Suurvallan pitkä viha päättyy

http://yle.fi/uutiset/yhdysvallat_lopettaa_aseidenvientikiellon_vietnamiin/8900417

1973 solmittu rauhansopimus lopetti Vietnamin sodan USA:n osalta. Itse teini-ikäisenä ja nuorena aikuisena muistan hyvin ajan jolloin täälläkin järjestettiin mielenosoituksia joissa vastustettiin USA:n osuutta sotaan.

43 vuotta myöhemmin USA:n ja Vietnamin välit ovat vihdoin normalisoituneet.

Läpi historiansa Vietnamin kansa on ollut poikkeuksellisen ja itsepintaisen urheaa. Toistasataa vuotta se oli Ranskan siirtomaana ja toisen maailmansodan aikana se oli Japanin miehittämänä. Välittömästi sodan jälkeen maa julistautui itsenäiseksi mutta vanha siirtomaaisäntä ei sitä hyväksynyt. Itsenäistymistaistelut kestivätkin melkein 9 vuotta ja rauhansopimuksessa 1954 maa jaettiin kommunistien hallitsemaan pohjoiseen ja tasavaltaiseen etelä-Vietnamiin joskin vanha keisarikin ehti jonkin kuukauden julistaa olevansa Vietnamin päämies.

Eteläisessä Vietnamissa järjestäytynyt kansallinen vapautusrintama aloitti sitten kapinoinnin tarkoituksenaan saada eteläosa maasta pohjoisen kommunistisen hallituksen hallintaan.

Vapautusrintama sai runsaasti kannatusta varsinkin maaseudulla jolloin etelä-Vietnamin hallitus pyysi sotilaallista tukea USA:lta ja alkoikin saada sitä. Ensin USA lähetti aselähetyksiä ja ennen pitkää se lähetti alueelle sotilasneuvonantajia kunnes erään tekosyyn vuoksi se ryhtyi lähettämään alueelle runsaasti maajoukkoja.

Vahvimmillaan USA:lla oli alueella n. puoli miljoonaa miestä ja runsaasti erilaista aseistusta ja lentovoimia etelä-Vietnamin tukena.

Lopulta 70-luvun alussa lähinnä USA:n yleisen mielipiteen ja veristen opiskelijamielenosoitusten jälkeen USA:n hallitus taipui rauhanneuvotteluihin ja rauha solmittiin 1973. Menetettyään tukijansa etelä-Vietnamin hallitus joutui antautumaan pohjois-Vietnamin ja kansallisen vapautusrintaman joukoille keväällä 1975.

Vietnam kävi myös lyhyen sodan Kiinan kanssa 70-luvun lopussa ja vasta tuon jälkeen voidaan katsoa rauhan ottaneen vallan Vietnamin alueella. Maailmansodan jälkeisissä sodissa kuoli ja vammautui useita miljoonia vietnamilaisia. Yli puolet asunnoista tuhoutui sodissa ja 2/3-osaa teollisuuslaitoksista. Olihan maahan kylvetty pommeja enemmän kuin Euroopassa viiden vuoden maailmansodan aikana. Sodan jälkeen laajat alueet olivat miinoitusten peitossa ja vielä laajemmat alueet olivat saastuneet USA:n käyttämästä Agent Orange-kasvimyrkystä.

Nykypäivänä Vietnam on eräs nopeimmin kehittyvistä Aasian valtioista. Demokratiaa maassa ei tosin ole ja ihmisoikeustilannekin on huono. Hallituksen julkisesta arvostelusta heilahtaa melko varmasti vankilatuomio.

Vakaa hallinto on toisaalta edesauttanut ulkomaisten sijoitusten maahan virtaamista. Myös ulko-Vietnamilaisten maahan sijoittama rahamäärä on huomattava. Turismi on eräs kannattavin ja eniten kasvava ala.

Itse olen käynyt maassa ja sen eri kolkissa kuusi eri kertaa vuosien 1995-2014 välisenä aikana ja ollut tilaisuudessa huomioimaan maan aineellisen elintason ja hyvinvoinnin lisääntymisen. Maa on myös amerikkalaisten turistien suosiossa nimenomaan turvallisuuden vuoksi. Olen keskustellut useiden amerikkalaisten vietnam-sotaveteraanien kanssa ja poikkeuksetta he ovat ihastuneet maahan johon ensimmäisen kerran tulivat ase kädessä mutta sittemmin turisteina.

Myös minä suosittelen maata lämpimästi ja olen hyvilläni, että vihdoin kahden valtion, USA:n ja Vietnamin välit myös virallisella tasolla ovat hyvät.

Eritoten te jotka käytte usein Thaimaassa. Kokeilkaapa välillä Vietnamia. Koette erilaisen, vieraanvaraisen ja huokean maan jossa massaturismi ei aivan vielä ole vallannut maata.

3

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päätöksessä on kysymys Yhdysvaltain oman viennin ja erityisesti aseviennin edistämisestä maassa, jonka talous kasvaa vahvasti, sekä halusta estää Kiinan vaikutusvallan kasvu alueella.

• Kyyniseen kommenttiisi yhtä kyyninen vastaus. Entä sitten.

• Aito.Arska_ei.Kirj

Tietenkin näin on. Sitä varten presidentit useissa valtioissa ovat, että tekevät päätöksiä joiden tarkoitus on hyödyttää kansalaisiaan ja heidän omistamiaan yrityksiä. Tämä aseiden vientikiellon purkaminen oli viimeinen pitkässä sarjassa päätöksiä joilla USA on helpottanut amerikkalaisten investointeja Vietnamiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe