Kait se velkojen päästäminen ulosottoon olisi vain helpotus. :'( Takuu-säätiön takausta en voi vielä hakea koska tiliotteissa näkyy vippejä ja sinne on 5-8 kuukauden jono... Myöhemmin voin sitä hakea. Mutta mitä jos en halua kirjoittaa sinne hakemukseen velkaantumisen syitä?
Ulosotto ahdistaa mutta se kait tässä edessä on, nyt alkaa tulla seinä vastaan, niin monta vuotta olen kierteessä ollut ja velkoja maksellut velalla. Se on osoittautunut virheeksi. Lisäksi maksuhäiriömerkintä ahdistaa. En selviä velkalyhennyksistä enää vaikka perintään päästäisin loputkin sillä tuskin suostuvat niin pieniin maksueriin mitä tarvitsisin. Soitin yhteen perintätoimistoon ja kysyin mutta sanoivat vain että ei voi etukäteen sanoa, ota yhteyttä sitten kun se velka heille siirrettään. Jos jotenkuten selviäisinkin niin joutuisin todella elämään kädestä suuhun ja tuskailemaan lukuisten velkojen kanssa ja siinä kestäisi kuitenkin jokusen vuoden. Ulosottomies jo laski kauanko uo:ssa kestäisi. Ja uo vie sentään vain sen 1/3 nettotuloista, minullehan jäisi enemmän käteen elämiseen kuin pitkään aikaan. Lisäksi sinne voisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiäkin. Puhuin jo etukäteen uo-miehen kanssa ja sain vastauksia kysymyksiini.
Ehtisin ehkä ennen tuon ulosoton alkamista maksaa pienemmät lainat pois, olen ymmärtänyt että se onkin järkevintä? Sitten sinne menisi 6 isompaa velkaa. Luottokortit (2 kpl) voisin lopettaa jo ennen merkintää ja lyhentää ne minimilyhennyksillä pois siinä ulosoton ohella.
Lisäksi pelottaa saanko potkut töistä ulosoton takia mutta minulle vakuutettiin että se ei ole laillista. On sen verran suuri työnantajakin kyseessä että tiedon ei pitäisi kulkea yksikköni esimiehen kautta vaan pääkonttorin kautta palkanlaskentaan. Silti mietin tuota päivin ja öin. :(
Ulosotto pelottaa
9
2286
Vastaukset
- eijaksaenäää
LISÄKYSYMYS: pitääkö paikkansa että jotkin maksuhäiriömerkinnät eivät poistu luottotietorekisteristä ikinä? Että sinne voi vaan liittää tiedon että velka maksettu, mutta merkintä säilyy loppuiän.
- 889889
Ei kai se palkan ulosmittaus ole välttämätöntä. Teet vain ulosottomiehen kanssa sopimuksen ja makselet ne velat itse ulosottoon itse. Pariin vapaakuukauteenkin vuodessa taidat olla oikeutettu, mutta varmasti parempi mieluummin maksella vähän ekstraa niin saat homman hoidettua pikemmin.
- puru
Toi äskeinen kommentti ei ihan pidä paikkansa? Itse ei nykyään voi tehdä maksusuunnitelmaa uo:lle, nimittäin kokemusta on, se viedään automaattisesti palkasta 1/3 osa. Vapaakuukaudet saa sitten ,kun vuosi maksettu uo:lle. Onneksi itse jo kuivilla, mutta välillä vaikeaakin ollut. Ei kannata päästää ikinä itseään sellaiseen jamaan ja luottiksista kannattaisi pitää kiinni!! Tsemppiä ja jaksamista!
- 889889
Tuo on ehkä ollut totta sinun kohdallasi, puru, mutta ei yleisesti. Ulosottomiehet tekevät maksusopimuksia harkintansa mukaan eli sellaisten ihmisten kanssa, joiden voi olettaa niitä noudattavan.
http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/maksusuunnitelma.html
Mutta hienoa, jos puru olet jo kuivilla. Varmasti opettavainen kokemus tuo ulosottoon joutuminen.
Ikävä juttu kun ihmiset viimeiseen asti yrittävät säilyttää luottotietonsa. Pitäisi jo aiemmin puhaltaa peli poikki ja hyväksyä että yksin ei voi velkakierrettä saada hoidettua normi tuloilla. Velkojen päästäminen ulosottoon on järkevin vaihtoehto mitä aloittajalle tässä tilanteessa voisin suositella. Itselläni aikoinani ihan sama juttu.
Uo vie tyypillisesti sen 1/3 palkkasta ellei vapaaehtoisesta maksamisesta sovita. Näissä tapauksissa uo ei hyväksy alle lain salliman maksimin 1/3 eriä vaan pitää maksaa enemmän. Nyt olisi saatava kaikki velat mitä pikimmin ulosottoon. Älä tee maksusopimuksia perintätoimistojen kanssa, et tule selviytymään niistäkään. Kun velka menee perintään pyydä sen siirtämistä heti ulosottoon. Huomioi että jotkin voivat kuitenkin tästä huolimatta pantata velkaa itsellään. Tälle ei voi mitään.
Jos mahdollista maksa pienimmät velat pois ennen niiden menemistä haasteelle. Jokaiseen velkaan lisätään haasteessa roimasti kuluja riippuen kokonaisvelasta, kuitenkin puhutaan muutamista satasista per velka. Jos yksittäisiä velkoja paljon niin tästä aiheutuu roima lisäys alkuperäiseen velkaan. Eli mahdollisimman pian ja mahdollisimman vähän velkoja ulosottoon. Työpaikkaase et menetä joutuessasi ulosttoon tai kun merkintä tulee. Varaudu kuitenkin merkintään ja hanki ne asiat mitä et enää merkinnän tultua saa. Merkinnät pysyvät tietyn ajan ja kun aika tulee täyteen merkintä poistuu eli eivät ole ikuisia.- tvatva
Avaapas tuo ylle laitettu linkkin. Kyllä maksusopparin saa tehtyä ihan samalla 1/3:lla mikä menisi muutenkin. Itsellä kokemusta.
- 34636346
tvatva kirjoitti:
Avaapas tuo ylle laitettu linkkin. Kyllä maksusopparin saa tehtyä ihan samalla 1/3:lla mikä menisi muutenkin. Itsellä kokemusta.
Juu tottakai, eihän kukaan muuta ole väittänytkään. Se on tosin ihan uo:npäätettävissä eikä suunnitelmaan ole mitään valvollisuukisa. Lisksi jos maksat uo:lle itse niin se ei käy esim toimeentulotukea laskettaessa menoiksi jamm vapaakuukausia ei tiettävästi näin menetellen saa (tästä olen kuitenkin epävarma)
- vjdfvofojvjofjvefv
Toimeentulotukilakia pitäisi muuttaa. Ei tunnu oikealta, että sosiaalitoimisto maksaa ihmisten ulosottovelkoja. Kohta koko Suomi on konkurssissa.
- kolmevuotta
Ei tarvitse pelätä työpaikan vuoksi. Olet isossa yrityksessä ja esimiehesi ei tule koskaan saamaan tietoon tilannettasi. Minä olen isossa yrityksessä (vastuullinen) ja meillä kulkee palkanmaksu ym. ulkoistetun palkanlaskijan kautta. Toimipisteeni ei tiedä uo maksujani. Yli 3 v on näin mennyt. Uo lähetti tiedon palkanlaskijalle ja tilistä alkoi menemään 1/3. Maksusopimusta ei kaikki uo:t tee, pyysin peloissani sitä, mutta sanoi ettei tarvitse pelätä ja oikeassa oli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1217623- 545718
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72783Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081543Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2671177Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3331151Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321041