Onko noilla Audi / WV:n automaateilla eroa kestävyysmaineensa suhteen: märkäkytkin VS. kuiva?
"VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama."
Direct-shift gearbox: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
Tietysti lähtökohtana tulisi pitää sitä, että märkäkytkimelliseen tehdään öly- ja suodainvaihdot noin 60tkm välein. Paljonko se kustantaa?
Sunnilleen millaisilla kilometreillä on odotettavissa kuivakytkimelliseen levyjen vaihto ja paljonko se kustantaa? Tokihan auton käyttöolosuhteet asiaan jonkin verran vaikuttavat.
Onko sen suurempaa hintaeroa: merkkiliikkeen tekemänä VS. automaatteihin erikoistuneessa korjaamossa?
Itsellä on seuraavaksi käytetyksi autoksi harkinanssa mm. Ford, Audi tai WV automaatilla, noin 60 tkm ajettuna. En ole perehtynyt missä Audi-WV:n malleissa on märkä tai kuivakytkin-laatikko.
Toistaiseksi Ford Power Shiftillä on vahvempana ehdokkaista (S-Max tai Mondeo), joskin silläkin on automallista riippuen joko märkä- tai kuivakytkin-versio, joskin S-Max ja Modeo lieneen aina märkäkytkimella ja Focus & Fiesta kuivalla.
***
Audi-WV-konserni on valitettavasti tehnyt erityisne huonon maineen automaateillaan ja tuosta maineesta on vaikea päästä eroon.
Itse en tiedä onko automaatteihin tehty korjaavia rakennemuutoksia ja jos, niin mistä vuodesta alkaen.
"6-Speed DSG Gearbox Repair"
- http://multitronic-box.com/our-services/6-speed-dsg-gearbox-repair
4.1.2014 - "Volkkarin DSG-vaihteiston menetetty maine"
- http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304
16.11.2013 - "Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä."
- http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304
"Volkswagen Recalling 1.6 Million Cars Globally to Fix DSG Gearboxes"
- http://www.autoevolution.com/news/volkswagen-recalling-16-million-cars-globally-to-fix-dsg-gearboxes-71053.html
"Volkswagen – Massive Recall of the Vehicles Because of DSG Box"
- http://gearheads.org/volkswagen-massive-recall-of-the-vehicles-because-of-dsg-box/
Automaatti: Märkä vs. kuivakytkin ?
26
17817
Vastaukset
- VältäHarmeja
Tuon konsernin kestävyysmaine on YLEENSÄKIN KYSEENALAINEN. Tästä esimerkkinä lähes rajattomat lehtien kirjoitukset höystettynä asiakkaiden vastaavilla.......
- tomaatteja
Ole hyvä ja jätä tuo simplissime meuhhkaisi ihan itsellesi, en tavitse sitä.
Kaltaisiasi trolleja on joka ainoan s24 automerkkin palstoilla sairaaloisesti itseään tydyttämässä aamusta iltaan.
Ps. Onhan se nyt merkillistä kun noita "kyseenalaisia" ja "joka kadunkulmaan rikkotuvia" WV-Audi-konsernin autoja on Euroopankin tiestöt täynnänsä, myös jatkuvassa ammattiajossa, kevyessä ja raskaammassa, takseista raskaaseen tavarankujetukseen ja näin edelleenkin ;-)
Ps. Vältän trolleja ...
- tomaatteja
No, noissa jo laittamissani linkeissä on avukseen ainakin osavastaus, eli alla olevan atikkelin mukaan tuo kuivakytkimellinen DSG7 olisi ollut se ongelmallisempi versio.
Muistaakseni alunperin WV ei märkä-automaatteihin ollut edes ohjeistanut öljyn- ja suodattimenvaihtoja ja ilmeisemmin sittemmin suositus on se 60tkm tai kolme vuotta (?).
En tiedä onko noihin laatikoihin sittemmin tehty korjaavia rakennemuutoksia ja jos niin mistä vuodesta alkaen.
