Farkut ja kumisaappaat ainoa oikea valinta

oikea.eräjäärä

Mitään vaeltelukenkiä tai muita mukamastaktisia reisitaskuhousuja ei tarvita. Farkuilla ja kumisaappailla pärjää kelillä kuin kelillä ainakin huhtikuun ja lokakuun välillä. Samoin turha mitään hienostelurinkkoja tai rosnapelleilyjä, tarjoustalosta saa parillakympillä riittävän hyvän rinkan tai repun ja kyllähän päiväreissulla menee kamat vaikka muovikassissa. Niin sanotut oikeat retkeilykamat on vaan uusavuttomille tehtyjä rahastuskonsteja!

14

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha_Jeti

      Kovin on aloittajalla modernit retkeilyvaatteet, ennen mentiin kuluneella rippipuvulla ja vanhoilla monoilla ja hyvin pärjättiin. Kirves vielä ja alumiinikauha, evääksi pätkä siimaa ja ongenkoukku huopahatun ympärillä.

    • Kappaspakkasta

      Okei.

      Pärjääminen onnistuu varmasti ohjeillasi, mutta harrastamisessa on usein kyse muustakin, kuin pärjäämisestä.

      Golffari saisi radan kierrettyä varmaan yhdelläkin mailalla. Lintubongari voisi bongailla Lidlin kiikareilla, tai vaikka paljain silmin. Metsästäjä saisi jotain ammuttua venäläisen sotilaskiväärin avotähtäimillä ja 50 kilometrin pyörälenkin tekee kyllä mummon perintöpyörällä, kunhan lähtee pikkuisen aikaisemmin ja tulee myöhemmin.

    • 53gty3

      reisitaskufarkkuja on tulossa myyntiin.

    • janetskij

      Aloittajan kirjoitus poraa sikäli ytimeen,että nykyään monet retkeilee paksulla lompakolla.
      Kallein ei kuitenkaan ole se paras.

      Ja kamoja voi myös vuokrata,niiden ei tarvitse olla omia.
      Käytettynäkin voi ostaa.

      Tärkeintä on kuitenkin testata kamoja ennen reissua jottei tule ikäviä yllätyksiä.

      Kalleinkin varuste on pettymys jos se hiertää,hankaa tai ei vaan istu juuri sinulle.

      Itse olen käynyt retkeilykaupoissa tsekkaamassa sopivia ja sen jälkeen etsinyt samoja tai vastaavia kamoja edullisesti nettikirppiksiltä,kierrätyskeskuksista ja kirppareilta.

      Mulla kun ei ole sitä paksua lompakkoa.

      Viimeisin löytöni on Keenin sandaalit 10 euroa käytettynä kun uutena maksavat yli satasen...

      Aikaa toki tämänlaatuinen etsintä vaatii.

    • janetskij

      Kumisaapaat on pirun keksintö sellaiselle jolla on todella hikoilevat jalat.
      En pystyisi käyttämään moisia.

      Strets-farkut taas voisin hyvin huolia retkeilyyn mutta usein kesähelteellä ovat liian kuumat hikoilevalle.
      Kevyempää matskua löytyy vaikka verkkari-osastolta.

      • Jore56

        Mulla on vaelluksella ukilta perityt kahluusaappaat. Hyvät ja kinkyt. Tykkään. (Makekin tykkää)


    • 1VanhaUkko

      On tosi, että Etelä-Suomen metsissä kumpparit ovat parhaat vaellusjalkineet yhä edelleen. Kylmällä kelillä villasukilla ja kesällä jalkaräteillä. Farkkuja parempia housuja toki löytyy, mutta ei farkutkaan käyttökelvottomat ole. - Hengittävät ja kestävät.

      • Luomujalkineet

        Jotkut suosivat lenkkeilyssä paljasjalkalenkkareita. Kumisaappaat metsässä vahvistavat jalan lihaksia vähän samalla tavalla.

        Lenkkitossusukupolven pullamössönilkat nyrjähtävät sijoiltaan, jollei jalkaa paketoida tukevaa lastaa muistuttaviin vaellusjalkineisiin.


