Astutimme kanimme kuukausi sitten. Terve 2-vuotias, joka synnytti viime kesänä esimerkillisesti poikueen mahtavaan itse kyhäämäänsä karva-heinäpesään, peitti poikaset karvoillaan ja peitti vielä pesäkopin suun heinillä ja päivysti itse ulkopuolella.
No, tänään oli tämän poikueen laskettu aika, mutta kani synnytteli keskellä päivää pitkin häkkiä ja yhden koppiinkin silmieni alla. Yksi poikasista joko kuoli välittömästi synnyttyään tai syntyi kuolleena. Emo pomppi poikasten päällä ja olin varma että talloo ne kuoliaaksi. Pesää se ei ollut tehnyt minkäänlaista, eikä käyttänyt annettuja pesämateriaaleja. Hain pikaisesti jäätelörasian, jonne kyhäsin pesän (hieroin emon karvoja käsiini) ja siirsin poikaset pesäkoppiin kyhäämääni pesään, etteivät palellu. Sen jälkeen emo synnytti vielä yhden (häkkiin), jota imettikin hartaasti. Kun (taas hieroin emon karvoja ensin) siirsin tämänkin poikasen muiden poikasten luo koppiin, näytin emolle minne poikaset siirsin, en sen koommin nähnyt emoa poikastensa luona.
Aikookohan tuo alkaa ruokkia niitä ja saivatkohan ne ensimmäiset poikaset maitoa ollenkaan.. Synnytystä jouduttiin valitettavasti tällä kertaa häiritsemään, hylkääköhän poikasensa.. Ja onko tässä tapauksessa enää toivoakaan... Kannattaako käydä joka päivä katsomassa pesää ja tarkistaa mahdolliset kuolleet? Aiemmin tarkastimme vasta neljäntenä päivänä poikasten voinnin ja muutenkin puutuimme todella vähän. Miksi niin mahtava emo toimiikin yhtäkkiä täysin toisella tavalla?
Kanin erikoinen synnytys... Selviääköhän poikaset?
4
92
Vastaukset
- Talvikko13
Meillä kani hoitaa hyvin poikasia, vaikka rakennettiin tarhaa(melu, uusi reviiri jne..) yhtäaikaa heti synnytystä edeltävänä päivänä ja vieläpä laitettiin kaksi uutta kania samaan tarhaan.. eli on todella hyvä hermonen kani emo, onneksi!
- Talvikko13
..ja emo sai sydänkohtauksen ennen yöllistä synnytystä..
- kanilleomarauha
Kanin synnytystä ei saa häiritä.Poikasiin ei saa koskea ennen kun ne tulevat itse pois kopista.Koppiin ei saa kurkkia,eikä muutenkaan häiritä odottavan kanin rauhaa.Muuten,kani helposti hylkää poikaset ja jättää ne hoitamatta.Jos poikasten saanti epäonnistuu,ei kannata rasittaa emoa turhaan,vaan jättää jatkossa poikaset kokonaan teettämättä.
- Talvikko13
Aivan. Juuri näin. Olet viisas!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau263079Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433040Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342886Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4432587Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1591891Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431848Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251435Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51251- 311207
- 741149