Onnistuuko velan perintä velkomustuomion kautta näillä perusteilla ?
- Henkilö pyyti rahaa lainaksi xxx määrän facbookissa, summa ja takaisinmaksu päivä mainittu
- Lainaaja nosti rahan pikapankilta ja luovuti lainaajalle, mukana oli yksi lainaajan kaveri (todistaja?)
- Takaisinmaksuajan koittaessa rahoja ei näy, yllätys yllätys, kyselen sitä fb:ssa ja lainaaja kertoilee että raha näkyy seuraavalla viikolla ku eri pankki (oli perjantai), tästä voisi päätellä että on maksanut kuten sovittiin.
- Ei näkynyt rahoja, kyselyitä perään ja annoin maksuaikaa kuun loppuun ja toki sanoin että ilmottaa jos tulee ongelmia.
- Maksoi antamalleni tilille 30% velanmäärästä ja lupasi maksaa loput kun saa rahaa
- Menee pari viikkoa, kyselen rahojenperään ja ilmoittaa laittaneeensa loppu velan (perjantai)
- No ei näy rahoja vielä seuraavan tiistainakaan, kyselen perään ja lainaaja ilmoittaa että "et ole tosissas, veloitus kyllä näkyy tilillä", tämän jälkeen olen kysellyt rahoja monta kertaa eikä enää vastausta...yllätys
Eli onko tuossa tarpeeksi matskua siitä että velka on oikeasti tehty ? Ei ole kyse isosta summasta mutta vielä enemmän PERIAATTEESTA ja LUOTTAMUSKESTA
Velan periminen yksityiseltä oikesteitse?
10
473
Vastaukset
- voihanenä
Meinasin siis laittaa pari laskua vielä kirjeenä tuosta mutta tointaako tuo jos ei ole edes mahdollisuuksia saada tuomiota ?
- Runoilija12345
Minulla oli vähän samantyylinen tapaus.
Tee velkomushakemus täältä:
https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/karajaoikeus
Minulla velallinen ei vastannut haasteeseen, eli tuli helposti yksipuolinen tuomio asiassa ja samasta paikasta tuomion saa siirrettyä ulosottoon.
Oikeus ei pyytänyt mitään todisteita velasta, toki ne oli minulla jo valmiina.
Hakemus maksaa luokkaa 60-80€ ja se tulee maksaa etukäteen (en muista tarkkaan enkä jaksa nyt kirjautua tuonne..).
Muista pyytää oikeudenkäyntikulujen maksimisumma 130€, jos tuomio tulee, sen saat automaattisesti.- voihanenä
Pitääkö ensin lähettää pari kirjelaskua velaliselle vai voinko ihan noilla tiedoilal laittaa tuon velkomushakemuksen. Viimeisin kommenttinit velalliselle on että viimeisen kerran myönnän maksuaikaa tämän kuun loppuun, sen ainakin odotan ?
Entäs jos velallinen tekee vastineen ja kiistää, riittääköhän nuo FB jutut ja mun tiliote ettei velkaa näy siellä - velanperijä
voihanenä kirjoitti:
Pitääkö ensin lähettää pari kirjelaskua velaliselle vai voinko ihan noilla tiedoilal laittaa tuon velkomushakemuksen. Viimeisin kommenttinit velalliselle on että viimeisen kerran myönnän maksuaikaa tämän kuun loppuun, sen ainakin odotan ?
Entäs jos velallinen tekee vastineen ja kiistää, riittääköhän nuo FB jutut ja mun tiliote ettei velkaa näy sielläUskoisin, että riittää... Mulla samanlainen juttu vireillä (Tosin velallista ei ole vielä tavoitettu...), joten ei ole tuota voinut käräjäoikeus tiedoksi antaa. Mulla summana n. 600 e. Tyhmä olin ku menin lainaan tuntemattomalle pelkän nettikeskustelun perusteel, mut... :( Sähköpostiviestit mulla todisteena ja tiliotteet, et jos velallinen kiistää, nii uskon kyllä voittavani... Samaa mulle käriksestä arvelivat...
- maksaja
Nyt ihan viime aikana ilmennyt asia että kun maksajan pankki on eri kuin saajan pankki maksun siirtyminen saajan tilille kestänyt 3 viikkoa. Oma kokemus asiasta
- 464575
Sulla taitaa olla ns. yksittäistapaus...liekkö tuollainen viivästys edes laillista
- 36363636
Velkakirjalain mukaan fyrkan pitää olla velkojan hallussa eräpäivänä. Kuluttajansuoja hyväksyy, että maksetaan eräpäivänä, mutta nythän on kyse kahden henkilön välisestä velkasuhteesta. Siihen sovelletaan velkakirjalakia.
Pankin "kolmen viikon" tilisiirrot ovat aika hassuja. Kuuluvat samaan sarjaan kuin lasten jutut opettajalle: "koira söi läksyvihkon".
- toktokx
Mitä ihmeen porukkaa täällä on, kun jonkun nettikeskustelun perusteella lainailee tuntemattomille tai vaikka kavereillekin? Mitä teillä liikkuu oikein päässänne? Sitten itketään, kun rahat on menneet, eikä maksua kuulu. Hei haloo, miten meni noin niinku omasta mielestä?
- 458458458
Koskeeko yksityistä velkojaa samat lait perinnän kuluista kuin perintätoimistoja?
- laki-luke
"Laki saatavien perinnästä" koskee kaikkea perintää. Huomaa kuitenkin, että kuluttajavelka (kuluttaja elinkeinonharjoittaja) on eri asia, kuin kahden yksityisen välinen velka. Tuossa laissa puhutaan näistä molemmista sekä lisäksi perintätoimistoja koskevista lisämääräyksistä ja -rajoituksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.525778Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461785
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341662Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181620- 1021447
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281430Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163