***
16.11.2013 - "Volkswagen-yhtymän DSG-automaattivaihteiston seitsemänvaihteinen versio on tullut ja tulee valmistajalleen huomattavan kalliiksi. Kuusivaihteinenkaan ei ole välttynyt häiriöiltä."
- http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304
***
"VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama."
Direct-shift gearbox: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox- ItämaanTietäjäx2
Mutuna veikkaisin seuraavaa:
7-vaihteinen pienempien moottoreiden kanssa käytetty vaihteisto posahtaa korjaamokuntoon nätillä ajolla viimeistään jossain 100 tkm nurkilla. Maksimi kestoikä on luokkaa 150 tkm. Vaihteiston puolustukseksi on myös huomioitava sen polttoainetaloudellisuus. Se säästää polttoainetta verrattuna perinteisiin automaatteihin.
6-vaihteinen kestää paremmin. Sillä pääsee nätillä ajolla ja hyvällä säkällä yli 200tkm. - riskiostos
ItämaanTietäjäx2 kirjoitti:
Mutuna veikkaisin seuraavaa:
7-vaihteinen pienempien moottoreiden kanssa käytetty vaihteisto posahtaa korjaamokuntoon nätillä ajolla viimeistään jossain 100 tkm nurkilla. Maksimi kestoikä on luokkaa 150 tkm. Vaihteiston puolustukseksi on myös huomioitava sen polttoainetaloudellisuus. Se säästää polttoainetta verrattuna perinteisiin automaatteihin.
6-vaihteinen kestää paremmin. Sillä pääsee nätillä ajolla ja hyvällä säkällä yli 200tkm.Jos oikein ymmärsin, niin vain täys idiootti ostaisi käytetyn TSI/DSG volkkarin jolla on ajettu yli satatuhatta km. Toyotan portaattomasta en ole kuullut mitään negatiivista kestävyyden alueelta ja toimintaakin kehutaan jouhevaksi ja sivistyneeksi. Eikös tälle DSG-laatikolle ole vaadittu takuun pidentämistäkin kun se on vain minimaalisen kaksi vuotta.
- tomaatteja
ItämaanTietäjäx2 kirjoitti:
Mutuna veikkaisin seuraavaa:
7-vaihteinen pienempien moottoreiden kanssa käytetty vaihteisto posahtaa korjaamokuntoon nätillä ajolla viimeistään jossain 100 tkm nurkilla. Maksimi kestoikä on luokkaa 150 tkm. Vaihteiston puolustukseksi on myös huomioitava sen polttoainetaloudellisuus. Se säästää polttoainetta verrattuna perinteisiin automaatteihin.
6-vaihteinen kestää paremmin. Sillä pääsee nätillä ajolla ja hyvällä säkällä yli 200tkm."7-vaihteinen pienempien moottoreiden kanssa käytetty vaihteisto posahtaa korjaamokuntoon nätillä ajolla viimeistään jossain 100 tkm nurkilla. Maksimi kestoikä on luokkaa 150 tkm."
1) Eli tuo DSG7 kuiva laatikko. Mitä hajoaa ja paljonko korjaus kustantaa?
Eikö siihen kannattaisi vaihdattaa levyt 'x-kilometreillä' ennen kuin se kunnolla poksahtaa vai onko hajoaminen / laatikon heikkous teknisesti laajempaa kuin vain pelkä levyt.
Paljonko levyjen vaihto kustantaa, asia jota jo avauksessa kysyin?
2) Märkäkytkimellisen DSG6:n huollostakin kysyin, eli onko WV-Audi sittemmin ohjeistanut öljyn- ja suodattimen vaihdot ja jos, niin millaiset? Paljonko se kustantaa?
Mielestäni on täysin järjetöntä, automerkistä riippumatta, ajaa itsepäisesti märkälaatikko hajalle vain koska ei teetä siihen osaavalla taholla huoltoja, joko joka 60tkm tai kolmen vuoden välein.
3) Kysyin myös, että onko noihin laatikoihin tehty todellisia teknisiä parannuksia sitten maailmanlaajuisten skandaalien, vain jatkaako yritys saman tavaran tuottamista? - Anonyymi
ItämaanTietäjäx2 kirjoitti:
Mutuna veikkaisin seuraavaa:
7-vaihteinen pienempien moottoreiden kanssa käytetty vaihteisto posahtaa korjaamokuntoon nätillä ajolla viimeistään jossain 100 tkm nurkilla. Maksimi kestoikä on luokkaa 150 tkm. Vaihteiston puolustukseksi on myös huomioitava sen polttoainetaloudellisuus. Se säästää polttoainetta verrattuna perinteisiin automaatteihin.
6-vaihteinen kestää paremmin. Sillä pääsee nätillä ajolla ja hyvällä säkällä yli 200tkm.Väärin sanoa noin että silloin posahtaa. Mulla oktavia 1.4 tsi dsg 2009,ajettu 217500 ei onelmaa nyt menee toisen keran laatikon öljyn vaihtoon, ei mitään olgelmia ei pidä ladella sellaista mistä ei tiedä varmasti.
- 342342
Uudessa A4:ani on märillä kytkimillä oleva DSG7 aski. Se on vain Audin käytössä.
Sitä en osaa vielä sanoa miten tuo pysyy nipussa. DSG se on silti vaikka voissa paistaisi. Kehitystäkin on kyllä tapahtunut mutta ei se vieläkään mikään oikea automaatti ole mutta jos ajelee hissukseen niin toimii kyllä nätisti.
Kuvassa DSG7ssä ei ongelma taida olla levyt vaan ohjausjärjestelmä. Niissä on ollut vikoja ja siihen liittyen Vageni siirtyi käyttämään mineraaliöljyä askissa eräänlaisen hätäapuna.- tomaatteja
"Uudessa A4:ani on märillä kytkimillä oleva DSG7 aski. Se on vain Audin käytössä."
Siis kuivasta DSG7:stä on nyttemmin märkä DSG7 aski-versio. Edelleenkään en ole saanut vastausta siihen onko WV sittemmin ohjelmoinut huollot automaateille ja millaiset.
"Kuvassa DSG7ssä ei ongelma taida olla levyt vaan ohjausjärjestelmä. Niissä on ollut vikoja ja siihen liittyen Vageni siirtyi käyttämään mineraaliöljyä askissa eräänlaisen hätäapuna."
Sekavaa kirjoitusta. Nyt en oiken ymmärrä. Kuivassa boxissa on ollut ohjaussyteemissä ongelmia ja nyt kuivaan boxiin onkin laitettu öljyt sisään!
Muistelen lukeneeni siitä, että märässä DSG6:ssa olisi alettu käyttää hätäapuna mineraaleja tai jotakin muuta öljylaatua ja ohjeistettu huoltovälit aiempien ikuisöljyjen sijaan, mutta siitäkin jäi epäselväksi, että oliko se maailmanlaajuinen asia vai ei. En jaksa ja ehdi kaivella ko. artkkeleita, jotka liityivät muistaakseni Aasian markkinoihin. - 24234234
Kuivassa boxissa, (Typon vuoksi jäi nimennä i-kirjain uupumaan) vain kytkimet on kuvia. Vaihteistossa on silti paljon enemmän ölyä kuin vaikka moottorissa. Jostain syystä VW tosiaan siirtyi mineraaliöljyihin. Ilmeisesti ohjausventtiilien toiminnassa oli synteettisillä ongelmia.
Märillä kytkimillä oleva kestää pidempään ruuhkassa valumista metri kerrallaan kun öljy jäähdyttää kytkinlevyjä samaan tapaan kuin moottoripyörissä.