    • järkevääkamaapäälle

      Hyvin lankatut maiharit tai kalvomaiharit ovat hyvät jalkineet. Farkkuja en käytä edes oikein normaalioloissa, niin eipä sellaisia viitsi erikseen retkelle hommata.

      Varustelekan ja muiden vastaavien sotilaallis-metsähenkiset kamat ovat ihan hyviä, ja vankkaa tavaraa saa usein järkihintaan, kun ne eivät ole super-magic-X3-kalvolla varustettuja eikä lapussa lue haaglööfs.

    • reservin.urheilijat.hoi

      Vahvasta puuvillasta tehdyt reisitaskuhousut ja maiharit ovat hyvä kesävarustus, jos ei nyt tarvitse olla ihan alati kahlaamassa lätäköissä ja jokien pohjia pitkin. Pidetään vaan ne maiharit kunnon lankkauksessa ja vahassa, niin mennään mokoman suon yli että heilahtaa!

      • olosuhteittenmukaan

        Pakko mennä yli että heilahtaa. - jo kastuisivat, jos jäisi paikoilleen seisoskelemaan;)

        Tosiasiassa tuollaisia minäkin suosin kumppareiden ohella. Kalvokengät ovat useimmiten liian jäykkiä, johonkin kivikkoon tarkoitettuja. Lisäksi usein tajuttoman kalliita.


      • alppikengät

        Kyllä nuo jäykät ja raskaat varsinaiset vaelluskengät tuntuvat vähän keskieurooppalaisilta vimpaimilta, alppimaastoon sopivilta siis. Kyllähän niillä tietysti sitten lappilaisessa rakkakivikossa painelee myös. Mutta selviäähän niistä noilla mainituilla solttukengilläkin.


      • 72.vuotta.kävellyt

        Vaan mitenpä olisi ihan vaan turvakengät? Ei kalliita kotimaisia, joissa pohjat murenee itsekseen käytit kenkiä tai et, vaan halpakaupasta silloin kun sattuu olemaan. Sellaisia olen käyttänyt ihan jokapäiväisinä kenkinä, tosin en koskaan vaellellut missään kun en tiedä mitä hortoilua se on. Marjametsässä kumisaappaat joissa villasukat ja aaltopahvipohjalliset.
        Ne aaltopahvipohjalliset ovat hyvät ja halvat. Niitä parempia ovat vain kokolattiamatosta leikatut, mutta niitten reunat pitää käsitellä vaikka Eri-Keeperillä purkautumisen estämiseksi.


    • Minulle ovat tuulipuvunhousut ja kumisaappaat riittäneet mainiosti. Jalat tietysti hikoilevat saappaissa, mutta niin ne hikoavat kaikissa muissakin kengissä. Laitan jalkaani tavallisen puuvilla taikka frotee-sukan lisäksi myös paksun villasukan kesälläkin. Villasukka imee kosteutta, jolloin jalka ei haudu saappaassa samalla tavalla kuin tapahtuisi ilman sitä.

      Farkut ovat varmasti monen mieleen, mutta minusta ne ovat jokseenkin painavat, varsinkin kosteina taikka märkinä, jolloin ne ovat lisäksi hyvin nihkeät. Farkut myös kuivuvat hitaasti keveisiin housuihin verrattuna. Voihan sitä tietysti yrittää pukeutua sään mukaan ja retkeillä vain aurinkoisina päivinä, mutta aika usein kastuu joko yllättävän sadekuuron vuoksi taikka ihan vain ojia ja puroja ylittäessä.

      Mitä hienoihin varusteisiin tulee, löytyy hifistelijöitä joka lajiin. Jos vaeltamista tai muuta eräretkeilyä harrastaa, olisi tärkeää käyttää niitä varusteita tarkoituksensa mukaisesti. Ikävimmässä tapauksessa varusteet vain keräävät pölyä autotallissa taikka komerossa, kunnes ne kaivetaan esiin vain yritettäessä tehdä vaikutusta vierailulle saapuneeseen naapuriin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe