Elikkä aijon lukea nyt kovasti ensi vuoden ja yrittää lääkikseen ensi vuonna. Olen yhteishaussa hakenut muitakin opiskelupaikkoja, mutta kannattaako minun hyväksyä yliopisto tasoista opiskelupaikkaa, jos ensi vuonna yritän lääkikseen tosissani? Olen ymmärtänyt että yliopisto opiskelu söisi minun opintotukea lääkis opinnoista.
Eli menisinkö vaikka amk opiskelemaan sairaanhoitajaksi tai jotain.
Hyväksynkö opiskelupaikan syksyllä
9
503
Vastaukset
- Samaafunteerataan
Itellä lähes sama tilanne. En usko, että pääsen tänä vuonna sisään ja olen samalla hakenut muihin paikkoihin. Jos otat opiskelupaikan AMK:sta tai yliopistosta niin menetät ensikertalaisuutesi, eli periaatteessa erittäin vaikeaa päästä sisään, mutta mahdollista. Jos taas hylkäät tarjotun opiskelupaikan, menetät mahdolliset työttömyys tuet ym. , ja joihinkin yliopistoihin sinulta voidaan evätä pääsy jos olet kerran opiskelupaikan hylännyt. Jos oikeasti haluat lääkikseen niin itse tekisin töitä välivuoden enkä vastaanottaisi opiskelupaikkaa.
- samatilanneeeeee
Minulla on tuo ensikertalaisuus jo mennyt :(
Joten jos en saa töitä, on varmaankin pakko hyväksyä koulu, jos ei halua että tuet menee.
- hfdshd
Ei se ensikertalaisuuskiintiö tässä vaiheessa merkittävästi vaikuta mahdollisuuksiin, kun suurin osa hakijoista on niitä ensikertalaisia. Jos kiintiö on 70%, voi hakijoista 30% olla ei-ensikertalaisia ilman vaikutuksia sisäänpääsymahdollisuuksiin, jos oletetaan kaikkien olevan samaa homogeenistä ja keskimäärin yhtä lahjakasta hakijajoukkoa.
- juurnii
Juuri näin. Ensikertalaisuuden varaan ei voi laskea mitään eikä ei-ensikertalaisuus huononna mahdollisuuksia, sillä suurin osa on ensikertalaisia. Mitään ratkaisuja ei ole syytä tehdä ensikertalaisuuskiintiön vuoksi.
Kilpailu opiskelupaikoista voi koventua molemmilla ryhmillä, jos hakijamäärät lisääntyvät vielä nykyisestä.
- Herätyshoi
Et tietenkään hyväksy jos aioit sisään helpommin ja varmemmin. Tässä nyt sellainen eka kompa pääsykokeista. Luet vaan pääsykokeisiin nyt, ehkä korotat yo-arvosanoja pääsykoeaineessa tms.
- Kaikkisiellonolleet
Tässä on semmoinen pohdinta tehtävänä; haluatko oikeasti?
Ensikertalaiskiintiö on VALTAVA verrattuna, joten siinä on merkittävästi HELPOMPI päästä sisään. Tämän pitäisi olla aika selvää. Jos joku muuta kuvittelee niin ajattelee uudestaan.
Kokeessa tarvitaan laskurutiinia (helppo hankkia) oivallusta (tulee rutiiniin mukana) ja tietoa (aika laajaa loppujenlopuksi, vaikein) ja jos näitä kaikkia tarvitsee niin sitten vuosi on paikallaan..- hahahahass
Huomaa nyt taas, että et ole perehtynyt kiintiöihin muuten kuin vertaamalla prosentteja ja ajattelemalla että 65% meinaa automaattisesti sitä, että on MERKITTÄVÄSTI HELPOMPI päästä sisään ensikertalaisissa :D opiskeleppa asiat uudestaan, kiintiöiden rajat saattavat olla tänä vuonna hyvinkin lähellä toisiaan, sillä ei-ensikertalaisia on paljon vähemmän kuin ensikertalaisia. Tietty ensikertalaisilla raja tulee olemaan alhaisempi, mutta ero ei ole maailmaakaatava.
- jjjooohhh
tässä on kaksi asiaa mietittävänä: 1) opintotuet ja 2) ensikertalaisuuskiintiö. opintotukikuukaudet ovat rajallisia ja kaikki korkeakouluopinnot syövät niitä. sen suhteen et säästä niitä vaikka amkiin menisit. amistutkinnot ovat tästä poikkeus. toisaalta jos lääkikseen pääset niin käsittääkseni siel pääsee oman alan duuneihin niin hyvissä ajoin että turha huolehtia tuosta. toiseksi tosiaan toi ensikertalaisuus. eri yliopistot ovat huomioineet ensikertalaisuuden eri tavoin. en tiedä, miten lääkiksen kanssa. kyllähän se pienen edun voi antaa, mutta itse menisin tuossa tilanteessa ennemmin lääkistä tukevalle alalle yliopistoon eli jollekin luonnontieteelliselle alalle.
- Isämmjaan_puolesta
Oijotko nyt noiden diftongisiesi kanssa. Meinaatko lukea suomenkieltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029