Ei luottotietoja -Yritystilin avaaminen mahdotonta

untuvikko-yrittäjä

Yritin tiivistää asian otsikkoon, mutta vaikeaa oli.

Lyhyestä virsi kaunis, siispä asiaan :-)

Olen perustanut osakeyhtiön (y-tunnusta haettu ja maksu maksettu). Työntekijöitä ja laskutusta on - tämä kaikki siirtyy minun yritykseeni toisesta yrityksestä, kunhan saisin vain sen tilin auki! Toistaiseksi tässä asiassa on noussut seinä pystyyn joka paikassa :-( Ei auta edes, että yrityksellä menee 1.päivästä lähtien hyvin, eikä se että 1.vuoden liikevaihto hipoo miljoonaa.

Missä lymyää se pankki, joka ottaisi yritykseni asiakkaakseen, vaikka henkilökohtaisella puolella on merkintöjä (pikavippejä, muutama maksamaton vuokra yms.)? En tahdo lainaa, enkä luotollista tiliä - vain tilin ja verkkotunnukset siihen, jotta saan osakepääoman henkilökohtaiselta tililtäni siirrettyä yritykselle ja laskutuksen pyörimään. Edes minkään sortin maksukorttia en tarvitse :-)

OP (oma pankkini), Handelsbanken ja S-pankki on läpikäyty.

21

2678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuvinkki

      Jos sinulla on maksamattomia vuokria ja pikavippejä yksityishenkilönä, olet siis pummin ja rikollisen luokkaa, niin miten sinun voi olettaa pystyvän hoitamaan yrityksen talousvastuita? Ei kukaan sellaiseen usko ja ihan syystäkin, olet pettänyt jo ennestään vuokranantajan ja luotottajan yms. Ei yritysmaailmaan kaivata henkilöitä, jotka jättää tilaamansa tavarat maksamatta ja pettää sopimukset.
      Joten unohda yrityskuviot, ei ole sinun juttu.

    • Mitävaikeeta

      Osakepääoman voi siirtää käteisenä yritykseen ja pitää kassalippaassa, mikään ei estä lainsäädännön puolelta.

      Mikään ei estä käyttämästä omaa tiliä yritystoimintaan, asiakkaat tietenkin näkevät tämän erikoisuuden, jos vakiintunutta ja tunnettua toimintaa, asiakaskin tämän voi ymmärtää. Varsinkin jos kyseessä jälkikäteenlaskutus.

      Verottaja on hyvinvarmasti tämän kimpussa, joten finan tulee olla 100% selvä ja kunnossa.

      Pankkikin alkaa aikanaan ämpyilemään vääränlaisesta tilistä, mutta sitten aikanaan on huomattavasti parempi neuvotteluasema.

      Henkilökohtaisella tilillä ei saa konekielisiäsiirtoja tilin ja finan välille.

      • ertyuiopoiuytrertyu

        Jos on jättänyt vuokria ja muita velkoja maksamatta, voi olla, että vouti vierailee henkilökohtaisella tilillä.


      • 566556

        Osakeyhtiölain 2 luvun 5. pykälä:"Rahassa maksettava merkintähinta on suoritettava yhtiön Suomessa olevalle talletuspankin tai talletusten vastaanottamiseen oikeutetun ulkomaisen luottolaitoksen sivukonttorin tilille tai vastaavalle ulkomailla olevalle tilille."

        Eli ei sitä osakepääomaa nykylain aikana enää voi "käteisellä maksaa yrityksen kassalippaaseen"....


    • untuvikko-yrittäjä

      Sopimukset asiakkaiden kanssa on olemassa jo tässä edellisessä yrityksessä (ja asiakkaat ovat halukkaita jatkamaan kanssani), eikä mitään tavaran tilailuakaan toimintaan liity. Tili on pelkkään laskutukseen ja palkanmaksuun.
      Tuoreimmat merkinnät ovat 4v takaa, sen jälkeen ei ole mitään jäänyt maksamatta... Voutikaan ei vieraile tilillä, kun on asiat siihenkin suuntaan sovittu jo.

      • fsaah

        Kun asiakkaat kuulevat, että sopimuksen uusi vastapuoli on luottotiedoton, voi olla että he hankkiutuvat sopimuksista eroon ja siirtyvät kilpailijan asiakkaaksi, mahdollisimman pikaisella aikataululla.

        Tosiasia on se, mitä tuossa yllä jo sanottiin: kukaan ei luota yrittäjään, joka ei huolehdi edes omista yksityisistä velvotteistaan.


      • untuvikko-yrittäjä

        Asiakkaat ovat tietoisia. Ovat kuitenkin olleet saman perheen asiakkaita jo yli 10 vuoden ajan ja heille persoona itse painaa enemmän kuin merkintä luottotiedoissa.

        Olen huolehtinut omista yksityisistä velvoitteistani nyt parin vuoden ajan moitteettomasti.

        1 pankki on, joka ei suoraan tyrmännyt, joten keskityn nyt siihen :-)


    • Kylmäkosken_Jokke

      Juu kyllä näin on, että sinun pitäisi unohtaa tämä yrityskuvio heti alkuunsa. Jo tässä vaiheessa on selvää, että kyseessä on kuolleena syntynyt ajatus. Tulee vain lisää velkaa luottotappioita muille. Ei muuta kuin menet K-Kaupan lihatiskin taakse oikeisiin töihin. Tiliä et saa puljullesi auki ja sillä selvä.

      • untuvikko-yrittäjä

        Kertoisitko, miten luottotappiota syntyy, mikäli ei ota lainaa tai luottoa? Yritys tuottaa voittoa tälläkin hetkellä joka ikinen päivä ja ensimmäisen vuoden liikevaihto-odote on liki miljoona euroa.

        Lihatiskiä olen nuorempana kokeillut, nykyisellään minulle riittää ihan nämä nykyiset työt mitä teen ;-) Palkanmaksusta lähtien olen ulkoistanut jo kaiken, joten en tule olemaan kosketuksissa rahan kanssa.


      • dfghjklöpoiuyt
        untuvikko-yrittäjä kirjoitti:

        Kertoisitko, miten luottotappiota syntyy, mikäli ei ota lainaa tai luottoa? Yritys tuottaa voittoa tälläkin hetkellä joka ikinen päivä ja ensimmäisen vuoden liikevaihto-odote on liki miljoona euroa.

        Lihatiskiä olen nuorempana kokeillut, nykyisellään minulle riittää ihan nämä nykyiset työt mitä teen ;-) Palkanmaksusta lähtien olen ulkoistanut jo kaiken, joten en tule olemaan kosketuksissa rahan kanssa.

        Ei taida olla sinulle ihan selvää, mitä yrittäminen on, yrityksen voiton näkee vasta, kun tilikauden tilinpäätös on valmis. Aina kun yritys ostaa normaalisti jotakin ja kaikki yritykset joutuvat tekemään hankintoja pyörittääkseen toimintaa, kauppa perustuu luottamukseen, haet tavarat tukusta ja saat laskun jälkikäteen. Käytännössä on kyse luotolla myynnistä. Kepuli ihminen yrittäjänä tekee paljon vahinkoa muille yrityksille.


      • untuvikko-yrittäjä

        Emme osta mitään, kun emme mitään materiaa ole myymässäkään. Tukku on meille tarpeeton.

        Kyllä, yrityksen tuloksen näkee vasta tilikauden päätteeksi, mutta arvioita pystyy tekemään jo tilikauden aikana. Tämän vuoden liikevaihto tulee hipomaan miljoonaa (arvio, eikä edes liioiteltu sellainen) ja siitä noin 10% tulee jäämään nk. Viivan alle.

        Yritys kun ei le uusi/tuore, vaan jo tulosta tekevä, nyt vain minulle siirtyvä.


      • eivoiollailmainen
        untuvikko-yrittäjä kirjoitti:

        Emme osta mitään, kun emme mitään materiaa ole myymässäkään. Tukku on meille tarpeeton.

        Kyllä, yrityksen tuloksen näkee vasta tilikauden päätteeksi, mutta arvioita pystyy tekemään jo tilikauden aikana. Tämän vuoden liikevaihto tulee hipomaan miljoonaa (arvio, eikä edes liioiteltu sellainen) ja siitä noin 10% tulee jäämään nk. Viivan alle.

        Yritys kun ei le uusi/tuore, vaan jo tulosta tekevä, nyt vain minulle siirtyvä.

        Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi noin hyvin tuottava yritys "siirtyy" sinulle ja paljoko siitä maksat? Taitaa pankit haistaa tässä jotakin ja se voi olla yksi syy, etteivät tiliä suostu avaamaan.


      • nöfs
        eivoiollailmainen kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi noin hyvin tuottava yritys "siirtyy" sinulle ja paljoko siitä maksat? Taitaa pankit haistaa tässä jotakin ja se voi olla yksi syy, etteivät tiliä suostu avaamaan.

        Ihan mielenkiinnosta myös kysyisin, että miksi yritykselle pitää perustaa uusi tili, kun yrityksen omistaja vaihtuu?

        ... tai toisin sanoen, jos kyse käytännössä on yritystoiminnan omistajanvaihdoksesta, niin miksi pitää perustaa uusi OY?


      • untuvikko-yrittäjä

        Kyseessä on asiakkuuksien siirtäminen tai oikeammin varmaan yritystoimintojen "hajauttaminen" (etelä-suomi/muu suomi). Ei ole mitään hämäräjuttuja, kaikki kestää päivänvalon...

        Sain tilin auki :-) luvut ratkaisi.


      • dfghjklkjhgfdfghjk
        untuvikko-yrittäjä kirjoitti:

        Kyseessä on asiakkuuksien siirtäminen tai oikeammin varmaan yritystoimintojen "hajauttaminen" (etelä-suomi/muu suomi). Ei ole mitään hämäräjuttuja, kaikki kestää päivänvalon...

        Sain tilin auki :-) luvut ratkaisi.

        Onnittelut tilin avautumisesta. Kerro parin vuoden päästä, miten menee.


    • Kylmäkosken_Jokke

      Juu selvästi on joku rakennusalan pulju. Tehdäänpäs nyt vaan kaikille palvelus ja unohdetaan tämä firmahomma heti alkuunsa. Vai että miljoona euroa... Onkos hullumpaa kuultu.

      Jos olet hoitanut raha-asiasi noin katolleen, niin selvää on että puljusi tulee muodossa tai toisessa aiheuttamaan luottotappioita muille yrityksille... esim. näille joille olet toimintaa ulkoistanut. Tai sitten jää vaikka palkat sivukuluineen pystyyn. Siinä menee helposti puurot ja vellit sekaisin - omat ja firman rahat. Niin korpeaa tällaiset venkulat!

      • untuvikko-yrittäjä

        Ei ole rakennusala. Miksi miljoonan liikevaihto kuulostaa sinusta hullulta, kun laskutustakin on?

        Palkat maksaa ihan joku muu kuin minä, joten minun on mahdoton sotkea omia ja firman rahoja. :-)


      • nöfs
        untuvikko-yrittäjä kirjoitti:

        Ei ole rakennusala. Miksi miljoonan liikevaihto kuulostaa sinusta hullulta, kun laskutustakin on?

        Palkat maksaa ihan joku muu kuin minä, joten minun on mahdoton sotkea omia ja firman rahoja. :-)

        Firman ja omat rahat voi sotkea monella muullakin tavalla kuin palkkojen kautta.

        Sitten jos sinulla ei ole tilinkäyttöoikeutta eikä firman luottokorttia, ja tekemäsi hankinnat tarkistaa joku muu vastuullinen, niin siinä tapauksessa mahdollisuudet rahojen sotkemiseen on jo huomattavasti pienemmät.


      • untuvikko-yrittäjä

        Mikäli arvon "nöfs" olisit lukenut aloitusviestin kunnolla, niin olisi sinulle selvinnyt jo siellä, että luottoa/lainaa en ole vailla :-) Rahaa on ja sillä mennään. Kortteja tai muita ei tiliin liitetä, koska ei ole mitään tarvetta moiselle.

        Toistaiseksi ei ole tulossa mitään hankintoja. Jos se joskus tulee ajankohtaiseksi, niin joku muu vastuullinen saa ne tarkistaa :-)


      • nöfs
        untuvikko-yrittäjä kirjoitti:

        Mikäli arvon "nöfs" olisit lukenut aloitusviestin kunnolla, niin olisi sinulle selvinnyt jo siellä, että luottoa/lainaa en ole vailla :-) Rahaa on ja sillä mennään. Kortteja tai muita ei tiliin liitetä, koska ei ole mitään tarvetta moiselle.

        Toistaiseksi ei ole tulossa mitään hankintoja. Jos se joskus tulee ajankohtaiseksi, niin joku muu vastuullinen saa ne tarkistaa :-)

        Aika mielenkiintoinen firma, joka tekee miljoonaliikevaihtoa mutta ei käsittelee rahaa mitenkään muuten kuin asiakaslaskutuksina ja palkkoina. Ette käytä tietokoneita, kyniä, puhelimia, puhelin- ja nettiliittymiä, autoja, polttoaineita, toimistotilaa, tulostinmustetta, paperia...

        Henkimaailman hommia?


      • 545345

        Aloittaja kirjoitti itesensä pussiin jo ajat sitten....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2494
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      293
      2190
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2082
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1781
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1691
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      114
      1300
    Aihe