Etupyörän laakerin vaihdosta yms.

900i Combi Coupé

Seikkailut Combi Coupén (vm -85, 285 tkm) parissa jatkuvat ja korjauslasku mm. kannentiivisteen vaihdosta ja kasasta muita töitä oli sitten vajaa 600EUR. Uusi vikakin löytyi, ja oikean etupyörä pitää sellaista ääntä, että laakeri lienee lopuillaan. Kun korjaamolla ei ollut aikaa hoitaa kaiken muun lisäksi tätä, kysyisinkin onko ko. laakerinvaihtoa mahdollista/järkevää suorittaa itse? Ilmeisesti koko pyörän napa pitäisi purkaa jne, mitään erityistyökaluja (saatikka -taitoja..) ei ole, ulosvetäjäkin taitaa olla hiukan alamittainen, prässiä ei ole.

- Eli maksaako korjaamolle vielä kahdesta tunnista osat, vai yrittää itse?

- Omistajan käsikirjan mukaan (vm. -86, 85 loppunut) ruiskumoottori ottaisi RON 98 -oktaanista bensaa, varsinkin kun puristukset ovat korkeahkot (yli 11:1 ?!), joten normaalia 95:sta vai "superia?".

- Saabin tunnusmerkit, eli valonpyyhkijät ovat jossain vaiheessa poistettu käytöstä (vain tapit jäljellä). Kannattaako edes haaveilla näiden palauttamisesta käyttöön, vai tuleeko urakasta liian kallis & vaivalloinen?

- Bensapumppu vuotaa, saako alkuperäiseen uusia tiivistesarjoja tms vai pitääkö jostain löytää mahd. edullisesti uusi?

13

3482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saappifani

      että koko napa pitää vaihtaa,en ole varma mutta ainakin tonnarissa näin oli.Helppo homma jarrurevohka irti ja sitten se keskimutteri pois ja uutta tilalle.
      Kaksi tuntia,voi vittu tuota korjaamotoiminataa nykyään.Se on niin saatanan rahastusta kuin olla voi.Ite vaihtelin tonniseen reiluun puoleen tuntiin,omilla avaimilla melkein taivasalla (katoksessa)enkä ota leipääni sillä hommalla.

      Vanhoja vehkeitä on pakko korjailla ite.
      Muutoin vehkeelle tulee niin paljon hintaa,että taksilla ajelu tulee halvemmaksi ja mikä pahinta korjaamon omistaja saa jatkaa vyötä.

      Superia superia tankkiin ilmanmuuta ja ne lampunpesijät unohda.Moottorit on taatusti jumissa tai muuten paskana kun on kerta riisuttu.
      Turhaa rahanpolttoa.

      Bensapumppu vuotaa?Minnekkä?Eihän siinä oikein ole tiivisteitä takaiskuventtiili ja semmosta rompetta,meinaan että vaihtoon menee.Tosin en ole 900 expertti joten muut korjailkoot.

      Pääasia,että keskustelu on auki,näköjään hiljentyny tämä palsta.

    • Haza

      Ei tuo laakerin vaihto ihan helpolta hommalta vaikuttanut kun olin kattomassa kun omaan 900:een sitä vaihdettiin, älä ainakaan ulkona ala sitä laittamaan, mutta jos lämpimään talliin pääset ja inspiraatiota riittää kyllä se itsekin onnistuu.

      Jos haluat säästää niin ainakin motonetissä 99/alkupään900 laakeri on halvempi mutta erona tossa ja muiden 900:ten laakerissa on vaan se et mukana tulee erilainen mutteri ts. kun laittaa vanhan mutterin takaisin, voi ostaa halvemman laakerin

      • Jaa-a

        työ minkä itse korjaamolla teettäisin.
        Bensapumppu vuotaa ? eikös se ole tankissa sisällä ruiskumalleissa?
        Valonpyyhkijät on ainut turha ja epäonnistunut ratkaisu 900 Saabulassa. Unohda ne. Ota moottoritkin veke, niin ei vaivaa sua.


      • Mertmi

        Viimekesänä tein ton operaation molemmille puolille. Sopivia putkenpätkiä pitää olla. Kunnon ruuvipenkki apuna ja joku puunuija tai massavasara.Ulosvetäjä olis hyvä löytyä. Seger-rengaspihdit tarvitsee ja kunnon avaimen ton navan mutterin avaamiseen (itselläni oli n. 70cm pitkä varsi ja piti hypätä sen päälle ennen aukeamista).

        Aika savotta oli. Mulla ku on toi -88 vuosimalli, niin siinä olikin kiva kun jarrulevy on navassa kiinni torx ruuvilla ja ei ollu avainta. Sen hakeminen lisäs työaikaa kummasti. Ruostuneet pallonivelten pultit oli kanssa ihan kätevät ku tuli venäläinen pysty kierre avatessa. Aikaa tuhraantui molempien vaihtoon kaverin kanssa yhteensä noin 5tuntia. Välillä tosin käytiin kahvilla. :) Meillä oli sentäs kaikki tarvittavat työkalut saatavilla.

        Okei okei, toi oli eka kerta kun vaihdoin pyöränlaakereita, kerran olen ollu katsomassa operaatiota vastaavanlaisen tyyppisillä laakereilla olevaan Mazda 626:een. Senverran täytyy mainita, että uusista laakereista tulee väärillä asennusmenetelmillä huonommat ku vanhoista, eli pitää tietää tarkalleen mihin kohtaan voi lyödä asennusvaiheessa. :)

        Meidän asennus onnistui menestyksekkäästi. Hyvin on pelanneet. Ensikerralla menee nopeammin.


    • Mertmi

      Sie hävitä tehossa ja kulutuksessa ton polttoaineen hinnan eron jos kuvittelet säästäväsi rahaa ajamalla 95E bensalla. Suosiolla vaa 98E tankkiin ja mieluummin vielä Shell/Neste/Esso huoltoasemalta, niin auto pelaa niinkuin sen kuuluukin pelata. Meikäläisen Saappi nykii ST1 ja Seo bensalla noin 2500kierroksen paikkeilla. Kone tuntuu menevän tukkoon kaupunkiajossa noilla bensiineillä. Pitää välillä kenkiä että nykiminen vähenisi. Paremmilla polttoaineilla ei kys. ilmiötä tule.

      Bensapumppu on ruiskusaabissa polttoainetankissa. Eli tuskin vuotaa.

      • Achilles Viggen

        Ihmettelin kahdessa viimeisessä Saabissani (molemmat tonnareita, eli eri auto kyseessä) nykimistä 2500 rpm paikkeilla ja en mielestäni löytänyt sille yhtikäs mitään ns. järkevää syytä. Loppuviimein arvoin syyksi "halpahuoltamoiden" bensan... ja eipä ole nykinyt kun pitäytynyt tankkauksissa vain edellisessä viestissä mainituissa kolmessa... ja venäjän puolelta ostetussa Nesteen bensassa.

        Nykiminen ei ollut kovin selvää, tuli lähinnä esiin vain vakionopeussäätimellä ajettaessa.


    • 9-5 Aero

      Nyt näyttä oleva jengi hieman uusavutonta. Hommat olevat täysin mekaanisia hommia, ja jos on vain olemassa hieman teknistä kiinnostusta ja halua. Kumpikin homma on iisi piisi. Laakerin vaihto onnistuu kun takoo vanhan pois ja uusi menee tilalle helposti, kun napaa lämmittää ja laakeria jäädyttää. Pyyhinmoottorin aski auki ja hiukan hio ja vetristää osia, jostain syystä muovirattaat turpoo askin sisällä. Ei kauheen paha homma

      • Jaa-a

        Milläköhän lämmitit, laakeri pakastimessa ?
        Takoo ? ei kuulosta mun mielestä niin hirveen tuskattomalta, että jonkun joka ei ole rasvanäpiks syntyny, kannattais ruveta parkkipaikalla vaihtaan..


      • Achilles Viggen
        Jaa-a kirjoitti:

        Milläköhän lämmitit, laakeri pakastimessa ?
        Takoo ? ei kuulosta mun mielestä niin hirveen tuskattomalta, että jonkun joka ei ole rasvanäpiks syntyny, kannattais ruveta parkkipaikalla vaihtaan..

        Ei pyöränlaakereita aivan kerrostalon parkkiksella vaihdeta, mutta eipä siinä kummallista teknistä tietämystä tarvita sen paremmin kuin erikoistyökalujakaan.

        Lähinnä pitää vain uskaltaa tarttua hommaan... tekemällä oppii paljon.

        Laakeria kun lähtee vaihtamaan on syytä olla käsillä riittävän iso viilapenkki, sopivia vasaroita ja sopivia tuurnia. Laakeri lähtee pois ja menee paikalleen niiden avulla. Pesää voi toki lämmittää jos sattuu pilli tai kosani olemaan käsillä ja laakerin voi pakastaa. Johtosääntönä nuijiessa on hyvä pitää mielessä että iskut eivät saa välittyä kuula-/rullakehän läpi... sillä rikkoo uuden laakerin, vanhasta nyt ei niin väliä ole.

        Itselläni on ainakin kovin monta parempaa kohdetta rahoilleni kuin autokorjaamon omistajan elättäminen.


      • Moottori
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ei pyöränlaakereita aivan kerrostalon parkkiksella vaihdeta, mutta eipä siinä kummallista teknistä tietämystä tarvita sen paremmin kuin erikoistyökalujakaan.

        Lähinnä pitää vain uskaltaa tarttua hommaan... tekemällä oppii paljon.

        Laakeria kun lähtee vaihtamaan on syytä olla käsillä riittävän iso viilapenkki, sopivia vasaroita ja sopivia tuurnia. Laakeri lähtee pois ja menee paikalleen niiden avulla. Pesää voi toki lämmittää jos sattuu pilli tai kosani olemaan käsillä ja laakerin voi pakastaa. Johtosääntönä nuijiessa on hyvä pitää mielessä että iskut eivät saa välittyä kuula-/rullakehän läpi... sillä rikkoo uuden laakerin, vanhasta nyt ei niin väliä ole.

        Itselläni on ainakin kovin monta parempaa kohdetta rahoilleni kuin autokorjaamon omistajan elättäminen.

        ..haa
        Voi olla että siinä ajassa kun menee tsi-mieheltä työhön, ainakin minä mieluummin kulutan aikaani eukon tai muun vähemmän hikisen homman kanssa..

        Kyllähän kaiken voi tehdä itse, mutta mielestäni hommat, jotka tulevat vastaan 400 tkm:n välein voi antaa korjaamon tehtäväksi. Rahallisesti moisen korjaustyön arvon tienaa kuitenkin töissäkäyvä päivässä takaisin. Ei ole pakko vertailla kalleinta korjaamoa ja tsi-hintaa.
        Väliltäkin varmasti löytyy.

        Venäläiset purkaa ladan ruuvarilla ja jakarilla tunnissa, mutta Saabulan laakeria ei niillä saa vaihdettua, eikä kuitenkaan samassa ajassa.Tuskin kellään tavallisella sukankuluttajalla on viitseliäisyyttä kuluttaa aikaansa sopivien työvälineiden hankintaan, jollei niitä nyt SATTUMALTA ennestään olisi. Se siitä helppoudesta.


      • Achilles Viggen
        Moottori kirjoitti:

        ..haa
        Voi olla että siinä ajassa kun menee tsi-mieheltä työhön, ainakin minä mieluummin kulutan aikaani eukon tai muun vähemmän hikisen homman kanssa..

        Kyllähän kaiken voi tehdä itse, mutta mielestäni hommat, jotka tulevat vastaan 400 tkm:n välein voi antaa korjaamon tehtäväksi. Rahallisesti moisen korjaustyön arvon tienaa kuitenkin töissäkäyvä päivässä takaisin. Ei ole pakko vertailla kalleinta korjaamoa ja tsi-hintaa.
        Väliltäkin varmasti löytyy.

        Venäläiset purkaa ladan ruuvarilla ja jakarilla tunnissa, mutta Saabulan laakeria ei niillä saa vaihdettua, eikä kuitenkaan samassa ajassa.Tuskin kellään tavallisella sukankuluttajalla on viitseliäisyyttä kuluttaa aikaansa sopivien työvälineiden hankintaan, jollei niitä nyt SATTUMALTA ennestään olisi. Se siitä helppoudesta.

        Pakko kommentoida...

        "Rahallisesti moisen korjaustyön arvon tienaa kuitenkin töissäkäyvä päivässä takaisin."

        Juu, ehkäpä näin... mutta tehdä nyt päivä töitä että saa maksettua yhden velton ja huolimattoman asentajan parin tunnin homma.

        "Tuskin kellään tavallisella sukankuluttajalla on viitseliäisyyttä kuluttaa aikaansa sopivien työvälineiden hankintaan, jollei niitä nyt SATTUMALTA ennestään olisi."

        Tuota... mahtaakos olla harmainta aavistusta millä työkaluilla onnistuu pyöränlaakerin vaihto? Väitän (uskon/toivon) että lehes jokaisesta omakotitalosta löytyy hommaan riittävät työkalut.

        Kokemuksesta voin sanoa että Lada vertaus on sikäli melko huono että esim tonnarin pyöränlaakerin vaihto on erittäin paljon helpompaa kuin ladan. Toisaalta muutamia poikkeuksia (esim juuri tonnari) lukuunottamatta pyöränlaakerin vaihto on aivan yhtä helppoa autossa kuin autossa.

        Yleisesti ottaen ihmettelen kovasti ihmisten kädettömyyttä autojensa kanssa... en tiedä mistä lähtee kuvitelma että niiden huolto ja kunnossapito vaatisi jotakin sellaista tietämystä mitä ei voi olla kuin korjaamolla. Erityisesti asia ihmetyttää sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka kuvittelevat olevansa tekniikanalan ammattilaisia ja asiantuntijoita työnsä ja koulutuksensa puolesta.


      • 900i Combi Coupé
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Pakko kommentoida...

        "Rahallisesti moisen korjaustyön arvon tienaa kuitenkin töissäkäyvä päivässä takaisin."

        Juu, ehkäpä näin... mutta tehdä nyt päivä töitä että saa maksettua yhden velton ja huolimattoman asentajan parin tunnin homma.

        "Tuskin kellään tavallisella sukankuluttajalla on viitseliäisyyttä kuluttaa aikaansa sopivien työvälineiden hankintaan, jollei niitä nyt SATTUMALTA ennestään olisi."

        Tuota... mahtaakos olla harmainta aavistusta millä työkaluilla onnistuu pyöränlaakerin vaihto? Väitän (uskon/toivon) että lehes jokaisesta omakotitalosta löytyy hommaan riittävät työkalut.

        Kokemuksesta voin sanoa että Lada vertaus on sikäli melko huono että esim tonnarin pyöränlaakerin vaihto on erittäin paljon helpompaa kuin ladan. Toisaalta muutamia poikkeuksia (esim juuri tonnari) lukuunottamatta pyöränlaakerin vaihto on aivan yhtä helppoa autossa kuin autossa.

        Yleisesti ottaen ihmettelen kovasti ihmisten kädettömyyttä autojensa kanssa... en tiedä mistä lähtee kuvitelma että niiden huolto ja kunnossapito vaatisi jotakin sellaista tietämystä mitä ei voi olla kuin korjaamolla. Erityisesti asia ihmetyttää sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka kuvittelevat olevansa tekniikanalan ammattilaisia ja asiantuntijoita työnsä ja koulutuksensa puolesta.

        Nyt on Saab käytetty korjaamolla (kahteen kertaan), rahaa on palanut yli 700EUR, mutta nyt vanha Saab käy erittäin hyvin. Totta kai fiksailun kohteita löytyy (ovet, ruostekorjaukset, mittaritaulun pari polttimoa) sekä vanhan auton ollessa kyseeessä (vm. -85, 286tmk) takuuvarmasti pääsee nauttimaan korjaustöistä tulevaisuudessa.

        Luonnollisesti rahan meno ei ollut kivaa, mutta tutustuttani mm. laakerinvaihtoon korjauskäsikirjasta ja todettuani, että edes tarvittavia putkia tms. ei ole, niin vein auton korjaamolle, johon ainakin tämän perusteella olen ollut suht. tyytyväinen. Lisäksi aiemmin tehty kannentiivisteen vaihto venttiliitöineen ja kannen oikaisuineen oli sellainen, mihin en omannut suuriakaan mahdollisuuksia tehdä. Ainoa työ mitä olen autoilu-urallani normaalihuoltojen jne. ulkopuolella tehnyt, on startin vaihto 127:ään. Eli peukalo on vaarallisen keskellä kämmentä..

        Korjaamon käyttäminen ei ole ilmaista, mutta ainakin nyt tunnen saaneeni rahoilleni vastinetta. Paremmin en olisi itse osannut tehdä, ja juuri tästä lienee kohdallani ollut kysymys.


      • Moottori
        900i Combi Coupé kirjoitti:

        Nyt on Saab käytetty korjaamolla (kahteen kertaan), rahaa on palanut yli 700EUR, mutta nyt vanha Saab käy erittäin hyvin. Totta kai fiksailun kohteita löytyy (ovet, ruostekorjaukset, mittaritaulun pari polttimoa) sekä vanhan auton ollessa kyseeessä (vm. -85, 286tmk) takuuvarmasti pääsee nauttimaan korjaustöistä tulevaisuudessa.

        Luonnollisesti rahan meno ei ollut kivaa, mutta tutustuttani mm. laakerinvaihtoon korjauskäsikirjasta ja todettuani, että edes tarvittavia putkia tms. ei ole, niin vein auton korjaamolle, johon ainakin tämän perusteella olen ollut suht. tyytyväinen. Lisäksi aiemmin tehty kannentiivisteen vaihto venttiliitöineen ja kannen oikaisuineen oli sellainen, mihin en omannut suuriakaan mahdollisuuksia tehdä. Ainoa työ mitä olen autoilu-urallani normaalihuoltojen jne. ulkopuolella tehnyt, on startin vaihto 127:ään. Eli peukalo on vaarallisen keskellä kämmentä..

        Korjaamon käyttäminen ei ole ilmaista, mutta ainakin nyt tunnen saaneeni rahoilleni vastinetta. Paremmin en olisi itse osannut tehdä, ja juuri tästä lienee kohdallani ollut kysymys.

        Korjaamot on perustettu autonkorjaamista varten.
        Jos kaikki leikkaisivat hiuksensa itse, riippumatta siitä millaisen leikkuutaidon omaa, tai kuinka vaativan hiustyylin haluaa, niin kadulla tulisi vastaan aika onnetonta porukkaa.

        Rahalla voi ostaa aika helposti hyvän mielen, kun tietää mitä haluaa ja tietää sen saaneensa. Joku ostaa omakotitalon sen tähden, että saa tallin. Halpaa ei sekään ole, mutta pääseepähän pätemään.

        Hienoa lukea, että joku vie vanhemmankin autonsa korjaamolle, ilman että itse rupeaa väkisten yrittämään itseselviytymistä ensin.

        Käyttöauto on ajamista varten.
        Kun laskee yhteen vanhan Saabin vaatimat korjaamotyöt ja polttoaineet, vakuutukset ym. ,
        niin eiköhän se prosentuaalisesti ole kuitenkin aika halpaa se korjauttaminen.

        T:ei korjaamonomistaja ja silti taloudellisesti toimeentuleva..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe