Fobiat ja niiden vaikutus elämään

ihanhiukanpöpi

Millainen/millaisia fobioita ihmisillä on? (tarkoitan sellaista että jokin tilanne/asia aiheuttaa vakavia ahdistusoireita ja välttäytymiskäyttäytymistä) Kaipaisin vähän vertaistukea etten olisi ainoa kummajainen täällä.

Mulla on aivan järkyttävä pimeänpelko. Luojan kiitos kesällä on pimeää yöllä vain muutaman tunnin. Illalla ja nukkumaan mennessä on oltava KAIKKIALLA valot päällä sekä radio tai televisio päällä. Enemmänkin pelkään sitä mitä siellä' pimeässä (näkisin harhoja, joku yllättäisi minut jne.) Jos sammutan valot ja on aivan hiljaista niin menee ehkä 5-10 sek kun ahdistus nousee ja nousee ja lopulta tulee paniikkikohtaus. Heräilen myös yöllä. Ja herään unesta jos kuuluu vähänkin outo ääni televisiosta/radiosta mutta pahempaa on se että nukkuisin ilman taustahälinää. Tai enhän minä mitään nukuttua saisi, itkisin ja olisin aivan paniikissa. Ja pimeässä ei ole varsinkaan ulos asiaa. Kun olen jonkun seurassa ahdistus ei ole niin kova, yksin ollessa aivan järkyttävä. :/

Myös syöminen on minulle ongelma. Tää on se mun oudompi pelko. Kun syön se onnistuu hetken aikaa. Sen takia syön pieniä annoksia. Syödessä ahdistus nousee ja lopulta nielemisvaikeudet iskee. Rupee etomaan niin että meinaa väkisin tulla ylös. Inhottavaa, varsinki jos on tosi hyvää ruokaa. :/ Ja on ku jossai ravintolassa syöt perheen/kavereiden kanssa ja sit vähä närppit sitä ruokaa ja jättät annoksesta yli puolet lautaselle. Siksi syönkin vain niiden seurassa, jotka tietävät tästä. Koska jos yritän syödä vaikka etoo niin jos haluan estää oksennuksen niin pakko sylkäistä ruoka takaisin lautaselle, hengittää monta kertaa syvään ettei se oksennus tule.

Oho tulipas pitkä tarina, pahoittelut. Nyt on teidän vuoro puhua. :)

2

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanhiukanpöpitaas

Voi hyvää päivää.... Tarkoitin estääkseni oksennuksen. Osaan kirjoittaaasiatniinkuintarkoitin.com

• Tsemppiä

Et ole ainut syömisongelmien kanssa... Minulla on nielemiskammo, eli pelkään, että vedän ruoan väärään kurkkuun. Alussa nieleminen onnistuu ihan hyvin, mutta vähitellen se muuttuu tietoiseksi ja siitä ongelmat alkavat. Tästä syystä en mielelläni käy syömässä ravintoloissa/juhlissa ja olen laihtunutkin jonkin verran...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6921
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      62
      2502
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2148
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      62
      1282
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      355
      1260
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1244
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1121
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      970
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      968
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      957
    Aihe