Miten laihduttaa ilman motivaatiota?

HorizonDeVer8

Vaaka näyttää reeeilusti yli 120 kiloa - oikeastaan 138 kiloa vaikka epäilen että on yli 140 kiloa - 150 kiloakaan en hämmästyisi. En ole käynyt vaa'alla pitkään aikaan. Hädin tuskin mahdun 3XL:än työasuun, vaikka toisaalta 3XLn arkivaatteet ei oikein istu vaan pitää olla aina nostamassa. Mun on jotenki tosi hankalaa määritellä kokoani sillä pikkuhousut ovat kokoa XL, t- paidat XXL ja muut vaatteet 3XL - tuokaan ei esim. Puvuissa riitä ollenkaan! Dysmorfiaa?Työ on fysikaalisesti kuormittavaa - hengästyn ihan vähän mutta hiki valuu koko ajan etenkin kesällä, muuten olen ok. Enhän minä mikään plösö voi olla kun pystyn kävelemään rivakastikin useita matkoja päivässä , mitä tuo nyt hieman hengästyttää ja tirisen kuin sika. Pituus 189,5 cm. Läski on tasasesti sijoittunut kehoon:on reisissä, pepussa, käsivarsissa, naamassa ja keskelläkin - olen kuin kerubi. Se on sitä löysää läskiä. Toisaalta vihaan istuvia vaatteita:saattaisinkin vahingossa näyttää hyvältä ja mikä häpeä olisikaan jos joku ihastuisi pullukkaan. Hyi vittu! En minäkään tällästä ottas. "Raskausarvet" koristaa muuten miehellistä vartaloa, samoin sellulliitti perseessä ja aknearvet ympäri kehoa puhumattakaan veemäisestä atopiasta. Hikoilu kutittaa, väärät vaatteet kutittaa - lisää vielä epämukavat sellaiset - toivottavasti kuolen.

Minua kiusattiin koska olin lihava. Ennen sitä kiusattiin kun olin köyhä. Muistan edelleenkin äidin ilmeen kun otin toisen ison annoksen perunamuusia (6 kauhallista) ja kastiketta ja ahmin sen alle viidessä minuutissa ja olin pyytämässä lisää. Olin silloin 7 v. sumopainijan alku. Ilme oli WTF. Mutta pitäähän kasvavan miehen syödä? Koska olimme köyhiä sekä tunneköyhiä, ei ollut harrastuksia, asuimme kaukana kaupungista - tylsyydenturvin jääkaappi kutsui. Äidin puolelta periytyy diabetes, isän puolelta verenpainetauti ja syöpä - pelottavia tauteja. Olen 21v ja ollut 14 vuotta elämästäni lihava. Minulla ei ole vielä mitään mainituista ja voisin tehdä asialle vielä jotain.

Mutta miksi vaivautua?

Tulen olemaan ruma vielä normaalipainoisenakin. Ihmiset pitäisivät minusta vain koska sattuisin olemaan "nätti". Ihmiset alkaisivat huomioida minua, haluaisivat olla ystäviä, kutsua paikkoihin. Vihaan juhlia, sukujuhlia jne. Liian paljon ihmisiä, liian paljon ihmisiä jotka voisivat huomioida minut - huomata kuinka vielä olen lihonut. Tai laihtunut. Seurustelu se vasta olisikin painajaista, pitäisi koko ajan olla varpaillaan ja miettiä haluaako hän oikeasti minua, pitääkö kauniina, kiinnostavana. Vai lähtisikö kauniimman matkaan? Sehän se kirsikka kakun päällä olisikin jos 'hän' sattuisi olemaan komeakin. En uskaltaisi julkisiin paikkoihin mennä koska ihmiset näkisivät kontrastin ja kummeksuisivat:"Miten toi on nyt ton kanssa kun tuo tuolla oisi nätimpi...?". On helppoa hukuttaa tämä arkuus ja mielipaha karkkipussiin - ainoaan oikeaan ystävään. Se ei petä ikinä, se ei välitä ulkonäöstä vaan haluaa minun sisälleni minut tyydyttämään. Tunne on orgasmiakin parempi, on nallekarkki ensirakkauteni - saattaa jopa jäädä ainoaksi jos en tee mitään. En vain osaa!

Olen läskieni vanki, mutta samalla epätoivoisesti tarraan kaltereihini! "Parhaimmat" teinivuodetkin lipui nopeasti ohitse elämättöminä. En kapinoinut, juhlinut - vetäydyin vain kolooni kuin klonkku ja mutustelin herkkuja. Haluan osata laulaa, kovalta ja korkealta. Haluan osata tanssia ja esiintyä. Haluan osata ja uskaltaa säteillä omana itsenäni mutta piilotan itseni ihravuoren alle. Pahimmillaan meni 2 suklaalevyä, sipsipussi ja karkkipussi joka päivä, karkkipussi ja suklaalevy per päivä puhumattakaan kahvileivistä. Teen hidasta itsemurhaa joka kerta kun lipaisen ylimääräistä jäätelöä. Mutta sekään ei saa minua muuttamaan tapojani!? Entä sitten? Ei kukaan jää kaipaamaan plösöä joka söi itsensä hengiltä. Sairastuin mmasennukseen ja ainoa ystäväkin lähti vege, eristäydyin ja muu kaveripoppookin ei halunnut mua enää kattella, olinhan ainoa läski ja ruma komeiden pojankloppien seassa.

Mikä neuvoksi kun kärsin lihavuudestani, mutta en saa itseäni niskasta kiinni?

7

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dididam

      Ala syömään kasvisruokaa :) se o hyvää ja siihen tottuu nopeasti. Korvaa liha soijarouhella . Herkuttele esimerkiksi pähkinöillä ja hedelmillä ja smoothieilla :) jos tuntuu ettei ole aikaa niin osta paskastekasviksia ja heitä pannulle . Vähän kaloreita ja masun saa silti täytee

    • Muuta.itsesi

      Lihavuus on mielenterveyden sairaus. Olet siitä hyvä esimerkki. Ongelmasi on henkisellä puolella.

      Kun olet normaalipainoinen, olosi on paljon parempi kuin lihavana. Et hikoile, hengästy ja ennen kaikkea se on terveellistä. Tällä hetkellä olet itsetuhoinen. Tiedät, että sairastut diabeetekseen tai nivelsairauksiin, mutta et välitä. Hanki hyvä olo terveellisistä asioista, kuten liikunnasta. Älä elä menneisyyden vankina, vaan elä tässä ja nyt. Se mitä muinoin lapsena tapahtui, ei tarvitse määritellä sinua enää ihmisenä.

      Hoikkuus ja sukujuhlat eivät liity mitenkään yhteen. Moni hoikka karsastaa sukujuhlia. Jos haluat, voit olla täysin erakko hoikkanakin, mutta kyllä sinäkin kaipaat joskus hyviä ystäviä kuten kaikki muutkin. Se, että olet hoikka ei tarkoita, että sinua alettaisiin kutsua automaattisesti juhliin ja sosiaalisiin tapahtumiin. Pitää jotenkin muutenkin osoittaa kiinnostustaan toisiin ihmisiin, että he ymmärtäisivät, että haluat olla heidän kanssaan.

      Olen aina ihmetellyt vanhempia, jotka antavat lapsensa syödä itsensä lihavaksi. Vanhempien tehtävä on taata lapsen terveys. Lapsi ei välttämättä ymmärrä, että lihavuus on vaarallista terveydelle, mutta vanhemman täytyy tietää.