Jostain syystä synteettinen öljy tuppaa maastomopoissa turvottamaan kytkinlevyjä jos luistatetaan jatkuvasti ja niinpä mineraalipohjaiset öljyt joissa ei ole polymeereillä hoidettu viskositeettiä, toimvat paremmin. Joka tapauksessa noissa mopoissa synteettisen käyttö johtaa kytkimen tartuntakohdan muuttumiseen. Mopoissa se hankaloittaa ajamista mutta autoissa askin toimintaa tulee aivan sairaaksi kun ohjaustekniikka ei ymmärrä asiaa ollenkaan. - tarvikemerkit
24234234 kirjoitti:
Kuivassa boxissa, (Typon vuoksi jäi nimennä i-kirjain uupumaan) vain kytkimet on kuvia. Vaihteistossa on silti paljon enemmän ölyä kuin vaikka moottorissa. Jostain syystä VW tosiaan siirtyi mineraaliöljyihin. Ilmeisesti ohjausventtiilien toiminnassa oli synteettisillä ongelmia.
Märillä kytkimillä oleva kestää pidempään ruuhkassa valumista metri kerrallaan kun öljy jäähdyttää kytkinlevyjä samaan tapaan kuin moottoripyörissä.
Jostain syystä synteettinen öljy tuppaa maastomopoissa turvottamaan kytkinlevyjä jos luistatetaan jatkuvasti ja niinpä mineraalipohjaiset öljyt joissa ei ole polymeereillä hoidettu viskositeettiä, toimvat paremmin. Joka tapauksessa noissa mopoissa synteettisen käyttö johtaa kytkimen tartuntakohdan muuttumiseen. Mopoissa se hankaloittaa ajamista mutta autoissa askin toimintaa tulee aivan sairaaksi kun ohjaustekniikka ei ymmärrä asiaa ollenkaan.Oleellinen asia, sekä toistamiseen esittämäni kysymykset nyt kuitenkin toistamiseen hukkuvat noihin teksteihin, jotka eivät auta harkitessa vähemmän riskistä Audi-VW automaattia.
Vaikkapa Audi Q5:n S-tronicin suhteen on itselleleni epäselvää onko se kuiva vai märkä laatikko, vai onko jopa molempia versioita olemassa.
Sitten alla olevatkin osin mainostekstit hukuttavat oleellisen alleen, eli kaipaisi itse asiassa taulukon josta näkisi mitä laatikoita Audi-VW:llä on edelleen käytössä, mitä ovat kuivia ja mitkä märkiä ja missä auto-moottori-kombinaatioissa mikäkin on saatavilla.
S-tronic: http://www.audi-technology-portal.de/en/drivetrain/transmission-technologies/s-tronic_en
- http://www.motor1.com/news/1675/new-audi-s-tronic-transmission/
- https://www.audi.co.uk/glossary/s/s-tronic.html
- http://www.eurocarblog.com/post/677/the-new-audi-s-tronic-7-speed-gearbox
- http://www.fiches-auto.fr/articles-auto/boites-automatiques/s-1023-dsg-s-tronic-volkswagen-audi.php
Kuitenkin kaiken lukemani perusteella auto kuivalla DSG7:lla on liian riskialtis hankinta, eli mieluummin vain märkäkytkimellinen vaihtoehto.
Sitten edelleen on epäselvää mikä on Audi-VW:n nykyinen _virallinen rohjeistus_ ko. laatikoiden öljyjen ja itse laatikon huollon suhteen, 60tkm tai kolme vuotta (?) ja paljonko se kustantaa.
Ps. Saatan siityä Fordin mm. Mondeoissa ja S-Maxeissa oleviin Power Shiftteihin, sillä niiden maine kokonaisuudessaan on pikemminkin hyvä kestävyydeltään.
Automaattilaatikollista autoa valitessa on ensimmäinen kriteeri laatikon maine ja vasta sen jälkeen voi haarukoida itse auton, merkin ja mallin. Harmi ett'eivät kaikki tee kestäviä automaatteja.
- Merkkiä_vaihtanut
Tässä ketjussa esiintyy niin kysymyksissä kuin vastauksissakin outo lyhenne WV. Mistä se tulee?
Volkswagen ei ole mikään Wolksvagen ja merkin tunnettu lyhenne on tietenkin VW. Aika pahasti sokea saa olla saadakseen maailman suurimman autonvalmistajan nimen kaksi kirjainta väärään järjestykseen!
VW:n kuivakytkimiset 7-vaihteiset valmistaa kytkimistä ja kytkinkomponenteista tunnettu LuK ja märkäkytkimiset 6-vaihteiset tavanomaisistakin automaattivaihteistoista tunnettu Borg & Warner. Ongelmia on kuulemma ollut enemmän kuivakytkinversioissa.
7-vaihteisen kuivan ongelmista sain osani minäkin, pian takuuajan mentyä umpeen. Ne hellittivät, kun sain 40–50 tkm:n välillä autooni uuden askin veloituksetta. Maahantuojakin hermostui, kun korjaamo ei saanut askia kuntoon useammallakaan yrityksellä.
Ajan nytkin 7-vaihteisella, mutta en DSG:llä enkä muullakaan kaksoiskytkentämallilla. Nykyinen automaattini on ihka oikea mehulinko eikä merkkikään kuulu enää VW-konsernin tuotteisiin.- tomaatteja
Muuan ulkolaisen foorumilaisen tekemän tiedustelun mukaan Audin Q7:n Tiptronicia ( https://fr.wikipedia.org/wiki/Tiptronic ) valmistaa:
- ZF:n valmistama Audi Q7 - 3.6 FSI ja V12 TDi.
- Muihin Q7:n moottoreihin Tiptronicin valmistaa Aisin
"Volkswagen ei ole mikään Wolksvagen ja merkin tunnettu lyhenne on tietenkin VW."
Ps. Vilpittömimmät pahoitteluni WV:n kirjaimien skippailusta Golfinkin aikoinaan omistaneena ja mielenrauhan horjuttamisesta, mutta en valitettavasti voi luvata ett'ei se pääsisi toistumaan ;-)
- Kolinaa
Jos märkäkytkimelliseen tehdään öljynvaihto oikein se edellyttää huuhtelua, ainakin jos se tehdään harvoin. Ja ei ole halpaa.
Laatikoiden lisäksi tuppaa porsimaan kaksoismassavauhtipyörät kummassakin ja manuaaleissa myös.- tomaatteja
Yleensä huuhteluvaihtoon turvaudutaan silloin kun normaalivälein tehty huolto on laiminlyöty, vaikka ei siitä haittaa olisi jos sen tekisi normiväleinkin tehdyssä huollossa.
Ainakaan en ole tietoinen valmistajien ohjeistamista huuhteluvaihdoista normivälein tehdyissä huolloissa (sattahan niitä silti olla), eli 50-60tkm tai joka kolmas vuosi.
Mutta kyllä tuo Audi-VW on automaateillaan sellaisen maineen tehnyt ett'ei niihin oikein uskaltaisi koskea edes asianmukaisesti huollettuina, sillä mielenauhan sijaan aina takaraivossa pelko josko aski tilttaa ja sitten se maksaa maltaita. - jälkimvikapesätsidsgvw
tomaatteja kirjoitti:
Yleensä huuhteluvaihtoon turvaudutaan silloin kun normaalivälein tehty huolto on laiminlyöty, vaikka ei siitä haittaa olisi jos sen tekisi normiväleinkin tehdyssä huollossa.
Ainakaan en ole tietoinen valmistajien ohjeistamista huuhteluvaihdoista normivälein tehdyissä huolloissa (sattahan niitä silti olla), eli 50-60tkm tai joka kolmas vuosi.
Mutta kyllä tuo Audi-VW on automaateillaan sellaisen maineen tehnyt ett'ei niihin oikein uskaltaisi koskea edes asianmukaisesti huollettuina, sillä mielenauhan sijaan aina takaraivossa pelko josko aski tilttaa ja sitten se maksaa maltaita.Vw pelko tulee vika-alttiudesta.
- 234234
Jos moottorissa on vääntöä enintään 250Nm ja DSGssä vaihteita 7, mitä ilmeisemmin askissa on kuivat kytkimet.
6v DSG on märillä kytkimillä ja sitä on paljon 2L dieseleissä. 1.6TDI ja 1.4TSI on aina kuivilla kytkimillä (<250Nm). - justjoo2345
Uudessa tiguanissa(yli 250nm) 7 vaihteinen laatikko märällä kytkimellä. Pienissä bensa koneissa kuiva kytkin.
- 2.4STW__
Myös Skodiin tuo uusi 7v märkäkytkin aski tulee uuden Occun ym. myötä. Audilla se on ollut jo käytössä.
Itellä on uuden karhea Audi tuolla askilla dieselin perässä. Aski on huono kuten oli 6v märkäkytkin askikin.
Vedon kytkeytyminen paikallaan ja myön pikkuvauhdissa moottorijarrutuksen jälkeen kestää tolkuttoman pitkään. Tästä on kaikkia VAGeneita mrokattu lehdistössäkin. Ilmiö suorastaa v-mäinen ja tekee kaupunki/taajama ajamisesta rasittavaa. Robotti mikä robotti. Ei tuo ole verrattavissa oikeaan automaattiin.
En osaa sanoa VWn tavasta ohjelmoida askia mutta ainakin Audilla on outo tapa vedättää järjettömän matalilla kierroksilla maantiellä. Jopa 1050RPM kierroksilla mennään kone jyristen. MB tai BMW ei toimii fiksummin. Ilmeisesti Audi ei muuten pysty kilpailemaan päästöissä muiden kanssa huonomman askin ja moottorin vuoksi.
- Anonyymi
On se kumma kun noita viisaita riittää, noin posahtele, ja pelotellaan että ei päästä 100 tkm kun laatikko hajoaa ei pidä paikkaansa. Minulla on skoda oktavia 1.4 tsi dsg 2009,ja nyt autolla on mittarisa 217500tkm. Ei mitään ongelmia laatikossa eikä muuallakaan, nyt mene laatikon öljynvaihtoon toisenkerran joten mieti tarkkaan mitä suustasi latelet
- Anonyymi
huuiiii eeeen hanki
- Anonyymi
DSG7 kuivakytkimellä , vaihteistoon 2 litraa Comma Manual GearOil MVMTF Plus 75w Fully synthetic ja megatronikiin 1litra sinne kuuluvaa Hydrauli öljyä G004000M2 kannattaa vaihdattaa tai vaihtaa itse jos asian osaa .Motonetistä löytyy öljyt . Huoltoliikkeistä voi varmistaa asian .Minulla toimii laatikko kuten pitää ja ajettu yli 200 tuhatta. Vaihdan 60 tonnin välein vaikka ohjeissa ei vaihtoa masaainita ollenkaan, saahan sitä käyttää maalaisjärkeä.
- Anonyymi
Eihän ne vaihdelaatikon öljyt vaikuta mitenkään siihen erilliseen kytkimeen? Kytkin voi levähtää vailla vaihtaisin 20tkm välein laatikon öljyt, jos ne vaan on kulunut tai kuluu nopeasti...
- Anonyymi
onko märkä skodan ja wolsun 1.4 ssa ollenkaan? vain kuivia? jos märkä nii mistä vuodesta asti?
- Anonyymi
märkiä ovat nelivedot ja ja yli 250newtonin väännön omaavat
- Anonyymi
käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tiedän ainakin että moni taksiyrittäjä ei VW konsernin autoihin luota---käy monimerkkikorjaamolla asiaa kysymässä jos et muuten usko...
tie
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841