1.0 TSI Octavia

2016TSI

1.2 TSI korvattu kolmipyttyisellä litran koneella. Luvataan edeltäjää enemmän tehoa ja vääntöä. Onko kenelläkään jo kokemuksia?

122

3645

    Vastaukset

    • Kestääköhän enää edes kymmentätuhatta kilometriä.rupes turbot hajoo öljy palaa karrelle.

      • Paha sanoa, ennen kuin tulee kilsoja!

        Fordillahan on 1.0L ollut jo 2012 alkaen mm. Focuksessaan ja niillä on ajeltu jo >150tkm. Eli eiköhän se Octaviassakin luulisi kestävän...Fordin vastaavista moottoreistahan on otettu vielä tehoakin enemmän.


      • kaippa-tuo-kestääpi kirjoitti:

        Paha sanoa, ennen kuin tulee kilsoja!

        Fordillahan on 1.0L ollut jo 2012 alkaen mm. Focuksessaan ja niillä on ajeltu jo >150tkm. Eli eiköhän se Octaviassakin luulisi kestävän...Fordin vastaavista moottoreistahan on otettu vielä tehoakin enemmän.

        Fordilla on ehkä sitä osaamista pikkasen enemmän kuin skeidalla


      • Harri-son kirjoitti:

        Fordilla on ehkä sitä osaamista pikkasen enemmän kuin skeidalla

        Tarkoitatko että Fordilla on osaamista enemmän kuin Volkswagen konsernilla ?


    • Noissa on hehkutulppia palanu katki ennenaikaisesti kun neuvostodiodeilla ei saa luotettavasti 6 v järjestelmästä sitä 1,5-2 volttia

    • Paljon onkin jo todellisten omistajien ja muiden asiantuntijoiden kokemuksia. Olisiko vielä jotain lisättävää?

      Jos on pitäkää kiirettä. Tällaiset asiattomat ja palstalle kuulumattomat aloitukset poistetaan nykyisin nopeasti, kun ylläpito saa ilmiannon.

      • Juu, ylläpidolla on kiireitä pidelly.


    • Vemix ja Konela on molemmat kuuleman mukaan lisänneet noihin mäntiä ja sylintereitä kun vehkeet on alkanu täristää väännön puutteesta kierrosten tippuessa alle 4000

      • Mielenkiintoista rinnakkaistodellisuutta, mutta nyt ei ole kyseessä vapaasti henkäilevä Tojota 1.6 l.

        1.0 TSI:n Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min)

        Paljonko Vemixillä maksaa yhden sylinterin, männän ja neljän venttiilin asennussarja? Miten töineen, jos ei itseltä onnistu? Poistavatko turbon samaan hintaan? Saako takuuta, että huippuvääntö on jatkossa enintään 140 Nm ja ei alle 4000 rpm? Kuuluuko pakettiin Tojotan logo ja tarrasarja & lippis?


      • alankartoittaja kirjoitti:

        Mielenkiintoista rinnakkaistodellisuutta, mutta nyt ei ole kyseessä vapaasti henkäilevä Tojota 1.6 l.

        1.0 TSI:n Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min)

        Paljonko Vemixillä maksaa yhden sylinterin, männän ja neljän venttiilin asennussarja? Miten töineen, jos ei itseltä onnistu? Poistavatko turbon samaan hintaan? Saako takuuta, että huippuvääntö on jatkossa enintään 140 Nm ja ei alle 4000 rpm? Kuuluuko pakettiin Tojotan logo ja tarrasarja & lippis?

        Hei, en tiedä hintoja enkä toimituksen sisältöä, mutta vääntökäyrässä on tosiaankin ikäviä kuoppia sekä kohtia joissa kierrokset eivät halua nousta ja sen vuoksi ilmoitettu 200 Nm @ 2000-3500 rpm johtaa aika pahasti harhaan. Turbohan noissa on ketjuvetoinen joten sekin alkaa ajan myötä pyöriskelemään milloin sattuu.


      • alankartoittaja kirjoitti:

        Mielenkiintoista rinnakkaistodellisuutta, mutta nyt ei ole kyseessä vapaasti henkäilevä Tojota 1.6 l.

        1.0 TSI:n Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min)

        Paljonko Vemixillä maksaa yhden sylinterin, männän ja neljän venttiilin asennussarja? Miten töineen, jos ei itseltä onnistu? Poistavatko turbon samaan hintaan? Saako takuuta, että huippuvääntö on jatkossa enintään 140 Nm ja ei alle 4000 rpm? Kuuluuko pakettiin Tojotan logo ja tarrasarja & lippis?

        TSI:ssä ei ole venttiileitä vaan kannen sivuilla on pelkät pakoautot 2 kpl


      • Autoinsinööri kirjoitti:

        Hei, en tiedä hintoja enkä toimituksen sisältöä, mutta vääntökäyrässä on tosiaankin ikäviä kuoppia sekä kohtia joissa kierrokset eivät halua nousta ja sen vuoksi ilmoitettu 200 Nm @ 2000-3500 rpm johtaa aika pahasti harhaan. Turbohan noissa on ketjuvetoinen joten sekin alkaa ajan myötä pyöriskelemään milloin sattuu.

        Oikea autioinsinööri tietäisi ilman muuta, ettei turbo ole koskaan ketju-, hihna- tms. vetoinen, vaan toimii turbiiniperiaatteella pakokaasujen liike-energiaa hyödyntäen. Siitä nimikin.

        Ketju- ja hihnavetoiset ahtimet toki ahtavat ilmaa siinä missä turbotkin, mutta ei niitä pidä kutsua turboiksi.

        Hataraa, perin hataraa!


      • Muun_alan_inssi kirjoitti:

        Oikea autioinsinööri tietäisi ilman muuta, ettei turbo ole koskaan ketju-, hihna- tms. vetoinen, vaan toimii turbiiniperiaatteella pakokaasujen liike-energiaa hyödyntäen. Siitä nimikin.

        Ketju- ja hihnavetoiset ahtimet toki ahtavat ilmaa siinä missä turbotkin, mutta ei niitä pidä kutsua turboiksi.

        Hataraa, perin hataraa!

        Superbissa turbopotku tulee vasta kohdilla 5500 rpm ja sen takia sinne joudittiin asentamaan erillinen sähköpuhallin että "auto" jaksaa edes ryömiä alamäkeen


    • Stalin oli ystävällinen ja herttainen

      • Kiitos. Lähdenkin heti ostamaan 1.0 TSI Octavian


    • Konttiin mahtuu 287 keskikokoista kaalinpäätä.

      • Ja lehmä jonka Tsaarin miehet tulivat ampumaan kesken tsekkiläisen Hovno-juhlan


    • Mikä olikaan kysymys? Minulla on paljon vastauksia.


    • Kyllä tuo mäkiautossa pärisee. Kannattaa vaihtaa työntötangot heti uuutena vähän kestävämpiin alkuperäiset on puuta

      • Niin kuin sun pääsi.


    • Hyvä. Vaihdan Rapidin parin vuoden sisällä uuteen. Eiköhän tuon ihmekoneen saa jo silloin myös Rapidiin. Kehitys kehittyy, ja parasta pysyä siinä mukana. Muuten olet out.

    • Eiköhän tämä ole taas taputeltu. Eihän Skodaa edes ole olemassa kuplan sisällä. Ilmankos vääntökäyrästä on hieman epäselvyyttä...

    • Päivän puheenaihe on downsizing. Muun muassa Renaultilla ja Fiatilla on 0,9-litraiset moottorit. Se nyt vaan on ajan henki.

      • Eipä Dacia Loganiin muuta bensakonetta edes saa. Mutta kuplan sisällä Dacia onkin laadukas länsiauto. Kuplan ulkopuolella ihmettelen, miksi Rellu ei saa ko. moottorista länsimaista suorituskykyä autoon, joka pesee kuplan sisäpuolella kaikki Skodat.


      • FASISTI


      • Bemarilla oli 1960-luvulla kivannäköinen (itsensä Michelottin muotoilema) BMW 700, jonka kaksipyttyisen, vapaastiläähättävän ja ilmajäähdytteisen bokserimoottorin iskutilavuus oli 697 cm³. Se siivitti ajoneuvon hurjaan laukkaan, lukeman 100 km/h saavuttamiseen kului aikaa vain 32,2 sekuntia.

        Ellen väärin erehdy, oli tuo moottori lainattu BMW:n kaksipyöräisten puolelta.

        http://www.autowiki.fi/images/8/83/800px-MHV_BMW_700.jpg

        Eivät ne sen ajan pikku-Fiatienkaan (500, 600) moottorit mitään downsizingia kaivanneet.


    • Lukekaa kommentit VW Golfin 1.0 TSI 3 syl. menestymisestä viimmeisestä Tuulilasin ja Tekniikan Maailman lehdistä eri automerkkien vertailutesteistä jossa VW Golf voitti molempien lehtien autotestit ja kyseessä oli nimenomaan 1,0 TSI moottorilla varusttu VW Golf.
      Testeissä oli jopa 1,4 moottorilla varustettuja autoja joiden ominaisuudet eivät yltäneet VW Gollfille.
      Skoda Octavia vm. 2017 on mm. sama moottori kuin VW Golfissa.
      Nyt on jo hyvin monessa automerkissä 1,0 3 sulinterisiä moottorerita ja lisää on tulossa eri automerkeille ja autojen kokoluokille. Autojen valmistajat ovat varmasti hyvin tarkkaan tutkineet 1,0 3 sylinterisen moottorin ominausuuksia ja kestävyyttä kun niitä on asennetaan eri automerkkeihin ja asennetaan lisää.
      Teidän trollien ei pidä asiattimasti aina mollata ja provosoida asioita josta, ette tiedä tai halua tietää yhtään mitään. HÄVETKÄÄ jos osaatte tyhmyytenne ja kateutenne keskeltä.

      • Ikävä kyllä, trollit ovat niin tyhmiä, että eivät osaa edes hävetä. Jos heillä olisi jotain tunne-elämää, itsekritiikki kieltäisi heitä kirjoittelemasta tänne.


      • Valmistuskustannus, kulutus ja päästöt etusijalla, kestävyys ei taatusti.


      • oliskohan.noin kirjoitti:

        Valmistuskustannus, kulutus ja päästöt etusijalla, kestävyys ei taatusti.

        Mutta mikä on vaihtoehto? "Vanhat hyvät autot"? Mites niitä saadaan lisää?


      • Ei kiinnosta 1-2 mukiset kakstahdit


      • oliskohan.noin kirjoitti:

        Valmistuskustannus, kulutus ja päästöt etusijalla, kestävyys ei taatusti.

        Ei kestä muutkaan kodinkoneet nykyään. Jos haluaa kuitenkin ajaa vanhakoppaisella, niin eiköhän motonetistä löydy kohta niihinkin joku talousmoottori.


      • Niin eikös jopa TOYOTA ole jo ehtinyt kopioimaan tuon 1.0 3cyl. moottorin muilta valmistajilta?!? Vai onko se senkin ostanut??


    • Minua ottaa kovasti päähän tämä trollien Skodan ja VW:n autojen ja autojen omistajien solvaaminen. Solvataan neuvostoautoiksi, itäblokin autoiksi, kaalivankkureiksi ja moniksi muiksi alentaviksi autoiksi, Auton omistajia mollaaataan myös tuulipukukansaksi,komunisteiksi, köyhiksi eläkeläisiksi, varattomiksi, velaksi ostajiksi ja muiks varattomiksi, alentavasti mainituiksi kansalaisiksi.
      Olen ajanut h-autoilla yli miljoona km. ja monilla eri merkeillä. Yleensä samalla autolla noin 2v, ja 170- 200 tkm. ja todennut eri merkkien hyvät sekä huonot puolet ja pitänyt parhaina VW;t ja nyt olen päätynyt Skoda Octaviaan.
      En käy moittimaan tässä mitään automerkkiä vaika joissain merkeissä on kovasti moittimista.
      Mikso aina mollata ja suorastaan keksiä valheesia ja vääristeltyjä tietoja VW ja Skodasta sekä haukua ihmisarvoa alentavasti niiden omistajia, Mielestäni trorrreilla olisi itsetutkistelun paikka solvaamiselle.

      • Ei niillä ole itsetuntoa, joten ne eivät tunne itseään. Säälittävää, mutta kun ihminen ei itse tiedosta mitä tekee, niin se voi tehdä ihan mitä vaan ilman itsekontrollia.


      • Kommunismi on kommunismia, ei se ole solvausta vaan faktoittamista.


      • joseph_mccarthy kirjoitti:

        Kommunismi on kommunismia, ei se ole solvausta vaan faktoittamista.

        Anteeks mutta miksi täällä höpötetään kommunismista????


      • kaj-göran kirjoitti:

        Anteeks mutta miksi täällä höpötetään kommunismista????

        Koska Skoda on punakommunistinen kajakki


      • Totuuskirjoittaja kirjoitti:

        Koska Skoda on punakommunistinen kajakki

        Missä ovat todisteet?



      • Ettäkö joku Abu Dhabin pelle olisi kelvollinen todistajaksi? Roskaa!


      • Kysyin aiemmin miksi Skodan omistajia haukutaan ihmisarvoa alentavilla nimityksillä,joita on Trolleilla esintynyt: Homo, kommunisti, punakommunisti, höyhä eläkeläinen yms. alentavilla nimityksillä.
        On jokaisen auton ostajan täysin oma asia minkä merkkisen auton hän ostaa eikä siinä asiassa ole muilla nokan koputtamista.
        1,0 3 sylinterisestä moottorista mainitsen kaikkien Trollien huomioon: Miltei kaikkien autonvalmistajien ohjelmassa on lisätä tuotantoonsa 1,0 3 sylinterisellä varustettu auto, joka moottori on ominaisuuksiltaan todettu paljon tehokkammaksikuin 1,2 4 syl. moottori ja päästöt taas jäävät myös pienemmiksi.
        Miksi pitää ilkeyttään aina vääristellä asioita eikä huomioida auton ostajia järjelllisinä, asioista selvää ottavista i ihmisinä?


      • Ottaa päähän? Ei mitään aihetta moiseen – näkeehän noista viesteistä suoraan, minkä tasoisen kirjoittajan hengentuotoksista on kyse! Ne on helppo jättää ihan omaan arvoonsa.


    • Vihreät idiootit lobbaavat Brysselissä koko ajan uusia saastesääntöjä ja -rajoituksia. Insinöörit yrittävät hiki päässä pysyä perässä ja keksiä ratkaisuja niiden täyttämiseksi.

      • Kommunismia?

        Vaan mikä siinä on, kun ei voi arvioida näitä "keksittyjä ratkaisuja", vaan aina siirrytään suoraan politiikkaan ? Ei ole kokemusta tuosta parjatusta tekniikasta?


      • järkieipysyperässä kirjoitti:

        Kommunismia?

        Vaan mikä siinä on, kun ei voi arvioida näitä "keksittyjä ratkaisuja", vaan aina siirrytään suoraan politiikkaan ? Ei ole kokemusta tuosta parjatusta tekniikasta?

        Favoritin neuvosto 1.0 TSI ainaki oli hirvee kakstahti öljyä räkii putkesta hyh hyh


      • TOTUUDEN.TOTUUS kirjoitti:

        Favoritin neuvosto 1.0 TSI ainaki oli hirvee kakstahti öljyä räkii putkesta hyh hyh

        Vad i helvete är det på finska?


      • olaf.av.glongendetter kirjoitti:

        Vad i helvete är det på finska?

        Onko seuraava palotilavuus kenties 0.0 litraa?


      • mr.Jenkem kirjoitti:

        Onko seuraava palotilavuus kenties 0.0 litraa?

        Sähköautossa ei tarvita palotilaa.


      • TOTUUDEN.TOTUUS kirjoitti:

        Favoritin neuvosto 1.0 TSI ainaki oli hirvee kakstahti öljyä räkii putkesta hyh hyh

        haista sinä hevonvittu.


      • walokitti kirjoitti:

        Sähköautossa ei tarvita palotilaa.

        montako sähköautoa skodalta löytyy?


    • Meinaatteko vaihtaa Skodan 1.0 TSI Seat Leon farkkuun? Viiden vuoden takuulla ja 1% korolla rahoitus sekä muutenkin Octaviaa halvempi auto?

      • Kipin kapin autokauppaan. Reilun kolmen viikon kuluttua viiden vuoden takuuta ei enää saa.


      • Mitenköhän tämä "suosinta" on mahdollisesti todettu ?


      • questzionz kirjoitti:

        Mitenköhän tämä "suosinta" on mahdollisesti todettu ?

        Se on todennettu suolipalstalle laitettujen trollauskirjoitusten lukumäärän perusteella.


      • Lukekaa Trafin tilastot v. 2015 ja nyt mm. toukuun 2016 myydyimmistä autoista Suomessa siinä varmasti "suosinta" näkyy. Samoin lukekaa viimmeisten Tekniikan Maaailman ja Tuulilasin testit missä näette VW Golfin 1.0 3 Syl. voittoisuuden kaikilta osin ja sama moottori mikä on VW Golffissa on Skoda Octaviassa.
        Toivottavasti Kyykmanneille meni asia perille.


      • kaksikaksi kirjoitti:

        Lukekaa Trafin tilastot v. 2015 ja nyt mm. toukuun 2016 myydyimmistä autoista Suomessa siinä varmasti "suosinta" näkyy. Samoin lukekaa viimmeisten Tekniikan Maaailman ja Tuulilasin testit missä näette VW Golfin 1.0 3 Syl. voittoisuuden kaikilta osin ja sama moottori mikä on VW Golffissa on Skoda Octaviassa.
        Toivottavasti Kyykmanneille meni asia perille.

        Mitkähän tilastot ? Trafin ajoneuvotietojärjestelmässä on silti yli 400 tuhatta Toyotaa eikä ne sieltä lähde netissä itkemällä pois.


      • faktaa.välillä kirjoitti:

        Mitkähän tilastot ? Trafin ajoneuvotietojärjestelmässä on silti yli 400 tuhatta Toyotaa eikä ne sieltä lähde netissä itkemällä pois.

        Älä sure. Kyllä niistä joka päivä suuri osa ruostuu pilalle ja romutetaan.


      • pfaskaa.välillä kirjoitti:

        Älä sure. Kyllä niistä joka päivä suuri osa ruostuu pilalle ja romutetaan.

        Niin, skeidasen duroplast ei ruostu. oljet voi sisällä vähän taipua muotoon laittaessa ja pakkaseenkaan ei kannata viedä


    • Sitä se minä vaan että melkein kannattaa vesipumppu jo ostaa valmiiksi siihen ocktavijaan, vaikka motot netistä. Uppopumppu RST likaiselle vedelle. Tuotto 7500 l/h ja nostokyky 5 m. Max raekoko 35 mm.

    • 1.0 TSI on Kymcolta lisenssoitu hullunkurinen pikkuruinen kaksitahti

    • Ihan pommi tuollainen. Uskaltaako joku vielä ostella skeidoja?

    • Ford on osoittanut että litrainen voi toimia.

      Tämä TSI on tosin ihan toista maata, se on nimittäin Skodaa valmistavan Kymco-UAZ allianssin suunnittelema ja valmistana, jolloin tuloksena on täysin varmasti pommi.

    • Skoda on iljettävä lintta

    • HAHAHAHHH!!
      Eihän volsu saa isompiakaan koneita kestämään, niin miten olisi joku litranmitta?!?!?

      • Kerro lisää niistä "isommista koneista"!


      • Miten ois öljyllä käyvä 1.8 tsi bensa?


    • 69 vastatusta eikä yksikään ole käynyt koeajolla. No, kävin ajamassa Octavia 1,0 tsi sedanin 7 lovisella DSG:llä. Olin vaikuttunut, moottori oli eleetön ja äänetön, vääntöä riittävästi ja kiihtyvyys perheautoksi ok, todella mukava ajettava. Laatuvaikutelma oli hyvä ja ajettavuus myös. Jos olisi valittava 1,2 tsi tai 1,0 tsi, ottaisi ehdottomasti litraisen. DSG pelasi hyvin koneen kanssa. Veikkaan että Octavia jatkamaan Suomen myyntilukujen kärjessä.

      • Sen ymmärrän että 0,0 tsi olisi eleetön, mutta että litrainenkin


      • Kyykynmaa kirjoitti:

        Sen ymmärrän että 0,0 tsi olisi eleetön, mutta että litrainenkin

        Siis mitä sekoilet? Kukaan ennen sinua ei ole maininnut mistään 0,0 TSI:stä!


      • Eilen heivasin pihaan auton nro 102 ja se on 2016 Seat Leon ST 1.0 TSI. Testailen autoja työkseni pari kertaa vuodessa. Viimeisin setti oli BMW, Skoda, Opel, Seat, VW, joissa oli 200 - 300 hv. Yllätyin Leonin mukavuudesta. Vaihdoin autoa, koska kyllästyin edellisen auton Multitronic - laatikkoon. Se piti moottoria liian alhaisilla kierroksilla. Leonissa näyttäisi olevan hyviä oivalluksia ja kulutus on pienehkö - ei tosin luvattua 4,4 litraa mutta 5,3 taitaa nyt olla ajotietokoneen näytössä. Tarkkuus ei vielä ole tiedossa. Auto tuntuu suuremmalta kuin on ja yllättävän hiljainenkin se on. Pitkästä aikaa on kiva vain ajaa hissukseen ilman määränpäätä. En ole vielä uutukaista kepittänyt kunnolla mutta voimaa tuntuu olevan ainakin pienillä vaihteilla. Vastaavan tasoinen muu merkki maksaa 25 - 30 000 e. Pienellä rahalla saa paljon autoa ja laatu on noin kymmenen volkkarin, kolmen Skodan ja kuuden Seatin kokemuksella huomattavasti parempi kuin VW:n. Paskin autoni koskaan on ollut Passat TDI vm 1999. Ostin uutena, eikä se ollut kunnossa päivääkään. Viimeisin Seatini oli EXEO TDI, jolla ajoin 70 000 km. Rekisterikilven valo meni rikki ja eteen vaihdettiin jarrupalat. Muita osia ei autoon huoltojen lisäksi laitettu ja täysin kunnossa meni vaihtoon. Käsittääkseni Skodalla, Seatilla ja Audilla ei ole rasitteena samoja laatuongelmia kuin VW:lla. Seatiin sai nyt myös 5 vuoden takuun. Aika näyttää miten litrainen mylly kestää.


    • Eleettömyydellä tarkoitin lievää värinää joka on pienillä kierroksilla ominaista monille 3 pyttyisille. Tässä oli värinät ja murinat tehokkaasti vaimennettu. Eihän se mikää raketti ole, kiihtyvyys 0-100 n. 10 s, mutta turbon säestyksellä ohitus sujui ihan livakasti. Kone näytti ulkoisesti laadukkaalta, aika paljon samoja elementtejä kuin 1,2 tsi EA211 vastaavassa. Kannattaa vakavasti harkita ja käydä ajamassa, jos Octavia kiinnostaa.

    • paikallaanpitoavustin puuttuu DSG vaihteiston yhteydessä
      kallis jo pelkkä karvalakkimalli 25464
      tasapainotusakseli puuttuu moottorista
      300 kiloa liian kevyt vastaavin kokoisiin muihin autoihin
      peruutuskamera 300 euroa
      alle 2000 kierrrosta moottori murisee
      karvalakkimalliin ei saa DSG vaihteistoa
      karvalakkimalliin ei saa kaikkia lisävarusteita

    • Hinta on tietty suhteellinen käsite, mutta jos tarvitsee tilaa niin on hyvä vaihtoehto, jos VAG tuotteet kiinnostaa. HillHold taisi olla mutta Autoholdia ei, en sitten tiedä kaipaako automaatissa, manuaalissa Autohold on kyllä todella hyvä vempain. Automaattiloota maksaa aina ja kyllä se mielestäni kannattaa ottaa, on se niin vaivaton. Kyllä luulen että 25000€ saa tiristettyä DSG:n Style varusteilla, 2*renkaat ja talvipaketin.

    • Lueskelin tuossa Ylen juttua, miten venäläiset suhtautuvat virolaisiin.

      Siinä oli jotakin tuttua. Jos jätetään Kyykmanin törkeimmät sivallukset pois, hän "Skoda-kriitikkona" suhtautuu Skodaan, kuten venäläiset virolaisiin.

      "Venäläisten on aina ollut vaikea ymmärtää, miten hitaina ja vaiteliaina pidetyt virolaiset ovat pystyneet rakentamaan maan, jossa moni asia on paremmin."

      Sama pätee Skodaan ja Tsekkiin.

      "Pikkunaapurin menestys on totuttu kuittaamaan vähättelevillä vitseillä."

      Sellaista se on, kun Venäjällä ei osata uudistaa mitään. Mutta suurvallan uhoa riittää. Kyykman on isänmaallinen. Toki.

      http://yle.fi/uutiset/analyysi_venalainen_ajattelee_etta_virolaiset_ovat_hitaita_ja_haisevat_lannelta/9104661

      Näin venäläinen Kyykman ajattelee myös Skodasta. Onhan se harmillista, kun taas on uusi malli, ja Lada... Niin, mitä siitä? Eipä juuri mitään....

      • Tsekki ei ole rakentanut Skodaa. Valtio luopui romuistaan ja saksalainen VW osti sen ja tunki siihen omat sisukset. Ei se merkki siinä nokassa tarkoita mitään, paitsi että kyse on konsernin halpamerkistä.

        Mielenkiintoista, että Tsekin keskipalkka on tuollaiset 900 euroa kuussa, siis sama kuin Virossa, vaikka heti rajan takana samat palkat ovat n. 3000 euroa kuussa.

        Virossa tuon matalan palkan ymmärtää koska Suomi on meren takana ja Latviassa sekä Venäjällä on myös matalat palkat.

        Tuntuu kuin Tsekin ja läntisen Euroopan välille olisi rakennettu jokin palkkamuuri. Ehkä saksalaiset ja itävaltalaiset eivät kelpuuta tsekkejä töihin.... Luulisi että vapaan liikkuvuuden EU:ssa tuollaiset palkkaerot katoaisivat, mutta kun ei niin ei. Tosin muualla näin on jo käynyt, esimerkiksi Slovenia-Italia välillä palkat ovat tasaantuneet melkein samaan suuruusluokkaan.


      • Historia.faktaa kirjoitti:

        Tsekki ei ole rakentanut Skodaa. Valtio luopui romuistaan ja saksalainen VW osti sen ja tunki siihen omat sisukset. Ei se merkki siinä nokassa tarkoita mitään, paitsi että kyse on konsernin halpamerkistä.

        Mielenkiintoista, että Tsekin keskipalkka on tuollaiset 900 euroa kuussa, siis sama kuin Virossa, vaikka heti rajan takana samat palkat ovat n. 3000 euroa kuussa.

        Virossa tuon matalan palkan ymmärtää koska Suomi on meren takana ja Latviassa sekä Venäjällä on myös matalat palkat.

        Tuntuu kuin Tsekin ja läntisen Euroopan välille olisi rakennettu jokin palkkamuuri. Ehkä saksalaiset ja itävaltalaiset eivät kelpuuta tsekkejä töihin.... Luulisi että vapaan liikkuvuuden EU:ssa tuollaiset palkkaerot katoaisivat, mutta kun ei niin ei. Tosin muualla näin on jo käynyt, esimerkiksi Slovenia-Italia välillä palkat ovat tasaantuneet melkein samaan suuruusluokkaan.

        Jotenkin tuntuu, että Skodan Volkkarin avulla ja yleisesti Tsekin vapaan Euroopan yhteydessä saavuttama kehitys on sinulle liikaa, vaikka sitä olisi kuinka vähän. Venäläiseltä kuulostaa.

        Tuo Viron alhaisten palkkojen perustelu Suomen "meren takaisuudella" on huvittava heitto. Onko kapea Suomenlahti estänyt esim. pääkaupunkiseudun rakennusalan siirtymistä lähes täysin virolaisten tekijöiden käsiin? Euro on käytössä Virossa, mutta Tsekissä edelleen oma valuutta. Yleensä hinta & palkkataso nousee euroon siirryttäessä.

        En tiedä mihin tsekit kelpaavat töihin, tuskin sinäkään. Mutta idästä Tsekkiin on ainakin töihin tulijoita...


      • Historia.faktaa kirjoitti:

        Tsekki ei ole rakentanut Skodaa. Valtio luopui romuistaan ja saksalainen VW osti sen ja tunki siihen omat sisukset. Ei se merkki siinä nokassa tarkoita mitään, paitsi että kyse on konsernin halpamerkistä.

        Mielenkiintoista, että Tsekin keskipalkka on tuollaiset 900 euroa kuussa, siis sama kuin Virossa, vaikka heti rajan takana samat palkat ovat n. 3000 euroa kuussa.

        Virossa tuon matalan palkan ymmärtää koska Suomi on meren takana ja Latviassa sekä Venäjällä on myös matalat palkat.

        Tuntuu kuin Tsekin ja läntisen Euroopan välille olisi rakennettu jokin palkkamuuri. Ehkä saksalaiset ja itävaltalaiset eivät kelpuuta tsekkejä töihin.... Luulisi että vapaan liikkuvuuden EU:ssa tuollaiset palkkaerot katoaisivat, mutta kun ei niin ei. Tosin muualla näin on jo käynyt, esimerkiksi Slovenia-Italia välillä palkat ovat tasaantuneet melkein samaan suuruusluokkaan.

        Aloituksessa kysellään kokemuksia 1.0 TSI:n osalta ja täällä kirjoitellaan "historiallisia faktoja". Kertoo paljon palstan tasosta.


      • Historia.faktaa kirjoitti:

        Tsekki ei ole rakentanut Skodaa. Valtio luopui romuistaan ja saksalainen VW osti sen ja tunki siihen omat sisukset. Ei se merkki siinä nokassa tarkoita mitään, paitsi että kyse on konsernin halpamerkistä.

        Mielenkiintoista, että Tsekin keskipalkka on tuollaiset 900 euroa kuussa, siis sama kuin Virossa, vaikka heti rajan takana samat palkat ovat n. 3000 euroa kuussa.

        Virossa tuon matalan palkan ymmärtää koska Suomi on meren takana ja Latviassa sekä Venäjällä on myös matalat palkat.

        Tuntuu kuin Tsekin ja läntisen Euroopan välille olisi rakennettu jokin palkkamuuri. Ehkä saksalaiset ja itävaltalaiset eivät kelpuuta tsekkejä töihin.... Luulisi että vapaan liikkuvuuden EU:ssa tuollaiset palkkaerot katoaisivat, mutta kun ei niin ei. Tosin muualla näin on jo käynyt, esimerkiksi Slovenia-Italia välillä palkat ovat tasaantuneet melkein samaan suuruusluokkaan.

        Mitä tekemistä keskipalkoilla on Skodan tai yleensäkään auton rakentamiosen kanssa?
        Sveitsissä on Suomeen nähden tuplapalkat mutta ei se silti huononna Suomessa tehtävien Mersujen laatua eikä kukaan valita, että meillä ei tosiaan Korvensuun jälkeen ole montaa Designed-In-Finland autoa tuotettu.

        Et sitten liene käynyt Tsekissä ainakaan Prahan ulkopuolella. Totta kai palkkataso on verrannollinen elinkustannuksiin. Noissa viimeksi EU:hun liittyneissä, itäblokkiin kuuluneissa maissa bruttokansantuote on lähtenyt todella alhaalta eikä palkatkaan noin vain nouse ihan muutamassa vuodessa.
        Euromaa Slovakiassa - jossa muuten myöskin aika vireä ja moderni autoteollisuus - hintataso virallisista tilastoista huolimatta vaikuttaa olevan vielä Tsekkiäkin alempana. Olen prätkällä noissa maissa kesäisin liikkuessani ihmetellyt, miten esimerkiksi hyvän majoituksen saa jopa kympillä ja kunnollisen päivällisen samalla hinnalla. Mutta vain kun älyää pysyä syrjässä turistigetoista. Samalla näkee sen että mm. infrassa yhä edelleen on paljon tekemistä jotta päästään läntisten naapureiden tasolle.

        Skodan autotuotannon "työntekijöihin" kannattaa muuten tutustua videolla - eivät juuri vaadi palkankorotuksia ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=7QAdBvcFRi0


      • TehtaallaVieraillut kirjoitti:

        Mitä tekemistä keskipalkoilla on Skodan tai yleensäkään auton rakentamiosen kanssa?
        Sveitsissä on Suomeen nähden tuplapalkat mutta ei se silti huononna Suomessa tehtävien Mersujen laatua eikä kukaan valita, että meillä ei tosiaan Korvensuun jälkeen ole montaa Designed-In-Finland autoa tuotettu.

        Et sitten liene käynyt Tsekissä ainakaan Prahan ulkopuolella. Totta kai palkkataso on verrannollinen elinkustannuksiin. Noissa viimeksi EU:hun liittyneissä, itäblokkiin kuuluneissa maissa bruttokansantuote on lähtenyt todella alhaalta eikä palkatkaan noin vain nouse ihan muutamassa vuodessa.
        Euromaa Slovakiassa - jossa muuten myöskin aika vireä ja moderni autoteollisuus - hintataso virallisista tilastoista huolimatta vaikuttaa olevan vielä Tsekkiäkin alempana. Olen prätkällä noissa maissa kesäisin liikkuessani ihmetellyt, miten esimerkiksi hyvän majoituksen saa jopa kympillä ja kunnollisen päivällisen samalla hinnalla. Mutta vain kun älyää pysyä syrjässä turistigetoista. Samalla näkee sen että mm. infrassa yhä edelleen on paljon tekemistä jotta päästään läntisten naapureiden tasolle.

        Skodan autotuotannon "työntekijöihin" kannattaa muuten tutustua videolla - eivät juuri vaadi palkankorotuksia ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=7QAdBvcFRi0

        Vaikutatkin ihan mopoilijalta joka tykkää kierrellä iljettäviä kehitysmaita



      • TehtaallaVieraillut kirjoitti:

        Mitä tekemistä keskipalkoilla on Skodan tai yleensäkään auton rakentamiosen kanssa?
        Sveitsissä on Suomeen nähden tuplapalkat mutta ei se silti huononna Suomessa tehtävien Mersujen laatua eikä kukaan valita, että meillä ei tosiaan Korvensuun jälkeen ole montaa Designed-In-Finland autoa tuotettu.

        Et sitten liene käynyt Tsekissä ainakaan Prahan ulkopuolella. Totta kai palkkataso on verrannollinen elinkustannuksiin. Noissa viimeksi EU:hun liittyneissä, itäblokkiin kuuluneissa maissa bruttokansantuote on lähtenyt todella alhaalta eikä palkatkaan noin vain nouse ihan muutamassa vuodessa.
        Euromaa Slovakiassa - jossa muuten myöskin aika vireä ja moderni autoteollisuus - hintataso virallisista tilastoista huolimatta vaikuttaa olevan vielä Tsekkiäkin alempana. Olen prätkällä noissa maissa kesäisin liikkuessani ihmetellyt, miten esimerkiksi hyvän majoituksen saa jopa kympillä ja kunnollisen päivällisen samalla hinnalla. Mutta vain kun älyää pysyä syrjässä turistigetoista. Samalla näkee sen että mm. infrassa yhä edelleen on paljon tekemistä jotta päästään läntisten naapureiden tasolle.

        Skodan autotuotannon "työntekijöihin" kannattaa muuten tutustua videolla - eivät juuri vaadi palkankorotuksia ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=7QAdBvcFRi0

        Sen että paska vain näyttää halvalta.


    • Meille tuli uusi sellainen 1,0 tsi DSG ja on oikein mukava.

    • Onneksi olkoon yksi onnelinen päivä takana ja useita murheellisia tulossa autosi kanssa.

      • Kun nyt noin kade pitää olla, niin muistutamme sinulle, että Kelalle on vaihtoehto ja hyvä sellainen juuri nyt:
        Työ.

        Sullakin olisi mahdollisuus heittäytyä pois meidän yhteisestä elatustaakastamme ja jopa tienata ajan mittaan joku kottero, ei nyt ehkä sentään vielä tuollaista uutta >20 tonnin vehjettä mutta kahden tonninkin hintaluokasta voi löytää 15 vuoden ikäisiä helmiä. Skodat ja Volkkarit on hyviä vaihtoehtoja juurikin kunnollisen tehtaalla tehdyn ruostesuojakäsittelyn ja -suunnittelun takia.


    • Älkää RS-pojut intoilko, BlueMotion koneet vievät tilavuudet taas korkeammalle ja viritysaseteen pienemmäksi

      • Skoda-kriitikolle 1.5 TSI on varma merkki, että "down-sizing on ohi", koska 1.4 korvataan. Siirtyminen 1.2-litraisesta 1.0-litraiseen ei kriitikon tajuntaan tietenkään vaikuta. Sehän sotkee kriittisen "ajattelun", että down-sizing ja maitopurkki-moottorit ovat paskaa.

        Koska kriitikolla ei ole perheautolle käyttöä, häntä kiinnostaa vain auton suorituskyky, ts. RS Octavia. Siinä on kuitenkin 2.0-litran moottori. Tämäkö korvataan kriittisesti 3.0-litraisella? Paluu vapari veekutoseen? Sähköautopakkoa odotellessa tulkoon vedenpaisumus ja saastepilvet, evvvk toteaa kriitikko...


      • Muhahahaa.naurattaa kirjoitti:

        Skoda-kriitikolle 1.5 TSI on varma merkki, että "down-sizing on ohi", koska 1.4 korvataan. Siirtyminen 1.2-litraisesta 1.0-litraiseen ei kriitikon tajuntaan tietenkään vaikuta. Sehän sotkee kriittisen "ajattelun", että down-sizing ja maitopurkki-moottorit ovat paskaa.

        Koska kriitikolla ei ole perheautolle käyttöä, häntä kiinnostaa vain auton suorituskyky, ts. RS Octavia. Siinä on kuitenkin 2.0-litran moottori. Tämäkö korvataan kriittisesti 3.0-litraisella? Paluu vapari veekutoseen? Sähköautopakkoa odotellessa tulkoon vedenpaisumus ja saastepilvet, evvvk toteaa kriitikko...

        1.5 korvaa 1.4/1.2. Pidit siitä tai et.

        Tässä aiheeseen liittyvä uutinen: https://www.carthrottle.com/post/vws-boss-has-declared-that-downsizing-is-dead/

        "VW chairman Dr. Herbert Diess said the downsizing trend is at an end"

        Tosin siellä teidän Skoda-lahkossa ei kai saa lukea "vääriä uutisia" joten turhaan linkitin.


      • FactChecking kirjoitti:

        1.5 korvaa 1.4/1.2. Pidit siitä tai et.

        Tässä aiheeseen liittyvä uutinen: https://www.carthrottle.com/post/vws-boss-has-declared-that-downsizing-is-dead/

        "VW chairman Dr. Herbert Diess said the downsizing trend is at an end"

        Tosin siellä teidän Skoda-lahkossa ei kai saa lukea "vääriä uutisia" joten turhaan linkitin.

        Ja 1.0 TSI on kielletty aihe. Huomauttaisin, että tämä keskustelu on 1.0 TSI Octaviasta.

        Kriitikko on hyvä ja nostaa/avaa keskustelun Skoda moottorien tulevasta kuutiotilavuuden muutoksesta.

        Miten muuten 1.2 korvataan 1.5 TSI;llä, kun se on jo korvattu 1.0 TSI:llä?


      • TotuusVastaanFakta kirjoitti:

        Ja 1.0 TSI on kielletty aihe. Huomauttaisin, että tämä keskustelu on 1.0 TSI Octaviasta.

        Kriitikko on hyvä ja nostaa/avaa keskustelun Skoda moottorien tulevasta kuutiotilavuuden muutoksesta.

        Miten muuten 1.2 korvataan 1.5 TSI;llä, kun se on jo korvattu 1.0 TSI:llä?

        Koska se korvataan 1.5:llä. 1.2 ei ole vielä korvattu millään ja sitä saa vaikkapa Poloon (1,2 TSI 66 kW (90 hv)).


      • FactChecking kirjoitti:

        Koska se korvataan 1.5:llä. 1.2 ei ole vielä korvattu millään ja sitä saa vaikkapa Poloon (1,2 TSI 66 kW (90 hv)).

        Ehe ehe. Sulla on aina faktat valmiina. Sovitaan siis ettei, 1.0 TSI:tä ole olemassa. Skoda-jorman harha. Tosin tämän jutun aiheena on 1.0 TSI.

        Toki Poloon saa kaikenlaista, jos varastossa vielä on. Uusi malli on tulossa. No, Skoda Fabian osalta on siirrytty 1.0 litraiseen...

        Mitä itse 1.5 TSI moottoriin tulee, niin on ihan kiva juttu, kun jatkossa tarjolle tule myös 130 hv:n versio. Kun sillä korvataan 115 hv:n 1.0 TSI, on esim. Skoda Octavian "hinnat alkaen" moottori entistä suorituskykyisempi...


      • TotuusVastaanFaktat kirjoitti:

        Ehe ehe. Sulla on aina faktat valmiina. Sovitaan siis ettei, 1.0 TSI:tä ole olemassa. Skoda-jorman harha. Tosin tämän jutun aiheena on 1.0 TSI.

        Toki Poloon saa kaikenlaista, jos varastossa vielä on. Uusi malli on tulossa. No, Skoda Fabian osalta on siirrytty 1.0 litraiseen...

        Mitä itse 1.5 TSI moottoriin tulee, niin on ihan kiva juttu, kun jatkossa tarjolle tule myös 130 hv:n versio. Kun sillä korvataan 115 hv:n 1.0 TSI, on esim. Skoda Octavian "hinnat alkaen" moottori entistä suorituskykyisempi...

        Skodan ihan oma vika jos haluaa kokoajan vaihtaa moottoria toiseen - jonka valmistus sitten loppuu. Suomi-tuulipukuhan maksaa kyllä


      • FactChecking kirjoitti:

        Skodan ihan oma vika jos haluaa kokoajan vaihtaa moottoria toiseen - jonka valmistus sitten loppuu. Suomi-tuulipukuhan maksaa kyllä

        Justhan mä sulle faktan myönsin. Jorman harhaa koko maitopurkki. Lisää faktaa:

        Skodan tuotekehityksen kustannukset on "jyvitetty" mainiosti: Suunnittelun tekevät rappioalkoholistit Prahan puistoissa ja kokeilumallit myydään törkeään ylihintaan Suomessa. Sitten jossain Venäjällä voidaan myydä "siinä- ja-siinä" koossa pysyvää tuotantomallia, kun Suomi-Jorma on maksanut kalliista halppiksesta isse kaikki korjaukset, joissa Skodan laiskat slaavi-"insinöörit" ovat oppineet jotain tekeleestään.

        Niin se vain on.


    • Joko on hankittu sitä kokemusta, nimittäin 1.0 TSI:stä?

      • Ei ole, mutta mielipiteitä olisi kuitenkin.


      • haluutko_kuulla kirjoitti:

        Ei ole, mutta mielipiteitä olisi kuitenkin.

        Eli faktaa tarjolla? Toki.


    • Ei taida olla sitä kokemusta? Jos teillä olisi sitä kokemusta 1.0 TSI:stä, ettei luulisi liikoja vapari-ritsoistanne.

      Hopi hopi hankkimaan kokemusta!

    • Ootteko jo hankkineet kokemusta 1.0 TSI Octaviasta?

    • Saako mopokortilla testata Ocua, jossa on ruohonleikkurin moottori? Tuskin tuolla lujempaa pääsee kuin 60 kmh... :D

    • Nyt kun kriitikotkin ovat heränneet, palataan aiheeseen: onko oikeasti sitä kokemusta 1.0 TSI Octaviasta? Vai luuletteko vielä liikoja vapari-ritsastanne?

    • Onko maitopurkki-kippo jo testattu? Jääkö v. 1998 Avensikselle?

    • Eikö kokemusta ole vieläkään hankittu? Ette kehuisi vapari-ritsojanne, jos teillä olisi oikeasti kokemusta 2010-luvun tehokkaista 1.0-litraisista turbo-moottoreista.

    • Eikö vieläkään ole sitä oikeaa kokemusta?

      Hopi hopi hankkimaan sitä kokemusta 1.0 TSI Octaviasta!

    • Kumma palsta, pitäisi keskustella Skodasta, mutta kenelläkään ei ole kokemusta.

      Eipä taida tämän palstan lukijat Suomen suosituimmalla automallilla Skodalla ajella. Se selittää palstan sisällöstä paljon...

    • 1.0 TSI /110 hv kone löytyy Skoda Fabiasta ja Octaviasta (115hv), Golffista sekä Seatista.
      1.2 TSI koneessa oli vääntöä 175nm ja uudessa kolmipyttysessä 1.0 TSI vääntöä nyt 200nm,
      Moottorissa on käytetty alumiinia ja on siten myös kevyempi.

    • Hondalla on yksilitrainen turbo, Hyundailla on yksilitrainen turbo, Fordilla on jo kauan ollut pikkuturbo, Renaultilla on 0,9-litrainen pikkuturbo, mikä tässä on niin outoa palstan änkyröille?

      • Käytit juuri kiellettyä, "mutku tojota"-korttia, ko. merkkiä ja sen 1.2 pikku-turboa tosin mainitsematta. Pitää keskustella Skodasta Skoda-palstalla. Mutta silloinkin vain Skodan vioista, joita on plokattu netistä. Palstan änkyröillä ei ole sitä omaa kokemusta, mistään...

        Onhan se outoa, kun uudesta ja yleisestä automallista ei yli vuoden aikana kukaan mitään kerro. Hienoa keskustelua Skodasta?


      • TSI2012 kirjoitti:

        Käytit juuri kiellettyä, "mutku tojota"-korttia, ko. merkkiä ja sen 1.2 pikku-turboa tosin mainitsematta. Pitää keskustella Skodasta Skoda-palstalla. Mutta silloinkin vain Skodan vioista, joita on plokattu netistä. Palstan änkyröillä ei ole sitä omaa kokemusta, mistään...

        Onhan se outoa, kun uudesta ja yleisestä automallista ei yli vuoden aikana kukaan mitään kerro. Hienoa keskustelua Skodasta?

        Ei hätää, VW korvaa pienimmät tuk-tuk-rutkuttimet 1.5 TSI bluemotionilla


      • FactChecking kirjoitti:

        Ei hätää, VW korvaa pienimmät tuk-tuk-rutkuttimet 1.5 TSI bluemotionilla

        Kenellä tässä hätä on ? Haaveilet vaparin koston paluun pojasta.

        Miksi muuten 1.0-välivaihe 1.2 TSI:n jälkeen? Jos downsizing on ohi, miksi ei suoraan 1.5 MPI? Huipputehot 138 hv 6400 rpm ja huippuvääntö 168 nm 4000 rpm? Olisko siinä tulevaisuuden Kansanauto, jolla nuoriso kehtaisi opetella kyykytystä talla pohjassa jo autokoulussa?


      • FartBursting kirjoitti:

        Kenellä tässä hätä on ? Haaveilet vaparin koston paluun pojasta.

        Miksi muuten 1.0-välivaihe 1.2 TSI:n jälkeen? Jos downsizing on ohi, miksi ei suoraan 1.5 MPI? Huipputehot 138 hv 6400 rpm ja huippuvääntö 168 nm 4000 rpm? Olisko siinä tulevaisuuden Kansanauto, jolla nuoriso kehtaisi opetella kyykytystä talla pohjassa jo autokoulussa?

        Eipä "faktojen tarkistajalta" riitä faktoja Totuuden kieltämiseen. Kyykkis on nolo. Eikä trollit vastaa kysymyksiin muutenkaan, tulostavat toisaalla samaa tuubaa uudelleen.



      • FactChecking kirjoitti:

        Mites tää?

        http://www.telegraph.co.uk/cars/news/age-engine-downsizing-says-volkswagen/

        Mitä siitä? Jos osaisit edes auttavasti kolmatta kotimaista, tietäisit että nykyisillä downsize-moottoreilla mennään, eikä olla siirtymässä mihinkään Toyota-tyylisiin vaparituhnuihin. Linkissä kerrotaan ettei nykyistä pienempitilavuuksisia moottoreita kehitetä. Ja miksi kehitettäisiinkään kun nykyisissäkin on tehoa riittävästi ja päästöt pienet. Kehityksen kärki on täyssähköautoissa.


    • No jos skodaVW myöntää moottorille ja vaihteistolle 300000km täystakuun niin voin ostaa.
      Muuten ei luottoa VW kulkineeseen mopon koneella

      • Ostat ihan sokkona, takuun perusteella auton? Minkä tahansa? Hyvä, sillä TSI ei ole oikea valinta, jos etsit mautoa. 115 hv ja 200 nm edellyttävät ajokorttia...

        Hyvää jatkoa mauton etsintään!

        Ja muut, hankkikaa sitä kokemusta, niin ei tarvitse höpötellä turhia.

        PS. Vaihdatko Ossssssi Touranin mautoon?


      • Ossillahan ei tunnetusti luottoa ole muutenkaan.


    • Ootteko käyneet kokeilemassa? Tai jopa ostaneet itselle?

      Hintaeroa 1.4-litraiseen yli pari tonnia, eihän se paljoa ehkä ole, mutta jos maitopurkillakin pärjää voi nuo rahat laittaa johonkin muuhunkin...

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      294
      11915
    2. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      227
      7480