Moi
Tossa alempana oli jotain höpinää öljynsuodattimien takaiskuventtiileistä ja tukkeutumista ja sivuvirtasuodattimista....
Oikaisenpas hiukan käsityksiä.
Nykyauton moottorit ovat päävirtasuodatuksella, eli kaikki öljy kulkee öljynsuodattimen kautta. Jos suodatin tukkeutuu niin öljyn on päästävä suodattimen ohi. Tällöin suodattimessa on oltava venttiili, joka päästää öljyn suodattamatta öljynsuodattimen läpi. Yleensä tälläinen jousikuormitteinen läppä suodattimesta löytyy tai sitten on erillinen venttiili öljynsuodattimen jalassa, joka päästää öljyn pääöljykanavaan ilman suodatusta.
Tuossapa pari kuvaa selventämään asiaa:
http://www.handa-accessories.com/filterlrg.jpg
suodattimessa takaiskuventtiili ja ylipaineventtiili suodattimen keskellä.
http://www.tunacan.net/t4/tech/oil_pics/oil_filter.gif
Erillinen ylipaineventtiili.
Toivottavasti selvisi.
Niin, öljypumpussahan on myös tietysti paineensäätöventtiili ennen kuin öljy edes menee suodattimelle.
Moottoriöljyn suodattamisesta
2
1297
Vastaukset
- Jamppa
yksi syy miks moottorit kuluu enemman kylmana on kun ylipainevena paastaa jaykan öljyn suodattamattomana koneeseen. Myös tasta syysta 0w-öljyt on kivoja.
Sit jos suodattimen takaiskuvena ei toimi niin se laskee öljyt takas pohjaan kun koneen sammuttaa (paitsi jos se suodatin on fiksusti pystyssa)ja taas kone kiittaa..- fireblade
Moi
Joo, periaatteessa just noin.
Niinhän se öljykin käyttäytyy ihan loogisesti, menee sieltä mistä aita on matalin...eli virtausvastus pienin.
Jotkut suodattimet voi päästää suht uusinakin jo hiukan läpi, saatikka sitten 10 000 kilsaa ajettuna ja kylmäkäynnistyksessä, jolloin öljy ei kauheasti tykkää mennä suodatinelementin läpi....vaan menee tietysti suoraan pääöljykanavaan.....
Niin, eikä se suodatinkaan ihan pienimpiä epäpuhtauksia suodata, nehän kulkee sitten öljyn kaverina. Jotkut niistä saattaa jopa tehdä pesän noihin hydraulisiin venttiilinnostimiin, varsinkin silloin kun suodatin rupeaa olemaan enemmän tukossa ja päästää isompiakin "oravia" suoraan läpi....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351