Turun Sanomat 2016-05-29 12:53
Otsikko on leikillinen kärjistys, mutta leikissä on aina totta toinen puoli. Esikoisen itsemurha-alttiuden on useissa tutkimuksissa todettu olevan pienempi kuin myöhemmin syntyneillä sisaruksilla. Lisäksi tuore tutkimus osoittaa, että havaittu kaava ei toimi suomenruotsalaisilla.
On vain arvailuja. Saarelan mukaan tulos voi selittyä pysyvyydellä. Suomenruotsalaisten liitot päätyvät harvemmin eroon kuin suomenkielisten maanmiestensä. Lisäksi he usein asuvat samalla seudulla pitkään.
– Tämä on kuitenkin vain arvailua. Geneettisistä tai sosioekonomisista syistä ei ole kysymys, se on voitu varmistaa.
Tutkimus toteutettiin yhdessä Agneta Cederströmin ja Mikael Rostilan kanssa. He työskentelevät Centre for Health Equity Studies (CHESS) -yksikössä, joka on Tukholman yliopiston ja Karoliinisen instituutin yhteinen yksikkö. Cederströmillä on lisäksi kokemusta myös Åbo Akademissa työskentelystä. Yhteiskuntalääketieteellisessä tutkimuksessa käytettiin yli 250 000 suomalaisen tietoja vuosilta 1987–2011.
Samassa tutkimuksessa käytiin läpi syntymäjärjestyksen yhteyttä muihinkin kuolinsyihin. Muiden kuolintapojen kohdalla ei kuitenkaan ollut havaittavissa samanlaista etnolingvistisen taustan vaikutusta kuin itsemurhissa. Etnolingvistisellä ryhmällä tarkoitetaan joukkoa, jota sitovat yhteen kielen lisäksi myös kulttuuriset ja sosiaaliset yhteneväisyydet.
Voiko olla niin, että meillä täällä Suomessa on ryhmä, joka on syntynyt ylivertaisten onnellisten tähtien alla? Suomenruotsalaisten on todettu elävän muita pidempään.
Lisäksi heillä on vähemmän päihdeongelmia ja heidän parisuhteensa ovat kestävämpiä.
Jos et ole esikoinen, ole edes suomenruotsalainen
19
198
Vastaukset
Varför postar du självklarheter? Det finns intet att diskutera om kring ämnet. Juntten super, härjar, slåss, sviker, lever på understöd och dör. Finlandssvenskarna betalar. Var goda, dö snabbare. Var det något annat?
- Längre
Svenskarna litar ovanligt mycket på varandra, internationellt sett. ”I länder där var och en kan räkna med hjälp av samhället i svåra situationer känner invånarna större tillit – och de mår bättre och lever längre”, säger sociologen och forskaren Mikael Rostila.
Längre kirjoitti:
Svenskarna litar ovanligt mycket på varandra, internationellt sett. ”I länder där var och en kan räkna med hjälp av samhället i svåra situationer känner invånarna större tillit – och de mår bättre och lever längre”, säger sociologen och forskaren Mikael Rostila.
Att lita på samhället istället för grannen vore väl bra dumt? Grannen är dock de lokala samhället. Känns självklart.
- kmnjuyoi
Fitti-setä kirjoitti:
Att lita på samhället istället för grannen vore väl bra dumt? Grannen är dock de lokala samhället. Känns självklart.
Vi svenskspråkiga finländare litar på vänner,goda grannar och förstås den egna familjen ,släkten.Samhället är nog längre ned på listan.
- Fyvatvo
Fenno on useammin yksinäinen, vatvoo asioita yksikseen, luulee olevansa oikeassa, ei kestä toisenlaisuutta.
- Tappookokettää
Onko fenno tavannut surua koko elämänsä aikana? Tuskin; siihen viittaa fennon asiantuntemus suruista.
Näyttä myös siltä, ettei fenno oikein tapaa fennojakaan vaan erakoituu enemmän tai vähemmän. Siihen viittaavat itsemurhatilastotkin. - Eiymmärretä
Fenno on käynyt ulkomailla eli Virossa. Fenno selvisi Tallinnassa Suomen kielellä. Fenno rakastaa Viroa, koska siellä ymmärretään. Suomessa ei ymmärretä.
- TiedänPaikanArmahan
Tappookokettää kirjoitti:
Onko fenno tavannut surua koko elämänsä aikana? Tuskin; siihen viittaa fennon asiantuntemus suruista.
Näyttä myös siltä, ettei fenno oikein tapaa fennojakaan vaan erakoituu enemmän tai vähemmän. Siihen viittaavat itsemurhatilastotkin.Miksi Ruotsissa alkaa itsemurhia olla jo paljon enemmän kuin Suomessa ? Samoin huumeiden käyttö ja huumekuolemat ovat jopa 5-kertaisia verrattuna Suomeen???? Tämäkin todistaa, että syynä tällaiseen EI OLE RUOTSIN KIELI, vaan yksinkertaisesti ja puhtaasti Suomen yhteiskunnan eriarvoistava kohtelu ja ruotsinkielisten (taloudellinenkin) suosiminen!
- ankdammsinvånare
kmnjuyoi kirjoitti:
Vi svenskspråkiga finländare litar på vänner,goda grannar och förstås den egna familjen ,släkten.Samhället är nog längre ned på listan.
Svenskspråkiga finländare har ofta mycket större det här sociala nätverket,beroende på att vi inte är så många,man måste hålla ihop.
- pelkkääylimielisyyttä
ankdammsinvånare kirjoitti:
Svenskspråkiga finländare har ofta mycket större det här sociala nätverket,beroende på att vi inte är så många,man måste hålla ihop.
Kas kun en ole huomannut? Oletko ihan oikeasti tosissasi???? Koska ruotsinkielisiä on n. parisataa tuhatta ja näin ollen vähemmän, he pitävät enemmän yhtä? Eli sinä tunnet esimerkiksi kaikki nuo 200 000? Oletko oikeastio tosissasi? En todellakaan ole huomannut sellaista ruotsinkielisissä. Olin vuoden ruotsinkielisessä koulussa esimerkiksi ja koulukiusaaminen, ahdistava vihailmapiiri oli huomattavasti yleisempää siellä kuin suomenkielisessä koulussa. Tuo ainainen myytti jostain "ruotsinkielisten yhteisöllisyydestä" on täyttä puppua. Itse asiassa suomalaiset ovat pärjänneet kansana tähän sasti niin hyvin sen yhteisöllisyytensä ja toisista välittämisensä ansioista. Vain yhteen hiileen puhaltaminen, kyläyhteisöissä jne. toisista välittäminen on mahdollistanut Suomen menestymisen. Itse toki olen myös saanut olla turvallisessa uskonnollisessa yhteisössäkin koko elämäni, se on tuonut vielä enemmän yhteisöllisyyttä esim. omaan elämääni. Viestistäsi huomaa selkeästi sen, miten ette anna samaa ihmisarvoa suomenkielisille, vaan pidätte yllä noita lapsellisia, turhia myyttejänne ja koette itse eläneenne arvokkaamman elämän kuin yksikään suomenkielinen. Suomi ei ansaitse kyllä enää tällaista ainutlaatuista kielipolitiikkaa! TE haluatte muutoinkin pilata meidän suomalaisen turvallisen ja yhteisöllisen lintukotomme monikulttuurisuusideologiallanne. Ei kiitos!
- vardagsliv
pelkkääylimielisyyttä kirjoitti:
Kas kun en ole huomannut? Oletko ihan oikeasti tosissasi???? Koska ruotsinkielisiä on n. parisataa tuhatta ja näin ollen vähemmän, he pitävät enemmän yhtä? Eli sinä tunnet esimerkiksi kaikki nuo 200 000? Oletko oikeastio tosissasi? En todellakaan ole huomannut sellaista ruotsinkielisissä. Olin vuoden ruotsinkielisessä koulussa esimerkiksi ja koulukiusaaminen, ahdistava vihailmapiiri oli huomattavasti yleisempää siellä kuin suomenkielisessä koulussa. Tuo ainainen myytti jostain "ruotsinkielisten yhteisöllisyydestä" on täyttä puppua. Itse asiassa suomalaiset ovat pärjänneet kansana tähän sasti niin hyvin sen yhteisöllisyytensä ja toisista välittämisensä ansioista. Vain yhteen hiileen puhaltaminen, kyläyhteisöissä jne. toisista välittäminen on mahdollistanut Suomen menestymisen. Itse toki olen myös saanut olla turvallisessa uskonnollisessa yhteisössäkin koko elämäni, se on tuonut vielä enemmän yhteisöllisyyttä esim. omaan elämääni. Viestistäsi huomaa selkeästi sen, miten ette anna samaa ihmisarvoa suomenkielisille, vaan pidätte yllä noita lapsellisia, turhia myyttejänne ja koette itse eläneenne arvokkaamman elämän kuin yksikään suomenkielinen. Suomi ei ansaitse kyllä enää tällaista ainutlaatuista kielipolitiikkaa! TE haluatte muutoinkin pilata meidän suomalaisen turvallisen ja yhteisöllisen lintukotomme monikulttuurisuusideologiallanne. Ei kiitos!
Inte behöver man känna alla 200 000 ,det räcker att man känner alla "bysbor ",om de nu sedan är 10 eller 50.
- onkomahdollista
vardagsliv kirjoitti:
Inte behöver man känna alla 200 000 ,det räcker att man känner alla "bysbor ",om de nu sedan är 10 eller 50.
Ja kuvittelet, että Suomessa on VAIN ruotsinkielisiä kyliä, jotka ovat pieniä ????? :00000 Itse esim. olen maailman kauneimmasta pienestä suomalaisesta kunnasta/kylästä kotoisin? Voiko nuo teidän ylemmyydentuntoiset kuvitelmat olla mahdollisia edes?
- onkomahdollista
vardagsliv kirjoitti:
Siis ruotsinkieliset ovat yhteisöllisempiä, koska he tuntevast 10 kyläläistä, niinkö???????? Meidän naapurustossamme jokainen tunsi toisensa, eikö se ole yhteisöllisyyttä? Mielestäni teidän jalkanne on saatava maan pinnalle jo, se tapahtuu vain muuttamalla Suomen kielipolitiikan samanlaiseksi kuin Ahvenanmaalla on.
onkomahdollista kirjoitti:
Ja kuvittelet, että Suomessa on VAIN ruotsinkielisiä kyliä, jotka ovat pieniä ????? :00000 Itse esim. olen maailman kauneimmasta pienestä suomalaisesta kunnasta/kylästä kotoisin? Voiko nuo teidän ylemmyydentuntoiset kuvitelmat olla mahdollisia edes?
"Itse esim. olen maailman kauneimmasta pienestä suomalaisesta kunnasta/kylästä kotoisin?"
Persnotkoko on kyseessä, vai peräti Vittujärvi?- onkomahdollista
Fitti-setä kirjoitti:
"Itse esim. olen maailman kauneimmasta pienestä suomalaisesta kunnasta/kylästä kotoisin?"
Persnotkoko on kyseessä, vai peräti Vittujärvi?Ei, sana "v*ttu on muuten ruma, koska se on ruotsin kielen laina (f*tta). Kylläpä pelko, kateus ja katkeruus paistaa jo läpi teistä!!!! Kiitos, että saan olla juuri suomalainen<3<3<3<<3<3.
- gemenskap8
vardagsliv kirjoitti:
Det har inte ens någon betydelse om där nu i den lilla byn finns också människor med annat modersmål,ändå ställer vi upp för varann.
- Tiedänpaikanarmahan
Yhteiskunnan eriarvoistaminen, tietyn ryhmän nostaminen muiden yläpuolelle (siitä seuraava taloudellisesti parempi menestys) tarkoittaa AINA sen näkymistä myös tällaisissa tilastoissa! Siis AINA!!!! KAtsotaan tilastoja vasta sitten, kun Suomen kielipolitiikka on samanlainen kuin Ahvenanmaalla ja Ruotissa! Uskokaa jo, älkää katsoko vääränlaisen politiikan seurauksia, vaan MUUTTAKAA ERIARVOISTAVA POLITIIKKA!
- Fennopinnat
Jopa fenno vetää pultteja pikkujutusta. Osoittaa, ettei fennolla ole sosiaalisia kykyjä. Aloittaja toi esille kopioimalla fennolehden artikkelin tukholmalaisen yliopiston sosiaalisesta tutkimuksesta. Jos fennon pinna on noin kireällä , on fennolla ilmeisen huono ennuste.
Fennopinnat kirjoitti:
Jopa fenno vetää pultteja pikkujutusta. Osoittaa, ettei fennolla ole sosiaalisia kykyjä. Aloittaja toi esille kopioimalla fennolehden artikkelin tukholmalaisen yliopiston sosiaalisesta tutkimuksesta. Jos fennon pinna on noin kireällä , on fennolla ilmeisen huono ennuste.
"fennolla ilmeisen huono ennuste."
Ei toteutumassakaan ole juuri hurraamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881561
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1181444Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras711299- 301202
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1171010Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422981Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46948- 19902
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66818- 46753