Yo-kirjoitusten uusiminen vuosien jälkeen

Uusimaan

Hei,

olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2008. Opiskellut olen tässä välissä, mutta nyt alan vaihtaminen haaveena ja sitä myöten mielessä siintävät yliopisto-opinnot. Haluaisin nyt kuitenkin käydä uusimassa pari ainetta, sillä jos jo ensi vuonna pääsykokeisiin vaikuttaa yo-kirjoitusten(/amiksen) pistemäärät suuremmalla panolla, niin sisäänpääsy tulisi olemaan tämänhetkisillä yo-arvosanoillani varmaan mahdotonta.

Itse kysymykseen: voiko kirjoituksiin osallistua esim. aikuislukiossa? Yritin ottaa yhteyttä pariin (mm. Eiran aikuislukio), mutta en ole saanut henkilökuntaa toistaiseksi kiinni. Malttamaton kun olen, niin olisi kiva kuulla infoa, jos jollakin on sitä antaa.

Kiitos vastauksista.

4

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AloittajaUusimaan

      Heh...panolla = PAINOLLA*. :D

    • enkorottais

      Yliopistoon otetaan noin puolet opiskelijoista pelkän pääsykokeen perusteella, joten parin arvosanan korottaminen voi olla tarpeetonta.

      Kokeita voi hyvin uusia aikuislukioissa, mutta yleensä aikuislukiot odottavat, että osallistut sitä ennen opetukseen. Tämä on nyt tärkeää sikälikin, että ensi syksystä lähtien yo-kokeita aletaan tehdä sähköisesti. Ihan pystymetsästä ei voi mennä kokeisiin säheltämään. Syksyn kirjoitukseen ilmoittautuminen päättyy näinä päivinä.

    • vomps

      Heippa! Ite kävin tänä keväänä Helsingin aikuislukiossa korottamassa arvosanoja. Ainakin yhdelle kurssille piti ilmoittautua, vaikka sillä ei ollutkaan väliä, minkä arvosanan sai. Kesää vasten voi olla hankala saada ketään kiinni, kun opot ja opettajat on lomilla, ja syksyn kirjoituksiin taitaa muutenkin olla liian myöhäistä. Mutta jos ensi keväänä meinaat korotella arvosanoja niin ole syksyllä ajoissa yhteydessä aikuislukioihin tai sitten omaan lukioosi, josta aikoinaan kirjoitit :)

    • kkmmss2

      Eiran aikuislukion toimisto ja ilmoittautuminen alkaa taas elokuun ensimmäisenä päivänä 1.8.

      Eirassa on panostettu erityisesti luonnontieteiden opetukseen ja siksi kirjoitustulokset näissä aineissa on niin hyvät verrattuna muihin aikuislukioihin.

      Jos sinulla on lukion päättötodistuksen sijasta ammattikoulu tutkinto, niin pääset varsinaiseksi oppilaaksi ilman aineopiskelijamaksua ja voit prepata haluamiasi aineita vapaasti ennen kevään kirjoituksia (johon voit osallistua, koska sinulla on ammattikoulun paperit pohjalla).

      Eirassa aloittaa syksyllä kurssiton opetus kaikissa matemaattisissa aineissa. Voit siis käydä halutessasi tavallisessa tuntiopetuksessa tai edetä omaan tahtiin, opettajan avustuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe