Uskon Sana liike Suomessa.

leirissä

On herättänyt kysymyksiä.jotka asettavat Uskon Sana liikkeen nimellä etenevää Jumalan Sanan julistusta ympäri maailman ja rantautunut Suomeen tässä hiljattaen.
Kokkolasta alkunsa saanut liikehdintä.edustaa ns. Uutta viiniä.
Asiantuntevat tahot.ympäri maailman ovat perehtyneet tähän Uusapostolisen opetuksen saloihin.
He kertovat kokeneuna ja raamatun sanoman osaavina.että tämä liike olisi harhaoppi.jota taas ..yksi monista yritetään levittää voimallisesti kaikkialla.
Jos on niin että nämä hengenmiehet jotka ovat tutkineet ja ovat perillä raamatun totuudesta...ovat täysin väärässä varottaessaan eksytysistä ja harhaopeista..niin onko niin että ei ole enää kuulevia korvia näkeviä silmiä...eikö enää eroteta totuutta valheesta..?
Ei eroteta.koska ihminen ajasta aikaan haluaa etsiä jotakin joka on ns. Jumalan ihme.
ja ellei Jumala teekään koko ajan ihmeitä.meidän mielemme mukaan...aletaan etsiä ihmeitä omin ehdoin.
Me voimme.me käytämme Jumalan voimaa.meissä on Pyhä Henki..silloinhan me voimme vaikka mitä.
Niin opettaa mm.menestysteologian oppien julistajat.
Mutta olemmeko sivuuttamassa sen tosiasian...että Ilman minua te ette voi mitään tehdä...sanoo Jeesus. JUMALA.

11

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ProfeettaJoona

Näille ei anneta muuta merkkiä(ihmettä, sama sana Suomennettuna 'nesh') kuin profeetta JOONAN merkki (ihme).

Joonasta kerrotaan Raamatussa..Joona oli 'kalan vatsassa..kunnes JUMALA käski kalaa, ja kala oksensi Joonan kuivalle maalle.'
      eikö ollutkin ihme, Joona jatkoi elämäänsä paljon oppineena :)

• 1.Kor.1-18

Sukupolvi, joka tavoittelee (ihmeitä ja) merkkejä on paha.
      Jeesus Kristus on merkkinä ja kompastuskivenä tällekin sukupolvelle; kompastuskivenä, koska he eivät tottele Sanaa.
      Varoituksista he eivät piittaa, sillä he sulkevat korvansa Jumalan Sanan ääneltä.

.
      Luuk. 11:28-30 (KR1933/38)
      28 Mutta hän sanoi: "Niin, autuaat ovat ne, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sitä noudattavat".
      29 Kun kansaa yhä kokoontui, rupesi hän puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi: se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki.
      30 Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.

.
      1.Piet. 2:6-8 (KR1933/38)
      6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
      7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
      8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

.
      Jeremia 6:16-21 (KR1933/38)
      16 Näin on Herra sanonut: "Astukaa teille ja katsokaa ja kysykää muinaisia polkuja, kysykää, mikä on hyvä tie, ja vaeltakaa sitä, niin te löydätte levon sieluillenne". Mutta he vastasivat: "Emme vaella".
      17 Ja minä olen asettanut teille vartijat: "Kuunnelkaa pasunan ääntä". Mutta he vastasivat: "Emme kuuntele".
      18 Sentähden kuulkaa, te kansat, ja tiedä, seurakunta, mitä heille on tapahtuva.
      19 Kuule, maa! Katso, minä tuotan onnettomuuden tälle kansalle, heidän hankkeittensa hedelmän, sillä he eivät ole kuunnelleet minun sanojani, vaan ovat hyljänneet minun lakini.
      20 Mitä on minulle suitsutus, joka tulee Sabasta, ja paras kalmoruoko kaukaisesta maasta? Teidän polttouhrinne eivät ole minulle otolliset, eivätkä teidän teurasuhrinne minulle kelpaa.
      21 Sentähden, näin sanoo Herra: Katso, minä asetan tälle kansalle kompastuskiviä, joihin he kompastuvat, isät ja pojat yhdessä, ja naapuri naapurinsa kanssa hukkuu.

.
      Siunausta.

• PoisVirttennePauhina

"Mitä on minulle SUITSUTUS, joka tulee SABASTA..."?

"Saba." polttouhrinne ei kelpaa..?

Eikös tämä sana toistunut Heidi Bakerin sihinöissä? Ynnä hänen henkivoitelun vastaanottaneissa?

'SABA' -ylistys EI KELPAA RAAMATUN JUMALALLE!

• Sussey

Mukavaa lukea myös kriittistä näkökulmaa menestysteologiseen opetukseen. Itse olen paljon pohtinut sitä ,että yksi hälytysmerkki ihan missä tahansa ja kenen tahansa julistuksessa on ,jos opetuksen sisältöä ei ole mahdollisuutta tutkia Jumalan Sanalla. #Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Matt.22:29.

Mielestäni ollaan hyvin vaarallisilla vesillä , jos tarjotaan Jumalan Sanaa ja siihen "mixattuna" jotain uutta, Raamatulle vierasta. Menestysteologinen näkökulma painottuu mm- terveyteen ja vaurauteen ns. kristityille kuuluvina, Jumalan lupaamina "laillisina oikeuksina". Kuitenkin Raamattua tarkastellessamme huomaamme, että apostoli Paavali, muut opetuslapset ja jopa itse JEESUS kärsivät sairautta, pilkkaa, häväistystä , köyhyyttä, monenlaisia ongelmia. " Ja hän (Jeesus) sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
      Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen.
      Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? " Luuk. 9:23-25.

Olen miettinyt miten voi tunnistaa harha-opetuksen ja eksytyksen aidosta ja Raaamatullisesta opetuksesta, ja tullut siihen tulokseen että ainoa tie on on pysyä itse läheisessä henkilökohtaisessa suhteessa Jeesuksen kanssa. Ja Jumalalta voi aina rukoilla ihan yksinkin Hänen edessä, että mitä Jumala tahtoo jostain opettajasta ja Raamatun opetuksesta puhua. Usein pidämme yleistä mielipidettä, kavereiden mielipidettä, omaa kokemusta tai tietynlaisten ulkoisten /aineellisten kriteerien täyttymistä merkkinä Jumalan osallisuudesta jonkun opettajan opetuksessa tai palvelutyössä. Eli jos joku on hyvä puhumaan, huumorintajuinen, mukava, komea /kaunis , älykäs, korkeasti koulutettu tms. Niin on helppo uskoa ja ottaa vastaan se mitä hän puhuu tai opettaa. Mielestäni tämä ei ole opetuksen koettelua Jumalan Sanalla tai Pyhässä Hengessä vaan ihmismielen mukainen arviointimenetelmä joka voi äärimmillään viedä meidät todella pahasti harhaan.

Tarvitsen itse ja mielestäni jokainen meistä tarvitsee tarjotun opetuksen koettelua Jumalan Sanalla sen sijaan että otamme vastaan jonkun toisen ihmisen "ilmoituksen" "arvioinnin" tai "teologisen näkemyksen". Esimerkiksi tuossa menestysteologisessa näkökulmassa voi esittää kysymyksen miksi apostoli Paavali ja Jeesus kärsivät , jos kärsimys /sairaus / köyhyys ei ole Jumalasta ja Jumala tahtoo sen kaiken poistaa ? Miksi kaikki sairaat eivät parane ?

Jumala ei koskaan syytä meitä siitä, että koettelemme jonkin opetuksen sisällön. Jumala ei suhtaudu ylimielisesti, alentuvasti tai halveksivasti ,tai vihamielisesti, jos tahdomme rukouksessa ja Raamattua lukemalla tutkia ja etsiä, onko opetukselle Raamatullinen pohja. Joskus olen kuullut sellaista ajatusta että Jumalan tuomio ja rangaistus kohtaa niitä, jotka uskaltvat esittää eriävän näkökulman tai kokemuksen jostain opettajasta tai hänen tarjoamastaan opetuksesta (En viittaa tässä P.Tiaiseen vaan puhun yleisellä tasolla).Tässä tilanteessa pitäisi ruveta hälytyskellot soimaan, tässä maailmassa ei ole yhtään niin voideltua, armoitettua tai Sanaa tuntevaa opettajaa ja julistajaa etteikö hän voisi erehtyä tai tulkita Raamattua väärin tai olla jopa harhassa joltain osin opetustaan.. Meidän ei tarvitse keskittyä harha-oppeihin ,mutta on tärkeää pitää tässäkin raamatullinen lähestymistapa. Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on. Jumalan siunausta jokaiselle !

• Oletoikeillajäljillä

Amen! Asiaa!

• leirissä3

Olen kuunnellut joitakin Suomessa vaikuttavia ns. Hengenmiehiä.mm.Tapani Suonto Juha Norolampi.jotka ovat nähneet aiheelliseksi tutkia näitä Uuden Viinin leilejä.
        Maku ei ole kuitenkaan osoittautunut hyväksi vuosikerraksi.
        Joku on mennyt pieleen ja Viini ei olekkaan niin hyvää kuin vanha vuosikerta.
        Uudessa viinissä on keveyttä.sen maku ei ole täyteläisen pyöreä.eikä se ole dekantoitunutta vaan siinä on paljon sakkaa.
        Siitä voi humaltua niinkuin mistä tahansa viinistä.mutta siitä tulee krapula.koska se ei ole puhdasta
        Pahimmoillaan siihen on lisätty pirtua.koska muuten se ei olisi tarpeeksi vahvaa.
        Toisaalta rypäleet eivät ole hyvästä maasta.
        Huono maaperä tuottaa huonoa satoa.
        Mieluummin ostan hyvälaatuista vanhaa vuosikertaa
        Tässä tapauksessa 2000 vuotta vanhaa.joka vuodatettiin Golgatalla.
        Ja sitä paitsi se laadultaan on maailman parasta.
        Ja sen Viinin hinta on maksettu.
        Se on punaista ja sopii lihalle.
        Se on Viini .joka sitä juo ..ei koskaan tyydy Uuteen Viiniin.
        Parasta kannattaa aina nauttia

• Kiitos asiallisesta kirjoitukseseta nimim. Sussey. Kirjoitit:
      "Olen miettinyt miten voi tunnistaa harha-opetuksen ja eksytyksen aidosta ja Raaamatullisesta opetuksesta, ja tullut siihen tulokseen että ainoa tie on on pysyä itse läheisessä henkilökohtaisessa suhteessa Jeesuksen kanssa."

On huomattavaa, että juuri monien harhaoppien kannattajat uskovat ja sanovat olevansa erittäin läheisessä suhteessa Jeesukseen. He haluavat myös pysyä tuossa kokemassaan läheisessä suhteessa, sillä juuri läheinen suhde takaa heille heidän mielestään menestyksen myös tässä elämässä. Menestysteologian huumaan joutuneet toteavat, että "ainoa tie saada saada Jumalan lupaama "yltäkylläinen elämä" on olla koko ajan lähellä Jeesusta. Menestysteologisesti ajattelevat uskovat elävänsä Pyhän Hengen täyteydessä, johon he kutsuvat myös niitä, jotka eivät elä tuossa täyteydessä ja sen vuoksi joutuvat monin tavoin kärsimään.

Menestyksen teologiassa, jota äärimmillään edustaa kansainvälinen Uskon Sana -liike (Word of Faith) tutkitaan Sanaa ja rohkaistaan jokaista uskomaan Sanaan henkilökohtaisesti. Kun Jeesus lupaa meille yltäkylläisen elämän, niin menestysteologisesti ajattelevat näkevät Jeesuksen lupaavan meille maallisen onnen. Onko se yltäkylläistä elämää, jos menetän toimeentuloni, terveyteni ja kärsin ahdistuksesta - heidän vastauksensa on, että ei ole. He eivät suoraan torju sairautta toistamalla, että "en ole sairas, en ole sairas", vaan heidän mukaansa puhumalla uskossa korkeammasta todellisuudesta ja uskomalla siihen, Jumalan onnen ja terveyden meille myös lahjoittaa. Uskon Sanassa toistetaan ns. korkeampaa, jumalallista todellisuutta toistamalla, että "minä olen Jeesuksessa Kristuksessa terve ja olen kiitollinen Jeesukselle Hänen lahjoittamasta terveydestäni".

Jos Jumala ei lahjoita meille terveyttä, niin Hän sotii itse omaa Sanaansa vastaan eli olisi valehtelija. Näin ajatellaan menestysteologisissa piireissä. OIkealla tavalla uskova saa uskossa vastaanottaa terveyden. Sana sanoo että me olemme parannetut - ei niin, että me joskus Taivaassa vasta saamme terveyden. Koska "olemme parannetut" on preesensissä, niin parantuminen tarkoittaa tässä ja nyt olevaa terveyttä. Tässä väitteessä Uskon Sanan kannattajat tukeutuvat sekä Vanhaan että Uuteen Testamenttiin.
      Jesaja:
      53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut (parannetut).
      1.Pietarin kirje:
      2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."

Joh: 10:10 "Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."

Jesaja:
      53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      1.Pietarin kirje:
      2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."

Sussey huomautti: "Tarvitsen itse ja mielestäni jokainen meistä tarvitsee tarjotun opetuksen koettelua Jumalan Sanalla sen sijaan että otamme vastaan jonkun toisen ihmisen "ilmoituksen" "arvioinnin" tai "teologisen näkemyksen".

Olet jälleen aivan oikeassa, mutta menestyksenteologia on kuin häkä, joka vaikuttaa harhaopetukseen menevään salakavalasti. Tunnen mm. psykiatrin ja professorin, jotka olivat menestysteologian lumoissa, mutta ovat molemmat sittemmin irtautuneet ja sisäistäneet oikealla tavalla armon evankeliumin. Älykkyys ja Raamatun tutkiminen eivät auttaneet, kun he menivät menestysteologian syövereihin, joissa juuri Jumalan Sanan autoriteetilla heille tarjottiin onnea, terveyttä ja hyvinvointia jo tässä ajassa.

Irtautuminen tuollaisesta huumasta on raskas prosessi, jossa irtautuja joutuu nöyrtymään, irtautumaan uskon ystävinä pitämistään ihmisistä ja vastustamaan niin opettajia ja julistajia, joiden sanomaan hän aikaisemmin sokeasti uskoi.

Mm. Uskon Sana antaa jäsenilleen voimakkaan sidoksen edustamaansa harhaoppiin. Jotkut menesetyksen teologiasta irtautuneet ovat kirjoittaneet kokemuksistaan kirjan - Jouko Nieminen kirjoitti "Olin voitelussa". Hovioikeudenneuvos Paavo Hiltunen on tehnyt merkittävän päivätyön Suomen kristillisessä kentässä varoittaen mm. väärästä karismaattisuudesta. Jo -80 luvun alkupuolella hän kirjoitti rehellisen tilityksen eksymisestään amerikkalaisperäiseen karismaattisuuteen ja sen demonien ulosajamis- yms. oppeihin, kirjan nimi on "Siunauksia syvyydestä". Amerikkalainen Jim Bakker kirjoitti koskettavan kirjan elämisestään menestysteologian harjoissa kirjassaan "I was wrong", "Olin väärässä". Kaikki he luulivat aikoinaan tulkitsevansa Sanaa oikein.

• Vielä hieman tästä aiheesta. Ensiksikin olen pahoillani edell. viestin Raamatun jakeiden tahattomasta toistosta - kirjoitin pienessä kiireessä. On tietenkin olennaista tutkia itse rukoillen Sanaa ja vahvistua sillä tavalla luottamuksessamme ja uskossamme Herraamme. Raamatun mukaan meidän tulee arvostella, arvioida kaikkea opetusta, mitä seurakunnissa tarjotaan. Nöyrästi on tunnustettava se mahdollisuus, että kuka tahansa voi mennä opillisesti harhaan, myös me itse. Sen vuoksi myös omat Raamatun näkemyksemme tulisi alistaa seurakunnan, muiden uskovien arvioitavaksi. Parhaiten se tapahtunee pienissä Raamattupiireissä tai pohtimalla uskonystävien kanssa käsityksiä. Tietttyä pyhää arkuutta tässä tarvitaan. Emme puhu aina oikein, olemme kaikki kaukana täydellisyydestä.

Jaakobin kirje 3:2 "Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa."

Aina uudelleen ja uudelleen meidän tulisi palata niihin perusasioihin, joihin turvautumalla aikoinaan tulimme tuntemaan Herramme ja Vapahtajamme. Ristin sanoman rinnalle ei saa päästä mitään sellaista, mikä hämärtäisi uskon perustaamme.

2.Tim.1:13 "Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."
      Terveelliset = alkukielen sana tarkoittaa ainetta, josta taitelilija alkaa muokata patsasta. Kysymys on siis uskon ydinasioista, joihin kaikki muu perustuu. Harhaoppiin menevät harhautuvat juuri ydinsanomassa - Jeesuksen sovitustyö ristillä ei ole heille enää ensisijainen. Heidän kokouksissaan ei juurikaan puhuta parannuksen tekemisesetä, ei tunnusteta syntejä, vaan keskeisiksi nousevat meidän hallussamme oleva Jeesuksen veren voittovoima sekä pyhyytemme ja itsemme korostaminen. Olemme voittoisia ja elämme pyhää hienoa elämää.

On erotettava kaksi asiaa: harhaoppi ja väärä oppi. Harhaoppi on sellaista, joka vie ohi ristin sanoman ja johdattaa sen lumoissa olevaa ohi pelastuksen kohti kadotusta. Sitten kaikilla meillä on joissakin kohdissa väärää opetusta, mutta pysymme pelastuneina ja Jeesuksen omina, kun vain sydämessämme uskomme yksin Jeesuksen ristin sovituksen riittävyyteen nyt ja aina. Emme koskaan tässä elämässä tiedä kaikesta aina oikein. Erilaisilla kristillisillä seurakunnilla on huomattaviakin opillisia erimielisyyksiä, mutta yhtä kaikki he ovat veljiä ja sisaria Kristuksessa turvautuessaan Jeesukseen Kristukseen ainoana Pelastajanaan; me pelastumme yksin uskosta, yksin Raamatun Sanasta, yksin armosta, yksin Jeesuksen kautta, yksin ristin sovituksen tähden.

1.Kor 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee"

Jos jäämme yksin Sanan tutkimisessa, voimme saada vääriä ahaa-elämyksi, oivalluksi, joita uskomme Pyhän Hengen tuotteeksi ja haluamme rakentaa uskomme tuollaisen ahaa-elämyksen varaan. Niin kävi nykyisen Uskon Sana -liikkeen syntyhetkillä, kun amerikkalainen Kenneth Hagin koki sairaana elämyksen, että Jeesus lupaa meille pysyvän terveyden ja menestyksen (Uskon Sana -liikkeellä on hyvin vanhat juuret, mutta Hagin toi tämän opin julkisuuteen sellaisessa muodossa kuin se nykyään tunnetaan).

Pysyäksemme apostolisen opetuksen perusasioissa meidän on hyvä olla yhteydessä muihin uskoviin.

Apt. 2:42 "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa."

Julistuksien arvioiminenkin olisi rakentavaa tehdä yhdessä. Valitettavasti monilla Raamattuun uskovilla ei ole Sanaa tutkivia ystäviä. Vastaanotettu julistus kantaa kutenkin todelisen hedelmän vain siinä tapauksessa, että se todetaan Jumalan Sanan mukaiseksi.

Apostolien teot 17:11 "Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin."

Jumalan Sanassa voi ja pitää kasvaa!
      2.Piet 3:18 "ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään."

• Raimo.Kulli

Uskon Sana/menestysteologia on tätyttä paskaa Se ei ole käytännössä toiminut koskaan eikä missään.

• RataMestariko.Itse

Olet tekaistusta nimimerkistäsi huolimatta, yllämainitussa oikeassa.

Onko luvat kunnossa käyttää virolaisjulkkiksen nimeä (suomeksi raimo haukka)?

Tuskin porchemestaruutta tavoitteleva henkilö täällä kirjoittelisi, varsinkaan antisemitistisiä lausuntoja 'Sieg jasinnepäin..

• Setä.neuvoo

Jos en aivan väärin muista, Uskon sana -liikettä oli Helsingissä jo viimeistään vuonna 2000 yhdistyksenä, toimisto Sörnäisissä? Kohtasin heitä Asematunnelissa ja yrittivät komentaa minua kasteelle - tietämättä ja kyselemättä yhtään, mikä uskonto minulla on, tai olenko jo kastettu aikaisemmin. Eikö tästä suuntauksesta ole jotain kirjassa Mihin Suomi tänään uskoo?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe