Tulilisko

tullari

Olen miettinyt vakavasti tuliliskon hankintaa, mutta tietoa on melkoisen vähän...
Minulla on 64 litrainen allas, joka on tällä hetkellä akvaariona kaloille, mutta olisi mahdollista tyhjentää kaloista.
Riittääkö se kahdelle liskolle?
Olisiko mahdollista sisustaa liskoallas kuten akvaario, kasveja, hiekkaa pohjalla jne.? Kun jossain olen kuvia katsellut, niin ei ole muuta kuin kelluva korkinpala ja valaisin niissä altaissa.
Eläinkaupassa sanoivat että syövät surviaissääsken toukkia, mitä muuta?
tuossapa noita kyssiä näin niinku alkuun

7

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontsa

      akvaarios riittää kahelle...kai kolmelleki..
      aion ite hankkii kaks tularii 50 litran akvaa ja oon kuullu et se riittää..
      tularit syö kai katkarapui ja niit surviaisen toukkii...kastematoki on lukenu näil palstoil..
      akvaa voi laittaa hiekkaa mikä on rae kooltaa isompaa ku liskon pää...ettei se syö niit kivii..
      se voi kuolla siit..
      tota noinnii..ne tarvii kuivanmaan alueen..
      kannattaa lukee noit aikasempii keskustelui...
      mut täs on vähä neuvoi noin aluks...
      toivottavasti ostat ne liskot ne on aika veikeitä kavereita...

    • tanja

      Riittää hienosti ! Sisustus voi olla samanlainen kuin akvaariossa..eli sorapohja ja kasvit maa-alue jolle voi istuttaa myrkyttömiä kasveja. Tuliliskot ovat aika ahneita ja kaikkiruokaisia: surviaisia ja muita toukkia, matoja, hyönteisi ja joskus niille voi pituttaa pienen nokareen vähärasvaista lihaa tai vaikkapa maksaa. (ja kesällä tietysti..nami nami..elävää ravintoa voi käydä haavilla keräämässä ojasta ! )

      • tullari

        Tuo haaviminen onki ihan tuttua puuhaa jo akvaariopohjalta, ku kaloille on aina käyny jotain ötököitä :D
        Mut ehkäpä näillä tiedoilla alkuun, onneks omalla kokemuksella oppii parhaiten :D


      • saro
        tullari kirjoitti:

        Tuo haaviminen onki ihan tuttua puuhaa jo akvaariopohjalta, ku kaloille on aina käyny jotain ötököitä :D
        Mut ehkäpä näillä tiedoilla alkuun, onneks omalla kokemuksella oppii parhaiten :D

        Itselläni oli kaksi ja elivät useamman vuoden, hauskoja kavereita.. kannattaa pitää akvaarion kansi reunoilta hyvin tiiviinä koska ovat kovia kiipeilemään akvaarion seinustoja karkuun. Itse kaivelin sohvanaluset ja nurkat pariin otteeseen ennenkuin sain kaverit pysymään altaassaan. Akvaarioliikkeistä saa myös kuivaruokaa purkissa, eli ei pelkkää lihaisaa ravintoa!
        Järjestä paljon kivoja piilo- ja lekottelupaikkoja


    • on salamanteri

      joka pian viis vuotta ollut meillä, oikeesta iästä ei tietoa..
      "herralle" ei missään vaiheessa ole kelvannut akvaarioliikkeiden kuivaruuat, vaan ruuan on pitänyt olla "elävää". kädestä on syötetty niin katkikset kuin jauhelihakin. kuivana alueena on iso kivi sekä kasvisto joka nousee veden pinnan yläpuolelle, ja siitä onkin tullut ihan lempipaikka. karkumatkalta ei meilläkään ole säästytty, eetä kansi on aikasta tärkeä. varsinaista apuaei tästä tainnut olla, mutta pääsimpä kertomaan.

    • Zuuls
    • kilpik

      niin,mä aina ihmettelen kun ihmiset kertoo tuliliskojen karkaamis tarinoita..nuilla minun tuliliskoilla ei ole ilmennyt mitään vastaavaa, eivät edes ole pahemmin seinille kiipeilleet:) mukavia yksilöitä, kun eivät tuota tuossa asiassa päänvaivaa, ja kivoja kavereita muutenkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe