Mitä tarkottaa?

mmmmaaa

Sain lausunnon kirjoituksestani. En voi enää vaivata lausunnon antajaa, joka ystävällisesti suostui antamaan sen, kun pyysin.
Mitä siis tarkottaa seuraava.
" Henkilöt kasvavat järjestään suuremmiksi kuin kertomus edellyttää."
Ja
"Henkilöt eivät ole alisteisia kertomukselle."
Onko hyvä tai huono asia?

12

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kpsef4

      Tuossa kässärissä lausunnon antajan mielestä huono asia. Henkilöt peittävät näkyvistä tarinan, kirjoitat liikaa henkilöistä niin että teksti muistuttaa henkilökuvausta eikä kertomusta.

    • evmiovjo

      Henkilöiden persoona, kehittyminen ja ulkonäkökin pitäisi tulla kuvatuksi lähinnä toiminnan ja dialogin kautta. Ei niin, että liikaa kuvailee millainen henkilö on luonteeltaan ja ulkonäöltään. Aloittelevat kirjoittajat sortuvat usein tähän liialliseen adjektiívien käyttöön. Siis karsi, hio kieltä ja etene kertomus edellä. Lukija pitkästyy jos ei tapahdu mitään, mutta toisaalta henkilöt eivät saa myöskään jäädä stereotyyppimäisiksi hahmoiksi millaisia juonivetoisissa dekkareissa usein on.

      • Klijef3

        En tiedä, ovatko adjektiivit ongeman ydin, mutta joka tapauksessa kaikenlaisissa kirjoissa kirjoittajan tulisi osata kuvata ihmistä ajassa ja paikassa eikä selittää millainen tämä hänen omasta mielestään on, miksi hänestä on sellainen tullut jne. Ihmistä kannattaa kuvata toimimassa, ajattelemassa, jolloin lukija saa itse muodostaa mielipiteensä hänestä ja hänen toiminnastaan.


    • mmmmmaaaasss

      Kiitos vastauksista!
      Ymmärrän nyt, että kertomus "töksähtää" uuteen henkilöön. Minä olen nimittäin tehnyt henkilöille omat luvut, jossa esittelen lapsuuden traumoja aiheuttaneita tapahtumia. Näin olen halunnut näyttää lukijalle, miksi henkilö on sellainen kuin on.

      Nyt tahtoisin tietää vielä, että onko joissakin tapauksessa hyvä asia, että henkilö kasvaa kertomusta suuremmaksi?

      • Jakl2

        Ei minusta. Vaikka kyse olisi elämäkerrasta/historiateoksesta tms. eikä fiktiosta, niin henkilö tulisi osata sijoittaa tapahtumiin uskottavasti niin ettei kuvaus jää irralliseksi. Kuvaamasi rakenneratkaisu kuulostaa mekaaniselta ja luettelomaiselta, sitä kannattaa varmasti muuttaa, jos vielä jatkat työskentelyä sen parissa.


      • enora

        Yksi keino on tuoda historiaa esiin takaumien kautta. Sekin vähän selittelyä. Mutta asenteissa ja toiminnassakin persoona käy hyvin ilmi.


    • maaaassss

      Kiitos asiantuntevista vastauksista. Seuraavat lauseet eivät siis tarkoita taitavaa henkilökuvaysta vaan taitamatonta kirjoittamista.
      " Henkilöt kasvavat järjestään suuremmiksi kuin kertomus edellyttää." ja "Henkilöt eivät ole alisteisia kertomukselle."
      Kuitenkin lauseista saa hyvin positiivisen kuvan kirjoituksesta. Onkohan kyseessä jonkinlainen vittuilu, sillä vaivasin arvostelupyynnöillä monia kertoja ennen kuin sain sen?

      • LJöj4

        Ei ole vittuilua, puhutte vain "eri kieltä". Lausunnot yleensä ovat juuri tuohon tapaan kohteliaita ja tiiviitä, sillä tavoitteena on korjata puutteita.

        Nuo po. lauseet taitavat kuvata samaa ongelmaa mistä itsekin kerrot. Tavoitteesi on kuvata, millaisia henkilöt lapsuuden traumojen seurauksena ovat, mutta hyvässä fiktiossa ihminen on moniulotteinen ja mutkikas olento niin kuin todellisuudessakin. Siksi kirjailija kuvaa henkilöt vain tietyssä tilanteessa eikä kuvittelekaan kertovansa heistä lopullista totuutta: sitä, millaisia hen ovat tai miksi heistä on sellaisia tullut. Muussa tapauksessa lukija alkaa herkästi lukea tekstiä vastakarvaan.


      • arkkitehtuurinaloille

        Lauseista ei saa hyvin positiivista kuvaa kirjoituksesta, mutta ei se vittuiluakaan ole. Juuri tällaisen takia lausuntoja ei anneta kustantamoista.


    • nupatus

      Ihan normaalia lausuntokieltä tuo on.

    • muy7

      Tuollainen "Henkilöt eivät ole alisteisia kertomukselle." on hyvin alkeellinen virhe. Vittuilua se ei ole. Jos kysymys olisi kirja-arvostelusta, niin silloin voisi olla. Kirja-arvostelijat usein ilmoittavat hienoin sanakääntein, että kirja on ihan paska.

    • selostaja-

      " Henkilöt kasvavat järjestään suuremmiksi kuin kertomus edellyttää." Ja "Henkilöt eivät ole alisteisia kertomukselle."

      Tuo tarkoittaa selkosuomeksi, että henkilöt ja tarina ovat eri paria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe