kjygtfsdwaqa

Raamatustahan suuri osa on seli seli selityksiä!

UT on Jeesuksen evankeliumien väärentämistä ja väärin tulkitsemista suurelta osaltaan ja eksytyksen helpottamiseksi siihen on lisätty Jeesuksen noin 18:sta evankeliumien lähteistä neljä ja nekin väärennettyinä tai ja väärin tulkittuina.
      Sen lisäksi on rikollisuutta tukemaan harra jumalan oppikunta luder/lutherin keralla kirjoittaneet eri kokoisia rikollisuuden seli seli selitys oppeja perisynnin yllä pitämiseksi tässä muutama, joista esimerkiks "lapsikaste" rikkoo paitsi Jeesuksen oppeja niin myös Suomen Perustuslain uskovapautta koskevaa Lakia nk LAPSIKASTE opillaan joka on rikollisen kristinuskon perisynti rikollisuutta josta kirkko ja sen rikollisuuden papisto ei ota rikoksina vastuuta vaan asettavat sen lapsiaan kastattaville lasten vanhemille perisynniksi.:
      ´http://keskustelu.suomi24.fi/node/11977916
      "Hei Mirka,
      Kaste ilman kirkkoonliittämistä ei ole mahdollista.
      Kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoonkuuluvien vanhempien on kastatettava lapsensa.
      Sallikaa lasten tulla Jeesuksen opetuslapsiksi ja Taivaan Isän lapsiksi kasteen kautta!
      t. Maarit-pappi"
      TUOSSA, PAPIN TEKSTISSÄ ON NELJÄ SAATANALLISUUDEN TOSI TÖRKEÄÄ VALETTA, oikein "taivaan isän" nimeen valeheltuna!

Jeesus ei käskenyt kastaa ketään, lapsiakaan; lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden jäseniksi tai edes pedofiilien uhreiksi.
      JEESUS siunasi lapsia ja samassa tilaisuudessa toisin lapsia kohteleville antoi myllynkivien käyttöohjeet. Tiedot Jeesuksen evankeliumista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

---

Kirjoittakaa google hakusanaksi "kaste" tai "lapsikaste" niin näettä kuinka paljon rikollisuus pelkästään internetillä valehtelee!
      KASTE SANA ON RAAMATTUUN VÄÄRENNETTY:
      Kaste:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
      HUOMATKAA SANA "PESTÄ" JOKA KÄYTÄNNÖSSÄ TARKOITTAA MYÖS "PESEYTYMISTÄ."
      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

SEN VÄÄRENNÖSEKSI JEESUS ITSE OSOITTI:
      HUOMATKAA SANA "PESTÄ" JOKA KÄYTÄNNÖSSÄ TARKOITTAA MYÖS "PESEYTYMISTÄ."
      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

ei saatanaa jumalanaan palveleville uskovaisille Jeesus oppeineen ja esimerkillisine tekoineen pelpaa...

Jeesuksen evankeliumi Johanneksen mukaan;
      1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

• IRT.on.hyvä

Iso Raamatun Tietosanakirja on suositeltava, eikä suinkaan kuiva. Mielenkiintoinen värikuvituskin! Kannattaa tutustua...!

• Jobinpostia

Lähettikö Jumala itsensä matkaan? 2Moos.3:14. Jumala vastasi Moosekselle: Minä olen se, joka minä olen. Ja hän sanoi viellä: Sano israelilaisille näin: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne. Odotan tähän, Raamatun paikkaan selityksen selitystä!

• Voihanvitalis

Toinen Raamatun paikka, loiko Jumala itsensä, vai tekiö?.Jes.43:10. Loppulauseet: Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Biblia (kirjakääröt). Ei yhtään Jumalaa ole edelläni tehty, ei myös kenkään tule minun jälkeeni. Tässä olisi Raamatun selittäjille töitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5686
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3771
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2658
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2192
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2137
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163