Hei.
Työpaikalla mekaanista kunnostusta tehdessäni ihmettelin seuraavaa asiaa: Sahassa jonka parissa töitä paiskin, tuli katkaisuterän moottoriin kuusi johdinta, jokainen omaan käämiinsä/liuskaansa. Sähkökaapissa johtimet oli kytketty siten, että kaksi johdinta meni samaan vaiheeseen. Mikä kytkentä mahtanee olla kyseessä? Itse kun olen tähän mennessä törmännyt ainoastaan sellaisiin moottoreihin, joihin tulee kolme vaihetta/johdinta ja kytkentä on joko selkeä tähti tai kolmio :).
Sähkömoottori ja kuusi vaihejohdinta?
55
2092
Vastaukset
- öpo9l8ki7u6hyt
Ihanko ne siellä sähkökaapissa meni samaan liittimeen saman ruuvin alle? -jos ei niin oliskohan kyse joka tähti/kolmio käynnistys tai sitten kaksinopeus -kytkennästä
- Diidadaapa
Siis juuri näin, eli kaksi piuhaa meni saman ruuvin alle sähkökaapissa. Ja jokaiseen ruuviin kun meni se kaksi piuhaa ja kun on kolme vaihetta, niin tästä sitten se kuusi johdinta itse moottoriin :).
- Moottoristi
Moottorin koosta ei ollut mainintaa? Virran suuruuden tai pitkän kaapeloinnin vuoksi tarvittu useampi vaihejohdin riittävän poikkipinta-alan saamiseksi ja myös moottorin päässä kytketty samoin kuin keskuksessakin (2 johdinta per vaihe) vaikka perehtymättömän silmään näyttäisikin että on eri käämeillä.
- zähkäri
Mistä näille "ruuveille" tulee sähkö, eli missä komponentissa ne ruuvit on? Olisko joku Reiska poistanut Y/D-käynnistimen kun ei siitä ole mitään ymmärtänyt.
- delta.star
Kolmiossahan yksi vaihejohdin kytketään aina kahden käämin päähän niin jos moottorikaapeloinnissa on varauduttu vaikka tähtikolmio käynnistimeen mutta sitä ei ole tarvittu niin moottorin on kytketty keskuksella suoraan kolmioon.
- vanhempimasentaja
Näinhän siinä on tehty.
- Vanhaatekniikkaa
Käytetäänkö noita tähti-kolmio käynnistimiä missään uusissa asennuksia enää ollenkaan?
- varoittava.esimerkki
Kyllä nuo tähti-kolmiokäynnistimet ovat aivan nykypäivää. Laastiruiskua käynnistetteässä paukkuu työmaakeskuksesta sulakkeet jos ei osaa.
- tajuudenmuuttaja
Vanhaatekniikkaa kirjoitti:
Käytetäänkö noita tähti-kolmio käynnistimiä missään uusissa asennuksia enää ollenkaan?
Ei käytetä. nykyään on niin hyviä ja pieniä taajuusmuuttajia ettei missän tähtikolmiossa ole mitään järkeä.
aikanaan niitä käytettiin kun taajuusmuuttajat oli jumalattoman isoja ja kalliita. oli sellaisia esim. lattialla seisovia öljyjäähdytteisiä jumalattoman kokoisia laatikoita. ei silloin käytetty kuin pakon edessä.
nykyään vastaava on pieni kaappi seinälle ja se on siinä. ei mitään järkeä alkaa rakennella tähti kolmio kytkentöjä. - dfghjk.lkjhgf
Pieni kaappi seinälle ja siihen tähti-kolmiokytkin, niin ei tarvitse ruveta arpomaan mitään hörhöjuttuja ja kiihdytysaikoja ja virtarajoja.
- VanhaJääköön
dfghjk.lkjhgf kirjoitti:
Pieni kaappi seinälle ja siihen tähti-kolmiokytkin, niin ei tarvitse ruveta arpomaan mitään hörhöjuttuja ja kiihdytysaikoja ja virtarajoja.
Tähtikolmiokäynnistin on lähinnä starttimomentin huononnin. Tyypillinen perussovellus taajuusmuuttajalla vaatii ehkä 8-10 parametria jotka ovat tyyliin valikkokieli, käytettävä jännite ja moottorin kilpiarvot. Olipas todella hörhöjuttuja... Vastaavasti Y-D käynnistimeen verrattuna saadaan tamulla hyvä säädettävyys ja kunnollinen starttimomentti.
Tähtikolmiokäynnistykset ovat vanhaa tekniikkaa jolle nykyään on toimivampia vaihtoehtoja. - turhaaskeidaa
turhaa elektroniikkaa tuollainen. on se kumma että pitää alkaa säätämään joidenkin valikoiden yms. paskan kanssa että saa moottorin käyntiin. ei enään perus sähkömies saa moottoria otettua käyttöön kun tarvitaan joku tietokone hörhö rassaamaan parametrit kuntoon.
ja mitäpä sitten kun salama lyö sen tajuusmuntimen paskaksi ai että kalliiksi tulee. tähtikolmio kytkin ei mene miksikään. - Ukkonne
turhaaskeidaa kirjoitti:
turhaa elektroniikkaa tuollainen. on se kumma että pitää alkaa säätämään joidenkin valikoiden yms. paskan kanssa että saa moottorin käyntiin. ei enään perus sähkömies saa moottoria otettua käyttöön kun tarvitaan joku tietokone hörhö rassaamaan parametrit kuntoon.
ja mitäpä sitten kun salama lyö sen tajuusmuntimen paskaksi ai että kalliiksi tulee. tähtikolmio kytkin ei mene miksikään.Kerropa kuinka monta kertaa tiedät salaman lyöneen tamun paskaksi? Niinpä... Jätetään keksityt ongelmat tosielämän ulkopuolelle
- dfghjk.lkjhgf
Jos on nopeuden säätöön tarvetta, niin sitten kannattaa asentaa tamu.
Jos ei nopeudensäätöä tarvita, niin tamu on aivan totaalisen idioottimainen vehje moottorin käynnistämiseen. Pehmo- tai tähti-kolmiokäynnistin on paljon parempi ja halvempi tapa, jos ei verkko kestä suoraa käynnistystä.
Kaikki hörhöilyt kannattaa jättää tosielämän ulkopuolelle. - VanhaJääköön
dfghjk.lkjhgf kirjoitti:
Jos on nopeuden säätöön tarvetta, niin sitten kannattaa asentaa tamu.
Jos ei nopeudensäätöä tarvita, niin tamu on aivan totaalisen idioottimainen vehje moottorin käynnistämiseen. Pehmo- tai tähti-kolmiokäynnistin on paljon parempi ja halvempi tapa, jos ei verkko kestä suoraa käynnistystä.
Kaikki hörhöilyt kannattaa jättää tosielämän ulkopuolelle."Pehmo- tai tähti-kolmiokäynnistin on paljon parempi"
Pehmo- tai tähtikolmiokäynnistin ei ole millään osa-alueella taajuusmuuttajaa teknisesti parempi ratkaisu. Päinvastoin. Ainoa etu on tähtikolmiokäynnistimen taajuusmuuttajaa edullisempi hinta, pehmokäynnistimellä ei nykyisin ole edes sitä etua. Kun et näytä asiasta hirveästi tietävän, kannattaako noin innokkaasti huudella hörhöilystä? - järki_käteen
VanhaJääköön kirjoitti:
"Pehmo- tai tähti-kolmiokäynnistin on paljon parempi"
Pehmo- tai tähtikolmiokäynnistin ei ole millään osa-alueella taajuusmuuttajaa teknisesti parempi ratkaisu. Päinvastoin. Ainoa etu on tähtikolmiokäynnistimen taajuusmuuttajaa edullisempi hinta, pehmokäynnistimellä ei nykyisin ole edes sitä etua. Kun et näytä asiasta hirveästi tietävän, kannattaako noin innokkaasti huudella hörhöilystä?Ei ole mitään järkeä korvata tähti/kolmiokäynnistintä taajuusmuuttajalla. Joutuu nimittäin uusimaan myös moottorikaapelin häiriösuojattuun, mikä saattaa olla siinä se suurin kustannuserä. Jos käynnistin pitää uusia, niin pehmo on ainoa vaihtoehto, jos haluaa välttämättä uutta tekniikkaa.
- VanhaJääköön
järki_käteen kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä korvata tähti/kolmiokäynnistintä taajuusmuuttajalla. Joutuu nimittäin uusimaan myös moottorikaapelin häiriösuojattuun, mikä saattaa olla siinä se suurin kustannuserä. Jos käynnistin pitää uusia, niin pehmo on ainoa vaihtoehto, jos haluaa välttämättä uutta tekniikkaa.
Kysymys kuului: "Käytetäänkö noita tähti-kolmio käynnistimiä missään UUSISSA ASENNUKSISSA enää ollenkaan?" (korostus allekirjoittaneen). En löydä tuosta mainintaa tähtikolmiokäynnistimen korvaamisesta. Löydätkö sinä?
- eitarvetta
Nopeutta voi säätää tyristorilla joten siihenkään ei tarvita taajuusmuuttajaa.
- VanhaJääköön
Ahaa. Kerropa miten säädät tyristorilla 3-vaihemoottorin pyörimisnopeutta? Joku raja näihin perseilyvastauksiin
- zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Ahaa. Kerropa miten säädät tyristorilla 3-vaihemoottorin pyörimisnopeutta? Joku raja näihin perseilyvastauksiin
Tuotahan olisi mielenkiintoista kokeilla, hankkisi kolme moottorisäädintä ja korvaisi potikat yhdellä kolmikko-potikalla. Miksei toimisi, pakkohan sen olisi toimia.
Tietenkin pienet 3-v. koneet kannattaa mieluummin kytkeä suosiolla 1-vaiheisiksi. - VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
Tuotahan olisi mielenkiintoista kokeilla, hankkisi kolme moottorisäädintä ja korvaisi potikat yhdellä kolmikko-potikalla. Miksei toimisi, pakkohan sen olisi toimia.
Tietenkin pienet 3-v. koneet kannattaa mieluummin kytkeä suosiolla 1-vaiheisiksi.Kokeillahan aina voi. Seuraavaksi voi sitten pohtia millä kompensoi niiden vaihekohtaisten tyristorien eroavaisuudet jotta moottorin vaihevirrat pysyvät symmetrisinä.
"pakkohan sen olisi toimia"
Hauska yksityiskohta että yksikään yrityksistä kuten esim. Danfoss, Vacon, ABB, Siemens, Schneider, Mitsubishi tai Yaskawa ei valmista 3-vaihetyristorisäädintä sähkömoottoreille vaikka "pakkohan sen olisi toimia"? Tai toimiihan se, kun vaihtaa tyristorien tilalle transistorit, niille vaihekohtaiset ohjaukset taajuusohjeen mukaan ja... ai mutta hups sehän on taajuusmuuttaja se. - tyristori
esim. tämmöinen jos et muka tiedä mikä on tyristori: http://ilmashop.mycashflow.fi/tuotekuvat/900x600/Vilpe_tyristorisdin_2299_AG_pinta-asennus.jpg
kun nuppia kiertää niin moottorin nopeus muuttuu. - VanhaJääköön
tyristori kirjoitti:
esim. tämmöinen jos et muka tiedä mikä on tyristori: http://ilmashop.mycashflow.fi/tuotekuvat/900x600/Vilpe_tyristorisdin_2299_AG_pinta-asennus.jpg
kun nuppia kiertää niin moottorin nopeus muuttuu.Niin? Kerro vielä miten tuolla säädät 3-vaihemoottoria? Osaatko lukea? Tiedätkö mikä on 3-vaihemoottori?
- kjyhtg
tyristori kirjoitti:
esim. tämmöinen jos et muka tiedä mikä on tyristori: http://ilmashop.mycashflow.fi/tuotekuvat/900x600/Vilpe_tyristorisdin_2299_AG_pinta-asennus.jpg
kun nuppia kiertää niin moottorin nopeus muuttuu.Mitähän jos opettelisit edes alkeet erilaisista sähkömoottoreista.
- zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Kokeillahan aina voi. Seuraavaksi voi sitten pohtia millä kompensoi niiden vaihekohtaisten tyristorien eroavaisuudet jotta moottorin vaihevirrat pysyvät symmetrisinä.
"pakkohan sen olisi toimia"
Hauska yksityiskohta että yksikään yrityksistä kuten esim. Danfoss, Vacon, ABB, Siemens, Schneider, Mitsubishi tai Yaskawa ei valmista 3-vaihetyristorisäädintä sähkömoottoreille vaikka "pakkohan sen olisi toimia"? Tai toimiihan se, kun vaihtaa tyristorien tilalle transistorit, niille vaihekohtaiset ohjaukset taajuusohjeen mukaan ja... ai mutta hups sehän on taajuusmuuttaja se.Et taida olla kovinkaan hyvin perillä näistä sähköjutuista. Triakien liipaisu kyllä tapahtuu automaattisesti oikein kaikilla vaiheilla, kun se ohjaus tulee juuri siltä vaiheelta mitä ohjataan. Ei niitä vaiheita erikseen tarvitse tahdistaa. Eikä vaiheiden säädönkään tarvitse olla täysin balanssissa, koska 3-v. moottori pyörii iloisesti vaikka yksi vaihe puuttuisi kokonaan.
- VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
Et taida olla kovinkaan hyvin perillä näistä sähköjutuista. Triakien liipaisu kyllä tapahtuu automaattisesti oikein kaikilla vaiheilla, kun se ohjaus tulee juuri siltä vaiheelta mitä ohjataan. Ei niitä vaiheita erikseen tarvitse tahdistaa. Eikä vaiheiden säädönkään tarvitse olla täysin balanssissa, koska 3-v. moottori pyörii iloisesti vaikka yksi vaihe puuttuisi kokonaan.
Ahaa. No sittenhän sinulla on uusi tekninen ratkaisu joka syrjäyttää taajuusmuuttajat 3-vaihekäytöissä sillä "täytyyhän sen toimia"? Siittä vaan tienaamaan miljoonia vai mitä? Eiköhän tässä ole jo tiedossa kumpi meistä on "perillä näistä sähköjutuista" ja kumpi ei...
- zägäri
"Eiköhän tässä ole jo tiedossa kumpi meistä on "perillä näistä sähköjutuista" ja kumpi ei..."
Ei kai siitä ole ollut mitään epäilystäkään... - VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
"Eiköhän tässä ole jo tiedossa kumpi meistä on "perillä näistä sähköjutuista" ja kumpi ei..."
Ei kai siitä ole ollut mitään epäilystäkään...Älä nyt vaihda aihetta ja yritä leikkiä nokkelaa - kerro toki lisää miten tuo 3-vaihetyristorisäätäjäsi toimii, sillä "täytyyhän sen toimia"? Odotan mielenkiinnolla miten tulevaisuudessa moottorikäytöt tullaan hoitamaan tyristorisäätäjillä?
- zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Älä nyt vaihda aihetta ja yritä leikkiä nokkelaa - kerro toki lisää miten tuo 3-vaihetyristorisäätäjäsi toimii, sillä "täytyyhän sen toimia"? Odotan mielenkiinnolla miten tulevaisuudessa moottorikäytöt tullaan hoitamaan tyristorisäätäjillä?
Pitääkö ihan alkeista aloittaa :)
- tyristori
VanhaJääköön kirjoitti:
Niin? Kerro vielä miten tuolla säädät 3-vaihemoottoria? Osaatko lukea? Tiedätkö mikä on 3-vaihemoottori?
se kytketään moottorin syöttö kaapeliin ja joissain tapauksissa moottorin päässä käytetään kondensaattoria jotta se pyörii oikein. näitä tällaisia erikois tapauksia on turha ruotia tällä palstalla koska se vaatii sen verran osaamista eri asioista että olisi ihan hyödytöntä mutta sen voin kertoa että on tapauksia missä niitä tarvitaan.
yleensä näitä ei tarvitse miettiä sen enempää vaan se toimii ihan suoraan. jos ei toimi tai moottori pyörii väärin päin niin sitten tilanne katsotaan tapauskohtaisesti. - VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
Pitääkö ihan alkeista aloittaa :)
Ei siitä haittaakaan sinulle ole, päätellen tuosta "täytyyhän sen toimia"-kommentistasi koskien 3-vaihetyristorisäädintä oikosulkumoottorille. Olen pahoillani puolestasi mutta sähkötekniikka ei suostu tottelemaan inttämistä ja mutkumutku-vänkäämistä.
Suosittelen sinulle esim. Lauri Auran ja Antti J. Tonterin oppikirjaa Teoreettinen sähkötekniikka ja sähkökoneiden perusteet josta löytyvät paitsi ne kaipaamasi alkeet, myös hiukan edistyneempää teoriaa jotka sisäistettyäsi pystyt soveltamaan aika helposti käytännön sovelluksiin. Sen jälkeen et ehkä enää tule nolaamaan itseäsi näillä "täytyyhän sen toimia"-heitoilla. - VanhaJääköön
tyristori kirjoitti:
se kytketään moottorin syöttö kaapeliin ja joissain tapauksissa moottorin päässä käytetään kondensaattoria jotta se pyörii oikein. näitä tällaisia erikois tapauksia on turha ruotia tällä palstalla koska se vaatii sen verran osaamista eri asioista että olisi ihan hyödytöntä mutta sen voin kertoa että on tapauksia missä niitä tarvitaan.
yleensä näitä ei tarvitse miettiä sen enempää vaan se toimii ihan suoraan. jos ei toimi tai moottori pyörii väärin päin niin sitten tilanne katsotaan tapauskohtaisesti.Viestisi on hyödyllisyytensä ja asiasisältönsä lähinnä taustakohinaa, mutta pieni ystävän vinkki sikäli kun ymmärrän että yhdyssanat tuottavat sinulle vaikeuksia. Esim. seuraavat sanat ovat yhdyssanoja, eli ne kirjoitetaan yhteen:
-syöttökaapeli
-erikoistapaus
-hehkumatti - zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Ei siitä haittaakaan sinulle ole, päätellen tuosta "täytyyhän sen toimia"-kommentistasi koskien 3-vaihetyristorisäädintä oikosulkumoottorille. Olen pahoillani puolestasi mutta sähkötekniikka ei suostu tottelemaan inttämistä ja mutkumutku-vänkäämistä.
Suosittelen sinulle esim. Lauri Auran ja Antti J. Tonterin oppikirjaa Teoreettinen sähkötekniikka ja sähkökoneiden perusteet josta löytyvät paitsi ne kaipaamasi alkeet, myös hiukan edistyneempää teoriaa jotka sisäistettyäsi pystyt soveltamaan aika helposti käytännön sovelluksiin. Sen jälkeen et ehkä enää tule nolaamaan itseäsi näillä "täytyyhän sen toimia"-heitoilla.Luulen sinun kannattaisi alkaa ihan alkeiskirjoista, että pääset vähän jyvälle asioista. Harmi vaan että kaikki elektroniikkaa käsittelevät alkeiskirjat on jo aika vanhentuneita, mutta ei se sinun tapauksessa varmaan haittaa. Reippaasti vaan kirjastoon. Kun perusteet on omaksuttu, voit jatkaa googlaamalla tuoreemman tiedon pariin, nykyillään se on sinulle turhaa hommaa noilla sähkö- ja elektroniikkatiedoilla.
- VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
Luulen sinun kannattaisi alkaa ihan alkeiskirjoista, että pääset vähän jyvälle asioista. Harmi vaan että kaikki elektroniikkaa käsittelevät alkeiskirjat on jo aika vanhentuneita, mutta ei se sinun tapauksessa varmaan haittaa. Reippaasti vaan kirjastoon. Kun perusteet on omaksuttu, voit jatkaa googlaamalla tuoreemman tiedon pariin, nykyillään se on sinulle turhaa hommaa noilla sähkö- ja elektroniikkatiedoilla.
Ei enää toimi tuo "eikun sää itte oot"-hiekkalaatikkointtämisesi, eikä se myöskään anna kovin vakuuttavaa kuvaa argumentointikyvystäsi.
Sori mutta hävisit tämän jo aikoja sitten, on ihan oma vikasi että lähdit saivartelemaan sellaisella asialla jossa tiesit itsekin jo etukäteen jääväsi altavastaajaksi.
Nyt pojut nukkumaan ja huomenna yhtä kantapään kautta opittua elämänkokemusta viisaampana ylös. - rikkoose
Ukkonne kirjoitti:
Kerropa kuinka monta kertaa tiedät salaman lyöneen tamun paskaksi? Niinpä... Jätetään keksityt ongelmat tosielämän ulkopuolelle
Kyllä ukkonen rikkoo tamun, meillä meni töissä kerralla 12 tamua salaman iskusta, laitos sijaitsee luolastossa ja kaikki ukkosuojaukset piti olla kunnossa.
- gyhujkilö
Kai sentään kokeilitte buuttausta? Ja/tai painaa resettiä.
- plok8i7ju
zägäri kirjoitti:
Luulen sinun kannattaisi alkaa ihan alkeiskirjoista, että pääset vähän jyvälle asioista. Harmi vaan että kaikki elektroniikkaa käsittelevät alkeiskirjat on jo aika vanhentuneita, mutta ei se sinun tapauksessa varmaan haittaa. Reippaasti vaan kirjastoon. Kun perusteet on omaksuttu, voit jatkaa googlaamalla tuoreemman tiedon pariin, nykyillään se on sinulle turhaa hommaa noilla sähkö- ja elektroniikkatiedoilla.
Tässä sivusta seuratessa ei voi olla kehottamatta kyllä sinua itseäsi noudattamaan tuota neuvoasi ja palaamaan vasta sitten -perumaan potaskat
- zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Ei enää toimi tuo "eikun sää itte oot"-hiekkalaatikkointtämisesi, eikä se myöskään anna kovin vakuuttavaa kuvaa argumentointikyvystäsi.
Sori mutta hävisit tämän jo aikoja sitten, on ihan oma vikasi että lähdit saivartelemaan sellaisella asialla jossa tiesit itsekin jo etukäteen jääväsi altavastaajaksi.
Nyt pojut nukkumaan ja huomenna yhtä kantapään kautta opittua elämänkokemusta viisaampana ylös.Sinun ei pitäisi meriitillä, että tiedät taajuusmuuttajilla ohjattavan sähkömoottoreita, vielä esiintyä suurena moottorikäyttöjen asiantuntijana edes suomi24 palstoilla. Ainakaan ei pitäisi vetää herneitä nenään, jos joku kokeneempi hieman ohjaa ja oikaisee.
- VanhaJääköön
zägäri kirjoitti:
Sinun ei pitäisi meriitillä, että tiedät taajuusmuuttajilla ohjattavan sähkömoottoreita, vielä esiintyä suurena moottorikäyttöjen asiantuntijana edes suomi24 palstoilla. Ainakaan ei pitäisi vetää herneitä nenään, jos joku kokeneempi hieman ohjaa ja oikaisee.
Onko täällä hyttysiä kun vieläkin kuuluu ininää?
- zägäri
VanhaJääköön kirjoitti:
Onko täällä hyttysiä kun vieläkin kuuluu ininää?
Taitaa sulla vaan korvia kuumottaa...
- Dont_worry
Kyseessä on aivan tavallinen kuusivaihemoottori. Siihen pitää saada johdot imatran voimalta ja loput kolme karvaa vaikka jyllinkosken sähköltä.
- sähvö
Vaikka vastaaja tarkoitti kai kuusivaihesähkön vitsiksi, on oikeasti olemassa muuntajia jotka muuntaa kolmivaihejännitteen kuusivaihejännitteeksi.
- dfghjk.lkjhgf
Niin ja varmaan yksivaihesähkön kaksivaihesähköksi.
- sähvö
dfghjk.lkjhgf kirjoitti:
Niin ja varmaan yksivaihesähkön kaksivaihesähköksi.
Sulla ei ole varmaan hajuakaan missä kuusivaihesähköä käytetään?
- vamhempisähkö
sähvö kirjoitti:
Vaikka vastaaja tarkoitti kai kuusivaihesähkön vitsiksi, on oikeasti olemassa muuntajia jotka muuntaa kolmivaihejännitteen kuusivaihejännitteeksi.
tarkoitat varmaan Z-kytkentää. http://www.trafomic.fi/assets/images/esitteet/kolmivaihemuuntajien_osoitin_ja_kytkentapiirrokset.jpg
- käämi
vamhempisähkö kirjoitti:
tarkoitat varmaan Z-kytkentää. http://www.trafomic.fi/assets/images/esitteet/kolmivaihemuuntajien_osoitin_ja_kytkentapiirrokset.jpg
Ei ole z-kytkentä, vaikka tässäkin on kaksiosaiset toisiokäämit. Toisiokäämeissä on keskiväliotot jotka on tähtipisteenä, ensimmäisistä käämeistä saadaan normaalit 120 asteen välein olevat vaiheet. Toisissa käämin päissä on 180 asteen vaihesiirrossa ensimmäisiin nähden olevat jännitteet, jotka sijoitetaan sopivasti askeltaen, ensimmäisten vaiheiden väliin. Näin saadaan 6-vaihejännite jossa vaiheväli on 60 astetta.
- dfghjk.lkjhgf
Tuo on vanhanaikaista silkkaa jaskaa.
Samalla periaatteella keskeltä tapitetusta yksivaihemuuntajasta saadaan kaksivaihesähköä. - TosiWanhaSähkäri
dfghjk.lkjhgf kirjoitti:
Tuo on vanhanaikaista silkkaa jaskaa.
Samalla periaatteella keskeltä tapitetusta yksivaihemuuntajasta saadaan kaksivaihesähköä.Tuota... älä altistu trollailulle...
Olemme murosvaiheessa... kuten aina.
Nuo napavaihto Y/D kytkennät (yms.) ovat todellakin vanhaa, joskin "luotettavaa" (tunnotonta) tekniikkaa, kun taas puolijohteisiin perustuvat TaMu.t ja Pehmot kuuluvat professoreiden "vallitseviin käsityksiin" ja insinöörien nk. "viimeisimpään tietoon".
Hämmennystä aiheuttaa se, että teoriatunneilla torkkuneet "asentajat" yrittävät asentaa teoriasta ja käytännöstä vieraantuneiden/tietämättömien suunnittelemia "värkkejä" laitteistoihin ja prosesseihin, joiden käyttäytymisestä ei kukaan osaa sanoa varmasti mitään... tästä johtuen samaan moottoriin käyttöön saattaa sopia viisi erilaista TaMu.a, mutta vain yksi Y/D kytkin.
Kuitenkin suosittelen uudempaa tekniikkaa; Jopa nykyisillä TaMu.illa ja pehmoilla on helpompi hallita näiden toistaitoisten insinöörien ruudinkeksimistä.
Noille "vaihesäkäreille"... MITTAUSPISTE (!)... - muunnttaajjaa
vamhempisähkö kirjoitti:
tarkoitat varmaan Z-kytkentää. http://www.trafomic.fi/assets/images/esitteet/kolmivaihemuuntajien_osoitin_ja_kytkentapiirrokset.jpg
Z-kytkentä eli hakatähtikytkentä on muuntajan normaali 3-vaihekytkentä siinä missä Dy- tai Yy-kytkennätkin. Vaihemäärä ei muutu eikä lisäänny.
- muunnttaajjaa
käämi kirjoitti:
Ei ole z-kytkentä, vaikka tässäkin on kaksiosaiset toisiokäämit. Toisiokäämeissä on keskiväliotot jotka on tähtipisteenä, ensimmäisistä käämeistä saadaan normaalit 120 asteen välein olevat vaiheet. Toisissa käämin päissä on 180 asteen vaihesiirrossa ensimmäisiin nähden olevat jännitteet, jotka sijoitetaan sopivasti askeltaen, ensimmäisten vaiheiden väliin. Näin saadaan 6-vaihejännite jossa vaiheväli on 60 astetta.
>Toisiokäämeissä on keskiväliotot jotka on tähtipisteenä
Jos toisiosta otetaan väliulosottona jotain niin ne eivät kyllä ole tähtipisteenä.
Kyseessä on tavalliset säätöpäät, tappingit, joilla voidaan toision kierroslukua ja siten lähtöjännitettä "hienosäätää" tavallisesti muutaman prosentin välein.
Ainoa keino tehdä useampia vaiheita on tehdä useampia toisiokäämejä jotka ovat toisiinsa nähden eri kytkentäryhmissä ja siten eri vaihekulmassa. Puhutaan kolmikäämimuuntajista joissa yleensä toinen toisiokäämi on kolmiossa ja toinen tähdessä. Näitäkään ei käytetä mihinkään 2-nopeusmoottoreiden tai hiustenkuivaajien käynnistelyyn vaan suurivirtaisen tehoelektroniikan syöttämiseen 12-pulssisena jolloin verkon rasitusta saadaan pienemmäksi. - käämi
muunnttaajjaa kirjoitti:
>Toisiokäämeissä on keskiväliotot jotka on tähtipisteenä
Jos toisiosta otetaan väliulosottona jotain niin ne eivät kyllä ole tähtipisteenä.
Kyseessä on tavalliset säätöpäät, tappingit, joilla voidaan toision kierroslukua ja siten lähtöjännitettä "hienosäätää" tavallisesti muutaman prosentin välein.
Ainoa keino tehdä useampia vaiheita on tehdä useampia toisiokäämejä jotka ovat toisiinsa nähden eri kytkentäryhmissä ja siten eri vaihekulmassa. Puhutaan kolmikäämimuuntajista joissa yleensä toinen toisiokäämi on kolmiossa ja toinen tähdessä. Näitäkään ei käytetä mihinkään 2-nopeusmoottoreiden tai hiustenkuivaajien käynnistelyyn vaan suurivirtaisen tehoelektroniikan syöttämiseen 12-pulssisena jolloin verkon rasitusta saadaan pienemmäksi."Jos toisiosta otetaan väliulosottona jotain niin ne eivät kyllä ole tähtipisteenä."
Kyllä ne väliotot ovat kytketty tähtipisteeksi.
http://aijaa.com/DcTZLw - Lääkinnällinen_aspekti
sähvö kirjoitti:
Sulla ei ole varmaan hajuakaan missä kuusivaihesähköä käytetään?
Käytetäänkö kuusivaihesähköä hullujenhuoneella?
- sähkätohtori
Varmaan kaikkein hulluimmille annetaan sähköshokkeja kuusivaihevirralla.
- lgdöksaönjlkooendsjsdak
Kyllä!
kaksivaihesähköähän tarvitaan aina yksivaihemoottorin käyntiin saamiseen. - pumppumies
Kyllä paljon käytetään kuutta johdinta, mm. isoissa uppopumpuissa tuodaan joka käämin pää omalla johtimella keskukselle ja tehdään kytkentä siellä kun on paremmin tilaa.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657