Eli, mulla olis tarkoituksena turbottaa 318i vuodelta -84.
Millä saisi parhaiten/järkevimmin puristuksia alhaisemmiksi? Nyt 9.5:1 ja tavoite siinä 8:1.
-kestääkö männistä ottaa "patti" lisäksi vielä siivu pois?
-Käykö jonkun muun merkin männät, esim. vw:n mahlen takomäntiä saa halvalla...
-Mistä paksumpi kannentiiviste? "kynsitiiviste"?
Kaikkea muutakin projektiin liittyvää saa ehdottaa...
Jos nurkissa pyörii ylimääräisiä osia, niin tarjoa niitäkin... (323/325 levyjarrullisia akselistoja, ehjää pakosarjaa, öljynlauhdutinta, yms.)
[email protected]
M10 -koneen turbotus
10
2430
Vastaukset
- Jani
Minkä takia lasket puristuksia?tuo on turbokoneeseen jo ihan riittävän alhainen suhde,pystyy pitämään jo noin 1.5bar jos haluaa ja paikat on kunnossa muuten:)
- jn
..tsekkaa mailit..
- ss
Kyllä 9,5:1 puristus suhdetta voi käyttää ja ahtaa yli yhden baarin ja jopa vakio kansipahvilla.
Homman juju on siinä että seos ja sytytyennakko tarvii olla juuri oikein kohdallaan niin ei tule ongelmia. Ahtoilman lämpötilan pitää myös olla tarpeeksi alhainen, varsinkin jos puristussuhde on korkea, siis iso cooleri.- Bmw
mulle kanssa vinkkejä M10 koneen turbottamisesta!! KIITOS jo etukäteen!!!
- jn
Vakio pahvi kestää enintään kilon, ja silloinkin 8.0:1 puristuksilla, jos tollanen 9,5:1 ja kilo jollai kestääkin niin ei siitä ainakaan hirveesti tehoa kyllä irtoa, jollai pienellä turbolla mikä ei tuota suuria ilmamääriä toi ehkä saattaa toimia.
- ss
jn kirjoitti:
Vakio pahvi kestää enintään kilon, ja silloinkin 8.0:1 puristuksilla, jos tollanen 9,5:1 ja kilo jollai kestääkin niin ei siitä ainakaan hirveesti tehoa kyllä irtoa, jollai pienellä turbolla mikä ei tuota suuria ilmamääriä toi ehkä saattaa toimia.
Kyllä toki puristussuhde kannattaa varmuuden vuoksi laskea jos on mahdollista hankkia sopivat männät.
Väittäisin useasta turbottamisesta (myös hajonneista koneista) tulleella kokemuksella että
90% kansipahvi tai mäntävaurioista syntyy väärästä tai puutteellisesta seos ja ennakko säädöistä,ja vasta toissijaisesti puristussuhteesta tai ahtopaineesta.
Laihalle meno ja väärä ennakko synnyttää nakutusta joka rikkoo kansipahvin ja myös männät.
Eihän 2 bar ja 11:1 vakio pahvilla tietenkään voi toimia mutta esim. BMW 2.5 kutvonen 10.2:1 suhteella, vakio tiivisteellä ja 1 bar paineella on pelannut moitteettomasti ja tehot tuplaantui vakioon verrattuna.
Kannattaisi ensimmäiseksi satsata kunnon moottorinohjaus järjestelmään(esim.hestec,motec,haltec yms.) niin säästyy monelta murheelta kun saa säädöt kohdalleen ja kone pysyy kasassa.
Jos välttämättä tahtoo kokeilla auton omalla ruikulla(kaasutin turbot kannattaa unohtaa) ja sytkävehkeillä niin vähintään lambdan ja pakokaasulämpöjen mittailua tarvitaan säätövaiheessa. - Miksei?
ss kirjoitti:
Kyllä toki puristussuhde kannattaa varmuuden vuoksi laskea jos on mahdollista hankkia sopivat männät.
Väittäisin useasta turbottamisesta (myös hajonneista koneista) tulleella kokemuksella että
90% kansipahvi tai mäntävaurioista syntyy väärästä tai puutteellisesta seos ja ennakko säädöistä,ja vasta toissijaisesti puristussuhteesta tai ahtopaineesta.
Laihalle meno ja väärä ennakko synnyttää nakutusta joka rikkoo kansipahvin ja myös männät.
Eihän 2 bar ja 11:1 vakio pahvilla tietenkään voi toimia mutta esim. BMW 2.5 kutvonen 10.2:1 suhteella, vakio tiivisteellä ja 1 bar paineella on pelannut moitteettomasti ja tehot tuplaantui vakioon verrattuna.
Kannattaisi ensimmäiseksi satsata kunnon moottorinohjaus järjestelmään(esim.hestec,motec,haltec yms.) niin säästyy monelta murheelta kun saa säädöt kohdalleen ja kone pysyy kasassa.
Jos välttämättä tahtoo kokeilla auton omalla ruikulla(kaasutin turbot kannattaa unohtaa) ja sytkävehkeillä niin vähintään lambdan ja pakokaasulämpöjen mittailua tarvitaan säätövaiheessa.Miksi kaasutin ei sovellu muka turbokäytössä moottorin ruokintaan?
- Jani
ss kirjoitti:
Kyllä toki puristussuhde kannattaa varmuuden vuoksi laskea jos on mahdollista hankkia sopivat männät.
Väittäisin useasta turbottamisesta (myös hajonneista koneista) tulleella kokemuksella että
90% kansipahvi tai mäntävaurioista syntyy väärästä tai puutteellisesta seos ja ennakko säädöistä,ja vasta toissijaisesti puristussuhteesta tai ahtopaineesta.
Laihalle meno ja väärä ennakko synnyttää nakutusta joka rikkoo kansipahvin ja myös männät.
Eihän 2 bar ja 11:1 vakio pahvilla tietenkään voi toimia mutta esim. BMW 2.5 kutvonen 10.2:1 suhteella, vakio tiivisteellä ja 1 bar paineella on pelannut moitteettomasti ja tehot tuplaantui vakioon verrattuna.
Kannattaisi ensimmäiseksi satsata kunnon moottorinohjaus järjestelmään(esim.hestec,motec,haltec yms.) niin säästyy monelta murheelta kun saa säädöt kohdalleen ja kone pysyy kasassa.
Jos välttämättä tahtoo kokeilla auton omalla ruikulla(kaasutin turbot kannattaa unohtaa) ja sytkävehkeillä niin vähintään lambdan ja pakokaasulämpöjen mittailua tarvitaan säätövaiheessa.Hyvinkin totta:)
Itse en niin bemareista tiedä,olen pelaillu noiden turbo saabien kans,mutta samanlailla se toimii muissakin autoissa.Eli se on juuri oleellista ettei kone mene laihalle,muuten on mäntä tuho edessä.ja jos ei muuta niin hommaa vielä nakutus tunnistuksen niin pelaa varman päälle siiloin:) - jn
ss kirjoitti:
Kyllä toki puristussuhde kannattaa varmuuden vuoksi laskea jos on mahdollista hankkia sopivat männät.
Väittäisin useasta turbottamisesta (myös hajonneista koneista) tulleella kokemuksella että
90% kansipahvi tai mäntävaurioista syntyy väärästä tai puutteellisesta seos ja ennakko säädöistä,ja vasta toissijaisesti puristussuhteesta tai ahtopaineesta.
Laihalle meno ja väärä ennakko synnyttää nakutusta joka rikkoo kansipahvin ja myös männät.
Eihän 2 bar ja 11:1 vakio pahvilla tietenkään voi toimia mutta esim. BMW 2.5 kutvonen 10.2:1 suhteella, vakio tiivisteellä ja 1 bar paineella on pelannut moitteettomasti ja tehot tuplaantui vakioon verrattuna.
Kannattaisi ensimmäiseksi satsata kunnon moottorinohjaus järjestelmään(esim.hestec,motec,haltec yms.) niin säästyy monelta murheelta kun saa säädöt kohdalleen ja kone pysyy kasassa.
Jos välttämättä tahtoo kokeilla auton omalla ruikulla(kaasutin turbot kannattaa unohtaa) ja sytkävehkeillä niin vähintään lambdan ja pakokaasulämpöjen mittailua tarvitaan säätövaiheessa.Sitähän mä meinasin että tollasilla mitotuksilla ei sitä tehoa hirveesti irtoa, eli turbo ilmeisesti tuotoltaan aika pieni? mulla itellä on puristussuhde 7,2:1, 0,7bar/197hv, 1,5bar/487hv,1,9bar/592hv..ja kone on 2.0l neloskone, vakio sytkät (ennakkokäyrää muutettu)ja 45 dellortot.
- Junku
jn kirjoitti:
Sitähän mä meinasin että tollasilla mitotuksilla ei sitä tehoa hirveesti irtoa, eli turbo ilmeisesti tuotoltaan aika pieni? mulla itellä on puristussuhde 7,2:1, 0,7bar/197hv, 1,5bar/487hv,1,9bar/592hv..ja kone on 2.0l neloskone, vakio sytkät (ennakkokäyrää muutettu)ja 45 dellortot.
mikä nokka sulla on ja mikä kansi ja venttiilikoot??? ...mikkä kiertokanget kestää moisia heppoja???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574