Vieläköhän saamme kuulla sanoja, jotka on aina sanottu joskus, kauan sitten, 1. saarnan alkusanoina?
Aikoina niinä kun itse olin kiertämässä kaikki seurapaikat, jossa Lapin Vanhimmat piti seuroja Suomessa, mieleeni painui monet "tämän kristillisyyden" erityispiirteet. Yksi asia joka on noussut mieleeni äskettäin on; kun lähetysmiehet lapista julistivat voimalla ja rakkaudella: ".... emme ole tuomassa tänne Suomeen mitään uutta tai parempaa kristillisyyttä kuin mitä teillä täällä on, vahvistamme sen työn mitä täällä on tehty ja haluamme liittää oman työmme siihen ....", - tämä viesti oli usein Lapin Vanhinten 1.- saarnan sisällä kun seurat alkoi, kullakin paikkakunnalla. Silloin käytiin myös kirkon ovista sisään ja puhuttiin kauniisti ja kunnioittavasti siitä työstä jota kirkko yhteiskunnassa tekee. Kirkko oli silloin työkumppani Es.lesta-yhteisölle. Seuroja pidettiin kirkoissa. Saarnattiin kirkoissa ja hoidettiin sanalla kaikkia kirkkovieraita. Ne olivat turvallisia aikoja.
Lapin Vanhimmiksi on nimitetty tähän aikaan miehiä joita on vaikea ymmärtää, tuntea. Mikä, miksi heidän muutoshalukkuutensa suomalaiseen Es.lesta yhteisöön on olemassa? Ei Ev.Lut kirkko ole kuollut. Kirkko on paljon elävämpi yhteisö kuin Es.lestat ja monet muut ry:t. Kirkko hoitaa tuhat kertaa enemmän ihmisiä ja heidän asioitaan kuin ry - järjestöt oli ne sitten urheiluseuroja tai muita yhteisöjä. Älkää antako huutopuheiden johdattaa itseänne ja perheitänne metsään. Ev.Lut kirkossa on vieläkin Sana ja Sakramentit, ne eivät menneet meiltä pois vaikka entisen ajan Lapin Vanhimmat ovat menneet, eivät he vieneet hautaan mukanaan näitä totuuksia.
Lapin lähetyksen aikana on seurattava puhetta ja opetusta. Vieläkö saarnaajat "lyövät saman naulan päälle" kuin entisen ajan julistajat, työmiehet.
Siunattua seuramatkaa Sinulle.
Lapin Vanhinten 1. saarnan alkusanat
18
1116
Vastaukset
- Herääthän
Herää tähän aikaan! Jos Luther eläisi nyt niin takuulla ei voisi olla mukana luterilaisen kirkon kehityksessä. Valitettavaa se on! Oi niitä aikoja mutta ne eivät palaa....maailma menee kohti loppuaan ja se näkyy ja kuuluu! Siihen on pakko reagoida, että Jumalan pojan verta tallataan julkisesti. Siis kaikenlaisella synnin luvallisuudella. Nyt ei ole enää edes 'yhteiskunnallista vanhurskautta' mitä muistan lapsena saarnaajien mainitsevan.
"Jos Luther eläisi nyt niin takuulla ei voisi olla mukana luterilaisen kirkon kehityksessä."
Luther ei ollut valmis edes eroamaan kirkosta, jossa rahalla myytiin syntejä anteeksi. Voiko kirkon alennustila olla sen syvempi? Hän olisi ollut valmis hyväksymään - jos olisi voinut pysyä kirkosta sen sijaan että hänet julistettiin kirkonkiroukseen - katolisen kirkon sakramentit.
Juu, siis luulen, että hän olisi käynyt naulaamassa teesit Turun tuomiokirkion oveen - ja pysynyt kirkossa.- Eksyneidenturva
Herää kuule itse,lopun ajat todellakin ovat koittaneet tämänkaltaiselle eristäytyvälle pöhköfanttien laumalle.
Lammashuoneen ovi on aina auki kaikille ihmisille,ei itsekkäille parempaa luulevalle oikeaoppisille hörhölaumoille. - teuta01
Eksyneidenturva kirjoitti:
Herää kuule itse,lopun ajat todellakin ovat koittaneet tämänkaltaiselle eristäytyvälle pöhköfanttien laumalle.
Lammashuoneen ovi on aina auki kaikille ihmisille,ei itsekkäille parempaa luulevalle oikeaoppisille hörhölaumoille.Niin kuinka sanotaan Että ovi on vielä avoinna , myös sulle ,myös avoinna sulle myös, Niin se on mutta vain siihen asti kun Karitsa tulee , sen jälkeen ette tekään
voi mitään, sillä tuomionne valmistuu Viimeisellä tuomiolla.
.
Muistakaa mitä kirjoitin aikaisemmin ..
- vuonna1902
Tuskinpa Wettasjärvi ja Apelqvist on 1902 kiertänyt vahvistamassa Suomen sekametelisoppaa, Purnu evästi heitä menemään korjaamaan romahtanutta Daavidin majaa ja nostamaan pystyyn kumolleen kaatuneen Daavidin istuimen.
- källi.on.vaara
Ootan teutan kantaa asiaan, ennenkuin sanon mitään.
- NäinToimimme
Usko sinä vain kirkkoosi jos siltä tuntuu, mutta pappien on ohjattava oikeasti heränneet Esikoisten seurakunnan helmaan. Sieltä etsivä löytää ja saa avun haavoihinsa. Palvelijat kantavat tänäkin päivänä haavoitettuja majataloon.
Me muut liitämme yhteen Lapinmaan kristillisyyden ja Suomen kristillisyyden työn yhteen ja samaan seurakuntaan, tämä on osoittaunut hyväksi.Kirkko on vahvempi kuin esikoislestadiolaiset nykyisin, se on ollut kauemmin ja sillä sentään on jokin opillinen pohja.
Mihin on kirjoitettu esikoislestadiolaisten separatistien opin perusteet? Lutherilla on pyyhitty pöytää ja Lestadiustakin myötäillään soveltaen. Raamattua tulkitaan "pyhän hengen valkeuden" korvasyyhyn jälkeen ja suurin syyhy on vanhimmilla eli he sanelevat opin perusteet. Mitä kellekin mieleen tulee. Riittää että tälle opin kirkkaudelle on kuuliainen.- Säälittävää
Pave- kirjoitti:
Kirkko on vahvempi kuin esikoislestadiolaiset nykyisin, se on ollut kauemmin ja sillä sentään on jokin opillinen pohja.
Mihin on kirjoitettu esikoislestadiolaisten separatistien opin perusteet? Lutherilla on pyyhitty pöytää ja Lestadiustakin myötäillään soveltaen. Raamattua tulkitaan "pyhän hengen valkeuden" korvasyyhyn jälkeen ja suurin syyhy on vanhimmilla eli he sanelevat opin perusteet. Mitä kellekin mieleen tulee. Riittää että tälle opin kirkkaudelle on kuuliainen.Kirkko ei todellakaan olisi pystyssä montaakaan kuukautta, jos kirkolta otettaisiin verotulot pois ja ylläpitokustannukset kerättäisiin vapaaehtoisin voimin.
Tämän voi nähdä kun kirkon kolehtiin annetaan pääasiassa pelkkiä kolikoita taskunpohjalta.
Se siitä vahvuudesta, ilmeisesti pussin pohja on näkyvissä kun täytyy kerätä tuloja konserteilla ja rock-musiikilla ja ties millä muilla konsteilla. - PäälliköittenPäällikkö
Herää pahvi,vallasta on kysymys,nimenomaan ihmisen vallasta.
- AveLhti
NäinToimimme. > et tainnut ymmärtää tekstiä, sisältöä ja kontekstia. Luetun ymmärtäminen on haastavaa, niin myös kuullun ymmärtäminen jos asenne on peitetty Auringon, sen toisen, kirkkaudelta.
- Herätkää_omavanhurskaat
Kaikkialla missä JUmalan sanaa julistetaan tuo sana synnyttää Jumalalle lapsia.
Kirkko on kirkko siksi koska siellä on Jumalan sana ja Jeesuksen asettamat sakramentit.- Ritualeissön
Ei kirkossa ole todellista Jumalan sanaa, sillä siellä ei ole Pyhää Henkeä. Tämän kyllä PH:n saanut ihminen huomaa ja tuntee. Jumalan valtakunta ei ole sanoissa tai kirkon rituaaleissa (1. Kor 4):
16. Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani. 17. Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan. 18. Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne. 19. Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta. 20. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa. 21. Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?"
- vaihtakaalevyä
Kirkko Kirkko Kirkko
- Vanhavirsi
239.Niin on kirkon menomme Tällä hetkell'
hyvin täytett', Sanan kuullo, veisumme,
Herran nimeen kauniist' päätett'. Kiitett' olkoon Ju-
mal' julki, Kuin meit' näin ravitsi ratki. :,:
2. Nyt me kotia menemme, Herran hyvist' lahjoist'
rikkaat, Levon löysi sielumme, Jota hartaast' halas'
alat'. Herra meit' niin aina johdat', Ett' sinullen tai-
dam' kelvat' :,:
3. Siunaa uloskäymisem', Sielun haavat kaikk' paran-
na, Estä petos perkeleen, Leipää ravinnoksem' anna, Pää-
tä hyvin vaelluksem', Suo sitt' taivaass' asuaksem'. :,:
Hartmann Schenk, (saks.) s. 1634 † 1681.- AUx
Kuin Biblian sanaa.
- Lasiiri
Muistan myös tuon ajan, jolloin rakkaus kaikkien kesken tuntui olevan jos ei kaikilla aivan palava, mutta erittäin lämmin kuitenkin. Johan tämän "vihapalstan" kirjoituksetkin todistavat, että toinen toisensa kilpailu kunnioittamisessa on alennustilassa. Ei kukaan voi ottaa sisimmästä pois niitä ihania muistoja ja Hengen töitä, jotka sitoivat minutkin nuoruudessani es.lest.seurakuntaan. Kipeää on tehnyt tämä pakkoirrottautuminen hengellisestä kodista, jota en enää voi omakseni tunnistaaa. Kenenkään uskoa en epäile, mutta oppi on ajautunut harhaan. Aloittajan viestistä tulvahti muistojen myötä "kuin lämmin henkäys talvisäähän"
- AveLhti
Millaiset ovat olleet alkusanat?
En ole päässyt itse kuulemaan esteitteni vuoksi. Onko vielä vanha lestadiolainen kristillisyys sitä jota sen tulisikin olla, esikoisten hengessä ja aikojen alusta olleissa totuuksissa? Onkohan lapin nuotti muuttunut lempeästä ja hoitavasta asenteesta kovaan ja käskevään itseymmärrykseen?
Millaisena sinä kuulit alkusanojen viestin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059