Ehkä tämä aihe ei ihan tarkasti tähän kategoriaan kuuulu, mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Vaimon autossa bensatankki vuotaa ja olen ymmärtänyt/kuullut että vuotoja voi korjata jollain "tökötillä". Siis ettei tarvitse ruveta koko tankkia uusimaan. Mitä paikkausaineita suosittelette???
Tankki kusee
14
23527
Vastaukset
- flex
Sikaflexillä tai muulla vastaavalla liima/tiivistemassalla. Omakohtaisia kokemuksia on ja kyllä kestää vuosia. Tankki tyhjäksi, ruosteet ym:t pois ja massaa reilusti tankin ulkopuolelta reiän kohtaan, anna kuivua pari vuorokautta ennen kuin laitat bensaa tankkiin.
- kuseva tankki
toivoopi
- aine
Toinen hyvä paikkausaine ja bensaa kestävä on Plastic Paddingin kemiallinen metalli. Tuolla voi leipoa aika laajojakin alueita umpeen. Ruostetta, rasvaa, pohjamassan jämiä tai muuta ei saa olla alla.
- juusoo
Ei kestä mikään sikafleksi tai kemiallinen metalli. Ainut oikea kestävä tapa on hitsata mälli reiän päälle. Sellaiset kyläsepät voivat olla harvassa mutta kyllä niitä uskaliaita aina löytyy.
- Jorrrrrrrma
Hankala se on mennä hitsailemaan jos sattuu olemaan muovitankki...
Pistää mäntysuopaa sitä oikeaa palasaippuaa niin heittää vuotamasta ainakin vähäksi aikaa. Ja on muuten tosi sitten. - kestää
Jorrrrrrrma kirjoitti:
Hankala se on mennä hitsailemaan jos sattuu olemaan muovitankki...
Pistää mäntysuopaa sitä oikeaa palasaippuaa niin heittää vuotamasta ainakin vähäksi aikaa. Ja on muuten tosi sitten....kun laittaa päälle alusta massaa.
Ei liukene sateella mäntysuopa pois.Testattu ja toimii. - on...
kestää kirjoitti:
...kun laittaa päälle alusta massaa.
Ei liukene sateella mäntysuopa pois.Testattu ja toimii.mäntysuopa kovettuu kun on kosketuksessa bensan kanssa..ei tosin välttämättä kovin pitkä ikäinen korjaus mutta hyvä hätäapu.
- on mahdollista
Jorrrrrrrma kirjoitti:
Hankala se on mennä hitsailemaan jos sattuu olemaan muovitankki...
Pistää mäntysuopaa sitä oikeaa palasaippuaa niin heittää vuotamasta ainakin vähäksi aikaa. Ja on muuten tosi sitten.Muovitankkejakin pystyy osaava muoviasentaja hitsaamaan. Sopiva lisäaine ja Lester niin homma sujuu.
Ennen hitsattiin peltitankkeja siten, että bensat pois tankista, täyttöputken kautta auton pakokaasuja tankkiin ja pilliin tulet. Yhtään tankkia ei ole jysähtänyt. Pakokaasut on jo kerran palaneet ja tankin happi syrjäytettiin niillä, mikäs siellä tömähtäisi kun bensahöyryt on ilman happea. Tietysti on nykyaikaa syöttää esim. hiilidioksidia pakokaasujen sijaan, tai typpeä.
- Kasper
Tyhjennä tankki (yleensä pohjassa proppu) ja puhdistat/kuivaat vuotokohdan ja sen ympäristön (2-3 senttiä reikää suuremmalta alueelta) tankin ulkopuolelta. Karhennat puhdistamasi alueen karkealla (vaikka 80) hiekkapaperilla. Sitten levität kerroksen "Plastig Padding LeakFix:ä" koko puhdistamallesi alueelle (keskelle sentti ja ohentuen laitoja kohti), "survo" keskeltä niin, että tahnaa menee myös reiän sisään. Odota 10 minuuttia, hio pintaa taas karkealla paperilla ja laita toinen kerros (ei ole välttämätöntä). Kun paikkaus kuiva, suihkuta/levitä päälle pohjamassaa, jotta mahdollisesti paljaana oleva tankinpohja saa suojan päälleen.
Ja kestää aivan varmasti. Yhden tankin ja jopa puhkiruostuneen bensaputkenkin olen noin korjannut (vuosia sitten), eikä ole vuoto uusinut. Kestää bensaa ja öljyjä, sekä painetta (esim lämpöpatterivuodot, kokemusta niistäkin), lue pakkauksesta lisää.- tinuri123
Olen korjannut useita terästankkeja seuraavalla tavalla:
tankki tyhjäksi ja irti
huuhtele pihalla vedellä huolellisesti, anna bensan haihtua pihasta ennen kuin teet mitään avotulta
Putsaa hyvin vuotokohta
Aseta tankki pihalla sellaiseen asentoon että vuotokohta on hyvin esillä ja ylimpänä
Laske tankki vettä täyteen. Paikattava kohta vedenpinnan yläpuolella, siten että tankkiin jää mahdollisimman vähän ilmatilaa ja paikattava alua pysyy kuivana.
Kosanilla kuumaksi, koritinan pohjustusaineella pinnoitus ja koritinaa päälle. Jos iso reikä, niin voi tinata myös paikan.
Vaatii hieman vaivaa ja harjoittelua mutta tämä tapa on hitsauksen lisäksi ainoa kunnollinen paikkaustapa. Kemialliset mössöt pysyy tai ei pysy. Jos irtoaa, niin pahimmalla mahdollisella hetkellä.
Ja kun tankissa on tarpeeksi vettä, niin tankki ei räjähdä vaikka bensahuurut palaa paikkauskohdassa ja tankin täyttöaukolla. Tapauskohtaisesti täytyy miettiä tilanne, ettei polta taloa ja autoa tai tapa itteensä! - kyläseppä
tinuri123 kirjoitti:
Olen korjannut useita terästankkeja seuraavalla tavalla:
tankki tyhjäksi ja irti
huuhtele pihalla vedellä huolellisesti, anna bensan haihtua pihasta ennen kuin teet mitään avotulta
Putsaa hyvin vuotokohta
Aseta tankki pihalla sellaiseen asentoon että vuotokohta on hyvin esillä ja ylimpänä
Laske tankki vettä täyteen. Paikattava kohta vedenpinnan yläpuolella, siten että tankkiin jää mahdollisimman vähän ilmatilaa ja paikattava alua pysyy kuivana.
Kosanilla kuumaksi, koritinan pohjustusaineella pinnoitus ja koritinaa päälle. Jos iso reikä, niin voi tinata myös paikan.
Vaatii hieman vaivaa ja harjoittelua mutta tämä tapa on hitsauksen lisäksi ainoa kunnollinen paikkaustapa. Kemialliset mössöt pysyy tai ei pysy. Jos irtoaa, niin pahimmalla mahdollisella hetkellä.
Ja kun tankissa on tarpeeksi vettä, niin tankki ei räjähdä vaikka bensahuurut palaa paikkauskohdassa ja tankin täyttöaukolla. Tapauskohtaisesti täytyy miettiä tilanne, ettei polta taloa ja autoa tai tapa itteensä!Tinurin konsti on oikea Jos tankkia ei täytä vedellä niin melko varmasti on yksi kyläseppä taas poissa.
- Kasper
tinuri123 kirjoitti:
Olen korjannut useita terästankkeja seuraavalla tavalla:
tankki tyhjäksi ja irti
huuhtele pihalla vedellä huolellisesti, anna bensan haihtua pihasta ennen kuin teet mitään avotulta
Putsaa hyvin vuotokohta
Aseta tankki pihalla sellaiseen asentoon että vuotokohta on hyvin esillä ja ylimpänä
Laske tankki vettä täyteen. Paikattava kohta vedenpinnan yläpuolella, siten että tankkiin jää mahdollisimman vähän ilmatilaa ja paikattava alua pysyy kuivana.
Kosanilla kuumaksi, koritinan pohjustusaineella pinnoitus ja koritinaa päälle. Jos iso reikä, niin voi tinata myös paikan.
Vaatii hieman vaivaa ja harjoittelua mutta tämä tapa on hitsauksen lisäksi ainoa kunnollinen paikkaustapa. Kemialliset mössöt pysyy tai ei pysy. Jos irtoaa, niin pahimmalla mahdollisella hetkellä.
Ja kun tankissa on tarpeeksi vettä, niin tankki ei räjähdä vaikka bensahuurut palaa paikkauskohdassa ja tankin täyttöaukolla. Tapauskohtaisesti täytyy miettiä tilanne, ettei polta taloa ja autoa tai tapa itteensä!on ajanut ohi noista tinurin konsteista. On totta, että tinaus ON OLLUT paras konsti (hitsauksen jälkeen) korjata vuotava METALLITANKKI, mutta samalla siinä luo sähköparin ja korjauskohta syöpyy vuorenvarmasti ennen pitkää. Hyvin suojattu (ésim massattu) "kemiallinen" paikka taas kestää ikuisesti. Ja työmäärää ei noissa menetelmissä voi edes verrata toisiinsa, varsinkin kun tinausta varten tankkia irroittaessa useimmiten katkeavat myös tankin päältä lähtevät metalliset poltto-aineputket. "Kemiallinen" paikkaus onnistuu tankkia irroittamatta. Kuka haluaa, tekee vaikeimman kautta, kun "aina on niin tehty".
- tinuri123
Kasper kirjoitti:
on ajanut ohi noista tinurin konsteista. On totta, että tinaus ON OLLUT paras konsti (hitsauksen jälkeen) korjata vuotava METALLITANKKI, mutta samalla siinä luo sähköparin ja korjauskohta syöpyy vuorenvarmasti ennen pitkää. Hyvin suojattu (ésim massattu) "kemiallinen" paikka taas kestää ikuisesti. Ja työmäärää ei noissa menetelmissä voi edes verrata toisiinsa, varsinkin kun tinausta varten tankkia irroittaessa useimmiten katkeavat myös tankin päältä lähtevät metalliset poltto-aineputket. "Kemiallinen" paikkaus onnistuu tankkia irroittamatta. Kuka haluaa, tekee vaikeimman kautta, kun "aina on niin tehty".
Sähköpari teoriassa kyllä syntyy, mutta käytännössä tinaaminen on kestävin korjaustapa. Autopeltitöissä on käytetty koritinaa iät ajat ja koritina on kittiä parempi vaihtoehto esim hitsisaumojen päälle. Ei syövy, ei kuki jos oikein tehdään. Jos auto esim entisöidään kunnolla niin siihen ei laiteta paksuja kittikerrroksia vaan koritinaa.
Sitäpaitsi tietysti tinatutkin kohdat massataan.
Jos bensaputket on niin ruosteessa että eivät kestä letkujen irroitusta niin eiköhän ole aiheellista sitten nekin korjata?
Molemmissa korjaustavoissa (kitti/tina)on hyvät ja huonot puolensa. Tinattu kohta kestää varmemmin kuin kitattu. Toki vierestä voi ruostua kumpi vaan. - kolvi
kyläseppä kirjoitti:
Tinurin konsti on oikea Jos tankkia ei täytä vedellä niin melko varmasti on yksi kyläseppä taas poissa.
ei oo yksikään tankki vielä posahtanut vaikka ei aina ees kaikkia bensoja otettu pois!!
ja tinahan se on paras aine tuohon hommaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264