      • Niin mutta kuitenkin hoikempana ja nätimpänä saa enemmän huomiota. Kokemusta on sillä ylä-asteella onnistuin laihduttamaan 40 kiloa (120kg:stä 80-82kg) yhden lukuvuoden aikana. Ihmisiä alkoi oikeasti pörräämään ympärillä ja tuli juttelemaan ja tutustumaan jne. Ylä-asteella tapahtunut kiusaaminen oli sitä mikä eniten vaikutti vaikka kiusaaminen oli verrattain pahempaa ala-asteella (fyysistä). No en tietenkään ollut tottunut siihen että ihmiset muhun haluu tutustua kiusaamisen takia. Olin koko ajan huolestunut siitä milloin joku toinen alkaa kiusaa ja että olikohan siinä joku koira haudattuna. Olin siis tosi hermostunut koko ajan, en ymmärtänyt vitsejä jne. Sairastuin lukiossa ylppäreiden aikoihin keskivaikeaan masennukseen ja luulen että kävin vaikean masennuksen puolella jo ylä- asteella. En esim. nukkunut miltei ollenkaan yhteen lukukauteen ja luin koealueita varmaan kuusikin kertaa läpi oppimatta mitään. Asiat meni niin synkäksi että minun piti jopa rukoilla joka ilta että selviäisin (tosin olen nyt ateisti enkä ole kirkossa), haudoin jopa äärimmäistä väkivaltaa muita kohtaan (valkea raivo), mutta onneksi kerroin tuntemuksistani yhdelle ja ainoalle kaverille joka miltei läpsäisi ja käski lopettaa semmoset ajatukset tykkänään. Kotona tunnoista ei voinut puhua. Olen 21 v ja isä on jo jotain 61-63 ja äiti 57 joten heidätkin on kasvatettu vanhanaikaisesti. Masennus tabu jne. He siis eivät tiedä masennuksestani mitään eivätkä ylä-asteen kiusaamisesta koska heiltä ei kyllä sympatiaa saa. Ainoa purkamiskohde mikä oli jäljellä oli ruoka.


    • laihduttaja.x

      Jotkut asiantuntijat väittävät, ettei laihduttaa ts. laihduttavaa elämäntapamuutosta voi tehdä ilman motivaatiota, mutta heitän silti idean testistä itselle. Vaikka ei olisi motivaatiota päättäisi tietyn ajan tehdä jotain elämäntapamuutosta, joka laihduttaa tai on muuten hyväksi terveydelle. Esim. Kahden viikon ajan syö kasviksia puoli kiloa päivässä. Tai kuukauden ajan kävelee/pyöräilee tms. puoli tuntia päivässä. Itselleni kävi niin, että luulin inhoavani kaikkea urheilua, siihen ei ollut mitään motivaatiota. Päätin tehdä testin ilman motivaatiota ja sain niin hyvät kicksit liikkumisesta jossain vaiheessa testiäni, että nyt en osaa olla liikkumatta joka päivä.

      • aikuisempinainen

        Hyvä esimerkki NLP:stä ja miksi ei myöskin mindfulnesista :). Ja samoin kuin sinä liikuntaan&testiisi, pitäisi meidän laihtujien suhtautua "laihdutukseen" eli siitä yhtälöstä pitää poistaa pakko, motivaatio tai mikään tahansa tunne yleensä eli en syö suruuni tai ilooni, silloin kun ahdistaa tai v-tuttaa, vaan etsin ja tutkin rationaalisesti tietoa ravinnosta ja jo kaupassa teen valinnat terveellisemmästä ruuasta mitä kotiini kannan. Ja tietoisesti teen terveellisempiä aterioita itselleni silloin kun on nälkä tai jos haluan pitää aktiivisuus- ja verensokeritasapainon, noin 4 h välein, jotta ei kerkeä tulla isoa nälkää. Ja silloin syön hyvällä omallatunnolla tietoiseen valintaani perustuvan valmistamani aterian, siihen rauhassa keskittyen. Kiitos, kun palautit mieleeni tämän unohtuneen asian.

        Tässä tietoa muille kiinnostuneille
        http://www.thinkwelltobewell.co.uk/text/Review of studies.html
        http://time.com/4306564/mindfulness-diet-meditation/
        http://www.mindfulnessdiet.com/
        jne. Tietoa löytyy enkuksi ja suomeksi kunhan määrittelee hakusanat googleen. Selkeä ja hauska suomenkielinen ohjeistus tulee Patrik Borgilta
        http://patrikborg.blogspot.fi/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain.html
        Lisää löytyy googlettamalla ja minä käytin hakusanoina esim. nlp or mindfulness and dieting, nlp ja mindfulness ja laihdutus tms.


    • Exläskiii

      Kyllä tosiaan kannattaa laihduttaa niin pääsee elämään elämää täysillä. Mullakin vielä matkaa mutta tiedän mitä se on kun ei kehtaa lähteä mihinkään. Nyt mennään päivä päivältä kohti parempaa ja se auttaa kieltäytymään seuraavasta herkusta. Mä en oikeestaan enää halua edes pitää herkkupäiviä kun se vie vaan väärään suuntaan ja saa lopulta pahan olon. Lihavuus ja ylensyöminen on riippuvuus kuten alkoholismi mun mielestä. Mulla on ollu kumpikin ja kyllä sinne en enää halua palata ikinä. Aikaa se vaatii mutta kaikki on sen arvosta.

    • jdfhvvåaiergåqhwrg

      Masennukseen saat parempaa apua terveydenhuollosta, mutta muutamia asioita huomasin tekstistäsi. Sinulta tuntuu puuttuvan tarkoitus elämästäsi. Mitä varten haluat elää? Kun löydät vastauksia tuohon kysymykseen, löydät myös syitä elää terveempänä. Mun mielestä katsot asiaa vähän väärästä näkökulmasta, mietit, että kukaan ei jää sinua kaipaamaan kun teet hidasta itsemurhaa, elät elämääsi muiden ajatusten kautta. Mutta MITÄ SINÄ JÄÄT KAIPAAMAAN? Mietit, miksi muut haluaisivat sinun olevan olemassa, mutta tärkeämpää on, että MIKSI SINÄ HALUAT OLLA OLEMASSA? Mun oma(t) syy(t) on luonnon kauniit värit joista haluan kesäisin nauttia, lämpö ja aurinko, joita jaksan odottaa läpi pitkän talven, työ, jossa opin päivittäin uutta...
      Toinen juttu on se, että toisaalta tunnut kaipaavan ihmiskontakteja, mutta pelkäät, että he eivät pidä sinusta oikeasti ja pettävät sinut. On olemassa ihmisiä, jotka tulevat pitämään sinusta oikeasti, ja tällaisia ihmisiä löydät usein sellaisten asioiden parista, joista itsekin pidät. Olisi siis tärkeää, että löydät itsellesi mielekästä tekemistä elämääsi, oli se sitten työ tai harrastus.
      Jos et ole valmis hakeutumaan ammattiauttajan pakeille vielä, voit aloittaa vaikka lukemalla itsehoito-oppaita.

      http://www.adlibris.com/fi/kirja/itsemyotatunto-9789513183370

      Pari mielialaan vaikuttavaa seikkaa on ruokavalio ja fyysinen aktiivisuus. Karkkipussi ei ole oikeasti ystäväsi vaikka niin uskottelee. Sokerin liiallinen syönti vaikuttaa mielialaan, lyhyellä aikavälillä nostavasti (sokerihumala), mutta pitkällä aikavälillä pahentaa masennusta sokeriaineenvaihdunnan häiriinnyttyä elimistössäsi. Saman tekee myös alkoholi. Huono ruokavalio sotkee myös suoliston toimintaa ja 95% mielihyvähormoni serotoniinista valmistuu suolistossa. Masennuksesi on ainakin osaltaan myös huonosta ruokavaliosta johtuvaa ja mielialasi kohenee turvattuasi riittävän ravinnonsaannin, levon ja liikunnan määrän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe