Rikas mies ja Lasarus

Anne-MariaL

Himangan kirkossa saarnattiin tänään tästä raamatunpaikasta, Luuk. 16:

Rikas mies ja Lasarus
19 "Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa.
20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita.
21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.
22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'
25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.'
27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'
29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.'
30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.'
31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"
---
Herättääkö tämä palstalaisissa ja millaisia ajatuksia? Kun katselen palstaa niin ajattelen, että täällä ei monesti taida käydäkään Jumalan lapsia. Minäkin aina eksyn vaikka mihin turhiin juttuihin.

90

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä_et_ole

      käynytkään palstalla moneen viikkoon? Sitä toista tyttökään ei ole näkynyt täällä.

      • RSana

        Mat 25

        31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
        32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
        .
        34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        .
        41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
        42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
        43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
        44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
        45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
        46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."


    • TällaisiaAjatuksia

      Monet syyttävät kun varoitetaan helvetistä ellei tee parannusta ja usko evankeliiumia.

      Vielä usemmat syyttävät viimeisellä tuomiolla että miksi ette varoittaneet helvetistä. Nyt kun ei voi enää tehdä mitään.

      Nyt on vielä armon aika.

      • Ei riitä usko evankelimiin, VAAN USKO JEESUKSEEN.

        Se ei pelasta.

        Sinullakin on armon aikaa löytää Jeesus.


      • Näin.on.totuus

        Ei raamatussa olisi edes helvetti sanaa jos ei kirkko sitä sinne olisi pannut. Kaikki helvetillä pelottelu on vain valhetta johon ei kenenkään pitäisi uskoa.


      • tytuyuyiui
        Näin.on.totuus kirjoitti:

        Ei raamatussa olisi edes helvetti sanaa jos ei kirkko sitä sinne olisi pannut. Kaikki helvetillä pelottelu on vain valhetta johon ei kenenkään pitäisi uskoa.

        En tunne Raamattua kovin hyvin, mutta olen kuunnellut David Pawsonia. Hän kertoo, että Raamatussa puhuu helvetistä vain yksi: Jeesus itse. Ehkä se oli liian valtavan kauhea asia, jotta siitä puhumista olisi voitu uskoa kenellekään muulle kuin Jeesukselle.

        Panee kyllä ajattelemaan. Mitä minäkin olen jättänyt tekemättä ja mitä tarkoituksellista pahaa tehnyt vielä sen päälle?


    • Tosi hyvä avaus, sekä kysymys.

      Rikas mies ja Lasarus on hyvin koskettava vertaus ja se koskettelee myös siinä, että se on voimassa jo Abrahamin aikaan, mutta vielä voimakkaammin nyt.

      Osa ihmisistä elää yltäkylläisyydessä, vaikka naapurissa nähdään suoranaista puutetta.

      Tapahtuma oli molempien kuoleman jälkeen.

      Lasarus oli temmattujen joukossa, ehkä Hän oli niitä Pyhiä, jotka lähtivät Taivaaseen Jeesuksen kirkastumisen jälkeen, Hänestä ei kovin paljon muualla puhuta, ja kertomushan oli vertaus.

      Rikkaalla miehellä oli hyvä taloudellinen elämä, vailla uskoa Lupaukseen, Lasaruksella juuri toin päin.

      Tämäkin kertoo, että vain usko Jeesukseen Messiaana pelastaa.

      Toinen asia mikä tuli julki, oli se, että kiirastuli on lähiavaruudesta, josta on näköyhteys Uuteen Jerusalemiin.

      Kolmantena se, että selitykset ei enää auta, usko on tunnustettava täällä ja henkilökohtaisesti kertomalla, että Jeesus on Herra.

      Neljäntenä näen sen, että jokaisella on sama mahdollisuus pelastua, jae 29 sanoo, että heillä (rikkaan miehen suvulla) on sama mahdollisuus, tutkia profeettoja (Tooraa, meillä se on laajempi, Raamattu, jota ei juuri VL;t lue)

      he jäävät kaikki näin iankaikkisuutta vaille.

      Viidentenä. Helvetin ja iankaikkisen elämän Jerusalemissa välillä on ylitsepääsemätön kuilu, ja kuilu on avaruudessa, ei maan päällä.

      Kuudentena on tuska, sitä ei Jerusalemissa oli missään muodossa.

      Tämän saadakseen omalta osalta kuntoon , on pidettävä lampussa öljyä ja kirkastaa ihmisille evankeliumia Jeesuksessa kaduilla ja aitavierillä.

      Kes.

      • uuppottaa

        Tosi itsekäs vihjaileva sairaan upotetun harhapastorin satu.


      • uuppottaa kirjoitti:

        Tosi itsekäs vihjaileva sairaan upotetun harhapastorin satu.

        Kommentoitko asiaa, etkä minua, jos sopii.


      • uupottaajapalaa

        "Lasarus oli temmattujen joukossa,"
        Missä Raamatussa näin kerrotaan? Kristuksen syntymisen jälkeen ainoastaan Paavalilla on eräänlainen kokemus tempauksesta.
        "Toinen asia mikä tuli julki, oli se, että kiirastuli on lähiavaruudesta, josta on näköyhteys Uuteen Jerusalemiin."
        Oletko rakentanut uuden Raamatun vastaisen maailman? On hyvin harhainen kuvitelma, mainitsemiasi asioita Raamattu ei tunne.
        "Viidentenä. Helvetin ja iankaikkisen elämän Jerusalemissa välillä on ylitsepääsemätön kuilu, ja kuilu on avaruudessa, ei maan päällä."
        Perusteita vailla oleva helluntaiprofetia. Kunnioita Jumalan sanaa, äläkä ala hengettömänä tulkitsemaan sitä.
        "Usko" on hulluunnuttanut sinut...


      • uupottaajapalaa kirjoitti:

        "Lasarus oli temmattujen joukossa,"
        Missä Raamatussa näin kerrotaan? Kristuksen syntymisen jälkeen ainoastaan Paavalilla on eräänlainen kokemus tempauksesta.
        "Toinen asia mikä tuli julki, oli se, että kiirastuli on lähiavaruudesta, josta on näköyhteys Uuteen Jerusalemiin."
        Oletko rakentanut uuden Raamatun vastaisen maailman? On hyvin harhainen kuvitelma, mainitsemiasi asioita Raamattu ei tunne.
        "Viidentenä. Helvetin ja iankaikkisen elämän Jerusalemissa välillä on ylitsepääsemätön kuilu, ja kuilu on avaruudessa, ei maan päällä."
        Perusteita vailla oleva helluntaiprofetia. Kunnioita Jumalan sanaa, äläkä ala hengettömänä tulkitsemaan sitä.
        "Usko" on hulluunnuttanut sinut...

        Sanoinko, että Lasarus oli temmattujen joukossa?? Sanoin EHKÄ? Sitähän ei Raamattu avaa ja jengiä temmattiin silloin ylös, toisena ryhmänä alkutekstin mukaan tenégersin jo alussa, pian Jeesuksen kirkastumisen jälkeen, ei Vaivan ajan alussa.
        >>Missä Raamatussa näin kerrotaan? Kristuksen syntymisen jälkeen ainoastaan Paavalilla on eräänlainen kokemus tempauksesta.** Ilmestyskirjassa, Danielissa, Hoseassa, Habagukissa, Jeremiassa ja Jesajassa.
        Ei ole paljon lukemista, aloita heistä.
        Jos luet Johanneksen kokemukset Ilmestyksessä, niitä ilmenee siellä useita, eri tavalla otettuja ylös.
        >>>"Toinen asia mikä tuli julki, oli se, että kiirastuli on lähiavaruudesta, josta on näköyhteys Uuteen Jerusalemiin."
        Oletko rakentanut uuden Raamatun vastaisen maailman? On hyvin harhainen kuvitelma, mainitsemiasi asioita Raamattu ei tunne.** Maahan ei jää muuta kun vangittu saatana, muut ovat pois maasta ja se on lähiavaruus. Koska katsekontaktit ovat mahdollisia.
        EHKÄ sinäkin näet niistä likeistä meidät Jumalalle tanssivat ja laulavat Jerusalemissa.
        Maan alta ei voi nähdä.
        >>"Viidentenä. Helvetin ja iankaikkisen elämän Jerusalemissa välillä on ylitsepääsemätön kuilu, ja kuilu on avaruudessa, ei maan päällä."
        Perusteita vailla oleva helluntaiprofetia. Kunnioita Jumalan sanaa, äläkä ala hengettömänä tulkitsemaan sitä.
        "Usko" on hulluunnuttanut sinut...** Voi olla mutta hermeneuttista tietämystä on enemmän kun yhdelläkään VL;llä, tai sitten he ovat hiljaa.
        Minä ei ole saanut yhtään helluntaiprofetiaa, enkä koko kirkosta juuri mitään muutakaan.
        Sinä se hullu olet. Olen kymmenen vuotta toitottanut, etten ole helluntaialainen.
        Sinähän pelkäät ilmeisesti helluntain oppia enemmän, kun oman lahkosi sekoiluja.
        Päätä jo, kumpaa uskot.
        Jäikö katsomatta Raamatusta, mitä mieltä Pate on uskon hulluudesta;
        1. Kor. 1:18
        Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        1. Kor. 1:21
        Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
        1. Kor. 1:23
        Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta
        1. Kor. 1:27
        Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
        1. Kor. 2:14
        Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta.Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla
        1. Kor. 3:19
        Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        Se on eri, kun SRK uskon tyhmyys ja vääristely.


      • uupottaajapalaaaina
        Kesitas kirjoitti:

        Sanoinko, että Lasarus oli temmattujen joukossa?? Sanoin EHKÄ? Sitähän ei Raamattu avaa ja jengiä temmattiin silloin ylös, toisena ryhmänä alkutekstin mukaan tenégersin jo alussa, pian Jeesuksen kirkastumisen jälkeen, ei Vaivan ajan alussa.
        >>Missä Raamatussa näin kerrotaan? Kristuksen syntymisen jälkeen ainoastaan Paavalilla on eräänlainen kokemus tempauksesta.** Ilmestyskirjassa, Danielissa, Hoseassa, Habagukissa, Jeremiassa ja Jesajassa.
        Ei ole paljon lukemista, aloita heistä.
        Jos luet Johanneksen kokemukset Ilmestyksessä, niitä ilmenee siellä useita, eri tavalla otettuja ylös.
        >>>"Toinen asia mikä tuli julki, oli se, että kiirastuli on lähiavaruudesta, josta on näköyhteys Uuteen Jerusalemiin."
        Oletko rakentanut uuden Raamatun vastaisen maailman? On hyvin harhainen kuvitelma, mainitsemiasi asioita Raamattu ei tunne.** Maahan ei jää muuta kun vangittu saatana, muut ovat pois maasta ja se on lähiavaruus. Koska katsekontaktit ovat mahdollisia.
        EHKÄ sinäkin näet niistä likeistä meidät Jumalalle tanssivat ja laulavat Jerusalemissa.
        Maan alta ei voi nähdä.
        >>"Viidentenä. Helvetin ja iankaikkisen elämän Jerusalemissa välillä on ylitsepääsemätön kuilu, ja kuilu on avaruudessa, ei maan päällä."
        Perusteita vailla oleva helluntaiprofetia. Kunnioita Jumalan sanaa, äläkä ala hengettömänä tulkitsemaan sitä.
        "Usko" on hulluunnuttanut sinut...** Voi olla mutta hermeneuttista tietämystä on enemmän kun yhdelläkään VL;llä, tai sitten he ovat hiljaa.
        Minä ei ole saanut yhtään helluntaiprofetiaa, enkä koko kirkosta juuri mitään muutakaan.
        Sinä se hullu olet. Olen kymmenen vuotta toitottanut, etten ole helluntaialainen.
        Sinähän pelkäät ilmeisesti helluntain oppia enemmän, kun oman lahkosi sekoiluja.
        Päätä jo, kumpaa uskot.
        Jäikö katsomatta Raamatusta, mitä mieltä Pate on uskon hulluudesta;
        1. Kor. 1:18
        Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        1. Kor. 1:21
        Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
        1. Kor. 1:23
        Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta
        1. Kor. 1:27
        Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
        1. Kor. 2:14
        Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta.Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla
        1. Kor. 3:19
        Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa

        Se on eri, kun SRK uskon tyhmyys ja vääristely.

        Tämä tuosta temmatuista.
        2. Kor. 12:2
        Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
        2. Kor. 12:3
        (12:3-4) Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.
        Mutta muuten sinä olet noissa vastauksissasi kiemuralla enemmän kuin korkkiruuvi ja viekkaampi kuin saatana. Sanotaan nyt suoraan, että olet niin syvällä harhoissasi,
        että siitä on tullut sinulle pysyvä pysähtyneisyyden tila.


      • TärkeinOpetus

        Tämä saarna kosketti ja kertoi taas Jeesuksen tärkeimmästä laista ja opetuksesta. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi kuin itseäsi. Tähän ei oikein työttömien ja puutteenalaisten syyttely ja haukkuminen kristityiksi itseään kutsuvien taholta sovi. Samoin uskovaiset oikeistopoliitikot voisivat ajatella ja auttaa hieman niitä huono-osaisimpia kaikkein hyväosaisimpien sijaan, joita hellitään monin, monin tavoin taas SSS-täysporvarihallituksen politiikan voimin.


      • keille

        Jeesus puhui aina opettaakseen niitä, jotka olivat läsnä. Tietysti me voimme kaikki oppia hänen sanoistaan, koska hän todella puhui aina hengelliseltä näkökannalta Isänsä opettamista asioista. Siksi on hyvä laajentaa kuvaa, ja katsoa, ketkä olivat tässä paikalla kuuntelemassa:
        Luukas 16: "1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. 2 Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: 'Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.' 3 Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. 4 -- Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.' 5 Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. 'Paljonko olet velkaa isännälleni?' hän kysyi ensimmäiseltä. 6 'Sata astiaa öljyä', tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.' 7 Sitten hän kysyi toiselta: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä vastasi: 'Sata tynnyriä vehnää.' Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.'"
        8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
        "Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. 9 Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.
        10 "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa. 11 Jos te ette luotettavasti hoida väärää rikkautta, kuka uskoo teille todellista? 12 Ja jos te ette luotettavasti hoida toisen omaisuutta, kuka teille kerran antaa sen, mikä on teidän omaanne? 13 Yksikään palvelija ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän on liittynyt toiseen, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."
        14 Fariseukset kuulivat kaiken tämän. He olivat rahanahneita, ja niinpä he ivailivat Jeesusta.
        15 Jeesus sanoi heille:
        "Ihmisten edessä te olette olevinanne hurskaita, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne. Se, mikä on ihmisten silmissä arvokasta, on Jumalalle iljetys.
        16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne. 17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa. 18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."

        Luukas 17: " 1 Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
        "Viettelysten täytyy tulla, se on väistämätöntä, mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat! 2 Parempi olisi hänelle, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa, kuin että hän johdattaa lankeemukseen yhdenkään näistä vähäisistä. 3 Pitäkää varanne!
        "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. 4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi."
        5 Apostolit sanoivat Herralle: "Anna meille vahvempi usko!"
        6 Herra sanoi:
        "Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä."


      • 7777778

        Mistä tietosi, että kuilu on avaruudessa? Silmin ei kovin kauas näe. Toisaalta, mitä sen on väliä. Kerran sekin selviää.
        Koira oli halveksittu eläin silloin. Se kuvattiin Raamattuun nuolemassa köyhän haavoja. Köyhä Lasarus kerjäsi, kuten nytkin joku joutuu tekemään. Rikkaalta ei apua herunut.
        Varakkaan ja vähävaraisen erot olen itsekin nähnyt kerätessäni avustuksia ovelta ovelle. Vähästään monet antoivat, muutamat varakkaat pienen summan. Niin on nyt, kuin oli jo silloin.
        Toivoisin Raamatun tulevan jokaiselle rakkaaksi. On Jumalan ihme huomata, miten usko kestää vuodesta toiseen.
        Rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi, se lähinnä tulee mieleen. Ei aina helppoa, mutta voima tuleekin Jumalalta, kaiken hyvän antajalta. Rukoillen se yhteys säilyy.


      • 7777778 kirjoitti:

        Mistä tietosi, että kuilu on avaruudessa? Silmin ei kovin kauas näe. Toisaalta, mitä sen on väliä. Kerran sekin selviää.
        Koira oli halveksittu eläin silloin. Se kuvattiin Raamattuun nuolemassa köyhän haavoja. Köyhä Lasarus kerjäsi, kuten nytkin joku joutuu tekemään. Rikkaalta ei apua herunut.
        Varakkaan ja vähävaraisen erot olen itsekin nähnyt kerätessäni avustuksia ovelta ovelle. Vähästään monet antoivat, muutamat varakkaat pienen summan. Niin on nyt, kuin oli jo silloin.
        Toivoisin Raamatun tulevan jokaiselle rakkaaksi. On Jumalan ihme huomata, miten usko kestää vuodesta toiseen.
        Rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi, se lähinnä tulee mieleen. Ei aina helppoa, mutta voima tuleekin Jumalalta, kaiken hyvän antajalta. Rukoillen se yhteys säilyy.

        Luuk. 16:26
        Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.

        Tässä on jae, joka kertoo sen tehtävästä, ja Rikas mies ja Lasarus kertoo sen koordinaatit.

        Siinä Rikas mies Tuonelasta kohotti katseensa, eli katsoi taivaalle, josta jae Luuk 16. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.

        Mutta haudataan maan uumeniin myös eläviä, joka on Saatana. Ilm 20;10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.

        Saatanan heittoa maan alle mainitaan myös niin, että Hänet lukitaan sinne.

        Kes.


    • vertauksen_merkityksestä

      Kyseessä on selvästikin vertaus. Mitä tuo vertaus merkitsee? ”Rikas mies” edusti fariseuksia (ks. jaetta 14). Lasarus-kerjäläinen edusti tavallisia juutalaisia, joita fariseukset halveksivat, mutta jotka katuivat ja joista tuli Jeesuksen seuraajia (ks. Luuk. 18:11; Joh. 7:49; Matt. 21:31, 32). Myös heidän kuolemansa oli vertauskuvallinen; se edusti olosuhteiden muutosta. Aikaisemmin halveksitut pääsivät Jumalan suosion asemaan, ja aikaisemmin näennäisesti suositut joutuivat Jumalan hylkäämiksi, samalla kun heitä piinattiin niiden esittämillä tuomiosanomilla, joita he olivat halveksineet (Apt. 5:33; 7:54).

      • >>Kyseessä on selvästikin vertaus. ** Oli kyllä, mutta henkilöt olivat persoonia, ei ihmisryhmiä.

        Jos olivat olleet niitä, olisi se selvitetty, mutta kun ei, on se otettava kirjaimellisesti.

        Rikkaita miehiä siellä riitti, sen ajan Israelissa, joille Jumala oli vain nimi.

        Se jae 14; Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi.
        Se kertoo vain Sauluksen matkasta, ei muusta. Tarkkuutta.

        Lasarus oli yhtä yleinen nimi, kuten Matti täällä, mutta Hän kuvasi juuri tuon ”Matin” vaivat jaelämäntilanteet, joten kirjoitat sitä VL raamatun tekstiä, joka ei ole Jumalasta, vaan.. no antaa olla.

        Mainitset korrelaation Luukas 18; 11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.

        Mitä yhteyttä heillä oli portin pielessä olevalla märkivällä Lasaruksella.. Haloo?? Hieman järkeä mukaa, älä väärennä Raamattua.
        Missä Lasaruksesta kerrotaan huorientekijänä, Hän ei raiskannut edes omia lapsiaan???

        >>Myös heidän kuolemansa oli vertauskuvallinen; se edusti olosuhteiden muutosta. *** Voi sinnuu?? Oliko Jeesuksen kuolema, oliko Juudaksen kuoleman kertomus noin vain satuna laitettu.

        Tämä osoittaa todeksi sen, että luette puolet vähemmän Raamattua, 1-2% mitä keskiverto suomalainen, oli uskossa tai ei.

        Pane nuo sadut visusti piiloon.

        >>Aikaisemmin halveksitut pääsivät Jumalan suosion asemaan, ja aikaisemmin näennäisesti suositut joutuivat Jumalan hylkäämiksi, samalla kun heitä piinattiin niiden esittämillä tuomiosanomilla, joita he olivat halveksineet ** Jumalaanhan he kaikki uskoivat, kuten koko SRK ja eivät tunnusta Jeesusta Kaikkivaltiaaksi Herraksi.

        Sinun ja teidentapaisten ongelma on se, että kristinuskoa Suomessa osin vihataan, kun he seuraavat elosteluanne, tupakoista, raiskauksista ja valelusta sekä business raakuuksista.

        Täysin asiaton ja väärä kommentti.

        Kes.


    • ei_saisi_

      Olosuhteiden muutos toteutuu muutamaa kuukautta myöhemmin helluntaina vuonna 33, jolloin uusi liitto korvaa vanhan lakiliiton. Silloin käy aivan selväksi, että Jumalan suosiossa ovat opetuslapset, eivät fariseukset ja muut uskonnolliset johtajat. ”Suuri juopa”, joka erottaa vertauskuvallisen rikkaan miehen Jeesuksen opetuslapsista, edustaa siksi Jumalan peruuttamatonta, vanhurskasta tuomiota.

      ”Isä Aabraham, ole minulle armollinen ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään kieltäni, koska minä kärsin tuskaa tässä leimuavassa tulessa.” Jumalan tuliset tuomiosanomat, joita Jeesuksen opetuslapset julistavat, aiheuttavat tuskaa rikas mies -luokkaan kuuluville. He haluavat opetuslasten lopettavan näiden sanomien julistamisen ja siten antavan heille heidän tuskiinsa jonkin verran helpotusta.

      Mutta hän sanoi hänelle: ’Jos he eivät kuuntele Moosesta ja Profeettoja, niin he eivät liioin tule vakuuttuneiksi, jos joku nousee kuolleista.’” Jumala ei esitä erikoisia tunnusmerkkejä tai ihmeitä saadakseen heidät vakuuttuneiksi. Ihmisten täytyy lukea ja soveltaa Raamattua, jos he haluavat saada hänen suosionsa.

      • Vai oikein SOVELTAA Raamattua (srk- raamattu)

        On kuitenkin otettava huomioon, että Laki oli vielä voimassa vertauksen aikana, Jeesus vain kertoi mitä tuleman pitää.
        Laki päättyi Johannekseen, ja Lain täytti ristillä itse Jeesus sanomalla; - se on täytetty.
        Vertuskuvallisuus on väärin, siinä oli kaksi, kristitty sekä sekulaari henkilö, joka katui liian myöhään, josta Jeesus mainitsee lisää:
        Matt. 7:23
        Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!
        Matt. 25:12
        Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'

        Juopa on todellinen, joka on olemassa aina, se on tulimeren ja Uuden Jerusalemin välissä ja kirotut näkevät kun ylistämme Jeesusta ja Jumalaa tanssien ja laulaen.
        Ei kannata turhaan hengellistää, kun ei tajua asiaa.
        Sekin kertoo, että oli Lain aikaa, kun mukana oli Abraham.
        >>>Jumalan tuliset tuomiosanomat, joita Jeesuksen opetuslapset julistavat, aiheuttavat tuskaa rikas mies -luokkaan kuuluville. He haluavat opetuslasten lopettavan näiden sanomien julistamisen ja siten antavan heille heidän tuskiinsa jonkin verran helpotusta.** Soopaa.
        Opetuslapset eivät todistanee Jumalasta, kuten ei Paavalikaan kääntymisen jälkeen, Hänhän teki Jumalasta parannuksen Jeesukseen ja Jeesus sanoi Isästään;
        Joh. 5:22
        Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle,

        Taidat olla muslimi, tai JT.
        >> Ihmisten täytyy lukea ja SOVELTAA Raamattua, jos he haluavat saada hänen suosionsa** Lukekaa nyt vastaajaa???? SOVELTAA RAAMATTUA??
        Näin todistettiin taas SRK raamatun sanoma, SOVELTAA.
        Kes.


      • kalevi-puska
        Kesitas kirjoitti:

        Vai oikein SOVELTAA Raamattua (srk- raamattu)

        On kuitenkin otettava huomioon, että Laki oli vielä voimassa vertauksen aikana, Jeesus vain kertoi mitä tuleman pitää.
        Laki päättyi Johannekseen, ja Lain täytti ristillä itse Jeesus sanomalla; - se on täytetty.
        Vertuskuvallisuus on väärin, siinä oli kaksi, kristitty sekä sekulaari henkilö, joka katui liian myöhään, josta Jeesus mainitsee lisää:
        Matt. 7:23
        Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!
        Matt. 25:12
        Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'

        Juopa on todellinen, joka on olemassa aina, se on tulimeren ja Uuden Jerusalemin välissä ja kirotut näkevät kun ylistämme Jeesusta ja Jumalaa tanssien ja laulaen.
        Ei kannata turhaan hengellistää, kun ei tajua asiaa.
        Sekin kertoo, että oli Lain aikaa, kun mukana oli Abraham.
        >>>Jumalan tuliset tuomiosanomat, joita Jeesuksen opetuslapset julistavat, aiheuttavat tuskaa rikas mies -luokkaan kuuluville. He haluavat opetuslasten lopettavan näiden sanomien julistamisen ja siten antavan heille heidän tuskiinsa jonkin verran helpotusta.** Soopaa.
        Opetuslapset eivät todistanee Jumalasta, kuten ei Paavalikaan kääntymisen jälkeen, Hänhän teki Jumalasta parannuksen Jeesukseen ja Jeesus sanoi Isästään;
        Joh. 5:22
        Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle,

        Taidat olla muslimi, tai JT.
        >> Ihmisten täytyy lukea ja SOVELTAA Raamattua, jos he haluavat saada hänen suosionsa** Lukekaa nyt vastaajaa???? SOVELTAA RAAMATTUA??
        Näin todistettiin taas SRK raamatun sanoma, SOVELTAA.
        Kes.

        Keskitypä huomisen säähän, tässä ilmaiseksi. No comments.
        Huomenna Kempele:
        30. touko

        ylin
        23°alin
        10°
        3:00

        11°

        9:00

        19°

        15:00

        23°

        21:00

        20°

        0,0 mm

        2 m/s

        Saat soveltaa!


      • raskasta

        Ei noista Kesitaksen selvityksistä taida ottaa pirukaan selvää, avaruudet ja kaikki. Ei ole tarkoitus loukata, mutta ei vaan niitä ymmärrä.


      • raskasta kirjoitti:

        Ei noista Kesitaksen selvityksistä taida ottaa pirukaan selvää, avaruudet ja kaikki. Ei ole tarkoitus loukata, mutta ei vaan niitä ymmärrä.

        Oikeassa olet.

        Vaikeaa se on sanaa opiskella, kun ei ole Pyhää Henkeä.

        Olen pahoillani puolestasi.

        Mutta olenko väärentänyt yhtään sanaa Raamatusta?

        Kes.


      • Mutta_sinähän
        Kesitas kirjoitti:

        Oikeassa olet.

        Vaikeaa se on sanaa opiskella, kun ei ole Pyhää Henkeä.

        Olen pahoillani puolestasi.

        Mutta olenko väärentänyt yhtään sanaa Raamatusta?

        Kes.

        voisit saada Pyhän Hengen kun menisit seuroihin ja rukoilisit parannuksen armoa. Vaikeaa se on ilman Pyhää Henkeä.


      • luetaan
        raskasta kirjoitti:

        Ei noista Kesitaksen selvityksistä taida ottaa pirukaan selvää, avaruudet ja kaikki. Ei ole tarkoitus loukata, mutta ei vaan niitä ymmärrä.

        Kesitas ei osaa lukea raamattua, kuin paikoitellen, niinpä hänen selityksensä ontuu monin kohdin. Hän väittää, että Jumalaa ei pidä rukoilla, vaan uskoa Jeesukseen, vaikka Jumala on sama, kuin Jeesus: ”Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?” (Joh.14:8.9)

        Samoin hän väittää, että Jumalalla ei ole ollenkaan valtaa, koska Isä on antanut vallan pojalleen. Paavali selittää tätä, kumpa Kesis myös lukisi:
        ”Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
        Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.”(1Kor.15:27.28)


      • Näin_se_menee
        Mutta_sinähän kirjoitti:

        voisit saada Pyhän Hengen kun menisit seuroihin ja rukoilisit parannuksen armoa. Vaikeaa se on ilman Pyhää Henkeä.

        """voisit saada Pyhän Hengen kun menisit seuroihin ja rukoilisit parannuksen armoa. """

        Sairastaa paskaa!

        Saatanahan siellä rauhanyhdistyksellä tarjoaa omaa henkeään ihmisille.


      • luetaan kirjoitti:

        Kesitas ei osaa lukea raamattua, kuin paikoitellen, niinpä hänen selityksensä ontuu monin kohdin. Hän väittää, että Jumalaa ei pidä rukoilla, vaan uskoa Jeesukseen, vaikka Jumala on sama, kuin Jeesus: ”Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?” (Joh.14:8.9)

        Samoin hän väittää, että Jumalalla ei ole ollenkaan valtaa, koska Isä on antanut vallan pojalleen. Paavali selittää tätä, kumpa Kesis myös lukisi:
        ”Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
        Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.”(1Kor.15:27.28)

        Kesitas ei osaa lukea raamattua, kuin paikoitellen, niinpä hänen selityksensä ontuu monin kohdin. Hän väittää, että Jumalaa ei pidä rukoilla, vaan uskoa Jeesukseen, vaikka Jumala on sama, kuin Jeesus: ”Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Panempa jaekokoelman, en yhtä repäistyä jaetta ilman sen kirjoittajaakin.
        Joh 14
        6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
        7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?

        Lue koko jaekokoelma, joka kuuluu yhteen.
        Minä en lue Raamattua, vaan minä TUTKIN Raamattua, ja saman kysymyksen joudut Sinäkin esittämään Jeesukselle, joka vastaa sinulle; Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?
        Lestadiolaiset eivät näe Isää, ennekuin NÄKEVÄT POJAN, Jeesuksen.
        Mikä siinä ”ontuu”??
        Minä en ole juuri sanonut, etteikö Jumalalla ole valtaa, on Hänellä, aikoinaan, mutta jos katsoo Raamattua, ettei tarvitse ontua, se kirjoittaa näin, Matta 28;
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle ON ANNETTU KAIKKI VALTA TAIVAASSA JA MAAN PÄÄLLÄ.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Jeesuksenko valta ontuu? Vai mikä.
        Etköhän itse onnu?
        Miksi se sinulle pitää Paven selittää, eikö Jeesus riitä? Mutta tarkennan ajankohdan, milloin luovutus tapahtuu.
        >>Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.”(1Kor.15:27.28)** Tuon olen jo tiennyt -50 luvulla.
        Jeesus luovuttaa Hänelle Vallan takaisin milleniumin jälkeen, kun Jumala itse tulee Uuteen Jerusalemiin iankaikkisen elämän lähteelle.
        Olinko jotenkin sooloillut siinä koskaan, en todella ole.


      • Näin_se_menee kirjoitti:

        """voisit saada Pyhän Hengen kun menisit seuroihin ja rukoilisit parannuksen armoa. """

        Sairastaa paskaa!

        Saatanahan siellä rauhanyhdistyksellä tarjoaa omaa henkeään ihmisille.

        Mainitse yksikään Pyhän Hengen Voitelu, joka on tullut VL seuroissa, ei taida löytyä.

        Muualla niitä on viikoittain.


      • mitämitämissä

        Missä on todiste sinun pyhän hengen voitelusta? Voihan sitä kuka hyvänsä väittää, että on profeetta.


      • Kesitas kirjoitti:

        Mainitse yksikään Pyhän Hengen Voitelu, joka on tullut VL seuroissa, ei taida löytyä.

        Muualla niitä on viikoittain.

        1. Joh. 2:27

        Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä.


      • uberpaavola

        Kommenttisi on palstan sääntöjen vastainen, pelkkä copy paste. Toisekseen; sinun tapaasi kieroilla, lainaan ja totean,ettei tuossa jakeessa mainita sinua ja eikä paikalla muutenkaan ollut ketään vaparihellarsekularistia. Huomioidaanpa konteksti.


      • Sinä_Kalevihan

    • himankakyläkö

      Mitäkö ajatuksia? Katoppas kun kempeleen voltinnakkelijakin innostui avauksestasi!
      Ei puutu, kuiun että heinolan mailataiturikin tänne osaa. No ainahan se on osannut palstoille sekoilemaan...

      • himankakyläkö

        Kato itte tyhmyytes, et osaa sanoa sanaakaan kommenttina,, kato, kato ihmeessä.


      • kempeleskökökö
        himankakyläkö kirjoitti:

        Kato itte tyhmyytes, et osaa sanoa sanaakaan kommenttina,, kato, kato ihmeessä.

        Mites itte? Minusta himankakylä kirjoitti asiaa, kesitas on kirjoittanut seitsemän kertaa siis 7! Melperiltä ei välty yksikään lestapalsta.


      • himankakyläkö
        kempeleskökökö kirjoitti:

        Mites itte? Minusta himankakylä kirjoitti asiaa, kesitas on kirjoittanut seitsemän kertaa siis 7! Melperiltä ei välty yksikään lestapalsta.

        Niin näyttää; Kato itte tyhmyytes


      • ymmärrystä_etsien

        No osaatko kirjoittaa niin, että muutkin ymmärtäis jotain, mistä on kyse?
        Mitä näillä ketään avitat?


    • Voihanvitalis

      Luuk.16:23. Biblia. Ja kun hän helvetissä vaivassa oli, nosti silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa. Näin kertoopi kirjakääröt.

      • Amen


      • Abrahamin

        Luukas 13;24-30
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' 26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.' 27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'

        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos. 29 Idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä tulee ihmisiä, jotka käyvät aterialle Jumalan valtakunnassa. 30 Monet viimeiset ovat silloin ensimmäisiä, monet ensimmäiset viimeisi


    • erkheikki

      En ole uskovainen, mutta mielellään otan joskus osaa näiden asioiden pohdintaan. Lähden nyt siitä, että millainen olio on se ihminen, joka pääsee autuudesta nauttimaan?
      Entä millainen on se ihminen, joka ei saa voittajan kruunua, vaan päätyy vaivan paikkaan?
      Millainen on ylös nousemus ruumis autuaaksi tulevalla ja millainen taas sinne helvettiin joutuvalla?
      Kun puhutaan ruumiin ylös nousemisesta, niin jos saisi vähän järkeillä asialla, että mitä eroa on nyky- ja mitä tulevalla ruumiilla?

      Miten ruumis voi nousta haudasta, kun siellä ei enää mitään ole.
      Millaisia ominaisuuksia taivaaseen pääsevällä sielulla on? Mistä sielu edes tietää, mikä hän on, mistä on tullut. Sielulle pitäisi tulla entisen elämän muistot ja aivot takaisin, jotta sielu edes voisi käsittää jotakin.

      Helvettiin palamaan menevällä sielulla taas pitää olla tulenkestävä ruumis, jotta hänestä ei heti tulisi tuhkaa. Myös silmät pitää olla tulen kestävät, jotta näkisi Aabrahamin helmassa Lasaruksen ja tietysti kuulevat korvat.

      Jos tuli ei voi helvetissä polttaa, niin miten sen lieskoista voi kärsiä ja jos kärsiikin, niin kuluttavassa tulessa tulee melko äkkiä loppu.

      Onko pelastetulla sielulla kaikki aistit tallella? Kuinka me voisimme tunnistaa omat omaisemme, jos he eivät ole näöltään ja ääneltään tismalleen samanlaisia, kuin täällä ajassa kerran eläissään olivat.

      Me emme voi nykyisen kaltaisilla aisteilla havaita Jumalaa tai sielun vihollista. Meille saarnoissa sanotaan, että kuolemassa kaikki salaisuudet selviävät, mutta tämä on vaarallista sepittelyä sen takia, että moni tappaa itsensä päästäkseen johonkin parempaan elämään. Hyvänä esimerkkinä itsemurha terroristit.

      Meillä ei ole mitään tietoa kuoleman jälkeisestä olotilasta. Raamattu on melkoinen sepitys teos ja niiden sepitysten keksijöiltä ei ole puuttunut mielikuvitusta.

      Kukaan ei ole todistettavasti koskaan herännyt kuolleista eloon. Jeesuksen ylösnousu kuolemasta perustuu vain tähän omaan joukkoon, jonka täytyi keksiä tämmöinen tarina, jotta uskonnon voittokulku jatkuisi.

      Mitä sielu tarvitsee elääksensä? Tarvitseeko se ravintoa, millaiset aivot sillä on. Onko sielu vain ns. henkiolento, jolla ei ole olomuotoa. Voiko henkiolento puhua, nauraa, kuulla, nähdä, tuntea, vihata, rakastaa.

      Ei ole mitään faktaa henkiolentojen olemassa olosta. Ei ole mitään selvää näyttöä sielunvihollisesta, enkeleistä tai muistakaan kummajaisista. On vain olemassa ihmisen vilkas mielikuvitus ja harhaluulot sekä näyt.

      Ihminen voi suggeroida itsensä luulemaan vaikka mitä, jopa näkemään. On olemassa vain salaperäinen luonto, joka toimii, synnyttää ja elää, mutta miten, se ei avaudu. Kuolemaa ei voi olla ilman elämää, eikä elämää ilman kuolemaa. Jotta taivaassa ei olisi kuolemaa, siellä pitää olla vain kivisiä rakennelmia, ei mitään eloperäistä, ei edes kukkaa, koska kukka joskus lakastuu.

      • Vanhoillislestadiolainen

        Paavali on kirjoittanut, että ruumiiden ylösnousemuksissa ei nouse tämä meidän nykyinen ruumiimme, vaan siinä nousee uskovaisille uudet Kristuksen ruumiin kaltaiset ruumiit, joissa ei ole enää perisyntiä, eikä myöskään mitään sairauksia, epämuodostumia, geenivirheitä tai vammoja, sillä Paavali sanoo, että ne tulevat olemaan täydelliset ruumiit.

        1. Kor. 15:
        37 Ja jonka sinä kylvät, ei se ole se ruumis, joka tuleva on, vaan paljas jyvä, nimittäin nisun jyvä eli joku muu.
        38 Mutta Jumala antaa hänelle ruumiin niinkuin hän tahtoi, ja kullekin siemenelle oman ruumiinsa.
        39 Ei kaikki liha ole yhtäläinen liha; vaan toinen on ihmisten liha, toinen on karjan liha, toinen on kalain, toinen on lintuin;
        40 Ja ovat taivaalliset ruumiit ja maalliset ruumiit; mutta toinen kirkkaus on taivaallisilla ja toinen maallisilla.
        41 Toinen kirkkaus on auringolla ja toinen kirkkaus kuulla, ja toinen kirkkaus tähdillä; sillä yksi tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
        42 Niin myös kuolleitten ylösnousemus: se kylvetään turmeluksessa ja nousee ylös turmelematoin,
        43 Se kylvetään huonona ja nousee ylös kunniassa, se kylvetään heikkoudessa ja nousee ylös väkevyydessä,
        44 Se kylvetään luonnollinen ruumis ja nousee hengellinen ruumis. Meillä on luonnollinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
        45 Niinkuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi tekeväiseksi hengeksi.
        46 Mutta hengellinen ei ole ensimäinen, vaan luonnollinen, senjälkeen hengellinen.
        47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta.
        48 Minkäkaltainen maallinen on, senkaltaiset ovat myös maalliset, ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaiset ovat myös taivaalliset.
        49 Ja niinkuin me olemme kantaneet maallisen kuvaa, niin pitää myös meidän kantaman taivaallisen kuvaa.
        50 Mutta minä sanon, rakkaat veljet, ei liha ja veri taida Jumalan valtakuntaa periä, ja ei turmeltu pidä turmelematointa perimän.
        51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme tosin kaikki nuku, vaan kaikki me muutetaan,
        52 Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.
        53 Sillä tämä katoova pitää pukeman päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden.
        54 Mutta koska katoova pukee päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden, silloin täytetään se sana, joka kirjoitettu on: kuolema on nielty voitossa.

        Epäuskoisetkin nousevat ruumiillisesti ylös väärien ylösnousemuksessa, mutta he eivät saa Kristuksen kaltaista ruumista, vaan he saavat rangaistuksen ruumiit, joiden ulkonäkö ja ominaisuudet riippuvat kaikista heidän tekemistään synneistä.


      • Vaikka kiellät, ette ole uskossa, näen kompetenssi asiaan kuitenkin mielenkiintoisena.
        Harva on havainnut, että pelastuneita sanotaan UT;ssa voittajiksi, jota he/me todella olemme.
        Jos otetaan esimerkiksi Jeesuksen ylösnousemusruumin, niin Hän söi sekä varmaan ulostikin normaalin ruumiin tapaan.

        Erikoisuutena oli se, että Hän pystyi kulkemaan seinien läpi, ja liikkua paikasta toiseen, muulla kun kävelynopeudella.

        Hänen ylösnousemus ruumis oli kuitenkin esikoinen, entinen ruumis ei jäänyt hautaan, ja Hänellä oli universaali tehtävä.

        Siihen, mitä pohdit meidän ylösnousemaruumista, on ruumiin olemus sen jo tuhoutumisen jälkeen.

        Kysymyksessä on uusi ihminen, joka on tunnistettavissa: Joh; 19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."

        Ilman Hänen ylösnousemustaan ei olisi Henkeä, eikä kristittyjen tehtävää, saarnat syntien aneeksi antamusta.

        • Ylösnousemusruumis ei ole mikään haamukuva tai 'astraaliruumis', kuten parapsykologia saman ilmaisee. Ihmisen lunastus on kokonaisvaltainen, joten ylösnousemusruumis on kosketeltavissa siinä missä nykyinen ruumiimmekin (Joh. 20:17; Joh. 20:24-28; Matt. 28:9).


        • Ylösnousemuksessa säilyy tunnistettava hahmo (Mark. 16:9-10) . Tosin eipä kaikki Jeesusta heti tunnistaneet, mutta tunnistivatpa kuitenkin (Luuk. 24:13-35).

        • Voimmepa edelleen syödäkin (Joh. 21:13).

        • Ihminen säilyy sosiaalisina olentona, sillä hän edelleen kykenee puhumaan ja kommunikoimaan (Joh. 21:15-23).

        Näin pikapikaa.

        >>Helvettiin palamaan menevällä sielulla taas pitää olla tulenkestävä ruumis, jotta hänestä ei heti tulisi tuhkaa. Myös silmät pitää olla tulen kestävät, jotta näkisi Aabrahamin helmassa Lasaruksen ja tietysti kuulevat korvat.** Pitää tuntea juutalainen historia, sekä kulttuuri, niin pääsemme lähemmäs kontekstia.
        Aina kun juutalaisessa elämässä ja kirjallisuudessa kerrotaan jotain ennenkuulumatonta, suurta ja isoa, he kertovat sen monikertaisena että uskottavuus olisi varma.

        Suomalaiset terästävät kirouksella, mutta mm Jeesus terästää sen ”77 kertaa” eräässäkin sanoissaan. Ilmiön nimi on hyberbola.

        Joka tapauksessa helvetissä ollaan näköyhteyden päässä Jerusalemista, näin Raamattu sen opettaa, kuten mainitsit.

        En kovinkaan itse usko fyysiseen kidutukseen, vaan henkiseen kidutukseen, hehän näkevät voittajien ilon, laulun ja tanssin ja tietävät olevansa ainaisessa erossa Jumalasta. Se on kiduttavaa kun tuli.

        Ei kaikkivaltiaan tarvitse kostaa, Hän vain jättää heidät omilleen, tuskaansa ja vain heillä on synkkä yö, ja normaali päivä, ei voittajilla.

        Olen nähnyt näyn, jolloin olin tilassa ja siellä tunnistin tutut, mutta en muistanut heidän nimiään, sillä Jeesushan antaa voittajille kiven, jossa on uusi nimi ja sen tietää vain antaja sekä saaja. Saman kertoo Raamattukin.

        Aisteista ei Raamattu kerro, mutta miksi ei olisi, se on täydellisempi ruumis, sillä siinä ei ole tauteja eikä vaivoja, joten tallella kai on ja hieman lisättykin.

        Oikean ja väärän ymmärrämme, sehän tuli siinä Evan hedelmän syönnissä, Henki kertoo uudestisyntyneelle puolet, diapoloksen hyökkäykset paljastuvat aina aikoinaan.

        Raamattu sanoo sen, mitä tarvitsee tietää; - Siellä on kaikki niin hyvää, ettei kukaan sitä aavista, eikä riitä paperi sen kirjoittamiseen.
        Se on oas voittavaa uskoa.

        >>Kukaan ei ole todistettavasti koskaan herännyt kuolleista eloon. Jeesuksen ylösnousu kuolemasta perustuu vain tähän omaan joukkoon, jonka täytyi keksiä tämmöinen tarina, jotta uskonnon voittokulku jatkuisi.** Niitä on tuhansia, ja taas tuhansia ja jokaisella on siitä samanmoinen kuva, mennään tunnelista ja tullaan suureen harmoniaa.

        Voit katsella TV7, siellä on sarja juuri tästä, oliko se jokin Mel Roos?

        >>Mitä sielu tarvitsee elääksensä? Tarvitseeko se ravintoa, millaiset aivot sillä on. Onko sielu vain ns. henkiolento, jolla ei ole olomuotoa. Voiko henkiolento puhua, nauraa, kuulla, nähdä, tuntea, vihata, rakastaa. ** Ylösnousemusruumis on ruumis, ja sielu on sen sisällä ja Uudessa Jerusalemissa (Ilm 21;1-5) on jäljellä vielä Elämän puu, joka ruokkii kaikki Pyhät voittajat.

        >>Ei ole mitään faktaa henkiolentojen olemassa olosta. Ei ole mitään selvää näyttöä sielunvihollisesta, enkeleistä tai muistakaan kummajaisista. On vain olemassa ihmisen vilkas mielikuvitus ja harhaluulot sekä näyt.** Tämä fakta löytyy niistä ihmisistä jotka he ovat ottanee käyttöönsä, joista pahin on allah.

        Kes.


      • Vanhoillislestadiolainen kirjoitti:

        Paavali on kirjoittanut, että ruumiiden ylösnousemuksissa ei nouse tämä meidän nykyinen ruumiimme, vaan siinä nousee uskovaisille uudet Kristuksen ruumiin kaltaiset ruumiit, joissa ei ole enää perisyntiä, eikä myöskään mitään sairauksia, epämuodostumia, geenivirheitä tai vammoja, sillä Paavali sanoo, että ne tulevat olemaan täydelliset ruumiit.

        1. Kor. 15:
        37 Ja jonka sinä kylvät, ei se ole se ruumis, joka tuleva on, vaan paljas jyvä, nimittäin nisun jyvä eli joku muu.
        38 Mutta Jumala antaa hänelle ruumiin niinkuin hän tahtoi, ja kullekin siemenelle oman ruumiinsa.
        39 Ei kaikki liha ole yhtäläinen liha; vaan toinen on ihmisten liha, toinen on karjan liha, toinen on kalain, toinen on lintuin;
        40 Ja ovat taivaalliset ruumiit ja maalliset ruumiit; mutta toinen kirkkaus on taivaallisilla ja toinen maallisilla.
        41 Toinen kirkkaus on auringolla ja toinen kirkkaus kuulla, ja toinen kirkkaus tähdillä; sillä yksi tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
        42 Niin myös kuolleitten ylösnousemus: se kylvetään turmeluksessa ja nousee ylös turmelematoin,
        43 Se kylvetään huonona ja nousee ylös kunniassa, se kylvetään heikkoudessa ja nousee ylös väkevyydessä,
        44 Se kylvetään luonnollinen ruumis ja nousee hengellinen ruumis. Meillä on luonnollinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
        45 Niinkuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi tekeväiseksi hengeksi.
        46 Mutta hengellinen ei ole ensimäinen, vaan luonnollinen, senjälkeen hengellinen.
        47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta.
        48 Minkäkaltainen maallinen on, senkaltaiset ovat myös maalliset, ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaiset ovat myös taivaalliset.
        49 Ja niinkuin me olemme kantaneet maallisen kuvaa, niin pitää myös meidän kantaman taivaallisen kuvaa.
        50 Mutta minä sanon, rakkaat veljet, ei liha ja veri taida Jumalan valtakuntaa periä, ja ei turmeltu pidä turmelematointa perimän.
        51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme tosin kaikki nuku, vaan kaikki me muutetaan,
        52 Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.
        53 Sillä tämä katoova pitää pukeman päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden.
        54 Mutta koska katoova pukee päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden, silloin täytetään se sana, joka kirjoitettu on: kuolema on nielty voitossa.

        Epäuskoisetkin nousevat ruumiillisesti ylös väärien ylösnousemuksessa, mutta he eivät saa Kristuksen kaltaista ruumista, vaan he saavat rangaistuksen ruumiit, joiden ulkonäkö ja ominaisuudet riippuvat kaikista heidän tekemistään synneistä.

        Hyvä VL.

        Ainoa korjaus siihen, ettei Raamattu mainitse perisyntiä

        Kes.


      • veli.heinolasta
        Kesitas kirjoitti:

        Vaikka kiellät, ette ole uskossa, näen kompetenssi asiaan kuitenkin mielenkiintoisena.
        Harva on havainnut, että pelastuneita sanotaan UT;ssa voittajiksi, jota he/me todella olemme.
        Jos otetaan esimerkiksi Jeesuksen ylösnousemusruumin, niin Hän söi sekä varmaan ulostikin normaalin ruumiin tapaan.

        Erikoisuutena oli se, että Hän pystyi kulkemaan seinien läpi, ja liikkua paikasta toiseen, muulla kun kävelynopeudella.

        Hänen ylösnousemus ruumis oli kuitenkin esikoinen, entinen ruumis ei jäänyt hautaan, ja Hänellä oli universaali tehtävä.

        Siihen, mitä pohdit meidän ylösnousemaruumista, on ruumiin olemus sen jo tuhoutumisen jälkeen.

        Kysymyksessä on uusi ihminen, joka on tunnistettavissa: Joh; 19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."

        Ilman Hänen ylösnousemustaan ei olisi Henkeä, eikä kristittyjen tehtävää, saarnat syntien aneeksi antamusta.

        • Ylösnousemusruumis ei ole mikään haamukuva tai 'astraaliruumis', kuten parapsykologia saman ilmaisee. Ihmisen lunastus on kokonaisvaltainen, joten ylösnousemusruumis on kosketeltavissa siinä missä nykyinen ruumiimmekin (Joh. 20:17; Joh. 20:24-28; Matt. 28:9).


        • Ylösnousemuksessa säilyy tunnistettava hahmo (Mark. 16:9-10) . Tosin eipä kaikki Jeesusta heti tunnistaneet, mutta tunnistivatpa kuitenkin (Luuk. 24:13-35).

        • Voimmepa edelleen syödäkin (Joh. 21:13).

        • Ihminen säilyy sosiaalisina olentona, sillä hän edelleen kykenee puhumaan ja kommunikoimaan (Joh. 21:15-23).

        Näin pikapikaa.

        >>Helvettiin palamaan menevällä sielulla taas pitää olla tulenkestävä ruumis, jotta hänestä ei heti tulisi tuhkaa. Myös silmät pitää olla tulen kestävät, jotta näkisi Aabrahamin helmassa Lasaruksen ja tietysti kuulevat korvat.** Pitää tuntea juutalainen historia, sekä kulttuuri, niin pääsemme lähemmäs kontekstia.
        Aina kun juutalaisessa elämässä ja kirjallisuudessa kerrotaan jotain ennenkuulumatonta, suurta ja isoa, he kertovat sen monikertaisena että uskottavuus olisi varma.

        Suomalaiset terästävät kirouksella, mutta mm Jeesus terästää sen ”77 kertaa” eräässäkin sanoissaan. Ilmiön nimi on hyberbola.

        Joka tapauksessa helvetissä ollaan näköyhteyden päässä Jerusalemista, näin Raamattu sen opettaa, kuten mainitsit.

        En kovinkaan itse usko fyysiseen kidutukseen, vaan henkiseen kidutukseen, hehän näkevät voittajien ilon, laulun ja tanssin ja tietävät olevansa ainaisessa erossa Jumalasta. Se on kiduttavaa kun tuli.

        Ei kaikkivaltiaan tarvitse kostaa, Hän vain jättää heidät omilleen, tuskaansa ja vain heillä on synkkä yö, ja normaali päivä, ei voittajilla.

        Olen nähnyt näyn, jolloin olin tilassa ja siellä tunnistin tutut, mutta en muistanut heidän nimiään, sillä Jeesushan antaa voittajille kiven, jossa on uusi nimi ja sen tietää vain antaja sekä saaja. Saman kertoo Raamattukin.

        Aisteista ei Raamattu kerro, mutta miksi ei olisi, se on täydellisempi ruumis, sillä siinä ei ole tauteja eikä vaivoja, joten tallella kai on ja hieman lisättykin.

        Oikean ja väärän ymmärrämme, sehän tuli siinä Evan hedelmän syönnissä, Henki kertoo uudestisyntyneelle puolet, diapoloksen hyökkäykset paljastuvat aina aikoinaan.

        Raamattu sanoo sen, mitä tarvitsee tietää; - Siellä on kaikki niin hyvää, ettei kukaan sitä aavista, eikä riitä paperi sen kirjoittamiseen.
        Se on oas voittavaa uskoa.

        >>Kukaan ei ole todistettavasti koskaan herännyt kuolleista eloon. Jeesuksen ylösnousu kuolemasta perustuu vain tähän omaan joukkoon, jonka täytyi keksiä tämmöinen tarina, jotta uskonnon voittokulku jatkuisi.** Niitä on tuhansia, ja taas tuhansia ja jokaisella on siitä samanmoinen kuva, mennään tunnelista ja tullaan suureen harmoniaa.

        Voit katsella TV7, siellä on sarja juuri tästä, oliko se jokin Mel Roos?

        >>Mitä sielu tarvitsee elääksensä? Tarvitseeko se ravintoa, millaiset aivot sillä on. Onko sielu vain ns. henkiolento, jolla ei ole olomuotoa. Voiko henkiolento puhua, nauraa, kuulla, nähdä, tuntea, vihata, rakastaa. ** Ylösnousemusruumis on ruumis, ja sielu on sen sisällä ja Uudessa Jerusalemissa (Ilm 21;1-5) on jäljellä vielä Elämän puu, joka ruokkii kaikki Pyhät voittajat.

        >>Ei ole mitään faktaa henkiolentojen olemassa olosta. Ei ole mitään selvää näyttöä sielunvihollisesta, enkeleistä tai muistakaan kummajaisista. On vain olemassa ihmisen vilkas mielikuvitus ja harhaluulot sekä näyt.** Tämä fakta löytyy niistä ihmisistä jotka he ovat ottanee käyttöönsä, joista pahin on allah.

        Kes.

        Näen kompetenssi asiaan kuitenkin mielenkiintoisena???? Vältä jussuhvi noita sivistyssanoja, joihin olet mieltynyt ymmärtämättä sisältöä. Ei niiden hokeminen ketään erehdytä sinua järkevänä pitämään. Nakkele mieluummin muutama voltti ja valmistaudu valtuuston kokoukseen.


      • Vanhoillislestadiolainen
        Kesitas kirjoitti:

        Vaikka kiellät, ette ole uskossa, näen kompetenssi asiaan kuitenkin mielenkiintoisena.
        Harva on havainnut, että pelastuneita sanotaan UT;ssa voittajiksi, jota he/me todella olemme.
        Jos otetaan esimerkiksi Jeesuksen ylösnousemusruumin, niin Hän söi sekä varmaan ulostikin normaalin ruumiin tapaan.

        Erikoisuutena oli se, että Hän pystyi kulkemaan seinien läpi, ja liikkua paikasta toiseen, muulla kun kävelynopeudella.

        Hänen ylösnousemus ruumis oli kuitenkin esikoinen, entinen ruumis ei jäänyt hautaan, ja Hänellä oli universaali tehtävä.

        Siihen, mitä pohdit meidän ylösnousemaruumista, on ruumiin olemus sen jo tuhoutumisen jälkeen.

        Kysymyksessä on uusi ihminen, joka on tunnistettavissa: Joh; 19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."

        Ilman Hänen ylösnousemustaan ei olisi Henkeä, eikä kristittyjen tehtävää, saarnat syntien aneeksi antamusta.

        • Ylösnousemusruumis ei ole mikään haamukuva tai 'astraaliruumis', kuten parapsykologia saman ilmaisee. Ihmisen lunastus on kokonaisvaltainen, joten ylösnousemusruumis on kosketeltavissa siinä missä nykyinen ruumiimmekin (Joh. 20:17; Joh. 20:24-28; Matt. 28:9).


        • Ylösnousemuksessa säilyy tunnistettava hahmo (Mark. 16:9-10) . Tosin eipä kaikki Jeesusta heti tunnistaneet, mutta tunnistivatpa kuitenkin (Luuk. 24:13-35).

        • Voimmepa edelleen syödäkin (Joh. 21:13).

        • Ihminen säilyy sosiaalisina olentona, sillä hän edelleen kykenee puhumaan ja kommunikoimaan (Joh. 21:15-23).

        Näin pikapikaa.

        >>Helvettiin palamaan menevällä sielulla taas pitää olla tulenkestävä ruumis, jotta hänestä ei heti tulisi tuhkaa. Myös silmät pitää olla tulen kestävät, jotta näkisi Aabrahamin helmassa Lasaruksen ja tietysti kuulevat korvat.** Pitää tuntea juutalainen historia, sekä kulttuuri, niin pääsemme lähemmäs kontekstia.
        Aina kun juutalaisessa elämässä ja kirjallisuudessa kerrotaan jotain ennenkuulumatonta, suurta ja isoa, he kertovat sen monikertaisena että uskottavuus olisi varma.

        Suomalaiset terästävät kirouksella, mutta mm Jeesus terästää sen ”77 kertaa” eräässäkin sanoissaan. Ilmiön nimi on hyberbola.

        Joka tapauksessa helvetissä ollaan näköyhteyden päässä Jerusalemista, näin Raamattu sen opettaa, kuten mainitsit.

        En kovinkaan itse usko fyysiseen kidutukseen, vaan henkiseen kidutukseen, hehän näkevät voittajien ilon, laulun ja tanssin ja tietävät olevansa ainaisessa erossa Jumalasta. Se on kiduttavaa kun tuli.

        Ei kaikkivaltiaan tarvitse kostaa, Hän vain jättää heidät omilleen, tuskaansa ja vain heillä on synkkä yö, ja normaali päivä, ei voittajilla.

        Olen nähnyt näyn, jolloin olin tilassa ja siellä tunnistin tutut, mutta en muistanut heidän nimiään, sillä Jeesushan antaa voittajille kiven, jossa on uusi nimi ja sen tietää vain antaja sekä saaja. Saman kertoo Raamattukin.

        Aisteista ei Raamattu kerro, mutta miksi ei olisi, se on täydellisempi ruumis, sillä siinä ei ole tauteja eikä vaivoja, joten tallella kai on ja hieman lisättykin.

        Oikean ja väärän ymmärrämme, sehän tuli siinä Evan hedelmän syönnissä, Henki kertoo uudestisyntyneelle puolet, diapoloksen hyökkäykset paljastuvat aina aikoinaan.

        Raamattu sanoo sen, mitä tarvitsee tietää; - Siellä on kaikki niin hyvää, ettei kukaan sitä aavista, eikä riitä paperi sen kirjoittamiseen.
        Se on oas voittavaa uskoa.

        >>Kukaan ei ole todistettavasti koskaan herännyt kuolleista eloon. Jeesuksen ylösnousu kuolemasta perustuu vain tähän omaan joukkoon, jonka täytyi keksiä tämmöinen tarina, jotta uskonnon voittokulku jatkuisi.** Niitä on tuhansia, ja taas tuhansia ja jokaisella on siitä samanmoinen kuva, mennään tunnelista ja tullaan suureen harmoniaa.

        Voit katsella TV7, siellä on sarja juuri tästä, oliko se jokin Mel Roos?

        >>Mitä sielu tarvitsee elääksensä? Tarvitseeko se ravintoa, millaiset aivot sillä on. Onko sielu vain ns. henkiolento, jolla ei ole olomuotoa. Voiko henkiolento puhua, nauraa, kuulla, nähdä, tuntea, vihata, rakastaa. ** Ylösnousemusruumis on ruumis, ja sielu on sen sisällä ja Uudessa Jerusalemissa (Ilm 21;1-5) on jäljellä vielä Elämän puu, joka ruokkii kaikki Pyhät voittajat.

        >>Ei ole mitään faktaa henkiolentojen olemassa olosta. Ei ole mitään selvää näyttöä sielunvihollisesta, enkeleistä tai muistakaan kummajaisista. On vain olemassa ihmisen vilkas mielikuvitus ja harhaluulot sekä näyt.** Tämä fakta löytyy niistä ihmisistä jotka he ovat ottanee käyttöönsä, joista pahin on allah.

        Kes.

        Kesitas sanoit, että Jeesus pystyi ylösnousemuksensa jälkeen kävelemään seinien läpi.

        Huomauttaisin, että hän olisi varmasti kyennyt kävelemään seinien läpi jo ennen ylösnousemustakin. Hän rikkoisi silloin tuntemiamme fysiikan lakeja ihan yhtä paljon, kuin veden päällä kävellessään tai ruokkimisihmeessä tai muuttaessaan veden viiniksi.

        Fysiikan lakeja rikottiin myös Jeesuksen ylösnousemuksen yhteydessä, koska hän ei olisi tuntemiemme fysiikan lakien mukaan voinut elää niin vähäisellä verimäärällä, joka häneen oli jäänyt kuolemansa jälkeen. Ehkä häneen oltiin siirretty kuolemattomien profeettojen Eenokin ja Elian ja kuolleen, mutta ruumiiltaan varjellun Mooseksen verta verensiirroilla, jotta hänet saatiin taas eläväksi. Todennäköisempää on kuitenkin se, että Isä Jumala yksinkertaisesti loi häneen uusia verisoluja ja korjasi hänen joitakin elimiään ja kudoksiaan.

        Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Jeesuksen ruumis ei välttämättä ollut mitenkään erilainen, kuin ennen hänen kuolemaansa, lukuunottamatta ehkä joitakin ulkonäköön ja fysiseen rakenteeseen liittyviä yksityiskohtia, kuten haavoista muodostuneet arpikudokset yms.

        Mielenkiintoinen on myös Jeftan tyttären tarina, koska hänet ainoana naisena uhrattiin Jumalalle. Jeesus uhrattiin ainoana miehenä. Jeftan tyttären uhrikuolema ei sovittanut kenenkään syntejä, koska hän oli itsekin syntinen. Olenkin pohtinut, että ehkä hänet uhrattiin siksi, että Jeesus, Elia tai Eenok saisi hänet vaimokseen paratiisissa.

        Lisäksi Aabraham uhrasi Iisakin sydämessään Jumalalle, vaikka fyysinen uhraaminen jäikin tekemättä. Iisakin uhraaminen oli esikuva Jeesuksen uhraamiselle, sillä Aabrahamin jälkeläiset uhrasivat Aabrahamin Siemenen eli Jeesuksen, luovuttamalla hänet Roomalaisille ristiinnaulittavaksi.

        Jeesuksen uhraaminen oli ja on ja tulee olemaan pelastukseksi kaikille uskovaisille ihmisille Aadamista ja Eevasta maailmanloppuun asti. Niin todistaa Raamattu.

        Eläinten uhraaminen ei puhdistanut ketään synneistä, vaan se oli ainoastaan uskon vahvistukseksi suoritettua esikuvallista uhritoimitusta, joka oli esikuva Herran Jeesuksen Kristuksen uhraamisesta.


      • Vanhoillislestadiolainen kirjoitti:

        Kesitas sanoit, että Jeesus pystyi ylösnousemuksensa jälkeen kävelemään seinien läpi.

        Huomauttaisin, että hän olisi varmasti kyennyt kävelemään seinien läpi jo ennen ylösnousemustakin. Hän rikkoisi silloin tuntemiamme fysiikan lakeja ihan yhtä paljon, kuin veden päällä kävellessään tai ruokkimisihmeessä tai muuttaessaan veden viiniksi.

        Fysiikan lakeja rikottiin myös Jeesuksen ylösnousemuksen yhteydessä, koska hän ei olisi tuntemiemme fysiikan lakien mukaan voinut elää niin vähäisellä verimäärällä, joka häneen oli jäänyt kuolemansa jälkeen. Ehkä häneen oltiin siirretty kuolemattomien profeettojen Eenokin ja Elian ja kuolleen, mutta ruumiiltaan varjellun Mooseksen verta verensiirroilla, jotta hänet saatiin taas eläväksi. Todennäköisempää on kuitenkin se, että Isä Jumala yksinkertaisesti loi häneen uusia verisoluja ja korjasi hänen joitakin elimiään ja kudoksiaan.

        Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Jeesuksen ruumis ei välttämättä ollut mitenkään erilainen, kuin ennen hänen kuolemaansa, lukuunottamatta ehkä joitakin ulkonäköön ja fysiseen rakenteeseen liittyviä yksityiskohtia, kuten haavoista muodostuneet arpikudokset yms.

        Mielenkiintoinen on myös Jeftan tyttären tarina, koska hänet ainoana naisena uhrattiin Jumalalle. Jeesus uhrattiin ainoana miehenä. Jeftan tyttären uhrikuolema ei sovittanut kenenkään syntejä, koska hän oli itsekin syntinen. Olenkin pohtinut, että ehkä hänet uhrattiin siksi, että Jeesus, Elia tai Eenok saisi hänet vaimokseen paratiisissa.

        Lisäksi Aabraham uhrasi Iisakin sydämessään Jumalalle, vaikka fyysinen uhraaminen jäikin tekemättä. Iisakin uhraaminen oli esikuva Jeesuksen uhraamiselle, sillä Aabrahamin jälkeläiset uhrasivat Aabrahamin Siemenen eli Jeesuksen, luovuttamalla hänet Roomalaisille ristiinnaulittavaksi.

        Jeesuksen uhraaminen oli ja on ja tulee olemaan pelastukseksi kaikille uskovaisille ihmisille Aadamista ja Eevasta maailmanloppuun asti. Niin todistaa Raamattu.

        Eläinten uhraaminen ei puhdistanut ketään synneistä, vaan se oli ainoastaan uskon vahvistukseksi suoritettua esikuvallista uhritoimitusta, joka oli esikuva Herran Jeesuksen Kristuksen uhraamisesta.

        >>Kesitas sanoit, että Jeesus pystyi ylösnousemuksensa jälkeen kävelemään seinien läpi.** Panen sen kohdan, johon perustin vastukseni; Joh 20: 19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

        Viinikysymys on samoin merkitty Sanaan, jonka löydät Joh 2; 7-12.

        Jeesus oli myös Jumala, Hän sai elämiseen tarvittavan ravinnon omin keinonsa.

        Ylösnousemus- ruumista sinun on turha fysiikan lakeihin verrata, sillä kaikki nousevat kuolleista, osa pääsee Paratiisiin, osa tuomiolle.

        Raamatun mukaan se oli. Mm ensimmäinen ihminen joka näki Hänet, ei tuntenut Häntä vaikka oli Jeesuksen opetuslapsi.

        Joh 20;
        13 Enkelit sanoivat hänelle: "Mitä itket, nainen?" Hän vastasi: "Minun Herrani on viety pois, enkä tiedä, minne hänet on pantu."
        14 Tämän sanottuaan hän kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus.
        15 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä itket, nainen? Ketä sinä etsit?" Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi: "Herra, jos sinä olet vienyt hänet täältä, niin sano, minne olet hänet pannut. Minä haen hänet pois."
        16 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Maria." Maria kääntyi ja sanoi: "Rabbuuni!" -- se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.
        17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."
        18 Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" Sitten hän kertoi, mitä Herra oli hänelle sanonut.

        Enempää en osaa kertoa. Hän oli hieman erilainen, mutta kuitenkin tunnistettavissa.

        Taas Jeftan tyttären kuolema (Tuom. 11) on narsistisen ihmisluonteen ja sotilaan kunnian tuotosta.

        Siinä ei uhrattu ketään, vaan täytettiin lupaus. Hanokilla ja Elialla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

        Abaraham ei uhrannut mitään sydämessään, Hän vain luotti Lupaukseen ja tiesi, että kun Hän nostaa kirveen, parempaa on tulossa, näin lähes kolmikymppinen Iisak säilyi, ja uhriksi tuli pässi ja Abraham sai vanhurskauden.

        >>>Jeesuksen uhraaminen oli ja on ja tulee olemaan pelastukseksi kaikille uskovaisille ihmisille Adamista ja Eevasta maailmanloppuun asti. Niin todistaa Raamattu.** Ei se niin yksikertaista ole. Vanhan Liiton aikana, kuten Abraham uskoi Lupaukseen, joka pelasti ja Jeesus kävi Tuonelassa saarnaamassa vedenpaisumuksen ja ristinkuolemansa välissä kuolleille itsestään evankeliumia, Uuden liiton aikana tulee Jeesus ottaa vastaan Herrana ja lähteä seuraamaan Häntä, eläen kuten Hän eli. Matt 28;19-20.

        >>Eläinten uhraaminen ei puhdistanut ketään synneistä, vaan se oli ainoastaan uskon vahvistukseksi suoritettua esikuvallista uhritoimitusta, joka oli esikuva Herran Jeesuksen Kristuksen uhraamisesta.** Sillä sai TODELLAKIN synnit anteeksi, kuten SRK julistaa nytkin. Mutta se ei tuonut, eikä Israelissa vahassa liitossa iankaikkisuudesta murehdittukaan, elettiin vain tätä päivää ja uhrattiin synneistä viattoman verta Jumalalle.

        Se ei pelasta, jos on synnit anteeksi, vielä vähemmän kun vastataan vilkutteluun, vain usko Jeesukseen vie iankaikkiseen elämään, vastoin jopa fysiikan lakejakin.

        Kes.


      • erkheikki
        Vanhoillislestadiolainen kirjoitti:

        Paavali on kirjoittanut, että ruumiiden ylösnousemuksissa ei nouse tämä meidän nykyinen ruumiimme, vaan siinä nousee uskovaisille uudet Kristuksen ruumiin kaltaiset ruumiit, joissa ei ole enää perisyntiä, eikä myöskään mitään sairauksia, epämuodostumia, geenivirheitä tai vammoja, sillä Paavali sanoo, että ne tulevat olemaan täydelliset ruumiit.

        1. Kor. 15:
        37 Ja jonka sinä kylvät, ei se ole se ruumis, joka tuleva on, vaan paljas jyvä, nimittäin nisun jyvä eli joku muu.
        38 Mutta Jumala antaa hänelle ruumiin niinkuin hän tahtoi, ja kullekin siemenelle oman ruumiinsa.
        39 Ei kaikki liha ole yhtäläinen liha; vaan toinen on ihmisten liha, toinen on karjan liha, toinen on kalain, toinen on lintuin;
        40 Ja ovat taivaalliset ruumiit ja maalliset ruumiit; mutta toinen kirkkaus on taivaallisilla ja toinen maallisilla.
        41 Toinen kirkkaus on auringolla ja toinen kirkkaus kuulla, ja toinen kirkkaus tähdillä; sillä yksi tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
        42 Niin myös kuolleitten ylösnousemus: se kylvetään turmeluksessa ja nousee ylös turmelematoin,
        43 Se kylvetään huonona ja nousee ylös kunniassa, se kylvetään heikkoudessa ja nousee ylös väkevyydessä,
        44 Se kylvetään luonnollinen ruumis ja nousee hengellinen ruumis. Meillä on luonnollinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
        45 Niinkuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi tekeväiseksi hengeksi.
        46 Mutta hengellinen ei ole ensimäinen, vaan luonnollinen, senjälkeen hengellinen.
        47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta.
        48 Minkäkaltainen maallinen on, senkaltaiset ovat myös maalliset, ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaiset ovat myös taivaalliset.
        49 Ja niinkuin me olemme kantaneet maallisen kuvaa, niin pitää myös meidän kantaman taivaallisen kuvaa.
        50 Mutta minä sanon, rakkaat veljet, ei liha ja veri taida Jumalan valtakuntaa periä, ja ei turmeltu pidä turmelematointa perimän.
        51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme tosin kaikki nuku, vaan kaikki me muutetaan,
        52 Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.
        53 Sillä tämä katoova pitää pukeman päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden.
        54 Mutta koska katoova pukee päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden, silloin täytetään se sana, joka kirjoitettu on: kuolema on nielty voitossa.

        Epäuskoisetkin nousevat ruumiillisesti ylös väärien ylösnousemuksessa, mutta he eivät saa Kristuksen kaltaista ruumista, vaan he saavat rangaistuksen ruumiit, joiden ulkonäkö ja ominaisuudet riippuvat kaikista heidän tekemistään synneistä.

        Kiitos paljon vastauksesta


      • Erekheikki
        Kesitas kirjoitti:

        Vaikka kiellät, ette ole uskossa, näen kompetenssi asiaan kuitenkin mielenkiintoisena.
        Harva on havainnut, että pelastuneita sanotaan UT;ssa voittajiksi, jota he/me todella olemme.
        Jos otetaan esimerkiksi Jeesuksen ylösnousemusruumin, niin Hän söi sekä varmaan ulostikin normaalin ruumiin tapaan.

        Erikoisuutena oli se, että Hän pystyi kulkemaan seinien läpi, ja liikkua paikasta toiseen, muulla kun kävelynopeudella.

        Hänen ylösnousemus ruumis oli kuitenkin esikoinen, entinen ruumis ei jäänyt hautaan, ja Hänellä oli universaali tehtävä.

        Siihen, mitä pohdit meidän ylösnousemaruumista, on ruumiin olemus sen jo tuhoutumisen jälkeen.

        Kysymyksessä on uusi ihminen, joka on tunnistettavissa: Joh; 19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."

        Ilman Hänen ylösnousemustaan ei olisi Henkeä, eikä kristittyjen tehtävää, saarnat syntien aneeksi antamusta.

        • Ylösnousemusruumis ei ole mikään haamukuva tai 'astraaliruumis', kuten parapsykologia saman ilmaisee. Ihmisen lunastus on kokonaisvaltainen, joten ylösnousemusruumis on kosketeltavissa siinä missä nykyinen ruumiimmekin (Joh. 20:17; Joh. 20:24-28; Matt. 28:9).


        • Ylösnousemuksessa säilyy tunnistettava hahmo (Mark. 16:9-10) . Tosin eipä kaikki Jeesusta heti tunnistaneet, mutta tunnistivatpa kuitenkin (Luuk. 24:13-35).

        • Voimmepa edelleen syödäkin (Joh. 21:13).

        • Ihminen säilyy sosiaalisina olentona, sillä hän edelleen kykenee puhumaan ja kommunikoimaan (Joh. 21:15-23).

        Näin pikapikaa.

        >>Helvettiin palamaan menevällä sielulla taas pitää olla tulenkestävä ruumis, jotta hänestä ei heti tulisi tuhkaa. Myös silmät pitää olla tulen kestävät, jotta näkisi Aabrahamin helmassa Lasaruksen ja tietysti kuulevat korvat.** Pitää tuntea juutalainen historia, sekä kulttuuri, niin pääsemme lähemmäs kontekstia.
        Aina kun juutalaisessa elämässä ja kirjallisuudessa kerrotaan jotain ennenkuulumatonta, suurta ja isoa, he kertovat sen monikertaisena että uskottavuus olisi varma.

        Suomalaiset terästävät kirouksella, mutta mm Jeesus terästää sen ”77 kertaa” eräässäkin sanoissaan. Ilmiön nimi on hyberbola.

        Joka tapauksessa helvetissä ollaan näköyhteyden päässä Jerusalemista, näin Raamattu sen opettaa, kuten mainitsit.

        En kovinkaan itse usko fyysiseen kidutukseen, vaan henkiseen kidutukseen, hehän näkevät voittajien ilon, laulun ja tanssin ja tietävät olevansa ainaisessa erossa Jumalasta. Se on kiduttavaa kun tuli.

        Ei kaikkivaltiaan tarvitse kostaa, Hän vain jättää heidät omilleen, tuskaansa ja vain heillä on synkkä yö, ja normaali päivä, ei voittajilla.

        Olen nähnyt näyn, jolloin olin tilassa ja siellä tunnistin tutut, mutta en muistanut heidän nimiään, sillä Jeesushan antaa voittajille kiven, jossa on uusi nimi ja sen tietää vain antaja sekä saaja. Saman kertoo Raamattukin.

        Aisteista ei Raamattu kerro, mutta miksi ei olisi, se on täydellisempi ruumis, sillä siinä ei ole tauteja eikä vaivoja, joten tallella kai on ja hieman lisättykin.

        Oikean ja väärän ymmärrämme, sehän tuli siinä Evan hedelmän syönnissä, Henki kertoo uudestisyntyneelle puolet, diapoloksen hyökkäykset paljastuvat aina aikoinaan.

        Raamattu sanoo sen, mitä tarvitsee tietää; - Siellä on kaikki niin hyvää, ettei kukaan sitä aavista, eikä riitä paperi sen kirjoittamiseen.
        Se on oas voittavaa uskoa.

        >>Kukaan ei ole todistettavasti koskaan herännyt kuolleista eloon. Jeesuksen ylösnousu kuolemasta perustuu vain tähän omaan joukkoon, jonka täytyi keksiä tämmöinen tarina, jotta uskonnon voittokulku jatkuisi.** Niitä on tuhansia, ja taas tuhansia ja jokaisella on siitä samanmoinen kuva, mennään tunnelista ja tullaan suureen harmoniaa.

        Voit katsella TV7, siellä on sarja juuri tästä, oliko se jokin Mel Roos?

        >>Mitä sielu tarvitsee elääksensä? Tarvitseeko se ravintoa, millaiset aivot sillä on. Onko sielu vain ns. henkiolento, jolla ei ole olomuotoa. Voiko henkiolento puhua, nauraa, kuulla, nähdä, tuntea, vihata, rakastaa. ** Ylösnousemusruumis on ruumis, ja sielu on sen sisällä ja Uudessa Jerusalemissa (Ilm 21;1-5) on jäljellä vielä Elämän puu, joka ruokkii kaikki Pyhät voittajat.

        >>Ei ole mitään faktaa henkiolentojen olemassa olosta. Ei ole mitään selvää näyttöä sielunvihollisesta, enkeleistä tai muistakaan kummajaisista. On vain olemassa ihmisen vilkas mielikuvitus ja harhaluulot sekä näyt.** Tämä fakta löytyy niistä ihmisistä jotka he ovat ottanee käyttöönsä, joista pahin on allah.

        Kes.

        Kiitos hyvästä vastauksesta


    • ylösjamenoks

      Eikös tuo Lasarus liittynyt jotenkin Essealaisten häpeärangaistukseen.
      Elävältähautauksen jälkeen annettiin uusi nimi, jonka jälkeen pääsi aloittamaan
      uuden elämän.

    • tollotorniosta

      Tollo Torniosta ei nyt ymmärtänyt yhtään mitään.En kyllä ymmärränyt aikanaankaan, kun istuin nöyränä seurapenkissä. Joten otin käpälät alle ja juoksin lujaa karkuun.

    • forrest.gumpin.kaveri

      Minä kiinnitin huomioni siihen, että vain köyhän nimi mainitaan, rikkaan nimeä ei.

    • Aarno.Haho

      jumalanterve! Jumalan Valtakunnassa on Latsarus. Rikas mies on kososlainen ja sen paikka on hoitokokkouksessa. jumalanrauhaan.

    • Setä.neuvoo

      Mielestäni Luuk 16, vertaus Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä, todistaa, ettei kuoleman jälkeen enää ole sellaista (katolisten opettamaa) kiirastulta, josta vielä mentäisiin taivaaseen. Kerran kuoleminen ja sen jälkeen tuomio (Heb 9).

      Luuk 16 on herätellyt monenlaisia ajatuksia. Joskus ajattelin, että Lasarus kun vietiin pois, rikas mies jäi tuonelaan vielä tuhanneksi vuodeksi, vrt. Ilm 20. Siinäkö vaiheessa termostaatista väännettiin, että kituisi rikas mies kuumuudessa 1000 vuotta, ennen kuin tulee lopullinen annihilaatio, vrt. Ilm 20 - tulee tuli alas taivaasta ja KULUTTAA heidät.

      Hes 18 puhuu sielun kuolemisesta. Matt 10:28 tuhoamisesta, apollumi. Taivutusmuoto apolesai.

      https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew 10:28&version=TR1550

      Raamatussa henki on eri asia kuin sielu, vrt. Heb 4. Uskomattomat ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole, Juudaan kirjeen mukaan.

      • Setä.neuvoo

        Suomi24 pätkäisi linkin poikki. Mutta kopioi-liitä toiminnoilla onnistuisi siirtää selaimen osoiteriville.


    • ulos-kutsuttu

      Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta perustuu Raamatun ulkopuolisiin juutalaisiin taruihin ja pakanallisiin uskomuksiin. Jeesuksen tarkoitus ei ollut vahvistaa näitä taikauskoisia uskomuksia tosiksi vaan hän nuhteli ja varoitti fariseuksia käyttämällä heidän hyvin tuntemia asioita hyväkseen kertomuksessaan. Voit lukea tarkemmin tästä asiasta lähteineen tuolta:

      http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus.pdf

      • Setä.neuvoo

        Onko tämä inri.fi sivusto, jossa esitetään unitarismia tai Jeesuksen jumaluuden kieltämistä? Mitä äskeinen viesti toi lisää keskustelun aiheeseen? Mitä sisältöä?


      • Kesitas_varmaan
        Setä.neuvoo kirjoitti:

        Onko tämä inri.fi sivusto, jossa esitetään unitarismia tai Jeesuksen jumaluuden kieltämistä? Mitä äskeinen viesti toi lisää keskustelun aiheeseen? Mitä sisältöä?

        opettelee tuon inri-sivustun ulkoa?


    • opistoseuroista

      Lasarus oli uskomassa.

      • Mihin uskoi?

        Kes.


      • kaleviboy_

        Ei ainakaan voltti-jussiin.


      • mihinsinäuskot
        Kesitas kirjoitti:

        Mihin uskoi?

        Kes.

        Sinä juutalainen Jeesuksen ristillenaulitsija ja vainooja et löydä sitä Toorasta.


      • mihinsinäuskot kirjoitti:

        Sinä juutalainen Jeesuksen ristillenaulitsija ja vainooja et löydä sitä Toorasta.

        Molemmat vääriä, mutta tyypillisiä vl vastuksia, soopaa.


      • helluntaista

        Henkesi kaipaa suopaa puhdistuakseen.


      • Maitojunalla

    • sydänhän_se

      Eihän siinä ole enempää ongelmaa kuin että hän sekottelee Raamattua ja ufo-juttuja, ja henki heiluu sinne tänne :) No ei pidä pahastua, oli vain viimeistelemätön piirros, jotain ajatusta voi siinä nähdä.

    • Ei_sille_mi-

      tään voine, että paljon puhumisenkin jälkeen rikas mies jäi kitumaan helvettiin ja Lasarus sai nauttia taivaallisista iloista.

    • Ilo_ja_valo

      Siinä oli vastakkain suurta yhteiskunnallista mainetta ja arvonantoa nauttivat fariseukset ja kirjanoppineet, jotka eivät välittäneet auttaa hengellisesti virvoittavilla totuuksilla tavallisia, usein halveksittuja ihmisiä. He jopa sitoivat näiden päälle raskaat kuormat suullisilla perinteillä, jotka tekivät Jumalan sanan tehottomaksi.
      Jeesus tuli ja avasi näille tavallisille ihmisille Jumalan totuuden aarreaitan ja he riemuiten ottivat Jeesuksen opetuksen vastaan ja tulivat hänen opetuslapsikseen. Fariseukset hylkäsivät puhtaan totuuden, he olivat rikkaita maallisesta kunniasta ja vastustivat Jeesusta. Eiväthän he ottaneet totuutta vastaan, vaikka Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista ja he näkivät sen. He halusivat tappaa Jeesuksen ja jopa Lasaruksenkin. Ja he tapattivatkin Jeesuksen. Mutta eivät he saaneet helpotusta. Jeesuksen ylösnousemuksen ja taivaaseen nousemisen jälkeen hänen valmennetut opetuslapsensa aloittivat Mestarinsa ohjauksessa sellaisen saarnaamistyön, että heidän raivonsa yltyi äärimmilleen. He kivittivät Stefanuksen kun tuska viilsi heidän rintaansa totuuden valon paljastaessa, millaisia ihmisiä he olivat. Ja luokkana he jatkoivat totuuden vihaamista ja Jeesuksen opetuslasten vainoamista. Mutta Stefanuksesta lähtien kaikki Jeesuksen opetuslapset iloitsivat, että olivat kärsineet vainoa, ei oman pahuutensa tähden, vaan Jeesuksen nimen tähden. Ja Herra oli heidän kanssaan.

      • Et ilmeisesti tunne kovinkaan juutalais- israelilaista kulttuuria Jumalan omaisuuskansana.

        Fariseukset, joka oli puolue, sekä kirjanoppineet, kuten nyt teologit olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa, joilla oli Yksiarvoinen Jumala, Elohiim, Jahwe.

        Se oli Iisakin ja Jaakobin Jumala, muilla kansoilla oli epäjumalia, kuolleista kivibaaseja yms.

        Heidän työn painopiste tuli, kuten kirjoitat raskaaksi kansalle, ja myös kieroon kasvoi jossain määrin, mutta Lain ja käskyjen (618) mukaan eläminen oli Jumalan tahto ennen Jeesusta.

        Vain näin Jumalan Sana oli Tooran ja Tanakin mukaista, se ei ollut tehotonta, vaan elettiin sen mukaan.

        Tämän elämäntavan nimi oli Vanha Lain Liitto Jumalan tahdosta ja kun alat kirjoittaa Jeesuksesta, on hyvä mainita, että Hän teki Uuden Liiton ihmisten ja Jumalan Välillä.

        Tätä liittoa toteuttaa ainoastaan uudestisyntynyt ihminen, ei mitenkään SRK.

        Kaiken Lain tilalle tuli Jeesuksen antama uusi käsky;
        Joh. 13:34
        Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.

        SRK;lla taas toimii Hänen mainitsemansa asia.
        Mark. 7:9
        Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

        ***Jeesus tuli ja avasi näille tavallisille ihmisille Jumalan totuuden aarreaitan ja he riemuiten ottivat Jeesuksen opetuksen vastaan ja tulivat hänen opetuslapsikseen.*** Tämä on kristinuskon tärkeimpiä asioita, opetuslapseuttaa itsensä seuraamaan Jeesusta.

        Fariseukset eivät hyljänneet mitään, he elivät vanhan Lain alla, mutta eivät ottaneet vastaan Jeesusta, jolloin myös heidän pelastuminen ei ole mahdollista, mutta ajan lopulla He sen tekevät.
        Room. 11:26
        ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

        Ei ole väliä, onko fariseus, vai kirjanoppinut, parannus on edessä, sillä totuudeksi muodostui Jeesus, Messias.

        Se miksi he halusivat tappaa Jeesuksen, perustui armottomaan Lakiin, Jeesus sanoi olevansa Jumala, - Minä olen.

        Laki vaati surmaamista, Laissa ei ole armoa. Valitettavasti.

        Mutta sen alle jää, jos ei tunnusta Jeesusta Kaikkivaltiaaksi Herrakseen.

        Samaa on havaittavissa nyt Suomessakin, uudestisyntyneitä pilkataan ja Jeesuksen ylistykselle nauretaan erään lahkon toimesta, he ovat saman tuomion alla Laissa, mitä fariseukset. He ovat Tuhlaajapojan vanhempia veljiä.

        Tuosta kaikesta huolimatta Israel on ainut Jumalan omaisuuskansa, joka pelastuu, ja paikkakin on Jerusalem.

        Kes.


      • Sama_meno_jat-

        kuu. Oulussa tuomionaaras Satu Saarinen kannattajineen haluaa kivittää Jumalan lapset.


      • S_Tefanus
        Sama_meno_jat- kirjoitti:

        kuu. Oulussa tuomionaaras Satu Saarinen kannattajineen haluaa kivittää Jumalan lapset.

        Apt.6:
        13 Ja he toivat esiin vääriä todistajia, jotka sanoivat: "Tämä mies - Stefanus - ei lakkaa puhumasta tätä pyhää paikkaa vastaan ja lakia vastaan;
        14 sillä me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, tuo Nasaretilainen, on hajottava maahan tämän paikan ja muuttava ne säädökset, jotka Mooses on meille antanut".
        15 Ja kaikki, jotka neuvostossa istuivat, loivat katseensa häneen, ja hänen kasvonsa olivat heistä niinkuin enkelin kasvot.

        Apt. 7:
        --- Vaikuttavat jakeet 1 - 54:
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap. t. 7:1&rnd=1482647585230

        Sitten:
        55 Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella
        56 ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella".
        57 Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä
        58 ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen jalkojen juureen.
        59 Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!"
        60 Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: "Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!" Ja sen sanottuaan hän nukkui pois.


      • Kohtuutonta_että
        Kesitas kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne kovinkaan juutalais- israelilaista kulttuuria Jumalan omaisuuskansana.

        Fariseukset, joka oli puolue, sekä kirjanoppineet, kuten nyt teologit olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa, joilla oli Yksiarvoinen Jumala, Elohiim, Jahwe.

        Se oli Iisakin ja Jaakobin Jumala, muilla kansoilla oli epäjumalia, kuolleista kivibaaseja yms.

        Heidän työn painopiste tuli, kuten kirjoitat raskaaksi kansalle, ja myös kieroon kasvoi jossain määrin, mutta Lain ja käskyjen (618) mukaan eläminen oli Jumalan tahto ennen Jeesusta.

        Vain näin Jumalan Sana oli Tooran ja Tanakin mukaista, se ei ollut tehotonta, vaan elettiin sen mukaan.

        Tämän elämäntavan nimi oli Vanha Lain Liitto Jumalan tahdosta ja kun alat kirjoittaa Jeesuksesta, on hyvä mainita, että Hän teki Uuden Liiton ihmisten ja Jumalan Välillä.

        Tätä liittoa toteuttaa ainoastaan uudestisyntynyt ihminen, ei mitenkään SRK.

        Kaiken Lain tilalle tuli Jeesuksen antama uusi käsky;
        Joh. 13:34
        Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.

        SRK;lla taas toimii Hänen mainitsemansa asia.
        Mark. 7:9
        Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

        ***Jeesus tuli ja avasi näille tavallisille ihmisille Jumalan totuuden aarreaitan ja he riemuiten ottivat Jeesuksen opetuksen vastaan ja tulivat hänen opetuslapsikseen.*** Tämä on kristinuskon tärkeimpiä asioita, opetuslapseuttaa itsensä seuraamaan Jeesusta.

        Fariseukset eivät hyljänneet mitään, he elivät vanhan Lain alla, mutta eivät ottaneet vastaan Jeesusta, jolloin myös heidän pelastuminen ei ole mahdollista, mutta ajan lopulla He sen tekevät.
        Room. 11:26
        ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

        Ei ole väliä, onko fariseus, vai kirjanoppinut, parannus on edessä, sillä totuudeksi muodostui Jeesus, Messias.

        Se miksi he halusivat tappaa Jeesuksen, perustui armottomaan Lakiin, Jeesus sanoi olevansa Jumala, - Minä olen.

        Laki vaati surmaamista, Laissa ei ole armoa. Valitettavasti.

        Mutta sen alle jää, jos ei tunnusta Jeesusta Kaikkivaltiaaksi Herrakseen.

        Samaa on havaittavissa nyt Suomessakin, uudestisyntyneitä pilkataan ja Jeesuksen ylistykselle nauretaan erään lahkon toimesta, he ovat saman tuomion alla Laissa, mitä fariseukset. He ovat Tuhlaajapojan vanhempia veljiä.

        Tuosta kaikesta huolimatta Israel on ainut Jumalan omaisuuskansa, joka pelastuu, ja paikkakin on Jerusalem.

        Kes.

        vain israelilaiset pelastuisivat.

        Taitaa riittää se, että Jumala valitsi poikansa Jeesukseen syntymään sinne. Muuten israelilaset ja juutalaiset evät ole sen kummempi kansa kun muutkaan.


      • Miten_on_vale-
        Kohtuutonta_että kirjoitti:

        vain israelilaiset pelastuisivat.

        Taitaa riittää se, että Jumala valitsi poikansa Jeesukseen syntymään sinne. Muuten israelilaset ja juutalaiset evät ole sen kummempi kansa kun muutkaan.

        juutalaisten pelastumisen laita?


      • Miten_on_vale- kirjoitti:

        juutalaisten pelastumisen laita?

        Kuka niin kirjoitti, että vain he pelastuvat??


      • Kesitas_kirjoitti
        Kesitas kirjoitti:

        Kuka niin kirjoitti, että vain he pelastuvat??

        "Tuosta kaikesta huolimatta Israel on ainut Jumalan omaisuuskansa, joka pelastuu, ja paikkakin on Jerusalem."


      • Kesitas_kirjoitti kirjoitti:

        "Tuosta kaikesta huolimatta Israel on ainut Jumalan omaisuuskansa, joka pelastuu, ja paikkakin on Jerusalem."

        Mutta missä minä kirjoitin, että He ovat ainoita, jotka pelastuvat.

        UT lupaa, Gal. 3:28

        Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

        Mutta VAIN ISRAEL on Jumalan kansa, eikä pakanat.

        Menikö jossain pieleen?


      • Luulen_että_me-
        Kesitas kirjoitti:

        Mutta missä minä kirjoitin, että He ovat ainoita, jotka pelastuvat.

        UT lupaa, Gal. 3:28

        Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

        Mutta VAIN ISRAEL on Jumalan kansa, eikä pakanat.

        Menikö jossain pieleen?

        "Menikö jossain pieleen?"

        meni. En vain osaa yksilöidä, missä, koska olen tyhmä ja päässäni alkaa surista aina kun luen ajatuksenjuoksuasi. En ole tehnyt RATUa.

        Mutta sitten jätämme juutalaiset oman onnensa nojaan taikka kiusatkoot Israelissa palestinalaisia niin kuin tähänkin asti, ja otamme esille tosen kysymyksen:

        Miten syntnen ihminen voisi saada syntinsä anteeksi ja päästä rauhaa Jumalan kanssa?


      • muutos_peruuttamaton
        Kesitas kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne kovinkaan juutalais- israelilaista kulttuuria Jumalan omaisuuskansana.

        Fariseukset, joka oli puolue, sekä kirjanoppineet, kuten nyt teologit olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa, joilla oli Yksiarvoinen Jumala, Elohiim, Jahwe.

        Se oli Iisakin ja Jaakobin Jumala, muilla kansoilla oli epäjumalia, kuolleista kivibaaseja yms.

        Heidän työn painopiste tuli, kuten kirjoitat raskaaksi kansalle, ja myös kieroon kasvoi jossain määrin, mutta Lain ja käskyjen (618) mukaan eläminen oli Jumalan tahto ennen Jeesusta.

        Vain näin Jumalan Sana oli Tooran ja Tanakin mukaista, se ei ollut tehotonta, vaan elettiin sen mukaan.

        Tämän elämäntavan nimi oli Vanha Lain Liitto Jumalan tahdosta ja kun alat kirjoittaa Jeesuksesta, on hyvä mainita, että Hän teki Uuden Liiton ihmisten ja Jumalan Välillä.

        Tätä liittoa toteuttaa ainoastaan uudestisyntynyt ihminen, ei mitenkään SRK.

        Kaiken Lain tilalle tuli Jeesuksen antama uusi käsky;
        Joh. 13:34
        Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.

        SRK;lla taas toimii Hänen mainitsemansa asia.
        Mark. 7:9
        Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

        ***Jeesus tuli ja avasi näille tavallisille ihmisille Jumalan totuuden aarreaitan ja he riemuiten ottivat Jeesuksen opetuksen vastaan ja tulivat hänen opetuslapsikseen.*** Tämä on kristinuskon tärkeimpiä asioita, opetuslapseuttaa itsensä seuraamaan Jeesusta.

        Fariseukset eivät hyljänneet mitään, he elivät vanhan Lain alla, mutta eivät ottaneet vastaan Jeesusta, jolloin myös heidän pelastuminen ei ole mahdollista, mutta ajan lopulla He sen tekevät.
        Room. 11:26
        ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

        Ei ole väliä, onko fariseus, vai kirjanoppinut, parannus on edessä, sillä totuudeksi muodostui Jeesus, Messias.

        Se miksi he halusivat tappaa Jeesuksen, perustui armottomaan Lakiin, Jeesus sanoi olevansa Jumala, - Minä olen.

        Laki vaati surmaamista, Laissa ei ole armoa. Valitettavasti.

        Mutta sen alle jää, jos ei tunnusta Jeesusta Kaikkivaltiaaksi Herrakseen.

        Samaa on havaittavissa nyt Suomessakin, uudestisyntyneitä pilkataan ja Jeesuksen ylistykselle nauretaan erään lahkon toimesta, he ovat saman tuomion alla Laissa, mitä fariseukset. He ovat Tuhlaajapojan vanhempia veljiä.

        Tuosta kaikesta huolimatta Israel on ainut Jumalan omaisuuskansa, joka pelastuu, ja paikkakin on Jerusalem.

        Kes.

        Sinun on vaikea ilmeisesti hyväksyä sitä, että kun juutalaiset kansana hylkäsivät Messiaan, Jumala hylkäsi heidät erikoisomaisuuskansanaan. Tämä näkyi selvästi, kun Jerusalemin temppeli tuhottiin vuonna 70. Heidän kutsunsa päättyi lopullisesti vuonna 36, kun ensimmäinen pakana Kornelius siitettiin pyhällä hengellä ja pakanoita alettiin kutsua siihen pyhään kansaan, josta Raamattu käyttää nimitystä Jumalan Israel. Sen jälkeen vain Jeesukseen uskova yksilö juutalaisista saattoi tulla, kansana heidät oli jätetty pois. Tuossa vertauksessa tuo välissä oleva juopa vahvistaa asian, se on peruuttamaton Jumalan tuomio.
        Kaikki profeettojen ennallistusprofetiat koskevat tämän muutoksen jälkeen Jumalan Israelia, nykyinen maallinen Israel on suljettu pois. Tämän asian Jeesus yhä uudelleen todisti aikanaan heille ja itki Jerusalemia ja esitti lukemattomia kuvauksia tästä käänteentekevästä asiasta, mutta he eivät ottaneet hänen sanaansa vastaan.
        Koko Jumalan Israel pelastuu siten, että ne puuttuvat oksat oksastettiin pakanoista.


      • muutos_peruuttamaton kirjoitti:

        Sinun on vaikea ilmeisesti hyväksyä sitä, että kun juutalaiset kansana hylkäsivät Messiaan, Jumala hylkäsi heidät erikoisomaisuuskansanaan. Tämä näkyi selvästi, kun Jerusalemin temppeli tuhottiin vuonna 70. Heidän kutsunsa päättyi lopullisesti vuonna 36, kun ensimmäinen pakana Kornelius siitettiin pyhällä hengellä ja pakanoita alettiin kutsua siihen pyhään kansaan, josta Raamattu käyttää nimitystä Jumalan Israel. Sen jälkeen vain Jeesukseen uskova yksilö juutalaisista saattoi tulla, kansana heidät oli jätetty pois. Tuossa vertauksessa tuo välissä oleva juopa vahvistaa asian, se on peruuttamaton Jumalan tuomio.
        Kaikki profeettojen ennallistusprofetiat koskevat tämän muutoksen jälkeen Jumalan Israelia, nykyinen maallinen Israel on suljettu pois. Tämän asian Jeesus yhä uudelleen todisti aikanaan heille ja itki Jerusalemia ja esitti lukemattomia kuvauksia tästä käänteentekevästä asiasta, mutta he eivät ottaneet hänen sanaansa vastaan.
        Koko Jumalan Israel pelastuu siten, että ne puuttuvat oksat oksastettiin pakanoista.

        Jumala ei petä lupauksiaan ja kuitenkin; Lopulta koko Israel pelastuu (Pave)

        Room. 11:26

        Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.

        Millä kumoat sen?

        SRK,sta ei mainita mitään.


      • Jumalan_viisautta

        Kysymykseesi suora vastaus:
        Jumalan määräaikana ”koko Israel” eli hengellisten israelilaisten täysi määrä tulee toimimaan kuninkaina ja pappeina taivaassa. Mikään ei voi tehdä tyhjäksi Jumalan tarkoitusta!
        On valaisevaa muistaa, että kaikki tämä liittyy siihen lupaukseen Siemenestä, jonka Jumala antoi heti kapinan tapahduttua Eedenissä, joka tekisi tyhjäksi kaikki kapinan seuraukset ja murskaisi kapinoitsijat. Jumala toimii edistyvästi ja ottaa huomioon luomustensa vapaan tahdon. Aabrahamille annettiin lupaus, että tämä Siemen tulisi hänen jälkeläisistään. Siemen viittasi selkeästi Jeesukseen Kristukseen, joka syntyi Aabrahamin suvusta. Mooseksen välityksellä solmittiin lakiliitto Jumalan ja Aabrahamin pojan Jaakobin jälkeläisten välille. Siinä paljastui pappisjärjestely, ja tuohon liittoon liittyi lupaus, että jos Israel tottelisi Jumalan ääntä, siitä tulisi Jumalalle erikoisomaisuudeksi otettava pappisvaltakunta. Eli todellisen Ylimmäisen Papin Jeesuksen Kristuksen kanssa tulisi toimimaan alipapisto, joka saisi taivaallisen ylösnousemuksen hallitsemaan Kristuksen kanssa taivaassa ja josta myöhemmin käytetään nimeä Kristuksen morsian. Koko tämän toissijaisen siemenen jäsenet valittaisiin israelilaisista, jos he tottelisivat.

        He eivät totelleet ja eivät ottaneet vastaan Messiasta Jeesusta Kristusta, joka tuli omiensa luo ja syntyi Aabrahamin suvusta. He olivatkin puu, joka ei tuottanut Valtakunnan hedelmää. Helluntaina vuonna 33 pyhä henki vuodatettiin ja ensimmäiset jäsenet siitettiin taivaalliseen toivoon liittymään Kristuksen kanssa Valtakunnan perillisinä. Koska juutalaiset hylkäsivät Messiaan, Jumala alkoi oksastaa pakanakansoista jäseniä toissijaiseen siemeneen heidän tilalleen, ja siittää heitä taivaalliseen toivoon. Näin alkoi muodostua hengellinen Israel, Jumalan Israel. Kun pakanakansoista valittujen täysi määrä tottelemattomien tilalle saadaan täyteen, koko Israel pelastuu. Luomusten tottelemattomuus ei voi koskaan tehdä tyhjäksi Jumalan tarkoitusta ennallistaa kaikki se, minkä hän tarkoitti ihmisen ja maapallon tarkoitukseksi. Jumalan tarkoitusta ei tehdä tyhjäksi, se on mahdotonta.

        Ilmestyskirjan lopussa kuvaillaan, miten Jumalan tarkoitus täyttyy suurenmoisella tavalla Jumalan Valtakunnan välityksellä.


    • Himangan.kirkossa

      "" Kun katselen palstaa niin ajattelen, että täällä ei monesti taida käydäkään Jumalan lapsia. Minäkin aina eksyn vaikka mihin turhiin juttuihin.""

      Avaaja korottaa itsensä Jumalan lapseksi ja lyttää muut kirjoittajat ei-Jumalan lapsiksi.

      Tyypillinen omavanhurskas vanhoillislestadiolainen.

      • Avaus_on_tou-

        kokuulta. Tiettävästi avaaja onkin Jumalan lapsi.

        Ei hän kuitenkaan ole itse voinut korottaa itseään uskovaiseksi ja Jumalan lapseksi niin kuin esimerkiksi helluntailaiset, vaan Jumala on saattanut antaa hänellekin uskon lahjan:

        Ef. 2:8
        Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-


    • Risti-riita

      Tässä toinen pelastustie. Room.2:13. Sillä eivät lain kuuliat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Vai onko se näin? Room.3:28.

      • Niinkin voidaan sanoa.

        Mutta missä uhraat? Miten toetuat kaikki 618 käskyä, vielä tietoisena siitä, että on vain yksi joka siihen pystyi, se on Jeesus.

        Miten on ympärileikkauksen kanssa, onko se kunnossa, miten paastot sekä verollepano Israelissa.


    • kenopää

      Jussilla kuulostaa olevan huolia esinahkansa ja verojensa kanssa. Ruokaa ei edes jouluksi, paastoaa Hän.

      • Saara11v

        Mikä se esinahka on?


    • Keskitysleiriläinen

      "27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon.
      28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'"


      Rikas mieshän oli hyväsydäminen, koska hän oli huolissaan veljiensä kohtalosta. Muutenhan hän olisi ajatellut, että ähäskutti, tännepähän joutuvat samaan kärsimyksen paikkaan kuin minäkin.

      • Hän oli huolissaan vain rikkaista lähimmäisistä, mutta ei anatnut köydän syödä edes pöydältä tippuneita jätteitä.

        Hyväsydämellisyys oli lume.


    • Tarkkaväännös

      Joos.5:3. Niin Joosua teki itselleen kiviveitset ja ympärileikkasi israelilaiset Esinahkakukkulan luona. Biblia (1776). Niin teki Josua itsellensä kiviveitset ja ympärileikkasi Israelin lapset Aralotin kukkulalla.

      • vapaaväännös

        Oliko Hän paikalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe